vasta kolme vuotta sitten. Olin v.1989 tehnyt erään kolleegani kanssa kirjallisen sopimuksen, ettemme koskaan tule tietokoneeseen koskemaan. Se oli ihan valan luonteinen kontrahti.
Mutta sitten innostuin tekemään sukututkimusta ja Ameriikkoihin asti piti ruveta yhteyksiä hoitamaan. Oli työlästä kirjeitse ja tyyristä puhelimitse. Niinpä jouduin sopimukseni rikkomaan ja vallan kauhean hankalaa uutta asiaa opiskelemaan.
Ennenkuin pääsin kansalaisopistoon itseäni kurssittamaan, neuvoivat ystäväni minulle näitä alkeellisimpia perusasioita. Ai, jaha, noinkos tuo nuoli liikkuu...sitä liikutetaan...oonki ihmetelly, miten tuon nuolen saa kuljeksimaan...aha, keskusyksikkö eikä joku kaiutin...ikkuna työpöytä työkalupalkki välilehti kilo mega giga bitti korppu tikku kursori täppi selain serveri skanneri printteri modeemi laajakaista deeveedee etc etc etc. Välistä tuntui, että uutta kieltä oli opiskelemassa.
Ihan selvästi olen huomannut, että oppiminen on reippaasti vaikeampaa kuin ennen. Mutta motivaatio syntyi siitä, kun alkoi jotain oppia ja muistaa.
Mitä muisteloita ja kokemuksia teillä on ATK:n koulutiestä? Vai olenko liian nuorilta tätä utelemassa - tarttiskohan mun jo mennä tuonne seitenkymppisten puolelle? Oon kuuskytäseittemän ja kompuutterikoulun sikiöasteella vielä.
Kompuutterin kaveriksi
11
687
Vastaukset
- Laritsa Marmeladova
Vanhusten palvelutalon esitteessä luki, että opastetaan tietokoneen käyttöön. Niinpä kirjoitin joitakin asioita paperille mitä pitää muistaa kysellä, esimerkiksi "imurointi".
Opettajana toimi elämäänsä kyllästynyt lähes ikäiseni naishenkilö.
Yhteenkään ainoaan paperilta lukemaani kysymykseen en saanut vastausta. Sen sijaan hän mieluusti esitteli taitojaan tietokoneen käsittelyssä.
Meni hukkaan, koska totesin osaavani perustoiminnot paremmin kuin opettajani.
Tämmönen kokemus mulla.- PLm/Etu-Töölö
Työelämässä käytin PC:tä nyt kotona eläkkeellä olevana opin käyttämään Mac:iä. Mac on hyvä koska valokuvaan ja kuvien käsittely on helppoa. Aina oppii uutta, olen 63 v ja luulen että monta asiaa on vielä opittava.
- Nörddi
Jestas mikä tyyppi. Saiko palkkaakinjopa vai oliko joku vaan talon asukas, puuhastelija.
Erittäin pätevässä opissa olin minä. Ope oli tekemässä gradua ikäihmisten ATK-opettamisesta ja omasi jo useamman vuoden kokemuksen työstään meikäläisten opena. Saatiin kysyä ja saatiin vastauksia ja opittiin, me Tabula rasalta lähteneet. Ja jatkossa oltiin tekstinkäsittelyopissa ja ehkä ensi talvena kuvankäsittelyt tutuksi tulevat jahka siirryn digikameraan.
Ah ja voi tätä kompuutterimaailmaa. Täälläkin saa porista ihan kasvottomana, ei tartte ilmeitään tälläillä eikä pukeutua eikä raivata huusholliaan juttukaverin saapuessa... Olen myös tehnyt gradun ikäihmisten oppimisesta.
Tulos oli lyhykäisyydessään se, ikäihmiset oppivat yhtä hyvin kuin nuoremmat, oppimistyyli ja opettamisen tapa vaan ovat toiset.
Useat asiat palautuvat mieleen opitun elämän ja kokemuksen tuoman tiedon kautta, huomioitava on, opetuksen tulee edetä oppijoiden ehdoilla.
Ei mikään opetustuokio ole opettajan taidon näyte, mitä hän osaa, vaan näyte siitä että saa oppijat innostumaan opittavasta asiasta ja sisäistämään opittavan asian.
