Elatusmaksujen käytön valvonnasta

K-I-K

Onkohan minulla mitään mahdollisuutta valvoa/vaikuttaa siihen, miten ex-vaimo (jonka luona lapset asuvat) käyttää maksamani elatusmaksuja.

Minut määrättiin maksamaan kohtuullisen suuret elatusmaksut ja nyt muutaman vuoden jälkeen kyllä vaikuttaa, että niitä käytetään kaikkeen muuhun kuin lapsen elatukseen. Lähinnä ne menevät ex-vaimon vaatteisiin ja huvituksiin, kun lapset sen sijaan kulkevat vanhoissa kierrätetyissä vaatteissa ja syövät maksalaatikkoa, vaikka elatusmaksu mahdollistaisi paljon enemmän.

Mielestäni olisi kohtuullista, että elatusmaksuja vastaanottavan osapuolen tulisi tehdä jonkinlainen selvitys, mihin maksut menevät. Mitä mieltä, onko mitään keinoja käytettävissä?

68

2647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ... valitettavasti sinulla ei ole todellisia keinoja vaatia selvitystä elareiden käytästä, tai siitä että lasten lähivanhempi osallistuu elatukseen omalla osuudellaan.

Tämä on epäkohta...

Voit toki ehdottaa tapaamista lastenvalvojalle aiheesta keskustelemaan... mtta se ei välttämättä johda mihinkään.

• ..........

tai ainakin ne ovat miehen kannalta musertavan isoja!
        Mieheltä viedään lapset lähes aina.
        Ei lohduta yhtään vaikka kuka vakuuttaisi, että pysyt aina heidän isänään.
        Toinen mies tekee lapsiesi kanssa läksyjä ja askartelee, matkustelee heidän kanssaan ja panee joka ilta lapsesi nukkumaan.
        Sinä saat ihan tavata silloin tällöin.

Lastenvalvojalla ei mikään tosiaan muutu. Myötäilee ja kiertelee mutta on äidin puolella vaikka olisi lähes millaisia perusteita tahansa suoda miehelle lähihuoltajuus. Niin vain ei tehdä.

Ei ole kummoinenkaan ihme, että niin täällä kuin elävässä elämässäkin naiset rohkaisevat toisiaan eroamaan.
        Heidän sydäntään ei murskata vaikka olisivat miten syyllisiä tahansa avioeroon.
        Tiedän kyllä, että syyllistä ei enää etsitä. Ehkä pitäisi?
        Mikään muutos nykyiseen systeemiin ei voi enää viedä tilannetta huonommaksi.

• sattuu vieläkin
        .......... kirjoitti:

Toinen mies tekee lapsiesi kanssa läksyjä ja askartelee, matkustelee heidän kanssaan ja panee joka ilta lapsesi nukkumaan.

Lastenvalvojalla ei mikään tosiaan muutu. Myötäilee ja kiertelee mutta on äidin puolella vaikka olisi lähes millaisia perusteita tahansa suoda miehelle lähihuoltajuus. Niin vain ei tehdä.

Ei ole kummoinenkaan ihme, että niin täällä kuin elävässä elämässäkin naiset rohkaisevat toisiaan eroamaan.

olet varmasti oikeassa mutta yleistyksesi satutti minua kovasti. Erosimme miehen tahdosta kolmisen vuotta sitten. Hänellä oli toinen nainen jonka kanssa hän nyt asuu. Hän itse ehdotti että tapaisi lapsiaan joka toinen viikonloppu ja puolet lomista. Minulle järjestely sopi. En ole koskaan kieltänyt häntä tapaamasta lapsiaan milloin hän haluaa. Hän kysyi käykö minulle että hän maksaa vain elatusmaksuminimin vaikka hänen palkkansa edellyttäisi isompaa. Suostuin siihen. Minulla ei ole toista miestä nukuttamassa lapsiani, kukaan toinen mies ei leiki heidän kanssaan. Haavat ovat vielä auki enkä tiedä luotanko enää koskaan toiseen ihmiseen niin paljon että voisin aloittaa parisuhteen. Muista en tiedä mutta minun sydämeni on murskana.

• ffgg
        .......... kirjoitti:

kyllähän se lapsenvalvojan luona käynti tympäsee vieläkin,tuntu olevansa täys rikollinen.ne vaan pitää perustella asiat lasten kannalta parhaaksi,eikä antaa periksi,me käytiin siellä kaksi kertaa,kun minä ensimmäisellä kerralla sanoin,että lähen kyseleen oikeuksieni perään muualta.toisella kerralla keskustelu ilmapiiri oli paljon asiallisempi,tais valvojakin vähän säikähtää.

• ...ihmeelliseltä
        .......... kirjoitti:

Niin oman kokemukseni kuin ystävättärieni kokemuksen pohjalta ei voi kun ihmetellä, missä te kaikki askartelevat ja lasten kanssa läksyjä tekevät miekkoset oikein elelette... satumaassa kenties?!?
        Yleensä miehiä ei tapaa lastenhoito kiinnostamaan niin avioliiton aikana kuin etenkään sen jälkeen. Pääsääntöisesti se on äiti, joka joutuu huolehtimaan niin nukkumaan laittamisista kuin läksyjen tekemisistä isän katsellessa telkkaria. Ja lähestulkoon kaikissa tuttavapiirissä sattuneissa erotapauksissa miehet tuntuvat unohtavan lapset lähes täysin eron jälkeen, etenkin jos heillä (kuten usein on) uusi nainen valmiina. Äidit saavat selitellä lapsille, miksi viikonlopputapaamiset taas kerran peruttiin ja miksi isää ei enää kiinnosta viettää edes lomia lastensa kanssa.

• ffgg
        ...ihmeelliseltä kirjoitti:

Niin oman kokemukseni kuin ystävättärieni kokemuksen pohjalta ei voi kun ihmetellä, missä te kaikki askartelevat ja lasten kanssa läksyjä tekevät miekkoset oikein elelette... satumaassa kenties?!?
        Yleensä miehiä ei tapaa lastenhoito kiinnostamaan niin avioliiton aikana kuin etenkään sen jälkeen. Pääsääntöisesti se on äiti, joka joutuu huolehtimaan niin nukkumaan laittamisista kuin läksyjen tekemisistä isän katsellessa telkkaria. Ja lähestulkoon kaikissa tuttavapiirissä sattuneissa erotapauksissa miehet tuntuvat unohtavan lapset lähes täysin eron jälkeen, etenkin jos heillä (kuten usein on) uusi nainen valmiina. Äidit saavat selitellä lapsille, miksi viikonlopputapaamiset taas kerran peruttiin ja miksi isää ei enää kiinnosta viettää edes lomia lastensa kanssa.

kyllä tässä on iltasatuja luettu ex-avioliiton aikana,jos jotain hyvää meidän erosta hakee,niin nyt lasten äiti joutuu viettään joka toinen viikko illat ja viikonlopun lastensa kanssa,itsellä tilanne vaan parani.

• Yksi Eroava

Onhan noita tuommoisia miehiä olemassa ihan todellisuudessakin, eikä ole mikään harvinaisuus enää ollenkaan.

Jos olis ilkeä, niin voisi sanoa että kysymys on parinvalinnasta. Kukin kun on vapaa menemään naimisiin sellaisen puolison kanssa mitä itse haluaa.

• tuossa

on?
        Minä en tunne ainuttakaan isää joka ei naimisissa ollessaan olisi lastensa kanssa.
        Eronneiden tapaamisia ex-vaimot selvästi rajoittavat, vaikka kukaan ei sitä tunnusta.
        Tiedän tapauksia joissa isä yritetään vieroittaa lapsista keinoja kaihtamatta. Isiä haukutaan aivan uskomattomilla valheillakin.
        Juoppoja taitavat olla jokainen ex:n mielestä.
        Niin oli meilläkin aluksi. Se onneksi loppui koska lapset itse tekivät selväksi ettei se ole sopivaa.

Kotitöiden määrää usein liioitellaan.
        Ei sitä "raatamista" niin paljon ole.
        (Sen tietää viimeistään erottuaan, nyt pääsen jopa helpommalla)
        Joillakin saattaa vaimo "omia" itselleen vaipanvaihdot, mutta vain puheissa.

Aivan tasan mikään ei tietenkään mene. En esim. ole nähnyt kenenkään vaimoa ongella pojan kanssa, enkä korjaamassa puimuria.

Harva mies ompelee tytön nukeille vaatteita. (Minä ompelin).

Olen viettänyt lähes kaiken liikenevän vapaa-aikani tyttöjen kanssa.
        Olen osallistunut hoitoon enemmän kuin vaimoni, koska hän ei työnsä ja kuntonsa puolesta ole jaksanut.
        Olen pessyt kummatkin ennen vaimoa jo laitoksella ja vaipat eivät jääneet vaihtamatta. Nyt erottuamme vietän hyvin runsaasti laatuaikaa heidän kanssaan. Olen karsinut työnikin minimiin juuri sen takia.
        Onneksi ex-vaimoni ei enää luojan kiitos rajoita tapaamisia, kuten monelle ystävälleni on käynyt.
        Vaikeaa se olisikin, sillä lapset haluaisivat olla yhä enemmän ja enemmän luonani, ja myös kertovat sen äidilleen.
        Elämä siis hymyilee.

Sanoit, että se on äiti joka pääsääntöisesti huolehtii nukkumaan menot ja läksyt.
        Isäpuoli ei ole isä ja hänen kiinnostuksensa kohdistuu enemmänkin äidin sänkyyn saattelemiseen.
        Omat lapset ovat aina omia.
        Siitä syntyy syrjimistä etenkin silloin, kun uusiopari saa yhteisen lapsen.
        Siinä en ole havainnut sukupuolieroja. Olen kuullut sanottavat "Sä et ole mun isä/äiti".
        Ikävää, mutta niin se vain tuppaa olemaan.

Lapsille uusi mies on aina vieras mies ja äitipuoli ilkeä noita.

• ...ihmeelliseltä kirjoitti:

... me miekkoset joiden olemassaoloa epäilet ... emme löydy sieltä mistä sinun ja ystävättäriesi "uroot"...

... oletteko koskaan tulleet sitä pohtineeksi ...

• yleistetä
        tuossa kirjoitti:

on?
        Minä en tunne ainuttakaan isää joka ei naimisissa ollessaan olisi lastensa kanssa.
        Eronneiden tapaamisia ex-vaimot selvästi rajoittavat, vaikka kukaan ei sitä tunnusta.
        Tiedän tapauksia joissa isä yritetään vieroittaa lapsista keinoja kaihtamatta. Isiä haukutaan aivan uskomattomilla valheillakin.
        Niin oli meilläkin aluksi. Se onneksi loppui koska lapset itse tekivät selväksi ettei se ole sopivaa.

Aivan tasan mikään ei tietenkään mene. En esim. ole nähnyt kenenkään vaimoa ongella pojan kanssa, enkä korjaamassa puimuria.

Olen osallistunut hoitoon enemmän kuin vaimoni, koska hän ei työnsä ja kuntonsa puolesta ole jaksanut.
        Olen pessyt kummatkin ennen vaimoa jo laitoksella ja vaipat eivät jääneet vaihtamatta. Nyt erottuamme vietän hyvin runsaasti laatuaikaa heidän kanssaan. Olen karsinut työnikin minimiin juuri sen takia.
        Onneksi ex-vaimoni ei enää luojan kiitos rajoita tapaamisia, kuten monelle ystävälleni on käynyt.
        Vaikeaa se olisikin, sillä lapset haluaisivat olla yhä enemmän ja enemmän luonani, ja myös kertovat sen äidilleen.
        Elämä siis hymyilee.

Sanoit, että se on äiti joka pääsääntöisesti huolehtii nukkumaan menot ja läksyt.
        Isäpuoli ei ole isä ja hänen kiinnostuksensa kohdistuu enemmänkin äidin sänkyyn saattelemiseen.
        Siinä en ole havainnut sukupuolieroja. Olen kuullut sanottavat "Sä et ole mun isä/äiti".

Olen nainen ja käyn ongella lasten kanssa ja yksin. Ex-mieheni taas luki satuja ja nukutti lapsen. En ajattele tekemisiä sukupuoliroolien mukaan, tosin en osaa puimuria korjata : )

Vanhempia löytyy joka lähtöön. Kamalaa yleistämistä, kyllä nykyajan miehet osallistuu ja hoitaa lapsiaan siinä missä me naisetkin! Poikkeuksia ja laiminlyöntejä löytyy molemmista sukupuolista.

Ero on ero puolisosta ei lapsista. Tämä olisi kaikkien vanhempien tajuttava. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Mistä näitä idiootteja riittää? Myös minun etuni on se, että lapsella on hyvät välit isäänsä ja hänen uuteen kumppaniin. Puuttuisin heti, jos kuulisin lapseni nimittelevän isänsä uutta puolisoa. En ymmärrä, ketä se palvelee jos lapsi kasvaa katkeruuden ja panettelun ilmapiirissä?

Mikäli avioliitto ei onnistu ja se ratkaistaan erolla, niin miksi minun pitäisi syytellä, haukkua, mollata ex-miestäni, jonka kanssa olen lapsen hankkinut ja jolle me molemmat olemme vanhempia lopun ikää. Äly hoi!

• saara*
        .......... kirjoitti:

Aika ruusunpunaisia kuvitelmia sinulla...

Mieheni ei ole koskaan osallistunut lastemme kasvattamiseen. Loisti poissaolollaan, kun lapset olivat pieniä. Heti synnytyksestä kiiruhti kipin kapin töihin (kun myöhässä oli kipikapi sinne saapunut)- ne olivat aina tärkeämpiä kuin lapset.

Valuuttakurssit olisivatkin aivan varmasti romahtaneet, jos olisi edes kerran lukenut yhdellekään kolmesta lapsestamme iltasatua! Kertaakaan ei ole laittanut lapsia pienenä nukkumaan. Sen sijaan on kommentoinut, että esim. jokailtainen halaus ja pieni rupatteluhetkeni lasten kanssa on turhaa ja typerä tapa. Isompana on armeijameiningillä komentanut lapsia nukkumaan "nyt HETI SINNE NUKKUMAAN, iho umpeen eikä MITÄÄN vastalauseita". Hyvää yötä ja rauhallisia unia.

Niinikään ei ole koskaan askarrellut eikä tehnyt läksyjä.

Ei kertaakaan ole pessyt lasten eikä meidän aikuistenkaan pyykkejä.

Ei koskaan ole laittanut lapsille muita kuin valmisruokia - niitäkin todella harvoin. Ostaa kyllä mielellään lapsille keksejä, suklaata kilokaupalla, chipsejä, limpparia ym. vaikka ollaan vähintään sata kertaa sovittu, että lapsille tarjotaan oikeaa ruokaa (tätä on veivattu nyt 16 vuotta). Nyt teini-ikäiset lapset ovat itsekin antaneet palautetta useaan otteeseen isänsä ostoksista. Salaattia ja terveysjogurttia toivotaan. Isä tuo edelleen suklaata ja keksejä, jotka hänen sitten itse pitää syödä; ei se mitään, hänellähän on diabetes... on siihen lääkettä. Otetaan lisää.

Puhun lapsille alkoholin haitoista; mieheni sanoo, että alkoholia on luonnossakin; ei siitä haittaa ole. Lapset vaivaantuvat. Ei ole ainoa asia, jossa oppimme menevät täysin ristiin. Onneksi lapset ovat sen verran fiksuja, että osaavat erottaa oikean väärästä...

Matkustelusta; pyysin muutaman vuoden miestäni ulos kävelylle, yhdessä koko perhe. Yhtenä vappuna puoliväkisin lähti. Ei sen jälkeen koskaan.

Joten; kuten huomaat: Epäkohtia on paljon avioliitossakin. Siksi aion erota. Antaisin kernaasti lähihuoltajuuden miehelleni, mutta hän ei yksinkertaisesti pysty suoritumaan siitä. Ei osaa huolehtia edes itsestään.

• Yksi Eroava
        saara* kirjoitti:

Mieheni ei ole koskaan osallistunut lastemme kasvattamiseen. Loisti poissaolollaan, kun lapset olivat pieniä. Heti synnytyksestä kiiruhti kipin kapin töihin (kun myöhässä oli kipikapi sinne saapunut)- ne olivat aina tärkeämpiä kuin lapset.

Valuuttakurssit olisivatkin aivan varmasti romahtaneet, jos olisi edes kerran lukenut yhdellekään kolmesta lapsestamme iltasatua! Kertaakaan ei ole laittanut lapsia pienenä nukkumaan. Sen sijaan on kommentoinut, että esim. jokailtainen halaus ja pieni rupatteluhetkeni lasten kanssa on turhaa ja typerä tapa. Isompana on armeijameiningillä komentanut lapsia nukkumaan "nyt HETI SINNE NUKKUMAAN, iho umpeen eikä MITÄÄN vastalauseita". Hyvää yötä ja rauhallisia unia.

Ei koskaan ole laittanut lapsille muita kuin valmisruokia - niitäkin todella harvoin. Ostaa kyllä mielellään lapsille keksejä, suklaata kilokaupalla, chipsejä, limpparia ym. vaikka ollaan vähintään sata kertaa sovittu, että lapsille tarjotaan oikeaa ruokaa (tätä on veivattu nyt 16 vuotta). Nyt teini-ikäiset lapset ovat itsekin antaneet palautetta useaan otteeseen isänsä ostoksista. Salaattia ja terveysjogurttia toivotaan. Isä tuo edelleen suklaata ja keksejä, jotka hänen sitten itse pitää syödä; ei se mitään, hänellähän on diabetes... on siihen lääkettä. Otetaan lisää.

Puhun lapsille alkoholin haitoista; mieheni sanoo, että alkoholia on luonnossakin; ei siitä haittaa ole. Lapset vaivaantuvat. Ei ole ainoa asia, jossa oppimme menevät täysin ristiin. Onneksi lapset ovat sen verran fiksuja, että osaavat erottaa oikean väärästä...

Matkustelusta; pyysin muutaman vuoden miestäni ulos kävelylle, yhdessä koko perhe. Yhtenä vappuna puoliväkisin lähti. Ei sen jälkeen koskaan.

Joten; kuten huomaat: Epäkohtia on paljon avioliitossakin. Siksi aion erota. Antaisin kernaasti lähihuoltajuuden miehelleni, mutta hän ei yksinkertaisesti pysty suoritumaan siitä. Ei osaa huolehtia edes itsestään.

Jos noin paljon jurppii, niin eihän tuossa kannata muuta kuin pistää hopiat jakoon.

Mutta miksi ihmeessä alunperin olet tuollaisen miehen kanssa mennyt naimisiin? Oikeasti kannattaa miettiä tuota, ihan oman etusi kannalta: ettet löydä jatkossa itseäsi samasta jamasta.

• Yksi Eroava
        M36 kirjoitti:

... me miekkoset joiden olemassaoloa epäilet ... emme löydy sieltä mistä sinun ja ystävättäriesi "uroot"...

... oletteko koskaan tulleet sitä pohtineeksi ...

Siinäpä asia, jota kannattaa tosissaan pohtia.

• kysymys...
        saara* kirjoitti:

Johtuuko täydellisyytesi siitä, että et saa viinipullon korkkia auki?

• vaan isäänsä ei
        Yksi Eroava kirjoitti:

Onhan noita tuommoisia miehiä olemassa ihan todellisuudessakin, eikä ole mikään harvinaisuus enää ollenkaan.

Jos olis ilkeä, niin voisi sanoa että kysymys on parinvalinnasta. Kukin kun on vapaa menemään naimisiin sellaisen puolison kanssa mitä itse haluaa.

...ja meidän isää ei ainkaan omien lastensa tapaaminen vanhempieni erottua mitenkään erityisesti kiinnostanut kuin korkeintaan kerran vuodessa....

• tilastojen valossa
        tuossa kirjoitti:

on?

Elämä siis hymyilee.

Jos kerran miehet ovat noin kiinnostuneita lastensa hoidosta, niin kerro ihmeessä, miksi vain todella pieni murto-osa miehistä pitää edes parin viikon isyysvapaata, saati sitten että jäisi vanhempainvapaalle?

• taloudellisista
        tilastojen valossa kirjoitti:

Jos kerran miehet ovat noin kiinnostuneita lastensa hoidosta, niin kerro ihmeessä, miksi vain todella pieni murto-osa miehistä pitää edes parin viikon isyysvapaata, saati sitten että jäisi vanhempainvapaalle?

syistä.

Tilastojen mukaan mies tienaa enempi kuin nainen.

• saara*
        Yksi Eroava kirjoitti:

Jos noin paljon jurppii, niin eihän tuossa kannata muuta kuin pistää hopiat jakoon.

Mutta miksi ihmeessä alunperin olet tuollaisen miehen kanssa mennyt naimisiin? Oikeasti kannattaa miettiä tuota, ihan oman etusi kannalta: ettet löydä jatkossa itseäsi samasta jamasta.

Se kun näes niin, etten alunperin mennytkään naimisiin tuollaisen miehen kanssa. Ellei suhdetta pysty päivittämään, se ei toimi: Tämän huomaa itsekin vasta sitten, kun peli on menetetty.

• saara*
        kysymys... kirjoitti:

Johtuuko täydellisyytesi siitä, että et saa viinipullon korkkia auki?

Miten niin täydellisyys? Idioottimaisuuttani olen suostunut tekemään miehelleni kaiken valmiiksi, hoitamaan lapset, kodin, raha-asiat, aivan kaikki. Joskus se tulee raja vastaan.. minullekin.

• parisuhteen kummallisuus
        saara* kirjoitti:

Miten niin täydellisyys? Idioottimaisuuttani olen suostunut tekemään miehelleni kaiken valmiiksi, hoitamaan lapset, kodin, raha-asiat, aivan kaikki. Joskus se tulee raja vastaan.. minullekin.

Miksi ylipäätään aloit lapsia tekemään noin huonon miehen kanssa?

Niin ne naiset alkavat hoitajiksi ei vaimoiksi.

• jep jep jep
        saara* kirjoitti:

Olisit katsellut itsellesi paremman miehen.

Varmasti noista oli kaikki merkit ilmassa jo paljon ennen lapsien tekemistä. Lyön vetoa että äijä ei ole ikinä tehnyt ruokaa edes seurusteluaikoina.

Sitten tulee muka yllätyksenä että tekee lapsille valmisruokaa?

• vaan isäänsä ei kirjoitti:

...ja meidän isää ei ainkaan omien lastensa tapaaminen vanhempieni erottua mitenkään erityisesti kiinnostanut kuin korkeintaan kerran vuodessa....

En kyllä ymmärrä miten isää ei kiinnosta tavata lapsiaan! Itse tappelin oikeudessa itselleni oikeuden tavata lapsiani ja pidän siitä tiukasti kiinni. Haluan olla heille isä, avioero ei ole heidän syytään millään tapaa eikä heidän tule siitä joutua kärsimään. Haluan luoda, nyt kun tilaisuus on, kumpaankin lapseeni luottamuksellisen ja rehellisen suhteen, jossa he tuntevat itsensä arvostetuiksi, rakastetuiksi ja hyväksytyiksi. Tämän takia en pysty ymmärtämään miten joku mies voi hylätä lapsensa.

Tekee itselle todella kipeää, että omat unelmat on murskattu. Sitä haaveili aikoinaan, että sais lukea toiselle iltasatuja, katsoa toisen tutkimusmatkaa maailmassa ja uusien asioiden oivaltamisen riemua. Toisin kävi ja sen kanssa pitäisi yrittää elää. Tekee muuten tiukkaa, vaikken lasten äitiä kaipaa yhtään.

• näinkin voi mennä
        tuossa kirjoitti:

on?

Elämä siis hymyilee.

