Miksi vanhemmat eivät voi hakea kakaroitansa ajoissa?eli silloin kun päiväkoti menee kiinni!Meillä työntekijöilläkin on Oma Elämä.Oletteko edes kuulleet sellaisesta.!
Työ on vain työ,ja on todella ärsyttävää jäädä ylitöihin sen takia,että vanhemmat tulee usein jopa puolituntiakin myöhässä hakemaan lapsensa.Eihän kauppaan tai mihinkään muuhunkaan mennä myöhässä,okei(poikkeukset on poikkeuksia)mutta meidän työpaikalla sitä on ollu aika usein.ja että risoo kun joskus on kyyti ollu itselläkin odottamassa tai kiire johonkin sovittuun menoon.meidän työaika loppuu silloin,kun päiväkoti menee kiinni,ja teidän velvollisuudeksi pitäisi huolehtia lapsistaan sen kiinnimenon jälkeen,vai oletteko noin huolimattomia.!Jos tollainen jatkuu,niin ei ihme jos menee hermo työpaikallä.
Kellä muilla risoo kans
130
5642
Vastaukset
- vilijonkka--
Joskus tuo kyllä ketuttaa suuuuunnattomasti.. Varsinki ku usein ne myöhästelijät on säännöllisesti samat eikä anteeksipyyntöä KOSKAAN kuule :(
Meillä on myöhästelyt pysyneet siinä 15 min. sisällä, mut ottaa päähän silti.
Itse yleensä katson tavarani valmiiksi eteiseen kun olen viimeisessä vuorossa ja varsinkin jos on viimeinen hakija on myöhässä ni nappaan kassini ja lähden samalla portin avauksella jos vaikka hoksaisivat myöhästymisen.. mikä on kyllä aika epätodennäköistä.. :(
Tottakai joskus voi sattua vaikka mitä työmatkan varrella, sen ymmärrän -mutta kun kyse ei ole vahingosta... - äiti ja hoitaja
Minua ei suuremmin ole aiemmin haitannut pienet myöhästymiset. MUTTA nytten kun itsellänikin on lapsia, NIIN minun täytyy myös ehtiä hakemaan heidätkin hoidosta. Eli jos vanhempi myöhästyy sen 15minuuttia, niin minäpäs myöhästynkin sitten sen 30 minuuttia, kun haen lastani hoidosta... :-( Mutta onneksi miehenikin on apuna, että teemmekin sitten niin, että mieheni hakee lapsemme hoidosta, kun minulla on myöhäisempi työvuoro.
- Perhepäivähoitajana jo yli ...
Kyllähän se harmittaa kun meilläkin yleensä sen verran pitkätpäivät, että vaikea sovitella omat menonsa esim. kampaajat jne. Ja sitten kun vanhemmat hakee myöhässä niin ei tosiaan edes pahoitella. Perhepäivähoitajana olen huomannut usein myös sen, että asenne on: Olethan sä kuitenkin kotona tai onhan tuo aatami kuitenkin vielä pidempään.. Vaan jospa Aatami olisikin pois tai sovitusti haetaan aikaisemmin. Hoitoajat kun on kuitenkin yksilölliset.Ja ainakin meillä ne on sovittu niin, että varmasti on väljää.. esim. Hoitoaika alkaa 7.30 kun vanhemman työ alkaa 8.00, meiltä n.10min.työmatka.Usein tullaan kuitenkin jo 7.15 jne.. Ja kun oikeasti ne on usein ne yhdet ja samat vanhemmat jotka vähät välittävät sovituista hoitoajoista. Toisaalta sitten joskus ilmoitetaan, että lapsi tuleekin jo vaikka kuuteen ja kun herään häntä odottelemaan niin tuodaankin vasta puoli kymmenen aikaan kun "meitä vähän nukutti" ja huikataan vielä perään, että Ai niin, ei ole sit syönyt vielä aamupalaa.Vaikka ihan selkeästi ollaan sovittu ja ilmoitettu, että puoli yhdeksän jälkeen hoidossa ei aamupalaa tarjoilla. Pidä siinä sitten lasta nälkäisenä ruokaan asti... :( No,näkeehän sen jo palkassa, kuinka meidän työtä päättäjät arvostaa. Ja kun ei ne työpäivät siihen lopu, kun lapset lähtee, vaan sitten aletaan yleensä valmistelemaan seuraavan päivän ruokia jne.
- pph jo yli 10 vuotta
Perhepäivähoitajana jo yli ... kirjoitti:
Kyllähän se harmittaa kun meilläkin yleensä sen verran pitkätpäivät, että vaikea sovitella omat menonsa esim. kampaajat jne. Ja sitten kun vanhemmat hakee myöhässä niin ei tosiaan edes pahoitella. Perhepäivähoitajana olen huomannut usein myös sen, että asenne on: Olethan sä kuitenkin kotona tai onhan tuo aatami kuitenkin vielä pidempään.. Vaan jospa Aatami olisikin pois tai sovitusti haetaan aikaisemmin. Hoitoajat kun on kuitenkin yksilölliset.Ja ainakin meillä ne on sovittu niin, että varmasti on väljää.. esim. Hoitoaika alkaa 7.30 kun vanhemman työ alkaa 8.00, meiltä n.10min.työmatka.Usein tullaan kuitenkin jo 7.15 jne.. Ja kun oikeasti ne on usein ne yhdet ja samat vanhemmat jotka vähät välittävät sovituista hoitoajoista. Toisaalta sitten joskus ilmoitetaan, että lapsi tuleekin jo vaikka kuuteen ja kun herään häntä odottelemaan niin tuodaankin vasta puoli kymmenen aikaan kun "meitä vähän nukutti" ja huikataan vielä perään, että Ai niin, ei ole sit syönyt vielä aamupalaa.Vaikka ihan selkeästi ollaan sovittu ja ilmoitettu, että puoli yhdeksän jälkeen hoidossa ei aamupalaa tarjoilla. Pidä siinä sitten lasta nälkäisenä ruokaan asti... :( No,näkeehän sen jo palkassa, kuinka meidän työtä päättäjät arvostaa. Ja kun ei ne työpäivät siihen lopu, kun lapset lähtee, vaan sitten aletaan yleensä valmistelemaan seuraavan päivän ruokia jne.
Olipas todella tutun tuntuista tekstiä. Mutta näinhän se menee. Olenkin aina sanonut, että jokaisen vanhemman pitäisi olla jonkun aikaa (totuus, moni vanhempi ei siihen kyllä pysty) perhepäivähoitaja, että oppisivat tietämään ja näkemään mitä se työ on ja sitä myötä se arvostuskin kasvaisi. Mutta onneksi on olemassa myös sellaisia vanhempia, jotka selvästi arvostavat työtämme ja sen kyllä huomaa heidän jälkikasvustaankin, osaavat käyttäytyä, eivät kiusaa toisia jne.
- "lakanaan"
Perhepäivähoitajana jo yli ... kirjoitti:
todelliset hoitoajat!
Huomautat samalla kun pyydät nimikirjoitusta, että onpas teillä paljon näitä hoitoaikojen ylityksiä.
Ja että tarvitaanko hoitoaikojen muutosta, kun se on niiiiin tarkkaa nykyisin!
Nehän pitää allekirjoittaa ne paperit joka kuukausi...eikö....
"ja enhän minä nyt ilmaiseksi ala tekemään, siksi tässä kyselen..."
- pph minäkin
eikä joillekkin mee millään perille tää juttu.
sitten vielä yks perhe yritti vaatia keskustelua päivän kulusta 30 min. myöhästymisen jälkeen.
sanoin et nyt en kerkiä, tulkaa joku päivä sovittuna hetkenä hakemaan niin juttelen mielelläni sitten. - vjfsksåbk
aikamoisia kaalipäitä noi pentujensa vanhemmat.vois hekin itse kokeilla selllaisessa työssä,jossa saattaa työaika vähän myöhästellä,ni katotaa miten naama venyis sen jälkeen.haloo kaikilla on oma elämä ja oma työaika,teidän velvollisuus on huolehtia pentuistanne tarhan aukioloajan jälkeen.että sori nyt vaa.
- mielestä
kakaroita...vanhemmat kaalipäitä....
Huh, onneksi voin hoitaa lapseni itse kotona. - siinä vaiheessa
mielestä kirjoitti:
Huh, onneksi voin hoitaa lapseni itse kotona.kun sovituista ajoista ja asioista ei pidetä kiinni. Jos vanhemmat aliarvostavat meitä (tuomalla ja hakemalla miten sattuu, odottamalla ja vaatimalla milloin mitäkin) niin kyllä se sama asenne heijastuu takaisin.
- piccells
mielestä kirjoitti:
Huh, onneksi voin hoitaa lapseni itse kotona.no kakaroita,penskoja,lapsia..niitä ne ovat.:)
kaalipäitä,pitäiskö pahemmin sanoa?
pitäisikö hoitajien hymyillä 24/7 ja sietää kaikkea vastavuoro(teidän)käytöstä?hä?
teilläkö on oikeus sitten tuoda negatiivisia tunteita meihin,mutta me emme saa teihin?
just joo.
sorry vaa mut veikkaampa että suurinosa hoitajista jauhaa paskaa lastensa tyhmistä vanhemmista,kun monella on tyhmät,kun taas monella tosi kiva.
tiesitkö että kaikki lapset eivät ole ihania,mutta heidän kanssa täytyy työn ohella vaan tulla toimeen..sinäkään et varmasti pidä kaikista ihmisistä,tai lapsista,mutta eihän nyt kukaan ihminen töissä tai muualla julkisesti niitä tunteita näytä. - ...................
piccells kirjoitti:
no kakaroita,penskoja,lapsia..niitä ne ovat.:)
pitäisikö hoitajien hymyillä 24/7 ja sietää kaikkea vastavuoro(teidän)käytöstä?hä?
teilläkö on oikeus sitten tuoda negatiivisia tunteita meihin,mutta me emme saa teihin?
just joo.
sorry vaa mut veikkaampa että suurinosa hoitajista jauhaa paskaa lastensa tyhmistä vanhemmista,kun monella on tyhmät,kun taas monella tosi kiva.
tiesitkö että kaikki lapset eivät ole ihania,mutta heidän kanssa täytyy työn ohella vaan tulla toimeen..sinäkään et varmasti pidä kaikista ihmisistä,tai lapsista,mutta eihän nyt kukaan ihminen töissä tai muualla julkisesti niitä tunteita näytä.Tietysti on luonnollista, että jokaisesta ei pidä yhtä paljon, mutta se ei saa ikinä heijastua ammattilaisten työhön, ei myöskään vapaalla. Ihmisistä pitää puhua arvostavaan sävyyn, ja tuo ei todellakaan ole sellaista!
Kun ne lasten vanhemmat ovat teille yhteityökumppaneita, joiden kanssa tulee pystyä ammattimaiseen asenteeseen. Ei ole mikään puolustus se, että kun tuo toinenkin... Itse olen kyllä kohdannut henkilöstöltä kovaa vastarintaa, kun olen joitakin asioita kyseenalaistanut. Ei silloin keskustella, mutta vaikeaksi vanhemmaksi leimataan. Ja kyseessä on ollut oikeasti jotain tosi pieniä asioita, kuten vaikkapa miksi ei saa päiväunilla pitää päällään edes t-paitaa... Lapsi vaan kertoi,ettei pysty nukkumaan, kun palelee. Mielestäni tuo lähestyi jo simputusta, mutta minun sanani ei tuonut muutosta, jolloin vein asian ylemmille tahoille, ja vasta sitten muuttui ääni kellossa, ja lapsi sai pitää t-paidan päällään siitä lähtien. Mutta tosiaan näitä pikkuasioita oli todella paljon, ja tuollaiset harmittomat toiveet kuitattiin yleisellä lausahduksella, että ei me voida ruveta muuttamaan käytäntöjämme yhden lapsen takia. - saa olla juuri
................... kirjoitti:
Tietysti on luonnollista, että jokaisesta ei pidä yhtä paljon, mutta se ei saa ikinä heijastua ammattilaisten työhön, ei myöskään vapaalla. Ihmisistä pitää puhua arvostavaan sävyyn, ja tuo ei todellakaan ole sellaista!
Kun ne lasten vanhemmat ovat teille yhteityökumppaneita, joiden kanssa tulee pystyä ammattimaiseen asenteeseen. Ei ole mikään puolustus se, että kun tuo toinenkin... Itse olen kyllä kohdannut henkilöstöltä kovaa vastarintaa, kun olen joitakin asioita kyseenalaistanut. Ei silloin keskustella, mutta vaikeaksi vanhemmaksi leimataan. Ja kyseessä on ollut oikeasti jotain tosi pieniä asioita, kuten vaikkapa miksi ei saa päiväunilla pitää päällään edes t-paitaa... Lapsi vaan kertoi,ettei pysty nukkumaan, kun palelee. Mielestäni tuo lähestyi jo simputusta, mutta minun sanani ei tuonut muutosta, jolloin vein asian ylemmille tahoille, ja vasta sitten muuttui ääni kellossa, ja lapsi sai pitää t-paidan päällään siitä lähtien. Mutta tosiaan näitä pikkuasioita oli todella paljon, ja tuollaiset harmittomat toiveet kuitattiin yleisellä lausahduksella, että ei me voida ruveta muuttamaan käytäntöjämme yhden lapsen takia.sitä mieltä mitä on. Työaikana ollaan ammattilaisia, muu ei saa välittyä asiakkaille. Vapaallakin pitää noudattaa salassapito velvollisuutta, mutta ajatukset saavat olla ihan mitä vaan.
- päiväkotilainen
Uskomatonta tekstiä! Oletko harkinnut alan vaihtoa? Vanhemmilta voi kyllä vaatia pysymistä aukiolojen rajoissa, mutta myös päiväkodin henkilöstön on säilytettävä ammatillisuus! Eiköhän meidän työtä ole lapset ja yhteistyö vanhempien kanssa? Ottakaa asiat esille, keskustelkaa! Ja vanhemmat voivat ilmoittaa (kännykät varmaan löytyy kaikilta), jos satunnaisesti myöhästyvät!
- me
piccells kirjoitti:
just joo.
tiesitkö että kaikki lapset eivät ole ihania,mutta heidän kanssa täytyy työn ohella vaan tulla toimeen..sinäkään et varmasti pidä kaikista ihmisistä,tai lapsista,mutta eihän nyt kukaan ihminen töissä tai muualla julkisesti niitä tunteita näytä.hoitaja on asiakaspalvelu työssä ja meidän työnä on hyväksyä se että vanhemmat saattaavat toisinaan olla hyvin ajattelemattomia, sekä itsekeskeisiä.
itseä väliin nyppii kans, mutta en koskaan ajattele että kaikki lapset ei ole ihania.
lapset on ainoita ihania ja aitoja tässä maailmassa.
lapset pitävät aina hoitajasta vaikka hoitaja ei pitäsi heistä.
lapset antavat aikuisen virheet anteeksi.
aikuisista ei todellakaan voi sanoa samaa. - ..I..
piccells kirjoitti:
just joo.
tiesitkö että kaikki lapset eivät ole ihania,mutta heidän kanssa täytyy työn ohella vaan tulla toimeen..sinäkään et varmasti pidä kaikista ihmisistä,tai lapsista,mutta eihän nyt kukaan ihminen töissä tai muualla julkisesti niitä tunteita näytä.oletkohan sä oikealla alalla??
vaikka kuinka ketuttais noin ei ASIAKKAISTA puhuta..
oisko mitään semmonen ku suoraan sanominen?? eihän ne vanhemmat koskaan muutu jos ette sano suoraan että tämmönen toiminta ei käy!!!
- olis
Jospa ryhdytään mekin myöhästelemään sovituista ajoista. Hups päiväkoti aukeaakin vasta 7.30 kun hoitajatäti nyt hiukan myöhästyi ja muistakaamme sitten ettei mitään kiirettä lasta vastaanottamaan vaan kaffeen keittoon ensimmäisenä. Mutta eipä taida kukaan viitsiä toteuttaa, en minä ainakaan.
- monenlaista nähnyt
Ja omani ei mennyt sen vuoksi perhepäivähoitoon, kun oli kuunnellut perhepäivähoitajien paskapuheita tahtomattani vierestä yleisessä leikkipuistossa tuntemistani perheistä oli kyllä monenmoisia juttuja. Ja päivähoidon ohjaaja oli muka yllättynyt kun kuuli syyn, miksi vaadin eri paikkaa.
Eikä pikkuasia ollut myöskään vaitiolovelvollisuuden rikkominen, joka on yleistä juuri näissä juorukerhoissa. Myöskin päiväkodeissa on paljon sellaisia ihmisiä, joiden ei pitäisi päästä lasten lähellekään.
Minun mieheni saattaa hyvinkin usein myöhästyä hausta, mutta fakta on se, että on tilanteita liikenteessä, jolloin ei ehtisi kuin helikopterilla. Ja näitä on tässä meidän seudulla viikoittain, kun ei liikenne yksinkertaisesti suju. Oma vajaan kymmenen kilometrin työmatkanikin on kestänyt joskus tunnin autolla.
Ja ai, niin. Vielä voisi listaan lisätä älyttömimmät päivähoidonohjaajat, jjotka sijoittavat saman perheen lapsia täysin päinvastaisiin suuntiin, ja siltikin kehtaavat ihmetellä, miksi lapset haetaan aina viisi minuuttia ,myöhässä. No ihan siitä syystä, että se on nopein tapa, ja tuohonkin on pitänyt jo todella kiirettä. Miksi ei siis rukata suoraan päiväkodin aukioloaikoja?
Vaihda alaa, jos noin ärsyttää, nimittäin sinunkin kuuluu puhua asiakkaistasi arvostavaan sävyyn! Se on myöskin ammattietiikan kulmakiviä. Mutta valitettavasti tuollainen asenne ei ole mikään outo! Mutta jokainen voi valita työnsä, ja kyllä nuokin riskit ovat ihan jokaisella tiedossa. Ei ole mikään uusi asia!- ffffffffffffffffffffffffff
hoitajia?arvostatko heitä,jotka pitää huolen lapsestasi.
Kumpihan sen kiitoksen ansaitsevat,teidän pennut vai hoitajat.
Hoitajat sen työn ja vaivan näkevät,lapsia ei kiitetä siitä,että hän kehittyy ja kasvaa,vaan se on luonnollinen joka ihmisen elämänvaihe.lapsia voi kehua hyvistä teoistaan ja rankaista huonoista teoista ja opettaa hyville tavoille.
Mutta se ihan kiitos ja arvostus kyllä pitäis kohdistaa hoitajiin,sillä mitä tekisitte ilman meitä :)jos puhutaan nyt koko suomen päiväkoti-iäisistä lapsista.pulassa oltais.eikö vaan. - -aada-
Vaitiolovelvollisuudesta. Päiväkodin sisällä voi puhua hoitajien kesken kaikista lapsia koskevista asioista. Ei kuitenkaan missään bussissa tms vaan työpaikalla.
Totta on, että päiväkodeissakin on monenlaista porukkaa. Myös niitä ihania ihmisiä jotka oikeasti välittävät lasten yksilöllisestä hyvinvoinnista ym. Vääränlaiseen käyttäytymiseen tulee puuttua ja on hyvä kyseenalaistaa ryhmän toimintaa jos siltä tuntuu. Tärkeintä on puhua reilusti asioista ja kertoa työntekijöille jos joku tuntuu oudolta. Yhdessä me niitä lapsia hoidetaan, yhdessä sovituilla "kasvatussäännöillä", työntekijät ja vanhemmat!
Päivähoidonohjaajat eivät sijoittele lapsia minne sattuu ihan huvikseen. Päivähoitopaikka on tarjottava siellä missä tilaa on, jos haluaa tiettyyn paikkaan niin voi joutua odottamaan.
Lasten hakemisista. Jos vanhempi tietää myöhästyvänsä, olisi siitä hyvä edes soittaa ja ilmoittaa. Jos hakeminen on usein vasta aukioloajan jälkeen, niin asiasta tulisi sopia ja kirjata hoitoaikatarve hoitosopimukseen. Päiväkodit saavat olla auki aamukuudesta iltakuuteen jos on tarvetta.
Turhaa narinaa ja varsinkin paljon tietämättömyyttä on tälläkin palstalla monesta asiasta, mikä on harmillista. Päiväkoti vastaan vanhemmat, vanhemmat vastaan päivähoito? =( - olisi kai aiheellista?
>>Minun mieheni saattaa hyvinkin usein myöhästyä hausta, mutta fakta on se, että on tilanteita liikenteessä, jolloin ei ehtisi kuin helikopterilla. Ja näitä on tässä meidän seudulla viikoittain, kun ei liikenne yksinkertaisesti suju. Oma vajaan kymmenen kilometrin työmatkanikin on kestänyt joskus tunnin autolla.
- on asiasta puhuttu
olisi kai aiheellista? kirjoitti:
>>Minun mieheni saattaa hyvinkin usein myöhästyä hausta, mutta fakta on se, että on tilanteita liikenteessä, jolloin ei ehtisi kuin helikopterilla. Ja näitä on tässä meidän seudulla viikoittain, kun ei liikenne yksinkertaisesti suju. Oma vajaan kymmenen kilometrin työmatkanikin on kestänyt joskus tunnin autolla.
Ja nykyisin lapset ovat vuorohoidossa, jossa on vielä joustamattomampaa. Isän pitäisi olla hakemassa 30 minuuttia työajan päättymisen jälkeen, vaikka matkaa on yli 40 kilometriä, ja ihan sama liikenteen sumput pitäisi selvittää.
- ...............
ffffffffffffffffffffffffff kirjoitti:
hoitajia?arvostatko heitä,jotka pitää huolen lapsestasi.
Kumpihan sen kiitoksen ansaitsevat,teidän pennut vai hoitajat.
Hoitajat sen työn ja vaivan näkevät,lapsia ei kiitetä siitä,että hän kehittyy ja kasvaa,vaan se on luonnollinen joka ihmisen elämänvaihe.lapsia voi kehua hyvistä teoistaan ja rankaista huonoista teoista ja opettaa hyville tavoille.
Mutta se ihan kiitos ja arvostus kyllä pitäis kohdistaa hoitajiin,sillä mitä tekisitte ilman meitä :)jos puhutaan nyt koko suomen päiväkoti-iäisistä lapsista.pulassa oltais.eikö vaan.Mutta päiväkodeissa ja yleensä päivähoidossa on paljon piirteitä, joista pitäisi keskustella avoimesti. Mutta en arvosta sellaisia hoitajia, joiden ei pitäisi oikeasti päästä lasten lähellekään, koska heitä on ihan liikaa. Päiväkodeissa on jopa lapsia pahoinpiteleviä hoitajia, itsekin olen sellaisen tavannut. Toki ei kaikki, eikä suurinkaan osa, mutta siltikin heitä on. Sitten on näitä käytäntöjä, kuten paljon puhutut pakkosyötöt. Evät ne mitään yksittäistapauksia ole.
Ja mitä tuohon salassapitovelvollisuuteen tulee, niin keskenään saa puhua vain lapseen suoraan liittyviä asioita, ja vain niiden henkilöiden kanssa, jotka lapsen hoitoon osallistuvat. Esimerkiksi perhepäivähoitajilla ei ole mitään oikeutta puhua perheiden asioista vieläpä sivullisten kuullen, ja voin kertoa, että monet noistakaan kuulemistani juoruista ei kyllä liity lapsen hoitoon ja hyvinvointiin millään lailla. Ei, vaikka kuinka kieroon asioita ajattelisi. Sama pätee myöskin päiväkodissa. Tietoja saa vaihtaa vain olellisista asioista.
Arvostan hoitajia, jotka kunnioittavat myöskin lasten perheitä. En vaadi mitään ekstrakohtelua, mutta mielestäni on täysin oikeutettua vaatia esimerkiski sitä, että lasta ei syötetä väkisin, maistatuksen toki hyväksyn. Mutta meilläkin on sellainen tilanne, että kotonamme on ollut hyvin erilainen ruokalista kuin pk:ssa (se ei ole siellä terveellistä edes), mm. perunaa on meillä käytetty hyvin vähän. Olen kyllä totuttanut lapsia siihenkin pikku hiljaa, mutta edelleenkin hiukan vierastavat sitä. Olen kyllä kertonut päiväkodille syyn, miksi näin on, ja myöskin sanonut sen, että meillä on aina kotona iltaruoka, joten jos ei pk:ssa ruoka maistu, niin kotona sitten on. Ja koska lapset ovat hoidossa vain lyhyitä pätkiä, ei varmasti nälkiinny siellä.
Ja minulla ei ole yhtään pentua, mutta lapsia minulla on. Minä kyllä kiitän hoitajiakin silloin, kun on tarvis, mutta sellaisesta en kiitä, että järjestelmän edut ohittavat lapsen edut. He oikeasti kehtaavat ehdottaa, että lapset pitäisi herättää joka aamu kello 5, että nukkuisvat päiväkodissa sitten päiväunet. Kuukausittain tulee aikaisia aamuja 3-4, jolloin tarhaan silloin joudun viemään, joten ei ole millään lailla lasten etujen mukaista herättää heidät joka aamu aikaisin, että tulisi pk:lle paremmin sopiva rytmi. Kyllä se lapsen edun mukaista on, että se kotirytmi on se, josta pidetään kiinni, ja vain tarvittaessa herätetään aikaisin. En ole missään vaiheesa kieltänyt lepoa, ja sitä, että lapset saavat nukkua, jos nukuttaa (ja ovat myöskin aikaisina aamuina nukkuneetkin päikkärit). Mutta jos vien lapset tarhaan muutamaksi tunniksi klo 11.30-14, silloin eivät nuku takuulla, mutta kuuntelevat kyllä sadun (osaavat olla hiljaa nukkarissa hoitajien mukaan). Ongelma vain on se, että kun kolmevuotias ei nuku silloin. Olen selittänyt, että ei meillä ole päiväunia kotonakaan nukuttu, vaan pääpaino on ollut yöunilla. Kotonakin on vain ruoan päälle pötkötelty.
Kyllä vanhempien kuuluu olla valveutuneita, ja kyseenalaistaakin toiminnan järkevyyttä. Koska nykypäiväkodit eivät ole millään lailla laadukkaita, eikä siellä oikeasti pystytä paljonkaan tukemaan, jos lapsella sattuukin olemaan vaikkapa ongelmia kehityksessään. Onneksi nykyään on noita yksityisiäkin paikkoja, joissa kyllä toimintaa suunnitellaan järkevämmin. - perin omituiselta.
on asiasta puhuttu kirjoitti:
Ja nykyisin lapset ovat vuorohoidossa, jossa on vielä joustamattomampaa. Isän pitäisi olla hakemassa 30 minuuttia työajan päättymisen jälkeen, vaikka matkaa on yli 40 kilometriä, ja ihan sama liikenteen sumput pitäisi selvittää.
Vuorohoitohan on nimenomaan hoitoa perheen tarpeen mukaan, ilmoitat ajat milloin lapsenne on hoidossa, noudatat itsekkin niitä, varaat riittävästi aikaa työmatkoihin (siis otat huomioon kun annat hoitoajat pk).
Jos pph:lla joka on vuorohoitaja, niin silloinkin ilmoitat ajoissa hoitoajat, pitäisi toimia. Vuorohoitoa saa vain todelliseen hoidontarpeseen, siihen ei ole subjektista oikeutta. - lasten hoitaja´´
on asiasta puhuttu kirjoitti:
ilmoittaa teidän työaikanne?
minä pph:na en ainakaan tee mitään vanhempien työajoilla, vaan ajat on hoitoaikoja.
ilmoitatte sen ajan milloin haette ja tuotte. - .................
lasten hoitaja´´ kirjoitti:
ilmoittaa teidän työaikanne?
minä pph:na en ainakaan tee mitään vanhempien työajoilla, vaan ajat on hoitoaikoja.
ilmoitatte sen ajan milloin haette ja tuotte.On lomake, jossa on kolme saraketta. Isän työaika, äidin työaika, ja viimeisenä lapsen hoitoaika. Ja niitä sitten syynätään, että ei kai vaan käytetä väärin. Kaiken huippu on se, että meidän pojat on todella vähän päivähoidossa verrattuna ns. keskivertolapseen.
- .........
................. kirjoitti:
On lomake, jossa on kolme saraketta. Isän työaika, äidin työaika, ja viimeisenä lapsen hoitoaika. Ja niitä sitten syynätään, että ei kai vaan käytetä väärin. Kaiken huippu on se, että meidän pojat on todella vähän päivähoidossa verrattuna ns. keskivertolapseen.
lapsen hoitoaika on meillä ensimmäisenä.Eipä henkilökunta ihmeemmin vanhempien työaikoja SYYNÄÄ,mutta kaavakkeet ovat kuntakohtaiset eli kaikilla samanlaiset. Lähinnä vuorohoitoon tarkoitetut. Koska vuorohoitoahan tarjotaan vain silloin, kun kumpikin vanhempi on töissä. Subjektiivinen hoito-oikeus on ma-pe klo 6.30-17.00.
- - ei joustoa
olisi kai aiheellista? kirjoitti:
Meidän päiväkotimme meni kiinni klo 17 vaikka suurin osa paikkakuntamme vanhemmista on 30-40 km päässä töissä, luulisin. Katselivat nenän vartta pitkin, kun viiletin viimeisten joukossa hakemaan lapsiamme kotiin. En minä ilkeyksissäni, mutta kun päivällä olin käynyt käyttämässä lastani terapiassa ja näin taphtui kolmasti viikossa... jossain välissä piti töitäkin tehdä ja tuo klo 17 oli todella aikaisin. Vaikka tietty lapsillekin piti ilta-aika kotona suoda... Kyllä siinä äiti kävi aika kovilla kierroksilla ja isä osallistui, minkä pystyi, mutta ei työnsä ja työpaikan sijaintinsa puolesta pystynyt liiemmin auttamaan.
Vaihtoehtoja ei ollut, että saatoimme maksaa elämisemme. Hoitovaihtoehdotkin ovat täällä hieman niin ja näin. Eikä erityislapsen vanhemmalla ollut senkään vertaa vaihtoehtoja, jos parhaan avun ja kuntoutuksen lapselleen halusi suoda. Erittäin hyvin lopputuloksin muuten ja tuo aika on nyt jo kaukana takana päin. Luojan kiitos. Mutta ongelmat tuntuvat jatkuvan vuodesta toiseen samanlaisina ja se on ikävää.
Jos päiväkoti sulkeutuu klo 17 ei siinä hoitosopimuksen muutoksetkaan auta! - ei voi sitä
- ei joustoa kirjoitti:
Meidän päiväkotimme meni kiinni klo 17 vaikka suurin osa paikkakuntamme vanhemmista on 30-40 km päässä töissä, luulisin. Katselivat nenän vartta pitkin, kun viiletin viimeisten joukossa hakemaan lapsiamme kotiin. En minä ilkeyksissäni, mutta kun päivällä olin käynyt käyttämässä lastani terapiassa ja näin taphtui kolmasti viikossa... jossain välissä piti töitäkin tehdä ja tuo klo 17 oli todella aikaisin. Vaikka tietty lapsillekin piti ilta-aika kotona suoda... Kyllä siinä äiti kävi aika kovilla kierroksilla ja isä osallistui, minkä pystyi, mutta ei työnsä ja työpaikan sijaintinsa puolesta pystynyt liiemmin auttamaan.
Vaihtoehtoja ei ollut, että saatoimme maksaa elämisemme. Hoitovaihtoehdotkin ovat täällä hieman niin ja näin. Eikä erityislapsen vanhemmalla ollut senkään vertaa vaihtoehtoja, jos parhaan avun ja kuntoutuksen lapselleen halusi suoda. Erittäin hyvin lopputuloksin muuten ja tuo aika on nyt jo kaukana takana päin. Luojan kiitos. Mutta ongelmat tuntuvat jatkuvan vuodesta toiseen samanlaisina ja se on ikävää.
Jos päiväkoti sulkeutuu klo 17 ei siinä hoitosopimuksen muutoksetkaan auta!lasta pitää. välipala on noin 14:00 ja aika pitkä aika lapselle tulee, jos ruokaa ei saa yli neljään tuntiin.ehkä tuo tarhan aukiolo perustuu siihen.ei aikuisetkaan jaksa, kun kotimatka ja ruoan laitto vielä vie aikansa.onhan ne omatkin lapset ruokittava.meillä on ainakin kotona päivällinen aina 18:00.siksi pyrin hakemaan jo 16:30.viimeistään 17:00.
- sulkemisaika
- ei joustoa kirjoitti:
Jos päiväkoti sulkeutuu klo 17 ei siinä hoitosopimuksen muutoksetkaan auta!on klo 17 eikä se vanhemmille riitä, pitää vaihtaa päiväkotia sellaiseen, joka on auki myöhempään. Ja ongelma poistuu sillä. Toki jos väliaikaisesti vain on vaikeuksia ehtiä klo 17 mennessä hakemaan, aivan varmasti hoitajien ja johtajan kanssa neuvottelemalla saa järjestymään väliaikaisesti pidemmän aukiolon.
- ammattitaitoa
Sinulla ei ainakaan ole ammattitaitoa hoitaa asioita oikealla tavalla kun kerran purat raivoasi näillä suomi 24 sivuilla. Ammattitaitoinen ihminen ottaisit asian puheeksi työpaikalla, vanhempien ja henkilökunnan kanssa ja miettisi yhdessä, miten jatkossa toimitaan ja johtajan rooli on tässä tärkeä. Toinen asia missä huomaa ammattitaitosi puutteen puhut lapsista KAKAROINA ja että oikein hermot menee. Voi voi kun tietäisi missä on näin raivoisa henkilö töissä, jos samalla paikkakunnalla kuin minä, kiertäisin kaukaa. Kyllä kaikki ymmärtää että meillä hoitajilla on työajat josta pidetään kiinni, tietenkin. silti mieti ja mene raivooja itteesi ei taida olla ainoa asia joka sinun elämässä nyppii.
- eivät arvosta LASTENSA
hoitoa. Hoito ei saisi mitään maksaa, ilmaiseksi pitäisi lapsosten hoito tulla (vrt Urpilainen). Rahaa on kyllä matkoihin, puuhamaihin, mäkkäreihin, teinien hönppämaukka resuihin, chipseihin, limuihin etc. Mutta että hoitajalle maksettaisiin kohtuullinen palkka - no way.
- päiväkoti menee kiinni..
No onneksi ei itselläni ole ollut ikinä tuota ongelmaa että myöhästyisin päiväkodista. Lapseni päiväkoti on nimittäin auki puoli kuuteen asti. Ja siis ihan virallisesti auki eli se ei ole mitään päivystysaikaa josta pitäisi ilmoittaa tai sopia erikseen. Toki huomaan että kotiin tekoa siellä ollaan jo kovasti tekemässä kun viimeisiä lapsia haetaan. Jotenkin tuntuu että hoitajia harmittaa ne viimeisenä haettavat vaikka haettaisiinkin ihan aukiolojen puutteessa. Johtuuko se siis siitä että jos nuo viimeisetkin haettaisiin aikaisemmin niin kotiinkin pääsisi aikaisemmin kun päiväkoti menee kiinni eli ei riitä että haetaan ennenkuin päiväkoti menee kiinni vaan olisi kivaa että kaikki lähtisi jo ennen viittä?
- kotiinhan se hoitajakin
tahtoo, miksei sais olla jo valmis kotiin lähtemään??
sille ei voi mitään jos teidän lapsi aina on se viimeinen.
ei se ole hoitopaikan vika.
ja kyllä hoitopaikka menee kiinni välittömästi kun te häivytte..anteeksi haette kullannuppunne. - minun lapseni hoitaja
kotiinhan se hoitajakin kirjoitti:
tahtoo, miksei sais olla jo valmis kotiin lähtemään??
sille ei voi mitään jos teidän lapsi aina on se viimeinen.
ei se ole hoitopaikan vika.
ja kyllä hoitopaikka menee kiinni välittömästi kun te häivytte..anteeksi haette kullannuppunne.Toivottavasti et ole oikeasti hoitohenkilöstöä. Sen verran ihmeellistä kielenkäyttöä harrastat. Muutenkin täällä palstalla on ihmeen paljon "outoja" hoitsuja jotka pitävät lapsia kiusankappaleina ja kaikkia vanhempia sellaisina jotka tahalleen tekevät sitä sun tätä esim. pitävät ylipitkää päivää sun muuta. Jos omat tuntemukset ovat niin negatiivisia varsinkin lasten suhteen niin suosittelen lämpimästi alan vaihtoa. Miksi edes sitten hakeuduit päiväkotiin töihin?
Mistäköhän muusta työstä saa lähteä aikaisemmin kun pulju on kiinni aukiolojen puitteissa. Eli jos työaika on sovittu puoli kuuteen asti niin pitää olla myös valmis olemaan siihen asti eikä harmitella jos mahdollisesti kaikki eivät lähdekään paljon ennen sitä. - pph oon
minun lapseni hoitaja kirjoitti:
Toivottavasti et ole oikeasti hoitohenkilöstöä. Sen verran ihmeellistä kielenkäyttöä harrastat. Muutenkin täällä palstalla on ihmeen paljon "outoja" hoitsuja jotka pitävät lapsia kiusankappaleina ja kaikkia vanhempia sellaisina jotka tahalleen tekevät sitä sun tätä esim. pitävät ylipitkää päivää sun muuta. Jos omat tuntemukset ovat niin negatiivisia varsinkin lasten suhteen niin suosittelen lämpimästi alan vaihtoa. Miksi edes sitten hakeuduit päiväkotiin töihin?
Mistäköhän muusta työstä saa lähteä aikaisemmin kun pulju on kiinni aukiolojen puitteissa. Eli jos työaika on sovittu puoli kuuteen asti niin pitää olla myös valmis olemaan siihen asti eikä harmitella jos mahdollisesti kaikki eivät lähdekään paljon ennen sitä.odottaen kotiin pääsyä, esim. olet tullut jo kuudeksi töihin ja nyt väsyttää(rankka päivä)tai perjantai ja odotat innolla jo vapaita tai mökkireissua perheen kanssa tms.
tai haluat olla kotona omien lasten ja miehen kanssa.
faktahan on se että tämä on meidän työmme, teemme sen parhaalla mahdollisella tavalla, mutta aina ei jaksaisi pitkää työpäivää joskus jopa 6.00-19.00.
tarhassa taitaa olla lyhyemmät päivät ja saa työajanlyhennyksiä yms. meillä pphoitsuilla ei ole.
kukaan hoitaja ei halua tehdä ilmaista työtä enkä usko että hoitajat rakastaa hoidokkejaan, tuskin.
pitää voi, muttei aina tarvitse pitää/tykätä, päällepäinhän sitä ei saa näyttää.
se kuuluu siihen ammattitaitoon.
minä pidän työstäni, mutten silti rakasta hoidokeitani.
kylmä totuus on että tätäkin työtä tehdään vain rahan takia, ja joskus huokaisee kun raskas viikko on taas takana.
- se ei maksa
mitään, vaikka pitäisi yli kuinka paljon tahansa... jos olisi myöhästymissakko esim.
50€/15min, niin myöhästelyt loppuisi siihen...- äiti 5:lle &lh
Vanhemmille ei tule aina sekään mieleen, että meillä hoitajilla saattaa olla myös omia päiväkoti-ikäisiä lapsia jotka täytyisi keritä hakemaan ajoissa hoidosta.
Päiväkotimme on auki 7-17.10 (oman lapseni hoitopaikka 6.30-17.30), työmatkaan ruuhkassa menee minulta 15min ja jos joku lapsista haetaan 10min myöhässä, myöhästyisin auttamatta oman lapseni hakemisestakin.
Tarpeeksi monen myöhästelyn jälkeen, en ole enään suostunut tuota myöhäisintä vuoroa tekemään (onnaksi pk:mme johtaja ymmärtää täysin asian), joten päiväkodissamme tuon vuoron tekee ei lapselliset/kouluikäisten lasten äidit. Tuota myöhästymissakkoa olen kuullut monenkin ehdottavan ja toivottavasti se tulee toteutumaankin. - vanhempi myöhässä
äiti 5:lle &lh kirjoitti:
Vanhemmille ei tule aina sekään mieleen, että meillä hoitajilla saattaa olla myös omia päiväkoti-ikäisiä lapsia jotka täytyisi keritä hakemaan ajoissa hoidosta.
Päiväkotimme on auki 7-17.10 (oman lapseni hoitopaikka 6.30-17.30), työmatkaan ruuhkassa menee minulta 15min ja jos joku lapsista haetaan 10min myöhässä, myöhästyisin auttamatta oman lapseni hakemisestakin.
Tarpeeksi monen myöhästelyn jälkeen, en ole enään suostunut tuota myöhäisintä vuoroa tekemään (onnaksi pk:mme johtaja ymmärtää täysin asian), joten päiväkodissamme tuon vuoron tekee ei lapselliset/kouluikäisten lasten äidit. Tuota myöhästymissakkoa olen kuullut monenkin ehdottavan ja toivottavasti se tulee toteutumaankin.Onhan se niin että joillanin vanhemmilla on tapana myöhästellä. Eivät kerro syytä myöhästymiselle tai edes sano ANTEEKSI että olen myöhässä.
Tuttua tekstiä.
Mutta mitäs sitten jos hoitaja olisi aamulla myöhässä ja vanhemmat oventakana oottamassa että saisivat lapset hoitoon. Siitä se mökä vasta syntyisikin.
En ole itse myöhästynyt mutta kuullut joiltakin että jos PK aukeaa 07.00 ja hoitaja tulee vaikka 07.05 paikalle niin heti ollaan johtoon soittamassa.
Tai että PK aukeaa 07.00 ja lapsen kuuluisi tulla 07.00 myös päiväkotiin, mutta kappas vaan, lapsi saatetaan tuodakkin jo 06.45 koska vanhemmat tietävät että hoitaja tulee aina aikaisemmin tekemässä aamurutiineita, se vasta onkin ärsyttävää.
Mutta aina noita narisijoita riittää, ei sille mittään mahda...... - tapana vielä
vanhempi myöhässä kirjoitti:
Onhan se niin että joillanin vanhemmilla on tapana myöhästellä. Eivät kerro syytä myöhästymiselle tai edes sano ANTEEKSI että olen myöhässä.
Tuttua tekstiä.
Mutta mitäs sitten jos hoitaja olisi aamulla myöhässä ja vanhemmat oventakana oottamassa että saisivat lapset hoitoon. Siitä se mökä vasta syntyisikin.
En ole itse myöhästynyt mutta kuullut joiltakin että jos PK aukeaa 07.00 ja hoitaja tulee vaikka 07.05 paikalle niin heti ollaan johtoon soittamassa.
Tai että PK aukeaa 07.00 ja lapsen kuuluisi tulla 07.00 myös päiväkotiin, mutta kappas vaan, lapsi saatetaan tuodakkin jo 06.45 koska vanhemmat tietävät että hoitaja tulee aina aikaisemmin tekemässä aamurutiineita, se vasta onkin ärsyttävää.
Mutta aina noita narisijoita riittää, ei sille mittään mahda......käydä tarhassa suihkussa ennen työn aloittamista ja siksi olen varttia ennen paikalla, ennen kuin tarha aukeaa ja siitäkös mekkala on pari kertaa synynyt, kun en avaa ovea heti kun hoidokki seisoo oven takana. vakuutus ei ole voimassa, joten en ota riskiä, enkä halua hoidokkia suihkuun. kuljen aina pyörällä, siksi haluan ottaa aamusuihkun rauhassa ja avaan oven minuutilleen. jotkut vaan ei tajua, mitäs tulevat liian aikaisin.
- meilläkin päiväkodissa.
tapana vielä kirjoitti:
käydä tarhassa suihkussa ennen työn aloittamista ja siksi olen varttia ennen paikalla, ennen kuin tarha aukeaa ja siitäkös mekkala on pari kertaa synynyt, kun en avaa ovea heti kun hoidokki seisoo oven takana. vakuutus ei ole voimassa, joten en ota riskiä, enkä halua hoidokkia suihkuun. kuljen aina pyörällä, siksi haluan ottaa aamusuihkun rauhassa ja avaan oven minuutilleen. jotkut vaan ei tajua, mitäs tulevat liian aikaisin.
koska kun päästimme vanhemman 5vaille, tultiin seuraavana aamuna 10-15 vaille ja kohta oltiin jo puolelta.
niinmpä pidämme eteisen pimeänä ja ovet lukossa kunnes kello on tasan 06.00.
ihan turha vanhempien urputtaa.
ei sinne pankkiin tai kauppaankaan pääse vaikka se myyjä siellä jo häärää aikaisemmin. - näin on
Onhan se niin että joillanin vanhemmilla on tapana myöhästellä. Eivät kerro syytä myöhästymiselle tai edes sano ANTEEKSI että olen myöhässä.
Tuttua tekstiä.
Mutta aina noita narisijoita riittää, ei sille mittään mahda......No ihan samalla tavalla voi vanhemmat valittaa siitä että jos hoitohenkilöstöä ei ole paikalla klo 7.00 ja lapsi pitäisi silloin aloittaa päivä. Nimittäin olen kuullut tapauksesta jossa päiväkodin hoitsu oli nukkunut pommiin pariinkin kertaan eikä ollut kyse mistään viiden minuutin myöhästymisestä. Aika naurettavaa odottaa sitten siinä oven takana kun töissä pitäisi olla puoli kahdeksan. Kyllä tuo on ihan yhtä paha juttu kun se että jos vanhempi hakee myöhässä.
- yks pph
näin on kirjoitti:
No ihan samalla tavalla voi vanhemmat valittaa siitä että jos hoitohenkilöstöä ei ole paikalla klo 7.00 ja lapsi pitäisi silloin aloittaa päivä. Nimittäin olen kuullut tapauksesta jossa päiväkodin hoitsu oli nukkunut pommiin pariinkin kertaan eikä ollut kyse mistään viiden minuutin myöhästymisestä. Aika naurettavaa odottaa sitten siinä oven takana kun töissä pitäisi olla puoli kahdeksan. Kyllä tuo on ihan yhtä paha juttu kun se että jos vanhempi hakee myöhässä.
joka ei tule ajoissa töihin pitäis antaa lopputili, sama se on mikä se ammatti on jos myöhästelee harva työnantaja semmoista kattelee pitkään.
valitusta vaan kehiin jos hoitaja ei ole tasan töissä kun päiväkoti aukee.
joskus myöhästyminen on tietysti inhimillistä, mutta jos se tapahtuu joka päivä tai useita kertoja lyhyen ajan sisällä ei semmoista pidä sallia. - ärsyttävä juttu
Tuttua tekstiä.
Mutta aina noita narisijoita riittää, ei sille mittään mahda......on se, että jos päiväkoti avataan aikaisin yhden lapsen takia, ja sitten se lapsi ei tulekaan... Meillä avataan klo 5.30 hoidontarpeen mukaan, muuten vasta 6.30. On yksi sellainen perhe, jossa tosi monesti on käynyt niin, että lapselle ilmoitetaan hoito alkavaksi jo klo 5.30 aamulla, mutta lapsi tuodaankin sitten vasta aamupalalle, koska "ei jaksettukaan herätä". Monesti siellä sitten hoitaja istuksii tyhjänpanttina yli tunnin ennenkuin muita lapsia tulee.
Tuo ärsyttää minua tosi paljon. Entäs jos joskus en itse menisikään töihin jo 5.30 sen yhden lapsen takia, ja sanoisin vain etten jaksanutkaan herätä? Potkut varman tulisi tai ainakin varoitus, mutta vanhemmille on nykyisin kaikki hyväksyttyä. Siinä sitä menee kallista työaikaa, kun pitää ryhmähuoneessa vartoa josko hoidokki saapuisi paikalle. Ja toki sitä minäkin mieluummin nukkuisin aamulla tunnin pidempään, kuin kuluttaisin senkin tunnin tyhjässä päiväkodissa lelulaatikoita järjestellessä tms. - ei noin
ärsyttävä juttu kirjoitti:
on se, että jos päiväkoti avataan aikaisin yhden lapsen takia, ja sitten se lapsi ei tulekaan... Meillä avataan klo 5.30 hoidontarpeen mukaan, muuten vasta 6.30. On yksi sellainen perhe, jossa tosi monesti on käynyt niin, että lapselle ilmoitetaan hoito alkavaksi jo klo 5.30 aamulla, mutta lapsi tuodaankin sitten vasta aamupalalle, koska "ei jaksettukaan herätä". Monesti siellä sitten hoitaja istuksii tyhjänpanttina yli tunnin ennenkuin muita lapsia tulee.
Tuo ärsyttää minua tosi paljon. Entäs jos joskus en itse menisikään töihin jo 5.30 sen yhden lapsen takia, ja sanoisin vain etten jaksanutkaan herätä? Potkut varman tulisi tai ainakin varoitus, mutta vanhemmille on nykyisin kaikki hyväksyttyä. Siinä sitä menee kallista työaikaa, kun pitää ryhmähuoneessa vartoa josko hoidokki saapuisi paikalle. Ja toki sitä minäkin mieluummin nukkuisin aamulla tunnin pidempään, kuin kuluttaisin senkin tunnin tyhjässä päiväkodissa lelulaatikoita järjestellessä tms.paljoa loikita vanhempien pillin mukaan. dösät ei edes kulje vielä tohon aikaan, joten meillä tullaan töihin niiden kulun mukaan, kun kaikilla ei ole omia autoja.
- avataanko
ei noin kirjoitti:
paljoa loikita vanhempien pillin mukaan. dösät ei edes kulje vielä tohon aikaan, joten meillä tullaan töihin niiden kulun mukaan, kun kaikilla ei ole omia autoja.
teillä päiväkoti aina sen mukaan mitä hoitsun dösä sattuu kulkemaan?
Tämä meidän pk on vuoropäiväkoti ja auki klo 5.30 - 22. Näistä ajoista aamut (5.30 - 6.30) ja illat (18 - 22) on päivystysaikaa eli ollaan auki vain etukäteen ilmoitetun hoidontarpeen mukaan. Meille ei oteta töihin sellaisia henkilöitä, jotka eivät pysty tekemään kaikkia vuoroja.
Mutta kyllä minustakin ihan älytöntä on se, että sama perhe varaa hoitoa het aamusta ilman oikeaa tarvetta ja että se pitää vaan sietää. Siis ei kai oikeaa hoidontarvetta voi olla jos kuitenkin on varaa valita, että jääkin nukkumaan kun ei jaksanut herätä... On niille asiasta huomautettu, mutta ei toiminta muutu mitenkään. - tarvitsee, maksaa
avataanko kirjoitti:
teillä päiväkoti aina sen mukaan mitä hoitsun dösä sattuu kulkemaan?
Tämä meidän pk on vuoropäiväkoti ja auki klo 5.30 - 22. Näistä ajoista aamut (5.30 - 6.30) ja illat (18 - 22) on päivystysaikaa eli ollaan auki vain etukäteen ilmoitetun hoidontarpeen mukaan. Meille ei oteta töihin sellaisia henkilöitä, jotka eivät pysty tekemään kaikkia vuoroja.
Mutta kyllä minustakin ihan älytöntä on se, että sama perhe varaa hoitoa het aamusta ilman oikeaa tarvetta ja että se pitää vaan sietää. Siis ei kai oikeaa hoidontarvetta voi olla jos kuitenkin on varaa valita, että jääkin nukkumaan kun ei jaksanut herätä... On niille asiasta huomautettu, mutta ei toiminta muutu mitenkään.aamutunneista eri korvauksen. sama iltapäivystyksestä.
50e kk lisämaksu...käytti tai ei!
Loppuis se turha varaaminen! - yks hoitsuli
tarvitsee, maksaa kirjoitti:
aamutunneista eri korvauksen. sama iltapäivystyksestä.
50e kk lisämaksu...käytti tai ei!
Loppuis se turha varaaminen!sais vanhemmat maksaa. eli jos hakevat lapsensa aina myöhässä.
vois olla semmoinen sääntö et 3 myöhästymistä per vuosi sallitaan..sen jälkeen menee lisämaksua. olkoon vaikka 10e / myöhästyminen/alkanut tunti. - witisentäänteidän kanssa
yks hoitsuli kirjoitti:
sais vanhemmat maksaa. eli jos hakevat lapsensa aina myöhässä.
vois olla semmoinen sääntö et 3 myöhästymistä per vuosi sallitaan..sen jälkeen menee lisämaksua. olkoon vaikka 10e / myöhästyminen/alkanut tunti.että lapsista aletaan maksamaan "parkkisakkoa"? Eiköhän olisi aika vaihtaa alaa jos ei ole mitään käsitystä siitä, että töissäkäyvillä vanhemmilla päivät eivät lopu päivähoitajien mielen mukaan. Jos on päivähoitaja pitää asennoitua siihen, että töissä kuluu aikaa ja päivähoitajan työpäivä loppuu AINA vanhempien työpäivän jälkeen. Ei siis sen mukaan miten oma kampaaja-aika on sovittu tai miten kaupat ovat auki. Maailma on täynnä muita aoja, joilla voi lähteä kun itselle sopii jos risoo olla toisten ihmisten lasten vahtina.
- kaipaa
witisentäänteidän kanssa kirjoitti:
että lapsista aletaan maksamaan "parkkisakkoa"? Eiköhän olisi aika vaihtaa alaa jos ei ole mitään käsitystä siitä, että töissäkäyvillä vanhemmilla päivät eivät lopu päivähoitajien mielen mukaan. Jos on päivähoitaja pitää asennoitua siihen, että töissä kuluu aikaa ja päivähoitajan työpäivä loppuu AINA vanhempien työpäivän jälkeen. Ei siis sen mukaan miten oma kampaaja-aika on sovittu tai miten kaupat ovat auki. Maailma on täynnä muita aoja, joilla voi lähteä kun itselle sopii jos risoo olla toisten ihmisten lasten vahtina.
petrausta. Tässähän oli alunperin kyse siitä, että vanhemmat hakevat lapsensa myöhassä hoidosta.=MYÖHÄSYTYY, sovitusta hoito-ajasta tai tulevat vasta, kun tarhan aukioloaika on jo umpeutunut. Ei kauppaankaan enää pääse, kun aukioloaika on umpeutunut. Onkohan tarhojen vakuutuksetkaan enää voimassa sen jälkeen, kun sovittu hoitoaika on ylittynyt. Saatika sitten enää, kun tarha on jo mennyt kiinni siltä päivältä.
- johanontaasperusteluja
kaipaa kirjoitti:
petrausta. Tässähän oli alunperin kyse siitä, että vanhemmat hakevat lapsensa myöhassä hoidosta.=MYÖHÄSYTYY, sovitusta hoito-ajasta tai tulevat vasta, kun tarhan aukioloaika on jo umpeutunut. Ei kauppaankaan enää pääse, kun aukioloaika on umpeutunut. Onkohan tarhojen vakuutuksetkaan enää voimassa sen jälkeen, kun sovittu hoitoaika on ylittynyt. Saatika sitten enää, kun tarha on jo mennyt kiinni siltä päivältä.
tarhojen on usein ilmoitettu olevan auki klo 18.00 asti, mutta päivähoitajat asettavan rajan pääsääntöisesti 17.00:aan. Perusteluna on päivähoitjaien tare elää omaakin elämäänsä. Kuka työssäkäyvä voi säännöllisesti lopettaa työnsä tasan klo 16.00 kun matkaan ruuhka-aikana menee n. 45 min - 1h? Päivähoitajien omat tarpeet ohittavat yhteiskunnan tarpeet siten, että työt lopetetaan tasan 16.00. Jos myöhästyt tästä 17.00 rajasta olet luuseri ja huono vanhempi. Syynä on se, että päivähoitaja haluaa päästä kotiin. En ole vielä missään tavannut päiväkotia, joka pitäisi ovensa oikeasti auki 18.00 asti.
Jos siis vanhemmat myöhästyvät tästä 17.00 rajasta ei ole kyse varsinaisesta myöhästymisestä. On kyse siitä, että päivähoitjat lintsaavat joka ainoa päivä n. 1 tunnin työstään ja aiheuttavat perheille ja yrityksille suunnatonta haittaa.
Koska muutkaan eivät oi lähteä töistään tuntia aikaisemmin tai varata yhtä tuntia "töiden lopettamiseen" ei sitä pitäisi sallia päivähoitajillekaan.
Arvata saattaa, että hoitajia kyllästyttää hoitaa toisten lapsia ja sappi kiehuu kun pihalla on enää yksi lapsi vaikka muuten voisi lähteä kotiin. Se nyt kuitenkin on päivähoitajan työ ja se pitäisi tehdä täysillä siihen päiväkodin aukioloaikaan eli klo 18:aan. Jos sen jälkeen on vielä jotain hommia ne pitäisi hoitaa sisäisillä työaikajärjestelyillä. Joko ilmoitatte virallisesti sulkemisajaksi 17.00m jonka jälkeen on tunti aikaa vaihtaa vaatteet;) tai työaika määritellään jatkuvaksi 19.00:aan jolloin sulkemisaika on 18.00. Eivät käupatkaan pistä ovia kiinni 20.00 että työntekijät pääsisivät kotiin tasan 21.00. - kiinni, meni se
johanontaasperusteluja kirjoitti:
tarhojen on usein ilmoitettu olevan auki klo 18.00 asti, mutta päivähoitajat asettavan rajan pääsääntöisesti 17.00:aan. Perusteluna on päivähoitjaien tare elää omaakin elämäänsä. Kuka työssäkäyvä voi säännöllisesti lopettaa työnsä tasan klo 16.00 kun matkaan ruuhka-aikana menee n. 45 min - 1h? Päivähoitajien omat tarpeet ohittavat yhteiskunnan tarpeet siten, että työt lopetetaan tasan 16.00. Jos myöhästyt tästä 17.00 rajasta olet luuseri ja huono vanhempi. Syynä on se, että päivähoitaja haluaa päästä kotiin. En ole vielä missään tavannut päiväkotia, joka pitäisi ovensa oikeasti auki 18.00 asti.
Jos siis vanhemmat myöhästyvät tästä 17.00 rajasta ei ole kyse varsinaisesta myöhästymisestä. On kyse siitä, että päivähoitjat lintsaavat joka ainoa päivä n. 1 tunnin työstään ja aiheuttavat perheille ja yrityksille suunnatonta haittaa.
Koska muutkaan eivät oi lähteä töistään tuntia aikaisemmin tai varata yhtä tuntia "töiden lopettamiseen" ei sitä pitäisi sallia päivähoitajillekaan.
Arvata saattaa, että hoitajia kyllästyttää hoitaa toisten lapsia ja sappi kiehuu kun pihalla on enää yksi lapsi vaikka muuten voisi lähteä kotiin. Se nyt kuitenkin on päivähoitajan työ ja se pitäisi tehdä täysillä siihen päiväkodin aukioloaikaan eli klo 18:aan. Jos sen jälkeen on vielä jotain hommia ne pitäisi hoitaa sisäisillä työaikajärjestelyillä. Joko ilmoitatte virallisesti sulkemisajaksi 17.00m jonka jälkeen on tunti aikaa vaihtaa vaatteet;) tai työaika määritellään jatkuvaksi 19.00:aan jolloin sulkemisaika on 18.00. Eivät käupatkaan pistä ovia kiinni 20.00 että työntekijät pääsisivät kotiin tasan 21.00.sitten klo 17.00 tai 17.30...18.00...22.00...työaika loppuu silloin!
Siten se työvuorolistaan kirjataan!
Ja kyse oli TAHALLAAN myöhästelevistä, ne on AINA ja AINA ne samat tyypit! - ljljkljkljkljlkjkljl
kiinni, meni se kirjoitti:
sitten klo 17.00 tai 17.30...18.00...22.00...työaika loppuu silloin!
Siten se työvuorolistaan kirjataan!
Ja kyse oli TAHALLAAN myöhästelevistä, ne on AINA ja AINA ne samat tyypit!että en ole sellaista tarhaa nähnyt, jossa lapset saisivat olla sulkemisaikaan asti. Ei suinkaan, tarhan tädit ovat itse kehitelleet "käytännön, jonka mukaan lapset haetaan tuntia aikaisemmin. Jos lapsesi on viimeinen joka haetaan vastassa on hapan naama kun ei päässytkään lähtemään kun muut lapset haettiin.
Vaikka kuinka väittäisit, että tarhan sulkemisaika on mikä on hoitajat ovat tosi näppäriä syyllistämään vanhemmat niin, että jos ei lasta haeta tuntia ennen sulkemisaikaa sen saa tuntea nahoissaan.
Tahallaan myöhästelevistä en tiedä mitän, mutta ihan oikein mokomille hoitsuille, jotka saavat tuskan hien vanhempien pintaan kun ei tiedä mitä niillä emännillä taas on ruikuttamista, onko kurahousut revenneet, onko puurolautanen kaatunut, onko juostu, kiusattu, onko vanhempi tullut liian myöhään vai liian aikaisin, listä on loputon. Ja kaiken kukkuraksi jos mainitset hävinneistä vaatteista saat vastaukseksi, ettei heillä ole aikaa juosta kadonneitten lapasten perässä. Siitä seurauksena lapsella ei ole lapasia ja sekin on siis tietenkin vanhemman vika ja johtuu siitä, ettei varmasta, ihan varmasti, ollut aamulla mukana mitään lapasia. TOIVOTONTA!
Onneksi koulu alkaa ja lapset kasvavat ja pääsee eroon näistä kammottavista hoitolaitoksista. Säälillä katson äitejä ja isiä jotka raahaavat kiireessä kullannuppujaan näihin broilerikasvattamoihin kuullakseen illalla taas kunniansa. Aamullakin kuulisi jos ei olisi niin kiire, että on livahdettava kesken puheen ovesta ulos. - yks hoitaja
johanontaasperusteluja kirjoitti:
Arvata saattaa, että hoitajia kyllästyttää hoitaa toisten lapsia ja sappi kiehuu kun pihalla on enää yksi lapsi vaikka muuten voisi lähteä kotiin. Se nyt kuitenkin on päivähoitajan työ ja se pitäisi tehdä täysillä siihen päiväkodin aukioloaikaan eli klo 18:aan. Jos sen jälkeen on vielä jotain hommia ne pitäisi hoitaa sisäisillä työaikajärjestelyillä. Joko ilmoitatte virallisesti sulkemisajaksi 17.00m jonka jälkeen on tunti aikaa vaihtaa vaatteet;) tai työaika määritellään jatkuvaksi 19.00:aan jolloin sulkemisaika on 18.00. Eivät käupatkaan pistä ovia kiinni 20.00 että työntekijät pääsisivät kotiin tasan 21.00.kyllä se päiväkoti esim. meillä menee kiinni 17.00.
ihan on VIRALLISESTI ILMOITETTU ETTÄ 6.00-17.00 ON PÄIVÄKOTI AUKI.
EI NE VANHEMMAT VOI PITÄÄ LASTAAN SILLOIN 18.00 ASTI.
EIKÄ EDES 17.30.
niille lapsille on paikka sosiaalipuolella jos ei haeta pois ajoissa, siinä ei auta sitten enää selittelyt kun nyt vähän meni ylitöiksi.
meillä ainakin lelutkin korjataan pois kun kello on 17.00.
se joka jää sen yli saa tyytyä kiipeilemään tai keinumaan.
n. 10-15min. menee aikaa vielä hoitajalta sen jälkeen kun lapsi haettu, kun laittaa ovet lukkoon ym.
niille lapsille joille tää aikataulu ei sovi on vuorotarhat.
ne on auki pitempään ja tarpeen mukaan. - asdfasdfasdfasdf
yks hoitaja kirjoitti:
kyllä se päiväkoti esim. meillä menee kiinni 17.00.
ihan on VIRALLISESTI ILMOITETTU ETTÄ 6.00-17.00 ON PÄIVÄKOTI AUKI.
EI NE VANHEMMAT VOI PITÄÄ LASTAAN SILLOIN 18.00 ASTI.
EIKÄ EDES 17.30.
niille lapsille on paikka sosiaalipuolella jos ei haeta pois ajoissa, siinä ei auta sitten enää selittelyt kun nyt vähän meni ylitöiksi.
meillä ainakin lelutkin korjataan pois kun kello on 17.00.
se joka jää sen yli saa tyytyä kiipeilemään tai keinumaan.
n. 10-15min. menee aikaa vielä hoitajalta sen jälkeen kun lapsi haettu, kun laittaa ovet lukkoon ym.
niille lapsille joille tää aikataulu ei sovi on vuorotarhat.
ne on auki pitempään ja tarpeen mukaan.päiväkodeista, jotka ovat auki 18:aan asti. Siis lapset pitäisi hakea tuntia aiemmin. Se on siis sama jos teillä menee tarha kiinni 17.00 ja vaatisitte vanhempia hakemaan lapset 16.00.
- vai mitä
asdfasdfasdfasdf kirjoitti:
päiväkodeista, jotka ovat auki 18:aan asti. Siis lapset pitäisi hakea tuntia aiemmin. Se on siis sama jos teillä menee tarha kiinni 17.00 ja vaatisitte vanhempia hakemaan lapset 16.00.
oikein meinaat.eihän tuosta saa mitään tolkkua.jos tarhan aukiolo on ilmoitettu 6:30-17:00 ja haet hänet tuon ajan jälkeen,niin olte myöhästynyt.on tainnut nyt kalikka kalahtaa oikeaan kohteeseen.
- yks hoitaja
päiväkodeista, jotka ovat auki 18:aan asti. Siis lapset pitäisi hakea tuntia aiemmin. Se on siis sama jos teillä menee tarha kiinni 17.00 ja vaatisitte vanhempia hakemaan lapset 16.00.
ei voi muuta sanoa, kuin että ihme tapaus, joka ei ymmärrä selkeää suomen kieltä.
ja missä tarhassa kukaan on koskaan vaatinut hakemaan tuntia ennen kuin sovittu on, en ole ikinä törmännyt.
se on tietysti ihan sama milloin tarha sulkee ovensa, jos hoitosopimukseen(jonka olette tehneet päivähoidon kanssa ennen kuin hoitosuhde on alkanut ja jossa on vanhempien hyväksyntä allekirjoitus) on merkattu että lapsi tarvitsee hoitoa esim. 7-16.00, ei teillä ole oikeuta pitää yhtään sen yli. - asdfasdfasdfasdasd
vai mitä kirjoitti:
oikein meinaat.eihän tuosta saa mitään tolkkua.jos tarhan aukiolo on ilmoitettu 6:30-17:00 ja haet hänet tuon ajan jälkeen,niin olte myöhästynyt.on tainnut nyt kalikka kalahtaa oikeaan kohteeseen.
Jos täällä eivät hoitsut ymmärrä mitä heille kerrotaan eivät he varmaan tahoissakaan ymmärrä, että tarhaa ei voi sulkea ennen sulkemisaikaa, eikä vanhempia kiristää hakemaan lapsia johonkin heille sopivaan aikaan.
Tämä ei koske yhtä lasta jonka sopimus olisi sellainen vaan koko tarha on tyhjä tuntia ennen virallista sulkemisaikaa. Jos siellä odottelee joku tätönen tämän ajan jälkeen on naama niin näkkärillä, että ei paremmasta väliä. - kärsimys katsoa
yks hoitaja kirjoitti:
ei voi muuta sanoa, kuin että ihme tapaus, joka ei ymmärrä selkeää suomen kieltä.
ja missä tarhassa kukaan on koskaan vaatinut hakemaan tuntia ennen kuin sovittu on, en ole ikinä törmännyt.
se on tietysti ihan sama milloin tarha sulkee ovensa, jos hoitosopimukseen(jonka olette tehneet päivähoidon kanssa ennen kuin hoitosuhde on alkanut ja jossa on vanhempien hyväksyntä allekirjoitus) on merkattu että lapsi tarvitsee hoitoa esim. 7-16.00, ei teillä ole oikeuta pitää yhtään sen yli.tarhoissa saatetaan tehdä kaikenlaista hajajäynää vanhemmille. Tuntuu kuin päivän aikana tädit olisivat viihdyttäneet itseään keksimällä kaikenlaista ikävää vanhemmista ja tarjoilevat ajatuksensa lapsia haettaessa.
Olen lukuisia kertoja joutunut itse ja kuullut sivusta kuinka hoitaja antaa törkeää palautetta vanhemmalle, joka hakee lastaan illansuussa.
Kiusaaminen on myös sukupuolisidonnaista. isiä kiusataan harvemmin kuin äitejä. Erityisesti yksinhuoltajaäidit ovat tulilinjalla. Pukupäällä liikkuva isukki saa parhaan kohtelun, vaikka hän raahaisi tarhasta minkälaisen likaisen pörräpään, joka on juuri paiskannut kiven kaverin takaraivoon. Tädit kujertelevat ja kehon kieli kertoo kuinka mairitteleva tilanne onkaan. Mutta kun hakijana on huonosti suomen puhuva maahanmuuttaja jo ilmeet ovat tylyjä ja turhan tavallista on tapa katsa ympärilleen ja huokaista turhautuneena "kun ei se ymmärrä mitään". Se on vastenmielistä katsoa. Pitäisiköhän asiaa tarkastella kussakin päiväkodissa hiukan tarkemmin. Asenteet ovat läpinäkyviä, vaikka niitä ei äääneen lausuttaisikaan.
Ei ole ihme , että päiväkodeissa kasvatetut lapset oppivat yhteiskunnan kovat säännöt jo varhain ja koulussa erot sen kun kasvavat. - ratkaisu ongelmaasi
ljljkljkljkljlkjkljl kirjoitti:
että en ole sellaista tarhaa nähnyt, jossa lapset saisivat olla sulkemisaikaan asti. Ei suinkaan, tarhan tädit ovat itse kehitelleet "käytännön, jonka mukaan lapset haetaan tuntia aikaisemmin. Jos lapsesi on viimeinen joka haetaan vastassa on hapan naama kun ei päässytkään lähtemään kun muut lapset haettiin.
Vaikka kuinka väittäisit, että tarhan sulkemisaika on mikä on hoitajat ovat tosi näppäriä syyllistämään vanhemmat niin, että jos ei lasta haeta tuntia ennen sulkemisaikaa sen saa tuntea nahoissaan.
Tahallaan myöhästelevistä en tiedä mitän, mutta ihan oikein mokomille hoitsuille, jotka saavat tuskan hien vanhempien pintaan kun ei tiedä mitä niillä emännillä taas on ruikuttamista, onko kurahousut revenneet, onko puurolautanen kaatunut, onko juostu, kiusattu, onko vanhempi tullut liian myöhään vai liian aikaisin, listä on loputon. Ja kaiken kukkuraksi jos mainitset hävinneistä vaatteista saat vastaukseksi, ettei heillä ole aikaa juosta kadonneitten lapasten perässä. Siitä seurauksena lapsella ei ole lapasia ja sekin on siis tietenkin vanhemman vika ja johtuu siitä, ettei varmasta, ihan varmasti, ollut aamulla mukana mitään lapasia. TOIVOTONTA!
Onneksi koulu alkaa ja lapset kasvavat ja pääsee eroon näistä kammottavista hoitolaitoksista. Säälillä katson äitejä ja isiä jotka raahaavat kiireessä kullannuppujaan näihin broilerikasvattamoihin kuullakseen illalla taas kunniansa. Aamullakin kuulisi jos ei olisi niin kiire, että on livahdettava kesken puheen ovesta ulos.Teet HOITAIKASOPIMUKSEN klo 18 saakka ja pidät kiinni siitä, että haet lapsesi viimeistään silloin. Ja kas, et olekaan enää myöhästyjä ja hoitsujen ärtymyksen kohde ;)
- dsdsadfasdfsadfsadf
ratkaisu ongelmaasi kirjoitti:
Teet HOITAIKASOPIMUKSEN klo 18 saakka ja pidät kiinni siitä, että haet lapsesi viimeistään silloin. Ja kas, et olekaan enää myöhästyjä ja hoitsujen ärtymyksen kohde ;)
aukioloajan loppuun asti, mutta hoitsujen mukaan koko tarhalla on käytäntö että lapset haetaan klo 17.00 mennessä. Tämä koskee kaikkia Itse en juurikaan ole myöhästynyt ja myöhästymiset ovat olleet 5-10 minuuttia. Jos jälkeeni on sattunut jäämään vain yksi lapsi voi parkkipaikalta nähdä miten hoitsu aloitta ärtyneen ävelyn edestakaisin vilkuillen välillä tielle ja välillä kelloon. Lapsi saa juosta toiseen päähän valtavan kokoista pihaa ihan miten vain.
Ihmettelen vain käytäntöä, joka vaikeuttaa töissäkäyvien elämää. Mikä antaa hoitsuille sellaisen vallan määritellä hoitoaika omien tarpeittensa mukaan. Tähän ei ole tullut muutosta vaikka asia on otettu toisinaan puheeksi. Perusteluina on aina hoitsujen oma elämä ja omat lapset jotka pitää ehti haemaan tarhasta ennen kuutta. Onko se perustelu? MInusta ei! - eikä ketään
että en ole sellaista tarhaa nähnyt, jossa lapset saisivat olla sulkemisaikaan asti. Ei suinkaan, tarhan tädit ovat itse kehitelleet "käytännön, jonka mukaan lapset haetaan tuntia aikaisemmin. Jos lapsesi on viimeinen joka haetaan vastassa on hapan naama kun ei päässytkään lähtemään kun muut lapset haettiin.
Onneksi koulu alkaa ja lapset kasvavat ja pääsee eroon näistä kammottavista hoitolaitoksista. Säälillä katson äitejä ja isiä jotka raahaavat kiireessä kullannuppujaan näihin broilerikasvattamoihin kuullakseen illalla taas kunniansa. Aamullakin kuulisi jos ei olisi niin kiire, että on livahdettava kesken puheen ovesta ulos."pakoteta" hakemaan lasta klo 16.00!
Siellä seisotaan viiteen ja piste. Jos tulet 17.10 olet myöhässä...koska hoitosopimuksessasi lukee klo 17.00.
Mitä kohtaa et ymmärrä?
Ei me itse voida kehitellä yhtään mitään tuommosta huuhaata mitä tuossa kerrot. - ja tarha on tyhjä
asdfasdfasdfasdasd kirjoitti:
Jos täällä eivät hoitsut ymmärrä mitä heille kerrotaan eivät he varmaan tahoissakaan ymmärrä, että tarhaa ei voi sulkea ennen sulkemisaikaa, eikä vanhempia kiristää hakemaan lapsia johonkin heille sopivaan aikaan.
Tämä ei koske yhtä lasta jonka sopimus olisi sellainen vaan koko tarha on tyhjä tuntia ennen virallista sulkemisaikaa. Jos siellä odottelee joku tätönen tämän ajan jälkeen on naama niin näkkärillä, että ei paremmasta väliä.ennen virallista sulkemisaikaa...silloinhan kaikki on haettu jostain syystä
ennen sulkemisaikaa!
Mutta jos siellä on se yksi, niin sen kanssa jää yksi! - herranjestassentään
eikä ketään kirjoitti:
"pakoteta" hakemaan lasta klo 16.00!
Siellä seisotaan viiteen ja piste. Jos tulet 17.10 olet myöhässä...koska hoitosopimuksessasi lukee klo 17.00.
Mitä kohtaa et ymmärrä?
Ei me itse voida kehitellä yhtään mitään tuommosta huuhaata mitä tuossa kerrot.Jos teillä tehdään kuten kerroit se ei tarkoita etteikö jossain muualla tehtisi toisin. Se onko se luvallista tai muuten suotavaa on sivuseikka. Olennaista on se, että niin tehdään.
En ymmärrä miksi vänkäät vastaan jos joku kertoo tilanteesta joka vallitsee jossakin?
Minä en ole hoitosopimuksen mukaan myöhässä vaan yleensä tunnin ajoissa, kuten muutkin vanhemmat.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Oletatko, että yritän puolustella myöhästyjiä? En todellakaan, vaan esittää kritiikkiä kokemani perusteella. - dasfasdfasdfasdf
ja tarha on tyhjä kirjoitti:
ennen virallista sulkemisaikaa...silloinhan kaikki on haettu jostain syystä
ennen sulkemisaikaa!
Mutta jos siellä on se yksi, niin sen kanssa jää yksi!Nin vain tapahtuu eräässä päiväkodissa, eikä se ole todellakaan mitään houretta. Hyvä jos ei sinun päiväkodissasi.
Koita nyt kuitenkin hyäksyä, että päiväkodeissakin on epäkohtia ja josku todella suuriakin.
Se, että jossain päiväkodissa on kätännöt päinseini ei pitäisi loukata sinua.
jA vielä kertaukseksi: kyllä päiväkoti sujetaan klo18.00. Vanhemmille on thädennetty että lapset on haettava 17.00 mennessä. Ja todellakin, jos yksi lapsi jää hoitajan kanssa yli viiden voi kääntyö portilta ja nähdä selvästi miten hoitsu aloittaa tosi räikeän nyrpistelyn, kellon vilkuilun. Ja todellakin lapsi saa olla missä on hoitsu vahtaa katua, josta odottaa vanhemman tulevan. - toimitaan!
asdfasdfasdfasdasd kirjoitti:
Tämä ei koske yhtä lasta jonka sopimus olisi sellainen vaan koko tarha on tyhjä tuntia ennen virallista sulkemisaikaa. Jos siellä odottelee joku tätönen tämän ajan jälkeen on naama niin näkkärillä, että ei paremmasta väliä.Jos päiväkoti on auki kello 18.oo saakka, silloin siellä ollaan 18.00 saakka sen yhden lapsen kanssa. Jos kaikki on haettu kello 17.00 silloin kaikki lähtee kotiin!
Eikä ketään saa pyytää hakemaan aiemmin, se ei ole laillista. - adfasdfasdfasdf
toimitaan! kirjoitti:
Jos päiväkoti on auki kello 18.oo saakka, silloin siellä ollaan 18.00 saakka sen yhden lapsen kanssa. Jos kaikki on haettu kello 17.00 silloin kaikki lähtee kotiin!
Eikä ketään saa pyytää hakemaan aiemmin, se ei ole laillista.niin vain tapahtuu ja siksi kiukuttelen, koska se ei ole laillista. Jostain syystä kukaan vanhemmista ei ole ottanut asiakseen puuttua asiaan, vaan kiltisti yrittävät järjetää haun hoitajien "ehdottoman" toiveen mukaisesti. Ehkä puutun asiaan itse.
- hoitaja85-
Onneksi koulu alkaa ja lapset kasvavat ja pääsee eroon näistä kammottavista hoitolaitoksista. Säälillä katson äitejä ja isiä jotka raahaavat kiireessä kullannuppujaan näihin broilerikasvattamoihin kuullakseen illalla taas kunniansa. Aamullakin kuulisi jos ei olisi niin kiire, että on livahdettava kesken puheen ovesta ulos.Mielestäni kuulostaa aika erikoiselta tuo kokemuksesi että hoitajat ovat kehittäneet käytännön ett lapsi pitää hakea tuntia ennen sulkemista jos pk tosiaan on auki (ei siis mitää päivystyksen tapaista) klo 18 asti.. Miten se edes onnistuisi, kai vanhemmat valittavat asiasta ja homma krjaantuisi jos kyseessä on vain hoitajien päähänpisto? ..kuulostaa uskomattomalta..
Sellaisesta olen kyllä kuullut ettää pk on "virallisesti" auki klo 17, mutta 18 asti on jonkinsortin päivystys. - niinikeppikoppa
hoitaja85- kirjoitti:
Mielestäni kuulostaa aika erikoiselta tuo kokemuksesi että hoitajat ovat kehittäneet käytännön ett lapsi pitää hakea tuntia ennen sulkemista jos pk tosiaan on auki (ei siis mitää päivystyksen tapaista) klo 18 asti.. Miten se edes onnistuisi, kai vanhemmat valittavat asiasta ja homma krjaantuisi jos kyseessä on vain hoitajien päähänpisto? ..kuulostaa uskomattomalta..
Sellaisesta olen kyllä kuullut ettää pk on "virallisesti" auki klo 17, mutta 18 asti on jonkinsortin päivystys.vuoropäiväkodissa simputettiin vanhempia niin, että lapset piti hakea tasan kuudelta. Aamulla piti tuoda 8.30 mennessä ei silloin kun työ alkaa. KUn lapsi oli useamman yön päiväkodissa uhattiin lastensuojelulla, koska vanhemmat eivät ole lapsen kanssa riittävästi. Päiväkodissa tehtiin myös paljon muita kysellnalaisia "omia päätöksi" ja laimnlyöntejä.
Tämä päiväkoti sai karkotettua useita perheitä. Tästä päiväkodista tehtiin myös lääniin valitus, mikä meni läpi. Päiväkoti sai tiukan varoituksen ja listan mit kaikkia lakeja se oli rikkonut.
Päiväkodeissa sii voi tapahtua kaikenlaista. Se miten niiden omavaltainen toiminta päättyy on asia erikseen. Joka tapauksessa, niin kauan kun toiminta sellaisenaa jatkuu ja vaikka valitusprosessi olisi käynnissä, väärinkohtelu on vanhempien jokapäiväistä arkea. Ja tosiasia on se, että useimmat vanhemmat eitä uskalla tai saa toimeksi ryhtyä valitusprosessiin. Usein taustalla on pelko, että päiväkodissa lapsella tulee ikävät oltavat. Se on todellakin oikea ja aiheellinen pelko kun on kyse niistä, toivottavasti harvoista päiväkodeista, joissa ollaan eksytty oikealta tieltä. - keskustelussa,mutta
adfasdfasdfasdf kirjoitti:
niin vain tapahtuu ja siksi kiukuttelen, koska se ei ole laillista. Jostain syystä kukaan vanhemmista ei ole ottanut asiakseen puuttua asiaan, vaan kiltisti yrittävät järjetää haun hoitajien "ehdottoman" toiveen mukaisesti. Ehkä puutun asiaan itse.
kun nyt luin...ei tuolleen saa tehdä.
Voi olla, ettei johtaja tiedä asiasta yhtään mitään!
Otappa ja kilauta heti kun luet tämän...sinne päiväkotiin.
Jos et saa tyydyttävää vastausta asiaan, ota yhteyttä tarkastajaan tai mikä se niomike teillä sitten lienee.
Työajat pitää tehä silleen, että se palvelee tarpeen mukaan!
Ihan päivähoitolakiin...lueppa sieltä. Finlexistä löytyy! - Liukuva työaika
dasfasdfasdfasdf kirjoitti:
Nin vain tapahtuu eräässä päiväkodissa, eikä se ole todellakaan mitään houretta. Hyvä jos ei sinun päiväkodissasi.
Koita nyt kuitenkin hyäksyä, että päiväkodeissakin on epäkohtia ja josku todella suuriakin.
jA vielä kertaukseksi: kyllä päiväkoti sujetaan klo18.00. Vanhemmille on thädennetty että lapset on haettava 17.00 mennessä. Ja todellakin, jos yksi lapsi jää hoitajan kanssa yli viiden voi kääntyö portilta ja nähdä selvästi miten hoitsu aloittaa tosi räikeän nyrpistelyn, kellon vilkuilun. Ja todellakin lapsi saa olla missä on hoitsu vahtaa katua, josta odottaa vanhemman tulevan.Työni alkoi aamuisin n. klo.9.00-9.30 riippuen työnanatajani ilmoituksesta, joten laitoin kolmelle lapselleni hoitoajat; aikaisintaan vien klo.8.30 ja haen klo.18.00 mennessä, yleensä klo 17.15. Olin yksinhuoltaja.
Kun menin hakemaan lapsia välillä aikaisemmin päästyäni klo.17.00 maissa, oli kaikki OK ja joskus hain sen jälkeen, kuitenkin sovituissa puitteissa. Lähes sulkeutumisaikaa lapset olivat ulkovaatteet päällä pienessä eteisessä hoitajan odotellessa minua hakemaan. Kurjaa tietysti lapsilleni odotella milloin tulen, ei ollut enää ulkoleluja saatika että hoitaja olisi leikkinyt lasteni kanssa. Työaikani oli se mikä oli, en voinut sitä muuttaa. Matkoihin meni tunti mennen tullen.
Kerran olin jo hakenut lapset, pienin alkoikin oireilla korvakipua ja päätin lähteä lääkäriin saman tien, että saa apua särkyyn. Olisin tarvinnut rattaita lääkärikäynnille. Ei ollut muuta tapaa mennä päivystykseen kuin bussilla kaikkien lasten kanssa. Lähdimme kotoa ja ajattelin ottaa rattaat pysäkille mennessämme, päiväkodin aukioloaikaa oli vielä n. puoli tuntia, mutta eipä siellä tullut kukaan avaamaan ovea, vaikutti tyhjältä talolta.
Koska siinä päiväkodissa oli ongelmia milloin mistäkin asiasta, jouduin jossain vaiheessa ottamaan kaupungin tarkastajaan yhteyttä. Mm. lapseni ilmestyi kerran pysäkille kun vielä olin siinä onneksi, itki joskus perääni. Kerroin tarkastajalle kaikki epäkohdat joita hän ihmetteli kuin myös sitä etten saanut rattaita. Tarkastajan sanat olivat -Jo se, etttä sieltä on lähdetty työajalla, osoittaa että siinä päiväkodissa on mätää.
Hoitaja on tullut vuoroon klo.10 jolloin vuoro päättyy klo.18.00
Tarkastaja kävi päiväkodissa, johtajaa ei näköjään työntekijät kunnioittaneet ollenkaan, joten ei ihme ettei kaikki sujunut. Näin kun vuoden ikäisten osastoon tuli johtaja oven suulle jotain asiaa kai, siinä hoitaja oli sekä pieni lapsi jolla nenän alus aivan vihertävää paksua limaa paksulti, nuoli kädessään olevaa palloa, joka tietysti kiilsi limasta. Mitä teki hoitaja, - ei pyyhkinyt siinäkään vaiheessa lapsen nenää kun johtaja katseli kuulumisia. - kipinäkalle
Liukuva työaika kirjoitti:
Työni alkoi aamuisin n. klo.9.00-9.30 riippuen työnanatajani ilmoituksesta, joten laitoin kolmelle lapselleni hoitoajat; aikaisintaan vien klo.8.30 ja haen klo.18.00 mennessä, yleensä klo 17.15. Olin yksinhuoltaja.
Kun menin hakemaan lapsia välillä aikaisemmin päästyäni klo.17.00 maissa, oli kaikki OK ja joskus hain sen jälkeen, kuitenkin sovituissa puitteissa. Lähes sulkeutumisaikaa lapset olivat ulkovaatteet päällä pienessä eteisessä hoitajan odotellessa minua hakemaan. Kurjaa tietysti lapsilleni odotella milloin tulen, ei ollut enää ulkoleluja saatika että hoitaja olisi leikkinyt lasteni kanssa. Työaikani oli se mikä oli, en voinut sitä muuttaa. Matkoihin meni tunti mennen tullen.
Kerran olin jo hakenut lapset, pienin alkoikin oireilla korvakipua ja päätin lähteä lääkäriin saman tien, että saa apua särkyyn. Olisin tarvinnut rattaita lääkärikäynnille. Ei ollut muuta tapaa mennä päivystykseen kuin bussilla kaikkien lasten kanssa. Lähdimme kotoa ja ajattelin ottaa rattaat pysäkille mennessämme, päiväkodin aukioloaikaa oli vielä n. puoli tuntia, mutta eipä siellä tullut kukaan avaamaan ovea, vaikutti tyhjältä talolta.
Koska siinä päiväkodissa oli ongelmia milloin mistäkin asiasta, jouduin jossain vaiheessa ottamaan kaupungin tarkastajaan yhteyttä. Mm. lapseni ilmestyi kerran pysäkille kun vielä olin siinä onneksi, itki joskus perääni. Kerroin tarkastajalle kaikki epäkohdat joita hän ihmetteli kuin myös sitä etten saanut rattaita. Tarkastajan sanat olivat -Jo se, etttä sieltä on lähdetty työajalla, osoittaa että siinä päiväkodissa on mätää.
Tarkastaja kävi päiväkodissa, johtajaa ei näköjään työntekijät kunnioittaneet ollenkaan, joten ei ihme ettei kaikki sujunut. Näin kun vuoden ikäisten osastoon tuli johtaja oven suulle jotain asiaa kai, siinä hoitaja oli sekä pieni lapsi jolla nenän alus aivan vihertävää paksua limaa paksulti, nuoli kädessään olevaa palloa, joka tietysti kiilsi limasta. Mitä teki hoitaja, - ei pyyhkinyt siinäkään vaiheessa lapsen nenää kun johtaja katseli kuulumisia.kukaan ei korjaa päiväkotien virheitä jos vanhemmat eivät puutu. Itsekin tein valituksen päiväkodista. Syyt olivat ihan aihellisia.
- normaali käytäntö
Työni alkoi aamuisin n. klo.9.00-9.30 riippuen työnanatajani ilmoituksesta, joten laitoin kolmelle lapselleni hoitoajat; aikaisintaan vien klo.8.30 ja haen klo.18.00 mennessä, yleensä klo 17.15. Olin yksinhuoltaja.
Tarkastaja kävi päiväkodissa, johtajaa ei näköjään työntekijät kunnioittaneet ollenkaan, joten ei ihme ettei kaikki sujunut. Näin kun vuoden ikäisten osastoon tuli johtaja oven suulle jotain asiaa kai, siinä hoitaja oli sekä pieni lapsi jolla nenän alus aivan vihertävää paksua limaa paksulti, nuoli kädessään olevaa palloa, joka tietysti kiilsi limasta. Mitä teki hoitaja, - ei pyyhkinyt siinäkään vaiheessa lapsen nenää kun johtaja katseli kuulumisia.jos kaikki lapset on haettu ennen päiväkodin sulkeutumisaikaa, viimeinen työntekijä voi lähteä myös pois päiväkodista. Mitä sitä tyhjään siellä työaikaa kuluttamaan tyhjässä talossa! Yleensähän päiväkodissa ollaan töissä silloin kun siellä on lapsia.
Meillä ainakin toteutuneet työajat merkittiin listoihin ja jos jonakin päivänä pääsi illasta lähtemään vaikkapa 15 tai jopa 30 minuuttia aiemmin, se tasattiin muina päivinä. Ei työntekijät siitä ilmaista vapaata saa jos lapset haetaan aiemmin.
Itse toimin näin jos minulla ei oikeasti ollut mitään järkevää tekemistä illalla kun lapset oli haettu.Joskus tosin oli jotain järjestelemistä, valmistelemista tai paperihommaa jotka oli hyvä tehdä hiljaisena aikana. - vanhempi tietty
Tarkastaja kävi päiväkodissa, johtajaa ei näköjään työntekijät kunnioittaneet ollenkaan, joten ei ihme ettei kaikki sujunut. Näin kun vuoden ikäisten osastoon tuli johtaja oven suulle jotain asiaa kai, siinä hoitaja oli sekä pieni lapsi jolla nenän alus aivan vihertävää paksua limaa paksulti, nuoli kädessään olevaa palloa, joka tietysti kiilsi limasta. Mitä teki hoitaja, - ei pyyhkinyt siinäkään vaiheessa lapsen nenää kun johtaja katseli kuulumisia.on velvollinen itse ostamaan omat rattaat, jos niitä tarvitsee.ei niitä päiväkodista lainata.toisekseen tarhan väki ei ole velvollinen huolehtimaan kenenkään omista rattaista.pihalle saavat jäädä,jos unohtuvat.ne ei ole tarhan omaisuutta.tee valitus,jos laittoivat ne lukkojen taakse.kolmanneksi:bussilla SAA matkustaa ilman rattaita.miten nälissään lapsesi ovat kun haet heidät noin myöhään?
- tähän esittämääsi
Tarkastaja kävi päiväkodissa, johtajaa ei näköjään työntekijät kunnioittaneet ollenkaan, joten ei ihme ettei kaikki sujunut. Näin kun vuoden ikäisten osastoon tuli johtaja oven suulle jotain asiaa kai, siinä hoitaja oli sekä pieni lapsi jolla nenän alus aivan vihertävää paksua limaa paksulti, nuoli kädessään olevaa palloa, joka tietysti kiilsi limasta. Mitä teki hoitaja, - ei pyyhkinyt siinäkään vaiheessa lapsen nenää kun johtaja katseli kuulumisia."Lähes sulkeutumisaikaa lapset olivat ulkovaatteet päällä pienessä eteisessä hoitajan odotellessa minua hakemaan. Kurjaa tietysti lapsilleni odotella milloin tulen, ei ollut enää ulkoleluja saatika että hoitaja olisi leikkinyt lasteni kanssa."
Tietenkään ulkoleluja ei enää lähes sulkeutumisaikana ole pihalla! Niiden keräämiseen varastoon menee yllättävän pitkään, ja koska viimeisen hoitajan pitää vielä sulkea ikkunat, mahdollisesti viedä jotkut roskat ja sammuttaa valot ja sulkea huolella kaikki ovet lähtiessään, ei hän pääsisi itsekään kotiin oman työaikansa puitteissa, jos vielä ulkolelujakin täytyisi pihalla pitää lähes sulkemisajankohtana.
"Lähdimme kotoa ja ajattelin ottaa rattaat pysäkille mennessämme, päiväkodin aukioloaikaa oli vielä n. puoli tuntia, mutta eipä siellä tullut kukaan avaamaan ovea, vaikutti tyhjältä talolta."
Jos viimeiset lapset on jo haettu, niin talon voi tietenkin sulkea. Meillä työvuorot tehdään sen mukaan mitä lapsia on paikalla, ei päiväkodin aukioloajan mukaan. Hoidontarpeen vuoksi tulemme tarvittaessa aikaisemmin töihin ja myöskin suljemme ennen virallista sulkemisaikaa, jollei kellään ole hoidontarvetta siihen saakka.
"Hoitaja on tullut vuoroon klo.10 jolloin vuoro päättyy klo.18.00"
Meillä jos tulee kymmeneen, vuoro päättyy klo 17.40. Hoitajien viikkotyöaika ei ole 40 h vaan 38 h 15 min. - vielä vähän että...
dasfasdfasdfasdf kirjoitti:
Nin vain tapahtuu eräässä päiväkodissa, eikä se ole todellakaan mitään houretta. Hyvä jos ei sinun päiväkodissasi.
jA vielä kertaukseksi: kyllä päiväkoti sujetaan klo18.00. Vanhemmille on thädennetty että lapset on haettava 17.00 mennessä. Ja todellakin, jos yksi lapsi jää hoitajan kanssa yli viiden voi kääntyö portilta ja nähdä selvästi miten hoitsu aloittaa tosi räikeän nyrpistelyn, kellon vilkuilun. Ja todellakin lapsi saa olla missä on hoitsu vahtaa katua, josta odottaa vanhemman tulevan.Ymmärrän kyllä jotenkin tätä kirjoittajaa siitä että varmaan monissa paikoissa on kirjoittamaton sääntö että odotetaan että lapset haetaan paljon ennen virallista sulkemisaikaa. Ja en tarkoita sitä että sulkemisaika on virallisesti vaikka 17.00 ja sen jälkeinen aika päivystyaikaa josta pitäisi ilmoittaa aikaisemin vaan sitä että esim. päiväkoti sulkee virallisesti 17.30 ja siihen asti saa lapset periaatteessa olla ilman mitään ilmoittamista tms. mutta kuitenkin koska suurin osa lapsista hetaan ennen kello viittä niin kyllä siellä aika nyrpeätä naamaa näytetään jos viiden jälkeen hakee.
Eipä kukaan hoitaja voi sitä kieltää etteikö kismittäisi se että yhden lapsen takia pitää jäädä vaikka 17.15 asti kun muut on haettu ennen viittä. Toivottavasti tällainen hoitaja ei kohdista nyrpeyttään ainakaan lasta tai vanhempaa kohtaaan varsinkin jos vanhempi hakee näin myöhään vain sen takia että työstä tai työmatkosita johtuen ei pääse aikaisemmin. Tosin tässä päiväkodissa ei sentään menty niin pitkälle että olisi jopa ilmoitettu että lapset pitäisi periaattessa hakea ennen viittä. Kannattaa olla välittämättä happamista naamoista jos itse tietää että on pelannut sääntöjen mukaan eli hakee hoitosopimusten ja aukiolojen puitteissa. Kannattaa ehkä huikata jos on viimeinen että kun töistä ei päässyt aikaisemmin tai oli ruuhkaa niin hoitsu ehkä tajuaa paremmin että kyllä sitä olisi ihan mielellään lastaan aikaisemmin ollut hakemassa jos olisi päässyt.
Meidänkin lapsen hoitopaikassa kaikki lapset on haettu viimeistään viideltä ja eipä paljon koskaan kukaan ole yli viiden vaikka auki on puoli kuuteen. Kun joskus haen lapseni viimeisten joukossa niin olen kokevani jotain nyrpeyttä siitä että on niin myöhä mutta toisaalta siinä on myös omaa "häpeää" siitä että lapseni on viimeinen tai toiseksi viimeinen. Kukaanhan ei haluaisi että oma lapsi on viimeinen. Itse asiassa kun huomasin että kaikki lapset haetaan ennen viittä järjestin isovanhemmat hakemaan lapset jos tiesin että oma hakuni menee yli viiden. En halunnut että lapseni ovat viimeisiä. Hirvitti joskus ajatus että jos ei olisi ollut isovanhempia apuna niin lapset olisivat aina olleet viimeisiä eikä varmaan ole kiva olla pihalla yksin vielä puoli tuntia sen jälkeen kun kaikki on haettu. Ilmoista riippuen tosin joskus lapset vietiin takaisin sisälle jos heitä ei oltu haettu ennen viittä mikä onkin mielestäni järkevää. Jos ulos mennään kolmelta niin ulkonaolosta tulee liian pitkäkestoinen jos haku ei tapahdu ennen viittä.
Olen sitä mieltä että päiväkodit menevät yleisesti ottaen liian aikaisin kiinni. Ymmärrän varsinkin jos vanhemmille tulee ongelmia oman työajan ja sellaisen päiväkodin kanssa joka menee kiinni jo klo 17.00. Nykyään työmatkoihin menee helposti jo tunti ja harvasta työstä pääsee lähtemään juuri klo 16.00. Vanhemmille pitäisi olla enemmän vaihtoehtoja eli enemmän päiväkoteja jotka menevät kiinni vasta kuudelta. Nyt taas jos joku valittaa että kyllä ne hoitajatkin pitää päästä kotiin niin päiväkodit pitää ensisijaisesti palvella työtätekeviä vanhempia ja heidän työaikojaan. Tuntuu että yhteiskunta on muuttunut koko ajan myöhäisemmäksi eli yleisin työaika ei välttämättä lopu siinä neljältä. Jos haluaa päiväkotiin töihin pitäisi pitää mielessään että se on vuorotyötä samalla tavalla kun vaikka sairaanhoitajan ja työajoissa voi olla jotain haittoja.
Jokaiselle myöhästelevälle vanhemmalle joka myöhästyy sen takia että hoitoaika ei riitä töiden takia tai pahoja ruuhkia on usein matkan varrella niin pitäisi laittaa se hoitosopimus siihen asti kun luulee että maksimissaan työaika kestää (vaikka ei ehkä joka päivä kestäisikään) ja ottaa sellainen päiväkoti joka on auki tarpeeksi myöhään. Ymmärrän että niitä ei kaikkialla vaan ole riittävästi saatavilla.
Huvikseen myöhästeleville pitäisi antaa varoitus päivähoidon johdon taholta niin johan luulisi että myöhästelyt loppuisivat jo. - tyhjässä päiväkodis
ärsyttävä juttu kirjoitti:
on se, että jos päiväkoti avataan aikaisin yhden lapsen takia, ja sitten se lapsi ei tulekaan... Meillä avataan klo 5.30 hoidontarpeen mukaan, muuten vasta 6.30. On yksi sellainen perhe, jossa tosi monesti on käynyt niin, että lapselle ilmoitetaan hoito alkavaksi jo klo 5.30 aamulla, mutta lapsi tuodaankin sitten vasta aamupalalle, koska "ei jaksettukaan herätä". Monesti siellä sitten hoitaja istuksii tyhjänpanttina yli tunnin ennenkuin muita lapsia tulee.
Tuo ärsyttää minua tosi paljon. Entäs jos joskus en itse menisikään töihin jo 5.30 sen yhden lapsen takia, ja sanoisin vain etten jaksanutkaan herätä? Potkut varman tulisi tai ainakin varoitus, mutta vanhemmille on nykyisin kaikki hyväksyttyä. Siinä sitä menee kallista työaikaa, kun pitää ryhmähuoneessa vartoa josko hoidokki saapuisi paikalle. Ja toki sitä minäkin mieluummin nukkuisin aamulla tunnin pidempään, kuin kuluttaisin senkin tunnin tyhjässä päiväkodissa lelulaatikoita järjestellessä tms.lelulaatikon tonkimisesta! Mitä valitat? Saat siitä yhtä lailla rahaa ku vaipanvaihdosta tai sadun lukemisesta. Tosiasia että joskus joissakin töissä (monellakin alalla!) on luppoaikaa, kuten mulla nyt omassani. Totta - tämänkin ajan voisi käyttää paremmin kuin tappamalla aikaa netissä, mutta ongelma ei ole minun... palkka juoksee. Nauti siitä hiljaisesta aamusta jolloin et ole ylityöllistetty: ota hyvä kirja mukaan tai neulomus, minkä harrasteen sitten saatkin mukaasi otettua.
- valitan
tyhjässä päiväkodis kirjoitti:
lelulaatikon tonkimisesta! Mitä valitat? Saat siitä yhtä lailla rahaa ku vaipanvaihdosta tai sadun lukemisesta. Tosiasia että joskus joissakin töissä (monellakin alalla!) on luppoaikaa, kuten mulla nyt omassani. Totta - tämänkin ajan voisi käyttää paremmin kuin tappamalla aikaa netissä, mutta ongelma ei ole minun... palkka juoksee. Nauti siitä hiljaisesta aamusta jolloin et ole ylityöllistetty: ota hyvä kirja mukaan tai neulomus, minkä harrasteen sitten saatkin mukaasi otettua.
a) mieluummin nukkuisin tunnin pidempään, kuin pyörittelisin peukaloita tyhjän panttina kukonlaulun aikaan aamulla.
b) tyhjän panttina ylimääräisen tunnin istuskelu tarkoittaa meillä sitä, että sama ihminen on poissa iltapäivästä jopa yli 2h sitä aikaa, jolloin lapsia on kaikkein eniten, ja osa valvoo ja osa nukkuu ja samaan aikaan pitäisi aikuisten saada pitää lakisääteiset kahvitaukonsa ja vielä välipalavalmistelujakin tehdä. Yhtään ylimääräistä aikuista ei silti ole saatavilla. Toisesta ryhmästäkään ei yleensä kukaan pääse auttamaan, sillä heillä silloin iltavuorolainen tulee töihin yleensä vasta klo 14.20. Tällöin siis ne töissä olevat aikuiset ovat ylityöllistettyjä todellakin, ja vain siksi, että vanhemmat varaavat aikaista aamuhoitoa turhaan.
c) luppoaika silloin tällöin ei pahaa varmaan tekisikään, mutta kun sama toistuu vähintään kahdesti viikossa, se alkaa käymään ärsyttäväksi. Jokainen aikainen aamutunti on jokatapauksessa pois asiakkailta, eli niiltä lapsilta ja riivitty jonkun työkaverin selkänahasta. Siksi toivoisi, että sille olisi edes jokin tarkoitus, kuten vaikka se työn tekeminen.
Eikö sinua suututtaisi joutua menemään säännöllisesti tuntia liian aikaisin töihin vain huomataksesi, että siellähän istut, vaikkei tarvetta olisi? Ja tietoisena siitä, että se tunti on pois asiakkailtasi ja tarkoittaa joka kerran liikaa töitä muille työtovereillesi? - on lähes
valitan kirjoitti:
a) mieluummin nukkuisin tunnin pidempään, kuin pyörittelisin peukaloita tyhjän panttina kukonlaulun aikaan aamulla.
b) tyhjän panttina ylimääräisen tunnin istuskelu tarkoittaa meillä sitä, että sama ihminen on poissa iltapäivästä jopa yli 2h sitä aikaa, jolloin lapsia on kaikkein eniten, ja osa valvoo ja osa nukkuu ja samaan aikaan pitäisi aikuisten saada pitää lakisääteiset kahvitaukonsa ja vielä välipalavalmistelujakin tehdä. Yhtään ylimääräistä aikuista ei silti ole saatavilla. Toisesta ryhmästäkään ei yleensä kukaan pääse auttamaan, sillä heillä silloin iltavuorolainen tulee töihin yleensä vasta klo 14.20. Tällöin siis ne töissä olevat aikuiset ovat ylityöllistettyjä todellakin, ja vain siksi, että vanhemmat varaavat aikaista aamuhoitoa turhaan.
c) luppoaika silloin tällöin ei pahaa varmaan tekisikään, mutta kun sama toistuu vähintään kahdesti viikossa, se alkaa käymään ärsyttäväksi. Jokainen aikainen aamutunti on jokatapauksessa pois asiakkailta, eli niiltä lapsilta ja riivitty jonkun työkaverin selkänahasta. Siksi toivoisi, että sille olisi edes jokin tarkoitus, kuten vaikka se työn tekeminen.
Eikö sinua suututtaisi joutua menemään säännöllisesti tuntia liian aikaisin töihin vain huomataksesi, että siellähän istut, vaikkei tarvetta olisi? Ja tietoisena siitä, että se tunti on pois asiakkailtasi ja tarkoittaa joka kerran liikaa töitä muille työtovereillesi?joka päivä parikin tuntia luppoaikaa! Eli tämä on ihan mulle tuttua että istun töissä vaikkei sille tarvetta olisikaan. Syy on mielestäni rekrytoinnissa ja sen niskoilla joka laskee työntekijöiden tarpeen. Työpaikassani pärjättäisiin mielestäni vähemmällä porukalla. Ja tämähän on tiedetty kauan että sosiaali- ja hoitoalalla töitä tehdään alimiehityksellä. Valitettavasti. Mutta syy ei ole asiakkaiden vaan niiden jotka arvelee yhden ihmisen tekevän monen työt ja kyllähän se yksi tekeekin työviihtyvyyden ja työn laadun kustannuksella.
- hoitoa vaativat
on lähes kirjoitti:
joka päivä parikin tuntia luppoaikaa! Eli tämä on ihan mulle tuttua että istun töissä vaikkei sille tarvetta olisikaan. Syy on mielestäni rekrytoinnissa ja sen niskoilla joka laskee työntekijöiden tarpeen. Työpaikassani pärjättäisiin mielestäni vähemmällä porukalla. Ja tämähän on tiedetty kauan että sosiaali- ja hoitoalalla töitä tehdään alimiehityksellä. Valitettavasti. Mutta syy ei ole asiakkaiden vaan niiden jotka arvelee yhden ihmisen tekevän monen työt ja kyllähän se yksi tekeekin työviihtyvyyden ja työn laadun kustannuksella.
vanhemmat valehtelevat hoidon tarpeen, niin kai se ei ole ainakaan henkilökunnan vika.
- no mikäs
on lähes kirjoitti:
joka päivä parikin tuntia luppoaikaa! Eli tämä on ihan mulle tuttua että istun töissä vaikkei sille tarvetta olisikaan. Syy on mielestäni rekrytoinnissa ja sen niskoilla joka laskee työntekijöiden tarpeen. Työpaikassani pärjättäisiin mielestäni vähemmällä porukalla. Ja tämähän on tiedetty kauan että sosiaali- ja hoitoalalla töitä tehdään alimiehityksellä. Valitettavasti. Mutta syy ei ole asiakkaiden vaan niiden jotka arvelee yhden ihmisen tekevän monen työt ja kyllähän se yksi tekeekin työviihtyvyyden ja työn laadun kustannuksella.
siinä tyhjänpanttina istuksiessa, jos kerran työpaikalla kukaan ja mikään ei siitä kärsi, vaan vähemmälläkin henkilöstömäärällä tultaisiin toimeen. Valitettavasti päivähoidossa ei ole kyse siitä ja loppuviimein suurimpana kärsijänä on ne asiakkaat, eli lapset. Siinä jos koneet seisoo on kyse vähän eri asiasta kuin ihmisten turvallisuudesta, eikö?
Pointti on nyt siinä, että päiväkoti avataan jo klo 5.30 jos sille on oikeaa tarvetta, ei muuten. Noin aikainen hoito ei kuulu subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen, kuten ei myöskään iltahoito klo 18 jälkeen. Jokaiselle vanhemmalle tämä on erittäin hyvin tiedotettu. Tietenkään ei ole vanhempien ja lasten syy se, että alalla on alimiehitys, mutta en pidä kohtuuttomana sitä, että vanhemmiltakin odotetaan sen verran vastaan tulemista, että eivät varaisi päivystyshoitoa toistuvasti turhaan.
- kettuuntunut
on sellaista tekstiä, että se vain vahvistaa negatiivia asenteitani päivähoitajia kohtaan. Ajatellaan vain itseä ja hoidettaviin ja heidän vanhempiinsa sunhtaudutaan todella ikävästi. Aivan kuin oli kokonaan hukassa miksi sitä työtä tehdään. Jos homma ei kiinnosta kaikkine lieveilmiöineen niin miksi ihmeessä olette valinneet sellaisen ammatin?
Päivähoitajan työ on hoitaa lapsia kun heidän vanhempansa käyvät työssä!! Hoidon tulee olla hyää ja lämminhenkinkistä ja sen pitäisi laatuvaatimusten mukaan myös tukea kotien kasvatusnäkemyksiä!!
Päiväkodit tiukentavat raja-aikojaan jatkuvasti vain hoitajien bussiaikataulujen takia ja palvelu senkun huononee. Hoitajat ajattelevat omaa parastaan ja lapset ovat kiusa, josta puhutaan kahvihuoneessa ja vanhempia haukutaan minkä keritään. Lapset joutuvat olemaan 8-10 tuntia kammottaassa ilmapiirissä ja sitten vielä kysytään miksi nuoriso voi pahoin. Syy on ihan selvä. Saisitten hävetä!
Onneksi omat lapseni ovat jo aikoja sitten ohittaneet päivhoitoiän ekä tarvitse viedä heitä naihin broilerihautomoihin enää ikimaailmassa. Toivottavasti kenenkään muunkaan ei tarvitsisi käyttää tätä "palvelua" lastensa kaitsemiseen. taso on todella laskenut.
Ennen lastenhoitajat välittivät lapsista ja tiesivät tehtävänsä merkittäväksi perheen arjen kannalta. Nykyään ajatellaan vain omaa itseä ja naristaan miten ikävää, kurjaa, hankalaa työ on ja ne jotka itseasiassa tuottavat sen palvelutarpeen ja ne työpaikat joista hoitajat saavat palkkansa ovat kaikkein pahimpia. Eipä ihme, että päiväkodin henkilökunta on niin hanakka tekemään ammattioikeutensa ylittäen"diagnooseja" lapsista joiden vanhemmat eivät ole heille mieleen. - päivähoidonasiakas
jos kutsut lapsia kakroiksi ja asenteesi vanhempia kohtaan on noin vihamielinen. Vitsi että tuollaiset hoitajat risovat ja niitä on tuhan paljon tänä päivänä. On todella ikävää tuoda aamulla lapsensa tuollaisten hoiviin ja erityisesti hakea heitä illalla kun ei ole vastassa kuin turhautuneen hoitsun valitusta siitämiten kamalan rankka päivä oli. Häpeä!
- mutta mutta
isommat päiväkodit on usein auki klo 18 asti TARVITTAESSA! Samoin avaavat ovensa aamulla klo 6 TARVITTAESSA! Ja jos tarvitset hoitoa aamulla ennen 7 tai illalla 17 jälkeen sinä ILMOITAT siitä ajoissa henkilökunnalle koska jos ketään ei tule ennen 7 tai ole 17 jälkeen hoidossa, ei henkilökunta tule/jää töihin vaan silloin ollaan töissä 7- / -17.
Ja todellakin jos et ole ilmoittanut tarvitsevasi hoitoa klo 17 jälkeen ja tulet silti lastasi hakemaan vaikkapa 17.30, olet silloin myöhässä ja silloin hoitajakin saa olla naama vähän mutrullaan, oikeutetusti! - fghdfghdfghdfgh
mutta mutta kirjoitti:
isommat päiväkodit on usein auki klo 18 asti TARVITTAESSA! Samoin avaavat ovensa aamulla klo 6 TARVITTAESSA! Ja jos tarvitset hoitoa aamulla ennen 7 tai illalla 17 jälkeen sinä ILMOITAT siitä ajoissa henkilökunnalle koska jos ketään ei tule ennen 7 tai ole 17 jälkeen hoidossa, ei henkilökunta tule/jää töihin vaan silloin ollaan töissä 7- / -17.
Ja todellakin jos et ole ilmoittanut tarvitsevasi hoitoa klo 17 jälkeen ja tulet silti lastasi hakemaan vaikkapa 17.30, olet silloin myöhässä ja silloin hoitajakin saa olla naama vähän mutrullaan, oikeutetusti!jos isossa tarhassa on yksi lapsi joka tarvitsee hoitoa 17.30 tai vaikka 18.00 asti se ei käy. Vastaus on, ettei yhden lapsen takia pidetä yhtä työntekijää jatkuvasti töissö 18.asti. Se on fakta, joka ei muutu päivähoitajien vänkäämisestä täällä.
Et todellakaan voi saada lapsellesi yksityistä hoitoa tunninajaksi, vaan joudut järjestämään asian muuten. Sorry vaan, näin se menee. - mikä siinä
mutta mutta kirjoitti:
Ja todellakin jos et ole ilmoittanut tarvitsevasi hoitoa klo 17 jälkeen ja tulet silti lastasi hakemaan vaikkapa 17.30, olet silloin myöhässä ja silloin hoitajakin saa olla naama vähän mutrullaan, oikeutetusti!vanhempia rassaa, jos päiväkodin työntekijä sen viimeisen lapsen kanssa laittelee ikkunat kiinni, paikat järjestykseen, lukitsee ovia ym. itse ainakin aikoinani näiden viimeisten lasten kanssa kävimme joskus syömässä pienet voileivät (siis lapsi/lapset söivät) ja laittelimme yhdessä paikkoja kuntoon, sammuttelimme valoja, lukitsimme ulkovarastot jne. lapsistakin oli ihan kiva puuhailla ja jutustella aikuisen kanssa. Usein sitten vanhemman tullessa hakemaan olimme molemmat ulkovaatteissamme ja lähdimme yhtä matkaa päiväkodista. Kukaan vanhempi ei valittanut siitä vaikka olin itsekin ihan kotiin lähdössä samalla.
Joskus on pitänyt kyllä soittaa 17.30 suljettavasta päiväkodista omien lasten päiväkotiin klo 17.30 että sorry, hakijoita ei näy, joten en pääse hakemaan lapsiani ajoissa. Näin sitten yhden vanhemman myöhästymisen takia vielä päiväkoti B:n hoitaja myöhästyi ehkä hakemasta omia lapsiaan päivähoitopaikasta C... Ja sitten tämä vanhempi tulee iloisesti kertoen kuinka kävi shoppailemassa itselleen uutta huulipunaa ja vaatteita ja hups, pikkuisen meni yli tämä haku. Silloin saattaa mennä naama näkkärille. No näitä sattuu oikeesti harvoin. - ne usein
mikä siinä kirjoitti:
vanhempia rassaa, jos päiväkodin työntekijä sen viimeisen lapsen kanssa laittelee ikkunat kiinni, paikat järjestykseen, lukitsee ovia ym. itse ainakin aikoinani näiden viimeisten lasten kanssa kävimme joskus syömässä pienet voileivät (siis lapsi/lapset söivät) ja laittelimme yhdessä paikkoja kuntoon, sammuttelimme valoja, lukitsimme ulkovarastot jne. lapsistakin oli ihan kiva puuhailla ja jutustella aikuisen kanssa. Usein sitten vanhemman tullessa hakemaan olimme molemmat ulkovaatteissamme ja lähdimme yhtä matkaa päiväkodista. Kukaan vanhempi ei valittanut siitä vaikka olin itsekin ihan kotiin lähdössä samalla.
Joskus on pitänyt kyllä soittaa 17.30 suljettavasta päiväkodista omien lasten päiväkotiin klo 17.30 että sorry, hakijoita ei näy, joten en pääse hakemaan lapsiani ajoissa. Näin sitten yhden vanhemman myöhästymisen takia vielä päiväkoti B:n hoitaja myöhästyi ehkä hakemasta omia lapsiaan päivähoitopaikasta C... Ja sitten tämä vanhempi tulee iloisesti kertoen kuinka kävi shoppailemassa itselleen uutta huulipunaa ja vaatteita ja hups, pikkuisen meni yli tämä haku. Silloin saattaa mennä naama näkkärille. No näitä sattuu oikeesti harvoin.ovatkin.yhdenkin tarhakaverin äidin olen usein nähnyt kaupassa, kun olen omani hakenut ja mennyt lapsen kanssa kauppaan. hänen lapsensa jää usein viideltä yksin hoitajan kanssa.ja yhäiti senkun shoppaa iloisesti.että näin.
- kyseinen päiväkoti
fghdfghdfghdfgh kirjoitti:
jos isossa tarhassa on yksi lapsi joka tarvitsee hoitoa 17.30 tai vaikka 18.00 asti se ei käy. Vastaus on, ettei yhden lapsen takia pidetä yhtä työntekijää jatkuvasti töissö 18.asti. Se on fakta, joka ei muutu päivähoitajien vänkäämisestä täällä.
Et todellakaan voi saada lapsellesi yksityistä hoitoa tunninajaksi, vaan joudut järjestämään asian muuten. Sorry vaan, näin se menee.omien nettisivujensa mukaan on auki? Meinaan meillä lukee nettisivuilla klo 18 asti ja yhden lapsen kanssa siellä ollaan klo 18 asti. Sitä paitsi, jos hoidontarve on todellinen, eli töittesi takia et voi hakea aikaisemmin, niin kunta on velvollinen hankkimaan sen hoidon. Toki työvuorot joutunee selvittämään, jos menee yli klo 17.
- asdfasdfasdfasdf
kyseinen päiväkoti kirjoitti:
omien nettisivujensa mukaan on auki? Meinaan meillä lukee nettisivuilla klo 18 asti ja yhden lapsen kanssa siellä ollaan klo 18 asti. Sitä paitsi, jos hoidontarve on todellinen, eli töittesi takia et voi hakea aikaisemmin, niin kunta on velvollinen hankkimaan sen hoidon. Toki työvuorot joutunee selvittämään, jos menee yli klo 17.
Yhden lapsen takia hoitajat eivät suostu jäämään vaan alkaa kamala painostus. Päiväkodin johtajaan vedotaan, mutta häntä ei yleensä saa kiinni. Iltapäivällä hän on lähtenyt aina jo kotiin. Ei ole tähän asti ollut muuta keinoa kuin hakea lapsi 17.00 mennessä. Sääli sitä joka sinne jää viimeisenä mieltäänosoittavan tädin kanssa vanhempiaan odottamaan.
- asdfasdfasdfasdf
mikä siinä kirjoitti:
vanhempia rassaa, jos päiväkodin työntekijä sen viimeisen lapsen kanssa laittelee ikkunat kiinni, paikat järjestykseen, lukitsee ovia ym. itse ainakin aikoinani näiden viimeisten lasten kanssa kävimme joskus syömässä pienet voileivät (siis lapsi/lapset söivät) ja laittelimme yhdessä paikkoja kuntoon, sammuttelimme valoja, lukitsimme ulkovarastot jne. lapsistakin oli ihan kiva puuhailla ja jutustella aikuisen kanssa. Usein sitten vanhemman tullessa hakemaan olimme molemmat ulkovaatteissamme ja lähdimme yhtä matkaa päiväkodista. Kukaan vanhempi ei valittanut siitä vaikka olin itsekin ihan kotiin lähdössä samalla.
Joskus on pitänyt kyllä soittaa 17.30 suljettavasta päiväkodista omien lasten päiväkotiin klo 17.30 että sorry, hakijoita ei näy, joten en pääse hakemaan lapsiani ajoissa. Näin sitten yhden vanhemman myöhästymisen takia vielä päiväkoti B:n hoitaja myöhästyi ehkä hakemasta omia lapsiaan päivähoitopaikasta C... Ja sitten tämä vanhempi tulee iloisesti kertoen kuinka kävi shoppailemassa itselleen uutta huulipunaa ja vaatteita ja hups, pikkuisen meni yli tämä haku. Silloin saattaa mennä naama näkkärille. No näitä sattuu oikeesti harvoin.Lasten kanssa voi hyin puuhailla päiväkodin sulkemishommia. Se on lapsille varmasti ihan kivaa. Jos olet iloinen etkä anna lasten tuntea, että heidät on unohdettu ja vanhemmat ovat "taas "tehneet väärin olet oikeassa paikassa.
Päiväkodissa työskentelevillä on työaikojen kanssa tietty omat ongelmansa ja se kiukuttava myöhästyjä voi olla jopa päiväkodin hoitaja.
Shoppaileminen ei kuitenkaan ole syy myöhästyä. Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä. - hyöriminen
Lasten kanssa voi hyin puuhailla päiväkodin sulkemishommia. Se on lapsille varmasti ihan kivaa. Jos olet iloinen etkä anna lasten tuntea, että heidät on unohdettu ja vanhemmat ovat "taas "tehneet väärin olet oikeassa paikassa.
Päiväkodissa työskentelevillä on työaikojen kanssa tietty omat ongelmansa ja se kiukuttava myöhästyjä voi olla jopa päiväkodin hoitaja.
Shoppaileminen ei kuitenkaan ole syy myöhästyä. Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä.ja pyöriminen ei minustakaan oikeuta pitämään lasta hoidossa viimeiseen minuuttiin ja vielä myöhästymäänkin sen takia, varsinkaan , jos hänen tenavansa on aina se viimeinen. Kas kummaa, kun sen lapsenkin voi ottaa sinne ruokakauppaan mukaan. Monesti näkyy vanhempia, jotka marssivat ruokakassien kanssa tarhan portista sisään. Meillä on tapana myös hakea ensin lapset ja mennä sitten porukalla kauppaan.
- pitää ilmoittaa
Yhden lapsen takia hoitajat eivät suostu jäämään vaan alkaa kamala painostus. Päiväkodin johtajaan vedotaan, mutta häntä ei yleensä saa kiinni. Iltapäivällä hän on lähtenyt aina jo kotiin. Ei ole tähän asti ollut muuta keinoa kuin hakea lapsi 17.00 mennessä. Sääli sitä joka sinne jää viimeisenä mieltäänosoittavan tädin kanssa vanhempiaan odottamaan.
ajoissa ja selvitää että on todellinen tarve!
Hoitaja EI VOI itse päättää lisätyöstä, siihen pitää olla esimiehen määräys.
Eli AAMULLA hoidat sen asian jos kerran tiedät siitä...ei kai se lisätyö sullekaan ilmasta tipahda. - dfgsdgsdfgsdfg
pitää ilmoittaa kirjoitti:
Eli AAMULLA hoidat sen asian jos kerran tiedät siitä...ei kai se lisätyö sullekaan ilmasta tipahda.Päiväkodilla on tieto pysyvästä tarpeesta klo 18:aan asti, mutta vastaus on, ettei yhden lapsen takia voi pitää hoitajaa työssä.
Tämä on epäkohta. Toivoisin, etteivät hoitajat täällä puolustelisi koko ajan omaa työtään ja työaikojaan ym, vaan ymmärtäisivät mitä sanon:
Päiväkoti on auki 18:aan asti, päiväkodista ilmoitetaan, että lapset on haettava 17.00 mennessä, yhden lapsen takia päiväkotia ei pidetä auki, jos vanhemmat myöhästyvät tästä määritellystä 17.00:sta hoitajat osoittavat mieltään. Lapsi jolla on tarve hoitoon klo 18.aan asti haetaan myös käskettyyn aikaan. Tälle lapselle joudutaan siis joka päivä järjestämään tunniksi mummi (joka myös työssäkäyvä) sisko, täti, eno tai joku tuttava hakemaan hänet päiväkodista, koska vanhemmat eivät ehdi päiväkotiin 17.00 mennessä.
Voiko päiväkoti todeta, ettei yhden lapsen takai järjestetä hoitajaa viimeiseksi tunniksi, vaikka päiväkodin sulkemisjakasi on määritelty 18.00?
Tiedän, että olisi useita, jotka olisivat tyytyväisiä mahdollisuuteen pitää lapsensa päiväkodissa vähintään 17.30 asti. Suurkaupungin keskustassa ja sen toisella puolella työskentelevät ovat todella tiukoilla aikataulun kanssa. Töistä pitäisi päästä lähtemään kotimatkalle viimeistään 16.00. Sillä matka kestää n. tunnin. Kehäteiden ruuhkassa matkaan menee 1,5 tuntia. Vanhemmat eivät vain ole kovin hanakoita tappelemaan lapsensa päiväkodin kanssa, koska pelkäävät sen kostautuvan lapselleen. - ja kuka sulle sanoo
dfgsdgsdfgsdfg kirjoitti:
Päiväkodilla on tieto pysyvästä tarpeesta klo 18:aan asti, mutta vastaus on, ettei yhden lapsen takia voi pitää hoitajaa työssä.
Tämä on epäkohta. Toivoisin, etteivät hoitajat täällä puolustelisi koko ajan omaa työtään ja työaikojaan ym, vaan ymmärtäisivät mitä sanon:
Päiväkoti on auki 18:aan asti, päiväkodista ilmoitetaan, että lapset on haettava 17.00 mennessä, yhden lapsen takia päiväkotia ei pidetä auki, jos vanhemmat myöhästyvät tästä määritellystä 17.00:sta hoitajat osoittavat mieltään. Lapsi jolla on tarve hoitoon klo 18.aan asti haetaan myös käskettyyn aikaan. Tälle lapselle joudutaan siis joka päivä järjestämään tunniksi mummi (joka myös työssäkäyvä) sisko, täti, eno tai joku tuttava hakemaan hänet päiväkodista, koska vanhemmat eivät ehdi päiväkotiin 17.00 mennessä.
Voiko päiväkoti todeta, ettei yhden lapsen takai järjestetä hoitajaa viimeiseksi tunniksi, vaikka päiväkodin sulkemisjakasi on määritelty 18.00?
Tiedän, että olisi useita, jotka olisivat tyytyväisiä mahdollisuuteen pitää lapsensa päiväkodissa vähintään 17.30 asti. Suurkaupungin keskustassa ja sen toisella puolella työskentelevät ovat todella tiukoilla aikataulun kanssa. Töistä pitäisi päästä lähtemään kotimatkalle viimeistään 16.00. Sillä matka kestää n. tunnin. Kehäteiden ruuhkassa matkaan menee 1,5 tuntia. Vanhemmat eivät vain ole kovin hanakoita tappelemaan lapsensa päiväkodin kanssa, koska pelkäävät sen kostautuvan lapselleen.ettei yhden lapsen takia jäädä lisätyöhön?
- no huh huh taas
ja kuka sulle sanoo kirjoitti:
ettei yhden lapsen takia jäädä lisätyöhön?
mahtaisin tietää? Totta kai tiedän mihin asti lapsen päiväkoti on auki. Sen, että yhden lapsen takia ei jäädä yli "haamurajan" ovat hoitajat ihan itse kertoneet.
Kyse ei mielestäni ole lisätyöstä jos päiväkoti on auki 18.00 asti. Sen pitäisi kuulua työaikaan.
Päiväkodin systeemissä on mielivaltaa ja työvuorolistat on tehty kuin aukioloaika olisi 17.00 asti. Oletettavasti johtaja ei ole nainen paikallaan eikä pysty pitämään kiinni tarhan säännöistä, vaan mieluummin suostuu vanhempine painostukseen kuin työntekijöidensä ojentamiseen. Koska vanhemmat ovat aina vähän altavastaajia päiväkotiin nähden he suostuvat kiristettyyn aikatauluun ja mutisevat vain takanapäin... toistaiseksi - jos laitat
dfgsdgsdfgsdfg kirjoitti:
Päiväkodilla on tieto pysyvästä tarpeesta klo 18:aan asti, mutta vastaus on, ettei yhden lapsen takia voi pitää hoitajaa työssä.
Tiedän, että olisi useita, jotka olisivat tyytyväisiä mahdollisuuteen pitää lapsensa päiväkodissa vähintään 17.30 asti. Suurkaupungin keskustassa ja sen toisella puolella työskentelevät ovat todella tiukoilla aikataulun kanssa. Töistä pitäisi päästä lähtemään kotimatkalle viimeistään 16.00. Sillä matka kestää n. tunnin. Kehäteiden ruuhkassa matkaan menee 1,5 tuntia. Vanhemmat eivät vain ole kovin hanakoita tappelemaan lapsensa päiväkodin kanssa, koska pelkäävät sen kostautuvan lapselleen.heti elokuussa nyt sähköpostia sille päiväkodin johtajalle, ja tiukaan sävyyn ilomoitat, että teidän lapsenne täytyy saada hoitoa klo 18 asti, sillä se on todellinen tarve. Liitä mukaan työnantajasi lausunto siitä, että sinun työaikasi päättyy vasta klo 17 tai sen jälkeen, ei minuttiakaan ennen. Ja ilmoita siinä, että jollei asiaan saada ratkaisua, joudut ottamaan yhteyttä ylempiin tahoihin asian hoitamiseksi.
Kyllähän lapsi hoidetaan sinne 18 asti, jos päiväkodin nettisivuilla sen ilmoitetaan olevan mahdollista ja vanhemmilla ei töidensä takia vaihtoehtoja ole. Tähän ei tietenkään kuulu se, että vanhemmilla olisi vaihtoehtojakin. Esim. monilla on ns. liukuva työaika, jolloin voi valita mennä aikaisemmin töihin ja päästä pois aikaisemmin. Tällöin tietenkin edellytetään vanhempien toimivankin niin, jotta ehtivät lapsensa hakemaan ajoissa hoidosta. Se yhden lapsen kanssa klo 18 asti oleminen nimittäin rasittaa kyllä koko ryhmän muuta toimintaa, sillä silloin saattaa aamupäivä olla aika tiukka kun iltavuorolainen tuleekin töihin vasta kymmenen jälkeen. Esimerkiksi suunniteluun toiminnan toteutus voi olla hankalaa ja lapsimäärä henkilökunnan määrään nähden liiallinen. Siksi on kohtuullista ettei lapsia hoidateta 18 asti ilman ihan oikeaa ja vanhemman työnantajan nimenomaisesti määräämää tarvetta.
Mutta tietenkin, kun tällainen ihan oikea ja työnantajan määräämä tarve on, niin hoidonkin tulee järjestyä, eikä siihen pidä henkilökunnalla olla nokankoputtamista. - että ilmoittaa
pitää ilmoittaa kirjoitti:
Eli AAMULLA hoidat sen asian jos kerran tiedät siitä...ei kai se lisätyö sullekaan ilmasta tipahda.aamulla lapsen tarvitsevankin sinä päivänä pidempään hoitoa, sillä sen päivän työvuorot on jo aamulla tehty. Meillä pitää ilmoittaa pari päivää etukäteen, niin työajan ylityksiä ei synny, sillä työaikoja voi vielä rukata siinä vaiheessa.
- sfgsdgsdfgsdfg
jos laitat kirjoitti:
heti elokuussa nyt sähköpostia sille päiväkodin johtajalle, ja tiukaan sävyyn ilomoitat, että teidän lapsenne täytyy saada hoitoa klo 18 asti, sillä se on todellinen tarve. Liitä mukaan työnantajasi lausunto siitä, että sinun työaikasi päättyy vasta klo 17 tai sen jälkeen, ei minuttiakaan ennen. Ja ilmoita siinä, että jollei asiaan saada ratkaisua, joudut ottamaan yhteyttä ylempiin tahoihin asian hoitamiseksi.
Kyllähän lapsi hoidetaan sinne 18 asti, jos päiväkodin nettisivuilla sen ilmoitetaan olevan mahdollista ja vanhemmilla ei töidensä takia vaihtoehtoja ole. Tähän ei tietenkään kuulu se, että vanhemmilla olisi vaihtoehtojakin. Esim. monilla on ns. liukuva työaika, jolloin voi valita mennä aikaisemmin töihin ja päästä pois aikaisemmin. Tällöin tietenkin edellytetään vanhempien toimivankin niin, jotta ehtivät lapsensa hakemaan ajoissa hoidosta. Se yhden lapsen kanssa klo 18 asti oleminen nimittäin rasittaa kyllä koko ryhmän muuta toimintaa, sillä silloin saattaa aamupäivä olla aika tiukka kun iltavuorolainen tuleekin töihin vasta kymmenen jälkeen. Esimerkiksi suunniteluun toiminnan toteutus voi olla hankalaa ja lapsimäärä henkilökunnan määrään nähden liiallinen. Siksi on kohtuullista ettei lapsia hoidateta 18 asti ilman ihan oikeaa ja vanhemman työnantajan nimenomaisesti määräämää tarvetta.
Mutta tietenkin, kun tällainen ihan oikea ja työnantajan määräämä tarve on, niin hoidonkin tulee järjestyä, eikä siihen pidä henkilökunnalla olla nokankoputtamista.katsotaan kuinka käy. Jos ei onnistu on tietenkin "vaihtoehtona", että joka päivä pitää varmistaa, että joku lähipiiristä pääsee hakemaan lasta ajoissa.
- ehkä apua
Voisihan sitä myös ajatella että lasten hoito päiväkodissa on työtehtävä hoitajille nk missä muussa ammatissa tahansa. Kun hoitaja ottaa työtehtävän vastaan hyväksyy hän työehdot jossa työpäivän pituus määritellään kuten kaikissa työpaikoissa. Molemminpuolinen työajan kunnioittaminen on asia joka pitäisi olla itsestään selvä. Vanhempien on usein vaikea hyväksyä tätä todellisuutta ja kunnioittaa hoitajien työtehtävää. Hoitajat eivät ole sukulaisia eivätkä perhettä vaikka työssään ovat hyvin läheisiä sekä lapsille että vanhemmille, eikä heillä ole lapsista vastuuta työ-ajan ulkopuolella. Kun vanhempien on vaikeata tätä nähdä ja kunnioittaa hoitajien työtehtävää tulisi ensi kädessä hoitajien työnantajan puututtava asiaan. Onhan työnantajan vastuulla valvoa ettei työntekijän työehtoja rikota.
- sellainen saattaisi
tehota edes joihinkin vanhempiin, että hoitaja laittaa lapsen 17:00 kuistille seisomaan ja odottamaan noutajaa ja vahtii lasta sisältä, mikäli tarhan aukiolo on 17:00 asti. Siis ennen sitä tietysti asiaan kuuluva keskustelu, mutta jos se ei tehoa... Itse olen joskus kuullut hakiessani omaani ja erään jäädessä yksin hoitajan kanssa usein, tämän lapsen kysyvän siinä monta kertaa, koska äiti tulee, koska äiti tulee...
- no huh huh taas
sellainen saattaisi kirjoitti:
tehota edes joihinkin vanhempiin, että hoitaja laittaa lapsen 17:00 kuistille seisomaan ja odottamaan noutajaa ja vahtii lasta sisältä, mikäli tarhan aukiolo on 17:00 asti. Siis ennen sitä tietysti asiaan kuuluva keskustelu, mutta jos se ei tehoa... Itse olen joskus kuullut hakiessani omaani ja erään jäädessä yksin hoitajan kanssa usein, tämän lapsen kysyvän siinä monta kertaa, koska äiti tulee, koska äiti tulee...
miten kylmää touhua. Päivähoitajien "välittäminen" lapsista tulee ikävällä tavalla esiin vähän väliä. Piväkodissa muhitaan ja kiukutellaan kun vanhemmat käyttävät hyväkseen ja vielä möhästyvät. Sitten ollaankin jo valmiita pistämään lapsi ulos kun vanhempi ei tule. Miltähän se lapsesta tuntuu SIllä ei kai kuitenkaan ole hoitotädelle paljonkaan väliä, kunhan pääsevät itse näpäyttämään vanhempia, jotka ovat asettaneet vihollisleiriin.
- olekaan
no huh huh taas kirjoitti:
miten kylmää touhua. Päivähoitajien "välittäminen" lapsista tulee ikävällä tavalla esiin vähän väliä. Piväkodissa muhitaan ja kiukutellaan kun vanhemmat käyttävät hyväkseen ja vielä möhästyvät. Sitten ollaankin jo valmiita pistämään lapsi ulos kun vanhempi ei tule. Miltähän se lapsesta tuntuu SIllä ei kai kuitenkaan ole hoitotädelle paljonkaan väliä, kunhan pääsevät itse näpäyttämään vanhempia, jotka ovat asettaneet vihollisleiriin.
hoitajien vaan vanhempien.entäs heidän välittämisensä.
- fdhfdfgdfgdfgdghfdgfdg
olekaan kirjoitti:
hoitajien vaan vanhempien.entäs heidän välittämisensä.
ei tässä ole kyse vanhempien välittämisestä. Ei hoitajien pidä aina asettaa itseään vastakkain vanhempien kanssa.
Minä ainakin tekisin ilmoituksen lääninhallitukseen jos päivähoitajat jättäisivät lapseni yksin ulos. Nostaisin asiasta todella ison metelin. Siihen ei auttaisi selitys, että vahtivat lasta ikkunasta. Niin ei saa tehdä, koska vastuu lapsesta on hoitjalla niin kauan kunnes hän on luovuttanut lapsen vanhemmalle, muulle hakijalle tai pahimmassa tapauksessa lastensuojelun sosiaalityöntekijälle.
Asiat pitää hoitaa toisin, ei kostamalla lapselle.
Ikävä, että taas tuli todistettua miten äkkiä hoitajien kokema vääryys vanhempien taholta kääntyy lapseen. Tämä on yksi suuri epäkohta päivähoidossa. Tämän takia vanhemmat tapipuvaat ihmeellisiin asioihin, joita täälläkin on mainittu. Kukaan ei halua jättää lastaan vihamielisten hoitajien hoiviin. Ja sitähän hoitajat ovat jos heille tulee skismaa vanhempien kanssa. - tainnutkin
fdhfdfgdfgdfgdghfdgfdg kirjoitti:
ei tässä ole kyse vanhempien välittämisestä. Ei hoitajien pidä aina asettaa itseään vastakkain vanhempien kanssa.
Minä ainakin tekisin ilmoituksen lääninhallitukseen jos päivähoitajat jättäisivät lapseni yksin ulos. Nostaisin asiasta todella ison metelin. Siihen ei auttaisi selitys, että vahtivat lasta ikkunasta. Niin ei saa tehdä, koska vastuu lapsesta on hoitjalla niin kauan kunnes hän on luovuttanut lapsen vanhemmalle, muulle hakijalle tai pahimmassa tapauksessa lastensuojelun sosiaalityöntekijälle.
Ikävä, että taas tuli todistettua miten äkkiä hoitajien kokema vääryys vanhempien taholta kääntyy lapseen. Tämä on yksi suuri epäkohta päivähoidossa. Tämän takia vanhemmat tapipuvaat ihmeellisiin asioihin, joita täälläkin on mainittu. Kukaan ei halua jättää lastaan vihamielisten hoitajien hoiviin. Ja sitähän hoitajat ovat jos heille tulee skismaa vanhempien kanssa.olla todella vaikeeta oppia asioita.meillä ainakin on ollut ihanat hoitajat lapsilla,emmekä ole tarhatätejä koskaan kiusanneet mitenkään, vaan kaikki on onneksi sujunut aina hyvin.ehkä sun asenteesi saa hoitajat suuttumaan sulle.
- on tullut nähtyä
tainnutkin kirjoitti:
olla todella vaikeeta oppia asioita.meillä ainakin on ollut ihanat hoitajat lapsilla,emmekä ole tarhatätejä koskaan kiusanneet mitenkään, vaan kaikki on onneksi sujunut aina hyvin.ehkä sun asenteesi saa hoitajat suuttumaan sulle.
se kirjoitus ollut kommentti edelliselle kirjoittajalle, joka ehdotti, että lapsi jätetään yksin ulos jos vanhempia ei näy?
Vanhempien asenteista huolimatta päivähoitajat eivät saa laiminlyödä vastuutaan lapsesta.
Meillä ei myöskään ole ollut hoitajien kanssa ongelmia, mutta minäkin olen nähnyt aika karkeita tapauksia. Päiväkodin vanhempainilloissa ja muissa tapahtumissa säännöllisesti mukana olleena olen hoitajien asenteista todella selvästi huomannut, mikä lapsi vanhempineen ei ole suosiossa. Lapsenikin tietää kenen äiti tai isä on epäsuosiossa. Lapseni myös selittää tällaisen lapsen hieman huonomman kohtelun sillä että tämän vanhemmissa on jotain poikkeavaa. Lapsi voi kertoa esim. että "Ville sai askartelussa taas vaan ihan pieniä oksia... se ei osannut tehdä mitään ja täti sanoi ettei se ehdi auttaa.... no varmaankin siksi, että sen äiti on juoppo ja "Mirkku"-täti ei tykkää siitä"
Hoitajien olisi syytä tarkkailla omaa käytöstään ja myös puheitaan. Lapset, jotka viettävät päiväkodissa kymmenen tuntia joka päivä näkevät ja kuulevat kaiken mahdollisen supatuksen. Kai jokainen tietää, että pienillä padoilla on suuret korvat. Kaikki se mitä lapset kuulevat päiväkodissa välittyy koteihin, eikä se aina ole todellakaan mukavaa kuultavaa. - kantautuu
on tullut nähtyä kirjoitti:
se kirjoitus ollut kommentti edelliselle kirjoittajalle, joka ehdotti, että lapsi jätetään yksin ulos jos vanhempia ei näy?
Vanhempien asenteista huolimatta päivähoitajat eivät saa laiminlyödä vastuutaan lapsesta.
Meillä ei myöskään ole ollut hoitajien kanssa ongelmia, mutta minäkin olen nähnyt aika karkeita tapauksia. Päiväkodin vanhempainilloissa ja muissa tapahtumissa säännöllisesti mukana olleena olen hoitajien asenteista todella selvästi huomannut, mikä lapsi vanhempineen ei ole suosiossa. Lapsenikin tietää kenen äiti tai isä on epäsuosiossa. Lapseni myös selittää tällaisen lapsen hieman huonomman kohtelun sillä että tämän vanhemmissa on jotain poikkeavaa. Lapsi voi kertoa esim. että "Ville sai askartelussa taas vaan ihan pieniä oksia... se ei osannut tehdä mitään ja täti sanoi ettei se ehdi auttaa.... no varmaankin siksi, että sen äiti on juoppo ja "Mirkku"-täti ei tykkää siitä"
Hoitajien olisi syytä tarkkailla omaa käytöstään ja myös puheitaan. Lapset, jotka viettävät päiväkodissa kymmenen tuntia joka päivä näkevät ja kuulevat kaiken mahdollisen supatuksen. Kai jokainen tietää, että pienillä padoilla on suuret korvat. Kaikki se mitä lapset kuulevat päiväkodissa välittyy koteihin, eikä se aina ole todellakaan mukavaa kuultavaa.myös tarhaan päin, uskokaa huviksenne. monella olisi korvat punasena, jos kaikki tietäisivät, mitä kartri-pekka tädeille kertoo...
- kenen vastuu
fdhfdfgdfgdfgdghfdgfdg kirjoitti:
Ikävä, että taas tuli todistettua miten äkkiä hoitajien kokema vääryys vanhempien taholta kääntyy lapseen. Tämä on yksi suuri epäkohta päivähoidossa. Tämän takia vanhemmat tapipuvaat ihmeellisiin asioihin, joita täälläkin on mainittu. Kukaan ei halua jättää lastaan vihamielisten hoitajien hoiviin. Ja sitähän hoitajat ovat jos heille tulee skismaa vanhempien kanssa.Jos päiväkoti sulkeutuu klo 17 ja et ole siihen mennessä viitsinyt lastasi hakea, olet vain ja ainoastaan sinä hänestä vastuussa! Ei päiväkodin vakuutukset ole voimassa sulkemisajan ulkopuolella. Sinä vaan kuvittelet, että kun et itse viitsi lastasi hakea, niin muut ihmiset huolehtikoot hänestä vapaa-aikanaan. Miksi olet halunnut lapsia, jos he ovat sinulle sellainen taakka, ettet voi heitä ajoissa hakea?
Sinä syyllistyt heitteillejättöön, jos et hae lastasi ajoissa. Miksi päiväkodin tätien pitäisi välittää lapsestasi sinua enemmän? Käsittämätöntä, että joillekin ihmisille ei riitä, että lapsi on hoidossa 10 tuntia päivässä, vaan pitää väkisin venyttää pidemmälle! Ajattelisit vähän lastasi ja lapsesi oikeutta olla vanhempiensa kanssa ja omassa kodissa. - dfghdfghdfhdfgh
kenen vastuu kirjoitti:
Jos päiväkoti sulkeutuu klo 17 ja et ole siihen mennessä viitsinyt lastasi hakea, olet vain ja ainoastaan sinä hänestä vastuussa! Ei päiväkodin vakuutukset ole voimassa sulkemisajan ulkopuolella. Sinä vaan kuvittelet, että kun et itse viitsi lastasi hakea, niin muut ihmiset huolehtikoot hänestä vapaa-aikanaan. Miksi olet halunnut lapsia, jos he ovat sinulle sellainen taakka, ettet voi heitä ajoissa hakea?
Sinä syyllistyt heitteillejättöön, jos et hae lastasi ajoissa. Miksi päiväkodin tätien pitäisi välittää lapsestasi sinua enemmän? Käsittämätöntä, että joillekin ihmisille ei riitä, että lapsi on hoidossa 10 tuntia päivässä, vaan pitää väkisin venyttää pidemmälle! Ajattelisit vähän lastasi ja lapsesi oikeutta olla vanhempiensa kanssa ja omassa kodissa.ettei yksikään aikuinen ihminen voi jättää lasta yksin. Jos vanhempia ei kuulu otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Lapsi on silloin hoitajan vastuulla niin kauan, että lastensuojelun sosiaalityöntekijä ehtii paikalle.
On todella ikävä lukea hoitajien välinpitämättömyydestä. Oma työaika on toki tärkeä, mutta kun työssä, jonka on itse itselleen valinnut, tulee eteen ongelmatilanne se hoidetaan asianmukaisesti. Ongelmatilanteet ovat erilaisia eri töissä, mutta työntekijä ei voi vain todeta, että työaika loppui.
Sinulta voisi kysyä vastavuoroisesti: miksi olet valinnut itsellesi työn päiväkodissa, jossa olet vastuussa lapsista jos homma ei tuon enempää kiinnosta. Kyllä kai ammattia valitessasi olit tietoinen, että juuri nämä vanhempien myhästymiset ovat yksi työn ikäviin puoliin kuuluva asia? Miksi et vaihda pikaisesti sellaiseen työhön, jossa ei tule sellaisia ongelmia, joiden takia joutuisit jäämään joskus ylitöihin. - pystyisikään
dfghdfghdfhdfgh kirjoitti:
ettei yksikään aikuinen ihminen voi jättää lasta yksin. Jos vanhempia ei kuulu otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Lapsi on silloin hoitajan vastuulla niin kauan, että lastensuojelun sosiaalityöntekijä ehtii paikalle.
On todella ikävä lukea hoitajien välinpitämättömyydestä. Oma työaika on toki tärkeä, mutta kun työssä, jonka on itse itselleen valinnut, tulee eteen ongelmatilanne se hoidetaan asianmukaisesti. Ongelmatilanteet ovat erilaisia eri töissä, mutta työntekijä ei voi vain todeta, että työaika loppui.
Sinulta voisi kysyä vastavuoroisesti: miksi olet valinnut itsellesi työn päiväkodissa, jossa olet vastuussa lapsista jos homma ei tuon enempää kiinnosta. Kyllä kai ammattia valitessasi olit tietoinen, että juuri nämä vanhempien myhästymiset ovat yksi työn ikäviin puoliin kuuluva asia? Miksi et vaihda pikaisesti sellaiseen työhön, jossa ei tule sellaisia ongelmia, joiden takia joutuisit jäämään joskus ylitöihin.tekmään tarhatyötä. olisi todella sydäntä raastavaa katsoa talvipakkasella viluista ja nälkäistä lasta, joka odottaa ja odottaa hakijaansa ja kyselee monta kertaa, koska se oikein tulee, kun kaikki muut on jo haettu. ja kuinka moni nuari pimu ymmärtää tällaisia asioita hakiessaan teininä opiskelemaan, ellei ole kokenut mahdollisesti itte samaa. eppäilen, että tällainen vanhempien välinpitämättömyys tuloo monelle yllärinä.
- konkarikuulantyöntäjä
pystyisikään kirjoitti:
tekmään tarhatyötä. olisi todella sydäntä raastavaa katsoa talvipakkasella viluista ja nälkäistä lasta, joka odottaa ja odottaa hakijaansa ja kyselee monta kertaa, koska se oikein tulee, kun kaikki muut on jo haettu. ja kuinka moni nuari pimu ymmärtää tällaisia asioita hakiessaan teininä opiskelemaan, ellei ole kokenut mahdollisesti itte samaa. eppäilen, että tällainen vanhempien välinpitämättömyys tuloo monelle yllärinä.
töiden varjopuolet tulevat. Niistä ei juuri ammattia valitessa kerrota ellei itsellä ole älliä sitä mietiskellä. Miksi ihmeessä monet pystyvät sen tekemään. Moni ei hae lääkikseen kun eivät halua tehdä oikeasti tehdä sitä työtä, jota lääkärit tekevät. Ajattelevat siis mitä lääkärit oikeasti tekevät, vaikka yhteiskunnallinen arvostus on korkealla. Moni ei halua automekaanikoksi, koska tietää, että työssä on kamalat työasennot sekä kylmät ja likaiset työtilat. JOku ei halua sairaanhoitajaksi, koska työ on vuorotyötä ja joutuu olemaan jatkuvasti jaloillaan. Miksi päivähoitajat eivät pysty kuvittelemaan etukäteen työnsä ikäviä asioita? Kertookohan se jotain heistä yleensä?
- hakee myöhään?
pystyisikään kirjoitti:
tekmään tarhatyötä. olisi todella sydäntä raastavaa katsoa talvipakkasella viluista ja nälkäistä lasta, joka odottaa ja odottaa hakijaansa ja kyselee monta kertaa, koska se oikein tulee, kun kaikki muut on jo haettu. ja kuinka moni nuari pimu ymmärtää tällaisia asioita hakiessaan teininä opiskelemaan, ellei ole kokenut mahdollisesti itte samaa. eppäilen, että tällainen vanhempien välinpitämättömyys tuloo monelle yllärinä.
Oletkohan koskaan ajatellut että usein se lapsi joka haetaan viimeisenä tai myöhään haetaan vain sen takia että vanhempi ei pääse töistään aikaisemmin!!!
Vaikka täällä yritellään väläytellä että juuri kotonaolevat vanhemat pitävät lapsiaan kaikkein myöhimpään hoidossa niin näin ei todellisuudessa kuitenkaan ole. Kyllä ainakin meidän päiväkodissa ne jotka ovat vielä viideltä ja sen jälkeen hoidossa ovat juuri työssäkäyvien vanhempien lapsia! Sehän ei ole vanhemman vika jos työaika loppuu vasta puoli viisi ja työmatkaan kestää 45 minuuttia.
Päiväkodin on pystyttävä tarjoamaan hyvää hoitoa lapsille ottaen huomioon että monilla lapsilla on täysin eri haku ajat. Onneksi meidän päiväkodissa ne jotka haetaan myöhään eivät joudu odottamaan viluisina ulkona kylmässä vaan tuodaan sisällä viimeistään viideltä jos tiedetään että vanhempi tulee lähempänä puoli kuutta.
Se osoittaa jo aikamoista ammattitaidon puutetta että muutamat hoitsut aina olettavat automaattisesti että jos lapsi haetaan myöhään tai hänellä on pitkä päivä niin se on vanhempien välinpitämyyttä?
Kotonaolevien vanhempien lapset ovat keskimäärin paljon lyhyempää päivää kun työssäkäyvien ja yleisesti juuri he haetaan viimeistään neljältä. Tästä oli tutkimus muutama kuukausi sitten ja tuntimäärä oli keskimäärin muistaakseni n 7h. päivässä ja huom. kotonaolevien vanhempien lapset ovat myös lomapäivillä useammin kun työssäkäyvien. Tietenkin joku onneton poikkeus tuohon joukkoon voi mahtua mutta en ole kyllä ikinä itse törmännyt tuollaisiin tapauksiin. - vaikeita vanhempia?
kenen vastuu kirjoitti:
Jos päiväkoti sulkeutuu klo 17 ja et ole siihen mennessä viitsinyt lastasi hakea, olet vain ja ainoastaan sinä hänestä vastuussa! Ei päiväkodin vakuutukset ole voimassa sulkemisajan ulkopuolella. Sinä vaan kuvittelet, että kun et itse viitsi lastasi hakea, niin muut ihmiset huolehtikoot hänestä vapaa-aikanaan. Miksi olet halunnut lapsia, jos he ovat sinulle sellainen taakka, ettet voi heitä ajoissa hakea?
Sinä syyllistyt heitteillejättöön, jos et hae lastasi ajoissa. Miksi päiväkodin tätien pitäisi välittää lapsestasi sinua enemmän? Käsittämätöntä, että joillekin ihmisille ei riitä, että lapsi on hoidossa 10 tuntia päivässä, vaan pitää väkisin venyttää pidemmälle! Ajattelisit vähän lastasi ja lapsesi oikeutta olla vanhempiensa kanssa ja omassa kodissa.Kuinkas paljon lapsia on sinun päiväkodissasi jotka ovat kymmenen tuntia tai yli päivässä? Meidän päiväkodissa ei yhtään. 90% tapauksissa se vanhempi joka menee töihin myöhempään vie lapsen hoitoon ja se joka pääsee aikaisemmin hakee sitten aikaisemmin eli lapsen päivä ei mene tuhon kymmeneen tuntiin. Puhut todella poikkeustapauksissa joita ei pitäisi olla ja toivottavasti ei paljon olekaan. Jopa yksinhuoltaja ehtii hyvin alle kymmenen tunnin päivään kun työaika on 8h ja matka ei kestä tuntia enempää per suunta.
Jos joku vanhempi usein tekee niin että pitää yli sovitun hoito ajan niin siihen pitäisi voida käyttää jotain "parannusmenetelmää" eli vaikka päiväkodin johdon puhutteluun ja selvitys uudestaan hoitoajosita ja sopimuksesta ja pitääkö mahdollisesti hankkia jo vuorohoitopaikka. Luulisi jo päiväkodin johdon haluavan puuttuvan asiaan jos monta kertaa haetaan lapsi vasta päiväkodin sulkemisajan jälkeen. Turhaa täällä mekastaa ja yrittää esittää että melkein kaikki vanhemmat pitävät lastaan huvikseen mahdollisimman pitkään hoidossa eivätkä hae ennen sulkemisaikaa kun suurin osa ei tee niin. - lapset ja
hakee myöhään? kirjoitti:
Oletkohan koskaan ajatellut että usein se lapsi joka haetaan viimeisenä tai myöhään haetaan vain sen takia että vanhempi ei pääse töistään aikaisemmin!!!
Vaikka täällä yritellään väläytellä että juuri kotonaolevat vanhemat pitävät lapsiaan kaikkein myöhimpään hoidossa niin näin ei todellisuudessa kuitenkaan ole. Kyllä ainakin meidän päiväkodissa ne jotka ovat vielä viideltä ja sen jälkeen hoidossa ovat juuri työssäkäyvien vanhempien lapsia! Sehän ei ole vanhemman vika jos työaika loppuu vasta puoli viisi ja työmatkaan kestää 45 minuuttia.
Päiväkodin on pystyttävä tarjoamaan hyvää hoitoa lapsille ottaen huomioon että monilla lapsilla on täysin eri haku ajat. Onneksi meidän päiväkodissa ne jotka haetaan myöhään eivät joudu odottamaan viluisina ulkona kylmässä vaan tuodaan sisällä viimeistään viideltä jos tiedetään että vanhempi tulee lähempänä puoli kuutta.
Se osoittaa jo aikamoista ammattitaidon puutetta että muutamat hoitsut aina olettavat automaattisesti että jos lapsi haetaan myöhään tai hänellä on pitkä päivä niin se on vanhempien välinpitämyyttä?
Kotonaolevien vanhempien lapset ovat keskimäärin paljon lyhyempää päivää kun työssäkäyvien ja yleisesti juuri he haetaan viimeistään neljältä. Tästä oli tutkimus muutama kuukausi sitten ja tuntimäärä oli keskimäärin muistaakseni n 7h. päivässä ja huom. kotonaolevien vanhempien lapset ovat myös lomapäivillä useammin kun työssäkäyvien. Tietenkin joku onneton poikkeus tuohon joukkoon voi mahtua mutta en ole kyllä ikinä itse törmännyt tuollaisiin tapauksiin.vanhemmat kotona, sitä pitempään...
Ja jos vanhemmat tulevat teillä aina myöhässä, olette sopineet väärän hoitoajan.
Pitää sopia...pääsee töistä klo 16.45 ja työmatka 45min! Sillais se osuu kohalleen... - vastasit?
lapset ja kirjoitti:
vanhemmat kotona, sitä pitempään...
Ja jos vanhemmat tulevat teillä aina myöhässä, olette sopineet väärän hoitoajan.
Pitää sopia...pääsee töistä klo 16.45 ja työmatka 45min! Sillais se osuu kohalleen...Niin siis edellisessä viestissänihän olin vastannut siihen kun tuolla yksi valitteli kuinka välinpitämättömiä vanhemmat ovat kun lapset joutuvat odottamaan myöhään päiväkodissa kylmissään.Hän ei ainakaan maininnut että olisi puhunut vain vanhemmista jotka ovat myöhässä sovituista ajoista. Itse puhuin vanhemmista jotka pääsevät hakemaan lapsensa ehkä vasta viiden jälkeen sen takia että työaika loppuu myöhään ja työmatkat ovat pitkiä. En puhunut mitään siitä että vanhempi olisi myöhässä sovituista hoitoajoista tai päiväkodin aukioloajoista.
Siis jos lapsi haetaan vasta puoli kuuden maissa sen takia että töistä ei pääse aikaisemmin niin se ei ole vanhemman vika. Se taas että jos lapsi on kylmissään on päiväkodin vika koska pitäisi olla sen verran älliä että lapset otetaan huonolla ilmalla sisään odottamaan niitä vanhempia jos ovat jo olleet pihalla pari tuntia.
Ja mitä tulee tuohon kotonaolevien vanhempien lasten hoito ajoista niin voi kun löytäisin sen Hesarin artikkelin tähän. Siinä oli juuri niin että keskimäärin lapset tekevät paljon lyhyempää päivää kun työssäkäyvien lapset. Useimmat pitävät vain 3-4 päivää vikkossa tai sitten vain 5h per päivä. Huom! poikkeuksia aina löytyy mutta ne ovat sitten todellakin poikkeuksia. - lues uudelleen...
vastasit? kirjoitti:
Niin siis edellisessä viestissänihän olin vastannut siihen kun tuolla yksi valitteli kuinka välinpitämättömiä vanhemmat ovat kun lapset joutuvat odottamaan myöhään päiväkodissa kylmissään.Hän ei ainakaan maininnut että olisi puhunut vain vanhemmista jotka ovat myöhässä sovituista ajoista. Itse puhuin vanhemmista jotka pääsevät hakemaan lapsensa ehkä vasta viiden jälkeen sen takia että työaika loppuu myöhään ja työmatkat ovat pitkiä. En puhunut mitään siitä että vanhempi olisi myöhässä sovituista hoitoajoista tai päiväkodin aukioloajoista.
Siis jos lapsi haetaan vasta puoli kuuden maissa sen takia että töistä ei pääse aikaisemmin niin se ei ole vanhemman vika. Se taas että jos lapsi on kylmissään on päiväkodin vika koska pitäisi olla sen verran älliä että lapset otetaan huonolla ilmalla sisään odottamaan niitä vanhempia jos ovat jo olleet pihalla pari tuntia.
Ja mitä tulee tuohon kotonaolevien vanhempien lasten hoito ajoista niin voi kun löytäisin sen Hesarin artikkelin tähän. Siinä oli juuri niin että keskimäärin lapset tekevät paljon lyhyempää päivää kun työssäkäyvien lapset. Useimmat pitävät vain 3-4 päivää vikkossa tai sitten vain 5h per päivä. Huom! poikkeuksia aina löytyy mutta ne ovat sitten todellakin poikkeuksia."olette sopineet väärän hoitoajan.
Pitää sopia...pääsee töistä klo 16.45 ja työmatka 45min! Sillais se osuu kohalleen..."Silloinhan on myöhässä jos päiväkoti menee kiinni klo 17.00 ja vanhemmat tultvat yli sen, pitää varata tarpeeksi aikaa hakemiseen.
"Itse puhuin vanhemmista jotka pääsevät hakemaan lapsensa ehkä vasta viiden jälkeen sen takia että työaika loppuu myöhään ja työmatkat ovat pitkiä. En puhunut mitään siitä että vanhempi olisi myöhässä sovituista hoitoajoista tai päiväkodin aukioloajoista."
Tuossa sun lauseessa ei ole päätä ei häntää, koska se sopimushan tehdään senmukaan, kuinka pääsee hakemaan! Ja jos ei pääse, aika on väärin, tai sitten on myöhässä muuten vaan. - myöhässä!
lues uudelleen... kirjoitti:
"olette sopineet väärän hoitoajan.
Pitää sopia...pääsee töistä klo 16.45 ja työmatka 45min! Sillais se osuu kohalleen..."Silloinhan on myöhässä jos päiväkoti menee kiinni klo 17.00 ja vanhemmat tultvat yli sen, pitää varata tarpeeksi aikaa hakemiseen.
"Itse puhuin vanhemmista jotka pääsevät hakemaan lapsensa ehkä vasta viiden jälkeen sen takia että työaika loppuu myöhään ja työmatkat ovat pitkiä. En puhunut mitään siitä että vanhempi olisi myöhässä sovituista hoitoajoista tai päiväkodin aukioloajoista."
Tuossa sun lauseessa ei ole päätä ei häntää, koska se sopimushan tehdään senmukaan, kuinka pääsee hakemaan! Ja jos ei pääse, aika on väärin, tai sitten on myöhässä muuten vaan.Voi herttanen aika siis vielä kerran: itse puhuin vanhemmista jotka pääsevät hakemaan vasta viiden jälkeen (en sanonut missään vaiheessa että päiväkoti olisi mennyt jo kiinni viideltä) sen takia että pääsevät töistä myöhään ja edelleen en puhunut siitä että vanhempi olisi myöhässä hakuajoista tai päiväkodin aukioloajoista vaan siitä että
ESIM. päiväkoti menee kiinni puoli kuusi tai kuudelta ja vanhemmat tulevat hakemaan lastaan vaikka 17.15. ja ovat sopineet hoitoajan loppuvan vasta puoli kuusi eli silloin kun päiväkoti menee kiinni eli mitään myöhästymistä ei tapahdu MUTTA tämä kun sattuu olemaan monien hoitsujen mielestä tosi myöhäinen aika riippumatta siitä kuinka pitkään päiväkoti on auki. Täällähän on puhuttu siitä kuinka hoitajat näyttävät nyrpeää naamaa jos lapsi haetaan lähellä sulkemisaikaa varsinkin jos se sulkemisaika on puoli kuusi tai kuusi! (ja vaikka hoitosopimus olisi tehty ihan sulkemisaikaan asti)
Ja vielä itse alunperin vastasin siis tuohon yhteen kirjoitukseen jossa haukuttiin kuinka välinpitämättömiä vanhemmat ovat kun lapset joutuvat odottamaan kylmissään ja myöhään koska tullaan hakemaan. Tämä kirjoittaja ei puhunut siitä että vanhempi olisi myöhässä vaan ylipäätänsä siitä että kun lapset haetaan myöhään eli joutuvat odottamaan pitkään pihalla. Ja siis edelleenhän sehän ei ole vanhempien välinpitämyyttä jos pääsevät hakemaan lapsensa vaikka 17.15 ja lapsi on joutunut olemaan kylmissään pihalla kolmesta lähtien vaan päiväkodin suunalta tyhmää toimintaa että lapset pidetään siellä ulkona kylmässä odottamassa eikä oteta vaikka välillä sisään! - ?????????
konkarikuulantyöntäjä kirjoitti:
töiden varjopuolet tulevat. Niistä ei juuri ammattia valitessa kerrota ellei itsellä ole älliä sitä mietiskellä. Miksi ihmeessä monet pystyvät sen tekemään. Moni ei hae lääkikseen kun eivät halua tehdä oikeasti tehdä sitä työtä, jota lääkärit tekevät. Ajattelevat siis mitä lääkärit oikeasti tekevät, vaikka yhteiskunnallinen arvostus on korkealla. Moni ei halua automekaanikoksi, koska tietää, että työssä on kamalat työasennot sekä kylmät ja likaiset työtilat. JOku ei halua sairaanhoitajaksi, koska työ on vuorotyötä ja joutuu olemaan jatkuvasti jaloillaan. Miksi päivähoitajat eivät pysty kuvittelemaan etukäteen työnsä ikäviä asioita? Kertookohan se jotain heistä yleensä?
"Miksi päivähoitajat eivät pysty kuvittelemaan etukäteen työnsä ikäviä asioita? Kertookohan se jotain heistä yleensä?"
Mistä ihmeestä päättelet, etteivät päivähoitajat olisi pystyneet etukäteen kuvittelemaan niitä työnsä ikäviä asioita? Kuka hoitaja tässä ketjussa nyt on valittanut jostain työnkuvaan kuuluvasta ikävästä asiasta niin kovasti? Ja millä perusteella yleistät lauseesi kaikkiin päivähoitajiin? - vihneittenlyhteet
????????? kirjoitti:
"Miksi päivähoitajat eivät pysty kuvittelemaan etukäteen työnsä ikäviä asioita? Kertookohan se jotain heistä yleensä?"
Mistä ihmeestä päättelet, etteivät päivähoitajat olisi pystyneet etukäteen kuvittelemaan niitä työnsä ikäviä asioita? Kuka hoitaja tässä ketjussa nyt on valittanut jostain työnkuvaan kuuluvasta ikävästä asiasta niin kovasti? Ja millä perusteella yleistät lauseesi kaikkiin päivähoitajiin?Eli vastaus oli viestiin, jossa kirjoitettiin: "ja kuinka moni nuari pimu ymmärtää tällaisia asioita hakiessaan teininä opiskelemaan, ellei ole kokenut mahdollisesti itte samaa. eppäilen, että tällainen vanhempien välinpitämättömyys tuloo monelle yllärinä."
Jos todella on oletettavaa, että ammatti on valittu teininä ymmärtämättä mihin on ryhtymässä ja että tarhan tädin ongelmat tulevat yllärinä kun siirrytään työelämään ei voi kuin ihmetellä mitä väkeä siellä oikein on töissä.
Yleistykseen antaa aihetta myös tässäkin ketjussa monen aika karskit tavat puhua "kakaroista" ja välinpitämättömistä vanhemmista.
Kyllä vain, niin kauan kuin täältä saa lukea sellaista tekstiä on oikeutettua yleistää. Mistä ne nuoret oppivat puhumaan lapsista niin?
Onpas mukava jättää lapsi päiväkotiin kun ei tiedä, voi vain olettaa, että hänestä pidetään hyvää huolta... mutta mistä sitä tietää, ehkä häntä sanotaan kakaraksi, jonka äiti jättää hänet koko päiväksi tarhaan kun vain juoksee työn perässä eikä viitsi itse lastaan hoitaa. Isäkin onkylmätunteinen ku ei viitsi joka päivä erikseen soittaa päiväkotiin kertoakseen seisovansa kehäkolmosen ruuhkassa.. vaikka mitä se soittaminen auttaisi. EI kukaan enää siihen aikaan vastaa puhelimeen. - jääräpää..............
lues uudelleen... kirjoitti:
"olette sopineet väärän hoitoajan.
Tuossa sun lauseessa ei ole päätä ei häntää, koska se sopimushan tehdään senmukaan, kuinka pääsee hakemaan! Ja jos ei pääse, aika on väärin, tai sitten on myöhässä muuten vaan.Kyllä vain päiväkodeissa hoitajilla on ihan omat aikansa. vaikka hoitosopimukset ja viralliset aukioloajat olisivat ihan kohdallaan vanhempien työaikoihin ja-matkoihin nähden hoitajat ilmaisevat monin tavoin,e ttä vanhempi on myöhässä.
Tosiasiassa vanhempi on myöhässä ainoastaan hoitajan oman toiveen suhteen. Kyllähän kaikki haluavat mielellään lähteä mahdollisimman aikaisin kotiin. MOnissa töissä voi ottaa ns. pehmeän laskun kotiin lahtöön ja lopetella hommia jo puolituntia aiemmin. Kyse on ainoastaan siitä, että hoitsu haluaa kotiin ja nipistäisiniin kovinmielellään pikkuisen siitä työajasta.
Onhan se inhimillistä, mutta jos on päiväkotityön itselleen valinnut on syytä tehdä itselleen selväksi, että tosiasiallinen työ, eli lasten hoito, loppuu tasan silloin kun viimeinen lapsi haetaan ja se viimeinen lapsi voidaan hakea tasan 18.00( tai 17.00 jos tarha menee kiinni).
Näistä asioista vanhemmat joutuvat käymään monia keskusteluja johtajan kanssa. vanhemmat vain ovat siinä hiukan alakynessä kun päiväkoti on pullolleen kiukkuisia hoitajia, joita ärsyttää tiivis työtahti ja pienoinen kateus muualla töissä olevia kohtaan, ja vanhempi on yksin vastaamassa.
Simputus on täysin mahdollista. Vaikka vanhemmat pyrähtävät paikalle näennäisenä laumaa he eivät ole yleensä missään tekemisissä toistensa kanssa. SIksi päiväkotien epäkohdat saavat jatkua niin pitkään. Kunkin vanhemman syyllistäminen yksittäin on helppoa.
Itseasiassa, eikö pitäisi huolestuttaa se, että pinnan alla kytee. Olethan täälläkin huomannut miten kitkeriä kommenttejä vanhemmat päiväkodeista esittävät. Ovatko he kaikki väärässä olevia, vastuuttomia lastensa hylkääjiä?? - MYÖHÄSSÄ hakeminen
myöhässä! kirjoitti:
Voi herttanen aika siis vielä kerran: itse puhuin vanhemmista jotka pääsevät hakemaan vasta viiden jälkeen (en sanonut missään vaiheessa että päiväkoti olisi mennyt jo kiinni viideltä) sen takia että pääsevät töistä myöhään ja edelleen en puhunut siitä että vanhempi olisi myöhässä hakuajoista tai päiväkodin aukioloajoista vaan siitä että
ESIM. päiväkoti menee kiinni puoli kuusi tai kuudelta ja vanhemmat tulevat hakemaan lastaan vaikka 17.15. ja ovat sopineet hoitoajan loppuvan vasta puoli kuusi eli silloin kun päiväkoti menee kiinni eli mitään myöhästymistä ei tapahdu MUTTA tämä kun sattuu olemaan monien hoitsujen mielestä tosi myöhäinen aika riippumatta siitä kuinka pitkään päiväkoti on auki. Täällähän on puhuttu siitä kuinka hoitajat näyttävät nyrpeää naamaa jos lapsi haetaan lähellä sulkemisaikaa varsinkin jos se sulkemisaika on puoli kuusi tai kuusi! (ja vaikka hoitosopimus olisi tehty ihan sulkemisaikaan asti)
Ja vielä itse alunperin vastasin siis tuohon yhteen kirjoitukseen jossa haukuttiin kuinka välinpitämättömiä vanhemmat ovat kun lapset joutuvat odottamaan kylmissään ja myöhään koska tullaan hakemaan. Tämä kirjoittaja ei puhunut siitä että vanhempi olisi myöhässä vaan ylipäätänsä siitä että kun lapset haetaan myöhään eli joutuvat odottamaan pitkään pihalla. Ja siis edelleenhän sehän ei ole vanhempien välinpitämyyttä jos pääsevät hakemaan lapsensa vaikka 17.15 ja lapsi on joutunut olemaan kylmissään pihalla kolmesta lähtien vaan päiväkodin suunalta tyhmää toimintaa että lapset pidetään siellä ulkona kylmässä odottamassa eikä oteta vaikka välillä sisään!josta puhuttiin! Tuo on sitä, kun lapset ovat PITKÄÄN! ei myöhässä olevat vanhemmat!
Kaksi eri asiaa!
- näyttää ei
Toki vanhemmille voi tulla esteitä, jonka vuoksi ei ihan siihen viiteen tai muuhun sulkemisaikaan ehdi.
Silloin on kohteliasta pirauttaa ja ilmoittaa, että myöhästyn vähän.
Vaikka se meitä työntekijöitä harmittaisi ei sitä sovi näyttää. Asiakaspalvelutyötä mekin teemme. Jos joku säännöllisesti ja ilman mitään pätevää syytä myöhästelee, kerro siitä päiväkotinne johtajalle. Hänen velvollisuus on tehdä siitä loppu.- jos se onkin
sellainen nössökkä, ettei uskalla sanoa vastaan esim. mamuille, jotka voi olla aika ärhäköitäkin...
- on esimies
jos se onkin kirjoitti:
sellainen nössökkä, ettei uskalla sanoa vastaan esim. mamuille, jotka voi olla aika ärhäköitäkin...
Hänen esimiehelleen informaatiota sitten.
- vanhemmat jotka
pitävät lastaan ylipitkiä päiviä hoidossa vaikka toinen vanhemmista on kotona. Kyse siis vanhemmasta jolla ei pitäisi olla muu syy kuin työttömyys kotona olemiseen!
Toinen on sellaiset vanhemmat jotka menevät kauppaan työstä päästyään ja hakevat sitten lapsensa. Lapsen on opittava perheensä arkirutiinit johon kuuluu myös kaupassa käynti!
Tällaiset vanhemmat ovat mukavuuden haluisia ja haluavat päästä kaikesta mahdollisimman vähällä vaivalla ja oma lapsihan on silloin rasite!- kuukkusenmunanen
päänsärkysi. Hoitajan hoidat vain lapset kun ne on sinun vastuullesi uskottu. Syy miksi vanhemmat pitävät lapsiaan päivähoidossa ei kuulu sinulle. Älä vaivaa sillä piikupäätäsi vaan leikitä vain niitä kullnamuruja kaikella sillä osaamisella minkä olet koulutuksessasi saanut tai vaihda alaa.
- ajattelen
kuukkusenmunanen kirjoitti:
päänsärkysi. Hoitajan hoidat vain lapset kun ne on sinun vastuullesi uskottu. Syy miksi vanhemmat pitävät lapsiaan päivähoidossa ei kuulu sinulle. Älä vaivaa sillä piikupäätäsi vaan leikitä vain niitä kullnamuruja kaikella sillä osaamisella minkä olet koulutuksessasi saanut tai vaihda alaa.
kuitenkin joka taitaa olla parempi olla minun kanssa ylipitkiä päiviä kuin
vanhempiensa kanssa. Yleensä tiedetään millaisia sellaiset vanhemmat ovat ja lapsia käy silloin tosissaan sääliksi.
Mutta onhan näillä lapsilla minut joka opetan kaiken ja annan aikani ja olen läsnä heille.
Parempi näille lapsille.
- konna
mitäs sä valitat?
kaikki me joudutaan joskus joustamaan. monet jopa usein.
sun logiikalla junat pysähtyy sillon ku kuljettajilta loppuu työaika, taksit samoin.
entä virkavalta?
aika monessa ammatissa duunit menee syystä tai toisesta yli määritellyn ajan.
koita kestää vain sinäkin UUNO- että missähän
firmassa junankuljettajien työaika laitetaan loppumaan kesken junan matkan? Tai kuka virkavallan edustaja ei pääse kotiin työajan loputtua yleensä? Onko taksikuskin pakko ottaa ihmisiä kyytiin työajan loppuessa? Yleensähän näissä ammateissa työaika on määritelty sen mukaan, että se sallii myös viimeisten asiakkaiden palvelun. Esim. jos kauppa menee kiinni klo 21, loppuu viimeisten työaika vasta klo 21.30, jotta he ehtivät hoitamaan työhommansa työaikansa puitteissa. Jos päiväkodin työvuoroja suunnitteleva henkilö on fiksu, hän huomioi tällaiset seikat myös päivähoidon henkilöstön työajoissa.
- ihmiset ELÄÄ
että missähän kirjoitti:
firmassa junankuljettajien työaika laitetaan loppumaan kesken junan matkan? Tai kuka virkavallan edustaja ei pääse kotiin työajan loputtua yleensä? Onko taksikuskin pakko ottaa ihmisiä kyytiin työajan loppuessa? Yleensähän näissä ammateissa työaika on määritelty sen mukaan, että se sallii myös viimeisten asiakkaiden palvelun. Esim. jos kauppa menee kiinni klo 21, loppuu viimeisten työaika vasta klo 21.30, jotta he ehtivät hoitamaan työhommansa työaikansa puitteissa. Jos päiväkodin työvuoroja suunnitteleva henkilö on fiksu, hän huomioi tällaiset seikat myös päivähoidon henkilöstön työajoissa.
niinkuin haluavat! Varataan hoitoa 7-17.30 ja mieluummin vielä siitäkin yli.
Työaika loppuu...ja hakijaa ei näy ei kuulu.
No, lisätään päiväkodin aukioloaikaa...hmmm...taaskaan ei ketään näy.
Sehän on loputon suo.
Aina on joku joka ei ymmärrä asiaa.
(oli kerran kotonaoleva äiti, joka LUULI, että päiväkoti menee kliinni 17.15 kun siellä oli henkilökunta vielä järjestelemässä paikkoja, tuli hakemaan vasta silloin. Päiväkoti suljettiin 17.00! Asui naapurissa...ja näki valot!) - naapurissa asui
ihmiset ELÄÄ kirjoitti:
niinkuin haluavat! Varataan hoitoa 7-17.30 ja mieluummin vielä siitäkin yli.
Työaika loppuu...ja hakijaa ei näy ei kuulu.
No, lisätään päiväkodin aukioloaikaa...hmmm...taaskaan ei ketään näy.
Sehän on loputon suo.
Aina on joku joka ei ymmärrä asiaa.
(oli kerran kotonaoleva äiti, joka LUULI, että päiväkoti menee kliinni 17.15 kun siellä oli henkilökunta vielä järjestelemässä paikkoja, tuli hakemaan vasta silloin. Päiväkoti suljettiin 17.00! Asui naapurissa...ja näki valot!)Hyvinpä poikkeuksellinen tuo äiti on sitten ollut. Kyllä nyt suurin osa jonka lapsi on päiväkodissa ottaa selville mihin asti päiväkoti on auki ja hakee ennen sulkemisaikaa. Ärsyttää kun puhutaan ihan kun joka toinen vanhempi hakisi lastaan myöhässä? Jos näin olisi niin sitten on kyllä jotain vikaa päiväkodin informoinnissa ja toiminnassa. Kyllähän varmaan jatkuvat myöhästelijät saa kuriin jos ja kun asia todellakin otetaan puheeksi vaikka sitten päiväkodin johdon puolesta ja jos asia ei muutu niin ilmoitetaan että jatkossa jos lasta ei haeta ennen sulkemisaikaa niin soitetaan lastensuojeluviranomaisille. Kyllä varmaan alkaa muuttumaan.
Uskon että on muutamia vanhempia jotka eivät edes tiedä olevansa varsinaisesti myöhässä jos lapsen hoitoajaksi on laitettu vaikka 17.00 asti ja hakevat esim. 17.10 ja huom! tarkoitan nyt päiväkotia joka on ihan virallisesti auki puoli kuuteen asti eikä tuo aika ole mitään päivystysaikaa josta pitäisi ilmoittaa erikseen. Jos tällaisia ongelmia on pitäisi sitten muistuttaa vanhempaa että teidän hoito-aika loppuu silloin ja silloin ja pitäisi hakea juuri silloin vaikka päiväkoti olisi vielä auki pitkäänkin.
Kuitenkin tiedän että monissa päiväkodissa ei noita hoito-aikoja vatvota ihan minuutilleen eli riittää että hakee todellakin ennenkuin päiväkoti on kiinni! Mutta on kai sitten nököjään noitakin paikkoja joissa jokaisen lapsen hoitoaika noteerataan minuutilleen erikseen esim. Pekan hoitoaika 16.45 asti ja ahaa vanhempi hakikin 16.55 voi että mikä myöhästelijä! No kehotan edeleen vanhempia laittamaan hoitoajan yläkanttiin niin ei sitten voi kukaan hakkua myöhästelystä jos ei aina voi olla ihan minuutilleen varma että ehtii siihen aikaan minkä on ilmoittanut. - ja vaikka sitten
naapurissa asui kirjoitti:
Hyvinpä poikkeuksellinen tuo äiti on sitten ollut. Kyllä nyt suurin osa jonka lapsi on päiväkodissa ottaa selville mihin asti päiväkoti on auki ja hakee ennen sulkemisaikaa. Ärsyttää kun puhutaan ihan kun joka toinen vanhempi hakisi lastaan myöhässä? Jos näin olisi niin sitten on kyllä jotain vikaa päiväkodin informoinnissa ja toiminnassa. Kyllähän varmaan jatkuvat myöhästelijät saa kuriin jos ja kun asia todellakin otetaan puheeksi vaikka sitten päiväkodin johdon puolesta ja jos asia ei muutu niin ilmoitetaan että jatkossa jos lasta ei haeta ennen sulkemisaikaa niin soitetaan lastensuojeluviranomaisille. Kyllä varmaan alkaa muuttumaan.
Uskon että on muutamia vanhempia jotka eivät edes tiedä olevansa varsinaisesti myöhässä jos lapsen hoitoajaksi on laitettu vaikka 17.00 asti ja hakevat esim. 17.10 ja huom! tarkoitan nyt päiväkotia joka on ihan virallisesti auki puoli kuuteen asti eikä tuo aika ole mitään päivystysaikaa josta pitäisi ilmoittaa erikseen. Jos tällaisia ongelmia on pitäisi sitten muistuttaa vanhempaa että teidän hoito-aika loppuu silloin ja silloin ja pitäisi hakea juuri silloin vaikka päiväkoti olisi vielä auki pitkäänkin.
Kuitenkin tiedän että monissa päiväkodissa ei noita hoito-aikoja vatvota ihan minuutilleen eli riittää että hakee todellakin ennenkuin päiväkoti on kiinni! Mutta on kai sitten nököjään noitakin paikkoja joissa jokaisen lapsen hoitoaika noteerataan minuutilleen erikseen esim. Pekan hoitoaika 16.45 asti ja ahaa vanhempi hakikin 16.55 voi että mikä myöhästelijä! No kehotan edeleen vanhempia laittamaan hoitoajan yläkanttiin niin ei sitten voi kukaan hakkua myöhästelystä jos ei aina voi olla ihan minuutilleen varma että ehtii siihen aikaan minkä on ilmoittanut.pääjohtaja puhuisi hopitoaikojen paikkansa pitävyydestä, vanhemmat ei piittaa!
Ja kun henkilökunta mitoitetaan hoitoaikojen mukaan, niin silloinhan kun lipsutaan, saattaa syntyä ylityötilanteita, jotka ovat periaatteessa kiellettyjä näinä päivinä kun budjetity on tiukkoja.
"kun me kerran maksetaan, pietään koko rahan eestä"!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat
En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?672475Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U842374Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?
Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut172100Purralla luistaa hihna isolla pyörällä
Näki taas eilisillan tv-tentissä kuinka paniikissa oli kannatusromahduksen takia. Ei saanut kuin tiuskittua yksittäisiä371745Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan
kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai811694Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin1121663Miksi kaikki avioeronneet miehet eivät kunnioita naisia?
Niin. Miksi avioeronneet miehet kohtelevat huonosti naisia, jotka lähestyvät heitä? Tämä on kokemuksen rintaääntä. Tämä2571521Mitä koululla tapahtui?
Onks kellää mitää vinkkilöit miks helikopteria tarvittii vuoksenniskan koulul https://www.is.fi/kotimaa/art-200001193287251017Persuilla kannatusromahdus - enää 13,5%.
Ylen tuorein puolueiden kannatusmittaus kertoo, että persujen kannatus on enää 13,5 prosenttiyksikköä. Kepu on mennyt he321973Unelmia Italiassa: Totuus Ralph-pojan kanssa pitkästä ajomatkasta Italiaan
Viime kesän kynnyksellä Kikotin-matkailuauto lähti tien päälle ja matka halki Euroopan kohti Italiaa starttasi. Tämä oli3827