Haluaisin kysyä pitkään työskenneiltä ammattilaisilta, lastentarhanopettajilta ja muulta päivähoidon henkilökunnalta millainen on teistä hankala vanhempi? Kukaan ei haluaisi myöntää että sellaisia on, mutta olen lukenut, että yhdistykset saavat paljon puheluita opettajilta kun lomat ovat ohi. He ovat hankalien tilanteiden (vanhempien) ääressä, ja se vie heidän työstään ilon ja stressaa turhaan.
Onko hankala vanhempi sellainen, joka käy vaikka kesken päiväkotipäivän katsomassa mitä siellä tehdään ja vaatii erityishuomiota omalle lapselleen vai kenties hän on kuuro ongelmille, hoitaja tai opettaja ei saa häntä keskustelemaan lapsen asioista?
Olen vasta siirtymässä alalle ja mietin miten tähän voisi valmistautua.
Oletteko törmänneet hankaliin?
37
7752
Vastaukset
- vuorohoitaja
Haastavia vanhempia ovat mielestäni seuraavanlaisia (näihin olen törmännyt työskennellessäni reilut 10v alalla):
- Omassa lapsessa ei ole koskaan mitään vikaa, vika on päivähoidossa tai muissa lapsissa!
- Vaaditaan "mahdottomia". Ryhmässä on muitakin lapsia kuin tämä yksi, eli kaikki päivän tapahtumat eivät voi mennä yhden lapsen vanhempien toiveiden mukakaan.
- Vaatimukset ja ohjeet vaihtuvat päivittäin, emmekä koskaan osaa tehdä päivähoidossa oikein: Äiti pyytää laittamaan aina lapselle kumisaappaat jalkaan (alkukevät) ettei ns paremmat kengät kurastu. Iltapäivällä tulee huuto, kun lapselle on laitettu kumisaappaat...
Mielestäni hankalaksi vanhempia ei tee se, että haluaa tietää lapsensa päivästä ja vaikuttaa lapsen asioihin myös hoidossa. Hankaluuksia syntyy silloin, kun vanhempi ei halua nähdä kokonaisuuttaa, sitä, että hoidossa on muitakin lapsia kuin heidän omansa!
Miten sitten suhtautua asiaan? Olemme hoitoalan ammattilaisia ja työhömme kuuluu ottaa vastaan myös väsyneiden ja turhautuneiden vanhempien purkauksia. Ei pidä ottaa niitä liikaa itseensä, jos sisimmässään tietää toimineensa oikein. Joskus olen ottanut ystävällisesti, mutta avoimesti vaikean asian puheeksi kyseisen vanhemman kanssa. Yleensä tilanne rauhoittuu siihen koska vanhempi ei ole edes tiennyt loukkaavansa tai aiheuttaneensa hoitajille mielipahaa käyttäytymisellään.
Tässä asiassa auttaa siis aito ja todellinen KASVATUSKUMPPANUUS, jossa molemmilla on oikeus ja velvollisuus tuoda esiin mielipiteensä. Myös silloin, kun asia on negatiivinen...- Potkulauta
Hienoa että osaat ottaa noin hyvin! Miten sitten, heijastuuko lapsiin hankalan vanhemman käytös? Miten pystyt selittämään lapselle kun äiti ei saavukaan ajoissa hakemaan hoidosta? Tai onko lapsella paha mieli kun hänelle ei ole osattu laittaa kotoa mukaan oikeanlaisia varusteita?
Olen ajatellut että se onkuitenkin lapsen ja sinun hoitajana työpaikka enkä halua ketään opettamaan minua sinne, enhän minäkään mene näiden vanhempien töihin kertomaan mitä pitäisi tehdä. - Hankala vanhempi
Potkulauta kirjoitti:
Hienoa että osaat ottaa noin hyvin! Miten sitten, heijastuuko lapsiin hankalan vanhemman käytös? Miten pystyt selittämään lapselle kun äiti ei saavukaan ajoissa hakemaan hoidosta? Tai onko lapsella paha mieli kun hänelle ei ole osattu laittaa kotoa mukaan oikeanlaisia varusteita?
Olen ajatellut että se onkuitenkin lapsen ja sinun hoitajana työpaikka enkä halua ketään opettamaan minua sinne, enhän minäkään mene näiden vanhempien töihin kertomaan mitä pitäisi tehdä.Minä vanhempana ymmärrän täysin edellisen kirjoittajan näkemyksen hankalasta vanhemmasta. Toisaalta sinun viesteistäsi saan sen käsityksen (vai olenko väärässä), että sinun mielestäsi hankala vanhempi on sellainen, joka ei jätä koko lapsensa hoitoa pelkästään sinulle päivisin.
Hoitaja on asiakaspalveluammatissa ja vaikka en täysin allekirjoita "asiakas on aina oikeassa"-klisettä, niin kyllä asiakkaalla on sananvaltaa saamaansa ja maksamaansa palveluun. Kyllä sinä neuvot minun työpaikallani, kun tulet asiakkaakseni kampaamoon. Kerrot, mitä haluat sinulle tehtävän ja annat myös palautetta, jos et saanut haluamaasi. Asenteella, kukaan ei minua opeta, joutuu oppimaan kaikki kantapään kautta ja se ei todellakaan ole hyvä tapa oppia, enkä vanhempana hyväksy sitä, että minun lapseni on koekaniinina sinun opiskeluprojektissasi.
Mitä tarkoitat tuolla, että heijastuuko lapsiin hankalan vanhemmat käytös? Lapsi elää sen vanhemman kanssa. Kaikkien ympärillä olevien ihmisten käytös heijastuu lapseen. Varmasti eniten vanhempien. Vai oletatko, että vanhempi muuttuu hankalaksi vain sinun läheisyydessäsi?
Itse olettaisin, ettei pieni lapsi juuri kelloa katsele, että koska äiti tulee hakemaan. Jos lapsi on viimeisenä hoidossa, niin hän saattaa kysellä, missä äiti on, mutta sinun ei tarvitse sitä lapselle selittää. Sano, että äiti tulee kun ehtii. Selittäköön äiti lapselleen. En tiedä, onko muilla vanhemmilla tapana myöhästellä, mutta itse olen ollut kerran myöhässä, kun onnettomuuden takia oli tie poikki ja jouduin tunnin seisomaan tien laidassa juuri sinä päivänä kun kännykkä oli unohtunut kotiin. Tekikö se minusta hankalan vanhemman?
Hankala vanhempi ei osaa laittaa kotoa oikeita vaatteita mukaan. Ei sinun tehtäväsi ole selitellä lapselle vanhempien tekemisiä. Sanot, ettei sulla ole vaatteita mukana. Piste. Miksi muuten sinua ei saisi vanhemmat opettaa työssäsi, kun sinä kerran kuitenkin otat oikeuden arvostella vanhempia heidän omien lastensa hoidossa?
Vanhemman lisäksi hankala voi olla myös hoitaja. Pidä huoli, ettet sinä ole sellainen hankala hoitaja. Ja muista, että on monta tapaa hoitaa lasta oikein. Kyllä vanhemmalla on oikeus tilata sinulta sellainen palvelu, jonka hän haluaa (kohtuuden rajoissa tietysti), samoin kuin sinä saat tilata kampaajalta sellaisen palvelun kuin haluat. - hankala kun...
Potkulauta kirjoitti:
Olen ajatellut että se onkuitenkin lapsen ja sinun hoitajana työpaikka enkä halua ketään opettamaan minua sinne, enhän minäkään mene näiden vanhempien töihin kertomaan mitä pitäisi tehdä.Mitäköhän tasan tarkkaan tarkoitit sillä että vanhempi ei saavu ajoissa? Tarkoitatko kentis sitä että vanhempi ei saavu siihen aikaan kun esim. hoitosopimuksessa on laitettu aika että hoitopäivä päättyy? Jos vanhempi tulee yleensä joskus vaikka hieman myöhemmin kun tavallisesti ethän sinä voi sitä tietää onko esim. sinä päivänä töissä mennyt myöhempään. Eihän se on vanhemman vika että ei ole silloin yhtä ajoissa kun aina. Ei kaikilla ole kellontarkka sama työaika joka päivä. Ei ainakaan minulla. Hoitosopimuksessa on hoitoaika viiteen asti mutta harvoin ihan niin myöhään pääsen hakemaan joskus kuitenkin menee melkein viiteen asti. Mitä turha laittaa liian aikaista aikaa johon ei välttämättä edes joka päivä ehdi.
Ja kun siitä on ollut paljon puhetta että lapset pitää hakea suoraan töistä niin en kyllä tunne pienintäkään omantunnen pistosta siitä että joskus käyn töiden jälkeen ruokakaupassa mihin menee n. 10 min. koska jos haen lapsen ensin joutuisin menemään takaisin päinvastaiseen suuntaan mistä tulen ja lapsikin on usein äreä ja parempi viedä suoraan kotiin syömään eikä kauppaan. Se kymmenen minuuttia ei paljon ole ja parempi että lapsi pääsee suoraan kotiin.
Pitäisikö tuntea jotain tunnontuskia siitä että lapsi on 10 minuuttia enemmän päiväkodissa vaikka en ole töissä tai työmatkalla vaan ruokaostoksilla kun päiväkodeissa on samalla paljon lapsia jotka ovat koko päivän tai puolipäivää hoidossa jolloin näillä vanhemmilla on aikaa vaikka kuinka hoidella omia asioita. - töistä hakemaan!
hankala kun... kirjoitti:
Mitäköhän tasan tarkkaan tarkoitit sillä että vanhempi ei saavu ajoissa? Tarkoitatko kentis sitä että vanhempi ei saavu siihen aikaan kun esim. hoitosopimuksessa on laitettu aika että hoitopäivä päättyy? Jos vanhempi tulee yleensä joskus vaikka hieman myöhemmin kun tavallisesti ethän sinä voi sitä tietää onko esim. sinä päivänä töissä mennyt myöhempään. Eihän se on vanhemman vika että ei ole silloin yhtä ajoissa kun aina. Ei kaikilla ole kellontarkka sama työaika joka päivä. Ei ainakaan minulla. Hoitosopimuksessa on hoitoaika viiteen asti mutta harvoin ihan niin myöhään pääsen hakemaan joskus kuitenkin menee melkein viiteen asti. Mitä turha laittaa liian aikaista aikaa johon ei välttämättä edes joka päivä ehdi.
Ja kun siitä on ollut paljon puhetta että lapset pitää hakea suoraan töistä niin en kyllä tunne pienintäkään omantunnen pistosta siitä että joskus käyn töiden jälkeen ruokakaupassa mihin menee n. 10 min. koska jos haen lapsen ensin joutuisin menemään takaisin päinvastaiseen suuntaan mistä tulen ja lapsikin on usein äreä ja parempi viedä suoraan kotiin syömään eikä kauppaan. Se kymmenen minuuttia ei paljon ole ja parempi että lapsi pääsee suoraan kotiin.
Pitäisikö tuntea jotain tunnontuskia siitä että lapsi on 10 minuuttia enemmän päiväkodissa vaikka en ole töissä tai työmatkalla vaan ruokaostoksilla kun päiväkodeissa on samalla paljon lapsia jotka ovat koko päivän tai puolipäivää hoidossa jolloin näillä vanhemmilla on aikaa vaikka kuinka hoidella omia asioita.Vanhemmilla on oikeus hoidattaa lastaan sovittujen kellonaikojen välissä, eikä meille kuulu pätkääkään missä he sen välin ovat...ovatko kotona vai roikkuvatko koko päivän ostarilla!
Mulla on ollut vai yksi hankala vanhempi, ja myöhemmin paljastui että se oli koko alueen "hankala vanhempi". Joku siis on sitä työkseen, mikään ei kelpaa, vaikka hoitsut seisois päällään!
Mutta, mehöän teemme kuten vanhemmat haluavat, vaikka ois kuin hullunkurinen toive....sinne vaan! Sekaan!
Älä ota ittees, toisesta siään toisesta ulos! - asiasta vielä
Mitäköhän tasan tarkkaan tarkoitit sillä että vanhempi ei saavu ajoissa? Tarkoitatko kentis sitä että vanhempi ei saavu siihen aikaan kun esim. hoitosopimuksessa on laitettu aika että hoitopäivä päättyy? Jos vanhempi tulee yleensä joskus vaikka hieman myöhemmin kun tavallisesti ethän sinä voi sitä tietää onko esim. sinä päivänä töissä mennyt myöhempään. Eihän se on vanhemman vika että ei ole silloin yhtä ajoissa kun aina. Ei kaikilla ole kellontarkka sama työaika joka päivä. Ei ainakaan minulla. Hoitosopimuksessa on hoitoaika viiteen asti mutta harvoin ihan niin myöhään pääsen hakemaan joskus kuitenkin menee melkein viiteen asti. Mitä turha laittaa liian aikaista aikaa johon ei välttämättä edes joka päivä ehdi.
Pitäisikö tuntea jotain tunnontuskia siitä että lapsi on 10 minuuttia enemmän päiväkodissa vaikka en ole töissä tai työmatkalla vaan ruokaostoksilla kun päiväkodeissa on samalla paljon lapsia jotka ovat koko päivän tai puolipäivää hoidossa jolloin näillä vanhemmilla on aikaa vaikka kuinka hoidella omia asioita.Hyvä jos asenteet on hieman muuttuneet. Joskus tulee mieleen että jos joskus menee päiväkotiin lasta hakemaan marketin ruokakassi kädessä niin sitä mietitään "ahaa on oltu vähän shoppailemassa" eikä tultu suoraan lasta hakemaan. No ehkä itse olen hieman "vainoharhainen".
Muistan vaan erään yleisönosaston kirjoituksen jossa eräs vanhempi kirjoitti että heidän päiväkodin seinään oli ilmestynyt lappu että hoitoaika on tarkoitettu vain työssäoloa ja työmatkoja varten, ei kauppareissuja varten.
Hieman naurettavaa ehkä kuitenkin tuollaista ukaasia pistää koska on mielestäni aivan eri onko kyse 10 min. ruokaostoksista tai tunnin pari meikki- ja vaateostoksista. Ja jos tuo kyseinen tarkoittikin vain niitä pitkiä shoppailureissuja ainoastaan niin joku joka käy vain hätäisesti ruokaostoksilla voisi jo hieman syyllistyä siitä kuitenkin jos ruokakassin kanssa sitten hoitopaikkaan ilmestyy. - ei tässä tuollaisesta ...
Pitäisikö tuntea jotain tunnontuskia siitä että lapsi on 10 minuuttia enemmän päiväkodissa vaikka en ole töissä tai työmatkalla vaan ruokaostoksilla kun päiväkodeissa on samalla paljon lapsia jotka ovat koko päivän tai puolipäivää hoidossa jolloin näillä vanhemmilla on aikaa vaikka kuinka hoidella omia asioita.Niin, kyse on siitä että päiväkoti menee kiinni tiettyyn aikaan ja siellä viimeisenä oleva aikuinen haluaa lopettaa työpäivänsä. Jos lasta ei haeta siihen mennessä niin se on hänen ajastaan pois kun odotellaan ja soitellaan ja selvitellään.
- eräs vaan.........
Pitäisikö tuntea jotain tunnontuskia siitä että lapsi on 10 minuuttia enemmän päiväkodissa vaikka en ole töissä tai työmatkalla vaan ruokaostoksilla kun päiväkodeissa on samalla paljon lapsia jotka ovat koko päivän tai puolipäivää hoidossa jolloin näillä vanhemmilla on aikaa vaikka kuinka hoidella omia asioita.Minusta hankala vanhempi ei ole sellainen, joka myöhästyy hakuajasta joskus työkiireidensä vuoksi. Eikä edes sellainen, joka tekee 10 minuutin ruokaostokset ennen hakemista, mikäli ei ylitä päiväkodin sulkemisaikaa ostoksillaan. Kieltämättä hieman hankalana tuppaan pitämään sitä työtöntä äitiä, jonka alle 2 vuotias on lähes aina viimeinen lapsi päivähoidossa. Hankalaa on minusta, jollei noin pientä saa haettua juuri koskaan ennen viittä illalla, vaikka itse on työttömänä kotona... Lapselle nuo 9 tunnin hoitopäivät ovat minusta turhan pitkiä ja rankkoja, enkä käsitä vanhempaa, joka hoidattaa niin pitkään, vaikkei ole pakko.
Ja nämä tapaukset ovat oikeasti yleisempiä kuin luullaan. Meilläkin kaikkein pisimmät päivät ovat kotona olevien vanhempien lapsilla! - eli jos
ei tässä tuollaisesta ... kirjoitti:
Niin, kyse on siitä että päiväkoti menee kiinni tiettyyn aikaan ja siellä viimeisenä oleva aikuinen haluaa lopettaa työpäivänsä. Jos lasta ei haeta siihen mennessä niin se on hänen ajastaan pois kun odotellaan ja soitellaan ja selvitellään.
sinä et voi lähteä päiväkodista sulkemisaikaan, koska viimeistä lasta ei ole haettu, niin olet hankala vanhempi oman lapsesi hoitajalle, kun itse myöhästyt tämän takia. Päiväkoti ei ole ainoa työpaikka, jossa ei aina välttämättä pääse lähtemään juuri silloin kun työaika päättyisi, eikä se lapsen hakemisesta myöhästynyt vanhempi nauti venähtäneistä työpäivistä yhtään enempää kuin sinäkään. Joskus niitä vain voi sattua itse kullekin.
Tietenkin asia on ihan eri, jos se myöhästely on jatkuvaa tai johtuu kauppa-asioista tai muista omista menoista.
Minä hain nimenomaan hoitopaikkaa niin, että hoitoaika päättyy 17:15, koska tiesin, että usein työpäivä venähtää pitkäksi, enkä todellakaan voi sille mitään. Päivähoidonjohtaja määräsi päiväkodin, joka menee kiinni klo 17 ja sanoi, että kun pääsen töistä 16:30 (virallinen päättymisaika) niin kyllä pitää ehtiä ennen klo 17. Minä sitten olen kohtalaisen usein myöhässä, koska en todellakaan voi lähteä töistä aikaisemmin. Asia on hoitajien tiedossa, eikä kukaan siitä tykkää, mutta minkäs teet. - aikaisemmin
eli jos kirjoitti:
sinä et voi lähteä päiväkodista sulkemisaikaan, koska viimeistä lasta ei ole haettu, niin olet hankala vanhempi oman lapsesi hoitajalle, kun itse myöhästyt tämän takia. Päiväkoti ei ole ainoa työpaikka, jossa ei aina välttämättä pääse lähtemään juuri silloin kun työaika päättyisi, eikä se lapsen hakemisesta myöhästynyt vanhempi nauti venähtäneistä työpäivistä yhtään enempää kuin sinäkään. Joskus niitä vain voi sattua itse kullekin.
Tietenkin asia on ihan eri, jos se myöhästely on jatkuvaa tai johtuu kauppa-asioista tai muista omista menoista.
Minä hain nimenomaan hoitopaikkaa niin, että hoitoaika päättyy 17:15, koska tiesin, että usein työpäivä venähtää pitkäksi, enkä todellakaan voi sille mitään. Päivähoidonjohtaja määräsi päiväkodin, joka menee kiinni klo 17 ja sanoi, että kun pääsen töistä 16:30 (virallinen päättymisaika) niin kyllä pitää ehtiä ennen klo 17. Minä sitten olen kohtalaisen usein myöhässä, koska en todellakaan voi lähteä töistä aikaisemmin. Asia on hoitajien tiedossa, eikä kukaan siitä tykkää, mutta minkäs teet.Tosi ihmeellistä toimintaa. Oma työaikani päättyy 16.00 ja pitkän työmatkan takia olen päiväkodin pihalla vasta 16.50. Päiväkoti on onneksi auki 17.30 asti mutta kukaan ei lastaan halua niin myöhään hakea sillä yleensä tuolloin 16.50 lapseni on toiseksi viimeinen eli jäljellä on enää 0-3 lasta eli kaikki lapset haetaan ennen viittä! Ja huom! pihalla on kahden lapsen ryhmät eli kahdesta ryhmästä on vain n. 3 jäljellä. (yleisin hakuaika näyttää olevan siinä puoli viisi) Olen oikein ihmetellyt miten kaikki vanhemmat pystyvät hakemaan lapsensa niin aikaisin? Tietääkseni vain harvalla työaika loppuu ennen neljää. No, ehkä kaikilla työmatka ei sitten olekaan enempää kun puoli tuntia ja tiedän että on monia jotka vuorottelevat eli se joka menee aikaisemin töihin niin hakee aikaisemmin jne. Mieheni pääsee vielä myöhempään joten emme voi vuorotella.
Itse asiassa siitä hausta on tullut melkein stressi koska en tietenkään haluaisi että lapseni on viimeinen. Eihän kukaan halua mutta aina jonkunhan se on oltava.
Toista se oli silloin kun minulla oli liukuva työaika niin silloin en ikinä lähtenyt neljältä vaan järjestin päivät niin että joko lopetin viimeisään 15.30 jolloin ehdin ihanasti hakemaan lapseni silloin kun muutkin vanhemmat hakee ja joskus jäin myöhempään töihin ja silloin isä tai isovanhemmat hakivat hoidosta. Valitettavasti siihen ei ole enää mahdollisuutta kun on kiinteä työaika nykyään. - ja sulkemisista
aikaisemmin kirjoitti:
Tosi ihmeellistä toimintaa. Oma työaikani päättyy 16.00 ja pitkän työmatkan takia olen päiväkodin pihalla vasta 16.50. Päiväkoti on onneksi auki 17.30 asti mutta kukaan ei lastaan halua niin myöhään hakea sillä yleensä tuolloin 16.50 lapseni on toiseksi viimeinen eli jäljellä on enää 0-3 lasta eli kaikki lapset haetaan ennen viittä! Ja huom! pihalla on kahden lapsen ryhmät eli kahdesta ryhmästä on vain n. 3 jäljellä. (yleisin hakuaika näyttää olevan siinä puoli viisi) Olen oikein ihmetellyt miten kaikki vanhemmat pystyvät hakemaan lapsensa niin aikaisin? Tietääkseni vain harvalla työaika loppuu ennen neljää. No, ehkä kaikilla työmatka ei sitten olekaan enempää kun puoli tuntia ja tiedän että on monia jotka vuorottelevat eli se joka menee aikaisemin töihin niin hakee aikaisemmin jne. Mieheni pääsee vielä myöhempään joten emme voi vuorotella.
Itse asiassa siitä hausta on tullut melkein stressi koska en tietenkään haluaisi että lapseni on viimeinen. Eihän kukaan halua mutta aina jonkunhan se on oltava.
Toista se oli silloin kun minulla oli liukuva työaika niin silloin en ikinä lähtenyt neljältä vaan järjestin päivät niin että joko lopetin viimeisään 15.30 jolloin ehdin ihanasti hakemaan lapseni silloin kun muutkin vanhemmat hakee ja joskus jäin myöhempään töihin ja silloin isä tai isovanhemmat hakivat hoidosta. Valitettavasti siihen ei ole enää mahdollisuutta kun on kiinteä työaika nykyään.Se pontti vielä jäi pois että koska inhosin sitä että lapseni olisi viimeinen päiväkodista haettava niin jos tilanne oli se että olin myöhempään töissä ja olisin ehtinyt hakemaan lapseni ennen puoli kuutta (päiväkoti on auki 17.30 asti) niin mielummin järjestin jonkun muun hakemaan esim. isovanhemmat koska en todellakaan halunnut että lapseni sitten yksikseen siellä odottaa puoli tuntia sen jälkeen kun kaikki muut on haettu. Oikein karmii se ajatus että ei olisi ketään apujoukkoja ja työaikojen vuoksi pääsisi aina hakemaan lapsensa vasta viimeisenä juuri ennen päiväkodin sulkemista. Siksi työajat ovat aika ratkaisevassa asemassa kun mietin uuttaa työpaikkaa.
- Noora aiti
eli jos kirjoitti:
Minä hain nimenomaan hoitopaikkaa niin, että hoitoaika päättyy 17:15, koska tiesin, että usein työpäivä venähtää pitkäksi, enkä todellakaan voi sille mitään. Päivähoidonjohtaja määräsi päiväkodin, joka menee kiinni klo 17 ja sanoi, että kun pääsen töistä 16:30 (virallinen päättymisaika) niin kyllä pitää ehtiä ennen klo 17. Minä sitten olen kohtalaisen usein myöhässä, koska en todellakaan voi lähteä töistä aikaisemmin. Asia on hoitajien tiedossa, eikä kukaan siitä tykkää, mutta minkäs teet.Minulla oli samanlainen ongelma, mutta pyysin naapurin tatia, josko han pienta korvausta vastaan voisi hakea lapseni paivakodista. Toimii hyvin ja lapsen ei koskaan tarvitse olla viimeinen, jopa ne kauppaostokset voin tehda rauhassa kotimatkalla.
Kysele lahiymparistoltasi apua lapsen hakemiseen ajoissa, moni esim. isompi koululainen mielellaan ansaitsee nain taskurahoja. Potkulauta kirjoitti:
Olen ajatellut että se onkuitenkin lapsen ja sinun hoitajana työpaikka enkä halua ketään opettamaan minua sinne, enhän minäkään mene näiden vanhempien töihin kertomaan mitä pitäisi tehdä.Lapselle ei pääse tulemaan paha mieli siitä, että esim. äiti myöhästyy, koska en toki sitä lapselle sano vaikka kysyisikin miksi äiti ei ole tullut. "Vika" ei ole lapsen, eli en halua lapsen mieltä tällaisella pahoittaa. Samoin vaatteiden kanssa.
Lapselle tulee joskus selvästi paha mieli silloin, jos hän kuulee vanhempien moittivan hoitajaa/korottavan ääntään tms. Hoitajan (ainakin itselläni!) ja lapsen välille muodostuu yleensä lämmin ja luottavainen suhde. Hoitaja saattaa olla heti vanhempien jälkeen seuraavaksi läheisin henkilö, varsinkin jos perheellä ei ole sukulaisia lähellä. Tällöin lapsi voi kokea hyvin ristiriitaisia tunteita, jos hänen rakas vanhempansa moittii hänelle läheistä hoitajaa. Minulta on eräskin lapsi (äidillä mielenterveysongelma ja käyttäytyi siksi välillä vihamielisesti) itkien kysynyt eikö hän saa enää tykätä minusta. Sain lapselle kuitenkin selitettyä, että äiti ei oikeasti ollut vihainen minulle, vaan hänellä oli vain huono päivä.
Minä en ota vanhempien toivomuksia tai kysymyksiä opetuksena. Heillä on oikeus olla mukana päättämässä lastensa asioita. Vanhemmat ovat ensisijaisesti lapsensa kasvattajia ja minun työni on toimia siinä rinnalla vanhempia ja heidän toiveitaan kunnioittaen, mahdollisuuksien mukaisesti. Eikä kyse ole vain siitä, että he maksavat palvelusta ja siksi saavat "määräillä", vaan siksi, että he ovat lapsensa vanhempia!- vanhempi..
asiasta vielä kirjoitti:
Hyvä jos asenteet on hieman muuttuneet. Joskus tulee mieleen että jos joskus menee päiväkotiin lasta hakemaan marketin ruokakassi kädessä niin sitä mietitään "ahaa on oltu vähän shoppailemassa" eikä tultu suoraan lasta hakemaan. No ehkä itse olen hieman "vainoharhainen".
Muistan vaan erään yleisönosaston kirjoituksen jossa eräs vanhempi kirjoitti että heidän päiväkodin seinään oli ilmestynyt lappu että hoitoaika on tarkoitettu vain työssäoloa ja työmatkoja varten, ei kauppareissuja varten.
Hieman naurettavaa ehkä kuitenkin tuollaista ukaasia pistää koska on mielestäni aivan eri onko kyse 10 min. ruokaostoksista tai tunnin pari meikki- ja vaateostoksista. Ja jos tuo kyseinen tarkoittikin vain niitä pitkiä shoppailureissuja ainoastaan niin joku joka käy vain hätäisesti ruokaostoksilla voisi jo hieman syyllistyä siitä kuitenkin jos ruokakassin kanssa sitten hoitopaikkaan ilmestyy... joka shoppaa 10 minuutissa kassit täyteen ruokaa...
- ...niinpä...
ei tässä tuollaisesta ... kirjoitti:
Niin, kyse on siitä että päiväkoti menee kiinni tiettyyn aikaan ja siellä viimeisenä oleva aikuinen haluaa lopettaa työpäivänsä. Jos lasta ei haeta siihen mennessä niin se on hänen ajastaan pois kun odotellaan ja soitellaan ja selvitellään.
Mutta kun päivähoitopaikkoja ei ole järjestetty tarpeeksi, olen itse joutunut vuoden lähes hakemaan lapseni aina myöhässä. Toinen lapsi sijoitettiin ihan eri suuntaan, ja siellä sitten ruuhkissa köröttelin edestakaisin, ja kirosin kuntapäättäjiä. Kyllä sillä kunnallakin on velvollisuus järjestää tuo hoito kohtuullisella tavalla, ja mielestäni ei ole kohtuullista se, että aamuin illoin menee yli tunti omalla autolla lapsia hakiessani ja viedessäni. Kyllä minullekin ehdoteltiin, että voisitko lähteä vaan töistä aikaisemmin jne päättömyyksiä. Millä työpaikalla tuollainen oikeasti onnistuu, ja työnluonteeni oli sellainen, että en yksinkertaisesti voinut lähteä, koska joka kerta olisi jäänyt joku dementikko tai muuten jatkuvaa valvontaa ja tukea tarvinnut jäänyt heitteille.
Itse sanoin, hoitajille, että tilanne ei ole minun vikani, valittakaa muualle, eli niille, joilla on oikeasti valtaa asioista päättää. Hain aina lapseni heti töiden jälkeen (tai mieheni, jos ehti aikaisemmin). Koska asioihin ei näytä olevan tulossa muutosta, pidän lapset edelleenkin kotihoidossa. On kallista lystiä pitää perheessä kahta autoa, jotta voi kuljettaa lapsia hoitoon. Lisäksi kuluja lisää alati nouseva polttoaineen hinta.
Olen hankala vanhempi, mutta en kohdistanut sitä mielestäni päivähoidon henkilöstöön, vaan ylemmille tahoille. Koska avainasemassa näissä on oikeasti kunta, joka vaikeuttaa sekä vanhempien, että henkilöstön elämää turhilla pompottamisilla. Päivähoidontyöntekijöitäkin siirrellään kierron vuoksi kauas töihin, heidän lapsensa joutuvat odottamaan hakijaa päiväkodissa, että minä ehdin hakea omani, koska kunta ei järjestä järkevästi lasten päivähoitoa sinne, missä lapsia on paljon. Toisaalta joillakin alueilla on paikkoja liikaa suhteessa lapsien lukumäärään. Kaiken kruunuksi vielä ajokortittomat liikennesuunnittelijat saavat pienenkin liikenteen kaaokseen älyttömillä liikenne ratkaisuilla...
Olen nykyään sitä mieltä, että subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi osittain purkaa, tai ainakin kokonaan maksuton päivähoito poistaa muutoin kuin esim. lastensuojelullisista ja kuntoutuksellisista syistä. - ...lasta ei saa luovuttaa....
Noora aiti kirjoitti:
Minulla oli samanlainen ongelma, mutta pyysin naapurin tatia, josko han pienta korvausta vastaan voisi hakea lapseni paivakodista. Toimii hyvin ja lapsen ei koskaan tarvitse olla viimeinen, jopa ne kauppaostokset voin tehda rauhassa kotimatkalla.
Kysele lahiymparistoltasi apua lapsen hakemiseen ajoissa, moni esim. isompi koululainen mielellaan ansaitsee nain taskurahoja.Hakijan tulee olla täysi-ikäinen, tai lapsen huoltaja ainakin täällä. Minäkin hain aikoinani pienempiä sisaruksiani tarhasta kolmetoistavuotiaana, kuljinhan joka tapauksessa ohi koulusta kotiin mennessäni. Isä jätti aamulla rattaat valmiiksi päiväkodille, ja niillä oli näpsäkkää viedä sisarukset kotiin. Kotona odotti valmis ruoka, osasin syöttää välipalat, ja huolehtia sisaruksistani loppu ajan, mummoni oli myös aina tukena. Nykyään ei tällaista järjestelyä sallita kotikunnassani lainkaan. On kuulemma vastuukysymys.
- sitä 18v ei voi
...lasta ei saa luovuttaa.... kirjoitti:
Hakijan tulee olla täysi-ikäinen, tai lapsen huoltaja ainakin täällä. Minäkin hain aikoinani pienempiä sisaruksiani tarhasta kolmetoistavuotiaana, kuljinhan joka tapauksessa ohi koulusta kotiin mennessäni. Isä jätti aamulla rattaat valmiiksi päiväkodille, ja niillä oli näpsäkkää viedä sisarukset kotiin. Kotona odotti valmis ruoka, osasin syöttää välipalat, ja huolehtia sisaruksistani loppu ajan, mummoni oli myös aina tukena. Nykyään ei tällaista järjestelyä sallita kotikunnassani lainkaan. On kuulemma vastuukysymys.
kirjata mihinkään, kun on alle sen iän olevia vanhempiakin!
Oishan se hassua että ei sais antaa vauvaa 15v. äidille tai isälle. " Pyydäppä äitiä hakemaan" Just joo! Mummi hakis hoidosta kun vanhemmat ei oo täysikäisiä, ois aika koomista, eikö? - meillä ainakin
sitä 18v ei voi kirjoitti:
kirjata mihinkään, kun on alle sen iän olevia vanhempiakin!
Oishan se hassua että ei sais antaa vauvaa 15v. äidille tai isälle. " Pyydäppä äitiä hakemaan" Just joo! Mummi hakis hoidosta kun vanhemmat ei oo täysikäisiä, ois aika koomista, eikö?saa hakea alaikäinen sisarus tai muu hakija. Vanhempi allekirjoittaa tilapäisen kulkuluvan, jonka myös meidän johtaja allekirjoittaa. Näin lapsen vanhemmat ottavat vastuulleen alaikäisen hakijan toimet kotimatkalla ja kotona.
- hyvinkin...
vanhempi.. kirjoitti:
.. joka shoppaa 10 minuutissa kassit täyteen ruokaa...
Mistä päättelit että ostan kymmenessä minuutissa kassit täyteen ruokaa? Sanoinko niin?
Asiahan on niin että viikonloppuna teemme aika massiiviset ruokaostokset mutta pakko joskus viikollakin ostaa leipää tai maitoa eli kymmenen minuuttia riittää kaupassa kipaisuun aika hyvin varsinkin kun se on työmatkan ja päiväkodin välillä.
Jos taas menen päiväkotiin suoraan joutuisin menemään päinvastaiseen suuntaan kun koti eli takaisin sinne suuntaan mistä tulenkin työmatkalla. Ei kovin järkevää. - miettiä
eräs vaan......... kirjoitti:
Minusta hankala vanhempi ei ole sellainen, joka myöhästyy hakuajasta joskus työkiireidensä vuoksi. Eikä edes sellainen, joka tekee 10 minuutin ruokaostokset ennen hakemista, mikäli ei ylitä päiväkodin sulkemisaikaa ostoksillaan. Kieltämättä hieman hankalana tuppaan pitämään sitä työtöntä äitiä, jonka alle 2 vuotias on lähes aina viimeinen lapsi päivähoidossa. Hankalaa on minusta, jollei noin pientä saa haettua juuri koskaan ennen viittä illalla, vaikka itse on työttömänä kotona... Lapselle nuo 9 tunnin hoitopäivät ovat minusta turhan pitkiä ja rankkoja, enkä käsitä vanhempaa, joka hoidattaa niin pitkään, vaikkei ole pakko.
Ja nämä tapaukset ovat oikeasti yleisempiä kuin luullaan. Meilläkin kaikkein pisimmät päivät ovat kotona olevien vanhempien lapsilla!kuka tämmösen vanhemman lapsen kasvattaa? Päiväkoti- henkilökunta.
Vanhemman läheisyyttä ja turvaa, lapsi saa liian vähän. Tulokset näkyvät sitten kouluelämässä viimeistään. - esimerkkejä löytyy
eräs vaan......... kirjoitti:
Minusta hankala vanhempi ei ole sellainen, joka myöhästyy hakuajasta joskus työkiireidensä vuoksi. Eikä edes sellainen, joka tekee 10 minuutin ruokaostokset ennen hakemista, mikäli ei ylitä päiväkodin sulkemisaikaa ostoksillaan. Kieltämättä hieman hankalana tuppaan pitämään sitä työtöntä äitiä, jonka alle 2 vuotias on lähes aina viimeinen lapsi päivähoidossa. Hankalaa on minusta, jollei noin pientä saa haettua juuri koskaan ennen viittä illalla, vaikka itse on työttömänä kotona... Lapselle nuo 9 tunnin hoitopäivät ovat minusta turhan pitkiä ja rankkoja, enkä käsitä vanhempaa, joka hoidattaa niin pitkään, vaikkei ole pakko.
Ja nämä tapaukset ovat oikeasti yleisempiä kuin luullaan. Meilläkin kaikkein pisimmät päivät ovat kotona olevien vanhempien lapsilla!Olen samaa mieltä. Olen kyllä työttömänä kotona mutta lapseni hoitopäivä on keskimäärin 6h päivässä. Erittäin kohtuullinen mielestäni ja takuulla ei ole ikinä viimeisiä ketä haetaan.
Toivon kuitenkin että esittämäsi malli ei ole kuitenkaan se yleisin muoto. Tarkkaahan tilastoa ei varmaan olekaan mistä selviäisi kuinka pitkiä aikoja päiväkodissa ovat ne lapset joiden toinen vanhempi on kotona. - vanhemmat ovat
niitä, jotka unohtavat, ettei heidän pilttinsä todellakaan ole ainoa hoidettava. Hankalat vanhemmat vaativat lapselleen erityisjärjestelyitä ja siten yksityishoitoa, jota ei päiväkodissa pystytä (eikä ole tarpeellistakaan) järjestämään; sellaiselle hoidolle on omat instanssinsa.
Omakohtainen kertomus hankalasta vanhemmasta: tytär on kaksi vuotias, tuodaan päiväkotiin vasta klo 8.45-9.00, jolloin ollaan juuri menossa ulkoilemaan. Äiti vaatii lapselleen ammupalaa, koska lapsi ei suostunut tai ehtinyt syödä kotona. Aamupala on oikeasti tarjolla 7.00-7.45 saapuville. Työntekijät ovat vähissä, joten oikeasti ei ole ketään, jolla olisi aikaa kesken vessa- ja pukemiskiireiden jäädä aamupalalle (ja tämä toistuu 5-3 krt/vko) tämän yhden kanssa.
Äiti on kieltänyt lapsen päiväunet, sillä hänen mielestään lapsi valvoo illalla liian myöhään, mikäli nukkuu päiväkodissa. Siis kyse on edelleen kaksi vuotiaasta lapsesta! Lounaalla lapsi saattaa nukahtaa (oikeasti kasvot lautaselle). Jos äidin toiveita/määräyksiä kirjaimellisesti toteltaisiin, niin silloin lapsi pitäisi herättää ja estää häntä nukkumasta?
Käytäntö on sellainen, että lasten nukkumista valvoo yksi hoitajista, toinen on "isojen puolella" ja kolmas järjestelee iltapäivän asiota. Kenelle tämän "ei saa nukuttaa" viihdyttäminen sysätään?
Onko lapsen edun mukaista, että häntä valvotetaan?
Tällä lapsella on usein runsaasti hajuvettä; äidille on huomautettu siitä, että osa lapsista on allergisia, mutta hän "ei taaskaan muistanut".
En enää edes viitsi ajatella kaikkia vaatimuksiaan, sillä tulen vain ärtyneeksi, mutta lyhyesti: vaaditaan omalle lapselle erityiskohtelua ilman neuvotteluvaraa, mutta ei huomioida toisten toiveta mitenkään. - riittäisi
esimerkkejä löytyy kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Olen kyllä työttömänä kotona mutta lapseni hoitopäivä on keskimäärin 6h päivässä. Erittäin kohtuullinen mielestäni ja takuulla ei ole ikinä viimeisiä ketä haetaan.
Toivon kuitenkin että esittämäsi malli ei ole kuitenkaan se yleisin muoto. Tarkkaahan tilastoa ei varmaan olekaan mistä selviäisi kuinka pitkiä aikoja päiväkodissa ovat ne lapset joiden toinen vanhempi on kotona.osapäivähoito erittäin hyvin. Alle 3-vuotiaalle esim. jo yli 5 tuntiset päivät aiheuttavat stressiä.
- niitä löytyy
vanhemmat ovat kirjoitti:
niitä, jotka unohtavat, ettei heidän pilttinsä todellakaan ole ainoa hoidettava. Hankalat vanhemmat vaativat lapselleen erityisjärjestelyitä ja siten yksityishoitoa, jota ei päiväkodissa pystytä (eikä ole tarpeellistakaan) järjestämään; sellaiselle hoidolle on omat instanssinsa.
Omakohtainen kertomus hankalasta vanhemmasta: tytär on kaksi vuotias, tuodaan päiväkotiin vasta klo 8.45-9.00, jolloin ollaan juuri menossa ulkoilemaan. Äiti vaatii lapselleen ammupalaa, koska lapsi ei suostunut tai ehtinyt syödä kotona. Aamupala on oikeasti tarjolla 7.00-7.45 saapuville. Työntekijät ovat vähissä, joten oikeasti ei ole ketään, jolla olisi aikaa kesken vessa- ja pukemiskiireiden jäädä aamupalalle (ja tämä toistuu 5-3 krt/vko) tämän yhden kanssa.
Äiti on kieltänyt lapsen päiväunet, sillä hänen mielestään lapsi valvoo illalla liian myöhään, mikäli nukkuu päiväkodissa. Siis kyse on edelleen kaksi vuotiaasta lapsesta! Lounaalla lapsi saattaa nukahtaa (oikeasti kasvot lautaselle). Jos äidin toiveita/määräyksiä kirjaimellisesti toteltaisiin, niin silloin lapsi pitäisi herättää ja estää häntä nukkumasta?
Käytäntö on sellainen, että lasten nukkumista valvoo yksi hoitajista, toinen on "isojen puolella" ja kolmas järjestelee iltapäivän asiota. Kenelle tämän "ei saa nukuttaa" viihdyttäminen sysätään?
Onko lapsen edun mukaista, että häntä valvotetaan?
Tällä lapsella on usein runsaasti hajuvettä; äidille on huomautettu siitä, että osa lapsista on allergisia, mutta hän "ei taaskaan muistanut".
En enää edes viitsi ajatella kaikkia vaatimuksiaan, sillä tulen vain ärtyneeksi, mutta lyhyesti: vaaditaan omalle lapselle erityiskohtelua ilman neuvotteluvaraa, mutta ei huomioida toisten toiveta mitenkään.Huh huh kuulostaa tosi ärsyttävälle. Ei olisi ikinä tullut mieleenkään pyytää aamupalaa jos se on jo virallisesti ohi. Joskus on melkein hävettänyt pyytää klo 8.25 (virallinen aamiainen on 8.30 asti) koska on niin vime tingassa ja huomaan että jopa siitä ei ole aina tykätty.
Itsekin olen tosin miettinyt onko päiväunet hyväksi kun yöunien alkaminen on usein venynyt tosi myöhään mutta en ole ikinä miettinyt niiden kieltämistä en varsinkaan tuon ikäiseltä enkä edes nyt vaikka on viisivuotias. Nukkukoon jos väsyttää eihän sitä muuten edes nukahtaisi jos ei olisi väsynyt.
- on lähtökohtana
Hankalan vanhemmasta tekee se ettei hän oikeasti toimi lapsensa edun mukaisesti, luulee kylläkin toimivansa, mutta on "curling", helikopteri tai muu sen tyyppinen ettei anna lapselle tilaa kasvaa ja kehittyä!
Nyt tietysti hyökätään, että jokainen vanhempi tuntee lapsensa parhaan ja toimii vanhempana oikein jne jne, mutta eipä se niin vain ole.
Hankalia vanhempia on mielestäni (yli 15v alalla) todella harvassa, mutta heitäkin on.
Minulle työntekijänä on aivan sama millainen vahempi on, asetan kaikessa toiminnassani lapsen edun etusijalle. - hankaluuksia ?
Kylläpä keskustelu ryöppysi ihmeellisille urille, aivankuin hoitopäivän loppumisaika ratkaisisi vanhempien hankaluuden.
Itse olen kuluneella viikolla ollut myöhäisemmässä vuorossa eli klo 17 vuorossa päiväkodissamme, seuranani klo 16.15 jälkeen yksi ainoa poika. Hänen vanhempiensa työajan mukaan he eivät ehdi hakemaan lastaan ennen viittä, se ei tee vanhemmista hankalia, ei todellakaan.
Minulla puolestaan täysi palkka juoksee yhden lapsen viihdyttämisestä, pääsen siis helpolla.
Lapsen kannalta katsottuna hän saa todellakin yksilöllistä hoitoa.
Kyllä ne hankaluudet ovat aivan muualla kuin varatuissa hoitoajoissa!- vaan joskus
kun viimeistä lasta tullaan perjantaisin säännöllisesti hakemaan tasan klo 17 perhepäivähoidosta... itselläni työaika alkaa aamuisin klo 5.45 ja nämä lapset haetaan ajoissa pois, mutta yksi lapsi tulee hoitoon, kun "jaksavat heräillä..." Heillä on "joustava" työaika, hoitoajaksi kirjattu tämän takia 7-17, Olen jutellut vanhempien kanssa koko menneen kauden, että voisivatko kääntää tuon "joustavuuden" aamu painoitteiseksi, koska tämä olisi mukavempi myös lapselle, koska nyt on "yksin" lähes joka päivä klo 15-17..., mutta tulevat hoitoon jatkuvasti klo 8.15-8.45 ja aamupala aina syömättä ja joka aamu joudun varautumaan kyseisen lapsen aamupalaan, koska en tiedä moneltako tulevat. Työpäivä vanhemmilla tavallista lyhyempi (tiedän että lähtevät töistä klo 13-16), mutta aina hakevat lapsen vasta tasan klo 17. Ja aina on autonperä täynnä kauppakasseja ja varsinkin perjantaisin tämä harmittaa minua, kun olemme lähdössä kauempana sijaitsevalle mökillemme, olisi kiva päästä joskus lähtemään hiukan aikaisemmin :)Olen kauniisti yrittänyt selittää asiaa vanhemmille, mutta ovat sitä mieltä että lapselle on mukavempi, kun saa nukkua aamusta... ja haluavat käyttää maksavansa hoitoajan iltapäiväpainotteisesti! Olen jutellut asiasta myös ohjaajan kanssa... Hän on sitä mieltä, että olemme palveluammatissa enkä voi "rutista" vanhemmille tästä asiasta...
- sinulle kuitenkin
vaan joskus kirjoitti:
kun viimeistä lasta tullaan perjantaisin säännöllisesti hakemaan tasan klo 17 perhepäivähoidosta... itselläni työaika alkaa aamuisin klo 5.45 ja nämä lapset haetaan ajoissa pois, mutta yksi lapsi tulee hoitoon, kun "jaksavat heräillä..." Heillä on "joustava" työaika, hoitoajaksi kirjattu tämän takia 7-17, Olen jutellut vanhempien kanssa koko menneen kauden, että voisivatko kääntää tuon "joustavuuden" aamu painoitteiseksi, koska tämä olisi mukavempi myös lapselle, koska nyt on "yksin" lähes joka päivä klo 15-17..., mutta tulevat hoitoon jatkuvasti klo 8.15-8.45 ja aamupala aina syömättä ja joka aamu joudun varautumaan kyseisen lapsen aamupalaan, koska en tiedä moneltako tulevat. Työpäivä vanhemmilla tavallista lyhyempi (tiedän että lähtevät töistä klo 13-16), mutta aina hakevat lapsen vasta tasan klo 17. Ja aina on autonperä täynnä kauppakasseja ja varsinkin perjantaisin tämä harmittaa minua, kun olemme lähdössä kauempana sijaitsevalle mökillemme, olisi kiva päästä joskus lähtemään hiukan aikaisemmin :)Olen kauniisti yrittänyt selittää asiaa vanhemmille, mutta ovat sitä mieltä että lapselle on mukavempi, kun saa nukkua aamusta... ja haluavat käyttää maksavansa hoitoajan iltapäiväpainotteisesti! Olen jutellut asiasta myös ohjaajan kanssa... Hän on sitä mieltä, että olemme palveluammatissa enkä voi "rutista" vanhemmille tästä asiasta...
makseta se palkka sinne klo 17:a saakka, riippumatta siitä milloin viimeinenkin lapsi haetaan?
Perheen unirytmi on mielestäni perheen yksityisasia niin kauan, kun he toimivat sopimuksen puitteissa, eli hakevat lapsensa viimeistään silloin, kun määräaika täyttyy.
Aamupalasta sen verran, että sitä tarjoillaan vain sovittuna aikana. Mikäli aika on ilmoitettu vanhemmille, niin siitä voi muistuttaa ja kertoa, että jatkossa ei ole erityispalvelua. Jos ei ehdi hoitoon aamupalalle, niin se nautitaan kotona tai ollaan ilman. - tietää
sinulle kuitenkin kirjoitti:
makseta se palkka sinne klo 17:a saakka, riippumatta siitä milloin viimeinenkin lapsi haetaan?
Perheen unirytmi on mielestäni perheen yksityisasia niin kauan, kun he toimivat sopimuksen puitteissa, eli hakevat lapsensa viimeistään silloin, kun määräaika täyttyy.
Aamupalasta sen verran, että sitä tarjoillaan vain sovittuna aikana. Mikäli aika on ilmoitettu vanhemmille, niin siitä voi muistuttaa ja kertoa, että jatkossa ei ole erityispalvelua. Jos ei ehdi hoitoon aamupalalle, niin se nautitaan kotona tai ollaan ilman.Tästä jutusta tuli mieleen myös se että onko myös päiväkodissa iltavuorossa työskentelevien vuoro sitä lyhyempi mitä aikaisemmin lapset haetaan? Jos siis päiväkoti on auki vaikka 17.30 asti niin työvuoro on varmaa ajoitettu niin että loppuu vasta 17.30? Eli jos kaikki lapset haetaan ennen viittä niin hoitajalla on lyhyempi vuoro mistä saa palkkaa vai miten se sitten menee?
Uskon että hieman närkästyneiden katseiden takana kun lapsi on joskus melkein viimeinen on se että "nämä ovat ne viimeiset joiden takia en pääse kotiin aikaisemmin." Onko näin?
Kyllä se on ihan perheen oma asia myös mielestäni viettääkö aamu- vai iltapainoitteista päivää. Harvalla on se vapaus valita tarkoitan että useilla on kiinteä työaika mutta kyllä minäkin tottakai käytän hyväkseni joustavaa työaikaa kun sellainen on kuitenkin mahdollista ja jos tykkään hitaista myöhäisistä aamuista niin en nyt kenenkään hoitajan takia käy sitä muuttamaan.
Mitenköhän hyvin tuo perhepäivähoitaja on sitten perillä kyseisen perheen työajoista kun kuulemma pääsevät usein esim. klo 13. No jos eivät puolipäivähommaa tee niin joskushan ne tunnit on sitten tehtävä takaisin. On se kumma että joustavat työajat saavat varmaan jotkut hoitajat jopa epäilemään käykö se töissä ollenkaan tai mikä työ se nyt tuollainen on missä tullaan ja mennään miten sattuu.
Kaikille jotka eivät ole tietoisia joustavasta työajasta niin minun työpaikallani se tarkoittaa sitä että päivä voi olla oikeastaan minkäpituinen tahansa kunhan saldo ei mene minuuksille eli meillä kyllä leimauskone laskee saldon ja silloin kun päivä jää tyngäksi niin se korvataan joskus ylipitkällä päivällä vähän töiden määrän ja omien menojen mukaan.
Todella kätevää.
Ja koska minä en halua lapseni itsensä takia että on usein viimeinen joka heataan hoidosta niin jos menee myöhäiseksi eli teemme ylipitkää päivää niin onneksi on isovanhemmat jotka hakevat välillä lapsen hoidosta. Muuten kyllä pitäisin työaikani aamupainoiteisena. Toisaalta jos lapsi on yksin perhepäivähoitajalla tunninkin sen jälkeen kun muut lapset on haettu on ehkä kuitenkin helpompaa lapselle kun jos olisi päiväkodin pihalla josta n. 40 lasta haetaan kaikki ennen häntä. - Lh- 82
tietää kirjoitti:
Tästä jutusta tuli mieleen myös se että onko myös päiväkodissa iltavuorossa työskentelevien vuoro sitä lyhyempi mitä aikaisemmin lapset haetaan? Jos siis päiväkoti on auki vaikka 17.30 asti niin työvuoro on varmaa ajoitettu niin että loppuu vasta 17.30? Eli jos kaikki lapset haetaan ennen viittä niin hoitajalla on lyhyempi vuoro mistä saa palkkaa vai miten se sitten menee?
Uskon että hieman närkästyneiden katseiden takana kun lapsi on joskus melkein viimeinen on se että "nämä ovat ne viimeiset joiden takia en pääse kotiin aikaisemmin." Onko näin?
Kyllä se on ihan perheen oma asia myös mielestäni viettääkö aamu- vai iltapainoitteista päivää. Harvalla on se vapaus valita tarkoitan että useilla on kiinteä työaika mutta kyllä minäkin tottakai käytän hyväkseni joustavaa työaikaa kun sellainen on kuitenkin mahdollista ja jos tykkään hitaista myöhäisistä aamuista niin en nyt kenenkään hoitajan takia käy sitä muuttamaan.
Mitenköhän hyvin tuo perhepäivähoitaja on sitten perillä kyseisen perheen työajoista kun kuulemma pääsevät usein esim. klo 13. No jos eivät puolipäivähommaa tee niin joskushan ne tunnit on sitten tehtävä takaisin. On se kumma että joustavat työajat saavat varmaan jotkut hoitajat jopa epäilemään käykö se töissä ollenkaan tai mikä työ se nyt tuollainen on missä tullaan ja mennään miten sattuu.
Kaikille jotka eivät ole tietoisia joustavasta työajasta niin minun työpaikallani se tarkoittaa sitä että päivä voi olla oikeastaan minkäpituinen tahansa kunhan saldo ei mene minuuksille eli meillä kyllä leimauskone laskee saldon ja silloin kun päivä jää tyngäksi niin se korvataan joskus ylipitkällä päivällä vähän töiden määrän ja omien menojen mukaan.
Todella kätevää.
Ja koska minä en halua lapseni itsensä takia että on usein viimeinen joka heataan hoidosta niin jos menee myöhäiseksi eli teemme ylipitkää päivää niin onneksi on isovanhemmat jotka hakevat välillä lapsen hoidosta. Muuten kyllä pitäisin työaikani aamupainoiteisena. Toisaalta jos lapsi on yksin perhepäivähoitajalla tunninkin sen jälkeen kun muut lapset on haettu on ehkä kuitenkin helpompaa lapselle kun jos olisi päiväkodin pihalla josta n. 40 lasta haetaan kaikki ennen häntä.Kun työaikani on merkitty työlistaan päättyväksi vaikkapa 17.00 ja viimeinen lapsi haetaan 16.30, voin lähteä kotiin ja tulla seuraavana päivänä puolta tuntia aikaisemmin töihin. Useimmiten kuitenkin teen sen puolituntisen erilaisia järjestely- ja valmistelutehtäviä, joita kyllä aina on odottamassa tekijäänsä.
- vanhempia
Keskustelu todellakin ajautui hieman väärille urille, kuin mistä alunperin oli kysymys. Niin kuin edellinen kirjoittaja sanoi, meillähän se palkka juoksee siltä ajalta mikä me siellä ollaan. Se on meidän työ hoitaa ne lapset. Minä ainakin jätän johtajalle suosiolla nämä hoitoaika ylitysten selvittelyt jos sellaisia useasti on.
Lapset ovat niitä vanhempien kalleimpia aarteita jotka he työpäivänsä ajaksi uskovat meidän hoitoomme. Jokainen aikuinen haluaa että lapsesta kasvaa terve ja tasapainoinen lapsi.. Aina näin ei kuitenkaan käy ja itse ole usein kokenut nimenomaan erityislasten vanhemmat hiukan "hankalina". Hankala voi olla hieman väärä sana, mutta hanakalista asioista on usein vaikea puhua ja keskustella. Varsinkin kun se koskee omaa lasta. Myös oman lapsen erillaisuuden hyväksyminen on monella vanhemmalla vielä kesken päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa. Nämä väsyneet ja stressaantuneet vanhemmat sitten usein päästelevät ties minkälaisia sammakoita suustaan pahoittaen hoitajan mielen. Esimerkiksi yhden lapsen vanhemman päätehtävänä tuntui olevan jonkun hoitajan haukkuminen joko päivän alettua tai päivän loputtua.
Toinen ryhmä joka joskus aiheuttaa hoitajalle "ylimääräistä stressiä" on taas nämä ylisuojelevat vanhemmat joiden kullanmuruille ei saa tulla naarmuakaan päivän aikana..
Erityisen usein vanhemmat myös muuttuvat hankaliksi siinä vaiheessa kun joudut kesken päivän soittamaan että lapsi on sairastunut. Siinä hommassa on usein saanut huudot jos toisetkin ihan kun se meidän vika olisi että lapsi on sairas. usein myös syy laitetaan meidän niskoille koska olemme pukeneet lapsen väärin.
Nämäkin asiat riippuvat pitkälti vanhempien tempperamentista ja persoonasta. Harvoin me tunnemme vanhempia henkilökohtaisesti eli emme voi sanoa mitään minkalaisia ihmisiä he todella ovat. Toki on hyvä että kysellään ja kerrotaan mielipiteitä, parannusehdotuksia ja ollaan kiinnostuneita! , mutta aina se tapa jolla nämä asiat tuodaan esille on se joka ratkaisee. JOs haluaa että lapselle laitetaan esimerkiksi tietynlaiset vaatteet niin asia tulee paremmin perille kun sanotaan että laittakaa nämä, kun se meuhkaaminen miksi lapsi on puettu väärin.- yksekspph!
"Esimerkiksi yhden lapsen vanhemman päätehtävänä tuntui olevan jonkun hoitajan haukkuminen joko päivän alettua tai päivän loputtua."
Yksi tämmöinen äiti haukkui mut OMAN kotini oven raossa pataluhaksi, läskiksi ämmäksi joka ei mitään osaa! "mihin tuon läskin mahasi kanssa joudutkaan"
En viitsinyt ruveta selittelemään sairauksistani hänelle senkummemmin.
Nyt sitten vuosien kuluttua olemme törmänneet yksityiselämässä, ja on pakko tulla toimeen, mutta en muuta kuin tervehdin, ja sanon mitä on pakko.
Kovasti se yrittää mielistellä...EI KIITOS!
Mulla on tässä asiassa norsunmuisti! - että muualla
maailmassa on sellaisia tarhoja joihin mukula viedään ma aamuna ja haetaan kotiin pe iltana.sellaisia pitäisi olla täälläkin niin ei tarvitsisi kenenkään vaikean vanhemman hakea lastaan välillä kotiin nukkumaan.saisivat vanhemmat viettää rauhassa laatuaikaa.eikä tarvitsisi välittää hoitoajoistakaaan mitään...
- täällä suomessakin
että muualla kirjoitti:
maailmassa on sellaisia tarhoja joihin mukula viedään ma aamuna ja haetaan kotiin pe iltana.sellaisia pitäisi olla täälläkin niin ei tarvitsisi kenenkään vaikean vanhemman hakea lastaan välillä kotiin nukkumaan.saisivat vanhemmat viettää rauhassa laatuaikaa.eikä tarvitsisi välittää hoitoajoistakaaan mitään...
Meillä suomessa vanhemmat hoitavat tuollaisen pitemmän "vaapaan jakson" eroamalla... lasta tarttee hoitaa muutama vuorokausi itse ja taas on muutama vuorokausi "omaa aikaa" kun lapsi on toisella vanhemmalla.
- lasfkjl
täällä suomessakin kirjoitti:
Meillä suomessa vanhemmat hoitavat tuollaisen pitemmän "vaapaan jakson" eroamalla... lasta tarttee hoitaa muutama vuorokausi itse ja taas on muutama vuorokausi "omaa aikaa" kun lapsi on toisella vanhemmalla.
Sitten saa vanhempi lepäillä eikä tarvitse kakaroita hoitaa.
- kaikkeen törmää lh
Päiväkotiin tuodaan lapsia kaikista kaikenlaisista perheistä ja hyvä niin. Sitä ei kuitenkaan monikaan ns normaali vanhempi tajua minkä laisia vanhempia me lastenhoitajat uramme aikana kohtaamme. Useimpien perheiden kanssa tullaan hyvin toimeen mutta sitten on niitä joille ei kelpaa mikään, jotka eivät luota hoitajiin yhtään ja joiden lapsissa ei ole ikinä mitään vikaa. Sitä ei itsekkään tiennyt opiskellessa vielä mitä kaikkea joutuu kohtaamaan. Täällä on turha yrittää kertoa että millaista päänvaivaa todellinen hankala vanhempi voi toiminnallaan aiheuttaa, sitä ei kukaan kuitenkaan ymmärrä jos ei itse ole joutunut kokemaan. Joskus olen hoitanut vakavista mielenterveysongelmista kärsivän ihmisen lasta (tukitoimi perheelle) ja se oli ehkä elämäni vaikeinta aikaa, ei kuitenkaan kyseisen ihmisen vika vaan kovasti yritimme ymmärtää, vaikeaa se oli.
Jos tällainen vanhempi on asiakkaana niin silloin on pyydettävä esimieheltä tukea esim työnohjausta. Myös erilaisilla järjestelyillä voidaan tukea työntekijän jaksamista vaikean vanhemman kanssa ei esimerkiksi pistetä yhtä ainoaa hoitajaa aina hoitamaan asioita tämän ihmisen kanssa vaan vuoroa vaihdellaan. Todella vaikean vanhemman kanssa käytäviin keskusteluihin tulee aina esimies mukaan , se on työntekijälle etu siksi ettei sitten jälkeen päin pääse tulemaan sana sanaa vastaan syytöksiä.
Sitten on vielä tilanteet joissa on syytä epäillä lapsen pahoinpitelyä tai muuta laiminlyömistä jolloin päiväkodin johtaja tekee ilmoituksen sosiaali huoltoon. Tälläinen tilanne on kerran 10v urani aikana johtanut väkivalta tilanteeseen kun vanhempi ilmestyi päiväkotiin ja kävi kiinni ensimmäiseen vastaan kävelleeseen lastenhoitajaan, minuun.
Eli vaikeita vanhempia on jos minkä laisia mutta mikään yksittäinen tapaus ei vanhemmasta vaikeaa tee. Jos vanhemmalle soittaa keskun työpäivän että on lapselle on sattunut jotakin ja vanhempi säikähtäessään tiuskii niin ainakaan minä en ota tiuskimista henkilökohtaisesti vaan tajuan vanhemman säikähtäneen tilannetta. Mutta silloin kyllä joudun puremaan hammasta yhteen jos lapselle nousee kuume kesken päivän ja vanhempi siitä minulle suuttuu, asia kun ei todellakaan ole minun syyni, eikä edes ongelmani, jokaiselle vahemmalle kuitenkin selitetään toiminta tavat ennen hoidon aloittamista. - purkaa yleensä
omaa huonommuuttaan vanhempana. Ei tahdo hyväksyä kun hoitaja on se jonka kanssa lapsi viettää suurimman osan varhaislapsuudestaan.
Ilmenee monin tavoin esim. hoitajan tavoissa on moitittavaa, haluaa vain nähdä ryhmän lapsensa kannalta, vika toisissaa lapsissa jos ongelmia ilmenee, ei hyväksy lapsensa ongelmia syyttämällä hoitoa ja hoitajia, vaatii paljon huomiota itselleen kuin lapselleen, soittaa johtajalle pienistäkin asioista, palaute aina negatiivista. Hoitajat kyllä oppivat käsittelemään tuollaisia aikuisia mutta se vie paljon voimavaroja joka ei voi olla heijatumatta työhön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?893864- 252166
- 2002072
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell871674PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3541541Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo161233Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale941209- 931150
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.321005Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72946