Katoliset elokuvat

Pasquino

Uskonto ja taide lietsovat usein ristiriitoja, jotka herättävät kiivasta keskustelua. Voivatko uskonnolliset elokuvat edistää katolisuutta? Mitä elokuvia suosittelisitte katolisuudesta kiinnostuneelle ihmiselle - ja mitä ette missään nimessä haluaisi hänen näkevän? Olen kiitollinen asiallisista ja perustelluista vastauksista.

17

1658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leffoja

      Noin äkkiseltään tulee mieleen:

      Carl Theodor Dreyer: Jeanne d'Arcin kärsimys (1927)
      Robert Bresson: Maalaispapin päiväkirja (1951)
      Peter Glenville: Becket (1964)
      Pier Paolo Pasolini: Matteuksen evankeliumi (1964)
      Fred Zinnemann: Man for All Seasons (1966)
      Luis Buñuel: Linnunrata (1969)[*]
      Andrei Tarkovski: Andrei Rublev (1969) [**]
      Franco Zeffirelli: Jeesus Nasaretilainen (1977)
      Roland Joffé: Linnoitus (1986)
      Martin Scorsese: Kristuksen viimeinen kiusaus (1988)
      Kevin Smith: Dogma (1999) [***]

      VÄLTETTÄVÄ EHDOTTOMASTI: Mel "Tappava Ase" Gibsonin mauton, tyylitön, uuspakanallinen, epäkristillinen, epäelokuvallinen iljetys The Passion of Christ!!! Myös kaikki Hollywoodin vanhemmat Jeesus-filmit ovat enimmäkseen sontaa.

      *] vaatii katolisen teologian tuntemusta, ei suositella huumorintajuttomille
      **] ortodoksinen
      ***] sisältää pieruvitsejä, liberaalia teologiaa ja Ben Affleckin

      • amazon22

        "VÄLTETTÄVÄ EHDOTTOMASTI: Mel "Tappava Ase" Gibsonin mauton, tyylitön, uuspakanallinen, epäkristillinen, epäelokuvallinen iljetys The Passion of Christ!!! Myös kaikki Hollywoodin vanhemmat Jeesus-filmit ovat enimmäkseen sontaa."

        En tiedä tarkoitusperiäsi miksi yleistät ja tuomitset nämä elokuvat. Tiedän monia jotka pitävät niistä, minä itse mukaan lukien.


      • Pasquino
        amazon22 kirjoitti:

        "VÄLTETTÄVÄ EHDOTTOMASTI: Mel "Tappava Ase" Gibsonin mauton, tyylitön, uuspakanallinen, epäkristillinen, epäelokuvallinen iljetys The Passion of Christ!!! Myös kaikki Hollywoodin vanhemmat Jeesus-filmit ovat enimmäkseen sontaa."

        En tiedä tarkoitusperiäsi miksi yleistät ja tuomitset nämä elokuvat. Tiedän monia jotka pitävät niistä, minä itse mukaan lukien.

        Mel Gibsonin ohjaama The Passion of the Christ on mielestäni kuin elävä barokkimaalaus, joka toistaa Caravaggion värimaailmaa. Elokuvalla on kuitenkin paljon vastustajia, jotka kritisoivat visuaalista väkivaltaa. Miksi Kristuksen kärsimystarinaa pitäisi siloitella poistamalla siitä kärsimys?


      • mezzotinto
        Pasquino kirjoitti:

        Mel Gibsonin ohjaama The Passion of the Christ on mielestäni kuin elävä barokkimaalaus, joka toistaa Caravaggion värimaailmaa. Elokuvalla on kuitenkin paljon vastustajia, jotka kritisoivat visuaalista väkivaltaa. Miksi Kristuksen kärsimystarinaa pitäisi siloitella poistamalla siitä kärsimys?

        Makuja on erilaisia. Kysyit, mitä suosittelemme ja mitä emme. Minä en koe Gibsonin elokuvan olevan hyväksi. En sitä varsinaisesti vastusta, pidän vain turhana ja vastenmielisenä.
        Jeesuksen kärsimys oli todellinen. Se ei tule Gibsonin elokuvan kautta yhtään todellisemmaksi, elokuva ei tuo lisäarvoa evankeliumien teksteille. Taideteoksena ajatellen pidän Pasolinin Jeesus-elokuvaa vaikuttavampana.


      • Pasquino
        mezzotinto kirjoitti:

        Makuja on erilaisia. Kysyit, mitä suosittelemme ja mitä emme. Minä en koe Gibsonin elokuvan olevan hyväksi. En sitä varsinaisesti vastusta, pidän vain turhana ja vastenmielisenä.
        Jeesuksen kärsimys oli todellinen. Se ei tule Gibsonin elokuvan kautta yhtään todellisemmaksi, elokuva ei tuo lisäarvoa evankeliumien teksteille. Taideteoksena ajatellen pidän Pasolinin Jeesus-elokuvaa vaikuttavampana.

        En pidä Mel Gibsonin The Passion of the Christ -elokuvasta sen väkivaltaisuuden tähden - vaan siitä huolimatta. Pahimman kohun aikana ammattikriitikot paheksuivat elokuvan väkivaltaisuutta, mutta samat kriitikot jaksoivat kuitenkin ylistää esimerkiksi Quentin Tarantinon vähintään yhtä väkivaltaisia tuotoksia. Tämä sai minut epäilemään, että kritiikin syyt olivat loppujen lopuksi jossakin muualla.


    • mezzotinto

      Itselleni tulivat myös heti mieleen edellisen klirjoittajan mainitsemat Dreyerin elokuva Jeanne d´Arcista, Bressonin Maalaispapin päiväkirja, Glenvillen Becket ja Pasolinin Matteuksen evankeliumi.
      Sen sijaan Scorsesen viimeistä kiusausta en pidä mitenkään erityisesti suositeltavana sen kummallisen Jeesus-persoonan takia. Jeesus on siinä ahdistunut ja pelokas outolintu, joka ei minun mielestäni vastaa evankeliumien välittämää kuvaa hänestä. Saahan tuon katsoakin, ei siinä mitään.

      Mel Gibsonin kammottavasta väkivaltamässäilystä ei ole katolisen uskon rakentajaksi tai vahvistajaksi. Raaka, turha elokuva. En suosittele minäkään tätä.

      Jeanne d´Arcin tarinasta on tehty monia elokuvia. Dreyerin on hienoin, mutta myös Victor Flemingin (vuodelta 1948) on hyvä.
      Muutamia muita:
      Alain Cavalierin "Therese" (1986)
      Roland Joffé:n The Mission
      Tietysti kaikki Don Camillo -elokuvat

      • Anonyymi

        Robert Bressonin elokuva Jeanne d'Arcista on myös hyvä.


    • Romeo Alfa

      Romeo ja Julian verso vuodelta 1996, jossa on di Caprio pääosassa. Olenkin miettinyt mistä voin ostaa samanlaisia Jeesus-paitoja kuin elokuvan näyttelijöillä. Tietääkö joku?

    • elokuva on

      brittiläinen Antonia Birdin ohjaama "Priest" (1994)
      erilaisista tavoista nähdä uskonto

      • mezzotinto

        On hieno elokuva. Muistaakseni elokuvan teossa oli kiinteästi mukana asiantuntijoina pari pappia (dominikaani- ?).
        Erityisesti muistan ihastuksella vanhan papin siellä hoitokodissa, johon pääosan esittäjä välillä joutui ojennettavaksi.


    • Pasi Toivonen

      Yksi parhaimmista ja puhuttelevimmista katolisista elokuvista on ranskalainen vuonna 2002 tehty Hiljainen sopimus. Pääosissa ovat Gerard Depardieu ja Elodie Bouchez. Elokuva kertoo jesuiittapappi-lääkäristä ja karmeliittasisaresta, jota jesuiitta yrittää auttaa. Kermeliittasisaren elämään sisältyy kaamea salaisuus, joka vainoaa häntä läpi elämän, mutta pappi ei anna periksi.

