Kertokaapa te "FIKSUT" (=vanhemmat ihmiset) näihin vastaus: 1.sopiva ikä tulla raskaaksi? (ettei vain olisi teidän oma ikänne, kun olette lapsia saaneet..?) 2.Mikä teinivanhemmuudessa ärsyttää? (Ettei olisi se, että itse olette tehneet lapsia vasta liian vanhana, ettei enää jaksa?) 3.Miksi mollaatte teiniäitejä? (Olisiko siksi, että olette itse epäonnistuneet lapsen kasvatuksessa?) 4.Miksi JUURI TE olette oikeutettuja tekemään lapsia? (Eikä "teinit" saa tehdä lapsia?) 5. Kuinka monta teiniäitiä tunnette? (hmm, olisko nolla, näiden viestienne perusteella?) Sanon kyllä sen, että teinivanhemmat eivät aina ole mitään parhaita. MUTTA ONKO KAIKKI VANHAT SITTEN HYVIÄ, LASTA KUUNTELEVIA JA HUOMIOON OTTAVIA???? Eipä taida olla ei. Teidän vain pitää päästä pätemään. Mikä on erittäin naurettavaa. Olen itse tällä hetkellä 19v, rv33 4. Eli olen TEINIÄITI silloin kun synnytän, ja tammikuussa täytän 20. Eli siis, jos olisin puksutellut tulevan lapseni muutaman kuukauden viiveellä, olisin mahtava äiti, koska en olisi enää teini? Hieman naurettavaa hei.
VOI HERRANJUMALA
109
3479
Vastaukset
- teiniäideistä
mä voin vastata vaikka sulle. 1. sopiva ikä n. 25v jolloin varmasti on koulut käyty, työpaikka(talous kunnossa), suht koht vakaa parisuhde. 2. mikä teinivanhemmuudessa ärsyttää= kouluttamaton nuori, jolle lapsi ei varmasti tule olemaan pääasia elämässä, se että lapsi joutuu kärsimään äitinsä idiotismista ryhtyä 16vuotiaana äidiksi, siinä sitten eletään kädestä suuhun, välillä mummia ja pappaa hyväksikäyttäen milloin missäkin asiassa(tarvii bilettää voitteks vahtii, tarvii rahaa tähän ja tarvii rahaa tuohon). 3. teiniäitejä mollataan varmasti juuri ihan tieto ja kokemusperusteella, joista suurin osa on juuri tätä ikävämpää kokemusta, että lapsi jää heitteille samalla kun nuori äiti vetää pään täyteen kavereitten kanssa, tai jostain muusta syystä lapsi jää yksin, vaille äidin huomiota, josta seuraa huostaanottoja ja traumoja lapselle, kun ei ajatella nuorena teiniäitinä muuta kuin että "mä haluun vauvan", vaikka pitäisi ajatella että miten sen lapsen meinaa sitten hoitaa, se pelkkä haluaminen kun ei riitä!pitäisi ajatella sen lapsen parasta siinä! 4. ikä, kokemus, taloudellinen tilanne, vakaa parisuhde, koulutus, oma koti, sosiaalitoimesta ja tukiaisista riippumattomuus, terveelliset elämäntavat(ainakin minulla, en polta ja en ryyppää, sekä ruokavalio kunnossa)siinä joitain tekijöitä joita 16- vuotiaalla ei minuun nähden ole. 5. tunsin suurimman osan naapurustoni(korttelini) teiniäideistä(joita oli 10, viisi heistä kivojakin kavereita). suhteet heihin katkesi osittain sen takia että he olisivat halunneet lähteä kanssani useamminkin viihteelle kun mies jäisi lasta katsomaan(tai heidän äitinsä, tuttunsa)mutta minä olisin automaattisesti ollut maksumiehenä, ja kun en itse ryyppää niin paljoa niin innostus ei ollut kova.. eli olin heille niin kauan kiva kaveri jos olisin lähtenyt tarjoamaan paukkuja, kun en enää suostunut loppui yhteydenotot. ja osaan lopetin itse yhteydenpitämisen ihan senkin takia kun he aina pitivät lasta jossain hoidossa, ja ehkä 2 kertaa viikossa olivat itse sen lapsen kanssa ja silloinkin lapsi istutettiin telkkarin ääreen katsomaan piirrettyjä hiljaa..että lapsi saa näkyä muttei kuulua..joillekin olin joskus lapsenvahtina, ja sekin melko törkeää että nuoret äidit sitten örveltävät kotiin kännipäissään jonkun vieraan miehen kanssa.. eräskin lopetti kokonaan koulunkäynnin ja elää vielä tälläkin hetkellä elareilla ja ties millä tuilla, ja sekä äiti että tytär nukkuvat 12 asti iltapäivällä...siinä ainakin osa minun kokemuksistani...
- no joo! Kannattas istua
koulussa eikä leikkiä seksillä...tietäs että klo 12 EI OLE iltapäivällä! Se on puolen päivän aika! Sanotaan 12 asti puolille päiviin! Ei siis ole iltapäivää vielä!
- luettavaa
no joo! Kannattas istua kirjoitti:
koulussa eikä leikkiä seksillä...tietäs että klo 12 EI OLE iltapäivällä! Se on puolen päivän aika! Sanotaan 12 asti puolille päiviin! Ei siis ole iltapäivää vielä!
olen välillä piipahdellut täälläkin,ja monenmoista juttuahan täältä toki löytää.olen toki samaa mieltä useiden kanssa että osa teiniäideistä on hankkinut lapsensa liian heppoisin perustein tai vahinkolapsena(täydet pisteet heille jotka ovat kuitenkin lapsen pitäneet,tämä jo osoittaa vastuuntuntoa!).noh omasta kokemuksesta voin kyllä todeta että teiniäideistä ketä tiedän/tunnen vain yksi on "huono äiti",vain tämä yksi on "jämähtänyt teinin tasolle", nämä kaikki muut ovat osoittaneet uskomatonta vastuuntuntoa! he ovat parhaita äitejä mitä tiedän, rakastavat lapsiaan yli kaiken ja ovat kuin monet vanhemmatkin äidit,tosin nämä nuoret tuntuvat vain jaksavan ja olevan innoissaan koko ajan! enää en siis itse sorru teiniäitien haukkumiseen vaan otan ihmisen ihmisenä vastaan ja ikää katsomatta.huonoja vanhempia löytyy niin "vanhoista" kuin näistä "teineistä",minä en ainakaan ole kukaan ketään tuomitsemaan!tsemppiä ja jaksamista vastuuntuntoisille ja hienoille teinivanhemmille!:)
- Minä vaan
Ihan oli pakko tulla älähtämään. Olen itse synnyttänyt esikoiseni 17-vuotiaana nyt poika 2vuotias ja minä 19. Meillä meni ensimmäiset 5kk ihanasti, ei ollut suurempia hässäköitä, poika kasvoi hienosti ja molemmat voimme hyvin. 10kk täyttäessään alkoi pojalla astma oireet, ja sen tiimoiltta ravasimme sairaalassa melko usein, miilon ambulanssilla ja milloin milläkin. Ihottumaa hänellä oli ollut jonkun verran syntymästään lähtien, mutta sinä talvena roihahti oikeen kunnolla, oli tulipunainen ja vereslihalla lähes jatkuvasti. Olimme sairaalassa viikon pätkissä ja sitten taas kotona. Sairaalassa siksi että lapsella oli niin usein lääkitykset astman takia ettei uskallettu kotiuttaa. JA MINÄ EN POLTTANUT RASKAUS AIKANA. Nyt poika 2-vuotias, leikkausjonossa, pahasti atoopikko ja astmaattinen, 36 ruoka-aine allergiaa, nukkuu yöt max.2tunnin pätkissä, ja minä olen siis hoitanut hänet yksin syntymästään lähtien. Koska hän on minun kaikkeni, minun rakas lapseni, minun päätökseni ja minun vastuuni. Ja minun pääni ei ole täynnä viinaa, koska minua ei itse alkoholisti isän lapsena kiinnosta, eikä minun pääni ole täynnä huumeita, narkomaani äidin lapsena kun ei kiinnosta. Joten TE ihmiset jotka ylistätte automaattisesti teiniäidit huonoiksi, kuka teistä kehtaa tulla sanomaan minulle suoraan päin näköä että olen huono äiti sillä perusteella että olen nuori äiti? Ihmiselle joka hoitaa sairaan lapsensa yksin ja tekee kahta työtä samaan aikaan koska halua taata lapselleen parhaan mahdollisen elämän? En usko että kauheen monikaan. Saraalan osastolla kun olen törmännyt näihin yhden lapsen äiteihin joilla isät mukana elämässä ja yksin valvottu yö niin heti vaitus pystyyn. Se on hyvin lyhyt aika minkä lapsi on pieni ja siitä ajasta kannattaa nauttia niin paljon kun vaan mahdollista. Oma lapsi on aina oma lapsi ja oli se lapsi minkälainen tahansa niin sen pitää olla asia numero yks. Kaikessa. Aina.
- aloittaja
Minä vaan kirjoitti:
Ihan oli pakko tulla älähtämään. Olen itse synnyttänyt esikoiseni 17-vuotiaana nyt poika 2vuotias ja minä 19. Meillä meni ensimmäiset 5kk ihanasti, ei ollut suurempia hässäköitä, poika kasvoi hienosti ja molemmat voimme hyvin. 10kk täyttäessään alkoi pojalla astma oireet, ja sen tiimoiltta ravasimme sairaalassa melko usein, miilon ambulanssilla ja milloin milläkin. Ihottumaa hänellä oli ollut jonkun verran syntymästään lähtien, mutta sinä talvena roihahti oikeen kunnolla, oli tulipunainen ja vereslihalla lähes jatkuvasti. Olimme sairaalassa viikon pätkissä ja sitten taas kotona. Sairaalassa siksi että lapsella oli niin usein lääkitykset astman takia ettei uskallettu kotiuttaa. JA MINÄ EN POLTTANUT RASKAUS AIKANA. Nyt poika 2-vuotias, leikkausjonossa, pahasti atoopikko ja astmaattinen, 36 ruoka-aine allergiaa, nukkuu yöt max.2tunnin pätkissä, ja minä olen siis hoitanut hänet yksin syntymästään lähtien. Koska hän on minun kaikkeni, minun rakas lapseni, minun päätökseni ja minun vastuuni. Ja minun pääni ei ole täynnä viinaa, koska minua ei itse alkoholisti isän lapsena kiinnosta, eikä minun pääni ole täynnä huumeita, narkomaani äidin lapsena kun ei kiinnosta. Joten TE ihmiset jotka ylistätte automaattisesti teiniäidit huonoiksi, kuka teistä kehtaa tulla sanomaan minulle suoraan päin näköä että olen huono äiti sillä perusteella että olen nuori äiti? Ihmiselle joka hoitaa sairaan lapsensa yksin ja tekee kahta työtä samaan aikaan koska halua taata lapselleen parhaan mahdollisen elämän? En usko että kauheen monikaan. Saraalan osastolla kun olen törmännyt näihin yhden lapsen äiteihin joilla isät mukana elämässä ja yksin valvottu yö niin heti vaitus pystyyn. Se on hyvin lyhyt aika minkä lapsi on pieni ja siitä ajasta kannattaa nauttia niin paljon kun vaan mahdollista. Oma lapsi on aina oma lapsi ja oli se lapsi minkälainen tahansa niin sen pitää olla asia numero yks. Kaikessa. Aina.
kun ottaa huomioon miten herkästi kaikille muille viesteille tullaan älähtämään. Vastatkaas nyt, niin muutkin tietää miks ootte niin kärttysiä ja kapeakatseisia. :)
- ei mitään
luettavaa kirjoitti:
olen välillä piipahdellut täälläkin,ja monenmoista juttuahan täältä toki löytää.olen toki samaa mieltä useiden kanssa että osa teiniäideistä on hankkinut lapsensa liian heppoisin perustein tai vahinkolapsena(täydet pisteet heille jotka ovat kuitenkin lapsen pitäneet,tämä jo osoittaa vastuuntuntoa!).noh omasta kokemuksesta voin kyllä todeta että teiniäideistä ketä tiedän/tunnen vain yksi on "huono äiti",vain tämä yksi on "jämähtänyt teinin tasolle", nämä kaikki muut ovat osoittaneet uskomatonta vastuuntuntoa! he ovat parhaita äitejä mitä tiedän, rakastavat lapsiaan yli kaiken ja ovat kuin monet vanhemmatkin äidit,tosin nämä nuoret tuntuvat vain jaksavan ja olevan innoissaan koko ajan! enää en siis itse sorru teiniäitien haukkumiseen vaan otan ihmisen ihmisenä vastaan ja ikää katsomatta.huonoja vanhempia löytyy niin "vanhoista" kuin näistä "teineistä",minä en ainakaan ole kukaan ketään tuomitsemaan!tsemppiä ja jaksamista vastuuntuntoisille ja hienoille teinivanhemmille!:)
ole vastaan kunnollisia teinivanhempia,joita kyllä löytyy.Itse olen ensimmäisen saanut 19-vuotiaana ja mielestäni pärjäsin ihan hyvin.Lisäksi sain neljä muuta ja nyt nuorimmatkin jo kohta lentää pesästä.
- ...............
"1. sopiva ikä n. 25v jolloin varmasti on koulut käyty, työpaikka(talous kunnossa), suht koht vakaa parisuhde."' Vai että koulut käyty noin viidessä vuodessa. No sepäs oli sangen nopeeta toimintaa!
- realiteetteja
............... kirjoitti:
"1. sopiva ikä n. 25v jolloin varmasti on koulut käyty, työpaikka(talous kunnossa), suht koht vakaa parisuhde."' Vai että koulut käyty noin viidessä vuodessa. No sepäs oli sangen nopeeta toimintaa!
yleensä ammattikouluihin mennään n. 16 vuotiaana...eli kouluja on aikaa käydä esim. ammattikoulu/kaksoistutkinto n. 3vuotta mahdollinen ammattikorkea 3vuotta siinä koulun ohella osa opiskelijoista käy töissä siinä saa työkokemustakin eli: 16 3 3=22 25-16= 9 aikaa koulutukseen ja elämän alun rakentamiseen on 9 VUOTTA revi siitä..siinä ajassa pitäisi keretä järjen kasvaa päähänkin, sen sijaan että alaikäisenä alkaa kakaroita vääntämään "mä haluun" asenteella.
- lapset saa tehdä
realiteetteja kirjoitti:
yleensä ammattikouluihin mennään n. 16 vuotiaana...eli kouluja on aikaa käydä esim. ammattikoulu/kaksoistutkinto n. 3vuotta mahdollinen ammattikorkea 3vuotta siinä koulun ohella osa opiskelijoista käy töissä siinä saa työkokemustakin eli: 16 3 3=22 25-16= 9 aikaa koulutukseen ja elämän alun rakentamiseen on 9 VUOTTA revi siitä..siinä ajassa pitäisi keretä järjen kasvaa päähänkin, sen sijaan että alaikäisenä alkaa kakaroita vääntämään "mä haluun" asenteella.
vasta kun pihassa on citimaasturi ja se piha sijaitsee 200 tonnin lukaalin kulmalla.. Saat tehdä lapset heti kun saat tarpeeksi lainaa pankista. Ei, ei se ole äitiyden mitta. Kadehditaan kun teiniäidit ja isät eläisivät sossun kustannuksella.. Mutta mitä väliä rikollisista, narkomaaneista ja alkoholisteista ym. ongelmasoituneista. Ressut tarvii avustusta.
- luetun ymmärtäminen
lapset saa tehdä kirjoitti:
vasta kun pihassa on citimaasturi ja se piha sijaitsee 200 tonnin lukaalin kulmalla.. Saat tehdä lapset heti kun saat tarpeeksi lainaa pankista. Ei, ei se ole äitiyden mitta. Kadehditaan kun teiniäidit ja isät eläisivät sossun kustannuksella.. Mutta mitä väliä rikollisista, narkomaaneista ja alkoholisteista ym. ongelmasoituneista. Ressut tarvii avustusta.
mainitsinko tekstissä mitään citymaastureista ja 200 tonnin lukaaleista? EN MAININNUT! ja EN MAININNUT pankkilainoista mitään, sinä nuo mainitsit. luepa tekstini uudestaan ja tule sitten valittamaan. kyllä luulisi, että jos haluaa sen lapsen, niin olisi talous sen verta kunnossa, ettei ihan ensimmäiseksi tarvitse lainailla rahaa ja kituutella päivästä toiseen. se lapsi kun tulee tarvitsemaan vaikka mitä elämänsä varrella, ei hän elä pyhällä hengellä ja äidinrakkaudella ainoastaan, ikävää mutta totta. lapsi tarvitsee vaippoja, vaatteita, ruokaa, mahdollisesti lääkkeitä ja lääkärissä käymistä kun sairastuu, lapsi tarvitsee virikkeitä, huomiota, sängyn missä nukkua, vauvantarvikkeita(tutit, tuttipullot, vauvantalkki omaa voidetta jos iho kuivuu), jos lapsi on allerginen niin voi olla että tarvitaan ne allergialääkkeet,erikoisruokavalio jne. listaa voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta noita asioita tulisi ajatella ennenkuin edes suunnittelee lasta. nuorilla on mahdollisuus opiskella ja mennä töihin ja panostaa tulevaisuuteensa, niin omaan tulevaisuuteen kuin mahdollisten tulevien lastensa tulevaisuuteen!se on myös välittämistä, hyvään elämään panostaminen.
- se totta
luetun ymmärtäminen kirjoitti:
mainitsinko tekstissä mitään citymaastureista ja 200 tonnin lukaaleista? EN MAININNUT! ja EN MAININNUT pankkilainoista mitään, sinä nuo mainitsit. luepa tekstini uudestaan ja tule sitten valittamaan. kyllä luulisi, että jos haluaa sen lapsen, niin olisi talous sen verta kunnossa, ettei ihan ensimmäiseksi tarvitse lainailla rahaa ja kituutella päivästä toiseen. se lapsi kun tulee tarvitsemaan vaikka mitä elämänsä varrella, ei hän elä pyhällä hengellä ja äidinrakkaudella ainoastaan, ikävää mutta totta. lapsi tarvitsee vaippoja, vaatteita, ruokaa, mahdollisesti lääkkeitä ja lääkärissä käymistä kun sairastuu, lapsi tarvitsee virikkeitä, huomiota, sängyn missä nukkua, vauvantarvikkeita(tutit, tuttipullot, vauvantalkki omaa voidetta jos iho kuivuu), jos lapsi on allerginen niin voi olla että tarvitaan ne allergialääkkeet,erikoisruokavalio jne. listaa voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta noita asioita tulisi ajatella ennenkuin edes suunnittelee lasta. nuorilla on mahdollisuus opiskella ja mennä töihin ja panostaa tulevaisuuteensa, niin omaan tulevaisuuteen kuin mahdollisten tulevien lastensa tulevaisuuteen!se on myös välittämistä, hyvään elämään panostaminen.
että lapsi ei elä pyhällä hengellä, mutta jos on oppinut elämään pienellä rahasummalla, sillä pärjää vallan mainiosti ilman sossuakin :)
Nuori äiti saa samat tuet kuin vanhempikin äiti lapsen ollessa pieni. Noh joku uraäiti kyllä saa aika hyvin rahaa äitiysraha kaudella. Mutta ei tuo minimiäippärahakaan enää ole mikään huono.
Luuletko tosissasi että nuoret äidit luulee noin? Että lapsi elää pyhällä hengellä :D Salli mun nauraa.
Jokainen ihminen oppii kyllä säästämään ja katselemaan edullisia vaihtoehtoja. Kaiken ei tarvitse olla uutta ja kallista.
Jos nyt ajattelen omiakin tulojani, sain esikoisen aikaan pari vuotta sitten vain 304€ äitiyspäivärahaa lapsilisät. Mitään muuta en sitten saanutkaan koska miehellä oma yritys ja talo. Mutta siltikin maksoin omat laskut, ostin ruoat ja lapselle vielä vaatetta :) Olen jopa saanut parissa vuodessa yli 600€ säästöön lapsen tilille. Noh kaikkea en ole itse laittanut, suurimman osan kyllä. Veikkaan että n.150€ on muiden laittamaa.
Sitä kun oppii jo opiskeluaikana säästämään kuluissa. Itsekin karsin kaiken ylimääräisen pois, auto mukaan lukien. Ja se oli suuri askel minulle, asutaanhan me kymmenen kilometrin päässä lähimmästä kaupasta. Joten olen miehen autosta riippuvainen.
Nyt alan sitten saamaan enemmän rahaa, koska äitiyspäivärahakin nousi. Toinen lapsi siis tulossa. Kaksinkertaiset menot. Mutta olen opetellut kestovaippailua, eli siinä säästää. Mitä nyt pesuaineita menee enemmän kun pyykkiä saa pyörittää. En omista vieläkään omaa autoa.
Nuoretkin muuten osaa kokata ;) siinäkin oppii säästämään kun tekee esim. pakkaseen ruokaa.
Ja edelleenkin maksan omat laskuni, ruoat, vaatteet yms. Lisäksi lyhentävät nyt kotihoidontuesta vielä opintolainaani. Onneksi vain 50€/kk mutta kuitenkin. Kaikkineen en sitä saa kuin 363€ lapsilisät.
Pointtini olikin, että pienelläkin rahasummalla kyllä pärjää.Tiedän että jos tästä muuttaisin ja joutuisin yksinhuoltajaksi kahdelle lapselle, tulisin pärjäämään vallan mainiosti. Sitä kun osaa katsoa ettei haaskaa rahojaan turhuuteen ja ostaa sitä halpaa ja hyvää. Ja opettelee vertailemaan hintoja. Pienille lapsille löytyy esim kirppiksiltä hyviä vaatteita. Kasvavat kuitenkin aikamoista kyytiä, että ne ei kovin pitkäikäisiä edes ole. - väittänyt niinkään,
luetun ymmärtäminen kirjoitti:
että lapsi pelkällä rakkaudella elää. Mutta ei lapsen kasvatus isoja rahasummia vaadi, jos osaa käyttää rahansa viisaasti: Kestovaipat tulevat loppupeleissä halvoiksi, tavarat voi hankkia käytettynä (lastentarvikkeilla kun on lyhyt käyttöikä niin ovat myös uudenveroisia), äidinmaito ja kotiruoka halpaa ja hyvää ravintoa. Sairauksien ym. hoidon osalta osalta suomi on varsin edullinen maa. Ei tarvitse välttämättä edes kituutella.
Luulen isoimpien ongelmien tulevan juuri asenteella, että tiedetään kaikki ja ollaan mukamas varautuneita kaikkeen: Ensimmäinen lapsi tulee 25-30-vuotiaana, kun me ollaan naimisissa ja meillä on työpaikat, ei meidän tarvi pummailla ja kituutella... Yllätys yllätys, lapsi on aina lovi lompakossa. Jos yhteenlasketut kuukausitulot on 5000 euroa (=suomalaisen keskiarvopalkka x 2) eikä vähemmällä mukamas pärjää niin mihin ihmeeseen sinä rahasi tuhlaat? Se on se totuttu elintaso ja ehkä siksi sinulle vihjaillaan citymaastureista ja luksuslukaaleista. Ei niissä mitään pahaa ole, mutta sen ehtii kyllä hankkia myöhemminkin. Parempi niin kuin tippua korkealta jos se parisuhde kariutuu ja työpaikka menee alta. On lapset jo ehtineet maailmalle eivätkä enää ole jaloissa pyörimässä. - vähän rahaa ollut
väittänyt niinkään, kirjoitti:
että lapsi pelkällä rakkaudella elää. Mutta ei lapsen kasvatus isoja rahasummia vaadi, jos osaa käyttää rahansa viisaasti: Kestovaipat tulevat loppupeleissä halvoiksi, tavarat voi hankkia käytettynä (lastentarvikkeilla kun on lyhyt käyttöikä niin ovat myös uudenveroisia), äidinmaito ja kotiruoka halpaa ja hyvää ravintoa. Sairauksien ym. hoidon osalta osalta suomi on varsin edullinen maa. Ei tarvitse välttämättä edes kituutella.
Luulen isoimpien ongelmien tulevan juuri asenteella, että tiedetään kaikki ja ollaan mukamas varautuneita kaikkeen: Ensimmäinen lapsi tulee 25-30-vuotiaana, kun me ollaan naimisissa ja meillä on työpaikat, ei meidän tarvi pummailla ja kituutella... Yllätys yllätys, lapsi on aina lovi lompakossa. Jos yhteenlasketut kuukausitulot on 5000 euroa (=suomalaisen keskiarvopalkka x 2) eikä vähemmällä mukamas pärjää niin mihin ihmeeseen sinä rahasi tuhlaat? Se on se totuttu elintaso ja ehkä siksi sinulle vihjaillaan citymaastureista ja luksuslukaaleista. Ei niissä mitään pahaa ole, mutta sen ehtii kyllä hankkia myöhemminkin. Parempi niin kuin tippua korkealta jos se parisuhde kariutuu ja työpaikka menee alta. On lapset jo ehtineet maailmalle eivätkä enää ole jaloissa pyörimässä.ihan tiedoksi sinulle joka kuvittelet että olen "tottunut" johonkin "rikkaiden elintasoon", olen itse perheestä jossa äitini joutui neljän lapsen yksinhuoltajaksi kun isäni kuoli(ei vanhuuteen jota varmaan sinä luulet heti ensimmäiseksi).
tälläkin hetkellä itse elän kerrostalokaksiossa miesystäväni kanssa.
me molemmat myös opiskelemme tällä hetkellä, kummallakaan ei mikään kiire vanhemmuuteen, vasta sitten lapset kun on jonkinmoinen elintaso ja edes osa tavoitteista saavutettu.
me saamme rahaa kuukausittain n. 800e YHTEENSÄ! revi siitä, nyt kun kesä tulee niin saa taas rahaa enempi kesätyöpaikoista.(siitä 800e menee vielä vuokra 430e, muut mahdolliset laskut, puhelinlaskut).
eli en ole mihinkään kalliiseen elämäntapaan tottunut, enempi yhdessä miehen kanssa kituutellaan ja ostetaan halpoja alennusruokia, kun ei ole varaa parempaan.
luulen että moni opiskelija on melko lailla samassa tilanteessa, joten ihmettelen mistä revitään rahat lapsen elatukseen, mutta kappas, sossut ja kelat tulee ja lahjoittaa rahaa kouraan. voi kun opiskelijoitakin tuettaisiin yhtä avokätisesti..
no mutta lopussa kiitos ja ylpeys "seisoo", kun itse on kouluttautunut ja menestynyt elämässään, samalla kun pikkuäidit vittuuntuvat miestensä laiskuuteen ja lasten pirullisuuteen ja ikuiseen rahattomuuteen.
itse aion ainakin panostaa opintoihin jotka melko lailla auttavat eteenpäin ajatellen ns. loppuelämän kannalta.. ei tarvitse tyytyä duunaripalkkaan vaan voi itse jo hieman määrätä palkkaansa, sillä osaaminen on sen verta korkealla. - ai So what?
no joo! Kannattas istua kirjoitti:
muuta vikaa tuossa ei sitten ole vai?
ainoastaan huomautat että kello 12 ei ole iltapäivä?
ei ole ihan normaalia ÄIDIN ja LAPSEN nukkua noin pitkään...
no mutta jos lapsi muutenkin katsoo varmaan ties mitä kauhuleffoja äitinsä kanssa niin varmaan vaan sanot että "so what"..?vai? - Itse saan
vähän rahaa ollut kirjoitti:
ihan tiedoksi sinulle joka kuvittelet että olen "tottunut" johonkin "rikkaiden elintasoon", olen itse perheestä jossa äitini joutui neljän lapsen yksinhuoltajaksi kun isäni kuoli(ei vanhuuteen jota varmaan sinä luulet heti ensimmäiseksi).
me molemmat myös opiskelemme tällä hetkellä, kummallakaan ei mikään kiire vanhemmuuteen, vasta sitten lapset kun on jonkinmoinen elintaso ja edes osa tavoitteista saavutettu.
me saamme rahaa kuukausittain n. 800e YHTEENSÄ! revi siitä, nyt kun kesä tulee niin saa taas rahaa enempi kesätyöpaikoista.(siitä 800e menee vielä vuokra 430e, muut mahdolliset laskut, puhelinlaskut).
eli en ole mihinkään kalliiseen elämäntapaan tottunut, enempi yhdessä miehen kanssa kituutellaan ja ostetaan halpoja alennusruokia, kun ei ole varaa parempaan.
luulen että moni opiskelija on melko lailla samassa tilanteessa, joten ihmettelen mistä revitään rahat lapsen elatukseen, mutta kappas, sossut ja kelat tulee ja lahjoittaa rahaa kouraan. voi kun opiskelijoitakin tuettaisiin yhtä avokätisesti..
no mutta lopussa kiitos ja ylpeys "seisoo", kun itse on kouluttautunut ja menestynyt elämässään, samalla kun pikkuäidit vittuuntuvat miestensä laiskuuteen ja lasten pirullisuuteen ja ikuiseen rahattomuuteen.
itse aion ainakin panostaa opintoihin jotka melko lailla auttavat eteenpäin ajatellen ns. loppuelämän kannalta.. ei tarvitse tyytyä duunaripalkkaan vaan voi itse jo hieman määrätä palkkaansa, sillä osaaminen on sen verta korkealla.yli puolet vähemmän rahaa. Miehellä ei ole edes säännöllisiä kk tuloja, joten se siitä. Joka kk ei edes sitä rahaa saa.
Ja vanhemmatkin äidit saavat kelalta tukea. Jos nyt et sitä tiennyt. Ja tiedän tapauksia missä se on oikeasti 30v äiti joka siellä sossussa käy itkemässä. En vielä tunne yhtään nuorta äitiä joka olisi sinne joutunut.
"no mutta lopussa kiitos ja ylpeys "seisoo", kun itse on kouluttautunut ja menestynyt elämässään, samalla kun pikkuäidit vittuuntuvat miestensä laiskuuteen ja lasten pirullisuuteen ja ikuiseen rahattomuuteen."
No kiva että ajattelet noin ;) Tiesitkö että sitä pystyy kouluttautumaan vaikka onkin lapsi xD Ja hommaamaan hyvä työpaikan. Vaikka opiskelisi ja kävisi töissä ennen lapsia, voi siltikin vieläkin tippua ja korkealta alas. Sitten onkin vaikeuksia pärjätä. Ehtii hommaamaan kaikki ihanat lainat yms. Ja kappas kummaa, pomo päättääkin potkaista pihalle työpaikasta. Kuules ihan mitä vain voi sattua. Sinustakin saattaa tulla myöhemmin katkera äiti jonka mies makaa vain sohvalla ja vetää kaljaa napaan. Ihmiset muuttuvat.
Kyllähän tuota toivoisi että opiskelijoitakin tuettaisiin hyvin. Ei taida olla vieläkään suurin opintotuki mikään mahdollinen, onhan tuo kuitenkin noussut niiltä ajoilta kun itse sitä sain. Enää en saa vaikka opiskelenkin lapsen ohella. No siihen vielä sitten asumistuki(ko? se oli). Eipä se hääviä ole. No minimiäitiysraha on kyllä paljon parempi. Kotihoidontuki taas sitten ei ole mistään kotoisin. (itse sillä rahalla kituutan). Ja en saa miehen kanssa mitään asumistukia yms. Asutaan omakotitalossa.
Vaikka meillä ei rahaa ole paljoa, ja toinen lapsikin tulossa. Olemme silti saaneet sen mitä ollaan haluttu. Tai no ne kolme lasta vielä tulevaisuudessa tähän päälle :D
Oikeasti naurattaa kun ihmiset kuvittelee elämän pysähtyvän kun lapsi syntyy xD Ihan kuin ei voisi elää sitä tavallista elämää sillä erolla että on pieni lapsi siinä mukana, joka pitää ottaa huomioon. :)
Niin kuin tuo kommentti että ei tarvitse tyytyä duunaripalkkaan :D Ihan kuin oikeasti ei voisi kouluttautua ihan miksi vain, ja vaan siksi koska on lapsi. Otappas ne laput pois silmiltä ja vilkuile ympärillesi :) - asiat käsitin.
ihan tiedoksi sinulle joka kuvittelet että olen "tottunut" johonkin "rikkaiden elintasoon", olen itse perheestä jossa äitini joutui neljän lapsen yksinhuoltajaksi kun isäni kuoli(ei vanhuuteen jota varmaan sinä luulet heti ensimmäiseksi).
itse aion ainakin panostaa opintoihin jotka melko lailla auttavat eteenpäin ajatellen ns. loppuelämän kannalta.. ei tarvitse tyytyä duunaripalkkaan vaan voi itse jo hieman määrätä palkkaansa, sillä osaaminen on sen verta korkealla.Itse kirjoittamaasi tekstiin perustuen. Ja edelleen elän samasta syystä siinä käsityksessä, että korkea elintaso on sinulle jonkinlainen hyvän elämän mitta - duunariammatti on jotain, mihin pitää "tyytyä" ja elämä on veemäistä ilman korkeakoulututkintoa? Pitäisiköhän sinun käydä se koulu oikeasti loppuun ennen kuin voit todeta jotain tuollaista?
Älä ole lapsellinen ja kaiva nyt se herneenpalko sieltä nenästä. En ole koskaan kokenut vanhemmuuttani esteeksi työ- ja opiskeluelämässä, ja minusta on aivan naurettavaa väittää sen olevan. Tahtoa ja työtä se kyllä vaatii, mutta antaa paljon takaisin. Että lopussa kiitos seisoo, sen lisäksi että Voin ja Saan kouluttautua ja tehdä töitä vaikka hamaan hautaan asti, olen Varmasti saanut työn jota ei millään koulutuksella voi oppia ja jota ei mikään raha maailmassa voi korvata.
Vittuuntunut pikkuäiti laiskoine miehineen (tunnollinen isä ja työntekijä) sekä pirullisine muksuineen (ehkä joskus ;) ) kuittaa tähän :) - oo
itse aion ainakin panostaa opintoihin jotka melko lailla auttavat eteenpäin ajatellen ns. loppuelämän kannalta.. ei tarvitse tyytyä duunaripalkkaan vaan voi itse jo hieman määrätä palkkaansa, sillä osaaminen on sen verta korkealla.kiire vanhemmuuteen mutta näillä palstoilla tulee pyörittyä kuitenki... :D
- bemydream_
25-vuotias on varmasti myös ok ikä saada lapsia, kuten myös 18v ja 30v. Itse sain esikoiseni 17-vuotiaana. Samoin äitini ja siskoni. Molemmat saivat lapset myös 35 v ja ovat täysin sitä mieltä, ettei enää siinä iässä jaksa ja nuorempana oli niin paljon helpompaa.
Miten parisuhde on vakaampi 25-vuotiaana? Varmasti useampi alle 20-vuotiaiden parisuhde päätyy eroon, mutta nykyään se on melkein niin, ettei missään iässä olla pysyvässä vaan yleensä max parinkymmenen vuoden suhteessa. Mites tässä tilanteessa, että mies on vanhempi ja molemmat valmiita lapsiin? Eli niinkun meillä, mies oli 24v, minä 17v, kun esikoista alettiin odottaa. Molemmat täysin valmiita vanhemmiksi.
Mulla on myös koulutus, kuten monilla kavereillanikin, jotka saaneet lapsen/lapsia nuorina. Ja lapsi todellakin on pääasia elämässämme, hänen takiaan ollaan valmiita luopumaan mistä vain ja tekemään mitä vain. On aina etusijalla ja aina rakkain, sekä tärkein - "Vanhus"
lapset saa tehdä kirjoitti:
Joo-o, minä olen 28-v ja tämä ikä olisi varmaan jo ihan passeli lastenteolle. Mutta ei nappaa vielä, vaikka puitteet - joita pidän itselleni edellytyksinä automaattisesti - ovat kunnossa:
* 400k€ omakotitalo Espoossa, josta puolet omaa ja toinen puoli pankin, lainan vakuudet kattaa puolet lainasta
* naimisissa hyvän, älykkään ja komean miehen kanssa, yhteiseloa takana 9 vuotta
* pihassa kaksi Bemaria, joista toinen roadster
* yhteiset vuositulot yli 100k€
* hyvä koulutus molemmilla
* hyvä tukiverkosto ja paljon sosiaalista elämää
* hyvät vakityöpaikat suurissa globaaleissa firmoissa (minulla irtisanomisaika 2kk, miehelläni 6kk), eli lähes niin "varmaa" kuin voi olla
* asiat kunnossa niin materian kuin psyykkisen puolen kautta
Mutta tosiaan vielä meitä ei tämä innosta; nautitaan toisistamme ja vapaudesta olla "vain" pariskunta; matkustella ja elää Ex tempore -fiiliksen pohjalta, jos niikseen tulee. Listaamani asiat ovat kriteereitä itselleni, en odota muilta samaa speksien täyttöä ennen lisääntymistä. Mutta oletusarvoisesti kaikkien pitäisi olla sen verran omillaan, että pystyy kustantamaan oman ja lastensa elämän. Ansiosidonnainen äitiyspäiväraha on juurikin tätä oman elämänsä kustantamista raskaus- ja lapsenhoitoaikana; mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat veroa -> sitä paremmin sinulle korvataan kotona olemisesta, koska oletettavasti palaat takaisin työelämään tienaamaan lisää ja maksamaan lisää veroa.
Se, että jaksaa leikkiä lapsensa kanssa, kun saa sen teininä ja on vielä itsekin leikki-iässä (siksi se niin luonnostaan tuleekin), ei ole vanhemmuudessa tärkeintä. Tärkeämpää on oman elämänkokemuksen kautta tullut tieto ja ymmärrys tämän maailman menosta. Muistan omasta teini-iästäni sen, että yli 20-vuotiaat tuntuivat jo _todella_ vanhoilta, mutta kun omaa ikää tuli lisää, tuntuivat koko ajan vaan nuoremmilta :). Kolmikymppinen jaksaa, nelikymppinenkin jaksaa vaikka mitä! Katsokaa ympärillenne: 30-40 -vuotiaita ei aina edes tunnista ikäisikseen, maailman on muuttunut ja ihmiset pitävät itsestään huolta; fyysinen kunto auttaa jaksamaan, psyykkinenkin on aikuisilla paremmin hanskassa kovan paikan tullen. Aikuinen jaksaa niitä pettymyksiäkin paremmin, aikuinen parisuhde kestää lapsen hankkimisen paremmin, ja se ei helppoa ole silloinkaan. Lapsi on aina koitos parisuhteelle, tämän takia ei ole mikään ihme, että teiniseurustelut eivät sitä 90% kestäkään.
En ole tienkään kade teiniäideille; enhän edes halua äidiksi tällä hetkellä - tai välttämättä ikinä. Typerää vedota täällä johonkin aikuisten kateuteen teitä kohtaan, kun tulee asiallista kritiikkiä lasten hankkimista lapsista. Toivon, että mahdollisimman moni teistä nyt 14-16-vuotiaista äideistä tulee tänne 10 vuoden päästä kertomaan oman tarinansa ja neuvomaan, että kannattaa kuitenkin odottaa sen lasten saannin kanssa; siinä ei menetä mitään, päin vastoin. - .................
luettavaa kirjoitti:
ihanaa kuulla välillä tälläistä palautetta. kaikki tässä tekstissä on täyttä totta. äitien pitäsi enempi pitää yhtä,tukea ja kannustaa toisia. ikään katsomatta.
- mirtzu
1.olin 18 juuri täyttänyt kun ihana poikani syntyi.. kouluja oli jonkin verran takana ja pystyn opiskelemaan ilman sossun rahojakin koska minulla on mies joka on kanssani tätä ihanaa pientä kasvattamassa.. nyt tästä pienestä pallerosta on kasvanut iso poika 4v ja itse olen nyt 22v
2. elämänkoulun jonka olen käynyt.. on kasvattanut minut.. ja lapsi on minulle kaikki kaikessa kaikki suunnitellaan hänen mukaansa ja se vain menee niin ei se haittaa minua. Emme elä kädestä suuhun eikä käydä sossun luukulla. Eikä olisi mummuilla ja paoilla tai vaareilla varaa meidän elämää kustantaa.. eikä onneksi ole tarvis.. mummo, vaari ja pappa ottavat hoitoon silloin kun he itse sitä haluavat eikä silloin kuin minä haluan.... ja todellakin mielummin niin..
3.Minun ei tarvitse vetää päätä täyteen onhan sitä joskus kiva lähteä ulos mutta jos se on noin kerran vuodes niin en usko että mun lapseni siitä traumoja saa.
Ja minun kaverini ovat ymmärtäneet että tekeminen ja oleminen suunnitellaan lapsen ehdoilla eli ei mennä yhdelle.. vaan lähdetään vaikka puistoon syömään jätskit.. ja lastani olen parhaani mukaan hoitanut niin kuin kuka tahansa vanhempi koska kukaan ei ole täydellinen.. tiedän monta kuvaamaasi nuorta mutta myös vanhempia äitejä jotka käyttäytyvät kuvaamallasi tavalla.. mutta on meitäkin jotka emme käyttäydy niin..
4. tähän en edes viitsi vastata kun jotenkin ylimielistä puhetta, koska koskaan ei raha tuo rakkautta jos jotain niin jonkin verran turvallisuuden tunnetta.. mielummin haluan että meillä on vähän rahaa mutta pärjäämme kuin se että olis paljon rahaa ja sillä yritetään korvata lapselle se aika joka hänen kanssaan olisi pitänyt viettää kun vanhemmilla on kiire. siellä hyvän koulutuksen kautta ansaitsemassa työpaikassa.
5.sinä olet saanut huonoja kokemuksia nuorista äideistä joka saa sinut yleistämään.. kyllä meitä on jokaisessa ikä ryhmässä huonoja ja laiminlyöviä vanhempia mutta eikö suurin osa kuiten halua parasta lapselleen... - ikä...
Olet kyllä aika viisas, kun osaat sanoa mikä on juuri se oike ikä tehdä lapsia, 25 vuotta siis. Löytyskö sinulta vastauksia myös muihinkin elämää suurempiin kysymyksiin?
Itse en ole teiniäiti enkä enää teini, mutta äiti kylläkin, 30 . Kaveripiiriinii kuuluu naisia iältään 22-37v. Osa heistä ei todellakaan ole valmiita äideiksi, toiset ovat, eikä tuo "sopivuus" tai "sopimattomuus" todellakaan ole iästä kiinni. Eikä 25 vuoden ikä tarkoita että olisi koulutus, työpaikka ja vakaa taloudellinen tilanne. Ehei! Suurin osa vasta lopettelee tuossa vaiheessa opiskelua, ja alkaa etsiä sitä työtä. Eikä muutaman vuoden työnteko todellakaan sitä taloutta vielä vakauta, varsinkin jos sinulla on opintolaina, kenties myös asuntolaina.