Nyt itseasiassa tiedät yhden miehen, joka on avioliiton aikana eristetty lapsistaan. Lasteni äiti teki tämän täysin menettämisen pelon johdosta. Ensin koko aamun juokset pää punaisena asioita, laitat kodin täydelliseen esittelykuntoon, käyt kaupat jne. Lähdet hektiseen töihin ja illalla kun tulet n. klo 23 kotiin hoidat lasta. Ja kyllä niitä kotitöitä kummasti löytyi huomattavasti enemmän kuin yhdelläkään toisella tuntemallani perheellä, koska vaimosta kaiken piti aina olla täydellistä.

• Älkää tuhotko
        sattuu vieläkin kirjoitti:

olet varmasti oikeassa mutta yleistyksesi satutti minua kovasti. Erosimme miehen tahdosta kolmisen vuotta sitten. Hänellä oli toinen nainen jonka kanssa hän nyt asuu. Hän itse ehdotti että tapaisi lapsiaan joka toinen viikonloppu ja puolet lomista. Minulle järjestely sopi. En ole koskaan kieltänyt häntä tapaamasta lapsiaan milloin hän haluaa. Hän kysyi käykö minulle että hän maksaa vain elatusmaksuminimin vaikka hänen palkkansa edellyttäisi isompaa. Suostuin siihen. Minulla ei ole toista miestä nukuttamassa lapsiani, kukaan toinen mies ei leiki heidän kanssaan. Haavat ovat vielä auki enkä tiedä luotanko enää koskaan toiseen ihmiseen niin paljon että voisin aloittaa parisuhteen. Muista en tiedä mutta minun sydämeni on murskana.

Minulla ei ole toista miestä nukuttamassa lapsiani, kukaan toinen mies ei leiki heidän kanssaan

Tämä on aivan kamala lause, sinulla ei todella pidäkään olla ketään toista miestä lapsille. Heillä on isä ja sinun tulevat suhteesi ovat vain sinun, lapsesi eivät heitä todellakaan tarvitse yhtään mihinkään.

Suorastaan kuvottaa ajatus, että joku uusi suhde alkaisi luonasi lapsiasi nukuttamaan, tässä olen julma ja sanon, että se tehtävä on yksinomaan sinun itsesi, älä koskaan enää ajattele edes päästäväsi ketään uutta miestäsi tuohon tehtävään tai yleensäkään millään tavoin ottamaan isän roolia lasten elämässä, heillä on isänsä, vaikka teidän kahden askeleet eivät yhteen sopineetkaan.

Ja säilytä sellaiset välit tuohon lasten isään, että voitte yhdessä kasvattaa lapsenne yhteisesti ajatellen lastenne parasta aikuisiksi.
        Älkää päästäkö uusi suhteitanne määrittämään tässä asiassa yhtään mitään, lapsen elämä on liian vaikeaa jos häntä käskyttää neljä ihmistä eri suuntiin se on ihan varmaa että tästä lapsesta ei kasva toimentulevaa aikuista. Te rikotte hänet.

Vain isä ja äiti kasvattavat lapset yhdessä, uudet suhteet pysyvät poissa kokonaan tästä tehtävästä.

Erotilanteessa on hyvää ottaa avuksi ihminen, joka ei elä erotunteilla vaan osaa ajatella näitä erossa olevia asioita järkevästi, ajatelleen lasten toimeentulon.

Vihainen eronnut ihminen ei kykene järkeviin päätöksiin ja mahdollinen uusi suhde on sellainen takapiru, joka rikkoo sitten kaiken.
        Tässä tilassa ei järki ole missään mukana, vaan käy juuri kuin sinulle toinen ehdottaa vaikka mitä ja toinen hyväksyy kaiken, kunhan vain pääsee eroon kaikesta. Jälkeenpäin sen sitten näkee, että on suostunut sellaiseen, mihin ei ikäpäivänä olisi pitänyt.

Toinen asia joka pitäisi myös on, että laittaa kaikki sellaiset tavarat ja muistot, jotka ärsyttävät isoon laatikkoon, niitä ovat korut , kuvat ym muut. Moni teistä heittää ne vaikka roskiin kiivastuksissaan ja unohtaakseen, mutta se on todella väärin lapsia kohtaan, heille sentään pitäisi jättää sekin elämä muistoihin.

Olen itse tavannut lapset, jotka kyselivät mitä he pieninä tekivät ja monenlaista muuta, joten lapset kaipaavat sitä elämää vaikka itse sen haluaisit unohtaa, lapsille se on ollut kaunista ja ihanaa ja nuo korut voit aikanaan sitten antaa lapsillesi, heille niillä on suuri merkitys.

• trhthty
        taloudellisista kirjoitti:

syistä.

Tilastojen mukaan mies tienaa enempi kuin nainen.

Tapaus: Mies oli koti-isä isyyslomalla ja elätti sen jälkeen perheen tekemällä todella kovasti ansiotöitä. On lapsirakas ja järjestää tapaamisia eron jälkeen, mutta ex-vaimo yrittää estää tapaamiset. Naisella ei koulutusta eikä työuraa. Ero tuli naisen vaatimuksesta, kun hän löysi uuden miehen. On jo naimisissa uuden miehensä kanssa ja pari kk häiden jälkeen alkoi vaatia lisää elatusapua ex-mieheltään.

• epäkohta

saman ja valitettavasti valvontaa ei ole eikä lastenvalvoja ole se taho, joka siihen mitenkään voi puuttua.

Itse hain lopulta kärjäoikeudesta yhteishuoltajuuden purkua ja se myös myönnettiin. Tosin ex-mieheni taholta oli tapahtunut muutakin lapsen huollon laiminlyöntiä ja niistä oli näyttö.

Tuolloin lapsi asui isällään mutta hän ei kyennyt hoitamaan käytännönasioita ja elatusmaksuilla ei lapsi edes saanut vaatteita ylleen. Aina lapsen tullessa minulle, jouduimme menemään vaateostoksille. Lopulta hän ei huolehtinut lasta lääkäriin tai ostanut määrättyjä lääkkeitä esim. korvatulehdukseen.

Lastenvalvoja ei mitenkään voi puuttua yhteishuoltajuuden erimielisyyksiin. Mikäli ravitsemus, hoito ja terveysasiat jää hoitamatta niin silloin asia kuuluu lapsen asuinalueen lastensuojelun sosiaalityöntekijälle.

Kierrätysvaatteet ei ole syy viranomaisten mielestä mihinkään. Epäkohtia yhteishuollossa on ja elatusmaksut pitäisi ehdottomasti mennä lapsen hyväksi, eikä lähivanhemman!

• yks etä

...ne menevät ex-vaimon vaatteisiin ja huvituksiin...
      -Kait vaimollasi on oma työpaikka, josta saa palkkaa niin, että voi ostaa omalla rahallaan vaatteet ja huvitukset?

...lapset sen sijaan kulkevat vanhoissa kierrätetyissä vaatteissa ja syövät maksalaatikkoa...
      - Tiedätkö muuten, että elareilla kustannetaan muutakin kuin vaatteet? Muuta ovat mm. osuus sähköstä, vedestä, vastikkeesta, harrastukset, karkkipäivät, ystävien synttärilahjat, polkupyörät. Onko niin, ettei maksalaatikko lapsille maistu? Onko lasten kertomaa, että syövät lähinnä vain maksalaatikkoa, vai sinun oma päätelmäsi?

Tämä on näitä ikuuisuusjuttuja, jota etät mantrassaan hokevat.

• just,, ikuisuus,,,

juttu joka ei koskaa kait muutu, ja aiheuttaa ainakin aina pitkän viestiketjun joten aika tärkeä asia luulis olevan kaikki tähän aiheeseen liittyvä... ehkä jotai tarttis tehrä!!

• yks vaan...

asuminen maksaa myös. pelkkä yksiö ei lapsille ehkä riitä.

• Rehti peli

Muuten lapsen osaa ovat lapsilisät, elatusmaksu ja sinun oma osuutesi elatusmaksusta, eli luultavasti yhteensä vähintäänkin noin 350 euroa potäisi mennä lapsen osuutta kuluihin.

Mielestäni asumisen kustannuksia ei pidä lapsen osalle laske, muuta kuin vesimaksu, sillä joutuisit yksinkin jossakin asumaan ja maksamaan kulut.

Lapsen rahat lapsen asioihin, ei omiin kuvitelmiisi maksaa niillä esim asumisen kuluja.
      Lapsi saa jonkin aterian hoidossa koulussa, joten sitä et enää voi laske mukaan.

• -.,-.,

Järki hoi älä jätä!

Asumiskulut ovat lapsen SUURIN yksittäinen kuluerä, aivan kuten aikuisenkin! Elatusmaksuihin budjetoidaan automaattisesti lapsen osuus asumiskuluista. Etkö sitä tiennyt?

Esimerkkinä: Vanhempien yhteenlasketut nettotulot kk 3600e (1800 1800). Molemmat maksavat lapsen elatuksesta vaikkapa 240e/kk.

Mikäli lähihuoltaja ei olisi lähihuoltaja, hänelle riittäisi asumiseen pieni kaksio. Asumiskulut 600e/kk. Mutta lapsen takia pieni kaksio ei riitä. Tarvitaan isompi asunto. Yhden pienenkin lisähuoneen hinta on vähintään 200e/kk eli min 800e/kk. Eli käytännössä toinen vanhempi maksaa lapsen elatuksesta asumisen, ehkä jotain pientä muuta - mitä tuossa esimerkissänikin 40e/kk saa. Tuon etävanhemmat suorittamista elatusmaksuista maksetaan lapsen muu eläminen. Ruoka, hygienia, huvitukset, harrastukset. Vaikka ei tuolla rahalla mitään kovin kummoisia harrastuksia makseta.

• kyttääjäkö?

Höh!
      Hommaa elämä!

• Vaihda parempaan

Nimimerkille kyttääjäkö. Oletki sinäkin yksi niistä, joka todellkaan ei välitä lapsistaan eikä oikein mistään muustakaan. Kunhan itse saat vaatteet yllesi ja pääset rilluttelemaan ja puhumaan paskaa baareihin, sillä niillä puheilla ei juuri ihmisen olo parannu, ovat todella humalaisten sössötystä tyynni kaikki.

Minun ei tarvitse kytätä, tiedän on vrikani puolestani, minkä verran rajoja yh:t saatte ja lopun näkee ihan vilkaisemalla lapsiin ja teihin itseenne.
      Lapsien vaateyjsen tilan huomaa varmasti jokainen älyllinen äiti ja sinun ulkonäkösi kertoo sen miten elämmäsi vietät, siitä näkyy siisteytesi, siitä näkyy alkoholin käyttösi ja tupankanpolttosi, ne jättävät merkit aika pian. Ulkokuorestasi näkyy myös se nautitko elämästäsi, onko perheesi ja lapsesi sinulle tärkeitä, onko työsi mielenkiintoista.
      Tämän kaiken pystyy lukemaan ulkoisest ahabituksestasi, siitä näkee kuinka tasapainosita elämää elät, kasvoistasi paistaa kirkkaat silmät jos olet tasapainossa mutta harmaa iho ja väsyneet silmät ja pudistamattomat ja silittämättömät vaatteet kertovat sinun tilasi olevan aika huono, et ole onnellinen.

Sen onnen löydät vain luopumalla jostain, et tarvitse baareja, et näyttelykotia, et muotivaatteita, että juomakavereita, Mutta tarvitset luvan nauttia siitö vähästä mitä sinulla on , lapset mahdollisesti puoliso ei oel vielä jättänyt, tarvitset turvallisen levollisen kodin, jossa ei todellakaan tartita viimeistä huutoa olevia trendejä vaan puhtas ja kotoinen koti, siellä olevine rakkaineen , ilman alkoholia tai muita päihteitä.

• ExYhÄiti

Höh, maksalaatikkohan on erittäin terveellistä kotiruokaa! Harvassa perheessä syödään sisäfileetä joka päivä, ei ainakaan yh-perheessä.

Mistä ap. muuten tiedät, mitä rahoja exäsi mihinkin ostokseen käyttää?
      Te olette eronneet ja lähivanhempi saa päättää elatusmaksun ja oman perheensä rahankäytöstä. Ei siihen oikein voi kukaan puuttua, ei lastenvalvojakaan. Niin kauan kuin lapsilla on vaatteet ja katto pään päällä, saavat syödäkseen ja perusturvan, niin asiathan ovat ok.

Ja eihän kierrätysvaatteissa sinänsä ole mitään vikaa, jos ovat ehjiä ja puhtaita. Kyllä sitä joskus näkee, että "hienostoperheidenkin" lasten merkkivaatteiden vetskarit ovat rikki ja rukkasissa reikiä: ei liity rahapulaan vaan siihen, ettei äiti/isi viitsi nähdä vaivaa korjatakseen. Ja toisinaan se eilen lapselle kaupasta ostettu uusi paita tai housut ovat jo seuraavana päivänä rikki. Fiksu vanhempi nimenomaan miettii rahankäyttöä ja ostaa kirppikseltä.

Jos sinua edelleen epäilyttää, niin yritä sopia exäsi kanssa, että annat osan elatusmaksusta tavarana = ostat lapsillesi vaatteita, harrastusvälineitä jne... Silloin ainakin tiedät, että raha menee lapsille. Tai entäs, jos pienennätte elatusmaksua ja otat lapsesi luoksesi useammin? Ruokit heidät silloin hyvin ja viet elokuviin, harrastuksiin yms. missä rahaa palaa. Silloinkin rahasi menevät suoraan lapsien hyödyksi. Ja iso osa elareistahan menee vuokraan, sähköön, veteen, vakuutuksin, puhelinlaskuun, ruokaan jne... Ei se kaikki "näy".

Olen itse elänyt aikoinaan n. 5 v yh-äitinä ja ei todellakaan se elämä juhlaa ollut. Aina nolotti itselleen mitään ostaa, kun tuntui, ettei tähänkään ole varaa, kun lapsille vain täytyy aina ostaa. Hirveä syyllisyys, jos kerran vuoteen raaski edes kampaajalla käydä. Niin että kyllä normaalielämässä ne elatusmaksut ihan siihen normaaliin elämiseen kuluvat, harva niistä hirveästi pystyy säästelemään tai vanhempi omat humputuksensa kustantamaan.

• mk

Laita ne lapsien elarit lapsien suljetulle tilille ja sinä ja lapset saavat käyttöoikeuden niin rahat menevät varmasti lapsien hyväksi. Yksi tuttu erosi ja ajatteli ettei viitti elareita montaa vuotta maksaa ja selvitti sossun kanssa asian ja kun maksun suuruus selvisi otti lainaa sen summan kun lapset täytävät 18v ja laitooi rahat lapsien suljetulle tiliille niin ex otto herneen nenään kun joutuu itsekkin maksamaan lapsien elättämistä ja sieltä tililtä maksetaan lapsen lomamatkat ja muut harrastukset.

• Tää oli hyvä vinkki siinä vaiheessa, kun itse joudun maksamaan elareita. Jos en näin tee, käyttää lasten äiti ne hi-life elämäänsä, kun pitää käydä lounaalla, Flamingossa, kynsihuollossa, kampaajalla, leffassa ja lähteä Jenkkeihin vaikkei rahaa ole. Ymmärrän, että joskus tarvii ottaa irtiotto arjesta, mutta tämän ihmisen kohdalla se on jatkuvaa. Laskis elintasonsa tulojaan vastaavaksi, niin hyvin tulisi toimeen, muttei suostu, kun on parempaan tottunut.

• kateelliset ja kauna
        peepingtommi kirjoitti:

Tää oli hyvä vinkki siinä vaiheessa, kun itse joudun maksamaan elareita. Jos en näin tee, käyttää lasten äiti ne hi-life elämäänsä, kun pitää käydä lounaalla, Flamingossa, kynsihuollossa, kampaajalla, leffassa ja lähteä Jenkkeihin vaikkei rahaa ole. Ymmärrän, että joskus tarvii ottaa irtiotto arjesta, mutta tämän ihmisen kohdalla se on jatkuvaa. Laskis elintasonsa tulojaan vastaavaksi, niin hyvin tulisi toimeen, muttei suostu, kun on parempaan tottunut.

kuulkaas äijät te voitte yhthyvin ruveta yh-isiksi ja saada lapsille elareita, se isäkin voi lapset ottaa itelleen, meillä pyörii viikko ja viikko systeemi ja elareita ei ollenkaan.

• uusi mies on jes!

Hahhahhah!
        Voi tuota tyhmää mk.ta... ;))
        Vai että ihan rahat suljetulle tilille..hehheh! Ihanko omaa filosofiaasi?
        Syökö ne lapsoset sitten sen toisen viikon niinkuin pelkkiä kynsiänsä?
        Kyllä se kuulkaa te katkerat jätetyt äijänkäppänät on niin, että te vain kiltisti makselette sen pikkuisen rahamäärän piheyttänne ihan kiltisti vaan ja se äiti käyttää ne lasten parhaaksi niinkuin taitaa...
        Onneksi ne äitien uudet miesystävät on niin fiksuja, että huomattuaan exien surkeat elatusmaksujen määrät, ostavat näille lapsosille ruokaa ja muita kivoja juttuja, joita pihit exät eivät katkeruuttaan maksa ja lapset kyllä sen muistaa!

• lapsiperhe.
        kateelliset ja kauna kirjoitti:

kuulkaas äijät te voitte yhthyvin ruveta yh-isiksi ja saada lapsille elareita, se isäkin voi lapset ottaa itelleen, meillä pyörii viikko ja viikko systeemi ja elareita ei ollenkaan.

jep, meitillä lapset "jaettiin "jo teinejä toinen asuu mulla ja toinen exällä ja elareita ei myöskään. Lapset halus näin asuun.

• isä itsekin...
        kateelliset ja kauna kirjoitti:

"kuulkaas äijät te voitte yhthyvin ruveta yh-isiksi ja saada lapsille elareita"

Haloo.

Kuinka moni äiti muka antaa lapset tuosta vain isälle, kunhan isä vain tajuaisi pyytää????? Lapset menee suomessa äidille, ellei äiti ole narkkari tai suljetulla osastolla psykoosissa. Piste.

• vapaus.
        isä itsekin... kirjoitti:

Haloo.

Kuinka moni äiti muka antaa lapset tuosta vain isälle, kunhan isä vain tajuaisi pyytää????? Lapset menee suomessa äidille, ellei äiti ole narkkari tai suljetulla osastolla psykoosissa. Piste.

Minä antaisin olen niin kyllästynyt teinien kaa tappelee, joka jumalan päivä aina sanomista ja haistattelua.

• elli*

????? Siis että mitä häh?

Elatusmaksut maksetaan aina lähivanhemman tilille. Mihinkään suljetulle tilille niitä ei ole mahdollisuutta laittaa.

• elli*
        uusi mies on jes! kirjoitti:

Hahhahhah!
        Voi tuota tyhmää mk.ta... ;))
        Vai että ihan rahat suljetulle tilille..hehheh! Ihanko omaa filosofiaasi?
        Syökö ne lapsoset sitten sen toisen viikon niinkuin pelkkiä kynsiänsä?
        Kyllä se kuulkaa te katkerat jätetyt äijänkäppänät on niin, että te vain kiltisti makselette sen pikkuisen rahamäärän piheyttänne ihan kiltisti vaan ja se äiti käyttää ne lasten parhaaksi niinkuin taitaa...
        Onneksi ne äitien uudet miesystävät on niin fiksuja, että huomattuaan exien surkeat elatusmaksujen määrät, ostavat näille lapsosille ruokaa ja muita kivoja juttuja, joita pihit exät eivät katkeruuttaan maksa ja lapset kyllä sen muistaa!

Niinpä juuri! Miehet näkyvät ajattelevan, ettei lasten äidin pidä osallistua omalta osaltaan lasten elatukseen yhtään! Mutta kun elatusmaksut lasketaan juuri niin, että ne menevät vanhemman elatuskyvyn mukaan. Voi voi miten kurjaa, jos mies tienaa puolet enemmän kuin ex-vaimo ja joutuu näin kantamaan enemmän taloudellista vastuuta lapsista.

Isät ovat melkoisen höhliä jauhatessaan elatusmaksuista. Pääsevät nimittäin todella vähällä. Lähivanhemman harteille jää pahimmassa tapauksessa koko lapsen elämä. Känkkäränkät, teinivuodet. AInainen penninvenytys ja huoli huomisesta. Omien töiden jatkuvuudesta. Sekä jaksamisesta. Etävanhemmalle jää vastuuksi laittaa kerran kuukaudessa lähivanhemman tilille elatusmaksu. Miten se voi olla niin vaikeaa?

• elli*
        isä itsekin... kirjoitti:

Haloo.

Olisin mielelläni jakanut lasten kasvatusvastuuta isälle. Sitä vaan ei halunnut tehdä, koska lasten isä ei ollut koskaan osallistunut lastensa elämään ja lapset halusivat asua luonani.

Lapset halusivat asua luonani, koska minä pidän huolta heistä. Isälleen on ihan yksihailea missä lapset ovat, kenen kanssa, koska tulevat ja koska menevät. Voisi helposti kuvitella, että teineistä isän vapaa kasvatustyyli tai pitäisikö sanoa välinpitämättömyys olisi todella huippua, vetäisi puoleensa, niin onneksi näin ei ollut.

• elli* kirjoitti:

Niinpä juuri! Miehet näkyvät ajattelevan, ettei lasten äidin pidä osallistua omalta osaltaan lasten elatukseen yhtään! Mutta kun elatusmaksut lasketaan juuri niin, että ne menevät vanhemman elatuskyvyn mukaan. Voi voi miten kurjaa, jos mies tienaa puolet enemmän kuin ex-vaimo ja joutuu näin kantamaan enemmän taloudellista vastuuta lapsista.

Isät ovat melkoisen höhliä jauhatessaan elatusmaksuista. Pääsevät nimittäin todella vähällä. Lähivanhemman harteille jää pahimmassa tapauksessa koko lapsen elämä. Känkkäränkät, teinivuodet. AInainen penninvenytys ja huoli huomisesta. Omien töiden jatkuvuudesta. Sekä jaksamisesta. Etävanhemmalle jää vastuuksi laittaa kerran kuukaudessa lähivanhemman tilille elatusmaksu. Miten se voi olla niin vaikeaa?

Elatusmaksujen sijasta paljon mielummin ostaisin lapsen tarvitsemia tuotteita tuolla summalla. Se tuntuisi itselle paljon mieluisemmalle kuin nykyinen käytäntö. Ja samalla kokisin olevani lapselle myös siinä suhteessa hyödyksi. Mutta kun se nyt valitettavasti mene näin.

Mitäs olette mieltä, kun tilanne on se, että äiti tienaa isän tuloihin nähden tuplat ja saa silti täydet elatusmaksut? Onko se sitten isää kohtaan oikein?

• mk
        peepingtommi kirjoitti:

Elatusmaksujen sijasta paljon mielummin ostaisin lapsen tarvitsemia tuotteita tuolla summalla. Se tuntuisi itselle paljon mieluisemmalle kuin nykyinen käytäntö. Ja samalla kokisin olevani lapselle myös siinä suhteessa hyödyksi. Mutta kun se nyt valitettavasti mene näin.

Mitäs olette mieltä, kun tilanne on se, että äiti tienaa isän tuloihin nähden tuplat ja saa silti täydet elatusmaksut? Onko se sitten isää kohtaan oikein?

Elatusmaksun maksaa yleensä aina se etävänhempi ja suuruuteen kyllä vaikuttaa lähivänhemman tulot ja määräytyy elareisen suuruus.

• mk
        elli* kirjoitti:

????? Siis että mitä häh?

Elatusmaksut maksetaan aina lähivanhemman tilille. Mihinkään suljetulle tilille niitä ei ole mahdollisuutta laittaa.

Elatusmaksut soi maksaa laspen tilille ja minun monet kaverit juuri tekevät näin koksa varmistavat että raha menee lapselle eikä ädille. Elarit maksetaan nimenomaan lapselle ei lahivanhemmalle.

• jep jep jep
        vapaus. kirjoitti:

Minä antaisin olen niin kyllästynyt teinien kaa tappelee, joka jumalan päivä aina sanomista ja haistattelua.

"Minä antaisin olen niin kyllästynyt teinien kaa tappelee, joka jumalan päivä aina sanomista ja haistattelua."

NO se on turha enää tuossa vaiheessa itkeä. Ne olisi pitänyt antaa isälle jo pikkulapsina,.

En minäkään kyllä mitään vinoon kasvatettuja teinejä enää itselleni huolisi.

• hyvä isä
        elli* kirjoitti:

Olisin mielelläni jakanut lasten kasvatusvastuuta isälle. Sitä vaan ei halunnut tehdä, koska lasten isä ei ollut koskaan osallistunut lastensa elämään ja lapset halusivat asua luonani.

Lapset halusivat asua luonani, koska minä pidän huolta heistä. Isälleen on ihan yksihailea missä lapset ovat, kenen kanssa, koska tulevat ja koska menevät. Voisi helposti kuvitella, että teineistä isän vapaa kasvatustyyli tai pitäisikö sanoa välinpitämättömyys olisi todella huippua, vetäisi puoleensa, niin onneksi näin ei ollut.

olisit aikoinasi katsellut itsellesi paremman miehen.

meitä lapsista huolehtivia miehiä on nimittäin olemassa. jos tulisi ero (jota ei kyllä ole näköpiirissä), niin voisinpa hyvinkin kuvitella ottaani lapset itselleni.

• mk kirjoitti:

Elatusmaksun maksaa yleensä aina se etävänhempi ja suuruuteen kyllä vaikuttaa lähivänhemman tulot ja määräytyy elareisen suuruus.

Olen myös lukenut lähivanhemman kohtuuttomista vaatimuksista, jotka ovat oikeudessa menneet kaiken huipuksi läpi. Tämä johtanut isän luottotietojen menettämiseen.

• vapaus.
        jep jep jep kirjoitti:

"Minä antaisin olen niin kyllästynyt teinien kaa tappelee, joka jumalan päivä aina sanomista ja haistattelua."

NO se on turha enää tuossa vaiheessa itkeä. Ne olisi pitänyt antaa isälle jo pikkulapsina,.

En minäkään kyllä mitään vinoon kasvatettuja teinejä enää itselleni huolisi.

valitettavasti isä ei liitonkaan aikana ollut kiinnostunut lapsista, ja erotessa lapset oli jo teinejä. Kun erottiin niin mies ei missään nimessä halunnu teinejä asuun hänen kans, mieluimmin hän maksaa elareita kun olis ottanut teinit.

• Mitens ryhdyt kun ei mene oikeudessa läpi? Yksi ystäväni on yh-iskä ja todella onnellinen siitä. Itse saan tapella aivan sekopään äidin kanssa, jotta saan edes yhteishuoltajuuden

• opettele taidot.

Älä tappele sekopäänä.
        Ota asialinja ja pysy siinä.
        Naisia pitää nääs osata käsitellä, että asiat lutviutuu.
        Jätä katkeruus taka-alalle ja ole parempi mies, lapset kiittää!

• elli*

Älä tappele! Yhteishuoltajuuden saa tappelemattakin.

Lasteni isää ei ollut ikänä kiinnostanut pätkääkään lasten huoltajuus. Mutta erossa hän oli täysin "tasavertainen" kanssani. Selvitimme asiat lastenvalvojan luona ja oikeudessa vielä elatusmaksut.

• elli* kirjoitti:

Älä tappele! Yhteishuoltajuuden saa tappelemattakin.

Lasteni isää ei ollut ikänä kiinnostanut pätkääkään lasten huoltajuus. Mutta erossa hän oli täysin "tasavertainen" kanssani. Selvitimme asiat lastenvalvojan luona ja oikeudessa vielä elatusmaksut.

Ainoa syyni hakea yhteishuoltajuutta on turvata lasten tulevaisuus, jos äidille sattuu jotain. Haluan heillä olevan ns. varakodin johon tulla jos äiti joutuu esim. sairaalaan. Ja uskon vakaasti kahden mielipiteen olevan asioita päätettäessä parempi kuin yksi.

Toivon todella, että saan yhteishuoltajuuden molempiin lapsiini ja että lasten äiti oppisi neuvottelemaan asioista sivistyneesti. Silloin kaikki olisi todella helppoa ja lasten paras tulisi takuulla toteutumaan. Tämä on oma pieni unelmani

• No kuules, kun olen koko ajan ollut asialinjalla ja sanonut, että asioista puhutaan sivistyneesti. Se on aikasen hankalaa, kun ei toinen kestä ettei saa aina heti tahtoaan läpi. Jos ei saa, tulee 30 haukkumaviestiä saman päivän aikana. Olen jo ihan tarpeeksi tullut joka asiassa vastaan. Tein niin tai näin, olen se paska isä aina.

• pusi kuitenkin.. ;D

Noo, oot ainakin söpön näköinen..! ;))

• Kiitos (punastuu)

• huihuihui

Tuossa luin, että oppisi neuvottelemaan sivistyneesti olen ihan samaa mieltä.

Tässä on kyllä itsellä käynyt niin kiukkuiset ajatukset, että pois alta näreet ja männynkävyt.

Mieleni tekisi todella nyt räyhätä näille eronneille oikein tosissaan.
      Pitäisi ilmeisesti nyt todella laittaa koville ja sanoa, että kaikki ilkeily, syyttely ja valehteleminen loppuu tällä minuutilla.
      Luulisi, että jokainen äiti välittää lapsistaan, mutta ei niin näytä olevan, pitää erota ja päästä viettämään elämätöntä elämää, tai sitten on jo ollut joku alkoholisti salarakkaana, jonka sitten hinaa kotiinsa lapsilleen räyhäämään.
      Mieleni tekisi juuri tällä hetkellä mennä heittämään tuo valehtelija ulos niin, että ei enää koskaan voi ketään satuttaa tämä hirivöksi kasvatettu henkilö

Kenenkään teidän eronneiden on turha tulla kirjoittamaan mitään älytöntä vastaustanne, olette kaikki kurin ja nuhteen puutteessa.
      Jos mies ei huolehdi lapsistaan huolehtisi edes äiti, mutta ei kun siitä sotaa käymään ja hakemaan vielä älyttömänpi äijä kotiinsa kuin oli entinen, lapset on kuin kipsissä, eivät uskalla puhua kotona mitään, pitää näytellä kaiken olevan ok.
      Mutta eihän lapsi jaksa tätä ja sain todella kuulla ja nähdä sen valtavan lapsen tuskan missä nyt elää. Kertakaiklkiaan en saa rauhaa hetkeksikään kun ajattelen heitä. Lapset elävät kuin keskitysleirissä, vankeina, heidät alistetaan kokonaan, miten heistä koskaan voi kasvaa itsensä elättäviä ja edes joskus onnellisia ihmisiä. Siellä alistetaan kaikki, olisiko narsisti talossa, kun yrittää ulottaa koko sukuun valtansa.

Voi luoja varjele, millaisia olette eronneet ihmiset, ainut todellinen ja pysyvä turvasatamanne on useimmiten vanhempienne luona, mutta olkaa rehellisä ja kertokaa, kukaan ei voi auttaa jos ei tiedä syitä.

Menkää vanhempienne luo huutakaa, lyökää, reuhtokaa, mutta kertokaa se mikä painaa, siellä odottaa ihan varmasti syli, johon voi turvata. Tuokaa lapsenne isovanhemmille turvaan, älkää piilotelko asioita. Kyllä maailma ne kertoo vaikka ette itse kertoisikaan. En halua menettää alkoholisteille lastani enkä lapsenlapsiani. Miten tuon mätäpaiseen saisi pois ja niin, että ei enää kenenkään elämää rikkoisi.
      Saattaa olla rikkinäinen, mutta menköön vaikka oman äitinsä ja isänsä luo hakemaan apua. Varmasti osaa puhua hellästi paskapuheita, jotka ovat valhetta tyystin, mutta kun se paha hetki tulee joka päivä lapsille.

Nyt naiset jos kukaan teistä alkaa aukomaan päättän, että enhän minä, älä kirjotia mitään ennekuin olet käynyt muutman päivän Jaakobin painin omien ajatustesi kanssa, ette näytä tietävän pakaakaan siitä miten sanon pienet lapsenne voivat , oletatte asioita ja hermostutte kaikesta. ei lapsi ole koskaan voinut kertoa mitään, kun joutuu sinua omaa äitiä pelkäämään ja hoitmaan asioita puolestasi. Hirvittävää.
      Naisten paikka on edelleen lasten vierellä pahan paikan tullen, ei mikään kunnia maailmassa voi menneä sen edelle. Tietenkin olisi hyvä jos miehet osallistuisivat jakamaan kodin tehtävät, sillä kyllä naiset joutuvat työelämässäkin
      tekemään saadakseen saman aseman kaksinkertaisesti työtä miehiin nähden.
      Olen itse sen todella nähnyt, mutta äiti olen yrittänyt aina olla , eikä mikään oel koskaan ollut tärkeämpää kuin lapseni. Nousin lukemaan aamuneljältä, jotta ei vienyt aikaa lapsiltani. Jokainen äiti vois joskus sanoa kireästi, mutta rakkauteni lapsiini ei lopu koskaan, ja niin sen pitää olla. Kyllä olen ehtinyt harrastaa sen jälkeen, mutta nyt kaikkein tärkeintä olisi saada koko pesue turvaan tuolta arvomerkkejä kantavalta alkoholistilta, rähjääjältä.

• huoh

Jaaha. Olipa tekstiä. Kiva syyttää äitejä? Eiköhän se sillä elämä iloksi kaikilla muutu...

• yh:na

Jos äiti on varaton, täysin elatuskyvytön ja yhteiskunnan sosiaalituilla elävä ja työtätekevä isä joutuu maksamaan kohtuuttomia elareita. Silloin isä elättää lasten lisäksi myös lasten äidin, näin se vaan menee.

• Vahingollisia

Minusta eronneiden hyssyttely saa riittää, kyllä pitää olla oikeus sanoa ihan päin naamaa jos aihetta on.
      Ja aika monesti on, eronneet ulvovat kuinka heitä on kohdeltu väärin ja jopa uhkailevat, mutta mikä painaa puntarissa enemmän.
      Jos mukana on pieniä lapsia, täytyy tehdä jotain, sillä eihän tuollainen vanhempi ymmärrä edes hoitaa itseään saatikka lapsiaan, etsii ehkä uutta jo kapakassa, kun muutakaan ei osaa tehdä.

Kyllä eronneet pitäisi saada valvonnan piiriin jokainen, ainakin silloin kun mukana on todella alleikäisiä lapsia ja varsinkin alle kymmenvuotiaita.
      Ero tyhjentää niin ihmisen aivot, että ei se vanhempi ole mikään ymmärtävä vanhempia. On kuin vaippaikäinen lapsi, joten se lapsi on järkevämpi jopa kolmi-neljävuotias kuin eronnut vanhempansa.

Mutta tällainen aikuinen lapsi on valtavan raskas asia, osaa oikutella valtavasti.
      Dementoitunut ihminen on myös samanlainen vihamielinen, ei nuku, luulee kaikkea, moittii varkaiksi läheisiään. Samanlainen on eron aiheuttama järjen menetys.

Miksi kirjoitan näin, yritän kaikkeni saadakseni apua näille ihmisille yhteiskunnan taholta. En millään tavalla halua loukata ja syyttää eronnutta, mutta tosiasia on että järki on poissa väliaikaisesti ja apua tarvitaan ja pikaisesti.
      Itse vastustavat, mutta heidät tulisi pakottaa avun saamiseen.
      Ovat itselleen ja lapsilleen suorastaan vahingollisia.

• mek

Ainoa tapa millä voit seurata elareiden käyttöä on että ne laitetaan lapsen omalle tilille ja sinun luvalla voidaan niitä nostaa ja se siitä. Yksi kaverini teki aikoínaan kun erosi niin kun elarien määrä kahdesta lapsesta selvisi niin haki pankista lainan ja sekvitti asian sosussa ensin ja talletti sen summan kummankin lapsen suljetulle tilille mikä kertyi siitä ajasta kun he täyttivät 18v ja olis se ex ollut aika hiilenä kun ei itse päässyt vaikuttamaan miten elarit kulutetaa. Yhdella asialla saataisiin tämä tapaamis homma kuntoon ja nopeasti eli jos toinen vanhemmista vaikeuttaa tapaamisia niin elättäköön lapsensa yksi ja etävanhemman ei tarvitsis maksaa elareita olenkaan niin kyllä muuttuisi monella lahivänhemmalla ääni kellossa ja se siitä.

• ymmyrkäinen

Sossu on antanut väärää neuvoa. Kaveri on säästänyt lapsille pesämunan, mutta ei osallistunut lastensa (omiensa) elatukseen. Tosi fiksua vielä kehua, ettei huolehdi omien lastensa elatuksesta. Miksi vain toisen pitää (yksinään) maksaa ruoka, vaatteet, harrastukset, vakuutukset jne. Jos ei lapsistaan halua huolehtia myös taloudellisesti kannattaa pistää piuhat poikki (kondomihan voi pettää). Ja jos raha noin kiinnostaa, niin kannattaa vaatia lapset asumaan itsellee. Ajattele, silloin se äiti joutuu maksamaan elatusavun sun tilille!!! Muista sitten käyttää se lasten menoihin! Katsos kun lapsiin menee rahaa (jos et ole sitä tajunnut).

• usko neuvojani

Kannattaa jäädä työttömäksi vähäksi aikaa tai alkaa yrittäjäksi ja ei nosta oalkka vain luontaisetuja (auto lounas asunto) niin saa elarit pois !!!!!!!!!!

• Elatusvelvollisuus?

Usko neuvojani, olipa todella hyvä neuvo! Ihanko aikuisen ihmisen päästä lähtenyt? Mikä on sellainen ajatustapa että voi tehdä lapsia, muttei tarvitse heitä elättää? Kenen tehtävä se on ellei elatusvelvollisen? Yhteiskunnan tai äidinkö? Suosittelen myös aloittajalle pientä itsetutkistelua sen sijaan että tutkisi elareiden käyttöä. Samoin nämä rahat lasten tilille laittajat, ymmärrätrekö että lasten eläminen maksaa? Lastenvaatteiden kierrätys on pelkästään järkevää, koska kasvavan lapsen vaatteet eivät ehdi käytössä kulua, pääasia että ovat ehjät ja puhtaat niin kauan kuin lapselle kelpaavat. Lukioikäiselle tytölle ei enää kelpaa, ja rahankulutus on suurta. Olen joutunut pitämään kirjaa hänen menoistaan näyttääkseen hänelle, miten paljon rahaa kuluu. Kas kun lapsella on isä joka on koko ajan ollut sitä mieltä, että käytän elarit omiin menoihini. Tätä mantraa hän on lapsille hokenut ja yrittänyt uskotella heille, että varastan leivän heidän suustaan tai että muutoin he saisivat koko rahalla ostaa kivoja asioita itselleen. Näillä väitteillä isä on yrittänyt luoda railoa lasten ja äidin välille. Ei tosin onnistunut. Lapset ovat isoja ja ajattelevat omilla aivoillaan. Onhan se katkeraa isälle, joka on maksanut 12 vuotta elareita ulosoton kautta!

• Lain mukaan elatusapu kuuluu vanhemmalle, ei lapselle, tosin lapsen menoihin tuo on laissa ajateltu. Ei siitä mitään tulisi jos exä pääsisi hallitsemaan toisen lompakkoa. Jos lasten tarpeet laiminlyödään, on siitä omat seuraamukset. nimimerkillä: Elareita maksava ja maksanut..

• Anonyymi

Suomalaisen yhteiskunnan ongelma on pääsääntöisesti biologisten lastensa elatuksesta luistavat miehet.Lähivanhemman osa on yleensä rankka. Muitakin asioita kuin raha. Tätä on ulkopuolisen vaikea ymmärtää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2162
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1426
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1058
    6. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      60
      1054
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      984
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe