Turussa siellä ilmestyvän lehden nettiversion mukaan! Vuokralaiset ovat polttaneet huonekalunsa ja pitävät kirjojaan viikon pakastimessa. Viimeksi olen nähnyt syöpäläisen Helsingin Viiskulmassa vuokra-asunnossani 1960-luvulla. Asunto vuokrattiin kalustettuna ja vuokraemäntä säilytti siellä mm. vanhoja mattojaan. Lutikoista päästiin eroon, kun seinät tapetoitiin uudelleen ja liisteriin sekoitettiin jotain myrkkyä. Tuolloin turkiskuoriaiset olivat tuloillaan ja niiden mahdollista esiintymistä tarkkailtiin.
Tyttäreni kertoi, että yhdessä hostellissa Lontoossa oli viime kesänä lutikoita. Äitini, joka olisi 101-vuotias, jos eläisi, kertoi ystävättärestään. Tämä kierteli neuvojana taloissa ja yöpyi myös kentällä. Yksi talo oli erittäin siisti. Oli puhtaat vuodevaatteet jne. Mutta yöllä alkoi katosta tipahdella luteita niin, ettei voinut nukkua.
Eikö nykyään enää osata kiinnittä huomiota näihin syöpäläisiin? Ne saavat levitä rauhassa ja myrkyttäminenkään ei auta. Vaikea uskoa. Liekö provo koko Turun juttu?
Lutikoita
12
525
Vastaukset
- Otto-Vaan
Nykyään lutikoita?Muistan kun koulussa oli
luutikan puremia kavereita.Punaisia paukamia iho täynnä.
Täit on kuulemma koululaisilla lisääntyneet.
Terveydenhoitajat kouluissa varoittavat
käyttämästä toisten päähineitä.
Russakoita (torakka)oli ennen melkein joka
talossa,kulkeutuivat vaatteissa mukana.
Inhottaa vieläkin kun joissakin taloissa
torakoita juoksi kun muurahaisia pesässä.
Ravintoloitten keittiöissä nää samaiset torakat
on vissiin vieläkin ikuinen ongelma.- nuo täit,
ovat yleistyneet. Niitä vaan ilmestyy 3-5 vuoden välein. En tiedä missä luuraavat väliajan. Tuleeko ehkä turistien mukana? Keittiöissä ja leipomoissahan niitä ennen oli, näitä torakoita. Nykyisin tietääkseni tarkkallaan enemmän. Ennen vanhaan ne olivat aika luonnollisia seuralaisia.
- lukea
ihan itse.
Tuli mieleen kierrätys tavarat mitä ihmiset yleensä vie tyrkylle, esim. joku kangas sohva voi olla lutikoiden munia täynnä, kuin myös sängyt.
Ps. lutikka ei tietääkseni pudota itseään katosta vaan torakka. Yäk.Eilisessä Turun Sanomissa siitä oli juttu.
Olivat opiskelijapojat vuokranneet kerrostalosta asunnon ja siellähän niitä luteita oli.
Tuskin se mikään aprilliuutinen on.- sitroen.
Tellastiina kirjoitti:
Eilisessä Turun Sanomissa siitä oli juttu.
Olivat opiskelijapojat vuokranneet kerrostalosta asunnon ja siellähän niitä luteita oli.
Tuskin se mikään aprilliuutinen on.ja ainoan kerran näin lutikoita Göteborgissa Volvon parakilla vuonna 1969. Kyllä ne minun mielestäni pudottelivat itseään katosta; aivan varma en kyllä ole.
Muita syöpäläisiä olen nähnyt kirppuja ja täitä, kun koulukortteerissa olevat tytöt toivat niitä tullessaan kotoaan. Meillä äiti aina hoiti ne pois, mutta uusia tuli lomilta...
Saattaa olla, että muuttaessamme 1947 keväällä toiseen asuntoon olisi sieltä hävitetty syöpäläiset polttamalla rautapadassa rikkiä ja antamalla savun tuhota ötökät. Tätä en muista, mutta näin on kerrottu ennen tehdyn.
- oli mikään provo
kun eilisessä TS:ssa oli juttu ja kuvat opiskelijoista, ynnä patjasta. Yhä lisääntynyt matkailu mitä eksoottisimpiin maihin voi olla syynä. Asuntoa oli myrkytetty jo edellisten asukkaisen aikana. Naapuriasunnossa ei ollut luteita, eli joku asukas oli tuonut luteet tullessaan.
Nykyään ollaan reppureissulla tiesmissä, nukutaan yöt epäsiisteissä hotelleissa. Aika yksinkertasta saada ötököitä mukaansa.
Täitä on esiintynyt koululaisten hiuksissa. Kaukomatkojen jälkeen täytyisi tehdä kunnollinen putsausoperaatio kaikkiin vaatteisiin, laukkuihin ja ihan kaikkeen.
Polttaminen on tehokas keino. - pelkään ...
... niin etten uskalla oikein tähän vastata. Tarttuuvat vielä munineen. ;-))
- 1943
helposti tartu. Ihmettelen vain, ettei nykykonsteilla saada kuriin. Ehkä asia on niin tuntematon, etteivät ihmiset osaa kiinnittää huomiota kaikesta matkustelusta huolimatta. Ssen tiedän, että jauhoja ja hiutaleita on tarkkailtava. Paras olisi säilyttää metalli- tai muovirasioissa, koska jonkin pussin mukana voi tulla tuhohyönteisiä, jotka leviävät joka paikkaan. Pari kertaa olen tyhjentänyt ison komeron, kun ehtivät levitä. Niitä oli jopa lautasliinapakkauksissa. Kaikki piti polttaa ja komero desinfioida.
- hui ku inhottaa
1943 kirjoitti:
helposti tartu. Ihmettelen vain, ettei nykykonsteilla saada kuriin. Ehkä asia on niin tuntematon, etteivät ihmiset osaa kiinnittää huomiota kaikesta matkustelusta huolimatta. Ssen tiedän, että jauhoja ja hiutaleita on tarkkailtava. Paras olisi säilyttää metalli- tai muovirasioissa, koska jonkin pussin mukana voi tulla tuhohyönteisiä, jotka leviävät joka paikkaan. Pari kertaa olen tyhjentänyt ison komeron, kun ehtivät levitä. Niitä oli jopa lautasliinapakkauksissa. Kaikki piti polttaa ja komero desinfioida.
Maailman ihmiset ovat tottuneet selvästi. Ja uskovat, ettei ne minua haittaa.
Olen kyllä melko vainoharhainen asian kanssa. Sen verran on tullut kohdalle ötököitä etelän matkoilla.
- Ikätyttö
Olitko sinä 1943 yksi Tertun kämppäkavereista
Viiskulmassa?- vuoden eläimeksi 2007
http://de.wikipedia.org/wiki/Bettwanze
ja kyllä niistä on puhetta ja kirjoituksia mm. Kanarialla ja Mallorcalla. Kun tulee sieltä tai muualta kotiin, kantaa lutikat matkalaukun saumoissa. Olen yrittänyt estää sen ottamalla lomalle mukaan hyönteismyrkkyä, en vain tiedä, auttaako. Ennen laitettiin semmoinen savuava myrkky huoneisiin ja oltiin päivä pois kotoa. - 1943
älä nyt sentään paljasta kenestä on kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458