Herra Jeesus makasi sapattina kuolleena haudassaan. Jeesus sanoi TOISELLE RISTINRYÖVÄRILLE, toänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa. Ristiriitaista, eikö totta.
Adventistit sanovat että,
3
148
Vastaukset
Tarkasti ottaen UT ei kerro Jeesksen maanneen sapattina haudassa. Että niin olisi tapahtunut, on vain järjen päätelmä - ja niitähän fundamentalistit karttavat kuin ruttoa - vai kuinka.
Olkoon miten on! Aventistien mukaan Jeesus siis makasi sapattina ( tahtovat kai sanoa, että lauantaina haudassa). Eaamatun omien sanojen mukaan oli jo kuitenkin "tänä
päivänä" (perjantana) Paratiisissa ryövärin kanssa. Olisiko Jeesus siis ollut perjantai-iltana Paratiisissä ja mennyt senjälkeen puoliyön maissa hautaan kuolleena makaamaan?- etsikää totuutta
"Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä, -- pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
*
Lukekaamme mitä Vapahtaja (sunnuntaina) viikon ensimmäisenä päivänä sanoo, Johanneksen evankeliumissa:
"Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö." (Joh.20:17)
Huomatkaa, että Vapahtaja ei ollut vielä mennyt YLÖS Paratiisiin!
Eli kysymyksessä täytyy olla se sanomisen AIKA, jota Vapahtaja painotti, eikä itse tuleva tapahtuma, joka tapahtuu myöhemmin, tulevassa ylösnousemuksessa;
"Minä sanon sinulle tänä päivänä":
Luuk.23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä, -- pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
Vertaa:
Mark.14:30 Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät." Jotkut asiantuntijat sanovat, että pilkku on lisätty väärään kohtaan tai aiheettomasti, sillä alkutekstin kielessähän ei ole välimerkkejä lainkaan.
Elikkä että "Minä sanon sinlle tänä päivänä ...
Ei tarvitse niinkään olla.
Sillä sehän on täältä ajallisuudesta katsottuna "tänä päivänä" joka tapauksessa - kun ei tuolla välitilassa eikä ikuisuudessa ole päiviä ei öitä.
Turha koettaa tekemällä tehdä eripuraisuutta adventistien ja muiden välille tollasella asialla.
Ja mitäs sillä ristiriidalal tarkoitat?
Tulkintaongelma, jota ongelmaa ei loppujen lopuksi edes ole, on kaikkien yhteinen tuossa asiassa.
Et, muuten ole mikään luterilainen - sillä he tietävät enemmän Raamatusta kuin sinä.
SALAKAVALAA?
Ehkä sinulla olikin tuon sapatti-aasinsillan kautta tarkoitus johdatella ihan toisenlaiseen kysymykseen ja väittämään.
Väität, että Jeesus makasi sapattina haudan levossa.
Ei muuten mikään ristiriita siis adventismin kanssa!
Mutta siis opettaako adventismi todellakin, että Jeesus makasi haudassa sapattina?
Luultavammin tuo haudassa makaaminen on vain sinun oma päähänpistosi - auringonpistos tai vastaavaa.
Jeesuksella ei ollut aikaa lepoon.
Kun hän oli ristillä huudahtanut: isä, miksi minut hylkäsit", ja heittänyt henkensä - niin ennen kuolemista hän kuitenkin sanoi vielä: Isä, sinun käsiisi minä jätän henkeni.
Tämä osoittaa, että Isän hommiin hän heti ryhtyi.
Sana sanookin, että hän saarnasi "vankeudessa oleville hengille" ts. vanhan liiton aikana eläneille. Asiantuntijat ovat kahta kolmea mieltä: saarnasiko jumalattomina kuolleille vaiko hurskaille vaiko kaikille. Sen saamme perillä tietää.
PARATIISISSA
Kun Jeesus sanoi ryövärille, että minä sanon sinulle: tänä päivänä sinä tulet olemaan minun kanssani - tai että minä sanon sinulle tänä päivänä: sinä tulet olemaan minun kanssani
- niin oleellisinta siinä on: minun kanssani.
Toinen kysymys - "paratiisissa" - aikaansaa tulkinnan, että tuonela ei enää uuden liiton aikana olisikaan alhaaalla, vaan ylhäällä;
ns. "kolmas taivas", josta Paavali puhuu, mainiten sitä myös paratiisiksi.
Joka niin tulkitsee, hän joutuu sitten myös päättelemään, että Jeesus saarnasi nuo 3 päivää tuonelassa ja sitten ylösnoustessaan vei tuonelan ylös - sen hurskaitten puolen, jossa Aabrahamkin on ( syvä juopahan vain erotti nuo puolet, Raamatun mukaan) ja nyt uudessa liitossa sitä kutsuttaisiin paratiisiksi eikä enää tuonelaksi - sitä hurskaana kuolleiden puolta siis.
Huomionarvoinen seikka on sekin, että Jeesus ei kuoltuaan ollut hetkeäkään saatanan kiusattavana, vaan voittajana riisti "kuoleman ja tuonelan avaimnet" saatanalta - aivan helposti se kävi siinä vaiheessa - sillä kaikki oli täytetty.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.142013Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161831554Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1511373Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt971308Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381188- 84938
Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu49892Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas129815Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.138813Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks13807