Tunnen myös teiniäitejä, yksi heistä on siskoni. Itse sain esikoiseni 29-vuotiaana, siskoni 19-vuotiaana. Enkä missään määrin pidä itseäni parempana äitinä. Ihan yhtä lailla sen aikuisen äidinkin on välillä päästävä tuulettumaan, jolloin omaa isää ja äitiä pyydetään lapsenvanhdiksi, jos vain mahdollista.
Tiedän 25 äitejä, jotka polttavat, juovat ja joilla ei ole muutenkaan terveelliset elämäntavat/ruokavalio. Tiedän aikuisen äidin joka raskausajantupakoinnillaan aiheutti lapselleen sydänvian. Tiedän 25 sinkkuäitejä ja eronneita tai joilla on ongelmia parisuhteessa. Vastaavasti tiedän teininä lapsen saaneita äitejä joilla on mallikelpoiset elämäntavat, vakituinen parisuhde ja työ.
Ja olipa sinulla koulutus ja työ tai ei, on sinun jokatapauksessa turvauduttava - oltava riippuvainen- tukiaisista, jos aiot hoitaa lastasi kotona. Tarkoitan tällä vanhempainrahaa ja kotihoidontukea, joissakin kunnissa myös kuntalisää.
Missä tunnen olevani vahvemmilla kun teiniäiti, on se elämänkokemus, joka tuo vahvuutta ja varmuutta arjen asioissa, jota teiniäidillä ei ole. Hän saa sitä kyllä myös, ehkä vaikeimman kautta... Mutta silti uskon että vastasyntynyt sylissään, niin teiniäiti kun aikuinen äitikin, tuntee ihan sitä samaa avuttomuutta ja riittämättömyyttä.
Ja sitten on niitä teiniäitejä, jotka ovat vielä lapsia itsekin eivätkä kertakaikkiaan pysty huolehtimaan vielä itsestään, saatikka sitten avuttomasta lapsesta.
Ei nämä asiat ole niin yksinkertaisia ja yksiselitteisiä. - ymmärtää...
"Vanhus" kirjoitti:
Joo-o, minä olen 28-v ja tämä ikä olisi varmaan jo ihan passeli lastenteolle. Mutta ei nappaa vielä, vaikka puitteet - joita pidän itselleni edellytyksinä automaattisesti - ovat kunnossa:
* 400k€ omakotitalo Espoossa, josta puolet omaa ja toinen puoli pankin, lainan vakuudet kattaa puolet lainasta
* naimisissa hyvän, älykkään ja komean miehen kanssa, yhteiseloa takana 9 vuotta
* pihassa kaksi Bemaria, joista toinen roadster
* yhteiset vuositulot yli 100k€
* hyvä koulutus molemmilla
* hyvä tukiverkosto ja paljon sosiaalista elämää
* hyvät vakityöpaikat suurissa globaaleissa firmoissa (minulla irtisanomisaika 2kk, miehelläni 6kk), eli lähes niin "varmaa" kuin voi olla
* asiat kunnossa niin materian kuin psyykkisen puolen kautta
Mutta tosiaan vielä meitä ei tämä innosta; nautitaan toisistamme ja vapaudesta olla "vain" pariskunta; matkustella ja elää Ex tempore -fiiliksen pohjalta, jos niikseen tulee. Listaamani asiat ovat kriteereitä itselleni, en odota muilta samaa speksien täyttöä ennen lisääntymistä. Mutta oletusarvoisesti kaikkien pitäisi olla sen verran omillaan, että pystyy kustantamaan oman ja lastensa elämän. Ansiosidonnainen äitiyspäiväraha on juurikin tätä oman elämänsä kustantamista raskaus- ja lapsenhoitoaikana; mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat veroa -> sitä paremmin sinulle korvataan kotona olemisesta, koska oletettavasti palaat takaisin työelämään tienaamaan lisää ja maksamaan lisää veroa.
Se, että jaksaa leikkiä lapsensa kanssa, kun saa sen teininä ja on vielä itsekin leikki-iässä (siksi se niin luonnostaan tuleekin), ei ole vanhemmuudessa tärkeintä. Tärkeämpää on oman elämänkokemuksen kautta tullut tieto ja ymmärrys tämän maailman menosta. Muistan omasta teini-iästäni sen, että yli 20-vuotiaat tuntuivat jo _todella_ vanhoilta, mutta kun omaa ikää tuli lisää, tuntuivat koko ajan vaan nuoremmilta :). Kolmikymppinen jaksaa, nelikymppinenkin jaksaa vaikka mitä! Katsokaa ympärillenne: 30-40 -vuotiaita ei aina edes tunnista ikäisikseen, maailman on muuttunut ja ihmiset pitävät itsestään huolta; fyysinen kunto auttaa jaksamaan, psyykkinenkin on aikuisilla paremmin hanskassa kovan paikan tullen. Aikuinen jaksaa niitä pettymyksiäkin paremmin, aikuinen parisuhde kestää lapsen hankkimisen paremmin, ja se ei helppoa ole silloinkaan. Lapsi on aina koitos parisuhteelle, tämän takia ei ole mikään ihme, että teiniseurustelut eivät sitä 90% kestäkään.
En ole tienkään kade teiniäideille; enhän edes halua äidiksi tällä hetkellä - tai välttämättä ikinä. Typerää vedota täällä johonkin aikuisten kateuteen teitä kohtaan, kun tulee asiallista kritiikkiä lasten hankkimista lapsista. Toivon, että mahdollisimman moni teistä nyt 14-16-vuotiaista äideistä tulee tänne 10 vuoden päästä kertomaan oman tarinansa ja neuvomaan, että kannattaa kuitenkin odottaa sen lasten saannin kanssa; siinä ei menetä mitään, päin vastoin.Jaahas... sinulla on sitten asiat mukavasti. Uskoisiko? Miksi ihmeessä käyt tällä palstalla vauvajuttuja lukemassa (ja teinivanhempia haukkumassa), jos lapsensaanti ei vielä kiinnosta. Ensimmäisen lapsen kohdalla kaikki on uutta, olitpa sitten 18 v. tai 58 v. Tuoreet vanhemmat tekevät ihan samoja "virheitä" iästä huolimatta. Tulin itse äidiksi 21 v. ja voin sanoa, että nyt 14 vuotta myöhemmin en todellakaan jaksaisi enää yhtä paljon, kuin silloin. Tarkoitan lähinnä pienen lapsen kanssa leikkimistä ja valvomisia. Fyysinen kunto romahtaa helposti vauva-aikana. Koska et ole äiti, et tiedä, kuinka paljon lapsi todellisuudessa sitoo kotiin. Päivittäiset jumpat voi unohtaa, eikä lastenvaunuja työnnetä mukavilla metsäpoluilla hölkäten. Tavallaan vauva on aina kiila parisuhteessa, vaikka myös yhdistävä tekijä. Sekä miehen että naisen roolit muuttuvat rajusti ja uskallan väittää, että tämä on suuri kriisi monelle pitkässä parisuhteessa eläneelle. Kaikki tuttu muuttuukin kertaheitolla!
"En ole tienkään kade teiniäideille; enhän edes halua äidiksi tällä hetkellä - tai välttämättä ikinä. Typerää vedota täällä johonkin aikuisten kateuteen teitä kohtaan, kun tulee asiallista kritiikkiä lasten hankkimista lapsista."
Edelleenkin ihmettelen, miksi sitten kirjoitat noin arvostelevasti muista, jos et its edes lapsia halua. Sellaisten ihmisten ei pidä vanhempia neuvoa, jotka eivät itse vanhemmuudesta mitään ymmärrä! - ...
Itse olen 18 vuotias, teiniäiti, odotan TOISTA lastani, ensimmäisen kohdalla olin raskaana 16 vuotiaana..
ENKÄ JUMALAUTA ANNA MINKÄÄN TULLA LAPSIENI EDELLE. Lapset on mulle kaikki kaikessa ja meidän perhe! Töitä olen tehnyt niin paljon kuin pystyn ja lapseni ei ole ollut kertakaan äidillä hoidossa tai kenelläkään muulla. Ihan itse tienaamme avopuolison kanssa rahat ja elämme vakaasti ja onnellista elämää. Itse juon alkoholia varmaan kaksi kertaa vuodessa ja baarissa en käy vaikka pääsenkin. Hoitajia olisi mutta pidän itse huolen lapsistani, kiitos vain.
Olen joutunut itsenäistymään jo 13 vuotiaana omien vanhempien mokailujen takia. Äiti oli alkoholsti, samoin isä, joka tosin lähti kun oli 6, isäpuolen henkisenväkivallan takia muutin pois ja olen siitä asti joutunut ja pärjännyt omillani. Saivat minut olessaan 25 vuotiaita...
Lapsia olen hoitanut aina, omaan nimittäin seitsämän pikkusisarusta. Luen lähihoitajaksi ja aion valmistuakin, mutta lapsien takia se nyt siirtyy. Onneksi en ole nirso töissäni vaan suostun niin olemaan kassahenkilö, siivooja, kuin lapsenlikka.
Yritän vaan sanoa, että emme kaikki ole samanlaisia. Kuvottaa lukea tuollaisia ennakkoluuloisia selityksiä. ASIAT EIVÄT OLE AINA MUSTAVALKOISIA SAATI YKSINKERTAISIA! - YH:na
Minä vaan kirjoitti:
tehdä kahta työtä samanaikaisesti ja hoivata sairasta lasta? Ja kuka teidän asumisen yms. on maksanut kun olet poikasi saanut?
Kyllä niitä hyviäkin teiniäitejä varmasti on, mutta ovat valitettavasti erittäin harvassa ja siksi asenteet teitä kohtaan on negatiivisia. Kaikki kun eivät todellakaan jaksa samalla lailla kun sinä tai ole muuten yhtä järkeviä.. - Pikkumymmeli:)
itse aion ainakin panostaa opintoihin jotka melko lailla auttavat eteenpäin ajatellen ns. loppuelämän kannalta.. ei tarvitse tyytyä duunaripalkkaan vaan voi itse jo hieman määrätä palkkaansa, sillä osaaminen on sen verta korkealla.Humm.. Oli pakko nyt puuttua keskusteluun, kun itsekin olen opiskelija ja esikoista odotetaan. Olen 21-vuotias, vakituisessa parisuhteessa ja asutaan kerrostalokaksiossa. Mulla menossa kandivuosi ja kihlattu valmistui viime keväänä. Kumpikin käydään töissä, mutta tottakai mua huolestuttaa toimeentulo kun aika epävarmalta näyttää miehen työpaikan pysyvyys... Ja hän ei ole vielä löytänyt koulutustaan vastaavaa työtä, eli hyvin pienillä tuloilla täälläkin elellään. Asuntosäästöön silti menee rahaa ja olen ostanut kaapin jo valmiiksi täyteen vauvan vaatteita :D vaikka rv 7 vasta menossa.
Äitiystuet ynnä muut tulevat olemaan mulla minimissä opiskelun takia. Mutta on sekin parempi kuin opintotuki! Tiedän että opiskelijoiden asiat on perseellään, mutta ei siitä silti tarvitse rangaista opiskelevia vanhempia! :O
Mielestäni on parempi perustaa perhettä nyt opiskelun aikana kun on varmasti sitten joku paikka minne palata vanhempainvapaalta. Kolmekymppinen tuttavani, oikea uranainen, sanoi että jos nyt voisi tehdä toisin niin olisi tehnyt lapsen silloin opiskeluaikana.
Itse en edes tiedä mitä oikeastaan haluaisin tehdä tulevaisuutena ammatiksi, ja harkitsen pääaineen vaihtoakin. Niin, että opiskelut tulisivat joka tapauksessa venymään sinne kolmekymppiseksi jos maisterin aion uudesta pääaineesta vääntää. Että näin. Maailma ei ole koskaan valmis ja mistä sitä tietää mitä huomenna tapahtuu? Tiedän että rahatilanteemme ei ole paras mahdollinen, mutta pärjäämme varmasti oikein hyvin. Avustusta en halua ottaa vastaan vanhemmiltani, kuten en ole halunnut tähänkään asti, mutta miksi siinä on jotain pahaa että isovanhemmat haluavat hemmotella lapsenlastaan?
Tiedän, en ole teini äiti, mutta nuorena pidän itseäni kuten varmasti moni muukin. En puolustele ketään, mutta haluan vain sanoa, että kukaan, ei kukaan ole koskaan valmis äidiksi! Saati sitten mihinkään muuhun... Mutta kaikkeen kasvaa :)
Ja tosiaan olis mulla parempaakin tekemistä, mutta on niin järkyttävä pahoinvointi että en pysty muutakaan... taitaa jäädä luennotkin tänään väliin :( - 23-v. maisteri
............... kirjoitti:
Lukiosta tai ammattikoulusta valmistutaan 18-19-vuotiaana.
Siihen päälle amk-opinnot 3-4 v -> ikä 21-23 vuotta.
Vaihtoehtoisesti yliopisto-opinnot 5-6v -> ikä 23-25 vuotta.
Eli jos nyt ei tohtorin tutkinnoista puhuta, niin kyllä 5 vuodessa korkeakoulun saa käytyä (tietysti eri asia jos esim. älynlahjat eivät riitä, tai opinnot on keskeytettävä vaikkapa vahinkolapsen takia). - jotainvikaa
yhtä lailla 40vuotias kuin 16vuotiaskin voi olla hyvä äiti ja valmis siihen ja haluta sitä ihan tosissaan. Yhtä lailla 16vuotias voi olla työssäkäyvä jolla on tulot! Että lapsien tekemiseen sitten annetaan oikein ikä, jos siihen on oikeasti valmis ja haluaa sitä, mitä väärää siinä on?? Jos on halunnut lapsen tähän vaiheeseen elämäänsä mitä ihmeen valittamista siinä on? Vituttaako teitä nyt sitten se että me saatetaanki olla parempia äitejä jotka ehkä ymmärtää lapsiansa paremmin koska on itse suht nuori vielä silloin kun lapsikin on? Vituttaako teitä että me ollaan nuoria ja jaksetaan paremmin ku te harakat? Kyllä huomaa että kaikki "aikuisetkaan" ei sitten koskaan aikuistu.. HUOH.
- dfdsafd
Minä vaan kirjoitti:
nostan hattua. ihan oikeasti. olisivatpa kaikki äidit yhtä vastuuntuntoisia. varsinkin kun sinulla on kokemusta päihteiden aiheuttamasta turvattomuudesta, niin nostan todella hattua että itse pysyt niistä eroa. jotkut päihdeperheissä kasvaneet eivät tiedä muunlaisesta elämästä, eivätkä osaa muulla tavalla kuin päihteiden avulla. onneksi sinä osaat!
- katzy
sitten vaikka ei huvittaisi - jos puhuu siitä, että toiset mollaavat niin on syytä miettiä mitä omasta suustansa päästelee... 1. Olen sitä mieltä, että sopiva ikä olisi noin 20 ja 30 ikävuoden välillä, mutta kun siihen vaikuttaa niin kovin moni asia niin sanoisin, että ei ainakaan alle 18 vuotiaana kannata lapsia tehdä. Ja itse olin 17 vuotias kun sain ensimmäiseni... 2. Ei oikeastaan ärsytä mikään, mutta onhan se huomattu, että usein ei pystytä kantamaan sitä vastuuta minkä lapsi tuo tullessaan. Täytyy kyllä sanoa, että itse jaksoin paremmin silloin nuorempana kuin nyt kolmikymppisenä... 3. En mollaa teiniäitejä enkä muitakaan - en vain ole samaa mieltä siitä onko järkevää tehdä lapsia lapsena... 4. Voi hyvät hyssykät : ) eihän tässä ole kyse siitä kuka on oikeutettu vaan siitä kuka pystyy kantamaan sen vastuun siitä lapsesta - mun puolesta kuka vain joka kykenee itse huolehtimaan lapsestaan voi tehdä lapsia (kunhan ei ole itse ihan lapsi)... 5. Tunnen tai oikeastaan tunsin muutamia teiniäitejä, jotka eivät olleet valmiita äidiksi - joku muu joutui kasvattamaan nämä lapset... Ja totta tosiaan, ei se ikä tee hyvää vanhempaa, mutta kuten sanoin niin usein on huomattu miten käy kun liian nuorena tekee lapsia...
- ini ini ini
Niinpä niin. Aina on valittamista..
- katzy
ini ini ini kirjoitti:
vastasin vain kysymyksiin ja kerroin oman mielipiteeni asiasta : )
- Todettu on
Olin 19-vuotias kun sain ensimmäisen lapseni. Lapsi oli odotettu ja haluttu. Minä en muusta ajatellut kuin vauvasta ja että vauvalla olisi kaikki hyvin. Minusta nuorena jaksaa. Täällä on myös paljon sanottu,että jos hankkii teininä lapset,ei saa hyvää koulutusta. Minun äitini sai isoveljeni 18-vuotiaana ja nyt on lääkäri:) Hyvä nuoret äidit,kyllä me jaksetaan.. Minä opisekelen terveydenhoitajaksi. . Nyt olen 22 ja toista lasta kovasti haluasin jo.. :))
- katzy
Todettu on kirjoitti:
Olin 19-vuotias kun sain ensimmäisen lapseni. Lapsi oli odotettu ja haluttu. Minä en muusta ajatellut kuin vauvasta ja että vauvalla olisi kaikki hyvin. Minusta nuorena jaksaa. Täällä on myös paljon sanottu,että jos hankkii teininä lapset,ei saa hyvää koulutusta. Minun äitini sai isoveljeni 18-vuotiaana ja nyt on lääkäri:) Hyvä nuoret äidit,kyllä me jaksetaan.. Minä opisekelen terveydenhoitajaksi. . Nyt olen 22 ja toista lasta kovasti haluasin jo.. :))
opiskella voi lapsista huolimatta, niin tein itsekin : )
- kuinka...............
ini ini ini kirjoitti:
lapsellisia teiniäidit ovat
- kolmen lapsen äiti
katzy kirjoitti:
opiskella voi lapsista huolimatta, niin tein itsekin : )
Eli, itse opiskelen taas, ja olen opiskellut ennenkin lasten syntymän jälkeen. Ja lasten myötä olen saanut elämänkokemusta (kaikki asiat eivät mene niin kuin haaveissa). Monta itkettyä yötä on lasten terveyden vuoksi vietetty, ja monia murheita tullut vastaan- väitän, että enemmän kuin useimmilla vanhemmilla. Samaan aikaan on kuitenkin asiat loksahtaneet uuteen tärkeysjärjestykseen, kumppanin kanssa löytynyt sellaine "syvä" kumppanuus ja huolenpito. Olemme siis tosi nuorina pariutuneet.
Mutta itse opiskeluun. Nyt kun taas opiskelen, tällä kertaa terveydenhuoltoalaa, niin yllätyin kuinka helppoa kaikki onkin. Raskasta, mutta ei niin raskasta kuin aikaisemmin nuorempana. Olen saanut ainoastaan vitosia, vaikka erittäin moni epäili minun jaksamistani, kun lähdin opiskelemaan. Tai ei suorastaan epäillyt, mutta varoittelivat. Itseasiassa, olen erittäin onnellinen tässä elämäntilanteessa. Suorastaan huvittaa välillä joidenkin opiskelutovereiden murheet, mutta auttamaan pyrin muita aina, jos vaan siihen pystyn.
Mutta, paljon auttaa se, että talous on turvattu. Meillä on omakotitalo ja autot hankittu, eikä tarvitse miettiä, millä rahalla elää. Se on erittäin suuri etu. Oman mielenvirkeyden vuoksi teen työtä opintojen ohessa.
Eli asiat eivät ole mustavalkoisia. Vanhemmuuteen kasvetaan, toislla on vastoinkäymisiää enemmän kuin toisilla. Ja aina toivoo, että niitä ei tulisi. Mutta jos niitä tulee, niin niiden mukana kovasti kasvetaan yleensä. Vaikka tietysti toivon, että monia asioita ei olisi tarvinnut läpi käydä, niin samalla kuitenkin olen niistä kokemuksista tavallaan kiitollinen. Ne ovat olleet meidän perheessämme ja parisuhteessamme se lujittava voima. Selkeästi. Molemmat olemma kasvaneet ja aikuistuneet. Kun toinen ei jaksa, niin toinen jaksaa, vuorotellen on toistamme autettu eteenpäin. Aina ei voi mennä kaikki hyvin, mutta yhdessä asiat kestää paremmin. Ja plussana kaikesta on todellinen kumppanuus.
Meillä ei ole riidelty "tyhjänpäiväisistä" asioista, kuten kotityöt ja harrastukset. Itse asiassa, meillä ei ole juurikaan ollut riitoja. Joskus ihmetyttää, miten ihmiset saavatkin elämän vaikeaksi pikku asioilla. Ehkä meillä olisi samoin, jos ei olisi ollut oikeasti isompiakin vastoinkäymisiä kuin monilla.
- nuorena lapseni tehnyt
ei välttämättä toiselle.
Itse sain nuorimma alle kakskymppisenä ja "iltatähden" ollessani melkein 27.
Aina olen(olemme yksinhän ei kukaan lasta tee) lapsistani huolehtinut ja heille tiukkoinakin aikoina ruokaa pöytään saanut. Läeheiset lämpimät välit on nyt kun he tasapainoisia nuoria aikuisia.
Silti olen tyytyväinen että ei ihan teininä lasta ole tehneet, vaikka minulla ja miehelläni mahdollisuus ( ja varmaan halukin) olisi ollut niin rahallisesti kuin ajallisesti tukea ja auttaa niin jotenkin silti tyytyväinen että he opiskelunsa ym hoitanut huolettomien nuorten tavalla.
Kyse on vaan tunteesta ei siis mitään fakta pohjaa,
itse en päivääkään vaihtaisi pois eikä silloin kun ensimmäinen ilmoitti tulostaan käynyt edes mielessä että pois ottaisin/antaisin ,itsestään selvä että vastaan rakkaudella otettiin ja onnellinen ratkaisustani olen,
mutta silti olen siis onnellinen että lapseni on nuorena saanut opiskella, matkustella kokea , seurustella vakaantua suhteessaan ja olla vapaana ilman velvotteita huolehtia kuin itsestään. Sen siis halusin heille vaikka itselleni nurorena äidiksi tuleminen oli se oikea ratkaisu. - on kiinni
1. Sopiva ikä riippuu minusta ihmisestä. Toiset ovat valmiita äideiksi nuorena, toiset eivät koskaan.
2. Minua ei ainakaan mikään. Minua ärsyttää joissain vanhemmissa (teineissä ja vanhemmissa) kuinka lasten hyvin vointi unohdetaan ja oma menee sen edelle. Myös toisten vanhempien arvostelusta en pidä. Ja tätä tekevät teinit ja mummot.
3. Itse en koe mollaavani ketään. Jokainen äiti on erillainen ja jokainen äiti tekee virheitä. Ikävä vain jos ne virheet ovat sellaisia että niitä ei voi korjata. Edelleen koskee kaikkia äitejä.
4. Kaikilla on oikeus tehdä lapsia. Joiltakin sen oikeuden voisi kyllä viedä (esim. jos olet tehnyt 3 lasta ja ne on otettu huostaan voit silti tehdä 4. ja häntä ei oteta huostaan)
5.Kymmenkunta. Ja näistä löytyy niitä hyviä ja vähemmän hyviä äitejä. Eikä vähemmän hyvä äiti välttämättä ole huonompi tuloinen, minun kokemuksellani juuri päinvastoin. Yleensä kun sitä rahaa on niin sitä sitten yleensä käytetään enemmän itseen (juhlimiseen, muihin omiin menoihin) kuin lapseen. Taas vähemmästäkin rahasta riittää kyllä lapseen, itse on tois sijainen. Eikä silloin ole rahaakaan juhlia.
Lisäisin vielä. Kun luin ketjua huomasin teiniäitien juhlimisen ja muiden menojen olevan perusteluna sille miksi ei teininä äidiksi. Voin kertoa että olen nuorempana muutaman yli 30-vuotiaan äidin alle kouluikäisiä lapsia hoitanut. Syy on aina ollut äitien viihteelle pääsy (kaikilla väh. jokatoinen viikonloppu). Usein myös yhden illan hoitokeikka venyi pariksi vuorokaudeksi kun ei äitejä kuulunut. Näin ei koskaan käynyt kun olen teiniäitien/vanhempien lapsia vahtinut. Heidän menonsa yleensä päivällä pankki, lääkäri ym. asioita. Olen itsekkin äiti, lapseni sain 22 -vuotiaana. Kylläkin kaikki jotka eivät ikääni tiedä teiniäitinä pitävät. Eikä muuten ollut työpaikkaa, koulutus kyllä (joka ei mitään auta jos ala sellainen ettei töitä ole eikä tule). Ja hyvin on pärjätty, välillä ei ollut isäkään töissä. Aina on lapsella kuitenkin ollut ruokaa, puhtaat vaatteet ja paaaaaljon rakastavia ihmisiä ympärillä. - Äippä87&junnu05
En käsitä yleistystä "huonoista teiniäideistä".
Itse sain poikani ollessani juuri täyttänyt 18v.Yksin olen hänen kanssa ollut koko tämän ajan ja loistavasti o mennyt!!Ja ei lasta ei kasvateta pyhällä hengellä,jokainen sen nyt tietää.Mutta on turha alkaa arvostelemaan ihmstä/ihmisiä jotka saavat toimeentulotukea eli siis ovat SOSSUN LUUKULLA,koska voi koittaa päivä jolloin arvoisat arvostelijat sinne itse joutuvat.Minä olen saanut toimeentulotukea eikä siinä ole mitään hävettävää.
Takaisin teiniäitiyteen.
Olen siis ollut poikani kanssa 3,5v yksin ja hyvin on mennyt.
Poikani kehitystä kehutaan niin lääkäri,neuvola käynneillä kuin päivähoidossa.
Lapseni on kaikki ruokainen ja kohtelias.Kiittää ja pyytää anteeksi.'
Lapseni saa olla lapsi.Hän tottelee jos kiellän häntä ja pyytää kieltoon perusteluita.Fiksu nuori mies siis.. :DD
Lapseni ei ole juuri koskaan ollut kipeä joten lääkärissä ei ole tarvinnut ravata.
Lapsellani o aina puhtaat ja säähän sopivat vaatteet.
Voisin ylistää lastani maailman ääriin ja takaisin.hän on minun aarteeni..:D
Ja siitä teiniäitien baarissa juoksemisesta,en näe mitään pahaa siinä että nuori äiti käy joskus irroittelemassa,saahan ne vanhemmatkin äipät käydä.Mikä siitä tekee niin paljon pahemman jos äiti on nuori...?Itsekin käyn n. kerran 2vko joko ystävien kanssa syömässä tai muuten vain ulkona ja pojan isovanhemmat ottavat enemmän kuin mielellään junnun hoitoon.
Ja se että 25v,että on opiskelut hoidettu ja vakaa elintaso...hei tuota noin..
lasketaans..
Mä olen 22v,poika 3,5v.
Mä olen valmistunut ensihoitajaksi ja valmistun taas syksyllä baarimikoksi ja olen 2v käynyt töissä opiskelujen ohella mahdollisuuksien mukaan...
Pojaltani ei puutu mitään,hän on hyvin ravittu,puhdas,iloinen,sosiaalinen pikkupoika joka leikkii autoilla ja kyselee miksi auto on punainen..
Ystäväpiiriini kuuluu monia "teiniäitejä",osalla jo 2lasta tai toinen tulossa ja he kaikki ovat pärjänneet loistavasti!Käymme päivittäin vaihtamasssa kuulumiset leikkipihalla kun lapset ovat hiekkalaatikolla,se on meidän vertaistuki teiltä vaanivilta katkerilta vanhoilta akoilta jotka paheksutte meitä!:DD
Ja masennukseen sairastuu teiniäitiä helpommin vanhempi äiti koska ei enäää jaksa...
ja tälläinenkin surullinen tapaus kuuluu elämääni.Nyt kaikki onneksi siinäkin perheessä hyvin..
Minulle on aivan sama minkä ikäisenä kukakin tekee lapsen kunhan hoitaa velvollisuutensa.Ja vaikka olisi vaikeaa se ei ole heikkous,heikkoutta on jos ei myönnä tarvitsevansa apua.
'
ROhkeutta ja jaksamista kaikille NUORILLE äideille.. - senjorita89
Itse olin 18 kun sain tietää olevani raskaana ja odotin kaksosia.Itse olen lapseni hoitanut kun ne itse teinki,me emme ole mieheni kanssa pyytäneet että kummankaan vanhemmat ottaisi meidän lapset hoitoon, oma äitini on kaksi kertaa hoitanut lapsia ja molemmilla kerroilla noi.3h, puolison vanhemmat eivät kertaakaan ole hoitanut.Eikä kyllä vanhemmilta mitään rahallistakaan apua ole saatu.Kyllä teiniäidit osaavat kasvattaa siinä missä tekin "vanhemmat"osaatte. Itse et varmasti jaksaisi päivääkään pyörittää minun talouttani.
Huomenna 20 ja ylpeä TEINIÄITI ja kaksoset ensi viikolla vuoden - äiti 21v
En ole vanha, en kyllä teinikään. Sattumalta eksyin tälle palstalle, taitaa olla ensimmäinen kerta.
Ensin haluan ottaa kantaa tuohon teiniäitiyden määritelmään- minun mielestäni yli 18vuotias ei ikänsä puolesta ole enää teini. Tulin itse raskaaksi 19- vuotiaana eikä mielessänikään käynyt että olisin teiniäiti. Lapsi sai tulla ja ihana lapsi onkin, ja koko äitiyteni ajan olen tuntenut olevani täysin valmis äidiksi.
Sitten kysymyksiisi.
1. Riippuu ihmisestä. Jollekkin se ikä voi olla 17, toinen ei ole koskaan valmis äidiksi. Me ihmiset olemme erilaisia, minä en voi sanoa milloin sinä olisit valmis, etkä sinä voi sanoa milloin minä. Ei sopivaa ikää voi ikävuosissa määritellä, se olisi todella pinnallista. Koulutus, talous ym. ei liity mitenkään siihen millainen äiti joku on. Itse olen kasvanut todella köyhissä oloissa ja äitini on uskomattoman hyvä äiti.
2. Minua henkilökohtaisesti ei yhtikäs mitään, toivon kaikille äideille ikään katsomatta pelkkää hyvää.
3. En mollaa.
4. Minun mielestäni jokainen voi päättää itse, milloin lapsia tekee. Minulle on yhdentekevää mistä syistä muut ihmiset lapsia tekevät (mitä se minulle kuuluu)- pääasia on että itse pystyn olemaan mahdollisimman hyvä äiti lapsilleni. Sen sijaan että mollaisin muita, keskityn ennemminkin siihen että onnistuisin itse äitinä. Jokaisen tulisi hoitaa omat asiansa kunnolla, eikä etsiä vikoja muista.
5. Tunnen muutaman alle 18-vuotiaan äidin, eivätkä he minusta ole yhtään huonompia kuin muutkaan tuntemani äidit. - ehkä joskus tuleva äiti
1.sopiva ikä tulla raskaaksi?
Sillon kun on itse aikuinen. Toki siihen vaaditaan paljon muutakin, esim. Vakituinen työpaikka (että saa rahaa säännöllisesti jostain muualta kun sossun luukulta), olla yhteydessä lapsen isään (eikä silleen ettei tiiä kuka lapsen isä on) ja elämänkokemusta (vaikka olisit kasvattanu lapsena 20 nuorinta veljeä niin se ei anna sulle lisää ikää penniäkään!)
2.Mikä teinivanhemmuudessa ärsyttää?
Se koko asenne ärsyttää. Se että lapsi luulee olevansa aikuinen ja tietää kaiken (ihan sama v*ttu mä teen mitä mä haluun!!!) ja se että ei ole nähny eikä elätty sitä elämää vielä kunnolla (ja tää ei todellakaan tarkota sitä että "joo mä oon ryypänny ihan tarpeeks mun elämässä ja nyt mä sit oon aikuinen"). Teiniäidit yleensä väittää että teiniäitiys on se ainoa vaihtoehto tässä elämässä ja he jotka hankkivat ekan lapsensa 25 vuotiaana on mummoja ja ei jaksa leikkii lapsen kanssa.
3.Miksi mollaatte teiniäitejä?
No juurihan sen selitin tossa äskeisessä kysymyksessä.. kai te sen nyt itekkin ymmärrätte?
4.Miksi JUURI TE olette oikeutettuja tekemään lapsia?
En ole oikeutettu tekemään lapsia vielä sillä se ei olisi reilua lasta kohtaan: Minulla on vielä opiskelut kesken, ei ole tarpeeksi rahaa, en ole vielä seurustellut poikaystäväni kanssa niin kauaa että olisin valmiks sitoutuu häneen loppuikäni.. niitä syitä kyllä löytyy miksi en ole valmis äidiksi...
5. Kuinka monta teiniäitiä tunnette?
Yksi ystäväni on teiniäiti... Ja muutenkin kyllä tunnen/tiedän teiniäitejä kaveripiirissä...
Ja itsestäni vielä sen verran että olen 20 vuotias (täytän tänä vuonna 21), seurustellut poikaystäväni (25) kanssa 2 vuotta ja asutaan yhdessä. Vaikka poikaystäväni on mua vanhempi ja vakituinen työpaikka niin ei se tee häntä valmiiks isäksi..
Eipä taida olla ei. Teidän vain pitää päästä pätemään. Mikä on erittäin naurettavaa.
Olen itse tällä hetkellä 19v, rv33 4. Eli olen TEINIÄITI silloin kun synnytän, ja tammikuussa täytän 20.
Eli siis, jos olisin puksutellut tulevan lapseni muutaman kuukauden viiveellä, olisin mahtava äiti, koska en olisi enää teini?
Hieman naurettavaa hei.- mamiplus2
minä en ole päivääkään opiskellut ja sain vasta ensimmäisen lapseni 31 vuotiaana. olenko nyt parempi mamma kun nämä nuoret koska olen vanhempi (AIKUINEN). jos ihan rehellisiä ollaan niin ei, en ole. Nyt minua kaduttaa miksi en tehnyt lapsia aikasemmin NUORENA! Olisin aivan varmasti jaksanut paremmin ilman näitä masennuksia ym..
Kaikille ei myöskään mene jakeluun se, että kaikki ihmiset eivät kykene opiskelemaan. Muumuassa minä. pääni ei kestä opiskelua ja en vain yksinkertaisesti opi. olen nyt varmastikkin erittäin huono ihminen mielestäsi. eikun ainiin, en olekkaan kun sain lapseni 31 vuotiaana enkä 16-19 vuotiaana.
totuus on vaan se että se ikä ei loppupeleissä kerro yhtään mitään ihmisestä - kyllästynyt...
mamiplus2 kirjoitti:
minä en ole päivääkään opiskellut ja sain vasta ensimmäisen lapseni 31 vuotiaana. olenko nyt parempi mamma kun nämä nuoret koska olen vanhempi (AIKUINEN). jos ihan rehellisiä ollaan niin ei, en ole. Nyt minua kaduttaa miksi en tehnyt lapsia aikasemmin NUORENA! Olisin aivan varmasti jaksanut paremmin ilman näitä masennuksia ym..
Kaikille ei myöskään mene jakeluun se, että kaikki ihmiset eivät kykene opiskelemaan. Muumuassa minä. pääni ei kestä opiskelua ja en vain yksinkertaisesti opi. olen nyt varmastikkin erittäin huono ihminen mielestäsi. eikun ainiin, en olekkaan kun sain lapseni 31 vuotiaana enkä 16-19 vuotiaana.
totuus on vaan se että se ikä ei loppupeleissä kerro yhtään mitään ihmisestävoi huhhuh mikä tekosyy kouluttautumatta jättämiselle.."pää ei kestä ja en vaan opi"..
ymmärtäisin jos olisi lukihäiriö, tai edes jokin psyykkinen/fyysinen sairaus joka vaikeuttaa oppimista, mutta tuo!
jos itse olisin 31v ja kouluttamaton niin kyllä hävettäisi, ei tuollaisten tarvis lapsia tehdä ollenkaan, varmana opettavat heti ensimmäiseksi mistä saa "ilmaista rahaa" ja ei se koulu ole pakollinen, ei tarvi mennä jos "pää ei kestä"...
sinä olet vain huono esimerkki aikuisesta ihmisestä.
se ei sano sitä automaattisesti että kaikkien pitäisi ryhtyä teiniäideiksi..
itse miellän teiniäidit 14-18 vuotiaiksi, sen jälkeen alkaa se aikuisuus kolkuttamaan.
se että täällä toitotetaan että "miksi mulla ei muka ole oikeutta tehdä lapsia" on aivan käsittämätöntä järjenvähyyttä!!!siis oikeasti ei ajatella muuta kuin "miks mä en saa","mä haluun",MINÄ MINÄ MINÄ!
LAPSELLA ON OIKEUS saada hyvä ja turvallinen perhe vastuullisine vanhempineen jotka rakastavat häntä!!
lapsia ei tehdä vaan saadaan(jos saadaan). lapsi on elinikäinen lahja, eikä esine jota esitellään.
mitäs jos joskus nämä tulevat äidit ajattelisivat asioita ihan sen lapsen kannalta, eikä aina sen oman haluamisen ja oman itsensä kannalta. - hokaappa että
kyllästynyt... kirjoitti:
voi huhhuh mikä tekosyy kouluttautumatta jättämiselle.."pää ei kestä ja en vaan opi"..
ymmärtäisin jos olisi lukihäiriö, tai edes jokin psyykkinen/fyysinen sairaus joka vaikeuttaa oppimista, mutta tuo!
jos itse olisin 31v ja kouluttamaton niin kyllä hävettäisi, ei tuollaisten tarvis lapsia tehdä ollenkaan, varmana opettavat heti ensimmäiseksi mistä saa "ilmaista rahaa" ja ei se koulu ole pakollinen, ei tarvi mennä jos "pää ei kestä"...
sinä olet vain huono esimerkki aikuisesta ihmisestä.
se ei sano sitä automaattisesti että kaikkien pitäisi ryhtyä teiniäideiksi..
itse miellän teiniäidit 14-18 vuotiaiksi, sen jälkeen alkaa se aikuisuus kolkuttamaan.
se että täällä toitotetaan että "miksi mulla ei muka ole oikeutta tehdä lapsia" on aivan käsittämätöntä järjenvähyyttä!!!siis oikeasti ei ajatella muuta kuin "miks mä en saa","mä haluun",MINÄ MINÄ MINÄ!
LAPSELLA ON OIKEUS saada hyvä ja turvallinen perhe vastuullisine vanhempineen jotka rakastavat häntä!!
lapsia ei tehdä vaan saadaan(jos saadaan). lapsi on elinikäinen lahja, eikä esine jota esitellään.
mitäs jos joskus nämä tulevat äidit ajattelisivat asioita ihan sen lapsen kannalta, eikä aina sen oman haluamisen ja oman itsensä kannalta.tätä tässä ajetaan takaa:
(OMAT SANASI)
"LAPSELLA ON OIKEUS saada hyvä ja turvallinen perhe vastuullisine vanhempineen jotka rakastavat häntä!!"
Miten tuo sitten liittyykään ikään? Ei niin mitenkään.. :P 17v VOI OLLA yhtä vastuullinen kuin 40v. - kun kerta väsäätte
hokaappa että kirjoitti:
tätä tässä ajetaan takaa:
(OMAT SANASI)
"LAPSELLA ON OIKEUS saada hyvä ja turvallinen perhe vastuullisine vanhempineen jotka rakastavat häntä!!"
Miten tuo sitten liittyykään ikään? Ei niin mitenkään.. :P 17v VOI OLLA yhtä vastuullinen kuin 40v.mikä OIKEUS 17 vuotiaalla on pilata pienen lapsen elämä!?
sen hän nimittäin tekee kun vääntää kakaran maailmaan noin nuorena. ei hänkään siinä lasta ajattele, vaan itseään ja mitä itse haluaa, just tätä "mä haluun vauvan"- jeejeetä!
17 vuotias nuori ei ole kouluttautunut, on työtön, ei ole työkokemusta, on varmaankin sossunluukulla vakiasiakas ja asuu äitinsä nurkissa kun rahat ei riitä.
en ole tavannut yhtäkään VASTUULLISTA 17- vuotiasta.
vastaa alkaa kasvamaan varmaan silloin kun muuttaa siihen omaan kämppään, ja ottaa sen VASTUUN ENSIN ITSESTÄÄN ja omasta tulevaisuudestaan, sitten jos homma luistaa, voi mun mielestä harkita lasta.
nykyään ihmiset tuntuvat luottavan liikaa sossun ja kelan apuun, voitais yhtä hyvin pienentää noita tukia, katsotaan kuinka moni tekee enää sen jälkeen "vahingossa" lapsia...
itsellä ei olisi pokkaa elättää lasta ja koko perhettä tukirahoilla ja elää mutsini nurkissa oman perheen kanssa!mua hävettäisi suoraan sanoen!
jos voi hankkiutua paksuksi, niin kyllä sitten pitää olla varaa sen lapsen elättämiseenkin.. ja väheksymättä lapsen kasvattamista, välittämistä, jaksamista, rakastamista.
en usko että kovin nuori kykenee lasta kasvattamaan asialliseksi ja hyvin käyttäytyväksi, sekin tuli todistettua kun kävin apteekissa, eräs nuori äiti tuli sinne kahden lapsen kanssa ja jätti täysin valvomatta lapset, siitä seurauksena oli, että lapset olivat kaataneet alahyllyjen lääkitsemistarpeita ja liuoksia lattialle ja heittelivät vanulaput lattialle, ja ÄITI EI TEE ASIALLE MITÄÄN!!!meinasin jo karjaista raivosta että eikö hän saa kakaroitaan kuriin!?otti päähän ihan sen henkilökunnankin puolesta! - :D :D
kun kerta väsäätte kirjoitti:
mikä OIKEUS 17 vuotiaalla on pilata pienen lapsen elämä!?
sen hän nimittäin tekee kun vääntää kakaran maailmaan noin nuorena. ei hänkään siinä lasta ajattele, vaan itseään ja mitä itse haluaa, just tätä "mä haluun vauvan"- jeejeetä!
17 vuotias nuori ei ole kouluttautunut, on työtön, ei ole työkokemusta, on varmaankin sossunluukulla vakiasiakas ja asuu äitinsä nurkissa kun rahat ei riitä.
vastaa alkaa kasvamaan varmaan silloin kun muuttaa siihen omaan kämppään, ja ottaa sen VASTUUN ENSIN ITSESTÄÄN ja omasta tulevaisuudestaan, sitten jos homma luistaa, voi mun mielestä harkita lasta.
nykyään ihmiset tuntuvat luottavan liikaa sossun ja kelan apuun, voitais yhtä hyvin pienentää noita tukia, katsotaan kuinka moni tekee enää sen jälkeen "vahingossa" lapsia...
itsellä ei olisi pokkaa elättää lasta ja koko perhettä tukirahoilla ja elää mutsini nurkissa oman perheen kanssa!mua hävettäisi suoraan sanoen!
jos voi hankkiutua paksuksi, niin kyllä sitten pitää olla varaa sen lapsen elättämiseenkin.. ja väheksymättä lapsen kasvattamista, välittämistä, jaksamista, rakastamista.
en usko että kovin nuori kykenee lasta kasvattamaan asialliseksi ja hyvin käyttäytyväksi, sekin tuli todistettua kun kävin apteekissa, eräs nuori äiti tuli sinne kahden lapsen kanssa ja jätti täysin valvomatta lapset, siitä seurauksena oli, että lapset olivat kaataneet alahyllyjen lääkitsemistarpeita ja liuoksia lattialle ja heittelivät vanulaput lattialle, ja ÄITI EI TEE ASIALLE MITÄÄN!!!meinasin jo karjaista raivosta että eikö hän saa kakaroitaan kuriin!?otti päähän ihan sen henkilökunnankin puolesta!"En ole tavannut YHTÄKÄÄN vastuullista 17-vuotiasta"
^Missähän pellossa sä oikein asut? Kuules, VASTUUNTUNTO ei ole iästä kiinni. Muuten vielä 25v naiset ovat kypsymättömiä äideiksi. Eikös niin yleistetä että se ikäluokka vaan juo ja rellestää ;)
"en usko että kovin nuori kykenee lasta kasvattamaan asialliseksi ja hyvin käyttäytyväksi"
^Sua ei ole taidettu kasvattaa tollein, kun et osaa kirjoittaa asiallista viestiä?
"meinasin jo karjaista raivosta että eikä hän saa kakaroitaan kuriin!?"
^Tuota noin, väitätkö, ettei sinua KOSKAAN häiritse "aikuisten" ihmisten hankkimat lapset? Aika hyvä tuuri on ollut sulla sitten.. :D :D :D
Aikuisen ihmisen kuvittelisi ymmärtävän vähän paremmin jne, mutta jos SINUT onkin pullautettu maailmaan liian nuorena, ja olet siksi noin kapeakatseinen? - ja itsevarmuutta
:D :D kirjoitti:
"En ole tavannut YHTÄKÄÄN vastuullista 17-vuotiasta"
^Missähän pellossa sä oikein asut? Kuules, VASTUUNTUNTO ei ole iästä kiinni. Muuten vielä 25v naiset ovat kypsymättömiä äideiksi. Eikös niin yleistetä että se ikäluokka vaan juo ja rellestää ;)
"en usko että kovin nuori kykenee lasta kasvattamaan asialliseksi ja hyvin käyttäytyväksi"
^Sua ei ole taidettu kasvattaa tollein, kun et osaa kirjoittaa asiallista viestiä?
"meinasin jo karjaista raivosta että eikä hän saa kakaroitaan kuriin!?"
^Tuota noin, väitätkö, ettei sinua KOSKAAN häiritse "aikuisten" ihmisten hankkimat lapset? Aika hyvä tuuri on ollut sulla sitten.. :D :D :D
Aikuisen ihmisen kuvittelisi ymmärtävän vähän paremmin jne, mutta jos SINUT onkin pullautettu maailmaan liian nuorena, ja olet siksi noin kapeakatseinen?yleensä baareissa notkuvat nämä "entiset teiniäidit"...siksihän ne lapset pullautetaan maailmaan nuorena jotta vanhana akkana voidaan mennä lähibaariin "vetämään perseet"...
kovinkaan montaa vanhemmalla iällä lapsensa saanutta äitiä ei baareissa näy, heillä kun se teiniäitien niin väheksymä "juopottelu" kuului nuoruuteen.
eikös sitäkin yleistetä että "vain opiskelijat juo"..tosin millä rahalla?kun ne vähäiset rahat mitä opiskelijana saat, menevät vuokraan, laskuihin, mahdollisiin oppikirjoihin ja ruokaan. joillain opiskelijoilla käy niinkin paska tuuri että opintotukea saati asumistukea ei saada vanhempien "isojen tulojen" takia, silloin mennään vaan töihin koulun jälkeen ja vapaa-ajalla.
mutta aina saa äidit tukea että voi persettä levitellä soffalla ja katsoa leffaa kun "kakara" nukkuu. SIITÄ maksetaan, mutta osalle opiskelijoista ei makseta mitään, vaikka koulussa pärjäisi kuinka hyvin?
joo voitais leikata noitten "pikku-äitylien" tukia..katsotaan kuinka monta "vahinkoa" sattuu kohdalle, jos nuokin tuet menisi samalla tavalla kuin opiskelijoilla...puolisolla tai vanhemmilla niin isot tuet ettei tuleva äiti tarvi rahaa..max 50e/kk..hähähää
jos lapsi saisi valita, hän varmaan valitsisi äidikseen itsevarman, koulutetun ja työllistetyn kuin pikkuteinin joka asuu vielä äitinsä helmoissa kitisten jokaisesta pikkuongelmasta ja joka on kouluttamaton ja työtön.
jokainen elämässään tulee täyttämään sen 25 ja 30v. ja varmaan silloin viimeistään teiniäitien menojalkaa alkaa vipattamaan, samalla kun nämä lapsettomat kaverit alkavat vasta elämään perhe-elämää.
eli jos 16v teet lapsen niin lapsi on 9v kun itse olet 25..eli lapsenhan "voi jättää kotiin" kun itse menet baariin!
ja ei, en ole nähnyt minäkään vanhempien äitien lasten käyttäytyvän huonosti..he varmaan vaivautuvat opettamaan lapselleen muutakin kuin syömisen, nukkumisen ja telkkarin katsomisen, ja se muu on varmaan KÄYTÖSTAVAT!
useammin näen kädettömiä teiniäitejä jotka antavat kakaroidensa rellestää bussissa ja juosta kadun yli vaikka auto olisi kuinka lähellä, kun se kännykkä on korvassa ja kaverin kanssa sovitaan treffejä... - Teiniäidiksi 17-veenä
ja itsevarmuutta kirjoitti:
yleensä baareissa notkuvat nämä "entiset teiniäidit"...siksihän ne lapset pullautetaan maailmaan nuorena jotta vanhana akkana voidaan mennä lähibaariin "vetämään perseet"...
kovinkaan montaa vanhemmalla iällä lapsensa saanutta äitiä ei baareissa näy, heillä kun se teiniäitien niin väheksymä "juopottelu" kuului nuoruuteen.
eikös sitäkin yleistetä että "vain opiskelijat juo"..tosin millä rahalla?kun ne vähäiset rahat mitä opiskelijana saat, menevät vuokraan, laskuihin, mahdollisiin oppikirjoihin ja ruokaan. joillain opiskelijoilla käy niinkin paska tuuri että opintotukea saati asumistukea ei saada vanhempien "isojen tulojen" takia, silloin mennään vaan töihin koulun jälkeen ja vapaa-ajalla.
mutta aina saa äidit tukea että voi persettä levitellä soffalla ja katsoa leffaa kun "kakara" nukkuu. SIITÄ maksetaan, mutta osalle opiskelijoista ei makseta mitään, vaikka koulussa pärjäisi kuinka hyvin?
joo voitais leikata noitten "pikku-äitylien" tukia..katsotaan kuinka monta "vahinkoa" sattuu kohdalle, jos nuokin tuet menisi samalla tavalla kuin opiskelijoilla...puolisolla tai vanhemmilla niin isot tuet ettei tuleva äiti tarvi rahaa..max 50e/kk..hähähää
jos lapsi saisi valita, hän varmaan valitsisi äidikseen itsevarman, koulutetun ja työllistetyn kuin pikkuteinin joka asuu vielä äitinsä helmoissa kitisten jokaisesta pikkuongelmasta ja joka on kouluttamaton ja työtön.
jokainen elämässään tulee täyttämään sen 25 ja 30v. ja varmaan silloin viimeistään teiniäitien menojalkaa alkaa vipattamaan, samalla kun nämä lapsettomat kaverit alkavat vasta elämään perhe-elämää.
eli jos 16v teet lapsen niin lapsi on 9v kun itse olet 25..eli lapsenhan "voi jättää kotiin" kun itse menet baariin!
ja ei, en ole nähnyt minäkään vanhempien äitien lasten käyttäytyvän huonosti..he varmaan vaivautuvat opettamaan lapselleen muutakin kuin syömisen, nukkumisen ja telkkarin katsomisen, ja se muu on varmaan KÄYTÖSTAVAT!
useammin näen kädettömiä teiniäitejä jotka antavat kakaroidensa rellestää bussissa ja juosta kadun yli vaikka auto olisi kuinka lähellä, kun se kännykkä on korvassa ja kaverin kanssa sovitaan treffejä...Itsellä kävi juuri niin kuin kaikki tällä palstalla otaksuvat - vuosia jatkunut masennus meni niin pahaksi, etten jaksanut välittää itsestäni ja olin vaaraksi lapselleni. Kotona ei ollut kunnon ruokaa, enkä jaksanut välittää lapseni puhtaudesta ja niin edelleen. Ei ollut rakkaudesta tai iästä kiinni, olisin hyvin voinut tehdä tyttäreni 30-vuotiaana ja saada saman tilanteen eteen, koska en ollut käsitellyt mieltäni painavia asioita kunnolla. En syytä tilanteestani muita, mutta yritin jaksaa liikaa koska ympäristö muutenkin oletti, että koskakohan mä en enää jaksa hoitaa lastani. Sain lapseni muutamaa päivää vaille 18-vuotiaana.
Nykyään olen 22-vuotias ja tyttäreni täyttää neljä. Menin takaisin kouluun josta valmistun jouluna, tyttäreni on yhteishuoltajuudessa ja viettää viikonloput ja lomat luonani, vuosien masennus alkaa väistyä ja olen löytänyt rinnalleni upean miehen, joka kohtelee tytärtäni kuin omaansa. Hän jopa kantaa meille ruokaa pöytään, vaikka minua hävettää - todella hävettää - olla elättinä. Nyt kun koulu loppuu, lähetän kymmeniä työhakemuksia päivittäin jotta saisin edes jotain työtä. Edes jokin työkokemus auttaa pidemmälle elämässä, jotta voin hankkia seuraavat lapset parempaan tilanteeseen kuin esikoistyttäreni. Olen täysin muuttunut siitä, mitä olin kolme vuotta sitten, ja olen ylpeä itsestäni. Tyttäreni saa terveellistä kotiruokaa, rakkautta, puhtautta, turvaa ja kaikkea mahdollista mitä ikinä tyttäreni tarvitsee. Rahaa ei paljoa ole, mutta ei lapsen kasvattaminen aina merkitse kalliita harrastuksia, vaikka enemmän kuin mielelläni kustantaisin hänelle harrastuksen. Olen miettinytkin, että hänen olisi hyvä aloittaa musiikkileikkikoulu, koska hän ei päästä hetkeksikään leikkipianoa tai kitaraa käsistään. Katsotaan =)
Sitä mä en myöskään ymmärrä, miten jotkut äidit iästä riippumatta eivät halua sitä lastaan kasvattaa. Oli juuri eilen tilanne kun menin pyykkäämään ja sieltä tuli joku pikkupoika ajellen rappukäytävässä fillarilla. Sillä viisiin. Ottaa jotenkin päähän kun on tullut tilanteita seurattua, jossa lapsen annetaan tehdä ihan mitä tahansa. Olenko rouva Hitler, kun vaadin tytärtäni kulkemaan vierelläni kauppareissun aikana ja opetan käytöstapoja? Olen ankara äiti, mutta tyttäreni kysellessä, miksi käsken ja komennan, sanon sen johtuvan siitä, että välitän.
Ihmetytti kerran kun olen useampana kertana nähnyt teiniäidin rautatieaseman tunnetussa kriminaalijengissä - lapsi mukanaan... (klo 22 illalla). - samalla leikattaisiin
ja itsevarmuutta kirjoitti:
yleensä baareissa notkuvat nämä "entiset teiniäidit"...siksihän ne lapset pullautetaan maailmaan nuorena jotta vanhana akkana voidaan mennä lähibaariin "vetämään perseet"...
useammin näen kädettömiä teiniäitejä jotka antavat kakaroidensa rellestää bussissa ja juosta kadun yli vaikka auto olisi kuinka lähellä, kun se kännykkä on korvassa ja kaverin kanssa sovitaan treffejä...vanhempien äitien tukia :) He kun saavat samaa :D:D
"joo voitais leikata noitten "pikku-äitylien" tukia..katsotaan kuinka monta "vahinkoa" sattuu kohdalle, jos nuokin tuet menisi samalla tavalla kuin opiskelijoilla...puolisolla tai vanhemmilla niin isot tuet ettei tuleva äiti tarvi rahaa..max 50e/kk..hähähää"
Nyt on pakko myöntää että minä olen nähnyt paaaaaaaljon vanhempia äitejä joiden lapset sattuvat olemaan pilalle hemmoteltuja :)
Itsellä oma lapsi, kulkee kaupassa aina lähellä, kuuntelee mitä sanon, ei mene itkemään ja huutamaan karkkihyllyn ja leluhyllyn eteen, jos ei jotakin saa. (ja loppujen lopuksi saa haluamansa). Poikani ei ole ikinä oppinut siihen että sieltä kaupasta saa ottaa karkkia hyllystä yms. Eli suomennettuna minun ei tarvitse kuunnella kiukutteluja ja kauheaa rääkymistä.
