Viimeinen rivi

tietämätön2

Tiedostoissani on tuhansia rivejä, miten pääsen yksinkertaisimmin sille viimeiselle riville?

Siis sille riville, jolla on talletettu jotain muutakin kuin ruudukko.

13

1756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      ctrl end

      • Nimimerkki

        Kanattaa tutustua tuohon siirry valikon muihinkin ominaisuuksiin:

        Valitse Muokkaa-valikosta Siirry.
        Valitse Asetukset.
        Valitse Viimeinen Solu


    • vieläkään ei tietoa

      CTRL END sekä tuo Muokkaa -valikon ohje vei tiedoston loppuun riville 65536!

      Jos tämä oli vitsi, niin keksikää vähän parempia!

      En tosiaankaan voi muistaa, mikä sattuu olemaan tiedoston viimeinen rivi, siihen tarvitsisin jonkin funktion tai metodin.

      • Nimimerkki

        Kyllä ne kummatkin toimii minulla, mutta olen kuulut että tuossa on pieni mutta, eli tuo ei päivity joka tilanteessa, niin ei välttämättä men ihan oikeaan paikkaan, mutta aika lähele kuitenkin pitäisi mennä silloinkin.

        Mutta tuo sinun kuulosta jo aika pahalta virheeltä ( jos oika rivi pitäisi olla vaikka 500), toden näköisesti sinun excel tulkitee että tuolla rivillä on jotakin tietoja, vain sinä voit itse tietää mitä ole tehnyt, jotain kuitenkin että excel antaa tuollaisen rivin sinulle.


      • homma ei toimi
        Nimimerkki kirjoitti:

        Kyllä ne kummatkin toimii minulla, mutta olen kuulut että tuossa on pieni mutta, eli tuo ei päivity joka tilanteessa, niin ei välttämättä men ihan oikeaan paikkaan, mutta aika lähele kuitenkin pitäisi mennä silloinkin.

        Mutta tuo sinun kuulosta jo aika pahalta virheeltä ( jos oika rivi pitäisi olla vaikka 500), toden näköisesti sinun excel tulkitee että tuolla rivillä on jotakin tietoja, vain sinä voit itse tietää mitä ole tehnyt, jotain kuitenkin että excel antaa tuollaisen rivin sinulle.

        Minulla on Excel 97 SR-2.

        Joillakin tiedostoilla CTRL-ENDillä menee tuonne 65329 riville, enkä todellakaan ole siellä käynyt mitään tekemässä!

        Testasin minäkin ja toisilla tiedostoilla menee, kuten olettaa sopiikin, ruudukon viimeiselle riville.

        Mikähän saa aikaan moisen arvon, 65329?

        Juuri siellä, missä tuota hakua tarvitsisin, se ei toimi!


      • Nimimerkki
        Nimimerkki kirjoitti:

        Kyllä ne kummatkin toimii minulla, mutta olen kuulut että tuossa on pieni mutta, eli tuo ei päivity joka tilanteessa, niin ei välttämättä men ihan oikeaan paikkaan, mutta aika lähele kuitenkin pitäisi mennä silloinkin.

        Mutta tuo sinun kuulosta jo aika pahalta virheeltä ( jos oika rivi pitäisi olla vaikka 500), toden näköisesti sinun excel tulkitee että tuolla rivillä on jotakin tietoja, vain sinä voit itse tietää mitä ole tehnyt, jotain kuitenkin että excel antaa tuollaisen rivin sinulle.

        Etsin googlesta tuosta ongelmasta, ja tämä osoittaa että ei tuo 100 % varmasti suju aina:

        > which is not very exact, because Excel doesn't keep track of the last cell in a very adequate form.

        vain lisä varmuutta, mutta ei 100%
        >A couple extra methods are more reliable.

        Linkissä:
        http://www.mrexcel.com/td0058.html


      • Nimimerkki
        Nimimerkki kirjoitti:

        Etsin googlesta tuosta ongelmasta, ja tämä osoittaa että ei tuo 100 % varmasti suju aina:

        > which is not very exact, because Excel doesn't keep track of the last cell in a very adequate form.

        vain lisä varmuutta, mutta ei 100%
        >A couple extra methods are more reliable.

        Linkissä:
        http://www.mrexcel.com/td0058.html

        Muuten itse yritän hoitaa tuon asian listoissa niin, kun lisään uuden rivin, laitan sen aina listan alkuun ja järjestän taulukon uudelleen, näin excelin on helpompi pitää tuon alueen rajat muistissa.

        Mutta tämäkin vain yksi monesta mahdollisuudesta, kukin käyttää omien tarpeitten mukaan, yhtä absoluutista totuuta et löydä excelistä kovin helposti.


      • Nimimerkki
        homma ei toimi kirjoitti:

        Minulla on Excel 97 SR-2.

        Joillakin tiedostoilla CTRL-ENDillä menee tuonne 65329 riville, enkä todellakaan ole siellä käynyt mitään tekemässä!

        Testasin minäkin ja toisilla tiedostoilla menee, kuten olettaa sopiikin, ruudukon viimeiselle riville.

        Mikähän saa aikaan moisen arvon, 65329?

        Juuri siellä, missä tuota hakua tarvitsisin, se ei toimi!

        Tein tällaisen testin,

        Otin taulukosta joka toimi oikein kopion, sitten laitoin tuon oikan viimeisen rivin alapuolelle soluihin muotoiluja, tämän jälkeen taulukko valitsi viimeiseksi riviksi juuri tuon viimeiseksi muotoilun solun, siis vaikka siinä ei ollut mitään tietoja, eli viimeinen rivi nyt väärin.

        Tämän jälkeen yritin tyhjenttää nuo muotoilut pois valikosta "clear all" ei mitään vaikutusta vaikka kuinka yritin, aina väärä viimeinen rivi, sitten yritin muutta noi "normaaliksi" tyyliksi, ei mitään vaikutusta, viimeinen rivi väärin vaikka tallensin taulukon varmuuden vuoksi.

        lopulta valitsin viimeisen oikean rivin alapuolelta rivejä, ja poistin kaikki rivit kokonaan niin että myös tuo viimeinen muotoiltu rivi poistu, sitten tallensin, Nyt excel löysi vihdoin tuon oikean viimeisen rivin.

        kokeileppa siis poistaa noita ns "tyhjiä rivejä" kokonaan pois ja tallenna sitten uudelleen, Miten käy sinulla?


      • ainakin
        Nimimerkki kirjoitti:

        Muuten itse yritän hoitaa tuon asian listoissa niin, kun lisään uuden rivin, laitan sen aina listan alkuun ja järjestän taulukon uudelleen, näin excelin on helpompi pitää tuon alueen rajat muistissa.

        Mutta tämäkin vain yksi monesta mahdollisuudesta, kukin käyttää omien tarpeitten mukaan, yhtä absoluutista totuuta et löydä excelistä kovin helposti.

        niin, että: Valitse jokin solu taulukosta, paina Ctrl Shift ja nuoli alas. Haku pysähtyy, jos tulee tyhjä solu, mutta jatkuu kun toistat ed.


      • kiitoskiitos
        ainakin kirjoitti:

        niin, että: Valitse jokin solu taulukosta, paina Ctrl Shift ja nuoli alas. Haku pysähtyy, jos tulee tyhjä solu, mutta jatkuu kun toistat ed.

        Etsin itsekin noita lyhytvalintoja, tuloksetta.
        Tuo ctrl-shift-nuoli alas näyttää toimivan!


      • alkup. kysyjä
        Nimimerkki kirjoitti:

        Etsin googlesta tuosta ongelmasta, ja tämä osoittaa että ei tuo 100 % varmasti suju aina:

        > which is not very exact, because Excel doesn't keep track of the last cell in a very adequate form.

        vain lisä varmuutta, mutta ei 100%
        >A couple extra methods are more reliable.

        Linkissä:
        http://www.mrexcel.com/td0058.html

        Löysin nuo excelin ohjeet itsekin, mutta en sitten osannut soveltaa niitä käytännössä...


      • nyt onnistuu
        Nimimerkki kirjoitti:

        Tein tällaisen testin,

        Otin taulukosta joka toimi oikein kopion, sitten laitoin tuon oikan viimeisen rivin alapuolelle soluihin muotoiluja, tämän jälkeen taulukko valitsi viimeiseksi riviksi juuri tuon viimeiseksi muotoilun solun, siis vaikka siinä ei ollut mitään tietoja, eli viimeinen rivi nyt väärin.

        Tämän jälkeen yritin tyhjenttää nuo muotoilut pois valikosta "clear all" ei mitään vaikutusta vaikka kuinka yritin, aina väärä viimeinen rivi, sitten yritin muutta noi "normaaliksi" tyyliksi, ei mitään vaikutusta, viimeinen rivi väärin vaikka tallensin taulukon varmuuden vuoksi.

        lopulta valitsin viimeisen oikean rivin alapuolelta rivejä, ja poistin kaikki rivit kokonaan niin että myös tuo viimeinen muotoiltu rivi poistu, sitten tallensin, Nyt excel löysi vihdoin tuon oikean viimeisen rivin.

        kokeileppa siis poistaa noita ns "tyhjiä rivejä" kokonaan pois ja tallenna sitten uudelleen, Miten käy sinulla?

        Simppelit jutut eivät tule aina heti mieleen!

        Olen jonkin aikaa ihmetellyt, miksi jotkut tiedostot varaavat mahdottomasti tilaa, vaikka rivejä ei ole kuin parisataa.

        Joskus muotoiluissa lipsahtaa alueen määritys turhan kauas, tai peräti excelin kyseiselle tiedostolle varaaman tilan loppuun saakka.

        Kaikkia tehtyjä muotoiluja ei voi nähdä, siksi niiden poisto ei ole tullut mieleen.

        Helpoin tapa tuohon (kiitos nimimerkille "nimimerkki"!) on tietysti painaa ctrl-end ja sitten valita kaikki nykyisestä kursorin kohdasta vasemmalle ja talletetun tiedoston viimeisen rivin tai viimeisen näkyvän muotoilun alapuolelle ja sitten poistaa nuo rivit.

        Enää ei hyppää ctrl-end:llä riville 65539 (tai jotain sinne päin)!


    • tosiaan excel ei aina päivitä viimeistä solua ja tossa alempana tulikin vinkki siihen miten sen saa päivittämään viimeisen solun ja siten siis CTRL END toimii oikein. eli deletoi tyhjat rivit ja sarakkeet alueen ulkopuolelta ja tallentaa tiedoston

      Tutkailin asiaa VBA:n kannalta ja seuraava koodi pakottaa excelin päivittämään viimeisen solun. Tosin samalla katoaa Undo muisti... (mutta niinhän se katoaa tallennuksessakin)
      eka koodi resetoi aktiivisen taulukon vika solun ja toka koodi tekee sen kaikille taulukoille ennen tallennusta ja näin ollen estää tiedoston turhan kasvun samalla

      lisää ThisWorkbook moduuliin...

      Private Sub Workbook_SheetSelectionChange _
      (ByVal Sh As Object, ByVal Target As Excel.Range)
      vika= Sh.UsedRange.Rows.Count
      End Sub

      Private Sub Workbook_BeforeSave _
      (ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
      For Each Sh In ThisWorkbook.Worksheets
      vika= Sh.UsedRange.Rows.Count
      Next Sh
      End Sub

      keep exceling :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      55
      3923
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2761
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2062
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1816
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      58
      1248
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1147
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1046
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      986
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      179
      982
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      934
    Aihe