En jaksa olla iloinen "oma itseni", jos sitä perusluonteeltani koskaan olen ollutkaan... Ex-mieheni kävi katsomassa lapsiamme ja ihmetteli miten vaisu ja vakava olen ja vanhentunut parissa viikossa ulkoisesti kymmenen vuotta. Hän ihmettelee miksi yhä suren isääni vaikka kuolemasta on kulunut kohta kaksi viikkoa. Ensimmäisen viikon itkin ja nyt tämä toinen viikko on kulunut oudon hiljaisuuden vallitessa, en enää pysty itkemään ikään kuin kyyneleet olisivat loppuneet.
Miten te muut pystytte nostamaan itsenne "ylös". Minulla lapset pitävät elämäni rutiinit pyörimässä, koska arki täytyy hoitaa. En tiedä miten selviäisin, jos minä olisin ihan yksin.
Suru ei väisty...
16
2817
Vastaukset
- Hautausjärjestelijä
... on lyhyt aika. Jokainen täysijärkinen ihminen ymmärtää tai ainakin pitäisi ymmärtää, että niinkin läheisen ihmisen kuin isän menetys ja suru ei kahdessa viikossa ole ohitse. Suru muuttuu jossain vaiheessa ikävöinniksi. Ikävä ei koskaan katoa, se kulkee aina mukana meidän elämämme loppuun asti.
- 25v.tyttönen
ja peiliin katsoessa ei tunne itseään.suru on vanhentanut 10vuotta..tummat silmänaluset,laihtunut ruumis...kuka minä olen?ennen niin iloinen ja valaiseva olemus on nyt ihan jotain toista.
päivääkään ei ole mennyt ettenkö olisi rakasta miettinyt ja ikävöinyt.kaksi viikoa on niin pieni aika kun kyseessä on läheinen rakas ihminen.4kk on pieni aika.puoli vuotta tai vuosi olisi pieni aika.jokaisella se vie oman aikansa,jokaiselle suru on omanlaisensa.jaksamista sinulle,anna surun kulkea omalla painollaan.- Elisama
En voi muuta sanoa kuin että tuo on todella kova paikka.
Olen erästä melkein vastaavassa tilanteessa olevaa henkilöä seurannut läheltä.
Hänellä on tuo aloittajan ja sinun surusi yhtä aikaa.
Onneksi hänellä on hyvä tuki paikallisesta seurakunnasta. Sieltä ihmiset ovat olleet koko ajan hänen tukenaan. - Nimetön
minulla 5 kk mieheni kuolemasta suru ei tunnu hellittvän kaikki sanoo ,että kyllä siitä ajan kanssa ei siltä tunnu eräskin aamu kuulin hänen sanovan jotain ,kuulin hänen hengityksen kun käännyin
ei siellä ollutkaan ketään taas koko päivä kyyneleitä - kanssasisaret!
Nimetön kirjoitti:
minulla 5 kk mieheni kuolemasta suru ei tunnu hellittvän kaikki sanoo ,että kyllä siitä ajan kanssa ei siltä tunnu eräskin aamu kuulin hänen sanovan jotain ,kuulin hänen hengityksen kun käännyin
ei siellä ollutkaan ketään taas koko päivä kyyneleitäMiten te voitte olettaa että surunne/ikävänne/kaipauksenne hellittäisi muutamassa kuukaudessa???????????????????
Käsittämätöntä!!!!!!!!!!!!!
Oman rakkaani menetyksestä reilu vuosi ja edelleen "kuulen" hänen äänensä lähes päivittäin. Miten rakkaus joka useimmilla teistä on kestänyt vuosia voisi kadota muutamassa kuukaudessa???!!!
Anteeksi nämä tylyt sanat, mutta antakaa ajan kulua, kaipaus hellittää kuukausi kuukaudelta, vaikkei se KOSKAAN mihinkään tule häviämään! Poismenneet rakkaamme elävät kansamme loppuelämämme.
- ei ole vielä päässyt
alkuunkaan kahdessa viikossa. Hyvä kun on hautajaiset saannut ohi, kaikilla ei edes ne ole vielä kahdessa viikossakaan hoidettu.
Anna itsellesi lupaa surra rauhassa, ei ole aikaa mihin mennessä sinun on pitänyt surra isääsi loppuun.
Lapset ja arki on parasta terapiaa minusta .
Minä menetin lapseni vuosi sitten ja suren lastani edelleen. Suru muuttaa hiukan muotoaan. Minun on vaan opittava elämään suruni kanssa.
Voimia elämääsi ja otan osaa suruusi. - kuolemasta
Isäni kuolemasta on nyt 9 kuukautta.En yhäkään jaksa olla iloinen tai seurustella varsinaisesti ihmisten kanssa.Muutamia kertoja olen nyt ollut kylässä ja meillä joku.Luulen, että ainakin kolme vuotta menee selvitä.
- Elisama
Tuo määr on vielä aika lyhyt aika, ei ihme että vielä suret.
Kuitenkin sinulla on tarkoitus elämässä. sinulla on lapset.
Yritä jo heidänkin vuokseen jaksaa. Suru helpottaa vähitellen. Yleensä hautajaisten jälkeen helpottaa hieman. - Isän tytär
kaksi viikkoa, se on niin lyhyt aika, etten itse edes siinä vaiheessa oikein tajunnut isäni kuolemaa. Me osasimme siihen valmistautua, koska hänet vei syöpä ja saattohoitoa kesti vapusta heinäkuun loppupuolelle.
Kuolinpäivän iltana ajattelin, ettei tästä voi toipua. Sitten suru hiljalleen väistyi. Hautajaispäivän elin kuin unessa ja sitten taas kuin putosin kuiluun. Edelleen olen voimaton ja itken haudalla joka kerta. Sen verran edistynyt olen, etten enää käy haudalla joka päivä, kuten alkuun.
Suru on pitkä taival. Mielettömän pitkä...
voimia ja jaksamista sinulle. - kuoli
Isäni kuolema aloitti elämässäni usean vuoden kestäneen helvetin: Isäni kuoli kuusi vuotta sitten, veljeni puoli vuotta sen jälkeen, minulle tuli avoero, yksi parhaimmista ystävästäni kuoli, vakituinen työpaikkka meni ja muu perheeni sulki minut kokonaan pois elämästään.
En voi sanoa olevani selvinnyt tästä kaikesta vieläkään. Sinnittelen pätkätöillä, uudet ihmissuhteet eivät kestä, perheeni kanssa kommunikoin hädintuskin.
Elämä on oikeasti yhtä helvettiä, en usko muuta helvettiä olevankaan. Toinen puoli minusta haluaisi päättää päivänsä täällä ja toinen puoli toivoo vielä elämän kääntyvän hyväksi.
Olen tyylikäs keski-ikää lähestyvä nainen, joka ei jaksaisi enää pinnistellä ja ponnistella. Minkä vuoksi, tätä kysymystä mietin päivittäin.- menetin
Voiko yhdelle ihmiselle tapahtua noin paljon kerralla surua?Mietin..
Itse menetin Isäni n.2- vuotta sitten kun kuolema kohtasi.En osannut itkeä.Tein kaiken mitä hautajaisiin saakka kuuluikin.
Sitten Äiti ja sisarukset hylkäsivät,syystä jota ei kerrottu.En sitä ole kysynytkään enää kun sain vastauksen"Katso peiliin"mitä olet tehnyt? TÖITÄ olen tehnyt kotiin pyyteettömästi.Muuta en syyksi keksinyt.
Miksi surun keskellä oma perhe hylkää vaikka ymmärrykseni mukaan läheisten kuuluisi pitää yhtä ja jopa entisestään lähentää toisiamme?Ikuisesti kysyn MIKSI??MIKSI juuri meidän perheessä kävi näin,vaikka ikinä en olisi voinut kuvitellakaan!!
Ajattelen nyt,onko niin että jotkut vaan luulee olevansa parempia ihmisenä kuin toiset?Itse en ole korkeasti koulutettu vaan ihan tavallinen perus ja ammattikoulutuksen käynyt ja ammattitutkinnon suorittanut,elämässäni pärjännyt ja työssäni tykätty.Mitä itseltäni muuta toivoisin.Olen tyytyväinen elämääni.Vaan onko se aiheuttanut kateuden kipinää läheisimmissäni niin paljon että keksivät hylätä surun keskellä??
Usko parempaan huomiseen vaikka tiedän sen olevan vaikeaa kokemasi jälkeen.Kyllä päivä paistaa vielä,mitä muuta ihminen voisi uskoa?Surulle pitää antaa aikaa ja puhua itsensä puhtaaksi.Siihen ne elämässä muutkin asiat tulevat surun tilalle aikanaan.Usko pois!VOIMIA sinulle! - Anonyymi
menetin kirjoitti:
Voiko yhdelle ihmiselle tapahtua noin paljon kerralla surua?Mietin..
Itse menetin Isäni n.2- vuotta sitten kun kuolema kohtasi.En osannut itkeä.Tein kaiken mitä hautajaisiin saakka kuuluikin.
Sitten Äiti ja sisarukset hylkäsivät,syystä jota ei kerrottu.En sitä ole kysynytkään enää kun sain vastauksen"Katso peiliin"mitä olet tehnyt? TÖITÄ olen tehnyt kotiin pyyteettömästi.Muuta en syyksi keksinyt.
Miksi surun keskellä oma perhe hylkää vaikka ymmärrykseni mukaan läheisten kuuluisi pitää yhtä ja jopa entisestään lähentää toisiamme?Ikuisesti kysyn MIKSI??MIKSI juuri meidän perheessä kävi näin,vaikka ikinä en olisi voinut kuvitellakaan!!
Ajattelen nyt,onko niin että jotkut vaan luulee olevansa parempia ihmisenä kuin toiset?Itse en ole korkeasti koulutettu vaan ihan tavallinen perus ja ammattikoulutuksen käynyt ja ammattitutkinnon suorittanut,elämässäni pärjännyt ja työssäni tykätty.Mitä itseltäni muuta toivoisin.Olen tyytyväinen elämääni.Vaan onko se aiheuttanut kateuden kipinää läheisimmissäni niin paljon että keksivät hylätä surun keskellä??
Usko parempaan huomiseen vaikka tiedän sen olevan vaikeaa kokemasi jälkeen.Kyllä päivä paistaa vielä,mitä muuta ihminen voisi uskoa?Surulle pitää antaa aikaa ja puhua itsensä puhtaaksi.Siihen ne elämässä muutkin asiat tulevat surun tilalle aikanaan.Usko pois!VOIMIA sinulle!Veda kirjat on käännetty sanskritin kielestä. Ilman kommentaareja on näitä kovin vaikea ymmärtää. Tieto on "monen lukon takana". Voisit aloittaa lukemalla kirjoja, joissa on Srila Prabhupadan kommentaarit. Hyvin selitetty ja kuolemanpelkosi häviää.
- Syksyn lehti
Voimia.. Minun isäni kuoli viisi päivää sitten. Kävin juuri lääkärissä, sain sairaslomaa 2 päivää vielä, siis 5 päivää yhteensä! Sitten on kuulemma mentävä töihin. Lääkäri totesi vain että mitä se kotona oleminenkaan hyödyttää ja hymyili. Ei ole hyvä että suru jää surematta, että sulkee kaiken sisäänsä, mutta ei siihen myöskään kannata jäädä. Itse olisin halunnut ja tarvinnut vielä aikaa käsitellä surua, mutta palkattomalle vapaalle en voi jäädä. Ajattele myönteisiä ajatuksia. Kirjoita joka päivä ylös joku asia mikä on hyvin ja miksi kannattaa vähitellen selvitä surusta. Lue listasi joka päivä. JOka päivä se on pidempi ja huomaat ajattelevasi myönteisemmin. Toivon sinulle jaksamista!
- scale
vielä noustaan, rutiinit pitävät käynnissä. Lapset, puoliso ja kaikki muu juttu.
Meille läheisen poismeno ei tullut yllätyksenä, vaan tuo ihminen kuoli pitkällisen sairauden jälkeen, joten surutyö on jo aloitettu ajat sitten, mutta siitä huolimatta kuolema oli järkytys.
Kuolinpesän tavaroiden järkkäys ja kaikki muut käytännön järjestelyt ovat pitäneet kiireisenä.
Mene vaikka sienestämään mä olen naiseni kanssa käynyt sienimetsällä ja täytyy sanoa, että tuo luonnossa tarpominen on jotenkin rauhoittavaa.
Älä lamaannu sinne kotiin, vaan mene vaikka teatteriin tai leffaan. - hylätty
Suru,niin tuttu tunne.Menetin oman Isäni Uutena Vuotena -05!Mikään ei ole ollut ennallaan sen jälkeen.Olin Isän tyttö.Menetin samalla sisaret ja oman äidin,syystä jota minulle ei koskaan ole kerrottu.On vain syytetty jostain jota en tiedä..ja sanottu että "katso peiliin"mitä olet tehnyt.Yhtään mitään ei tule mieleen, mitä niin olen tehnyt, että surun keskelle jätettiin yksin että sattuu vieläkin.Ei ymmärrykseni riitä sitä miettimään.Kaikessa mitä kotona on tarvittu työhön ja rahallisestikin olen ollut se joka aina on ensimmäisenä ollut auttamassa.Muita sisaruksia ei ole ollut paikalla kun apua tarvittiin.Ja kuinka kävi?Minä joka tein" raskaimmat" työt ym.hylättiin, kuin olisin tehnyt jotain kamalaa!!
MIKÄ SAA ihmiset muuttumaan surun keskellä?Kun aina on ollut suhteet sisaruksiin ja vanhempiin läheiset?Miksi yksi lapsista hylättiin, eikä ollut kukaan tukemassa Isän kuoleman jälkeen.
Se miten siitä kaikesta tähän päivään olen jaksanut,on suuri kiitos oikeiden YSTÄVIEN ihmisten, jotka elämässä uskoo aitoon tunteeseen ja rehellisyyteen.Uskovat siihen mitä oikeasti minä ihmisenä olen. Jaksavat kuunnella vuodatuksiani päivästä toiseen. Eivätkä hylkää.Se on hienoa huomata ettei kuitenkaan aivan yksin ole vaikka on siltä usein tuntunutkin.
Isän ikävä on varmasti loputon,niin kauan kuin elän.Suruni saa vain uudenlaisen merkityksen kun aikaa kuluu.Onhan muistot ja mukavat hetket Isän kanssa mielessäni ikuisesti.Sekin on hienoa että on Isä ollut vierellä silloin kuin tarvitsin,lapsena...ja aikuisena.Pitää vain koettaa hyväksyä elämän rajallisuus ja ajatella että kaiken keskellä on uusi alku.Johonkin mitä emme vielä tiedä.
Voimia Sinulle!- Karjalankägönen
niin yksin olin suruni kanssa,kunnes sisarelleni valkeni totuus-mimä en ollutkaan se valehtelija,vaan veljeni!Siitä saakka välini sisareeni ovat olleet lämpimät-hän on paras ystäväni-veljeni,joka kavalsi mm.kuolinpesän rahat-myös levitti kuvottavia valheitaan,luikkii nyt kuin shakaali tuolla,mutta välienselvittely ei ole ohi-minun omatuntoni on puhdas-näinköhän lienee veljelläni???
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun511945Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."
Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s341588Sedun opettaja?
Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma431175- 821173
Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"
Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.151060- 561049
- 481015
Mitä mun pitää tehdä?
Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid40968Keskusta on kovassa nousussa
Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.129945Näytät paremmalta kuin koskaan ennen
Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.38916