    • ioannes64
      • Pasquino

        Oli mielenkiintoista huomata, että listan kärjessä komeili Mel Gibsonin ohjaama The Passion of the Christ, joka on tässä säikeessä tuomittu liian väkivaltaiseksi. Elokuvaa syytettiin aikoinaan myös antisemitismistä, mutta oliko se sitä? Ainakin se on onnistunut herättämään voimakkaita tunteita sekä puolesta että vastaan.


      • moonlight8
        Pasquino kirjoitti:

        Oli mielenkiintoista huomata, että listan kärjessä komeili Mel Gibsonin ohjaama The Passion of the Christ, joka on tässä säikeessä tuomittu liian väkivaltaiseksi. Elokuvaa syytettiin aikoinaan myös antisemitismistä, mutta oliko se sitä? Ainakin se on onnistunut herättämään voimakkaita tunteita sekä puolesta että vastaan.

        tätä elokuvaa on tehty niin tarkkaan ja on rakenneltu historiallisiin tekosiin, että sitä ei voi syyttää harhaoppiseksi. Onhan elokuva hirveän raaka, mutta olihan ristinnaulitseminen sellainen ollutkin. Jos haluaa ymmärtää paremmin tämän elokuvan silloin kannattaa lukea tämän kirjan, jossa yksi Dominikaani pappi ( en ole varma säätökunnasta) kertoo elokuvan käsikirjoittajien näkemyksiä elokuvasta. Suosittelen lämpimästi sekä kirjan lukemista että elokuvan katsomista. Niinhän Jeesus kärsikin meidän puolestamme, mutta me ollaan niin heikkoja että emme pysty tai halua edes ajatella miten raa'sti Kristus meidän puolestamme kärsii...
        ps. Kirjan tiedot ( MEl Gibson on vain kirjoittanut johdannon tähän kirjaan, varsinainen kirjailija on siis pappi ja kirkonmies)
        John Bartunek, L.C: Inside the Passion, An insider's look at the Passion of christ
        USA 2005


      • mezzotinto
        moonlight8 kirjoitti:

        tätä elokuvaa on tehty niin tarkkaan ja on rakenneltu historiallisiin tekosiin, että sitä ei voi syyttää harhaoppiseksi. Onhan elokuva hirveän raaka, mutta olihan ristinnaulitseminen sellainen ollutkin. Jos haluaa ymmärtää paremmin tämän elokuvan silloin kannattaa lukea tämän kirjan, jossa yksi Dominikaani pappi ( en ole varma säätökunnasta) kertoo elokuvan käsikirjoittajien näkemyksiä elokuvasta. Suosittelen lämpimästi sekä kirjan lukemista että elokuvan katsomista. Niinhän Jeesus kärsikin meidän puolestamme, mutta me ollaan niin heikkoja että emme pysty tai halua edes ajatella miten raa'sti Kristus meidän puolestamme kärsii...
        ps. Kirjan tiedot ( MEl Gibson on vain kirjoittanut johdannon tähän kirjaan, varsinainen kirjailija on siis pappi ja kirkonmies)
        John Bartunek, L.C: Inside the Passion, An insider's look at the Passion of christ
        USA 2005

        Kun itse olin nuori, minuun teki lähtemättömän vaikutuksen Dreyerin elokuva Jeanne d'Arcin kärsimys. Se kuvaa kärsimystä kuten Gibsoninkin teos, mutta näiden kahden elokuvan lähestymistapa aiheeseen on toisistaan niin kaukana kuin olla voi.
        Gibsonin väkivallalla mässäily voi olla vaikuttavaa, mutta minuun sen vaikutus on pelkkää kuvotuksen nostattamista. En ymmärrä, kuinka se voi herättää uskonnollista hartautta, mutta ilmeisesti se tietynlaisissa ihmisissä niin kuitenkin tekee.
        Elokuva on taidemuoto. Taiteelle on ominaista, että teoksen merkitykseen tarvitaan sekä sen tekijä että sen kokija. Dreyerin elokuvaa katsoessani sain suuren ja näköjään elinikäisen vaikutuksen mieleeni, syvän, uskonnollisesti kohottavan elämyksen.
        Gibsonin aiheuttama kuvotus ei ole minua varten. Se ei anna mitään. Se ei johda minussa mihinkään kypsyttävään tai uskonnollisesti avartavaan kokemukseen. Minulle riittää kyllä itse luettu tai kuultu evankeliumin teksti kertomaan, miten Jeesus kärsi; sen kärsimyksen hidas ja verisin lähikuvin höystetty kuvallinen esitys ei tuo evankeliumin uskonnolliseen antiin mitään lisää. Siksi sanon, että Gibsonin elokuva on turha.

        Jos sinulla on siihen joskus tilaisuus, suosittelen että katsot Dreyerin Jeanne d´Arcin kärsimyksen (esitetään aina silloin tällöin elokuvakerhojen ohjelmistossa).


      • Pasquino
        mezzotinto kirjoitti:

        Kun itse olin nuori, minuun teki lähtemättömän vaikutuksen Dreyerin elokuva Jeanne d'Arcin kärsimys. Se kuvaa kärsimystä kuten Gibsoninkin teos, mutta näiden kahden elokuvan lähestymistapa aiheeseen on toisistaan niin kaukana kuin olla voi.
        Gibsonin väkivallalla mässäily voi olla vaikuttavaa, mutta minuun sen vaikutus on pelkkää kuvotuksen nostattamista. En ymmärrä, kuinka se voi herättää uskonnollista hartautta, mutta ilmeisesti se tietynlaisissa ihmisissä niin kuitenkin tekee.
        Elokuva on taidemuoto. Taiteelle on ominaista, että teoksen merkitykseen tarvitaan sekä sen tekijä että sen kokija. Dreyerin elokuvaa katsoessani sain suuren ja näköjään elinikäisen vaikutuksen mieleeni, syvän, uskonnollisesti kohottavan elämyksen.
        Gibsonin aiheuttama kuvotus ei ole minua varten. Se ei anna mitään. Se ei johda minussa mihinkään kypsyttävään tai uskonnollisesti avartavaan kokemukseen. Minulle riittää kyllä itse luettu tai kuultu evankeliumin teksti kertomaan, miten Jeesus kärsi; sen kärsimyksen hidas ja verisin lähikuvin höystetty kuvallinen esitys ei tuo evankeliumin uskonnolliseen antiin mitään lisää. Siksi sanon, että Gibsonin elokuva on turha.

        Jos sinulla on siihen joskus tilaisuus, suosittelen että katsot Dreyerin Jeanne d´Arcin kärsimyksen (esitetään aina silloin tällöin elokuvakerhojen ohjelmistossa).

        Carl Theodor Dreyerin vuonna 1928 ohjaama Jeanne d'Arcin kärsimys on katsottavissa kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=0rQzsqrkbrU


      • moonlight8
        Pasquino kirjoitti:

        Carl Theodor Dreyerin vuonna 1928 ohjaama Jeanne d'Arcin kärsimys on katsottavissa kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=0rQzsqrkbrU

        En missään nimessä ole nauttinut elokuvat verisistä osioista, mutta elokuvan sanomaa kokonaisuudessa on liikuttava: Kristus ihmisenä on kärsinyt, paholainen on koetelltut hänet niin kuin tavallistakin ihmistä, mutta hän voitti nämä kaikki meidän takiamme. Kaikkien liikuttavin elokuvassa on äidin ja pojan suhde, joka on kuvattu niin kauniisti ja täydelliseksi niin kuin se onkin. Suosittelen edelleen aikaisemmassa viestissäni maintun teoksen lukeminen, jotta elokuva avautuu paremmin
        Mikään elokuva eo voi vahvistaa tai heikentää uskoani loppujen lopuksi se on vain elokuva ja sen tekijöiden näkemystä asioista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe