Asiantuntijaneuvoja kaipaillaan

Liisukka

Olisko teillä hyviä asiantuntevia vinkkejä asioista, joihin minun kannattaa kiinnittää huomiota Bella 702 venettä ostaessani?

Monet ovat arvelleet veneiden hintojen putoavan reilusti talven aikana - onko 23 500 e sopiva hinta hyväkuntoisesta vuoden 2000 Bella 702:sta vai kannattaako vielä malttaa mielensä ja katsella hintojen kehitystä??

11

1543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deferj

      Moro, hintojen kehitystä on vaikea arvailla mutta jos lama iskee niin venekauppaa tyssää entistä enemmän ja kyllä se käytettyjen hinnoissa näkyy. Menoveden korkeat hinnat nostavat vähän kuluttavien veneiden kysyntää, jollainen 702 on. Toisaalta matka-ajossa kulutusetu ei ole iso liukuvarunkoisiin, jos vene kuluttaa neljä kertaa tunnissa vähemmän liukuvarunkoiseen mutta kuluttaa etapin ajoon aikaa neljä kertaa enemmän aikaan niin ollaankin jo plusmiinusnolla -tilanteessa.

      • Laskin käteen

        Näyttää olevan melko yleinen harhaluulo, että uppoumavene kuluttaisi hitaamman matkavauhtinsa aikana saman tai jopa enemmän kuin nopea liukuva, joka siis käyttää samaan matkaan lyhemmän ajan.

        Laskeppa kuinka kauan liukuva käyttää optiminopeudellaan esim 100mpk matkaan. Kerro aika vastaavalla tuntikulutuksella niin saat koknaiskulutuksen tuolle matkalle. Alan lehdet ovat täynnä luotettavia kulutuslaskelmia joita voit käyttää, ellei omaa tietoa ole.

        Ota vertailukohdaksi esim 5tn painava 32ft uppoumavene, joka kuluttaa n 4l / h @ 7,5kn.
        Aikaa kuluu 13h ja 1,2e hintaista dieselöljyä palaa n. 64e arvosta.

        Vertailukelpoiset liukuvat kuluttavat samaan matkaan vähintään kaksinkertaisen määrän polttoainetta. Toki paljon vähemmän aikaa, jos kiirus sattuu olemaan ;)

        Toisaalta veneily on niin kallista, ettei polttoaineen hinta varmaan ole määräävä tekijä venetyyppiä valittaessa. Taitaa jako purjeet/hidas uppouma/nopea liukuva olla näitä peruseroja eri ihmisten veneilyfilosofiassa. Bella taitaa kyllä olla kahden jälkimmäisen välimaastossa...


      • Laskin käteen kirjoitti:

        Näyttää olevan melko yleinen harhaluulo, että uppoumavene kuluttaisi hitaamman matkavauhtinsa aikana saman tai jopa enemmän kuin nopea liukuva, joka siis käyttää samaan matkaan lyhemmän ajan.

        Laskeppa kuinka kauan liukuva käyttää optiminopeudellaan esim 100mpk matkaan. Kerro aika vastaavalla tuntikulutuksella niin saat koknaiskulutuksen tuolle matkalle. Alan lehdet ovat täynnä luotettavia kulutuslaskelmia joita voit käyttää, ellei omaa tietoa ole.

        Ota vertailukohdaksi esim 5tn painava 32ft uppoumavene, joka kuluttaa n 4l / h @ 7,5kn.
        Aikaa kuluu 13h ja 1,2e hintaista dieselöljyä palaa n. 64e arvosta.

        Vertailukelpoiset liukuvat kuluttavat samaan matkaan vähintään kaksinkertaisen määrän polttoainetta. Toki paljon vähemmän aikaa, jos kiirus sattuu olemaan ;)

        Toisaalta veneily on niin kallista, ettei polttoaineen hinta varmaan ole määräävä tekijä venetyyppiä valittaessa. Taitaa jako purjeet/hidas uppouma/nopea liukuva olla näitä peruseroja eri ihmisten veneilyfilosofiassa. Bella taitaa kyllä olla kahden jälkimmäisen välimaastossa...

        Kulutus pitää laskea per merimaili eikä tuntikulutusta. Mikäköhän 5 tonninen uppoumarunkoinen kuluttaa 4 l/h? Todellinen kulutus tuon kokoluokan veneessä taitaa olla 7-9 l/h, mikä antaa saman kulutuksen per maili kun kohtuullisen kokoisella diesel-liukuvalla, eli vähän yli tai alle 1 l/mpk.


      • Lievästi hämmästynyt
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kulutus pitää laskea per merimaili eikä tuntikulutusta. Mikäköhän 5 tonninen uppoumarunkoinen kuluttaa 4 l/h? Todellinen kulutus tuon kokoluokan veneessä taitaa olla 7-9 l/h, mikä antaa saman kulutuksen per maili kun kohtuullisen kokoisella diesel-liukuvalla, eli vähän yli tai alle 1 l/mpk.

        Olen kyllä kauhiast hämmästynyt jos joku liukuvarunkoinen 5t painava kulkee käytännössä edes lähelle 1l/merimaili. Omat kokemukset viittaisivat mieluumminnoin vähintään 1,8 l/merimaili. Tuon verran kulutti kaverin vene keskimäärin. Nopeutena hieman yli 20kn ja painoa reilusti alle 5t.


      • Muutamalta vuodelta
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kulutus pitää laskea per merimaili eikä tuntikulutusta. Mikäköhän 5 tonninen uppoumarunkoinen kuluttaa 4 l/h? Todellinen kulutus tuon kokoluokan veneessä taitaa olla 7-9 l/h, mikä antaa saman kulutuksen per maili kun kohtuullisen kokoisella diesel-liukuvalla, eli vähän yli tai alle 1 l/mpk.

        Kyllä se vaan menee tasan noin. Kulutusta ja matkaa on seurattu monen vuoden ajan. On aivan sama käytätkö l/h vai l/mpk; kokonaiskulutus kuljetulle matkalle on ratkaiseva.

        Dieselliukuvan kulutus on varmasti tuplat, mahdollisesti enemmän. Itsellä ei liukuvaa ole, mutta viimeisimmän Vene-lehden testin mukaan esim Galeon 260 vie optiminopeudellaan 30,3 l/h tai 1,24 l / nm. Molemmista voit laskea kokonaiskulutuksen.


      • Kulutus pieni uppoumalla
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kulutus pitää laskea per merimaili eikä tuntikulutusta. Mikäköhän 5 tonninen uppoumarunkoinen kuluttaa 4 l/h? Todellinen kulutus tuon kokoluokan veneessä taitaa olla 7-9 l/h, mikä antaa saman kulutuksen per maili kun kohtuullisen kokoisella diesel-liukuvalla, eli vähän yli tai alle 1 l/mpk.

        Liukuvien omistajien on ilmeisen vaikea uskoa, kuinka pienellä teholla ja kulutuksella suurikin venee liikkuu uppoumanopeudella.

        Viime kesän 150 ajotunnin kulutus oli keskimäärin 2,5 litraa. Luvussa on mukana kaikki moottorin käyttötunnit, joten siihen sisältyy myös hidasta satama-ajoa. Toki suurin osa ajasta on ollut matkanopeudella liikkumista. Vene on 10m, n 4,5t ja moottori ikivanha Perkins 4.108.


      • Juuso111
        Kulutus pieni uppoumalla kirjoitti:

        Liukuvien omistajien on ilmeisen vaikea uskoa, kuinka pienellä teholla ja kulutuksella suurikin venee liikkuu uppoumanopeudella.

        Viime kesän 150 ajotunnin kulutus oli keskimäärin 2,5 litraa. Luvussa on mukana kaikki moottorin käyttötunnit, joten siihen sisältyy myös hidasta satama-ajoa. Toki suurin osa ajasta on ollut matkanopeudella liikkumista. Vene on 10m, n 4,5t ja moottori ikivanha Perkins 4.108.

        Toinen kysymys on myös se haluaako samaa matkaa (100 mpk) taittaa 4 h vai lähes 10 tuntia kauemmin.


      • Perillä matkalla
        Juuso111 kirjoitti:

        Toinen kysymys on myös se haluaako samaa matkaa (100 mpk) taittaa 4 h vai lähes 10 tuntia kauemmin.

        Tuon on aivan totta. Venetarjonnan perusteella näyttää siltä, että suurin osa veneilijöistä arvostaa nopeaa matkantekoa enemmän kuin polttoainetaloudellisuutta. Tämä on yksi niistä suurista jakolinjoista veneilijöiden välillä.

        Meillä, jotka käytännössä asumme veneessä kesämme, ei ole kiirettä minnekään.


      • Turiset
        Perillä matkalla kirjoitti:

        Tuon on aivan totta. Venetarjonnan perusteella näyttää siltä, että suurin osa veneilijöistä arvostaa nopeaa matkantekoa enemmän kuin polttoainetaloudellisuutta. Tämä on yksi niistä suurista jakolinjoista veneilijöiden välillä.

        Meillä, jotka käytännössä asumme veneessä kesämme, ei ole kiirettä minnekään.

        Niin jos ajatellaan näin, että veneillessä vietetään leppoisaa lomaa tai vapaata. Niin miksi ihmeessä pitää ajatella että kuinka nopeaan pääsee perille. Mihin on kiire, jos vesille lähdetään rentoutumaan.


      • kiirehtijä
        Turiset kirjoitti:

        Niin jos ajatellaan näin, että veneillessä vietetään leppoisaa lomaa tai vapaata. Niin miksi ihmeessä pitää ajatella että kuinka nopeaan pääsee perille. Mihin on kiire, jos vesille lähdetään rentoutumaan.

        Minä ainakin koen ongelmaksi sen, että joudun joka perjantai ajamaan sitä samaa reittiä tuntitolkulla ennen kuin pääsen sopivaan satamaan. Jos kotisatasta pystyy lähtemään mihin suuntaan tahansa eikä tarvitse mennä kovin pitkälle, on hidas nopeus aivan kohdallaan.

        Pitkät kesälomareissut ovat asia erikseen, silloin ei ole mitään kiirettä.


      • ja hitaasti ajellen
        kiirehtijä kirjoitti:

        Minä ainakin koen ongelmaksi sen, että joudun joka perjantai ajamaan sitä samaa reittiä tuntitolkulla ennen kuin pääsen sopivaan satamaan. Jos kotisatasta pystyy lähtemään mihin suuntaan tahansa eikä tarvitse mennä kovin pitkälle, on hidas nopeus aivan kohdallaan.

        Pitkät kesälomareissut ovat asia erikseen, silloin ei ole mitään kiirettä.

        Loma - niin viikonloppu kuin pitempikin - alkaa siitä, kun lipuu ulos marinasta. Toki alkumatka kaikkiin suuntiin on tuttua, mutta eipä tuo haittaa. Vesi ympärillä, peräaalon hiljainen kohina ja moottorin tyytyväinen hörinä on lomaa joka maili, alusta alkaen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe