AAMULEHTI: "Kielitaidon puute hämmentää"

Matkakertomus

Tämän torstaipäivän 29.11. Aamulehden liite MORO (s. 13) kertoo selvääkin selvempää tarinaa koko Suomen "kaksikielisyydestä" Kimmo SASIn (kok) omasta kotikaupungista otsikkona "Kielitaidon puute hämmentää":

>>Tuli kaksi ummikkoruotsinkielistä pariskuntaa keskiruotsalaisesta kylästä tutustumaan Tampereeseen. Huoneet saatiin Hotelli Yyx:ssa, mutta eipä respasta löydy yhtään ruotsin kielen osaajaa. Kieli on kuitenkin "toinen kotimainen", näin olen kuullut.

Arvatkaapa, minkälainen tarina kiertää vauraassa keskiruotsalaisessa kylässä turistiystävällisestä Tampereesta, jossa ei ruotsin kielellä pärjää EDES hotellissa.>>

_________________________

Ei voi kuin ihmetellä, että joku vielä voi ihmetellä tällaista seikkaa.

Miksi muuten suomalaiset eivät saa suomenkielistä palvelua EDES hotelleissa ympäri Ruotsia, vaikka Ruotsilla on yhteinen historia meidän kanssamme ??

Onko se muuten "kielitaitoa", että osaisi sellaista lilliputtikieltä kuin RUOTSI ??

.

3

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...myös kielitaidossa.

      Minulla ei ole ollut haittaa kielitaidostani koskaan. Olen opiskellut kymmentä kieltä, joista puhun kuutta, kolmea erittäin sujuvasti, niiden joukossa suomen ruotsi. Olen ollut tekemisissä ruotsalaisten kanssa työelämässä vuosikymmeniä.

      Suomen ruotsia puhuin työpaikassani koko työurani, vajaa 30 vuotta, päivittäin. Minut koettiin kaksikieliseksi, monesti suomenruotsalaiseksi. Monet eivät tienneet, mikä on äidinkieleni.

      Poikani on 28 v, tradenomi englanninkieliseltä opintolinjalta ja M.A. Walesista. Hän on työssa Puolassa, jossa hän puhuu ruotsia riikin ruotsalaisten kanssa päivittäin. Kun hän aloitti lukion, palkkasin hänelle ruotsinkielen keskustelun opettajan. Hän on myös opiskellut katalonian kieltä, jota puhuu ehkä noin 7 miljoonaa ihmistä maailmassa.

      Maailmassa pätemmät vahvimman lait, myös kielitaidon suhteen. Moniko suomalainen on opetellut viroa? Muutama, mutta suurin osa suomalaisista matkailijoista käyttää Viron matkoillaan kuitenkin suomen kieltä.

      Espanjalaiset puhuvat Portugalissa espanjaa, portugalilaiset palvelevat heitä varsin usein espanjaksi.

      Se joka haluaa myydä, opettelee asiakkaan kielen.

      Haaveenani on vielä oppia hollanin kieltä, ainakin lukemaan hyvin. Olen käynyt siitä kaksi alkeiskurssia vuosia sitten.

      Pienilläkin kielillä kirjoitetaan rikasta kulttuuria.

      • Luin tällaista

        >>Tiedoksi, että respassa sattui tuolloin olemaan itävaltalainen restonomi-vaihto-oppilas, jonka äiti on suomalainen. Tyttö puhuu saksaa, suomea, englantia ja ranskaa, mutta ei valitettavsti ruotsia.

        Hotelli Yyx pyytää anteeksi sattunutta.>>


    • Suomessa ainakin

      Tuntuu että maassa kuin maassa se on vain resurssien haaskausta: oltiin syyslomalla Brysselissä ja kierreltiin muuallakin Belgiassa. Ei sielläkään saa hyvää palvelua joka paikassa edes englanniksi, kun maa on täysin kaksikielinen ja kaikki opettelevat sekä flaamia että ranskaa. Ranskankielisellä puolella vielä vähemmän pärjää englannilla kuin flaaminkielisellä. Hollannissa, joka on täysin yksikielinen, flaaminkielinen, pärjää taas valtavan hyvin englanniksi.

      Itse pärjään ruotsiksi sujuvasti, joten kysymys ei ole siitä että en halua kun en osaa, tuntuu vaan että olisi tärkeämpää, että omat lapset oppivat kieliä, joilla pärjää maailmalla (tytär neljännellä, lukee koulussa englantia ja saksaa).

      Tampere on lähin kaupunki, joten tuntuu vielä hullummalta vaatia ruotsinkielistä henkilökuntaa hotelleihin tai kauppoihin. Tuo "Tammerfors" -nimikin voitaisiin unohtaa. Aikanaan Ruotsissa ollessani eivät meinanneet uskoa, että olin suomalainen ja sisäsuomesta, arvuuttelivat minun olevan kotoisin Norrlannista pohjois-Ruotsista tai Gotlannista, vähintäänkin Ahvenanmaalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe