Väistämisvelvollisuus?

Nigeg

Moi,miten on esim nauvon ja paraisten välisessä salmessa,ovatko purjein kulkevat purjeveneet väistämisvelvollisia maantielauttoihin nähden?Toisinaan lautat väistävät purjeveneitä,toisinaan lautat painavat läheltä torvea soittaen. Lautathan ovat liikehtimiskyvyltään ketteriä joten en rinnastaisi niitä isoihin laivoihin,jotka eivät kykene kapealla väylällä väistämään. Kertokaapa tietävämmät! :)

16

2895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • velvollisuus ennen kaikkea

      Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen (myös maantielautta) nähden.
      Päälleajo-oikeutta ei kuitenkaan kenelläkään ole. Lauttojen kuskeissa kuten muissakin kuskeissa on eroja joten joku voi tinkiä oikeuksistaan ja toinen ei.

      Oudoksuttaa miksi tuollaista kysyt. Mikäli meriteiden sääntötuntemus on tuota luokkaa eikä sääntökirjaakaan löydy niin suosittelisin siirtymään niihin maantielauttoihin matkustajaksi.

      • Sparkman

        "Oudoksuttaa miksi tuollaista kysyt. Mikäli meriteiden sääntötuntemus on tuota luokkaa eikä sääntökirjaakaan löydy niin suosittelisin siirtymään niihin maantielauttoihin matkustajaksi."

        Mistä tämän repliikin kirjoittaja tietää, vaikka kysyjä itse olisikin juuri lauttamatkustaja?


      • äskeinen
        Sparkman kirjoitti:

        "Oudoksuttaa miksi tuollaista kysyt. Mikäli meriteiden sääntötuntemus on tuota luokkaa eikä sääntökirjaakaan löydy niin suosittelisin siirtymään niihin maantielauttoihin matkustajaksi."

        Mistä tämän repliikin kirjoittaja tietää, vaikka kysyjä itse olisikin juuri lauttamatkustaja?

        Kirjoitin hieman ajattelemattomasti olettaen kysyjän olevan purjehtija.
        Purjehduspiireissäkin olen törmännyt kyllä kaikenmaailman sormen- ja perseennäyttäjiin väistötilanteessa.


      • Nigeg

        Olen todella pahoillani että kysyin tyhmiä ja vielä enemmän pahoillani että jouduit tuhlaamaan kallista aikaasi vastaamiseen. Miksi muuten ylipäätään vastasit jos "kaikki" asian jo mielestäsi tiesivät?

        Aika monella purkkarilla tuntuu olevan meriteiden säännöt hukassa, lautalla tulee usein tuota väliä kuljettua ja monet purkkaristit luottavat "ystävälliseen" lautan kippariin. Viimeksi tänään Sternan keulan edestä suhahti purkari, viime hetken vauhdin lisäyksestä päätellen joutui koneella antamaan viime hetkellä lisävauhtia alta päästäkseen.


      • Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen...
        Mistä tuo myytti tulee?? Lue väistämissäännöt uudelleen ja yritä ymmärtää mitä luet.
        Purjevene ei ole väistämisvelvollinen Nauvon lauttaan nähden. Se ei ole ahdas väylä ja lautan väistämiskyky ei ole rajoitettu esim. vajerin takia.
        Että huvialus väistää kauppaalus on ainoastaan hyvä tapa jonka tausta on että meillä lomalaisilla on aikaa olla härnäämättä ammattiliikenettä.


      • Nimetön

        Lähtökohtahan on, että fiksu väistää. Mutta en kyllä tiedä mistä revit tuon "Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen (myös maantielautta) nähden." kannattaisi vaikka tutustua tuohon linkkiin -> http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030

        erityisesti sääntö 18:saan ja sen poikkeuksiin säännöissä 9,10,13. Mun mielestä Nauvon lautta ei täytä yhtään noista poikkeuksista suhteessa purjealukseen joten mun ymmärtääkseni "kirjan" mukaan mennään ihan sääntö 18 määräämässä järjestyksessä ja siellä ei kyllä tunneta termiä kauppa-alus. Miten kauppa-aluksen muuten tunnistaa liikenteessä, esim pimeässä?

        t. Mie


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Lähtökohtahan on, että fiksu väistää. Mutta en kyllä tiedä mistä revit tuon "Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen (myös maantielautta) nähden." kannattaisi vaikka tutustua tuohon linkkiin -> http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030

        erityisesti sääntö 18:saan ja sen poikkeuksiin säännöissä 9,10,13. Mun mielestä Nauvon lautta ei täytä yhtään noista poikkeuksista suhteessa purjealukseen joten mun ymmärtääkseni "kirjan" mukaan mennään ihan sääntö 18 määräämässä järjestyksessä ja siellä ei kyllä tunneta termiä kauppa-alus. Miten kauppa-aluksen muuten tunnistaa liikenteessä, esim pimeässä?

        t. Mie

        Ja tietty alkulähtökohta on että kaikki tekevät kaiken tarpeellisen että yhteentörmäystä ei syntyisi


      • Mikko Pkkm

        Moi, meriteiden säänöt tunnetaan teoriassa mutta hämmästyttävän monet niitä ei noudata. Esim. kun lähestyn pienemmällä huvialuksella oikealta isompaa huvialusta, harvemmin isompi väistää vaikka pitäisi. Ja toinen puute on se, että olisi hyvissä ajoin näytettävä selkeästi esim. suunnan muutoksellla että aikoo väistää. Se, että esim. väistämisvelvollinen höllää kaasua juuri ennen tulossa ollutta törmäystä on sama kuin ei väistäisi ollenkaan.

        Summa summarun, isot jyräävät pienet. :(


      • JRxxx
        LonelyBird kirjoitti:

        Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen...
        Mistä tuo myytti tulee?? Lue väistämissäännöt uudelleen ja yritä ymmärtää mitä luet.
        Purjevene ei ole väistämisvelvollinen Nauvon lauttaan nähden. Se ei ole ahdas väylä ja lautan väistämiskyky ei ole rajoitettu esim. vajerin takia.
        Että huvialus väistää kauppaalus on ainoastaan hyvä tapa jonka tausta on että meillä lomalaisilla on aikaa olla härnäämättä ammattiliikenettä.

        ...oikeassa: "huvivene väistää kauppa-alusta" -sääntöä ei ole olemassa. Mutta heikoilla jäillä väittäessäsi, ettei ahtaan väylän sääntö pätisi siellä. MKL, joka on ylin auktoriteetti näissä Suomen aluevesillä sikäli kuin oikeuden päätöstä ei ole olemassa, on tiettävästi aika lujasti sillä kannalla, että KAIKKI Suomen saariston vedet ovat ahtaita kulkuväyliä. Toisin sanoen he ilmeisesti tulkitsevat ahtaan väylän aavan meren vastakohdaksi.
        Ja jos Nauvon lautalla on rajoitetun ohjailukyvyn päivämerkit tai valot esillä, niin purkkarinkin on väistettävä eikä yritettävä inttää, että "pystyyhän se väistämään".


      • naulankantaan
        JRxxx kirjoitti:

        ...oikeassa: "huvivene väistää kauppa-alusta" -sääntöä ei ole olemassa. Mutta heikoilla jäillä väittäessäsi, ettei ahtaan väylän sääntö pätisi siellä. MKL, joka on ylin auktoriteetti näissä Suomen aluevesillä sikäli kuin oikeuden päätöstä ei ole olemassa, on tiettävästi aika lujasti sillä kannalla, että KAIKKI Suomen saariston vedet ovat ahtaita kulkuväyliä. Toisin sanoen he ilmeisesti tulkitsevat ahtaan väylän aavan meren vastakohdaksi.
        Ja jos Nauvon lautalla on rajoitetun ohjailukyvyn päivämerkit tai valot esillä, niin purkkarinkin on väistettävä eikä yritettävä inttää, että "pystyyhän se väistämään".

        Mikään alus ei saa erikois oikeuksia ellei se näytä asian mukaisia valoja tai päivämerkkejä.Huvialuksella voi myös olla esim.sylinteri ylhäällä jolloin sitä kuuluu kaikkien väistää myös "ammattiliikenteen".


      • Jack Flash
        JRxxx kirjoitti:

        ...oikeassa: "huvivene väistää kauppa-alusta" -sääntöä ei ole olemassa. Mutta heikoilla jäillä väittäessäsi, ettei ahtaan väylän sääntö pätisi siellä. MKL, joka on ylin auktoriteetti näissä Suomen aluevesillä sikäli kuin oikeuden päätöstä ei ole olemassa, on tiettävästi aika lujasti sillä kannalla, että KAIKKI Suomen saariston vedet ovat ahtaita kulkuväyliä. Toisin sanoen he ilmeisesti tulkitsevat ahtaan väylän aavan meren vastakohdaksi.
        Ja jos Nauvon lautalla on rajoitetun ohjailukyvyn päivämerkit tai valot esillä, niin purkkarinkin on väistettävä eikä yritettävä inttää, että "pystyyhän se väistämään".

        Eikös Bauvon lautalla ole lossin merkkikuviot ja valot ? Rajoittuneen ohjailukyvyn merkkejä sillä ei ole. MKL liikenneministeriön alainen on valtion virasto joka vastaa meriliikenteestä. Se ei ole mikään ylin auktoriteetti. Lain tlkinnasta vastaa Suomessa oikeuslaitos ja niiden kirjoittamisesta eduskunta.

        Eipä tarvitse kuin muistella "Tapaus Selännettä" ja jokainen voi miettiä miten kävi kun MKL:n lausunnot tulkittiin oikein käräjillä.

        Katsokaa vesiliikennelaista tai jostain miten se väistämissääntö menee ja antakaa "asiantuntian" lausuntojen olla omassa arvossaan.


      • Sacke
        Nimetön kirjoitti:

        Lähtökohtahan on, että fiksu väistää. Mutta en kyllä tiedä mistä revit tuon "Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen (myös maantielautta) nähden." kannattaisi vaikka tutustua tuohon linkkiin -> http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030

        erityisesti sääntö 18:saan ja sen poikkeuksiin säännöissä 9,10,13. Mun mielestä Nauvon lautta ei täytä yhtään noista poikkeuksista suhteessa purjealukseen joten mun ymmärtääkseni "kirjan" mukaan mennään ihan sääntö 18 määräämässä järjestyksessä ja siellä ei kyllä tunneta termiä kauppa-alus. Miten kauppa-aluksen muuten tunnistaa liikenteessä, esim pimeässä?

        t. Mie

        Jos tulkinta päätyy siihen, että Nauvon lautan kuuluu väistää purjeveneitä, niin silloin sen on myös väistettävä oikealta lähestyviä moottoriveneitä.

        En minäkään oikein ymmärrä, miten tuon ahtaan kulkuväylän tulkinta sopisi tähän tapaukseen. Joka tapauksessa itse olen aina väistänyt lauttaa varmuuden vuoksi.


    • väistää

      ammattiliikennettä, jota autolautat ovat.

      • Minusta Nauon lautat pääsääntöisesti ovat todella herrasmiehiä;
        1) Näyttävät aikaisessa vaiheessa aikeenssa.
        2) Väistävät hyvällä etäisyydellä kun tarve on.
        3) Jäävät jopa odottamaan vaikka tarvetta ei edes olisi.

        PPSS. Vaijerilautta ei ole väistämisvelvollinen!


    • taas liikkeellä

      Joku jo aiemmin ihmetteli tätä myyttiä huviveneiliät väistävät ammattimerenkulkua. Tämä on niin väärin kuin vain voi olla.

      kuvitteellinen tilenne: Ajan charter firman purkkaria vuokrakipparina alus on yrityksen omistuksessa. Mistä kukaan voi tietää että alus on ammattiliikenteessä???

      Huvittavinta että sitten viellä ollaan elviksenä pistämässä toisia koulunpenkille ehkä eräiden henkilöiden pitäsisi harkita sen parinkymmenen sivun vihkosen uudelleen lukemista??

      Tätä palstaa ei ainakaan pidä pitää minään totena.

      • on niin

        että moottorialus väistää purjealusta mikäli se syväyksen puolesta on mahdollista, olipa se moottorialus sitten ammattiliikenteessä tai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2577
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      127
      2263
    3. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      111
      1941
    4. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      128
      1926
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1653
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      146
      1220
    7. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1095
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      26
      1085
    9. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1051
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      999
    Aihe