Sanokaas nimiehdotuksia pojalle? ei viittis aina samoja yleisiä nimiä laittaa...jotain poikkeavaa..ettei tulis heti toinen vastaan:)
hienoja poikien nimiä
74
13671
Vastaukset
- timanttimies
herna
- dfssdfsdfsdffa
ilmari ja iivari
- nimiä tässä
Armando Cleo Fernando............
- uiyiypäio
akseli on miehen nimi
- gunnar........
vaali perinteitä.
- nimiä
allan, alvar, antonio
benjamin
christer
daniel
franz
harri, henry
mertzi, mikael
nino
rainer, rinaldo, robertino, roger
samuel, sammy
taisto, terno, tino
tuossa jotain..- jjjjtttttttttttttttttt
onko romaneilla omia nimiä ollenkaan sellasia jotka ois teidän kuten suomalaisten nimet on suomalaisten
- vastaaja3
jjjjtttttttttttttttttt kirjoitti:
onko romaneilla omia nimiä ollenkaan sellasia jotka ois teidän kuten suomalaisten nimet on suomalaisten
No esimerkiksi Sirikli on tällainen "romaninimi" tytölle/naiselle. Siriklin nimisiä valtaväestön tyttöjä en ole koskaan tavannut. Nimi tarkoittaa romanikielellä lintua.
Myös Mirikli/Mirigli on romaninimi.
Mertzi on myös läpikotaisin romaninimi.
"Romaninimiksi" on vakiintunut joukko ulkomaalaistaustaisia nimiä, joista useat ovat olleet romanien käytössä täällä Suomessa... Voidaan ehkä puhua "tyypillisistä" romaninimistä. Tosin nykyäänhän ne erikoiset nimet taitavat olla muotiakin ainakin osin, joten lapsia on alettu kastaa Ramonoiksi, Nadjoiksi, Tinoiksi ja Robertinoiksi... Noin esimerkkeinä.
Mutta, luokitteluhan ei estä romaniväestöä antamasta lapselleen pääosin valtaväestön käyttämää nimeä, tai päinvastoin.
- löytyy nimiä
kattele tuolta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_suomalaisista_miesten_etunimistä
- pienenä
Anna normaali nimi mikä ei ainakaan vaikeuta lapsesi elämää koulussa ja työpaikanhaussa.
- ihmeen leiman?
pienenä kirjoitti:
Anna normaali nimi mikä ei ainakaan vaikeuta lapsesi elämää koulussa ja työpaikanhaussa.
Vaikka nimi olis mikä niin ei se miestä pahenna, jollei mies itse nimeä. Pätee joka kansaan ja heimoon.
- anna nimeksi lefa
ihmeen leiman? kirjoitti:
Vaikka nimi olis mikä niin ei se miestä pahenna, jollei mies itse nimeä. Pätee joka kansaan ja heimoon.
..ja sitten itketään kun ei pääse edes työhaastatteluun..
- ploutbhkuitgdu7
Jos lapselle antaa nimeksi nykypäivänä yrjö, varmasti joku keksii häntä kiusata. Vanha luokkakaveri oli nimeltään vanamo ja hänkin sai kuulla siitä ihan kylliksi. nimeä antaessa pitäisi pitää mielessä, että se lapsi kasvaa teini-ikäiseksi ja nuoret osaavat olla julmia.
- taas kerran vai?
Onko sivistyksessäsi kenties aukko, rohkenen kysyä?
Mustalaiset on suomalaisia.
Tai ainakaan mun passissa ei lue että "mustalainen" vaan ihan vain, että suomalainen. - Mimosa**
Kyllä se nimi vaan aikuis iällä sitten vaikuttaa ainakin työn hakuun, se ollaan kokeiltu monesti.
Jos soitat työpaikkaan ja esittelet itsesi vaikka Hemmi Hagertiksi niin voit olla 99% varma että työpaikka on juuri mennyt. Mutta kun soitat 5min päästä ja esittelet itsesi vaikka Hannu Niemiseksi niin vastaus on että "Tervetuloa haastattteluun".
Niin se vaan vielä nykyäänkin menee ja en tiedä mitä pitäisi tapahtua jotta asia muuttuisi.
Kun työn antaja ei tunne hakijaa eikä tiedä miten mukava ja ahkera hän mahdollisesti on, niin jos
kuulee tyypillisen romanin nimen niin melko varmasti on paikka jo mennyt.
Että sellasta taas :)
PS. Minun mielestä Benjamin on hieno nimi. - sukunimi
anna nimeksi lefa kirjoitti:
..ja sitten itketään kun ei pääse edes työhaastatteluun..
Sen muuttaminen on hankalempaa ja kertoo etunimeä enemään monilla.
- Anonyymi
Koulutuksesi ja työpaikkasi?
- pari ........
jetro tai jeije
- kertokaas
heippa onks romaneil olemassakaa omii nimii sit,vai??????????eiks kaikki niite nimet oo venäjält kute dimitri ja natalia ,natasha,jne ja toisest maast rinaldo roger,tino jne,ei taija olla sillee niiku omii,vai onks jotai?? ja tamaraa ja lenitaa aleksii,tanjaa tatjaanaa löytyy suomalaisiltaki
- ja nimiä listasin
kertokaas kirjoitti:
heippa onks romaneil olemassakaa omii nimii sit,vai??????????eiks kaikki niite nimet oo venäjält kute dimitri ja natalia ,natasha,jne ja toisest maast rinaldo roger,tino jne,ei taija olla sillee niiku omii,vai onks jotai?? ja tamaraa ja lenitaa aleksii,tanjaa tatjaanaa löytyy suomalaisiltaki
Ainakin tuo Terno on ihan hirveä nimi! Voi ei!
- tottakai
ja nimiä listasin kirjoitti:
Valte on perinteinen nimi =)
- ei ole
tottakai kirjoitti:
Valte on perinteinen nimi =)
monellakaan se oikee nimi vaan se on valdemar
- monella
ei ole kirjoitti:
monellakaan se oikee nimi vaan se on valdemar
mutta monella taas yksin valde
- pojalle
ja nimiä listasin kirjoitti:
Terno tulee romanikielestä ja on siis ihan oikea "romani nimi". On niitä muitakin sellasia, mutta ei nyt tule mieleen.
Mutta ite kysymykseen. Mieti ensin minkä tyylistä nimeä haet. Perinteisiä suomalaisia nimiä vai mitä? Jos esim. italialaiset nimet miellyttävät, niin hae googlesta hakusanalla vaikka "italialaisia nimiä". Itse löysin aikoinani netin hakukoneilla hyviä nimivaihtoehtoja. Aina sellasen sattuessa kohalle täytyy vaan pistää paperille ylös tai muuten ei muista kun muutamat vaihtoehdot.
Suomalaisia nimiäkin alkaa olla jo hieman erilaisempia perinteisten anttien ja juusojen lisäksi.
Mutta samaa mieltä olen siitä, että Ternot, Leiffit ja Kyöstit on jo niin loppuun käytettyjä (ja mun mielestä ainakin TOSI rumiakin nimiä) et kannattais ehkä harkita ja etsiä vaihtoehtoja.
Ite tykkään lapsilla nimistä, jotka eivät ole ihan tyypillisimpiä kaaleitten loppuun kulutettuja nimiä, mut ei mitään kauheen erikoisia vieraskielisiäkään.
Suht neutraali joka suuntaan. Pojalle tälläsiä vois olla esim. Kristian, Mikael, Sebastian, Anthon, Patrik... Näitä on myös kaaleilla mut ei nyt kuitenkaan 8:lla kymmenestä. Meeppä ens vuonna keuruulle ja huuda siellä vaikka "Mertsiä". Veikkaisin, et noin sadan miehen pää kääntyis.
Mut oli nimi sitten mikä tahansa, niin pääasia et ite tykkäät siitä! Jokainen nimetköön lapsesa ite ja mielensä mukaan. Älä kuuntele muita vaan anna just se mistä ite pidät!
Ja onnee vaan poikalapsen johdosta! - jotakin**
pojalle kirjoitti:
Terno tulee romanikielestä ja on siis ihan oikea "romani nimi". On niitä muitakin sellasia, mutta ei nyt tule mieleen.
Mutta ite kysymykseen. Mieti ensin minkä tyylistä nimeä haet. Perinteisiä suomalaisia nimiä vai mitä? Jos esim. italialaiset nimet miellyttävät, niin hae googlesta hakusanalla vaikka "italialaisia nimiä". Itse löysin aikoinani netin hakukoneilla hyviä nimivaihtoehtoja. Aina sellasen sattuessa kohalle täytyy vaan pistää paperille ylös tai muuten ei muista kun muutamat vaihtoehdot.
Suomalaisia nimiäkin alkaa olla jo hieman erilaisempia perinteisten anttien ja juusojen lisäksi.
Mutta samaa mieltä olen siitä, että Ternot, Leiffit ja Kyöstit on jo niin loppuun käytettyjä (ja mun mielestä ainakin TOSI rumiakin nimiä) et kannattais ehkä harkita ja etsiä vaihtoehtoja.
Ite tykkään lapsilla nimistä, jotka eivät ole ihan tyypillisimpiä kaaleitten loppuun kulutettuja nimiä, mut ei mitään kauheen erikoisia vieraskielisiäkään.
Suht neutraali joka suuntaan. Pojalle tälläsiä vois olla esim. Kristian, Mikael, Sebastian, Anthon, Patrik... Näitä on myös kaaleilla mut ei nyt kuitenkaan 8:lla kymmenestä. Meeppä ens vuonna keuruulle ja huuda siellä vaikka "Mertsiä". Veikkaisin, et noin sadan miehen pää kääntyis.
Mut oli nimi sitten mikä tahansa, niin pääasia et ite tykkäät siitä! Jokainen nimetköön lapsesa ite ja mielensä mukaan. Älä kuuntele muita vaan anna just se mistä ite pidät!
Ja onnee vaan poikalapsen johdosta!Unohdin tohon edelliseen viestiin laittaa vielä yhden nimen: Raamatusta Nataniel tai Nathaniel. On kyllä aika erikoinen nimi, kieltämättä, mutta tykkään ite siitä nimestä. Googletappa vielä juutalaisten nimiä. Sieltä vois löytyä joku suht "normaalilta" kuulostava nimi joka ei olis ihan perustavaraa mut ei liian erikoinenkaan.
Yks mitä voisit tehä, niin eti kaaleen kielen sanakirja ja tee jostain sanasta nimi. Voit ettiä joittenkin tiettyjen sanojen pohjalta niiden romanikielistä versiota. Vaikka lapsen ulkonäön mukaan ym. Tai sitten vaan luet sanoja läpi ja katot kolahtaako joku. - Nuori Terno
pojalle kirjoitti:
Ja onnee vaan poikalapsen johdosta!Terno = nuori
- Anonyymi
kertokaas kirjoitti:
Romanien uusimmat nimet on otettu rakkausromaaneista ja vanhoilta säveltäjä- ja laulajatähdiltä. Ihme, että eri virkailijoilla pitää pokka näiden Ritsarttien, Ankelikojen, Natjojen ja Raymonttien nimien oikeaa kirjoitusasua kertoessa.
- mä täält vaan..
Kävisikö Roni? tai Joel.. tai Mikael.. Benjamin.. Jonathan.. Avi..
Joo, tällaisia hebreapohjaisia nimiehdotuksia.. sopisi mielestäni ihan tänne Suomeenkin : )
Kokeile miten sointuu teidän sukunimeen... - koskaan
Eletään aika kansainvälistä aikaa, kannattaa siltäkin pohjalta miettiä. Perinteiset mustalaisnimet saisi jo jättää pois, siinä saa lapsi lunta tupaan heti junnuna.
- kunnon rom..
aleksi,valto,santeri,merzi,taisto,viljo,gunnar,manne,tino,terno,teuvo, tuossa muutamia mustalaisnimiä,
- samoja nimiä
Sis nehän on ihan samoja nimiä kuin muillakin suomalaisilla. Kyllä sitä Taistoa, Taitoa ja Allania löytyy valtaväestöstäkin ja varmaan enemmänkin vielä. Olen minä tuntenut romanipojan, jonka nimi oli Paavo. Mattiin, Eeroon tai Eskoon en ole kyllä koskaan törmännyt, mutta Pekkaa olen kuullut ja samoin Seppo, Timo ja Veikko on olleet mustalaispojankin nimenä. Oikeastaan ainoa nimi, jonka ehdottomasti yhdistäisin romaneihin, on Miranda.
No nyt on ruvettu antamaan nimiksi näitä Rinaldoja ja Angelicoja. Eikä siinä mitään, nimikin kuvastaa aikaansa. On ne ainakin kauniimpia kuin nää Ainot ja Väinöt, joihin valtaväestö ehdottomasti haluaa palata. - NIMIHIRVIÖITÄ
samoja nimiä kirjoitti:
Sis nehän on ihan samoja nimiä kuin muillakin suomalaisilla. Kyllä sitä Taistoa, Taitoa ja Allania löytyy valtaväestöstäkin ja varmaan enemmänkin vielä. Olen minä tuntenut romanipojan, jonka nimi oli Paavo. Mattiin, Eeroon tai Eskoon en ole kyllä koskaan törmännyt, mutta Pekkaa olen kuullut ja samoin Seppo, Timo ja Veikko on olleet mustalaispojankin nimenä. Oikeastaan ainoa nimi, jonka ehdottomasti yhdistäisin romaneihin, on Miranda.
No nyt on ruvettu antamaan nimiksi näitä Rinaldoja ja Angelicoja. Eikä siinä mitään, nimikin kuvastaa aikaansa. On ne ainakin kauniimpia kuin nää Ainot ja Väinöt, joihin valtaväestö ehdottomasti haluaa palata.Nimet mustalaislapsilla alkaa kyllä mennä jo kielisolmuun. Että siirtyisivät vaan Ainoon ja Väinöön.
Nykynimet muistuttaa lähinnä kodinkoneita tai jogurttimerkkejä (Danilo, Melissa, Melinda) ...
Sitten nimet pursuaa deetä ja geetä ja ceetä..
joita kukaan romani ei osaa lausua... - naurava kulkuri
samoja nimiä kirjoitti:
No nyt on ruvettu antamaan nimiksi näitä Rinaldoja ja Angelicoja. Eikä siinä mitään, nimikin kuvastaa aikaansa. On ne ainakin kauniimpia kuin nää Ainot ja Väinöt, joihin valtaväestö ehdottomasti haluaa palata.Kyösti on suomalainen nimi joka useilla romaneilla, Gunnar,Allan, Tony jne.. ne on kaikki lähtöisin Ruotsista, ainoa mustalaisnimi jonka heti yhdistän mustalaiseen on Feija. Tavallisiin suomalaisnimiin olen törmännyt satoja kertoja, vielä enemmän ruotsalaispohjaisiin. Nykyisin annetaan yleisiesti kansainvälisiä nimiä kaikissa yhteisöissä koska lapselle on helpompaa niin. Äät ja Öööt kirjaimina on nimessä syvältä peestä.
- kannatas
naurava kulkuri kirjoitti:
Kyösti on suomalainen nimi joka useilla romaneilla, Gunnar,Allan, Tony jne.. ne on kaikki lähtöisin Ruotsista, ainoa mustalaisnimi jonka heti yhdistän mustalaiseen on Feija. Tavallisiin suomalaisnimiin olen törmännyt satoja kertoja, vielä enemmän ruotsalaispohjaisiin. Nykyisin annetaan yleisiesti kansainvälisiä nimiä kaikissa yhteisöissä koska lapselle on helpompaa niin. Äät ja Öööt kirjaimina on nimessä syvältä peestä.
kyllä miettiä miten etunimet stemmaa sukunimeen,kuulostaa aika kamalalta joku madeleine desiree mönkkönen(tuo oli siis ihan esimerkki).
- tiijä se
naurava kulkuri kirjoitti:
Kyösti on suomalainen nimi joka useilla romaneilla, Gunnar,Allan, Tony jne.. ne on kaikki lähtöisin Ruotsista, ainoa mustalaisnimi jonka heti yhdistän mustalaiseen on Feija. Tavallisiin suomalaisnimiin olen törmännyt satoja kertoja, vielä enemmän ruotsalaispohjaisiin. Nykyisin annetaan yleisiesti kansainvälisiä nimiä kaikissa yhteisöissä koska lapselle on helpompaa niin. Äät ja Öööt kirjaimina on nimessä syvältä peestä.
feija tulee ruotsin nimestä freya
- novvoi
samoja nimiä kirjoitti:
No nyt on ruvettu antamaan nimiksi näitä Rinaldoja ja Angelicoja. Eikä siinä mitään, nimikin kuvastaa aikaansa. On ne ainakin kauniimpia kuin nää Ainot ja Väinöt, joihin valtaväestö ehdottomasti haluaa palata.niin että teillä ei ole omaa nimiperinnettä enää olemassa. Myös halun erottautua nimilläkin valtaväestöstä- jos tuntuu että Eero tai Aino eivät sovi, niin silloin eivät sovi. Toisaalta miten mikä tahansa vieraskielinen nimi Angelicasta Ronaldoon, kuvastaisi mitään omaa, nehän ovat hyvin kuluneita nimiä omassakin kielipiirissään. Entä täysin oma nimiperinne, omasta kielestä ja kulttuurista lähtien? Toivottavasti ei joku nyt taas suutu...
- Nomen est omen
novvoi kirjoitti:
niin että teillä ei ole omaa nimiperinnettä enää olemassa. Myös halun erottautua nimilläkin valtaväestöstä- jos tuntuu että Eero tai Aino eivät sovi, niin silloin eivät sovi. Toisaalta miten mikä tahansa vieraskielinen nimi Angelicasta Ronaldoon, kuvastaisi mitään omaa, nehän ovat hyvin kuluneita nimiä omassakin kielipiirissään. Entä täysin oma nimiperinne, omasta kielestä ja kulttuurista lähtien? Toivottavasti ei joku nyt taas suutu...
Nimiperinteenne uudistuu ainakin ulkomaisten nimien väännösten avulla. Suomalainen nimiperinne on onneksi tallella ja tarjolla. Ne, jotka haluavat erottautua, voivat antaa lapsilleen iskelmistä poimittuja nimiä, jotka kyllä kuulostavat välillä aika koomisilta.
- eitietoa
Nomen est omen kirjoitti:
Nimiperinteenne uudistuu ainakin ulkomaisten nimien väännösten avulla. Suomalainen nimiperinne on onneksi tallella ja tarjolla. Ne, jotka haluavat erottautua, voivat antaa lapsilleen iskelmistä poimittuja nimiä, jotka kyllä kuulostavat välillä aika koomisilta.
Onko Valtteri perinteinen romaninimi?
- Vastaaja3
eitietoa kirjoitti:
Onko Valtteri perinteinen romaninimi?
Valtteri ei ole perinteinen romaninimi, vaan lähtöisin alunperin valtaväestöltä. Valtteri on valtaväestön keskuudessa suosittu nimi, romanien kesken sillä ei ole kovinkaan suurta sijaa, ainakaan toistaiseksi.
Romanilapsia on kyllä nimetty Valttereiksi erilaisin kirjoitusasuin, mutta nimeä on käytetty enimmäkseen toisena tai kolmantena nimenä.
Aiemmin nimi on ollut nimenomaan muodossa "Valtteri", mutta nykyään romanit käyttävät tätä nimeä enimmäkseen muodossa "Walter", joka kuitenkin sitten puhekielessä taipuu luontevasti Valtteriksi.
Nimi ei ole kovinkaan vakiintunut romanien keskuudessa. - ku tietäsit
NIMIHIRVIÖITÄ kirjoitti:
Nimet mustalaislapsilla alkaa kyllä mennä jo kielisolmuun. Että siirtyisivät vaan Ainoon ja Väinöön.
Nykynimet muistuttaa lähinnä kodinkoneita tai jogurttimerkkejä (Danilo, Melissa, Melinda) ...
Sitten nimet pursuaa deetä ja geetä ja ceetä..
joita kukaan romani ei osaa lausua...Kyllähän romanit osaa nimen lausua.
Mutta romanikielessä esimerkiksi kirjain d lausutaan usein puhekielessä kovana, eli teenä.
Romanikielessä myös usein c ja z edustavat ässää.
Eli Nadja --> Natja.
Tai Linda --> Linta.
Tai Mertzi --> Mertsi.
Tosin en sano että nää puhekieliset muunnokset tulee automaattisesti. Kyllähän jokainen osaa sanoa halutessaan vaikkapa ihan vaan että Nadja, ei sen tartte automaattisesti olla Natja. - Anonyymi
samoja nimiä kirjoitti:
No nyt on ruvettu antamaan nimiksi näitä Rinaldoja ja Angelicoja. Eikä siinä mitään, nimikin kuvastaa aikaansa. On ne ainakin kauniimpia kuin nää Ainot ja Väinöt, joihin valtaväestö ehdottomasti haluaa palata.Kyllä kaaleista löytyy Mattia, Eskoa ja tiedänpä yhden Eeronkin.
- olisi poika
etsisin Raamatusta hänelle nimen.
*Jeremia
*Joosef
*Markus
*Daniel
*Sefanja
*Miika- näitä
Paavali, Markus, Matteus,Luukas , Timoteus ,Akylas tai Teofilus.
- ei normaali nimet
kelpaa, vaan pitää olla mitä erikoisempi, sen parempi. ja sitte etten osaa lausua edes niitä oikein, saati kirjoittaa. nimi pitää olla miestä myöten.
- nimiasiaa1234
Vanhemmilla romaneilla nimet on yleensä luokkaa
Hilja, Helli, Hellä, Rauha.
Lahja (joka voi olla yhtä hyvin miehen kuin naisenkin nimi. Itse tunnen henk. koht. erittäin hyvin erään naisen jonka nimi on Lahja, mutta yllätyin kun eräällä matkalla kohtasin Lahja- nimisen miehen.)
Elsa, Ilse, Aili, Aino.
Näitä nimiä näkee myös valtaväestöllä, vanhemmilla ihmisillä pääasiassa. Tosin viimeksi mainittu nimi on nyt noussut uudelleen suosioon, kun nyttemminhän on tullut muodiksi antaa lapselle hieman vanhahtavia nimiä.
Aila (jota myös nuorempien nimityksessä suositaan kovastikin)
Sari, Tamara ja Ramona ovat nimiä, jotka ovat nuoremmillakin nykyään paljolti käytössä, mutta näitä löytyy sitten myös vanhemmasta väestöstä jonkin verran. Sari- nimestä en tiedä mutta Tamara ja Ramona ovat ulkomaalaista perää, vakiintuneet sittemmin tyypillisiksi romaninimiksi.
Miranda - nimi, joka usein nuorempien keskuudessa mielletään "vanhan akan nimeksi", mutta joka ei siltä kuitenkaan kuulosta monen ei-romanin korvin.
Sitten on nimet kuten Sirikli ja Säde. Sirikli on ehdottomasti romanien oma nimi, ja tarkoittaa romanikielellä Lintua. Hyvin kaunis, mutta vanhahtava nimi. Siriklejä ei nykypäivänä ole kovinkaan monta täällä Suomessa, ainakaan etunimeltään. Säde mielletään myös usein vanhempien ihmisten nimiksi. Tosiasiassa kyseessä on kuitenkin kaunis nimi, jonka antaminen sopisi hyvin tämän päivän nimimuotiin.
Miesten nimistä;
Kerran juttelin erään valtaväestöön kuuluvan ystäväni kanssa nimenomaan nimistä. Hänen mielestään nimet Terno ja Tenho ovat epäilemättä yksinomaan "vanhojen ukkojen nimiä", mutta hän yllättyi kovin kuullessaan että nimenomaan näitä kahta nimeä käytetään todella paljon nuorten poikien nimeämisessä.
Ternosta en tiedä, mutta Tenho- nimeä esiintyy myös valtaväestöön kuuluvilla vanhoilla miehillä. Enemmän kyseessä kuitenkin on ns. romaninimi.
Valde tai Valdemar mielletään usein tyypillisiksi romaninimiksi, mutta Valdemareja on kyllä valtaväestössäkin jonkin verran. Monethan heistä sitten lyhennetään Valdeiksi tai Valtsuiksi, kukin mielensä mukaan. Valdemar voi olla kansainvälinenkin nimi, ilman tai kera kaksoisveen.- 12432
minä ainakin olen kyllästynyt tyypillisiin kaaleitten nimiin.saman nimisiä saattaa samassa porukassa olla joka polvessa .minunkin tyttö antoi pojalleen nimen Daniel ,joka on mielestäni tosi kaunis nimi
- Titta.
12432 kirjoitti:
minä ainakin olen kyllästynyt tyypillisiin kaaleitten nimiin.saman nimisiä saattaa samassa porukassa olla joka polvessa .minunkin tyttö antoi pojalleen nimen Daniel ,joka on mielestäni tosi kaunis nimi
Ternosta mulle tulee mieleen maitosanko, ihan totta. Siis ternimaito. En voi sille mitään. Se on musta ihan kamala nimi.
Tenho sen sijaan on jotenkin ihana nimi. Sitä on valkolaisillakin, en osaa edes mieltää sitä pelkästään romaninimeksi.
Kerran kuulin kaupassa vanhemman romaninaisen huutelevan pikkupojalle "Ritsarti, tänne päin! Ritsarti!" Olikohan pojan nimeksi pantu Richard?
Joku kirjoitti, että Feija -nimi tulee Ruotsin nimestä Freya. Kummallista, sillä Freya on naisen nimi.
Säde ja Sadette on kauhean kauniita nimiä. Sadettea en tosin ole kuullut romaneilla olevan, mutta sopisi kyllä hyvin. Kyösti -nimeä ihmettelen, koska meillä on suvussa useitakin Kyöstejä ja ihan valkolaisia ollaan. Minusta se ei ole ollenkaan romaninimi pelkästään.
Minun mielestäni nimessä pitäisi olla jotain särmää. Eikä nimen pidä olla liian erikoinen, lapsi joutuu siitä kärsimään. Ihmettelin noita tangokuningas-ehdokkaidenkin etunimiä, Amadeus on kyllä aika erikoinen valinta pojan nimeksi näillä "lakeuksilla" ja Nino taas kuulostaa jotenkin laimealta, eikä oikeastaan miehen nimeltä ollenkaan.
Jos Amadeuksella haluttiin viitata Mozartiin (mikä minulle tulee heti mieleen), niin miksei kelpaisi sitten se ensimmäinen etunimi, eli Wolfgang? Sehän on paljon komeampi ja miehisempi. Entä Reinold? Tai Raymond?
Täytyy myöntää, että olen siinä mielessä hiukan kateellinen romaneille, että heille on niin luontevaa antaa lapselle nimeksi vaikka kuinka mahtavia, ulkomaalaisperäisiä nimiä. Meillä valkolaisillaolisi heti selittämistä, ja sittenkin saisi pelätä, että ihmiset naureskelisivat takanapäin. Jos olisin voinut, olisin antanut pojalleni nimeksi Robert Raymond. Mutta se ei kuulosta hyvältä tavallisen suomalaisen sukunimen kanssa, ja mieheni olisi varmasti vastustanut sitä viimeiseen asti. - novvoi
Titta. kirjoitti:
Ternosta mulle tulee mieleen maitosanko, ihan totta. Siis ternimaito. En voi sille mitään. Se on musta ihan kamala nimi.
Tenho sen sijaan on jotenkin ihana nimi. Sitä on valkolaisillakin, en osaa edes mieltää sitä pelkästään romaninimeksi.
Kerran kuulin kaupassa vanhemman romaninaisen huutelevan pikkupojalle "Ritsarti, tänne päin! Ritsarti!" Olikohan pojan nimeksi pantu Richard?
Joku kirjoitti, että Feija -nimi tulee Ruotsin nimestä Freya. Kummallista, sillä Freya on naisen nimi.
Säde ja Sadette on kauhean kauniita nimiä. Sadettea en tosin ole kuullut romaneilla olevan, mutta sopisi kyllä hyvin. Kyösti -nimeä ihmettelen, koska meillä on suvussa useitakin Kyöstejä ja ihan valkolaisia ollaan. Minusta se ei ole ollenkaan romaninimi pelkästään.
Minun mielestäni nimessä pitäisi olla jotain särmää. Eikä nimen pidä olla liian erikoinen, lapsi joutuu siitä kärsimään. Ihmettelin noita tangokuningas-ehdokkaidenkin etunimiä, Amadeus on kyllä aika erikoinen valinta pojan nimeksi näillä "lakeuksilla" ja Nino taas kuulostaa jotenkin laimealta, eikä oikeastaan miehen nimeltä ollenkaan.
Jos Amadeuksella haluttiin viitata Mozartiin (mikä minulle tulee heti mieleen), niin miksei kelpaisi sitten se ensimmäinen etunimi, eli Wolfgang? Sehän on paljon komeampi ja miehisempi. Entä Reinold? Tai Raymond?
Täytyy myöntää, että olen siinä mielessä hiukan kateellinen romaneille, että heille on niin luontevaa antaa lapselle nimeksi vaikka kuinka mahtavia, ulkomaalaisperäisiä nimiä. Meillä valkolaisillaolisi heti selittämistä, ja sittenkin saisi pelätä, että ihmiset naureskelisivat takanapäin. Jos olisin voinut, olisin antanut pojalleni nimeksi Robert Raymond. Mutta se ei kuulosta hyvältä tavallisen suomalaisen sukunimen kanssa, ja mieheni olisi varmasti vastustanut sitä viimeiseen asti.joku ehdotteli romaneille ikivanhoja heprelaisnimia Raamatusta, älkää ihmeessä. Juutalaisilla itsellään ne eivät enää ole muotia, johan niitä 2000 vuotta käytettiin niin että joka toinen poika oli Daniel tai Benjamin, tyttöparat olivat raakeleja ja estereitä .
Nimissä on se perinne ettei saanut käyttää huonojen tyyppien nimiä, joten nimivalikoima oli todella pieni. Nyt annetaan uusheprealaisia nimiä jotka tarkoittavat jotain, usein luonnosta haettuja, Säde, Aalto, Tammi, Voima, Ilo, Kaste jne . Tällainen nimistön uudistuminen on minusta hyvä asia, Suomessakin on tämä prosessi menossa, pikkutytöt ovat nykyään taas ainoja ja hilmoja ja pojat ilmareja ja eetuja. - ropotitiropsis
Titta. kirjoitti:
Täytyy myöntää, että olen siinä mielessä hiukan kateellinen romaneille, että heille on niin luontevaa antaa lapselle nimeksi vaikka kuinka mahtavia, ulkomaalaisperäisiä nimiä. Meillä valkolaisillaolisi heti selittämistä, ja sittenkin saisi pelätä, että ihmiset naureskelisivat takanapäin. Jos olisin voinut, olisin antanut pojalleni nimeksi Robert Raymond. Mutta se ei kuulosta hyvältä tavallisen suomalaisen sukunimen kanssa, ja mieheni olisi varmasti vastustanut sitä viimeiseen asti.Mites ois ollut suomennettuna Roope (Robert) Raimo (Raymond)?
Olen samaa mieltä, että se Nino on laimea nimi. Minulle tulee mieleen lapsi -sana italiasta tai espanjasta (kumpi lie vai onko kumpikaan?) Sopii kyllä ajatuksena mustalaismammanpojille, joiden ei tarvitse koskaan kasvaa aikuisiksi.
Amadeus taas on mielestäni naurettava nimivalinta, mutta kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Romaneilla lienee jostakin kummasta syystä mahdollisuus nimetä lapsensa vaikka kuinka naurettavasti ilman, että asiaan puututaan. Kuitenkin he yrittävät olla suomalaisia. Suurin osa mustalaisnimistä on rumia (esim. Terno ja Mertsi ovat kaameimpia) ja uudet väännökset iskelmätähtien artistinimistä ja romanttisten sankarien Harlekiini -sarja -nimistä ovat koomisia. - Öinen kuppaaja N
ropotitiropsis kirjoitti:
Mites ois ollut suomennettuna Roope (Robert) Raimo (Raymond)?
Olen samaa mieltä, että se Nino on laimea nimi. Minulle tulee mieleen lapsi -sana italiasta tai espanjasta (kumpi lie vai onko kumpikaan?) Sopii kyllä ajatuksena mustalaismammanpojille, joiden ei tarvitse koskaan kasvaa aikuisiksi.
Amadeus taas on mielestäni naurettava nimivalinta, mutta kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Romaneilla lienee jostakin kummasta syystä mahdollisuus nimetä lapsensa vaikka kuinka naurettavasti ilman, että asiaan puututaan. Kuitenkin he yrittävät olla suomalaisia. Suurin osa mustalaisnimistä on rumia (esim. Terno ja Mertsi ovat kaameimpia) ja uudet väännökset iskelmätähtien artistinimistä ja romanttisten sankarien Harlekiini -sarja -nimistä ovat koomisia.Tiedättekö muuten, että itse asiassa Mertsi- nimeä on käytetty alunperin nimenomaan valtaväestöllä - ja paljon?
Onko kukaan käynyt läpi sellaisia teoksia, jotka on kirjoitettu tietyn maakunnan/alueen sodissa taistelleiden muistoksi? Itse taannoin tutkiskelin yhtä tällaista opusta, ja kirjassa oli näiden sodassa olleiden miesten kuvat (suurimman osan kohdalla) ja nimet puolisoineen ja paikkakuntineen, synnyin- ja kuolinvuosineen, sotilasarvoineen, yms. Kirjaa tutkiessani huomasin, että Mertsin nimisiä miehiä oli varsin monta, heistä kukaan ei ollut romani.
Eli alunperin kyseessä ei ole mikään OIKEA/varsinainen romaninimi, vaikka sitä sellaiseksi kutsutaankin. Ja tietysti ko. nimi ns. romaninimeksi mielletään - miksipä ei, kun varmaan 99,9% nimen kantajista on nimenomaan romaneita. Valtaväestöllä innostus kyseiseen nimeen jostain syystä hiipui, mutta kyllähän noita on Mertsin nimisiä papparaisia (valtaväestöä) edelleen hengissä, tiedänkin ihan henk. koht. muutaman.
Ternosta taas en tiedä, mutta epäilen, ettei sekään mikään varsinainen romaninimi ole alunperin ollut. Nimenä Terno on minusta vähän "kaksipiippuinen". Toisaalta nimessä on minusta jotain "kivaa", mutta toisaalta se taas tuo mieleeni lähinnä vanhan ukon. Suomen romanikielellä "terno" tarkoittaa nuorta - tai jos sana on feminiinisessä muodossa, niin oikea muoto on tietysti silloin "terni" - ja siitä päästäänkin sujuvasti siihen ternimaitoon, mihin joku aiemmin jo viittasi.
Tenho- nimi ei myöskään ole mikään varsinainen romaninimi. Sitä on kyllä ihan valtaväestölläkin, tosin enimmäkseen iäkkäämmillä ihmisillä. Kuulemani mukaan nimeä on kuitenkin annettu ihan tämän päivän pikkuvauvoillekin, joilla siis ihan "puhdas" valkolaistausta...
Ja jos mennään nimeen Amadeus, niin joo, en antaisi todellakaan pojalleni, en sitten millään... Tulee mieleen 1700-lukulainen itävaltainen säveltäjä, jonka nimi oli Wolfgang Amadeus Mozart. Säveltäjässä itsessään ei ole mitään vikaa, mutta - kuten jo sanoin.
Nino- nimestä en tykkää yhtään. Se kuulostaa minunkin korvaani laimealta, ja jotenkin nautamaiselta. Anteeksi nyt vain, mutta se minulle tuosta nimestä tulee mieleen. Ei millään pahalla kellekään, joka ko. nimestä tykkää.
Säde on vanhanaikainen naisen nimi, ja nykyäänhän "vanhahtavat" nimet ovat suosiossa nimenomaan valtaväestöllä. Miksei joku siis voisi hyvin antaa tuotakin nimeksi - onhan niitä kamalampiakin nimiä. Tosin jos ajatellaan tuota nimeä kaaleilla, niin en minä tuotakaan nimeksi antaisi tytölleni. Kaaleilla kun on tyylinä muutta d-kirjain puhekielessä t:ksi. Eli tässä tapauksessa Säde ei olisikaan Säde, vaan Säte. Eli ei kiitos.
Mutta jos ajatellaan varsinaisia romaninimiä, niin ei mulle tule mieleen varsinaisia oikeita ja alkuperäisiä mustalaisnimiä juuri lainkaan. Joku mainitsi naisennimen, Siriklin - no, sen voin hyvin mieltää mustalaisnimeksi, se kun onkin mustalaiskieltä. Tarkoitus oli jo yllä selvennetty, eli en ala jankuttamaan. Mahdollisesti Mirikli voisi olla alkuperäinen mustalaisnimi, mutta siitäkään en mene takuuseen.
Ainakin Ramonat, Teresat, Sabinat, Deborat, Desireet, Robertinot, Tinot, Rinaldot, Antoniot sun muut on suoraan ulkomailta. Edellämainitsemani naisten nimet ovat paljolti käytettyjä Espanjassa, miesten nimet puolestaan Italiassa.
Alunperin kaaleilla on käytetty ruotsinkielisiä nimiä, kuten Ann-Marie, yms. Ja kun tuosta Ruotsi-Suomen aikakaudesta oli päästy eroon, tuli nimistä ajan myötä samoja, mitä nykyään on valtaväestöllä käytössä. Johannaa sun muuta.
Mertsit ja Valdemaritkin on valtaväestöltä "napattuja", eivätkä mitään alkuperäisiä romaninimiä ollenkaan, vaikka moni ne sellaisiksi tänä päivänä mieltääkin. - Öinen kuppaaja N
ropotitiropsis kirjoitti:
Mites ois ollut suomennettuna Roope (Robert) Raimo (Raymond)?
Romaneilla lienee jostakin kummasta syystä mahdollisuus nimetä lapsensa vaikka kuinka naurettavasti ilman, että asiaan puututaan. Kuitenkin he yrittävät olla suomalaisia. Suurin osa mustalaisnimistä on rumia (esim. Terno ja Mertsi ovat kaameimpia) ja uudet väännökset iskelmätähtien artistinimistä ja romanttisten sankarien Harlekiini -sarja -nimistä ovat koomisia.Jos katsellaan eri vuosilukuja, voidaan huomata, että jossain vaiheessa kaaleilla oli suosiossa ihan perusnimiä, kuten Janit, Tonit, Markot, Markukset, Nikot - kirjoitusasut vähän vaihdellen, mutta perusperiaate nyt on kuitenkin sama.
Ja sitten näytti taas tulevan muotiin nimet tyyliin Daniel, Sebastian, Benjamin,... joissa ei niissäkään mitään vikaa ole, vaikka ensiksimainittu nimi ei olekaan yhtään minun mieleeni.
Jostain syystä kaaleilla tuntuu olevan ihmeellinen tarve keksiä ja kehitellä mitä erikoisempia nimiä ja vielä muokata niiden kirjoitusasuja mitä omituisimmin tavoin. Ihan totta. Jos ajatellaan vaikkapa ulkomaalaispohjaista naisen nimeä joka kirjotettaisiin mahdollisimman suomalaistetussa versiossa, että "Anselika". Kuinkahan monta erilaista kirjoitusasuvariaatiota ko. nimelle mahtaa löytyä? Aika monta. Tuon peruskirjoitusasun lisäksi on Anseliikaa, Angelicaa, Angelikaa, Angeliikaa, Ancelicaa, Anceligaa, Anceliikaa,... noin niin kuin muun muassa. Mitä ne muut variaatiot ovatkaan, kuvitelkaa jokainen mielessänne ja miettikääpä sitten, onko tämä mielestänne välttämättä hyvä asia, tämä liika variaatioiden esille tuominen?
En tarkoita sitä, ettäkö kaaleitten lasten nimet pitäisi kaikki olla täysin yhteneviä valtaväestön kanssa, mutta tarkoitan sitä, että nimien pitäisi olla helposti ymmärrettäviä. Siis siten, että
A) Ihminen, joka nimen näkee paperilla, osaa myös lausua sen
ja
B) Ihminen, joka nimen kuulee, osaa myös kirjoittaa sen. Poikkeuksena yhden kirjaimen heitot.
Esimerkiksi naisen nimi Maritza. Nähtyään paperilla nimen jokainen ihminen osaa tämän lausua. Nimen kuultuaan jokainen osaa kirjoittaa sen suunnilleen oikein, lukuunottamatta yhden kirjaimen virhemarginaalia. Siispä ihminen kirjoittaa joko Maritza tai Mariza. Tämä siis menettelee vielä.
Mutta esimerkiksi tuo mainitsemani naisen nimi, Anselika. Nimen kuultuaan ihminen ei voi automaattisesti osata kirjoittaa sitä juuri tietyllä kirjoitusasulla, koska niitä kirjoitusasuja on niin turkasen monta. Tietysti jokainen osaa kuulemansa perusteella kirjoittaa nimen edes jonkinlaiseen muotoon, eli vielä ihan ymmärrettävästi. Mutta kuitenkin. Tajuattehan pointin?
En suinkaan tarkoita, että kaaleitten pitäisi ottaa käyttöön vain sellaiset nimet, joita valtaväestö suosii, mutta nimien kirjoitusasujen miettiminen ei olisi ollenkaan hullumpi ajatus.
Esimerkiksi jos ajattelen omia lapsiani ja heidän nimiään, niin vaikka näistä nimistä on tavallaan havaittavissa tietty "kaaleenmoisuus", niin kirjoitusasut olemme ainakin valinneet niin, että kuka tahansa osaa ne kirjoittaa - ja myös näkemänsä ja lukemansa perusteella sanoa. Meidän lasten nimet kirjoitetaan ja sanotaan ihan vain näin: Valtteri, Roope, Timi, Katja, Aleksandra, Samira ja Elisa. Eli ei siis mitään ihmeellistä säätämistä noiden kirjoitusasujen kanssa (ja tämä tosiaan ihan tietoisesti) kuten moni muu tekee.
(Muiden silminhän nämä nimet tietysti "pitäisi" kirjoittaa, että Walter, Robert/Robertino, Dimitri, Catya, Alexandra/Alexsandra, Samirah & Elisabeth - tai jotain muuta yhtä hirveää. En mitenkään pilkkaa ko. kirjoitusasuja, mutta hei rakkaat ihmiset. Minä ja perheeni, vaikka kaaleita ollaankin, elämme silti Suomessa. Siksi myös suomalaiset kirjoitusasut eikä mitään erikoismuunnoksia, jotka sopivat paljon paremmin ulkomaille kuin tänne Suomeen. Ihan vaan lapsia itseäänkin ajatellen.)
- Pertti Ylermi
tietenkin, ei tuu jatkuvasti vastaan.
- ei varmaa tuu toista ,..
vastaan
- tai vaikkapa
pirre tai stefan jos minulla olisi poika,laittaisin tietenkin sille isänsä nimen, toiseksi nimeksi, että tietäis kenen poika on. Ja dimitri on komee nimi
- eräs naine
tai vaikkapa kirjoitti:
pirre tai stefan jos minulla olisi poika,laittaisin tietenkin sille isänsä nimen, toiseksi nimeksi, että tietäis kenen poika on. Ja dimitri on komee nimi
Sinun kannattaa tosiaan käyttää muistin apuna tuota "lapsen toinen nimi sama kuin oletetulla isällä", jotta tiedät kuka lapsistasi on kenenkin jälkikasvua.
- voi onnelliset
eräs naine kirjoitti:
Sinun kannattaa tosiaan käyttää muistin apuna tuota "lapsen toinen nimi sama kuin oletetulla isällä", jotta tiedät kuka lapsistasi on kenenkin jälkikasvua.
ja eiköhän tuossaki tarkotettu enempi sitä, että lapsen nimestä kuulis/lapsi tietäs, kenen poika on. eikä sitä, että tämä kyseinen nainen tietää tai muistaa lapsen isän.. voi rakas taivaani mun mitä neropatteja täällä on liikenteessä anna mun kaikki kestää!
- Nordic-man
Urho (kekkosen mukaan), tai Ukko ja toiseksi nimeksi Mies, niin ei varmaan tule ihan seuraavassa mutkassa vastaan.
- tarviit
Onko monta poikaa on vailla nimee, oletko tehtailija?
Onni... Eetu...Veeti - anetteee
Kertoilkaas mitä hienoja tyttöjen/naisten nimiä tullee mieleen
- _Janita_
Antti .Matti .Paavo .Urpo
siinä aluksi sulle nimiä- affassf
voi jeero ku hää koittas olla sarkastinen.
- Numismaattikko
Valto on minusta nätti nimi.
- olen robotti
Miten olisi Roman. Itse olisin laittanut pojalleni nimen Efrain mutta ukko ei halunnut. Cassandro on myös hieno nimi.
- asffsa
olen robotti kirjoitti:
Miten olisi Roman. Itse olisin laittanut pojalleni nimen Efrain mutta ukko ei halunnut. Cassandro on myös hieno nimi.
cassandrosta tulee liiaksi mieleen cassandra joka puolestaan on tytön nimi.
- robbot
asffsa kirjoitti:
cassandrosta tulee liiaksi mieleen cassandra joka puolestaan on tytön nimi.
Aleksanteri suuren kavereita.
- se edellinen
robbot kirjoitti:
Aleksanteri suuren kavereita.
Aijaa, minä en tiennyt - en ole Aleksanteri Suuresta lukenut kovinkaan paljoa... Joka sitten näkyy tässä. Mut pitää näemmä laittaa korvan taakse.
- "Sande"
Ei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä. Itse antaisin jonkun vanhan perinteisen Suomalaisen nimen, enkälähtis kopiomaan nimiä Venäjältä. Etunimi kertoo synnyinmaan, joten ehdottomasti Suomalainen nimi nuorelle miehenalulle.
- "maalimanviisain"
pentti ois ehkä hyvä.
- ,
Bifilus on hyvä mimi
- hei havaaa
mun mielestä richard tai leni ne on nii hienoja nimijä
- Anonyymi
Tässä pari suosikkiani:
- Leopold Florian Reginald
- Lorenzo Mauritz Immanuel
Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2426384Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1965946Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai175499Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j804191Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1433523Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1303323HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok233036Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan82502Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2632449- 1302284