Hyvä pascal (Delphi)

Delphikoodari..

Jotenkin on tunne, että Delphi (pascal) olisi taas kasvattamassa suosiotaan. Omalla työpaikalla taas yksi Visual Basic - projekti kääntyi Delphi-projektiksi, se olikin viimeinen Visual Basicilla tehty ohjelma, joka on käytössä asiakkaillamme (vielä) :)

7

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fffffffffffffffffffffffffff...

      Kyllähän sillä pystyy tekemään nykyään samat jipot kuin C :lla, jos on edes yhtään assi -taitoja. C vain on "standardi" javakin on ihan
      ok mutta javan syntaksi "200" merkin pituisilla
      syntaksin sanoilla on käsittämätöntä skeidaa,
      aina oltama netin manuska auki, kun syntaksista
      on tehty se mikä se on.

      Ensimmäisten Delphien kääntäjät olivat bugisia ja
      toisaalta C:llä koodia vääntäneet EIVÄT VOINEET
      HYVÄKSYÄ helppoa tietä, Delphillä kun ei oikeastaan tarvitse edes OSATA koodata...Delphi siis koettiin kaiketi uhkana.

      VB:n käyttöä ammattijutuissa olen aina ihmetellyt...jo tietoturvan kannalta, kun vb 6 varsinkin teki reikäkoodia...

      • Pix-elu

        Kyseessä mielestäni on vain markkinoinnin puuttuminen. Kilpailijat ovat niin isoja yrityksiä että ne pystyvät markkinoimaan tuotettansa paljon paremmin!
        Pystyvät palkkaamaan (ja "ostamaan") konsultteja, sponsoroimaan tuotteita, avustamaan yritysten start-up:ja jne.


      • Delphi koodari..

        Noh!

        Delphi ja C ero minun mielestä on tällä hetkellä C eduksi vain se, että C :lla onnistuu ns. moniperintä!

        Mutta muutoin kielet ovat kuin 1:1 samaa, syntaksi vain eroaa pikkaisen toisistaan, C on vähän kryptisempi koodiltaan.

        Jos älyät C päälle, sun on helppo oppia Delphi ja Java, tätä mieltä olen. C on se vaikein askel!

        Aloita vaikeimmasta, muut on helppoa :)


      • Delphi koodari..
        Delphi koodari.. kirjoitti:

        Noh!

        Delphi ja C ero minun mielestä on tällä hetkellä C eduksi vain se, että C :lla onnistuu ns. moniperintä!

        Mutta muutoin kielet ovat kuin 1:1 samaa, syntaksi vain eroaa pikkaisen toisistaan, C on vähän kryptisempi koodiltaan.

        Jos älyät C päälle, sun on helppo oppia Delphi ja Java, tätä mieltä olen. C on se vaikein askel!

        Aloita vaikeimmasta, muut on helppoa :)

        Mitä kadehdin C kielessä!

        On se, että voit määriteellä muttujan melkeinpä missä vain!

        Esim For-silmukassa...

        Pascalissa pitää määritellä kaikki paikalliset muuttujat metodin alussa, mutta C kielessä voit määritellä muuttujan silloin kun sitä tarvitsee!

        Esim!

        for( int i = 0; i


      • jpulis
        Delphi koodari.. kirjoitti:

        Mitä kadehdin C kielessä!

        On se, että voit määriteellä muttujan melkeinpä missä vain!

        Esim For-silmukassa...

        Pascalissa pitää määritellä kaikki paikalliset muuttujat metodin alussa, mutta C kielessä voit määritellä muuttujan silloin kun sitä tarvitsee!

        Esim!

        for( int i = 0; i

        Sillä en heti keksinyt millä refaktorointi eli koodin täydennys ominaisuudella tuo
        tehtäisiin esim.
        ctrl-j f ja nuoli alaspäin
        tuottaisi koodirungon:

        for := to do
        begin

        end;

        Mutta tuon for-luupin kierroslaskurin muuttujan esittelyn
        joutuu käsin kirjoittamaan.

        Tosin Pascalin tapa esitellä muuttujat omassa lohkossa on mielestäni
        ihan hyvä asia. Ne on "helppo" löytää omasta lohkostaan!
        Lisäksi siinä on helppo kommentoida muuttuja rivin loppukommentilla eli //.
        Ja esim for-silmukan voi sitten kommentoida yleisemmällä tasolla.


      • Mika0800
        jpulis kirjoitti:

        Sillä en heti keksinyt millä refaktorointi eli koodin täydennys ominaisuudella tuo
        tehtäisiin esim.
        ctrl-j f ja nuoli alaspäin
        tuottaisi koodirungon:

        for := to do
        begin

        end;

        Mutta tuon for-luupin kierroslaskurin muuttujan esittelyn
        joutuu käsin kirjoittamaan.

        Tosin Pascalin tapa esitellä muuttujat omassa lohkossa on mielestäni
        ihan hyvä asia. Ne on "helppo" löytää omasta lohkostaan!
        Lisäksi siinä on helppo kommentoida muuttuja rivin loppukommentilla eli //.
        Ja esim for-silmukan voi sitten kommentoida yleisemmällä tasolla.

        "for := to do
        begin

        end;"

        oletuksena toki noin. Mutta itse olen muokannut tuon rungon tällaiseksi:

        for i:= 0 to 0 do begin
        //
        |
        end;

        Delphissähän tuo | osoittaa noissa "code template"issa, mihin kohdistin jätetään.

        tuo muuttujien lisäys on asia, jota ei oikein mitenkään saa 100% automaattiseksi.

        mutta ehkäpä näillä voisi kehitellä jotain:

        1. kirjanmerkit:

        asetus: ^K n, missä n = 1..9

        siirtyminen kirjanmerkin osoittamaan paikkaan:

        ^Q n, missä n = kirjanmerkin nro.

        2. näppäimistömakron käyttö (vain 1 makro kerrallaan):

        Nauhoitus: Ctrl-Alt-R (sama näppäinyhdistelmälopettaa makron nauhoituksen)

        Toisto: Ctrl-Alt-P

        noita kahta yhdistämällä voi tehdä yhtä sun toista.

        Delphin "Search and replace" on myös mainitsemisen arvoinen (^Q A), erityisesti sen sisältämä "regular expression" toiminto, josta F1 antaa hyvän ohjeen.

        HUOM: viimemainittu tekee joskus outoja, joten tallenna tiedosto ennen tuon käyttöä, ja käytön jälkeen tarkista, että homma meni kuten halusit ennen seuraavaa tallennusta !


      • mad.
        Mika0800 kirjoitti:

        "for := to do
        begin

        end;"

        oletuksena toki noin. Mutta itse olen muokannut tuon rungon tällaiseksi:

        for i:= 0 to 0 do begin
        //
        |
        end;

        Delphissähän tuo | osoittaa noissa "code template"issa, mihin kohdistin jätetään.

        tuo muuttujien lisäys on asia, jota ei oikein mitenkään saa 100% automaattiseksi.

        mutta ehkäpä näillä voisi kehitellä jotain:

        1. kirjanmerkit:

        asetus: ^K n, missä n = 1..9

        siirtyminen kirjanmerkin osoittamaan paikkaan:

        ^Q n, missä n = kirjanmerkin nro.

        2. näppäimistömakron käyttö (vain 1 makro kerrallaan):

        Nauhoitus: Ctrl-Alt-R (sama näppäinyhdistelmälopettaa makron nauhoituksen)

        Toisto: Ctrl-Alt-P

        noita kahta yhdistämällä voi tehdä yhtä sun toista.

        Delphin "Search and replace" on myös mainitsemisen arvoinen (^Q A), erityisesti sen sisältämä "regular expression" toiminto, josta F1 antaa hyvän ohjeen.

        HUOM: viimemainittu tekee joskus outoja, joten tallenna tiedosto ennen tuon käyttöä, ja käytön jälkeen tarkista, että homma meni kuten halusit ennen seuraavaa tallennusta !

        ainekin generoi valmiin for silmukan, eli kun alat kirjoittamaan for jne. niin loppu tulee automaattisesti, eli näin,

        for I := 0 to List.Count - 1 do

        jossa I on valmiiksi 'maalattu' ja kun painat enteriä niin Delphi tekee I variablen, (ennen enteriä muutujan nimen voi vaihtaa). Tai kun liikuta maalattu aluetta tabulaattorilla niin 3:lla kerralla Delphi tekee sen 'I' variablen.

        Nopeuttaa koodaamista, vaikka Delphissä sitä muutujaa ei voi suoraan koodiin laittaa.

        D7:ssa ei kyllä ole näitä hienouksia :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe