Mieleisin jouluherkku

Kokki kakkonen

Tuli tuossa niin upeita kakkureseptejä, että teki mieli itsenikin pyytää muutamaa mukavaa hieman massasta poikkeavaa hyvää jouluruokaa.Haluaisin tänä jouluna vähän yllättää.
Tietääkö kukaan miten sitruunagraavataan jotain valeaa kalaa? esimerkiksi.
Kiinnostaa myös leipomukset, jälkiruoat ja piparit.
Miten kuorrutatte kinkun jne.
Laitatteko rosolliin kalaa? Teetkö kalahyytelöitä?
KuUka pitää lipeäkalasta ja sen vanhanaikaisesta valmistuksesta?

21

1152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei pidä

lipeäkalasta.

En voisi kuvitella maistavanikaan sitä, vaikka olen nähnyt sitä myynnissä. Ellei sitten oikein hyvässä seurassa... en sittenkään.

• eukko-60

oli "pakkosyöntinä" kotona lapsuusaikana aina joulusin. Kinkkua sai vasta sitten, kun oli ensin ottanut sen kalanpalan. Muistan, että se oli muuten aika mautonta, sitä maustettiin maustepippurilla. Äiti osti aina sellaista kuivaa kapakalaa ja liotti sen itse.

Tätä perinnettä en ole jatkanut, eikä meille osteta lipeäkalaa jouluksi. Palanen graavisuolattua lohta riittää kalalajiksi, rosollissakaan ei ole silliriviä.

• siikaa

joulupöytäänkin tai merilohta.

• valmiina .

kaupasta, ainoa ongelma vaan juosta halvimman kg-hinnan perässä.

Tärkeintä, ettei aineksia ole sotkettu valmiiksi keskenään niin että joku voi vaikka ronkkia sitten pelkkiä pieniä punajuurikuutioita. Ja se punajuurella värjätty kermavaahto on must.

Millä Ruotsin laivoilla punaiseksi värjätty kermavaahto on värjätty? Haluaisin vain tietää...

• Pirkko3

Useimmiten sitä värjätään punajuuren keitin liemellä, aina on pestävä punajuuret huolella jos sen värin ottaa keitin vedestä, siitä saa myös jäädytettyihin kynttilälyhtyihin kauniin värin.

• aikaa

kun juoksentelet sen halvan (ja huonon) rosollin perässä kerkeäisit valmistaa hyvää, halpaa ja paljon parempaa rosollia itse, jos osaisit.

• pitäisi
        aikaa kirjoitti:

kun juoksentelet sen halvan (ja huonon) rosollin perässä kerkeäisit valmistaa hyvää, halpaa ja paljon parempaa rosollia itse, jos osaisit.

juosta punajuurten perässä. Porkkanoita ja muita vaadittavia aineita saa helpommin.

Vaatii jonkin aikaa vahtia kun ne kiehuvat. Ja onko säilyvyys samaa luokkaa. ¨

Voi olla parempaa, olen maistanut itsetehtyä. Ryhmätyönä senkin teko voisi olla suorastaan hauskaa.

• tuollaisen

laajan keskustelun avauksen...

sekahedelmäkiisseli on tosi perinteikäs.

Ja joulupuuro. Sen kiisselin kanssa syötynä. Kiisselin pitää olla jäähtynyttä ja puuron sitten taas ei, jos oikein muistan. Ja vain yksi manteli. Ei edes kenenkään mieliksi toista.

• eukko-60

teki aina sen riisipuuron uunissa ja sille lisukkeeksi hän keitti rusinasopan, oli kyllä maukasta. Puuro kuumaa ja kiisseli kylmää, joskus oli kermavaahtoa kiisselin päällä.

Olen itsekin tehnyt nykyään rusinasoppaa, ihan vaihtelun vuoksi, kyllä se hyvää on.

• asia
        eukko-60 kirjoitti:

teki aina sen riisipuuron uunissa ja sille lisukkeeksi hän keitti rusinasopan, oli kyllä maukasta. Puuro kuumaa ja kiisseli kylmää, joskus oli kermavaahtoa kiisselin päällä.

Olen itsekin tehnyt nykyään rusinasoppaa, ihan vaihtelun vuoksi, kyllä se hyvää on.

Uunipuuro on asia erikseen, tosi herkullista, ohrasuurimoistakin. Ilman rusinasoppaa.

• ruoaksi

tai vaikka ihan vaan Emmentalia. Se kuuluu jokaiseen juhla-ateriaan, palan painikkeeksi.

• Pelle1Peloton

Kyllä se lipeäkala on se paras.
      Nykyään vaan ei saa sitä alkuperäistä kuivattua turskaa, jota "ennen vanhaan hyvinä aikoina" kyläkaupasta nippu ostettiin. Eikä sitä enää osattaisi valmistaakaan.
      Koivuntuhkaa siinä livettämisessä ainakin tarvittiin. Ja kylän akat kilpaili, kuka saa valkoisemman lipeäkalan tulemaan.

Ihan hyviä ovat nämä valmiiksi "livetetyt", joita kaupoista saa.

Kypsentäminen on oma konstinsa. Meillä tehdään uunissa.

Kastikkeena en pidä siitä maitokastikkeesta. Voisulaa, hieman maidolla ohennettuna sen pitää olla. Sitten maustepippuria ja suolaa.

Ihme se on. Miltään se ei maistu, mutta pirun hyvää se vain on. Niin, ja hyvä valkkari tietysti palanpainikkeeksi.

• livekala

Minkä puute lienee mutta lipeäkalan syönti alkaa heti kun sitä kaupan tiskille ilmestyy. Kypsennän keittämällä omassa pussissaan, syön voisulan kanssa, paketti menee kerralla, nahkoineen päivineen, mitään muuta, perunaa tai leipää ei siihen ruokailuun sitten sovikaan. Ainoastaan hinta hillitsee tätä himoani, pakettihan maksaa 7-8 euroa.
        Yritin selvittää lipeäkalan kalorimäärää en löytänyt näistä käyttämistäni kalapaketeista. Turskaa se valmis kala ei taida olla, vaan jotain sinnepäin kalaa.Hyväääääää!

• kinkkua

ja Koskenkorvapullo.

• mitä yökyöpeleitä täällä on ollut jouluherkuista keskustelemassa.

Ensinnäkin livekalaa ei meidän perheessä nähdä, sitä ei syö kukaan. Imellytetty perunalaatikko on se herkku, jota teen ainoastaan jouluksi,
      Kinkun kuorrutan sinapilla ja korppujauhoilla.

Luumurahka on jouluinen jälkiruoka, tosin aattoillan mässäilyn jälkeen liian raskasta, mutta vaikkapa sitten tapanina. On helppo tehdä, kun käyttää siihen torttutäytettä.

• niinhäse

Perinteiset jouluruoat unohtamatta lipeäkalaa maitokastikkeella muskotilla maustettuna.Ai miten se maistuukin hyvältä!

• 1943

on kestoherkku. Meillä se vastaa yhtä ateriaa.Joku haluaa voisilmän, toinen sokeria, kanelia ja maitoa, kolmas sekahedelmäkeittoa sen kanssa. Vietän ensimmäistä joulua uuden miesystäväni kanssa. Graavilohi, pieni pala valmiiksi paistettua kinkkua ja juuressose kuuluvat jouluumme. Emme mässäile. Kahvileiväksi teen sahramipullia.

• ellamai

lanttulaatikko on se paras jouluherkku mitä ikinä tiedän.
      Ei noista kaupan "liistereitä" saa edes kerman kera
      kunnon syötävää.
      Vadelmajäädyke on ihana jälkkäri.

• ibiza

jouluna olen valmistanut joulupöytään hedelmillä täytetyn, pekonoidun kalkkunan ( Amerikkalainen resepti )... Myös tänä Jouluna harmoonisten saapuessa perheineen toiveena on jälleen kalkkuna... Kinkkua heistä ei kaipaa enää kukaan...

• Minä Mallorcalta

Minä teen kahvin kanssa arabialaisen maustekakun,lusikkaleipiä ja nisuäijiä.
        Silakkarullat, sinappisilakat, lasimestarinsilli, rakuunasilakat ovat herkkua samoin konjakkimarinoitu kirjolohi, piimäjuustot, laatikot ja kinkku tulevat ensinnä mieleen.
        Puuron teen uunissa ohranryyneistä, on helppoa ja mätiä pitää olla smetanan kanssa, eikös niin.
        Aikani kuluksi leivon itse joululimpun. Paljon siirappia ja hyvää tulee.Parasta on itse tehty sinappi.
        Valmiista vaniljakstikkeesta ja luumusoseesta tulee hyvä jälkiruoka mutta eniten ehkä pidän mangirahkasta.

• ibiza*
        Minä Mallorcalta kirjoitti:

Minä teen kahvin kanssa arabialaisen maustekakun,lusikkaleipiä ja nisuäijiä.
        Silakkarullat, sinappisilakat, lasimestarinsilli, rakuunasilakat ovat herkkua samoin konjakkimarinoitu kirjolohi, piimäjuustot, laatikot ja kinkku tulevat ensinnä mieleen.
        Puuron teen uunissa ohranryyneistä, on helppoa ja mätiä pitää olla smetanan kanssa, eikös niin.
        Aikani kuluksi leivon itse joululimpun. Paljon siirappia ja hyvää tulee.Parasta on itse tehty sinappi.
        Valmiista vaniljakstikkeesta ja luumusoseesta tulee hyvä jälkiruoka mutta eniten ehkä pidän mangirahkasta.

samoja "lisukkeita" minullakin kuten sillit, lohi, rosollit, laatikot jne... Mateen mätiä odottaa pakkasessa... Yleensä meillä on jälkkärinä kermassa lämmitetty maalaisjuusto lakkojen kera... Uunipuuro ohraryyneistä tulee tehtyä tämän tästä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1456
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1425
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      316
      1225
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1127
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      34
      947
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      237
      934
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      888
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      855
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      837
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      814
    Aihe