Tuntuu kuin jotain salattaisiin

Ensin kerrottiin

reilusti, että ainakin aikaisemmin ampuja oli koulukiusattu ja sitten alkoi piirileikki: eipäs juupas, eipäs juupas. Kiusaajien vanhemmatko tämän kieltämisen aloittivat, koska pelkäävät, että heidänkin lapsilleen kostetaan?

Miksi uhrien nimiä ei julkaista?
Ei silti, että niillä mitään tekisin, mutta kun ne nyt vaan yleensä aina julkaistaan.

Julkaistiin Estonian yhteydessä tai jos kyseessä tappo, murha, joskus isompien liikenneonnettomuuksienkin yhteydessä.
Miksi siis ei nyt?

Ja mitä siellä Jokelassa oikein on vikana, kun ihmisiä uhkaillaan ja todetaan, että tämänhän nimenomaan Jokelassa voi uskoa...

72

8503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salataan asioiden todelline...

Jokelassa salataan jotain jonka asukkaiden kesken tiedetään. Olisiko tappaja kostanut jotain joka liittyy siihen? Rehtori ainakin ilmeisesti tiesi asiasta koska hänet tapettiin tyylillä "teloitus". Olisiko niin, että rehtori tiesi kiusaamisesta muttei ollut tehnyt mitään asialle? Nyt myös sivullisia kuoli, luulisi heidän vanhempien vaativan että selvitetään ketkä kiusasivat Auvista. Kiusaajien nimet julki!

• mieleen, että ei oltu

puututtu kiusaamiseen.

Sit jollain palstalla tuli pitkään keskusteluketjuun joku isä julistamaan, että "ei ollut kiusaamista! MINUN poikani oli samalla luokalla ja HÄN kertoi, että ei kiusattu."
        Vai niin. Ettei ollut itse kiusaaja tuon isukin poika.

Kun kaveri tulee peruskouluun puvun takissa nahkasalkun kanssa, niin jo on ihme, jos kaikki vääräleuat pitävät naamansa kiinni. Mutta aikuisten vastuu olisi ollut tukkia ne naamat siinäkin tilanteessa.

• koulun asioista
        mieleen, että ei oltu kirjoitti:

puututtu kiusaamiseen.

Sit jollain palstalla tuli pitkään keskusteluketjuun joku isä julistamaan, että "ei ollut kiusaamista! MINUN poikani oli samalla luokalla ja HÄN kertoi, että ei kiusattu."
        Vai niin. Ettei ollut itse kiusaaja tuon isukin poika.

Kun kaveri tulee peruskouluun puvun takissa nahkasalkun kanssa, niin jo on ihme, jos kaikki vääräleuat pitävät naamansa kiinni. Mutta aikuisten vastuu olisi ollut tukkia ne naamat siinäkin tilanteessa.

perillä. Varmaan harvinaista nykyään...Isä, joka tietää (KAIKKIEN?) koululaisten asiat.

Onnea vaan jokelalaisille tästä välittävästä yksilöstä.

• vaurioittaa ihmisen
        koulun asioista kirjoitti:

perillä. Varmaan harvinaista nykyään...Isä, joka tietää (KAIKKIEN?) koululaisten asiat.

Onnea vaan jokelalaisille tästä välittävästä yksilöstä.

mielenterveyttä vuosikausiksi eteenpäin, niin että kenenkään turha tulla hurskastelemaan, että 'se nyt vaan sekosi, ei kaikki kiusatut silti tapa ihmisiä.' Moni sanoo, että vihastaan eivät ole päässeet, vaikka eivät ole tappaneetkaan.

Ja opettajathan kääntävät asialle tyylikkäästi selkänsä, kieltävät koko ongelman olemassa olon ja ryystävät kahvia opettajanhuoneessa, vaikka heidän kuuluisi olla välituntivalvonnassa!

• Mitä jos olisi salattu?
        vaurioittaa ihmisen kirjoitti:

mielenterveyttä vuosikausiksi eteenpäin, niin että kenenkään turha tulla hurskastelemaan, että 'se nyt vaan sekosi, ei kaikki kiusatut silti tapa ihmisiä.' Moni sanoo, että vihastaan eivät ole päässeet, vaikka eivät ole tappaneetkaan.

Ja opettajathan kääntävät asialle tyylikkäästi selkänsä, kieltävät koko ongelman olemassa olon ja ryystävät kahvia opettajanhuoneessa, vaikka heidän kuuluisi olla välituntivalvonnassa!

Ihme ettei näitä tapahdu enemmänkin kun ajattelee miten ihmiset toisiaan kohtelee. Niin kouluissa kun töissä ja perheissäkin. Sopii jokaisen miettiä kaksi kertaa ennenkuin lähtee ketään haukkumaan tai kiusaamaan. Saattaa myöhemmin tilanne muuttua...

• puoli on myös olemassa
        Mitä jos olisi salattu? kirjoitti:

Ihme ettei näitä tapahdu enemmänkin kun ajattelee miten ihmiset toisiaan kohtelee. Niin kouluissa kun töissä ja perheissäkin. Sopii jokaisen miettiä kaksi kertaa ennenkuin lähtee ketään haukkumaan tai kiusaamaan. Saattaa myöhemmin tilanne muuttua...

Harmi vain että ne teot eivät kohdistu yleensä tekijöitä kohtaan. On tietysti ollut tapauksia joissa henkilö on sivaltanut puukolla kiusaajaansa, mutta ei paljonkaan ampumistapauksia. Yleensähän ampumistapaukset ovat tapahtuneet vasta myöhemmällä iällä ja aivan syyttömien kohdalla.

• Merlin1
        vaurioittaa ihmisen kirjoitti:

mitä tiedät opettajan työ päivistä ? (pituudesta, tehtävistä, yms) ?

• viime vuosina
        Merlin1 kirjoitti:

mitä tiedät opettajan työ päivistä ? (pituudesta, tehtävistä, yms) ?

olleet säästöbudjettien takia tosi kovilla, kun henkilökuntaa on vähennetty koko ajan niin opetuksesta kuin kouluterveyshuollostakin. Tai siis vähentäminen alkoi 90-luvun lamasta ja saavutti jossain kohden äärirajansa, että ei viime vuosina ole ollut muuta mistä vähentää kuin erityisopettajien virkoja. Sillä taas on monelle perheelle ollut kohtalokkaat seuraukset, mutta ei siitä enempää tämän ketjun aiheessa.

Mutta oli tilanne opettajien työn vaativuuden suhteen mikä tahansa, niin väkivalta on koulusta saatava pois. Ja kouluhenkilökunnan tehtävä on lainkin mukaan turvata joka lapselle turvallinen työympäristö lapsen omalla työpaikalla eli koulussa. Väkivaltaahan kiusaaminen aina on, vaikka se tapahtuisikin vain henkisellä tasolla.

Jos opettajat eivät pysty sitä turvaamaan, ts. kitkemään koulukiusaamista, on vanhempien vaadittava kouluun lisää virkoja. Nythän oli jotain uutta juttua ehdotettu - siis uusi virka perustettavaksi - ja tuolle henkilölle ohjattaisiin ensisijaisesti kaikki kiusaamistapaukset.

• Lååseri

Siis rehtori olisi toiminut vastoin ohjeistuksia ja halunnut potkut?
        Vai eikö rehtorille oltu esitetty tarpeeksi todisteita?
        Kirjoittajan mielestä hän (Make) ilmoittaa rehtorille Ranesta, "kert Rane ny vaan o psyko niinku", pitäisi rehtorin tehdä mitä?
        Herää jo painajaisestasi.

• tosiaan, että
        Lååseri kirjoitti:

Siis rehtori olisi toiminut vastoin ohjeistuksia ja halunnut potkut?
        Vai eikö rehtorille oltu esitetty tarpeeksi todisteita?
        Kirjoittajan mielestä hän (Make) ilmoittaa rehtorille Ranesta, "kert Rane ny vaan o psyko niinku", pitäisi rehtorin tehdä mitä?
        Herää jo painajaisestasi.

joku rehtori olisi tässä maassa ikinä potkuja saanut siksi, että kielsi koulukiusaamisen olemassa olon koulussaan?

En tiedä sinun painajaisestasi, mutta tämä nyt vain jossain haastattelussa kuultiin, miten kaveri kertoi rehtoria varoitetun. Eikä se nyt ihan noin kevyt juttu ollut kuin sinä haluat sen ymmärtää.

• XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Toisin sanoen rehtori tunsi tilanteen, koska hänelle oli siitä aikaisemmin kerrottu. Siksi hän tiesi, miten varoitti.

Se, että rehtorin ääni kuului keskusradiossa ja että ampuja meni perään pihalle tai rehtori meni ampujan perään pihalle, osoittaa jonkinlaista asiayhteyttä.

Nimittäin olisi varmaan ollut mahdollista, että ampuja olisi ampunut ulkoa paljonkin väkeä ikkunoiden läpi, olihan hänellä 500 patruunaa.

Jutun salaisuus lienee noiden viiden pojan harrastukset ampujan kanssa. Niistä pääsee selville, kun viisi poikaa haudataan.

Ehdottaisin, että Keskusrikospoliisi tutkii, onko koulussa jokin huumerinki tai muuta sellaista.

Helsingin Sanomien juttu on niin ohut, että jotain on päätetty jättää kertomatta. Varmaankin Tuusulan sivistystoimen johtaja tietää, mikä Jokelassa on vialla.

• Tulip40
        viime vuosina kirjoitti:

olleet säästöbudjettien takia tosi kovilla, kun henkilökuntaa on vähennetty koko ajan niin opetuksesta kuin kouluterveyshuollostakin. Tai siis vähentäminen alkoi 90-luvun lamasta ja saavutti jossain kohden äärirajansa, että ei viime vuosina ole ollut muuta mistä vähentää kuin erityisopettajien virkoja. Sillä taas on monelle perheelle ollut kohtalokkaat seuraukset, mutta ei siitä enempää tämän ketjun aiheessa.

Mutta oli tilanne opettajien työn vaativuuden suhteen mikä tahansa, niin väkivalta on koulusta saatava pois. Ja kouluhenkilökunnan tehtävä on lainkin mukaan turvata joka lapselle turvallinen työympäristö lapsen omalla työpaikalla eli koulussa. Väkivaltaahan kiusaaminen aina on, vaikka se tapahtuisikin vain henkisellä tasolla.

Jos opettajat eivät pysty sitä turvaamaan, ts. kitkemään koulukiusaamista, on vanhempien vaadittava kouluun lisää virkoja. Nythän oli jotain uutta juttua ehdotettu - siis uusi virka perustettavaksi - ja tuolle henkilölle ohjattaisiin ensisijaisesti kaikki kiusaamistapaukset.

Pahimmassa tapauksessa itse opettaja on kiusaaja. Ja kun oppilaat huomaavat tämän, niin kyseisen oppilaan loppuelämä on yhtä helvettiä!

Jotkut opettajat lähtivat ainakin 20 vuotta sitten siitä ajatukseta, että kaikki on oppilaan omaa vikaa. Keksivät mm.aivan perättömiä juttuja.

Itse olin kotona vakavasti sairana ja pyysin saada uusia kokeen. Opettaja tähän hyvin ivallisesti "kuinka olet voinut olla sairaana, kun olen nähnyt sinut joka ilta kaupungilla" (muuten en edes ollut niitä nuoria jotka terveenäkään pyöri kaupungilla)

Olin koululääkärin tarkastuksessa, johon määrättiin koko luokka, kun saavuin luokkaan kesken oppitunnin niin opettaja heitti minut ulos. (muut oppilaat pääsivät kyllä sisään)

Luimme riveittäin jotain tekstiä, opettaja hyppäsi aina minun ylitseni, niin kuin en olisi edes olemassa...

Jouduimme kielten tunnilla kertomaan oman puhelinnumeromme ruotsiksi. Opettaja sai raivarin, kun sanoin puhelinnumeromme, koska hänen mielestään kenelläkään ei voi olla sellaista numeroa ja syytti valehtelusta.

... Ja tässä vain muutama esimerkki tapahtumista, jotka ajoivat minut täydelliseen epätoivoon. Ja kyse oli alaikäisestä koululaisesta. En ollut tehnyt koskaan mitään pahaa opettajille tai oppilaille. Mitä se olisi ollut opettjilta pois, jos olisivat kohdelleet minua tasaväkisesti toisten oppilaiden kanssa. vieläkin 40-vuotiaana ihmetteln miksi juuri minua piti kohdela näin huonosti.

Tämä vaikutti myös siihen, että aloin vihaamaan koulua ja opiskelua ja lopetin lukion kesken.

Vasta aikauisena rohkaisin mielen ja opiskelin itselleni ammatin. Uskon, että minulla olisi ollut resursseja parempaan elämään, mutta se mahdollisuus minulta systemaattisesti otettiin pois.

• opettajilla tekemistä asioi...
        Tulip40 kirjoitti:

Pahimmassa tapauksessa itse opettaja on kiusaaja. Ja kun oppilaat huomaavat tämän, niin kyseisen oppilaan loppuelämä on yhtä helvettiä!

Jotkut opettajat lähtivat ainakin 20 vuotta sitten siitä ajatukseta, että kaikki on oppilaan omaa vikaa. Keksivät mm.aivan perättömiä juttuja.

Itse olin kotona vakavasti sairana ja pyysin saada uusia kokeen. Opettaja tähän hyvin ivallisesti "kuinka olet voinut olla sairaana, kun olen nähnyt sinut joka ilta kaupungilla" (muuten en edes ollut niitä nuoria jotka terveenäkään pyöri kaupungilla)

Olin koululääkärin tarkastuksessa, johon määrättiin koko luokka, kun saavuin luokkaan kesken oppitunnin niin opettaja heitti minut ulos. (muut oppilaat pääsivät kyllä sisään)

Luimme riveittäin jotain tekstiä, opettaja hyppäsi aina minun ylitseni, niin kuin en olisi edes olemassa...

Jouduimme kielten tunnilla kertomaan oman puhelinnumeromme ruotsiksi. Opettaja sai raivarin, kun sanoin puhelinnumeromme, koska hänen mielestään kenelläkään ei voi olla sellaista numeroa ja syytti valehtelusta.

... Ja tässä vain muutama esimerkki tapahtumista, jotka ajoivat minut täydelliseen epätoivoon. Ja kyse oli alaikäisestä koululaisesta. En ollut tehnyt koskaan mitään pahaa opettajille tai oppilaille. Mitä se olisi ollut opettjilta pois, jos olisivat kohdelleet minua tasaväkisesti toisten oppilaiden kanssa. vieläkin 40-vuotiaana ihmetteln miksi juuri minua piti kohdela näin huonosti.

Tämä vaikutti myös siihen, että aloin vihaamaan koulua ja opiskelua ja lopetin lukion kesken.

Vasta aikauisena rohkaisin mielen ja opiskelin itselleni ammatin. Uskon, että minulla olisi ollut resursseja parempaan elämään, mutta se mahdollisuus minulta systemaattisesti otettiin pois.

Empä usko että tässä tapauksessa kiusaamisella oli osaa tai arpaa. Varsinkaan lukiossa. Eli taisi nuo tappamiset johtua kuitenkin "muista syistä".

Toisekseen sen kiusaamisen on sanottu tapahtuneen useita vuosia aikaisemmin (ja siitäkin on ollut hieman ristiriitaista tietoa), joten en usko että ainakaan opettajilla oli osaa tai arpaa tekoihin. Saattoi jokin muu asia heissä ärsyttää.

• Miten saisimme
        Tulip40 kirjoitti:

kerättyä sinun ja muiden vastaavaa kokeneiden tarinoita näiden "tarttis-tehdä-jotain"-tyyppien, joiden vastuulla lasten ja nuorten hyvinvointi on, luettavaksi? Ja mahdollisimman pian.

Vai onko tiedossasi jo jokin vertaisryhmä verkossa? Jos on, tuo linkki pitää mailata kaikille mahdollisille päättäjille. Ja ihan aluksi tähän keskusteluketjuun.

• että aivan suoraa yhteyttä ...

Luultavasti kiusaaminen ei ole tässä tapauksessa ollut erityisen pahaa. Tai muuten tilanteen ei ole katsottu vaikuttavan asiaan ja se on tapahtunut joskus ala-asteella?

Lähinnähän tämän tyypin ystävät sanoivat median haastatteluissa ja ohjelmissa ettei semmoista ole tapahtunut (ehkä se ei ole ollut erityisen merkittävää tai sitten tilanne ei ole ollut erityisen paha ystävän silmin).

Vaikka näenkin että kiusaamistapaukset voivatkin vaikuttaa tämmöisiin tekoihin, niin empä usko että tässä tilanteessa olisi kysymys niistäkään. Tuntuu myös jotenkin siltä, että yritetään väkisin saada tehtyä syyllisestä "koulukiusattu". Aivan kuin se olisi jonkinlainen haukkumasana kaikille pahantekijöille.

• silmitöntä kaikkia kohtaan,

koska hän ei edes yrittänyt ampua kaikkia koulun sisällä tapaamiaan ihmisiä.

• Skålekiusuis
        silmitöntä kaikkia kohtaan, kirjoitti:

siis uhrit kaikki kiusaajia?

• tuhoa....
        silmitöntä kaikkia kohtaan, kirjoitti:

Kyllä hän varmaan pyrki saamaan isoa tuhoa aikaan. Tosin sen hän teki vain lähinnä sen takia että hänet muistettaisiin tämän tapauksen johdosta. Helpoin tiehän julkisuuteen on tehdä jotakin sairasta. Vaikein tie on tehdä jotakin arvokasta omalla työllään/toiminnallaan. Se vaatii yleensä pidemmän aikavälin.

• eriteltiin millään lailla
        Skålekiusuis kirjoitti:

siis uhrit kaikki kiusaajia?

Tuskimpa kysymys oli mistään kiusaajista tai uhreja millään lailla eriteltiin.

Pitää muistaa että viha kohdistuu yleensä ulkopuolisiin ja se tapahtuu usein useita vuosia myöhemmin kuin itse kiusaamistapaukset.

Siltikin vielä palaan tuohon aikaisempaan kommenttiin etten usko tässä suurimman motiivin olleen kiusaamisessa (vaikka sitä olisi joskus tapahtunutkin).

Omasta mielestäni henkilö oli erittäin narsistinen ja epävakaa tyyppi ja halusi tehdä jotakin "merkittävää" josta hänet muistettaisiin vuosienkin kuluttua.

Ei ole kovinkaan helppoa tehdä merkittäviä asioita lyhyellä aikavälillä. Kaikilta se ei onnistu vuosienkaan kuluttua vaikka kuinka yrittäisi. Ehkä hän siksi valitsi "helpoimman tien".

Hän ihannoi väkivaltaa ja esim. näitä Linkolan ajatuksia kuten usan koulusurmaajiakin. Niistä syntyi sitten ajatus tappaa mahdollisimman paljon ihmisiä omassa koulussa. Ehkä päätarkoitukseen riitti sekin kun tappoi tietyn joukon ihmisiä. Sen takia kaikkien ampuminen ei ollut välttämätöntä. Tärkeintä oli vain saada julkisuutta itselleen (ja siinähän hän onnistuikin).

• Aineellistako?
        tuhoa.... kirjoitti:

Kyllä hän varmaan pyrki saamaan isoa tuhoa aikaan. Tosin sen hän teki vain lähinnä sen takia että hänet muistettaisiin tämän tapauksen johdosta. Helpoin tiehän julkisuuteen on tehdä jotakin sairasta. Vaikein tie on tehdä jotakin arvokasta omalla työllään/toiminnallaan. Se vaatii yleensä pidemmän aikavälin.

Selvästi halusi tappaa rehtorin - tapahtui!
        Mahdollisesti halusi tappaa terkkarin - tapahtui!
        Entäs ne viisi poikaa? Mahdollisesti halusi juuri tappaa heidät ja jotkut muut isäksi - haki heitä???

Kävi jossakin luokassa, missä olisi voinut tappaa vaikka kaikki - eipä tappanut!!!
        Ampui TV:tä ja ikkunaa eli halusi vain aineellista tuhoa aikaiseksi, ei ihmisuhreja sieltä!!!

Salin hän halusi tuhota yläkerroksesta polttamalla - oliko urheilutunneilla pilkattu tai jossain siellä muualla?

Ei tappanut siviiliä eli yhden oppilaan äitiä, joka tuli vastaan käytävällä - sanoi vain, ettei tänään ole opettajatapaamisia - pelkkää tuhoamista täynnäkö? Ei, vaan suunnitteilla päästä ´pahoista` eroon...????

• suunnitelmallisuuteen
        Aineellistako? kirjoitti:

Entäs ne viisi poikaa? Mahdollisesti halusi juuri tappaa heidät ja jotkut muut isäksi - haki heitä???

Kävi jossakin luokassa, missä olisi voinut tappaa vaikka kaikki - eipä tappanut!!!
        Ampui TV:tä ja ikkunaa eli halusi vain aineellista tuhoa aikaiseksi, ei ihmisuhreja sieltä!!!

Salin hän halusi tuhota yläkerroksesta polttamalla - oliko urheilutunneilla pilkattu tai jossain siellä muualla?

Ei tappanut siviiliä eli yhden oppilaan äitiä, joka tuli vastaan käytävällä - sanoi vain, ettei tänään ole opettajatapaamisia - pelkkää tuhoamista täynnäkö? Ei, vaan suunnitteilla päästä ´pahoista` eroon...????

Varmaan osa tapoista oli ihan "suunniteltuja", mutta en usko että kaikki. Mitähän luulet henkilöllä olevan mielessään tuossa tilanteessa kun hän rupeaa ampumaan muita? Luuletko että hän pystyy rationaalisesti ajattelemaan kun oppilaat juoksevat kauhuissaan edestakaisin ja on jo ehtinyt ampumaan muutaman? Kyse kun ei ollut mistään "ammattitappajasta".

On hyvin todennäköistä että hän saattoi jahdata joitakin tiettyjä oppilaita (kuten luokkalaisiaan) mutta en usko kaikkien murhien olleen suunniteltuja. Uhrit valikoituivat sen mukaan ketä tuli vastaan ja mitä mielessä pyöri.

Toisekseen ihmisillä voi olla tietyt kuvat eri oppilaista esim. Tässä tapauksessa henkilö saattoi tappaa lähinnä niitä joiden kanssa oli enemmän ollut kanssakäymisessä. Taas ne joita ei tuntenut millään lailla niin ei saattanut niin paljon kiinnittää huomiotakaan.

• oliko ammutut
        suunnitelmallisuuteen kirjoitti:

Varmaan osa tapoista oli ihan "suunniteltuja", mutta en usko että kaikki. Mitähän luulet henkilöllä olevan mielessään tuossa tilanteessa kun hän rupeaa ampumaan muita? Luuletko että hän pystyy rationaalisesti ajattelemaan kun oppilaat juoksevat kauhuissaan edestakaisin ja on jo ehtinyt ampumaan muutaman? Kyse kun ei ollut mistään "ammattitappajasta".

On hyvin todennäköistä että hän saattoi jahdata joitakin tiettyjä oppilaita (kuten luokkalaisiaan) mutta en usko kaikkien murhien olleen suunniteltuja. Uhrit valikoituivat sen mukaan ketä tuli vastaan ja mitä mielessä pyöri.

Toisekseen ihmisillä voi olla tietyt kuvat eri oppilaista esim. Tässä tapauksessa henkilö saattoi tappaa lähinnä niitä joiden kanssa oli enemmän ollut kanssakäymisessä. Taas ne joita ei tuntenut millään lailla niin ei saattanut niin paljon kiinnittää huomiotakaan.

saman ikäisiä eli ns. luokkakavereita ?
        Mutta hieman arveluttaa, että uhreja oli vain vähän verrattuna siihen, että mahdollisuus oli ainakin tuplaukseen!!

• motiiviiin...
        oliko ammutut kirjoitti:

saman ikäisiä eli ns. luokkakavereita ?
        Mutta hieman arveluttaa, että uhreja oli vain vähän verrattuna siihen, että mahdollisuus oli ainakin tuplaukseen!!

Osa kuolleista taisi olla suunnilleen samanikäisiä ja osa nuorempia? En ole näistä tiedoista aivan varma.

Joka tapauksessa en oikein usko tuohon että taustalla olisi jokin motiivi tiettyjen henkilöiden tappamiseen.

Ei Auvinen maininnut mm. kirjoituksissakaan mitään motiivia tiettyjen henkilöiden tappamiseen. Muutenkin epäilen ettei tuossa tilanteessa menee jo itsekin sekaisin kaikesta ympärillä tapahtuvista asioista ja itse tappamisisita että ei siinä voi kunnolla ajatellakaan sitä että tappaisi jotkut tietyt henkilöt.

• hyvä huomiol...
        Aineellistako? kirjoitti:

Hyvin huomioit, sillä jos se paikka oli jumppasali..
        no lehdissä oli juttua että ne tapetut pojat harrasti urheilua (vissiin jotain joukkuelajia)

• poistettu netistä
        motiiviiin... kirjoitti:

Osa kuolleista taisi olla suunnilleen samanikäisiä ja osa nuorempia? En ole näistä tiedoista aivan varma.

Joka tapauksessa en oikein usko tuohon että taustalla olisi jokin motiivi tiettyjen henkilöiden tappamiseen.

Ei Auvinen maininnut mm. kirjoituksissakaan mitään motiivia tiettyjen henkilöiden tappamiseen. Muutenkin epäilen ettei tuossa tilanteessa menee jo itsekin sekaisin kaikesta ympärillä tapahtuvista asioista ja itse tappamisisita että ei siinä voi kunnolla ajatellakaan sitä että tappaisi jotkut tietyt henkilöt.

Luin auvisen tekstiä netistä, en löydä linkkiä enää, kun se on poistettu. Siinä hän sanoi, että ne kuolee, jotka hän katsoo epäsopiviksi jatkaa elämää. Jotain tähän tyyliin hän kirjoitti.

• uhrien nimiä ei

tarvitse julkaista. No ei tarvitsekaan, ei tarvitsisi minkään juttujen yhteydessä ja silti julkaistaan.

Miksi siis juuri tämän tapauksen yhteydessä päätettiin olla julkaisematta?

• julkaista missään nimessä

On vain hyvä asia ettei uhrien nimiä julkaista. Toivottavasti linja jatkuisi samana myös jatkossa. Jotenkin menee naurettavaksi tämä julkisuuspelleily asioiden kanssa kun kaikki asiat pitäisi saada ihmisten tietoon. En yhtään ihmettele jos tämmöiset tapaukset innottaisivat uusia tekijöitä tekemään jotakin yhtä radikaalia (julkisuusarvo on niin kova).

• tule lehtiin kuitenkin
        julkaista missään nimessä kirjoitti:

On vain hyvä asia ettei uhrien nimiä julkaista. Toivottavasti linja jatkuisi samana myös jatkossa. Jotenkin menee naurettavaksi tämä julkisuuspelleily asioiden kanssa kun kaikki asiat pitäisi saada ihmisten tietoon. En yhtään ihmettele jos tämmöiset tapaukset innottaisivat uusia tekijöitä tekemään jotakin yhtä radikaalia (julkisuusarvo on niin kova).

Niistä voi nähdä. Tosi outoa kyllä ettei julkaista. Eihän julkaisemattomuuteen silloin voi olla mitään muuta perustetta kuin että juuri he olivat kiusaajia. Luulisi ettei heidän vanhempansa haluaisi että niin ajatellaan. Vai miksi heidän kuolemaansa salataan?

• väärässä....
        tule lehtiin kuitenkin kirjoitti:

Niistä voi nähdä. Tosi outoa kyllä ettei julkaista. Eihän julkaisemattomuuteen silloin voi olla mitään muuta perustetta kuin että juuri he olivat kiusaajia. Luulisi ettei heidän vanhempansa haluaisi että niin ajatellaan. Vai miksi heidän kuolemaansa salataan?

Ensinnäkin

1. Sillä tiedolla ei ole mitään merkitystä muille kuin lähiomaisille. "Tirkistelijöille" sillä tiedolla ei ole mitään arvoa.

2. On aivan turhaa julkaista "tuntemattomien" nimiä julkisesti (muutamassa tapauksessahan näin on käynyt ja mielestäni silloin se on ollut aivan typerää ja turhaa.

"Eihän julkaisemattomuuteen silloin voi olla mitään muuta perustetta kuin että juuri he olivat kiusaajia"

Tähän kommenttiin on pakko vastata että kyseessä ovat hyvin todennäköisesti aivan tuntemattomat henkilöt joilla ei saata olla mitään osaa tai arpaa tilanteen kanssa. Hyvin todennäköisesti sattuivat vain väärään aikaan, väärään paikkaan ja silloin Auvinen sattui ampumaan heidät. Samoinhan kävi mm. terveydenhoitajalle ja rehtorille.

• xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx...
        väärässä.... kirjoitti:

Ensinnäkin

1. Sillä tiedolla ei ole mitään merkitystä muille kuin lähiomaisille. "Tirkistelijöille" sillä tiedolla ei ole mitään arvoa.

2. On aivan turhaa julkaista "tuntemattomien" nimiä julkisesti (muutamassa tapauksessahan näin on käynyt ja mielestäni silloin se on ollut aivan typerää ja turhaa.

"Eihän julkaisemattomuuteen silloin voi olla mitään muuta perustetta kuin että juuri he olivat kiusaajia"

Tähän kommenttiin on pakko vastata että kyseessä ovat hyvin todennäköisesti aivan tuntemattomat henkilöt joilla ei saata olla mitään osaa tai arpaa tilanteen kanssa. Hyvin todennäköisesti sattuivat vain väärään aikaan, väärään paikkaan ja silloin Auvinen sattui ampumaan heidät. Samoinhan kävi mm. terveydenhoitajalle ja rehtorille.

Ensinnäkin

* Asialla on suuri merkitys niiden osalta, jotka vielä joutuvat Jokelassa elämään ja käymään koulua.

* Nimet kuitenkin ilmenevät hautakiviin. Elleivät ilmene ja hautakivetkin väärennetään tai haudataan yht'äkkiä muualle, on juttu vielä mielenkiintoisempi. Tämä alkaa olla hämärämpi juttu kuin Huhtiniemi.

* Juuri niin. On olemassa jokin syy, miksi ammuttujen viiden pojan nimeä ei ilmoiteta. Ehkäpä heillä, osalla heistä ja ampujalla oli jotain yhteistä, mitä ei tutkinnallisista syistä haluta tuoda julki. Miten olisi jokin yhteinen harrastus, vaikkapa huumekauppa?

Tähän kommenttiin on pakko vastata että kyseessä ovat hyvin todennäköisesti aivan tuntemattomat henkilöt joilla ei saata olla mitään osaa tai arpaa tilanteen kanssa. Hyvin todennäköisesti sattuivat vain väärään aikaan, väärään paikkaan ja silloin Auvinen sattui ampumaan heidät.

* Auvinen päästi yhden oppilaan äidin menemään, teloitti rituaalisesti rehtorin panemalla tämän polvilleen, se 25-vuotiaan yh-äidin ampuminen oli ihmejuttu, terveydenhoitaja ammuttiin siksi, että hän yritti palauttaa uhria elämälle. Homman clue on yh-äiti ja viisi ammuttua ampujaa nuorempaa poikaa. Ei vaikuta ikien perusteella tavalliselta koulukiusaamiselta.

Samoinhan kävi mm. terveydenhoitajalle ja rehtorille.

* Eri asia.

Myyrmannin tapauksessa salattiin se, että yksi kuolleista oli Gerdtin entinen tyttöystävä ja toinen entisen tyttöystävän silloinen poikaystävä.

Tämä mahdollisti isälle kirjan kirjoittamisen siitä, miten tuhansia hauleja sisältänyt panos oli tarkoitus viedä metsään räjäytettäväksi vain panoksena.

Salailu johtaa siihen, että "asiantuntijat" antavat täysin virheellisiä lausuntoja tapahtuneista mediamannekiineina.

Jokelan tutkinta lienee kesken. Jos ampujalla ja osalla ammutuista on yhteistä, kannattaa se salata.

Salaamisen tarkoituksena on se, ettei kukaan keksi asiayhteyttä - ennen aikojaan.

• ei mitään merkitystä
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx... kirjoitti:

Ensinnäkin

* Asialla on suuri merkitys niiden osalta, jotka vielä joutuvat Jokelassa elämään ja käymään koulua.

* Nimet kuitenkin ilmenevät hautakiviin. Elleivät ilmene ja hautakivetkin väärennetään tai haudataan yht'äkkiä muualle, on juttu vielä mielenkiintoisempi. Tämä alkaa olla hämärämpi juttu kuin Huhtiniemi.

* Juuri niin. On olemassa jokin syy, miksi ammuttujen viiden pojan nimeä ei ilmoiteta. Ehkäpä heillä, osalla heistä ja ampujalla oli jotain yhteistä, mitä ei tutkinnallisista syistä haluta tuoda julki. Miten olisi jokin yhteinen harrastus, vaikkapa huumekauppa?

Tähän kommenttiin on pakko vastata että kyseessä ovat hyvin todennäköisesti aivan tuntemattomat henkilöt joilla ei saata olla mitään osaa tai arpaa tilanteen kanssa. Hyvin todennäköisesti sattuivat vain väärään aikaan, väärään paikkaan ja silloin Auvinen sattui ampumaan heidät.

* Auvinen päästi yhden oppilaan äidin menemään, teloitti rituaalisesti rehtorin panemalla tämän polvilleen, se 25-vuotiaan yh-äidin ampuminen oli ihmejuttu, terveydenhoitaja ammuttiin siksi, että hän yritti palauttaa uhria elämälle. Homman clue on yh-äiti ja viisi ammuttua ampujaa nuorempaa poikaa. Ei vaikuta ikien perusteella tavalliselta koulukiusaamiselta.

* Eri asia.

Myyrmannin tapauksessa salattiin se, että yksi kuolleista oli Gerdtin entinen tyttöystävä ja toinen entisen tyttöystävän silloinen poikaystävä.

Tämä mahdollisti isälle kirjan kirjoittamisen siitä, miten tuhansia hauleja sisältänyt panos oli tarkoitus viedä metsään räjäytettäväksi vain panoksena.

Salailu johtaa siihen, että "asiantuntijat" antavat täysin virheellisiä lausuntoja tapahtuneista mediamannekiineina.

Jokelan tutkinta lienee kesken. Jos ampujalla ja osalla ammutuista on yhteistä, kannattaa se salata.

Salaamisen tarkoituksena on se, ettei kukaan keksi asiayhteyttä - ennen aikojaan.

En ole aikaisemmin kuullut että Myyrmannissa olisi ollut uommoinen yhteys, mutta joka tapauksessa ei sillä tiedolla ole mitään merkitystä tavan pulliaisille. Ei oikeastaan Jokelaisillekkaan koska ne kyllä saavat siitä tiedon jotka sen tarvitsevat.

Se on eri asia laittaa tiedot hautakiviin kuin yleiseen jakeluun lehdistöön.

• jääkaappiisi
        väärässä.... kirjoitti:

Ensinnäkin

Alkaa nyppiin tuollainen paskantärkeileminen!

• selvitetään
        väärässä.... kirjoitti:

Ensinnäkin

viimeistä lasinsirua myöten! Miksi ampuja tarvitsi masennuslääkkeitä - kuka oli aiheuttanut tai mikä, hänne tarpeensa sille!!!!

• Salataan tosiasiat
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx... kirjoitti:

Ensinnäkin

* Eri asia.

ja peitellään, ettei tämä toistuisi ja saisi muitakin kiusattuja tai kärsineitä tekemään samoja asioita!

• avataan silmämme
        ei mitään merkitystä kirjoitti:

En ole aikaisemmin kuullut että Myyrmannissa olisi ollut uommoinen yhteys, mutta joka tapauksessa ei sillä tiedolla ole mitään merkitystä tavan pulliaisille. Ei oikeastaan Jokelaisillekkaan koska ne kyllä saavat siitä tiedon jotka sen tarvitsevat.

Se on eri asia laittaa tiedot hautakiviin kuin yleiseen jakeluun lehdistöön.

näkemään MIKSI ja estämään monta kärsimystä!

Jo pienet lapset hiekkalaatikoillaan kiusaavat selvästi ja päämääräisesti jotakin lasta, ellei siihen joku aikuinen puutu ja se ei yleensäkään ole lastenhoitaja tai huoltaja vaan ulkopuolinen, koska nämä hoitajat ja huoltajat voivat olla samaa mieltä, että joutaa tuota lasta kiusattavankin!

Sama juttu kerhoissa, urheiluharrastuksissa, kodeissa, päiväkodeissa, kouluissa, armeijassa!
        Missä vaan, missä ihmisten raadollisuus tulee esiin - aina löytyy niitä, jotka sallivat "pikku" kiusaamisen!

Jos kuka tahansa tällaista näkeekin, niin siihen on puututtava ja lujalla kädellä! Se vaatii aikuisuutta ja rohkeutta! Mutta niin kuin sinunkin kirjoituksesta aistii välinpitämättömyyttä ja kylmyyttä - ei ole kenenkään asia - ei kuulu kenellekään - voi paska!

Jos vanhemmat kotona huomaisivat lastensa kärsimyksen, ehkä huomaavatkin, mutta eivät uskalla puuttua siihen, koska pelkäävät loukkaavansa ja pelkäävät huutoa - mutta sekin on parempi kuin se muuttuva persoonallisuus ja ah! niin ihana hiljaisuus!

Puuttukaa enemmän ja välittäkää, se ei tapa, mutta välinpitämättömyys tai väärä ymmärrys tappaa....

• mitään salaliittoa
        selvitetään kirjoitti:

viimeistä lasinsirua myöten! Miksi ampuja tarvitsi masennuslääkkeitä - kuka oli aiheuttanut tai mikä, hänne tarpeensa sille!!!!

Ootte te sekoja. Ei tässä kyseessä ole mitään salaliittoa. En myöskään usko mihinkään systemaattisuuteen eli en usko siihen että kaikki uhrit olisivat suunniteltu ammattaviksi tai ne tapettiin jonkun tietyn syyn takia.

Varsinkin kun oppilaat juoksivat pakokauhun vallassa kun ampuminen alkoi ja tuskin tappajakaan oli aivan "järjen voimissa" kun tuo ampuminen alkoi eli tuskin on pystynyt edes ajattelemaan kovin järkiperäisesti siinä tilanteessa.

Tappaja saattoi jahdata tiettyjä oppilaita kuten omia luokkalaisia tai niitä joita tunsi, mutta en usko että hänellä oli jokin tietty syy tappaa uhrit. Saattoi vain johtua siitä että tunsi heidät paremmin kuin jotkut toiset tai heidän kohdallaan vain tuli päähänpistos että nyt ammun.

• puolustaudutko?
        mitään salaliittoa kirjoitti:

Ootte te sekoja. Ei tässä kyseessä ole mitään salaliittoa. En myöskään usko mihinkään systemaattisuuteen eli en usko siihen että kaikki uhrit olisivat suunniteltu ammattaviksi tai ne tapettiin jonkun tietyn syyn takia.

Varsinkin kun oppilaat juoksivat pakokauhun vallassa kun ampuminen alkoi ja tuskin tappajakaan oli aivan "järjen voimissa" kun tuo ampuminen alkoi eli tuskin on pystynyt edes ajattelemaan kovin järkiperäisesti siinä tilanteessa.

Tappaja saattoi jahdata tiettyjä oppilaita kuten omia luokkalaisia tai niitä joita tunsi, mutta en usko että hänellä oli jokin tietty syy tappaa uhrit. Saattoi vain johtua siitä että tunsi heidät paremmin kuin jotkut toiset tai heidän kohdallaan vain tuli päähänpistos että nyt ammun.

Oletko jotenkin osallisena tapahtumiin?

• vouhotusta....
        avataan silmämme kirjoitti:

näkemään MIKSI ja estämään monta kärsimystä!

Jo pienet lapset hiekkalaatikoillaan kiusaavat selvästi ja päämääräisesti jotakin lasta, ellei siihen joku aikuinen puutu ja se ei yleensäkään ole lastenhoitaja tai huoltaja vaan ulkopuolinen, koska nämä hoitajat ja huoltajat voivat olla samaa mieltä, että joutaa tuota lasta kiusattavankin!

Sama juttu kerhoissa, urheiluharrastuksissa, kodeissa, päiväkodeissa, kouluissa, armeijassa!
        Missä vaan, missä ihmisten raadollisuus tulee esiin - aina löytyy niitä, jotka sallivat "pikku" kiusaamisen!

Jos kuka tahansa tällaista näkeekin, niin siihen on puututtava ja lujalla kädellä! Se vaatii aikuisuutta ja rohkeutta! Mutta niin kuin sinunkin kirjoituksesta aistii välinpitämättömyyttä ja kylmyyttä - ei ole kenenkään asia - ei kuulu kenellekään - voi paska!

Jos vanhemmat kotona huomaisivat lastensa kärsimyksen, ehkä huomaavatkin, mutta eivät uskalla puuttua siihen, koska pelkäävät loukkaavansa ja pelkäävät huutoa - mutta sekin on parempi kuin se muuttuva persoonallisuus ja ah! niin ihana hiljaisuus!

Puuttukaa enemmän ja välittäkää, se ei tapa, mutta välinpitämättömyys tai väärä ymmärrys tappaa....

Sillä ei ole merkitystä koska uhrit olivat yksityishenkilöitä ja toisaalta ne asiat eivät kuulu mitenkään ulkopuolisille.

Hyvin todennäköisesti kyse ei ollut mistään kiusaajista vaan uhrit valikoituivat aivan sattumalta, joten senkin takia en usko sillä olevan mitään merkitystä.

Uhrien nimillä ei ole mitään merkitystä muille kuin omaisille vaikka paljastuisikin että heillä olisi jonkinlainen osallisuus noihin kiusaamistapauksiin (jota vahvasti epäilen koska Auvinen ei ole mm. kirjoituksissakaan maininnut mitään asiayhteyttä, saati sitten että hän olisi pystynyt valitsemaan kaiken sekasorron keskellä tietyt henkilöt ammuttavaksi, jota epäilen).

Näiden seikkojen takia uhrit ovat aivan turhaa tietoa ulkopuolisille.

• on typerää
        puolustaudutko? kirjoitti:

Oletko jotenkin osallisena tapahtumiin?

Olen ihan ulkopuolinen koko tapauksesta, mutta hieman ärsyttää tämmöiset "salaliittoteoriat", joita tietyt henkilöt viljelevät.

Sillä ei ole mitään tietoa tapahtumien kulusta ja kaikki todisteet kuten Auvisen omat kirjoitukset eivät anna niistä seikoista viitteitä että tappamisen taustalla olisi jokin tietty motiivi tappaa juuri tietyt henkilöt.

Sempä takia tuntuu varsin epätodennäköiseltä että uhrit olisivat valittu sen takia että he olisivat kiusaajia tms.

Toisekseen en katso että sillä on mitään väliä ulkopuolisille olivatpa uhrit sitten keitä tahansa.

En oikein myöskään pidä "seiskatyyppisestä" journalismista jossa tirkistellään muita henkilöitä ja pyritään kertomaan kaikki asiat eteenpäin. Eiköhän sitä surua ja ongelmaa ole jo ihan tarpeeksi omaisilla ilman sitäkin että asioita levitellään ulkopuolisille joille he eivät kuulu millään lailla. Varsinkin perättömien juttujen levittäminen voi olla se typerin teko koko asiassa.

• taiska67
        vouhotusta.... kirjoitti:

Sillä ei ole merkitystä koska uhrit olivat yksityishenkilöitä ja toisaalta ne asiat eivät kuulu mitenkään ulkopuolisille.

Hyvin todennäköisesti kyse ei ollut mistään kiusaajista vaan uhrit valikoituivat aivan sattumalta, joten senkin takia en usko sillä olevan mitään merkitystä.

Uhrien nimillä ei ole mitään merkitystä muille kuin omaisille vaikka paljastuisikin että heillä olisi jonkinlainen osallisuus noihin kiusaamistapauksiin (jota vahvasti epäilen koska Auvinen ei ole mm. kirjoituksissakaan maininnut mitään asiayhteyttä, saati sitten että hän olisi pystynyt valitsemaan kaiken sekasorron keskellä tietyt henkilöt ammuttavaksi, jota epäilen).

Näiden seikkojen takia uhrit ovat aivan turhaa tietoa ulkopuolisille.

Mikäli nimissä on esim. ulkomaalaisia se kertoo jostakin, sitä se ei selvitä jos joku on seurustellut ulkomaalaisen kanssa. Uskon että luokkakavereissakin on sellaisia joilla omatunto kolkuttaa nyt. Varmasti on paljon asioita joita nyt yritetään peitellä.

• mietimme miksi
        on typerää kirjoitti:

Olen ihan ulkopuolinen koko tapauksesta, mutta hieman ärsyttää tämmöiset "salaliittoteoriat", joita tietyt henkilöt viljelevät.

Sillä ei ole mitään tietoa tapahtumien kulusta ja kaikki todisteet kuten Auvisen omat kirjoitukset eivät anna niistä seikoista viitteitä että tappamisen taustalla olisi jokin tietty motiivi tappaa juuri tietyt henkilöt.

Sempä takia tuntuu varsin epätodennäköiseltä että uhrit olisivat valittu sen takia että he olisivat kiusaajia tms.

Toisekseen en katso että sillä on mitään väliä ulkopuolisille olivatpa uhrit sitten keitä tahansa.

En oikein myöskään pidä "seiskatyyppisestä" journalismista jossa tirkistellään muita henkilöitä ja pyritään kertomaan kaikki asiat eteenpäin. Eiköhän sitä surua ja ongelmaa ole jo ihan tarpeeksi omaisilla ilman sitäkin että asioita levitellään ulkopuolisille joille he eivät kuulu millään lailla. Varsinkin perättömien juttujen levittäminen voi olla se typerin teko koko asiassa.

mietimme siis miksi jokin asia on ensin lehdissä ja sitten se ei olekaan - eli siitä vaietaan, koska sille ei löydy selitystä muuten ja ihmettelemme, mikä voi olla motiivina siihen, ettei tiettyjä asioita voida julkaista ja antaa surulle kasvoja!

Se on jokaisen suomalaisen oikeus miettiä, miksi tällaista tapahtuu ja luonnollisen tapa on miettiä oliko koulukiusaamisella syy-yhteys ampumiseen ja jos oli, niin miksi se pyritään painamaan villaisella.

Jos uhrit kuolivat sen takia, että ampujaa oli kiusattu koulussa, niin miksi kiusaajien pitäisi päästä pinteestä ilman sanktioita.

Tässä olisi yksi mahdollisuus Suomen koululaitoksen ottaa opikseen omista toimintamalleistaan, jos kysymykseesä tosiaan on koulukiusaaminen taustalla. Ja tämä johtaa julkisen laitoksen julkiseen likapyykinpesuun koko Suomen valtiossa, että saamme kitketyksi sellaisen pois, mikä johtaa vain suruun ja vammautumisiin henkisesti.

• päämotiivi
        mietimme miksi kirjoitti:

mietimme siis miksi jokin asia on ensin lehdissä ja sitten se ei olekaan - eli siitä vaietaan, koska sille ei löydy selitystä muuten ja ihmettelemme, mikä voi olla motiivina siihen, ettei tiettyjä asioita voida julkaista ja antaa surulle kasvoja!

Se on jokaisen suomalaisen oikeus miettiä, miksi tällaista tapahtuu ja luonnollisen tapa on miettiä oliko koulukiusaamisella syy-yhteys ampumiseen ja jos oli, niin miksi se pyritään painamaan villaisella.

Jos uhrit kuolivat sen takia, että ampujaa oli kiusattu koulussa, niin miksi kiusaajien pitäisi päästä pinteestä ilman sanktioita.

Tässä olisi yksi mahdollisuus Suomen koululaitoksen ottaa opikseen omista toimintamalleistaan, jos kysymykseesä tosiaan on koulukiusaaminen taustalla. Ja tämä johtaa julkisen laitoksen julkiseen likapyykinpesuun koko Suomen valtiossa, että saamme kitketyksi sellaisen pois, mikä johtaa vain suruun ja vammautumisiin henkisesti.

Jos olet lukenut mielipiteeni niin jo niiden pohjalta pitäisi nähdä kuinka epätodennäköinen vaihtoehto tuo on.

Mielestäni koulukiusaamisasiaa on tässä paisuteltu aivan liikaa. En sano etteikö se olisi tärkeä asia ja siihen pitäisi puuttua paremmin kuin mitä yleensä puututaan, mutta tässä tapauksessa se ei vaikuta olevan "päämotiivi". Sen takia sitä ei pitäisi paisutella liikaa.

Osa haastatelluista on sanonut siitä ja osa taas ei ole puhunut mitään. Tuntuukin siltä että ne jotka ovat katsoneet asioita "kauempaa" ovat siitä jotakin maininneet ja ne jotka ovat olleet lähempänä eivät ole nähneet tilannetta niin selvästi. Tosin en vetäisi tästä semmoista johtopäätöstä että lähempänä olevat olisivat toimineet kiusaajina (varsinkin kun ovat julkisuudessa esiintyneet tappajan ystävinä).

En vain pidä siitä että kaikki epämääräiset henkilöt leimataan koulukiusatuiksi tai siitä on tehty jonkinlainen "yleisnimike" kaikille epänormaaleille ihmisille.

• xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx...

Mielenkiintoista on se, että ammuttujen henkilöllisyystiedot saa lukea vasta hautakivistä. Miksi?

Onko nyt niin, että ammutuilla ja ampujalla olisi ollut jotain yhteisiä harrastuksia tai jotain yhteistä?

Nythän ei ole lainkaan kerrottu, ampuiko ampuja pojat samasta luokasta vain hakiko hän sopivat kaverit eri luokista.

Jospa siis osalla ammutuista, niillä pojilla, oli jotain yhteistä ampujan kanssa, jota ei haluta kertoa. Tosin ammutut olivat nuorempia kuin ampuja, ja ampuja oli jo melko vanha, joten yhteys ei ole ehkä tavanomainen koulukiusaus.

Missään ei ole oikeataan kerrottu, mitä todella tapahtui muiden kuin rehtorin ja terveydenhoitajan osalta.

• jos haluaa

Tuskinpa surmattujen nimet kovin salaiseksi tiedoksi jäävät, mutta tässä tapauksessa KRP ei aio niitä julkistaa.

Kolulujen oppilastiedot ovat julkisia, joten löytyväthän ne puuttuvat nimet sitäkin kautta, jos ei paikan päälle viitsi mennä kyselemään.

• analyysiä median kautta

kyllä se tasan tiesi ketä ampui. Ihan huuhaata että muka satunnaisia uhreja. jo laukausten lukumäärä/uhri kertoo suuresta vihasta, ei se ole ollut pelkkää sinne tänne räiskimistä. kuolleista pojista ainakin osa on ollut ilmeisesti (irc gallerian perusteella) samaa kaveriporukkaa, suunnilleen samanikäisiä, olisiko siis jotain kaunaa heitä kohtaan? Tämän päivän lehdissä nuoret kertovat olevansa varmoja että juuri heidän luokka oli kohteena. omat luokkakaverit? 18-vuotiaitahan näissä uhreissa oli. ampuja tiesi koulun rutiinien perusteella missä uhrit olisivat siihen aikaan.

Rehtori oli kemian opettaja, kemian luokan ovea oli ammuttu yrityksenä päästä sisälle. Rehtorin kanssa ilmeisesti? ollut riitaa. seurasi rehtoria jopa ulos asti ampuakseen tätä 7 kertaa.

Terkkaria ampui...olisiko tietoinen ampujan ongelmista/lääkityksestä vai oliko uhri vain koska yritti auttaa ampujan kohteita.

aivan pelottava määrä vihaa on tässä tyypissä ollut.toi koulun polttamisyritys...oisko tahallaan sössinyt sen, jos alitajunnassa oli vielä jotain järkeä jäljellä. paljon enemmänkin olisi saanut aseellaan aikaan, ehkä ei vaan pystynyt ampumaan muita kuin nämä ketkä oli "tarkoituskin".

• alkaneet

ehkä samoilla kirjaimilla, syntymäpäivät samoja tai jotain muuta maagista yhtäläisyyttä???

• salamyhkäistä

Mutta kyllä ne nimet tulee viel julki .

• kysymyksiä...

Kuvatun perusteella ampuja on ampunut jopa 20 laukausta joihinkin uhreihinsa. Tämä edellyttää kyseisellä pistoolityypillä lippaan vaihtoa ja mikäli toinen lipas oli tyhjä, niin lataamista. Sopiiko tämä lehdissä kirjoittettuun "sattuman varaiseen ammuskeluun"

Lisäksi pääosa uhreista oli ammuttu samassa paikassa. Tästä voisi päätellä ampujan kohdanneen ko. paikassa yhdessä liikkuneen kaveriporukan. Jonka jäsenet ampuja teloitti.

Muutoinhan hän ei sattumanvaraisesti kertoman mukaan ampunut...

• jättää jälkensä...

minua kiusattiin koulussa yhdeksän vuotta, mutta lukiossa ollessa kukaan ei olisi voinut sanoa, että minua kiusataan. Olin vaan outo syrjään vetäytyvä ihminen ja viihdyin omissa oloissani. Kiusattujen onneksi vastustan väkivaltaa ja olen täysijärkinen ihminen. Vaikka en ole sosiaalisesti lahjakas, siksi koska minua kiusattiin.

• järkyttynyt äiti

kuulemani perusteella ampuja oli todellakin "koulukiusattu". missä kulkee raja koulukiusauksesta puhuttaessa en tiedä muista, mutta omasta mielestäni poikani entinen opettaja sanoi aikanaan,että pieninkin sana tai teko pahoittaa toisen mielen on koulukiusaamista mihin hän puutuu välittömästi. tälläisia opettajia pitäisi olla joka koulussa koska hänen luokallaan sitä ei suvaittu. koulukiusattu on ainoa joka tietää miltä se tuntuu, en edes minä koska en ole sellainen, mutta silti pienikin nälviminen voi satuttaa jos kohde on aina sama.

• Näitä lisää!

Mutta kun suurin osa opeista on itsekin oppilaiden kiusaukseen osallistuvia tai sen hyväksyviä!

• Miettikääpä

Ampuja teloitti rehtorin ampumalla tätä 7 kertaa, jotakin oli ammuttu 20 kertaa - se jo tekee 27 eli aika paljon ja jos lisätään tähän määrään loput kuolleissa olleet luodit vähintään 2 per vainaja ja ampujan oma 1 yhteensä 13 - se tekee jo 40, niin jää 36 luotia, joista 2 kohti poliisia niin jää 34 luokkien oviin, seiniin, ikkunoihin ja ohimenneisiin.

Eli mitä tulee mieleen (lippaasen menee 10 panosta kerralla) tästä ampumisesta?
      Monessa ikkunassa ja ovessa oli useampi luodinreikä - 3-4 kpl - eli kymmenisin ovea/ikkunaa tuhoutui.

Kyllä tuo kaveri olisi saanut, jos olisi halunnut isompaakin tuhoa aikaiseksi, ihmishengistä puhumattakaan eli mitä tässä salataan ja miksi tässä liioitellaan ja näytellään näitä tuhoutuneita ovia ja ikkunoita.

Joihinkin sekin iskee, mutta perimmäinen syy halutaan salata, miksi?
      Luulisi poliisi hankkineen jo potilasasiakirjat psykiatriltakin - sieltä voi lukea, miksi ampuja tarvitsi masennukseensa lääkehoitoa ja miksi hänellä oli masennus noin nuorella iällä!

• Lars vaan

Olen itsekin tehnyt samoja laskelmia ja tullut siihen tulokseen että tässä on aivan varmasti haettu tiettyjä henkilöitä. Onkohan monellakin oppilaalla nyt omantunnontuskia tämän yleisen surun lisäksi? Ei välttämättä saanut kaikkia joita etsi, olihan ruokalan ovi lukittu!

• arttuvainaa

Auvinen olisi hyvin voinut tappaa vaikka 100 henkilöä. Jotain kertoo kylmäpäisyydestä että pystyy sujuvasti lipastamaan lippaat niin moneen kertaan tollaisessa tilanteessa. Ei pieniä 22lr pateja ole todellakaan helppo lipastaa jos kädet tärisee kiihkosta.

Joko ampui kiusaajansa tai sitten elikelvottomat yksilöt kuten manifestissaan kertoi.

• oli tv:ssäkin
        Lars vaan kirjoitti:

Olen itsekin tehnyt samoja laskelmia ja tullut siihen tulokseen että tässä on aivan varmasti haettu tiettyjä henkilöitä. Onkohan monellakin oppilaalla nyt omantunnontuskia tämän yleisen surun lisäksi? Ei välttämättä saanut kaikkia joita etsi, olihan ruokalan ovi lukittu!

Sanoi kuulleensa laukauksen ja lähti heti juoksemaan toisen kaverinsa kanssa muualle, sitten ottivat jonkin auton ja vähän ajan kuluttua nousi autosta pois soittaakseen Pekan isälle, joka sanoi heti kuultuaan hänen nimensä, ettei Pekka ole kotona kun lähti äikiän tunneille.

Mutta että hän jo tiesi, ettei Pekka ollut ollut tunnilla. Sanoi vaan Pekan isälle, että koulussa ammutaan - onko Pekan ase kotona? Pekan isä siihen, että hän käy katsomassa. Palasi hetken kuluttua ja sanoi, ettei ole.

Tämä koko soitto juttu oli aika erikoinen mun mielestä, sillä luokkakaveri oli heti tajunnut, että koulussa ammutaan ja nyt on kiire pois sieltä ja että nimenomaan Pekka ampuu ja että osasi soittaa Pekan kotiinkin - koska tämä sama kaveri sanoi aiemmin TV:ssä, että tuskin Pekan vanhemmat tiesivät Pekan aseesta ja nyt yht´äkkiä tiesikin!

Haisee!

• Lars edelleen
        arttuvainaa kirjoitti:

Auvinen olisi hyvin voinut tappaa vaikka 100 henkilöä. Jotain kertoo kylmäpäisyydestä että pystyy sujuvasti lipastamaan lippaat niin moneen kertaan tollaisessa tilanteessa. Ei pieniä 22lr pateja ole todellakaan helppo lipastaa jos kädet tärisee kiihkosta.

Joko ampui kiusaajansa tai sitten elikelvottomat yksilöt kuten manifestissaan kertoi.

Olivatko uhrit kiusaajia, seksuaalisesti suuntautuneita, ulkomaalais-taustaisia, irc-kavereita tai muuten Auvisen oppeja tuomitsevia.
        Jokin syy-yhteys varmasti löytyy mutta sitä ei haluta julkisuuteen mutta ajan kanssa se kyllä selviää!

• sampsa jkl
        oli tv:ssäkin kirjoitti:

Sanoi kuulleensa laukauksen ja lähti heti juoksemaan toisen kaverinsa kanssa muualle, sitten ottivat jonkin auton ja vähän ajan kuluttua nousi autosta pois soittaakseen Pekan isälle, joka sanoi heti kuultuaan hänen nimensä, ettei Pekka ole kotona kun lähti äikiän tunneille.

Mutta että hän jo tiesi, ettei Pekka ollut ollut tunnilla. Sanoi vaan Pekan isälle, että koulussa ammutaan - onko Pekan ase kotona? Pekan isä siihen, että hän käy katsomassa. Palasi hetken kuluttua ja sanoi, ettei ole.

Tämä koko soitto juttu oli aika erikoinen mun mielestä, sillä luokkakaveri oli heti tajunnut, että koulussa ammutaan ja nyt on kiire pois sieltä ja että nimenomaan Pekka ampuu ja että osasi soittaa Pekan kotiinkin - koska tämä sama kaveri sanoi aiemmin TV:ssä, että tuskin Pekan vanhemmat tiesivät Pekan aseesta ja nyt yht´äkkiä tiesikin!

Haisee!

Jotain salattavaa pojalla on, oli kertomus kyllä hyvin outo. Jälkiä johonkin siinä yritetään peitellä. Koulukaverit tietävät totuuden ampumiseen johtaneista syistä se on seinävarmaa!

• Miten vierustoveri
        sampsa jkl kirjoitti:

Jotain salattavaa pojalla on, oli kertomus kyllä hyvin outo. Jälkiä johonkin siinä yritetään peitellä. Koulukaverit tietävät totuuden ampumiseen johtaneista syistä se on seinävarmaa!

ammuttiin!

Eli jotakin logiikkaa sillä ampujalla oli kuin oli!
        Jos kaksi kaveria seisoo vaatelokeroillaan, niin ampuja valitse toisen, ei yritäkään ampua toista!

• hölynpölyyn yhtään!
        Lars edelleen kirjoitti:

Olivatko uhrit kiusaajia, seksuaalisesti suuntautuneita, ulkomaalais-taustaisia, irc-kavereita tai muuten Auvisen oppeja tuomitsevia.
        Jokin syy-yhteys varmasti löytyy mutta sitä ei haluta julkisuuteen mutta ajan kanssa se kyllä selviää!

Jo ensimmäiset oireet Hitlerin ihannoinnista olivat seurausta kiusaamisen synnyttämästä vihasta kiusaajia kohtaan.

Mutta eihän kiusaajille saa loukkaantua, koska sehän on vain SNADIA pientä huumorin varjolla tehtyä naljailua. Niinpä niin.

Pekka ei rohjennut näyttää koulukavereihin suuntautunutta loukkaantumista ja vihaa, vaan verhosi sen natsi- ja mihin lie ideologiaan. Hänen oli varmaan vaikea hyväksyä itsessäänkin sitä, että tunsi olevansa loukattu. Oli pakko selittää itselle ja muille tuollaista ideologia-hömppää tilanteen 'kaunistelemiseksi'.

Ai tuoko kaveri harhainen?
        Tuskinpa.
        Paitsi jos toisin todistetaan.

• jörde552fin
        oli tv:ssäkin kirjoitti:

Haisee!

Olikohan äidinkielen tunti ennen vai jälkeen ruokailun? Miksi luokkakaveri tiesi että juuri Pekka ampuu? Miksi ensimmäinen puhelu Pekan isälle eikä hätäkeskukseen? Oliko poika Pekan paras kaveri? Miksi Pekka säästi toiset mutta johonkin ampui jopa 20 laukausta? Miksi isä sävelsi kitarasoolon "vain" omalle pojalleen eikä uhreille? Oliko isä mahd. tietoinen koulukiusaamisesta? Tukeeko isäkin linkolalaisuutta? Saammeko tämän tekemättömäksi? Emme.

• käsiase
        jörde552fin kirjoitti:

Olikohan äidinkielen tunti ennen vai jälkeen ruokailun? Miksi luokkakaveri tiesi että juuri Pekka ampuu? Miksi ensimmäinen puhelu Pekan isälle eikä hätäkeskukseen? Oliko poika Pekan paras kaveri? Miksi Pekka säästi toiset mutta johonkin ampui jopa 20 laukausta? Miksi isä sävelsi kitarasoolon "vain" omalle pojalleen eikä uhreille? Oliko isä mahd. tietoinen koulukiusaamisesta? Tukeeko isäkin linkolalaisuutta? Saammeko tämän tekemättömäksi? Emme.

Luokkatoveri tiesi Pekan aseesta. Hyvin harvoilla (tuon ikäisillä) ihmisillä on käsiase kotona. On sen takia aivan ymmärrettävää että hän soitti ja kysyi siitä.

• parjaamista
        jörde552fin kirjoitti:

Kyllä on sikamaista vainoamista tuollainen touhottaminen. Antaisitte sen sekopään perheen ja koulukaverit olla jo rauhassa. Syyttömien ahdistusta ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä. Toivottavasti saatte tuntuvan kunnallisverokorotuksen rangaistukseksi törppöilystänne.

• pbp

ja kun ottaa huomioon, että kuusi henkilöä ammuttiin samassa paikassa. Aivan kuin ampumja olisi löytänyt etsimänsä henkilöt pohjakerroksen portaiden päästä ja teloittanut heidät.

Laukausten ja samassa paikassa ammuttujen määrä kertoo myös sen, että ampujan on täytynyt ampua kutankin uhriaan ensin 1-2 kertaa (jos olisi ampunut lippaallisen ensimmäiseen, niin tuskimpa muut olisivat odottaneet lippaan vaihtoa) ja sitten vasta aloittaa lisäampuminen.

Vähän samaan tyyliin, kun hän videolla teki omenalle...

• oikein tuohon
        hölynpölyyn yhtään! kirjoitti:

Jo ensimmäiset oireet Hitlerin ihannoinnista olivat seurausta kiusaamisen synnyttämästä vihasta kiusaajia kohtaan.

Mutta eihän kiusaajille saa loukkaantua, koska sehän on vain SNADIA pientä huumorin varjolla tehtyä naljailua. Niinpä niin.

Pekka ei rohjennut näyttää koulukavereihin suuntautunutta loukkaantumista ja vihaa, vaan verhosi sen natsi- ja mihin lie ideologiaan. Hänen oli varmaan vaikea hyväksyä itsessäänkin sitä, että tunsi olevansa loukattu. Oli pakko selittää itselle ja muille tuollaista ideologia-hömppää tilanteen 'kaunistelemiseksi'.

Tuskinpa.

On teilläkin ajatukset. Kuinkahan moni ihminen menisi ampumaan "kaikkia" ihmisiä kouluunsa vain sen takia että haluaisi kostaa joillekin tietyille ihmisille? Miksi tappaa mm. rehtori ja terveystarkastaja siinä samalla joiden kanssa ei ole ollut juuri kanssakäymisessä?

Jos kyse olisi ollut selkeästä "kostosta", niin uskomapa että tappaminen olisi alkanut silloin tietyistä oppilaista ja mahdollisesti päättynyt myös tiettyihin oppilaisiin.

Voi olla tietysti niin että tuo koulukiusaus on jossakin kaukana taustalla, mutta en usko millään että se olisi ollut suurin motiivi tappaa tiettyjä ihmisiä. Kyllä nuo ajatukset lähtevät tietystä ajattelumallista ja varmaan Linkolan ajatuksien kannattaminenkin tuo oman osansa soppaan.

• arttuvainaa

Tuskinpa.

älykäs että peitti kiusaamisen tuon hitler hömpän alle. Tällä peitti sen että kiusaaminen sattui syvälle, ja sai tämän varjolla kostaa. Ja kun elämästä oli tehty helvetti ja haluaa kuolla,niin saapahan ainakin jonkin tarkoituksen kuolemalleen, kun tulee maailman laajuinen julkkis,kiusaajien kustannuksella.

• arttuvainaa

Tuskinpa.

älykäs että peitti kiusaamisen tuon hitler hömpän alle. Tällä peitti sen että kiusaaminen sattui syvälle, ja sai tämän varjolla kostaa. Ja kun elämästä oli tehty helvetti ja haluaa kuolla,niin saapahan ainakin jonkin tarkoituksen kuolemalleen, kun tulee maailman laajuinen julkkis,kiusaajien kustannuksella.

• terholas

1 afrikkalainen ja 1 aasialainen. alkaa valkeneen.......

• siinä kului
        pbp kirjoitti:

ja kun ottaa huomioon, että kuusi henkilöä ammuttiin samassa paikassa. Aivan kuin ampumja olisi löytänyt etsimänsä henkilöt pohjakerroksen portaiden päästä ja teloittanut heidät.

Laukausten ja samassa paikassa ammuttujen määrä kertoo myös sen, että ampujan on täytynyt ampua kutankin uhriaan ensin 1-2 kertaa (jos olisi ampunut lippaallisen ensimmäiseen, niin tuskimpa muut olisivat odottaneet lippaan vaihtoa) ja sitten vasta aloittaa lisäampuminen.

Vähän samaan tyyliin, kun hän videolla teki omenalle...

ja jossakin vaiheessa 100 poliisia ilmestyi paikalle, joten eiköhän siinä ole ollut ihan riittävästi syytä hiljentää tappotahtia

• Peter.pan
        arttuvainaa kirjoitti:

Riittävän älykäs keksii ratkaisut ongelmilleen tai osaa hakea apua jos ei muille niin itselleen.
        Tavanomaisellakin älyllä riittää sijaa empatialle, anteeksiannolle ja nauttii ajatuksesta, että voi työelämässä päihittää typerät kiusaajat. Mutteipa ollut edes taviksen älyllinen vaan täysi psykopaattityperys ja mokasi hukaten tilaisuutensa elää, vei harmillisesti uhreja mukanaan umpikujassaan.

• KylläKylläKyllä

Auvista kiusattiin pitkään ja hartaasti. Tätä eivät kiusaajat halua kuitenkaan tunnustaa....

• tyukiloöä

kun siellä kiusataan ihmisiä katkeamispisteeseen.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8820
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1391
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe