piparkakkuohje on taas hukassa

pääsky

Olisi kiva jos joku jaksaisi laittaa ohjeen. Minullakin uusi ohje joulutortuille. Taikina itsetehtyä ei kaulittua kohotettu soodalla ja leivinjauh. Lasilla painellaan ympyröita omenahilloa väliin ja painellaan laidat niinkun bebe laivoksessa. Ainakin ystäväni kehui ja aikoi tehdä niitä.

18

5366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässäpä olisi yhen sortin oiparit, itse teen näitä.
      Joulupiparit

3dl sokeria
      2 dl siirappia
      2 dl kermaa
      100 g voita
      1rkl kanelia
      1 rkl inkivääriä
      i rkl neilikkaa
      2 tl soodaa
      700 g vehnäjauhoja.

Aineet sekoitetaan keskenään ja annetaan tekeytyä yön yli.

Minusta hyvän makuisia, tosin en ole piparkakun ystävä erikoisemmin, hauskaa leipomista Sinulle!

• kanssa ja ohje oli siellä. Minulla on sellaisiakin ohjeita ollut jotka hukassa että niissä on ruisjauhoja ja muna.
        Katson mitä muita ohjeita tulee tämäkin riittää.

• 2 munaa
      400 g sokeria
      3 dl siirappia
      3 dl kermaa
      3 dl sulatettua voita
      1 tl kanelia
      1 tl inkivääriä
      1 tl neilikkaa
      3 tl soodaa
      1250 g vehnäjauhoja

Aineet sekoitetaan ylläolevassa järjestyksessä ja seos vatkataan hyvin niin, että se on kuohkeata ennen kuin jauhot lisätään.
      Annetaan olla yön yli ja leivotaan.
      200 astetta n. 7-8 min.

Helppo taikina tehdä, ei tarvii mitään keitellä.
      Iso annos se on, tulee yli 200 piparia.

• toisenkin taikinan ja laitan linkkiin nämä ohjeet. Kannatta tehdä itse taikina koska ovat paaaljon parempia.

• pääsky kirjoitti:

toisenkin taikinan ja laitan linkkiin nämä ohjeet. Kannatta tehdä itse taikina koska ovat paaaljon parempia.

pääskylle hyvän linkin .

Toivottavasti siitä on sinulle iloa,hyviä leivonta hetkiä sinulla!

• Fanni

Googleta nuo ja valitse Paraisten ohut rapea tai Rovastin paksu pehmyt, Liimatainen välimuoto.
      Onnea leipomuksille.
      Meillä tänään kaksi henkilöä urakoi 100 joulupullaa, joissa sahrami, kardemumma ja "silminä" rusinat.
      Siinä meidän joulukuva nettitervehdyksiin, kuvassa lisänä eilen kypsennetyt kahvikakut ja viimeviikon piparit lasitölkeissä. Leipomuksia on hauska antaa itseään vanhemmille.
      Lähettelemme tutuille jouluksi työkuvia, mullan seulomisesta, marjanpoiminnasta, leipomisesta jne.

• Laiskamato 2

Kaupastahan niitä saa vaikka minkän makuisia. Pitääkö sitä strssata itsensä henkihieveriin ennen joulua,

• minusta on ihana lukea tätä jouluhossötystä,kun itse on vihdoin siitä ohipäässsyt.
        Valmista on kaikki aattona ja itse olen muilla maillaa,ehkä en kauempana kuiteskaan kuin Ikaalisissa.

• susmorsian kirjoitti:

minusta on ihana lukea tätä jouluhossötystä,kun itse on vihdoin siitä ohipäässsyt.
        Valmista on kaikki aattona ja itse olen muilla maillaa,ehkä en kauempana kuiteskaan kuin Ikaalisissa.

kunnioitan uurastustanne,mutta on ihanaa olla päässyt yli siitä jouluaaton loppuunpalaneesta äitiydestä,jopa marttyyrisuudesta,johon meidät suomalaiset naiset on yritetty kasvattaa isiemme auktoriteetillä.Todella hymyillen uurastustanne seuraan,odotan itsekin nautinnolla joulun herkkuja ja vihdoinkin nauttien.

• että tykkään puuhastaa
        susmorsian kirjoitti:

kunnioitan uurastustanne,mutta on ihanaa olla päässyt yli siitä jouluaaton loppuunpalaneesta äitiydestä,jopa marttyyrisuudesta,johon meidät suomalaiset naiset on yritetty kasvattaa isiemme auktoriteetillä.Todella hymyillen uurastustanne seuraan,odotan itsekin nautinnolla joulun herkkuja ja vihdoinkin nauttien.

ja jonkun vuoksi : Nyt Joulun, josta nautin kera ystävien. En tunne olevani martta, marttyyri tai uhrautuva.

• Fanni

Kaupasta sain laktoosittomana vain kovia, savikakun kaltaisia ja murupintaisia pipareita 1½ kk sitten, kun aloin hissun kissun jouluun varustautua.
        Ei niitä olisi susikaan syönyt. Saman tien leivoin kaikki piparit laktoosittomina.

Joulupullia olisin leiponut vielä toiset 100, jos olisin aloittanut aamu kahdeksalta yhdentoista sijaan. Jo 60 vuoden kokemuksella joulupullia pyöritellessä viihtyi mainiosti, sai katsoa rakkaintaan silmiin ja haastella mukavia korotetulla tuolilla istuen.
        Hän, tekniikan ihme pyörittelyn lomassa vei pellilliset kohoamaan lämminvesialtaan päälle ja voitelun jälkeen paistoi minuuttihälytyksen mukaan tasavärisiksi. Kyllähän työ kaksin käy.

Pakkasimme pullat pakkaseen ja joudutimme itsemme kauneimpia joululauluja laulamaan. Ei ole stressiä tämän ikäisellä, sillä on täysi vapaus tehdä oma työlista pitkälle ajalle kaikista jouluvalmisteluista.

Toistaiseksi hommailu käy vaihteluna ja kuntotestinä. On koneet, vempaimet, mukavuudet. Tulee vielä sekin aika, kun sanon lapsille: tulen joulunviettoon sillä ehdolla, että tuotte omaan sänkyyn illalla nukkumaan. Aika aikaa kutakin eri tilanteissa.
        Tämä on mukava ketju, joka brovosoi kirjoittamaan. Taisi Pääsky keksiä katoamisjutun
        saattaakseen meidät kirjoittamaan !

• piparinleipoja
        susmorsian kirjoitti:

Tässä ketjussa kysyi pääsky pipariohjeita. Mene sinä susmorsian ylenkatsomaan muualle.
        Rettigin piparit ovat tosi hyviä, ohuita ja rapeita!

• Fanni kirjoitti:

Kaupasta sain laktoosittomana vain kovia, savikakun kaltaisia ja murupintaisia pipareita 1½ kk sitten, kun aloin hissun kissun jouluun varustautua.
        Ei niitä olisi susikaan syönyt. Saman tien leivoin kaikki piparit laktoosittomina.

Joulupullia olisin leiponut vielä toiset 100, jos olisin aloittanut aamu kahdeksalta yhdentoista sijaan. Jo 60 vuoden kokemuksella joulupullia pyöritellessä viihtyi mainiosti, sai katsoa rakkaintaan silmiin ja haastella mukavia korotetulla tuolilla istuen.
        Hän, tekniikan ihme pyörittelyn lomassa vei pellilliset kohoamaan lämminvesialtaan päälle ja voitelun jälkeen paistoi minuuttihälytyksen mukaan tasavärisiksi. Kyllähän työ kaksin käy.

Pakkasimme pullat pakkaseen ja joudutimme itsemme kauneimpia joululauluja laulamaan. Ei ole stressiä tämän ikäisellä, sillä on täysi vapaus tehdä oma työlista pitkälle ajalle kaikista jouluvalmisteluista.

Toistaiseksi hommailu käy vaihteluna ja kuntotestinä. On koneet, vempaimet, mukavuudet. Tulee vielä sekin aika, kun sanon lapsille: tulen joulunviettoon sillä ehdolla, että tuotte omaan sänkyyn illalla nukkumaan. Aika aikaa kutakin eri tilanteissa.
        Tämä on mukava ketju, joka brovosoi kirjoittamaan. Taisi Pääsky keksiä katoamisjutun
        saattaakseen meidät kirjoittamaan !

taikaa. Ainakin ruotsalaiset sanoo ,että kun syö pipareita tulee kiltiksi! :=)

• Fanni
        ullamirjami kirjoitti:

taikaa. Ainakin ruotsalaiset sanoo ,että kun syö pipareita tulee kiltiksi! :=)

Ilmankos palstalla kilttejä olemmekin !
        Sen verran vaikka ostetusta taikinasta tulisi pipareita paistaa, että kerrostalon rappukäytävään leviäisi niiden hyvä tuoksu. Avaan takan pellin, jotta sieltä tuleva ilmavirta veisi piparin tuoksua porraskäytävän kulkijoille.

• Fanni kirjoitti:

Ilmankos palstalla kilttejä olemmekin !
        Sen verran vaikka ostetusta taikinasta tulisi pipareita paistaa, että kerrostalon rappukäytävään leviäisi niiden hyvä tuoksu. Avaan takan pellin, jotta sieltä tuleva ilmavirta veisi piparin tuoksua porraskäytävän kulkijoille.

kuka mitenkin tekee itselleen mieliksi. Kiitos ohjeista joita tuli ja laitoin linkkiin. Pipareihin laitan aina ruisjauhoja ja hyviä ne on verrattuna kaupan pipareihin.
        En enää hössötä joulua niinkuin ennen ja tämä on todella helpottanut elämää. Minulla oli aina kurjaa jouluna kun olin väsyksisä ja odotin aikaa kun kaikki hiljene ja saan nukkua ja nukkua tarpeeksi.
        Olin kipeänä vatsasta ja jäi monta joluateriaa syömättä kaikki kuorojen pikkujoulut.Kahvia en vieläkään juo. Luulen että oli liikaa lauluesiintymisiä ja tuli stressiä siitä.

Minulla on muutenkin erilainen joulun alus kun sain viikolla kirjani painosta ja oli lehtihaastattelut ja kaikki. Huomenna menen Bjarmiaan esittelemään ja myymään päiväksi,koska moni on kysynyt mistä ostaa. Myöskin Suomalaisesta Kirjakaupasta saa mutta vähän kalliimpana.

Tämä ei minua ole ressannut koska olen vienyt kirjapainoon sen jo kaksi kuukautta sitten. Se kissa joka makoili vain niitten minun teosten lomassa ja lueskeli ensilukijana sen,on päässyt eläin hoitokotiin.

• heeiidi

Piparkakkuohje tässä sinulle

2 dl siirappia
      2 dl sokeria
      4 tl kanelia
      2 tl inkivääriä
      2 tl neilikkaa
      250 tai 200 g voita
      2 munaa
      10dl vehnäjauhoja
      2 tl soodaa

1.kiehauta siirappi,sokeri ja mausteet.
      2.Lisää kuumaan seokseen voi ja anna sen sulaa vähitellen sekoittaen. Anna seoksen jäähtyä.
      3. Lisää joukkoon munat ja vehnäjauhot, joihin sooda on huolellisesti sekoitettu. Anna taikinan kovettua seuraavan päivän viileässä.

• leivonta kunniaan

Saisiko tänne, vaikka onkin pipariohjeketju : )

Kiinnostaisi kokeilla, omenahillolla.

• Viesti tämäkin

Nuo leivät on homeessa, syökää ja nauttikaa, monta vuotta vanhoja aina joku välkky hakee.
        Eikö riitä jos luet niitä itsekses, voithan linkittää ystäväpiirillesi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      351
      1337
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      71
      1320
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      300
      1042
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      45
      1018
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      849
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      227
      848
    7. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      815
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      137
      796
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      787
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      784
    Aihe