mammografiasta? Onko jotain määräystä, kuinka vanhana vielä kunnan täytyy määrätä ilmainen mammografia? Vaihtelee ilmeisesti paikkakunnittain, mutta olen mielestäni jostain lukenut, että siitä tehtäisiin jokin yhtenäinen käytäntö. Minä olen päässyt viimeksi 58-vuotiaana mammografiaan. Asuin Helsingissä ja sinne olisi ensi vuonna tullut käytäntö, että pääsee 69-vuotiaaksi asti. Muutin kuitenkin kesällä keskisavolaiseen pikkukaupunkiin, eikä täällä ole minun ikäiselleni sitä tarjottu. Täytän syksyllä 62 vuotta. Yritin Helsingissä kuusikymppisenä, jos olisin päässyt maksulliseen kunnalliseen mammografiaan. Ei sinnekään päässyt, kun ei ollut aihetta epäillä rintasyöpää. Olisin niin mielelläni käynyt kahden vuoden välein! Aivan yksityisesti se taitaa olla aika kallis!
tietääkö
7
679
Vastaukset
- jatta
Tarkkaa tietoa minulla ei ole. Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva että lakisääteinen joukkoseulonta loppuisi 60 v.
Tein saman liikkeen kun sinä asumisen suhteen 50 , mutta päinvastoin. Olin 60 kun posti-luukusta tipahti kutsu mammoon. Ensimmäinen ajatus oli ”kyllä tämän kaupungin (ei Hesa) päättäjät on seonneet lopullisesti”. Oli se vaan niin suuri yllätys. Olin jo perumassa ajan moneen kertaan. Lopulta päätin etten menetä mitään vaikka käynkin. Ja mikä oli tulos SYÖPÄ GRADUS 3. Osapoisto, myrkyt ja säteet.
Kokeile valtioneuvoston laki sivuilta. Tai laita Googleen erilaisia hakusanoja. Kyllä sieltä jostain löytyy tarvittavaa tietoa. - 1943
mnut kutsuttiin ilmaiseen mammografiaan keväällä. En tiedä varmaan, mutta luulen, että vaihtelee kunnittain. Tervetuloa meille Turun ja Helsingin puolikrouviin.
maaseutupitäjässä ja olen viimeisen kerran ollut ilmaisessa mammografiassa kuusikyppisenä.
Sen jälkeen on tullut kutsu ja aika kuvaukseen kahden vuoden välein ja maksu on ollut muistaakseni 50 euroa.- kaikille?
Näin se meillä on,maksettava tai sairastettava.
- Pääsin ite kyllä.
Meijän vanhassa kunnassa on useita kyseisen sairauden "saaneita" ja silloin kyllä vielä 70v sai ilmaisen kutsun.
Nyt kuntaliitoksen myötä meiltä hävis suurin osa luvatuista säilytettävistä asioista .
Tämän hetkista tilannetta en tiedä. Pääsin tutkimuksiin,kun olen muutenkin jatkuvassa "syynissä" veriarvojeni takia.
Samalla reissulla myös ultrattiin mutta ei löytynyt mitään. Joten kuullostelen onko muut itseäni vanhemmat kutsuttu joukkotarkastukseen.- aureliina
tuli pari päivää sitten kutsu. Olen 63 v. ja tarkastus maksaa 60e. Kutsu tulee kahden vuoden välein 69 vuotiaaksi asti. Tämä Etelä-karjalassa.
- "mammo-tutkimus"
aureliina kirjoitti:
tuli pari päivää sitten kutsu. Olen 63 v. ja tarkastus maksaa 60e. Kutsu tulee kahden vuoden välein 69 vuotiaaksi asti. Tämä Etelä-karjalassa.
Täällä keski-suomessa.OLen 64v ja 60:ksi pääsin ilm.Nyt olen kahden vuoden välein käynyt ,kun on kutsuttu maksulliseen.Maanantaina 20.08 olin kuvauksessa ja maksoin 60 euroa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574