Tietsikan käytössä ei koskaan tule täysin oppineeksi, aina tulee uusia asioita ja uusia mahdollisuuksia sekä oppijalle että ohjaajalle.
Oppijoiden palautteet kertovat oppimisen ilosta ja opetuksen tasosta. Ne antavat osviittaa ohjaajan taidoista.- ii-li
reetta5 kirjoitti:
Olen myös tehnyt gradun ikäihmisten oppimisesta.
Tulos oli lyhykäisyydessään se, ikäihmiset oppivat yhtä hyvin kuin nuoremmat, oppimistyyli ja opettamisen tapa vaan ovat toiset.
Useat asiat palautuvat mieleen opitun elämän ja kokemuksen tuoman tiedon kautta, huomioitava on, opetuksen tulee edetä oppijoiden ehdoilla.
Ei mikään opetustuokio ole opettajan taidon näyte, mitä hän osaa, vaan näyte siitä että saa oppijat innostumaan opittavasta asiasta ja sisäistämään opittavan asian.
Tietsikan käytössä ei koskaan tule täysin oppineeksi, aina tulee uusia asioita ja uusia mahdollisuuksia sekä oppijalle että ohjaajalle.
Oppijoiden palautteet kertovat oppimisen ilosta ja opetuksen tasosta. Ne antavat osviittaa ohjaajan taidoista.Sanotaan, että oppii jonkin asian vasta sitten, kun on opettanut sitä toisille. Opetustaito myös kasvaa, kun tekee sitä usemman kerran. Minusta tuntuu, että opettajan opetustaito on tärkeämpää kuin se, mitä kaikkea hän loppujen lopuksi tietää. Briljeeraava opettaja on huono opettaja.
Ihan niin kuin gradusi tuloskin osoitti: Ikäihmiset oppivat yhtä hyvin kuin muutkin. Oppimistapa ehkä on erilainen, ja opiskelukokemus vaikuttaa myös. Jos ei ole koulun jälkeen opiskellut mitään, niin ei enää aina tiedä, miten pitää opiskella. Koulussa opiskelu oli pänttäämistä, monen muun asian opiskelu on ihan toisentyylistä. Sen vuoksi opettajan pitää oppia tekemään asia kiinnostavaksi ja innostavaksi.
Erityisesti tietokoneen hallinnassa opiskelija ei opi, ellei tee kaikkea itse. Mitään ei opi lukemalla ja katsomalla vierestä, vaan tekemällä. Ja jos tulee ongelma, niin opettajan pitää saada oppilas ymmärtämään, ettei hätä ole tämännäköinen eikä oppilas syyllinen mihinkään. - Onneksi nykyinen Windows ei enää syytä käyttäjää herjaamalla "laiton toiminto", kuten ennen.
Minä suoritin ATK-ajokortin etäopiskeluna. Siinä ei ollut ketään neuvomassa, mutta kirjassa neuvottiin askel askelelta, miten asiat tapahtuvat.
Tietokoneopetuksessa opettajilla on varmasti aikamoinen pulma siinä, että oppilaiden taidot ovat niin kirjavia. Toisilla on vaikeuksia ihan alkeisasioissa, ja samanaikaisesti toiset pitkästyvät etenemisen hitauteen. - Likka
ii-li kirjoitti:
Sanotaan, että oppii jonkin asian vasta sitten, kun on opettanut sitä toisille. Opetustaito myös kasvaa, kun tekee sitä usemman kerran. Minusta tuntuu, että opettajan opetustaito on tärkeämpää kuin se, mitä kaikkea hän loppujen lopuksi tietää. Briljeeraava opettaja on huono opettaja.
Ihan niin kuin gradusi tuloskin osoitti: Ikäihmiset oppivat yhtä hyvin kuin muutkin. Oppimistapa ehkä on erilainen, ja opiskelukokemus vaikuttaa myös. Jos ei ole koulun jälkeen opiskellut mitään, niin ei enää aina tiedä, miten pitää opiskella. Koulussa opiskelu oli pänttäämistä, monen muun asian opiskelu on ihan toisentyylistä. Sen vuoksi opettajan pitää oppia tekemään asia kiinnostavaksi ja innostavaksi.
Erityisesti tietokoneen hallinnassa opiskelija ei opi, ellei tee kaikkea itse. Mitään ei opi lukemalla ja katsomalla vierestä, vaan tekemällä. Ja jos tulee ongelma, niin opettajan pitää saada oppilas ymmärtämään, ettei hätä ole tämännäköinen eikä oppilas syyllinen mihinkään. - Onneksi nykyinen Windows ei enää syytä käyttäjää herjaamalla "laiton toiminto", kuten ennen.
Minä suoritin ATK-ajokortin etäopiskeluna. Siinä ei ollut ketään neuvomassa, mutta kirjassa neuvottiin askel askelelta, miten asiat tapahtuvat.
Tietokoneopetuksessa opettajilla on varmasti aikamoinen pulma siinä, että oppilaiden taidot ovat niin kirjavia. Toisilla on vaikeuksia ihan alkeisasioissa, ja samanaikaisesti toiset pitkästyvät etenemisen hitauteen.Vanhat tekstinkäsittelyohejmat olivat monimutkaisia, mutta lukioikäinen esikoinen oppi ne nopeasti ja opetti minulle selkokielellä. Kehitys oli nopeata ja aina pti olla ostamassa uutta konetta, jotka maksoivat aina vanhan kymmpitonnin .Verovännysoikeuden tahtiin vaihdettiin konetta.Isoja rohjojakin olivat ja muistan, että opiskeluaikana oli kokonaisia tietokonehuoneita. Tosin minä humanistina en niihin tutustunut. Nyt kirjoittelen sähköpostia vanhimman , 8-vuotiaan lapsenlapsen kanssa.Nelivuotiaskin käyttää tietsikkaa ja videoita ihan suvereenisti.
Muuten tuo Sinun nimimerkkisi tarkoittaa ainakin savon murteessa kovaa innostusta tai oikkua. Äitini sai aina siivousiilin tai milloin minkäkin vimman ja pani hihat heilumaan.Viron kielessä tuuleiil on muistaakseni tuulenpuuska. - ii-li
Likka kirjoitti:
Vanhat tekstinkäsittelyohejmat olivat monimutkaisia, mutta lukioikäinen esikoinen oppi ne nopeasti ja opetti minulle selkokielellä. Kehitys oli nopeata ja aina pti olla ostamassa uutta konetta, jotka maksoivat aina vanhan kymmpitonnin .Verovännysoikeuden tahtiin vaihdettiin konetta.Isoja rohjojakin olivat ja muistan, että opiskeluaikana oli kokonaisia tietokonehuoneita. Tosin minä humanistina en niihin tutustunut. Nyt kirjoittelen sähköpostia vanhimman , 8-vuotiaan lapsenlapsen kanssa.Nelivuotiaskin käyttää tietsikkaa ja videoita ihan suvereenisti.
Muuten tuo Sinun nimimerkkisi tarkoittaa ainakin savon murteessa kovaa innostusta tai oikkua. Äitini sai aina siivousiilin tai milloin minkäkin vimman ja pani hihat heilumaan.Viron kielessä tuuleiil on muistaakseni tuulenpuuska.Eivät läheskään kaikki lapset jaksa opettaa vanhempiaan. Ei ainakaan siinä määrin, että äiti tai isä oppisi jotakin.
Minulle tekstinkäsittelyohjelmat eivät koskaan tuottaaneet vaikeuksia, vaikka ne olivat aluksi vain merkkipohjaisia, ja vaikka mitään koulutusta en saanutkaan. Niissä oli helppi jonkin funktionäppäimen takana, ja sen ajat helpit olivat parempia kuin nykyiset. Luultavasti siksi, että ohjelmatkin olivat yksinkertaisempia.
Olin kirjoittanut "tehokirjoittimilla" siihen asti. Olivetin "tehokirjoitin" oli kirjoituspöydän kokoinen, ja näyttö oli pienempi kuin nykyisissä taskulaskimissa. Siihen mahtui 15 kirjoitusmerkkiä. Koneen käyttö oli äärimmäisen hankalaa. - IBM:n tehokirjoittimet olivat paljon parempia, vaikka niissä ei ollut näyttöä ollenkaan. Paperia kului paljon.
Sitten tuli huima edistysaskel CPT. Siinä oli koko sivun kokoinen näyttö, ohjelma oli helppo ja hyvä, mutta se vaipui unholaan sitten, kun varsinaisiiin tietokoneisiin tuli sanojenkäsittelyohjelmat. Alkuaikojen Word ja Word Perfect olivat paljon huonompia ohjelmia kuin CPT. Word Perfect taas oli aikoinaan huomattavasti parempi ja monipuolisempi kuin Microsoftin Word. Vasta Word 6.0 alkoi olla samalla tasolla kuin Word Perfect oli ollut jo vuosia. Ja yhä tänä päivänä Wordin sisennykset ovat hankalampia kuin Word Perfectissä 15 vuotta sitten. (Tai CPT:ssä 20 vuotta sitten, tai IBM:n tehokirjoittimissa 30 vuotta sitten.)
Ihan tietokoneiden yleistymisen alkuaikoina ATK-ekspertit olivat tyrmistyneitä siitä, että ihmiset halusivat käyttää koneita kirjoittamiseen. Heidän mielestään se oli tietokoneen halventamista. Ei meidänkään firman ensimmäisillä tietokoneilla voinut varsinaisesti kirjoittaa. Niillä tehtiin vain laskutoimituksia tai tallennettiin tietoja, joita ne eivät kumminkaan osanneet printata oikeaan muotoon. Tarvittiin kuitenkin käsityötä.
Hankala on opintie. Ei vain opettelijoille ja opettajille, vaan myös ohjelmistotaloille ja koneiden valmistajille. Nykyisin saa olla kuitenkin iloinen siitä, että käyttäjä otetaan huomioon. Ennen oli päinvastoin: kone määräsi.
- ii-li
Saatoit eläkkeelle asti olla käyttämättä tietonetta! Minulle ei äkkiseltään tule mieleen yhtäkään ammattia, jossa sitä ei tarvittaisi. - Maanviljelijä, tehdastyöläinen, myyntimies, kirjanpitäjä, lääkäri, sairaanhoitaja, johtaja, kaatopaikan hoitaja, sihteeri, opettaja, autokuski, kaikki ovat riippuvaisia tietokoneesta.
Minulle lyötiin kone eteen v. 1976 eikä siinä ollut valinnan varaa. Mitään opetusta ei annettu. Kaikki piti keksiä itse ja kyselemällä muilta. Pääsin ensimmäiselle kunnon kurssille vasta käytettyäni tietokoneita yli 10 vuotta. Paljonkohan sinäkin aikana oli käytetty aikaa ja rahaa siihen, etteivät ihmiset osanneet käyttää koneita oikein?
[Silloisen työpaikkani toimitusjohtajalle oli tärkeintä se, että sekä näyttöpäätteet että keskusyksikkö olivat valkoisia. Minkään muun värisiä koneita ei voinut ajatellakaan, koska ne eivät olisi sopineet toimiston väreihin. - Ja tämä on ihan tosijuttu. Hän ei ollut mikään ATK-ekspertti.]
Olet tainnut olla aikamoinen vastarannan kiisiki työpaikallasi.:)
No, hyvä, että innostuit siitä nyt. Se on asia, jossa ei koskaan tule valmiiksi. - Nyt sitten alkuinnostuksen jälkeen saat ruvatea kamppailemaan roskapostin, vakoiluohjelmien ja virusten torjunnan kanssa. - Tai ehkäpä se nykyisin kuuluu jo alkuopetukseen.- ilmankin konetta
Esimerkiksi taiteilijat, kotirouvat, palvelijat kalastajat, yrtin kerääjät, värjääjät, pesulatyöntekijät, metsätyöläiset, puistotyöntekijät, omaishoitajat, lehdenjakajat. Kaikissa näissä ammateissa toimineena tiedän, että ei tietokonetta ollut lähimaillakaan, eikä ole vieläkään.
ilmankin konetta kirjoitti:
Esimerkiksi taiteilijat, kotirouvat, palvelijat kalastajat, yrtin kerääjät, värjääjät, pesulatyöntekijät, metsätyöläiset, puistotyöntekijät, omaishoitajat, lehdenjakajat. Kaikissa näissä ammateissa toimineena tiedän, että ei tietokonetta ollut lähimaillakaan, eikä ole vieläkään.
uskoin olevani niin vanha, ettei minun enää kompuutteria tarvitse opetella käyttämään.
Kerran sitten löysin lehdestä ilmoituksen, että kompuutterin käyttöoppia olisi saatavilla valtakunnan toisella puolella kohtuullista korvausta vastaan. Niinpä sitten Korkealta Esimieheltäni rohkenin kysyä, mitä mieltä Hän olisi, jos oppia menisin saamaan ja josko Suuri Pörssiyhtiö haluaisi osallistua kuluihin jotenkin, kuten muille oppia etsineille oli ollut suosiollinen.
Esinahkani ilmoitti, ettei Hän voi noin suureen asiaan ottaa kantaa, vaan Suurempi Esimies saa asian päättää.
Viikko vierähti ja Suurempi Esimies kutsui kuulusteluun.
Kuulustelun lopussa Suurempi Esimies ilmoitti kantanaan seuraavaa: "Kieltäähän Minä en voi, mutta Minun mielestäni siitä on haittaa sekä sinulle itsellesi että koko yhtiölle, jos sinä tälle kurssille osallistut".
Niinpä minä en saattanut yhtiötä tappiolle ja häpeään menemällä tietokoneenkäyttökurssille, vaan olin hiljaa kuin susi kukassa.
Sitten muutamia vuosia myöhemmin tapahtui seuraavaa: Epäedullisen pärstäkertoimeni vuoksi jouduin taas kerran menemään työsopimukseni vastaisesti päivätöihin. Väärinajattelijana (niitähän ei voi olla demokratiassa, mutta siitä toiste jos tarvii) etsin ja löysin lehti-ilmoituksen, että naapurikaupungissa alkaisi tietokonekurssi iltakurssina. Kesto vain 100 iltaa á 3 tuntia. Minä, väärinajattelija, sinne, tottakai!
Kävin satana iltana kurssilla sen vanhimpana osallistujana ja totesin, että sen oppiin mitä nuoremmatkin, mutta tarvii 2-3 kertaa toistoa. Nuorena oppi kerralla.
Yhden avioeron ja tietokoneen ajokortin suorittamisen jälkeen tunnustin syntini kirjallisesti sekä Korkealle Esimiehelleni että Suuren Pörssiyhtiön koulutusorganisaatiolle. Olinhan tahallani ja vastoin Suuremman Esimieheni viisaita ja hyväätarkoittavia ohjeita tahallani ja paatuneena, syyllisyyttä tuntematta, osallistunut kyseiselle kurssille täysin tietoisena siitä, että Suurelle Pörssiyhtiölle oli siitä aiheutunut kenties korvaamatonta vahinkoa. Ja olin saanut kurssista jopa todistuksen ja Tietokoneen Ajokortin, jonka kopion liitin Synnin-Tunnustukseeni mukaan.
Sanomattomasta armeliaisuudesta minua ei erikseen rangaistu tästä tahallisesta rikkomuksesta, vaan se kuitattiin täydellisellä hiljaisuudella, vaikka epäilemättä asiaa puitiin Korkeitten Esimiesteni keskuudessa.
Sittemmin olen kompuutteria käyttänyt vaihtelevalla menestyksellä eläkkeelle pääsemiseen ja tähän asti.
Lienee tarpeetonta mainita, että se Suuri Pörssiyhtiö oli Fortum ja toimipaikkani oli Loviisassa.
Tapahtumien kuvaus vastaa erinomaisen hyvin muutakin Suuren Pörssiyhtiön suhtautumista työntekijöittensä oma-alotteiseen koulutukseen kuin myös muuhunkin suhtautumiseen henkilöstöönsä. Vain kielen ruskeusaste määrää poikkeukset, mutta niinhän se on muuallakin.- Ko-Lm
opetellut tietokoneen käytön vanhan -40 luvun kansakoulun pohjalta ja kotona lastensa opastamina? Minusta tuntuu, että monet ovat tutustuneet jo työelämässä tietokoneen käsittelyyn.Olen kohta 70 v. enkä tarvinnut työssäni konetta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215794- 601957
- 251389
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2281202- 741115
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531077Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️661049Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1431036- 501022
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58985