Olenkin saanut naureskella kaupassa, kun lapset jotka ovat tottuneet saamaan kaiken, heittäytyvät maahan ja huutavat ja potkivat. Ihana näky eikö totta? :) Ja tuskaiset äidit yrittävät turhaan saada lapsen rauhoittumaan. Loppujen lopuksi ostavat sen mitä lapsi haluaa. Juu lapsi oppii jo pienestä pitäen näköjään hyville tavoille xD - sossusta
En ole koskaan penniäkään sossusta saanut vaikka molemmat työttömiä olimme lapsen syntyessä mieheni kanssa. Ihan samoilla rahoilla elimme kuin muutkin työttömät (kunnes sain minimi vanhempain rahaa). Eikä tuo työttömyys johtunut koulutuksen puutteesta. Hyvin pärjättiin, omista tarpeista hieman tinkien. Ja luulempa näiden katujemme kaunistajien, juoppo ukkojen/akkojen sieltä sossusta eniten rahaa hakevan.
- jätetään vastaamatta
samalla leikattaisiin kirjoitti:
vanhempien äitien tukia :) He kun saavat samaa :D:D
"joo voitais leikata noitten "pikku-äitylien" tukia..katsotaan kuinka monta "vahinkoa" sattuu kohdalle, jos nuokin tuet menisi samalla tavalla kuin opiskelijoilla...puolisolla tai vanhemmilla niin isot tuet ettei tuleva äiti tarvi rahaa..max 50e/kk..hähähää"
Nyt on pakko myöntää että minä olen nähnyt paaaaaaaljon vanhempia äitejä joiden lapset sattuvat olemaan pilalle hemmoteltuja :)
Itsellä oma lapsi, kulkee kaupassa aina lähellä, kuuntelee mitä sanon, ei mene itkemään ja huutamaan karkkihyllyn ja leluhyllyn eteen, jos ei jotakin saa. (ja loppujen lopuksi saa haluamansa). Poikani ei ole ikinä oppinut siihen että sieltä kaupasta saa ottaa karkkia hyllystä yms. Eli suomennettuna minun ei tarvitse kuunnella kiukutteluja ja kauheaa rääkymistä.
Olenkin saanut naureskella kaupassa, kun lapset jotka ovat tottuneet saamaan kaiken, heittäytyvät maahan ja huutavat ja potkivat. Ihana näky eikö totta? :) Ja tuskaiset äidit yrittävät turhaan saada lapsen rauhoittumaan. Loppujen lopuksi ostavat sen mitä lapsi haluaa. Juu lapsi oppii jo pienestä pitäen näköjään hyville tavoille xDTuokin haluaa vain selkeästi provota ja ärsyttää, huomaa kun ne jää aina pyörittämään samaa levyä :)
- mirtzu
en usko että kovin nuori kykenee lasta kasvattamaan asialliseksi ja hyvin käyttäytyväksi, sekin tuli todistettua kun kävin apteekissa, eräs nuori äiti tuli sinne kahden lapsen kanssa ja jätti täysin valvomatta lapset, siitä seurauksena oli, että lapset olivat kaataneet alahyllyjen lääkitsemistarpeita ja liuoksia lattialle ja heittelivät vanulaput lattialle, ja ÄITI EI TEE ASIALLE MITÄÄN!!!meinasin jo karjaista raivosta että eikö hän saa kakaroitaan kuriin!?otti päähän ihan sen henkilökunnankin puolesta!toivon ettet koskaan saa lasta. en halua tänne maailmaan yhtään noin kauheata ihmistä kuin sinä.
olin 17 kun tulin raskaaksi ja halusin lapsen mutta en noista sun jee jee syistä..
olin kouluja jonkin verran käynyt mutta menin töihin ennen raskauttani koska koskaan meillä omassa kotonani ei ole ollut rahaa joten halusin tienata omaa rahaa.. ja en ole ollut sossun luukulla koskaan ja sitä paitsi olen pienestä tytöstä asti hoitanut kodin ja ruoat yms...
ja eipä paljon äidistä mallia oteta tai sen nurkissa asuta kun veti itsensä hengiltä viinan kanssa. ja emme olisi häntä todellakaan tarvinneet meidän elämäämme tuomaan sitä sekasotkua. jotkut käy kuules elämän koulun ja voivat olla kuule fiksunpia ja järkevänpiä kuin jotkut 30 naiset joilla ei mitään tietoa elämästä.
Juu no se mitä koit apteekissa niin sitä olisin minäkin kauhulla katsonut mutta ei se tarkoita että me kaikki nuoret äidit olemme sellaisi.
joten toivon et et koskaan saa lapsia koska niille tulisi samanlainen ajatusmaailma kuin sinulla. - teenagedmama
en usko että kovin nuori kykenee lasta kasvattamaan asialliseksi ja hyvin käyttäytyväksi, sekin tuli todistettua kun kävin apteekissa, eräs nuori äiti tuli sinne kahden lapsen kanssa ja jätti täysin valvomatta lapset, siitä seurauksena oli, että lapset olivat kaataneet alahyllyjen lääkitsemistarpeita ja liuoksia lattialle ja heittelivät vanulaput lattialle, ja ÄITI EI TEE ASIALLE MITÄÄN!!!meinasin jo karjaista raivosta että eikö hän saa kakaroitaan kuriin!?otti päähän ihan sen henkilökunnankin puolesta!En edes jaksanut lukea loppuun tota sun tekstii. Luin melkee puoleen väliin saakka ja oli niin täyttä hevonpaskaa ettei mitään rajaa. Mä olin 15 ku järkytin perheeni kertomalla raskaudestani. Muutin myös sillon pois kotoota. Ehin täyttää 16 ennen lapsen syntymää. Kertaakaan en sossunluukulla ole käynyt. Ja rahat riittää ihan hyvin ku vähän miettii mihin sitä rahaa laittaa likoon! Nyt olen 17 ja tyttö vuoden ikäinen ja täysin "normaali" lapsi.
Yks asia mitä en ymmärrä on se ku ihmiset joita ei vois vähempää kiinnostaa lapset eikä niitä varmaan ite edes halua jnejnejnejne. tulee tänne arvostelemaan meitä, teinivanhempia, jotka olemme oman päätöksemme tehneet ja päättäneet ryhtyä vanhemmiksi, kantaa vastuuta omista teoistamme. Oma lapseni sai alkunsa pillereistä huolimatta eikä ollut itsestään selvyys että ryhdytään vanhemmiksi, ei todellakaan ollut. Ja vaikka oliski ollu toivottu, monta vuotta hartaasti tehty lapsi, niin mitä väliä? Miksi se niin kovasti vituttaa teitä, kun ei teitä vois kerta vähempää kiinnostaa koko aihe... Pikkasen katkeruuden makua hei..
- minäkin19v
ei 19v ole mikään TEINI, sillä sanalla haetaan vaan huomiota. kun lapsesi syntyy olet 2 vuotta ollut AIKUINEN. kasva ensin tuosta "olen teiniäiti" miksi pitä käyttää etuliitettä. Olet äiti siinä missä muutkin :) Onnea! Meilläkin lapsi haaveissa.
- tietosi on väärä
Tiedätkös, että TEINI on sama kuin alle 20v? Tiedätkö mihin se perustuu? Noh, minäpä valaisen. thirTEEN, fourTEEN, fifTEEN, sixTEEN, sevenTEEN, eighTEEN, nineTEEN. Ja tadaa 20v=twenty.
Tästä se OIKEASTI ALUNPERIN on tullut tämä teini-ikä. Eli, yhdeksäntoista ON(HUOM:ON!!!!!) teini-ikäinen.
Haloooooo hei. - julletus....
tietosi on väärä kirjoitti:
Tiedätkös, että TEINI on sama kuin alle 20v? Tiedätkö mihin se perustuu? Noh, minäpä valaisen. thirTEEN, fourTEEN, fifTEEN, sixTEEN, sevenTEEN, eighTEEN, nineTEEN. Ja tadaa 20v=twenty.
Tästä se OIKEASTI ALUNPERIN on tullut tämä teini-ikä. Eli, yhdeksäntoista ON(HUOM:ON!!!!!) teini-ikäinen.
Haloooooo hei.selvästikkin tämä henkilö joka tämän kyselyn tänne laittoi, on itse niin mustasukkainen kun hänellä itsellään ei ole lapsia.
Joko hän on itse niin nuori että haavilee niistä muttei saa koska on kirjoituksista
päätellen hän on itse pelkkä KAKARA......tai sitten hän on vanha kurppa joka on kateellinen kun ei saa miestä eikä lasta itse, koska on hirvittävä NOITA...... - Opettele lukemaan?
julletus.... kirjoitti:
selvästikkin tämä henkilö joka tämän kyselyn tänne laittoi, on itse niin mustasukkainen kun hänellä itsellään ei ole lapsia.
Joko hän on itse niin nuori että haavilee niistä muttei saa koska on kirjoituksista
päätellen hän on itse pelkkä KAKARA......tai sitten hän on vanha kurppa joka on kateellinen kun ei saa miestä eikä lasta itse, koska on hirvittävä NOITA......olen 19v. Ja rv35 3 menossa. :DDDDD
- Äippä**
1. Sovpiva ikä tulla raskaaksi.
Mielestäni 18 vuotta on aika sopiva. :) Jos järjellä ajattelee on vielä 16 vuotias lapsi. 17 vuotias ok, mut 18 on jo lainkin mukaan täysi ikäinen. Se on minun mielestä ihan hyvä ikä tehdä lapsi. en sano etteikö nuorempi olisi yhtä hyvä mutta se olikin mielipidekysymys. Ja kahdessa vuodessa kerkee kasvamaan paljon, olen itse mielestäni 16 vuotiaana ollut ihan pentu ja 18 vuotiaana jo paljon viisaampi.
2. Ei ärsytä. jos oikeen mietin niin se että tehdään lapsi muttei luovuteta sitä pois vaikka omat menot ovat tärkeempiä, mutta näitä löytää vielä 40 vuotiaistakin :D
3. En mollaa, mutta onhan se vähän tyhmää jos lapsi on ns. vahinko vauva. :D
ja en yleistä, mutta usein se niin on että ei 15 vutoiaat itse suunnittele perheen perustamita melkein tuntemattoman pojan kanssa.
4. Koska kaikki muutkin ovat. Se on perus oikeus, joten eipä siitä sen enempää. Eiköhän se luonto ole hoitanut niin että kun menkat alkaa voi toimia äitinä :)
5. Pari tunnen.
Enkä väitä etten itse olisi tehnyt näistä virheitstä yhtäkään. Olin 21 kun sain esikoisen. Olin seurustellut 3 vuotta lapsen isaä kanssa, ollaan nyt pari vuotta myöhemmin vielä yhdessä. Miehellä ammatti, minulla ei, ainoastaan yo pohja. Oli vakituinen työpaikka, tulot, sossusta en koskaan hakenut mitään, otin vain äitiys ja vanhempain rahat mitkä kuuluvatkin, ja äitiyspakkauksen tietenkin, palasin töihin kun muksu täyttyi vuoden, vakityö molemmilla, vakitulot. Vuokrakämppä, ei ajokorttia ja ukolla auto. :D
muksu ollut 3 yötä 2 vuoden aikana hoidossa mummilassa. Käy tarhaa, osaa puhua ja kasvaa käyrillä :)
Kyllä mä oletan että paremmin pärjäsin nyt kuin olisin pärjännyt 15 vuotiaana :D - ja alentaa?
- Ei sellaista ikää olekkaan. Sisin kertoo, milloin on oikea aika.
-Tuskimpa siinä mikään ärsyttää. Joillakin ihmisillä on vain pakko ottaa jokin asia omaksi kohteekseen, jota arvostella. Ehkä tähän liitty se että on pakko jossain asiassa tuntea paremmuuden tunnetta,alistaenjokin kohde "alemmalle portaalle"
Voidaan verrata koulukiusaamiseen. "Tiinassa on jotain vikaa, koska hän käyttää vaaleanpunaisia vaatteita" "Tiinan kanssa ei leikitä, koska hän pukeutuu rumiin vaatteisiin"
- "Minä olen parempi kuin sinä" Jollakin se on sitten pakko yrittää todistaa, vaikkapa sitten mollaamalla.
- Tuo pitisi pitää mielessä. Kellä on oikeus yhtään mihinkään? onko oikeutta ensinkään? Typeräähän se on kenellekkään sanoa että "minulla on oikeus, sinulla ei" varsinkaa kun menee kantansa perustelemaan asioilla joista ei tiedä mitään.
-Vaikka tuntisin 10 teiniäitiä, niin en voi mennä sanomaan että yläkerran teiniäiti on hyvä tai huono äiti. En se perusteella mitä olen muissa perheissä nähnyt.
Enkä minä edes tunne yläkerran teiniäitiä. Olen vaan hänet rappukäytävässä muutaman kerran tavannut.- edes eksyin tänne.
Itse olen todella todella alkuraskaudessa. Ikää tällä naisella on 20. Kohta mittarissa 21. Tämä on tämän palstan mukaan "liiankin" vähän. No, jos mietin omaani. Olen ollut poikaystäväni kanssa iästä 12. Mitenkä vakavaa se tuossa iässä sitten lienikään, mutta kertakaan ei olla riidelty kuten teinit ja oltu on-off-suhteessa. Ollaan yhdessä, oltu minun vanhempieni luona ja hänen vanhempien. Kunnes 15 vuotiaana muutin pois kotoa. OMAAN VUOKRA-ASUNTOON. Opiskelun takia. Vaihdoin koulua, jossa todella viihdyin ja halusin olla. 15 vuotiaasta asti olen tehnyt jos jotakin työtä MAKSAAKSENI ITSE VUOKRANI. Kertaakaan ei ole äiti tai isä maksanut vuokraani tai puhelin laskua muuttoni jälkeen. Ja sitten peruskoulun jälkeen Kauppikseen, jonka aikana tein koko ajan töitä. Ja Joita teen EDELLEEN. Tällä hetkellä vain hieman paremmalla palkalla. Voin kertoa. Minä en ole koskaan hakenut opintotukea. Vaan ole omalla työlläni maksanut opiskeluni ja jokaisen asunnon vuokrani. Vaikka se itsenäistyminen alkoikin tuolloin yliopistossa opiskelevan nuoren kanssa yhdestä huoneesta. Alkoholi ei kiinnosta, menisikö vuodessa pari lasillista viiniä joulupöydässä. Tällä hetkellä säästötili näyttää hyvältä. Saan herätä jokainen aamu tuon aivan ihanan miehen vierestä, joka rakastaa minua. Herään joka aamu pyörittämään kauppaani (tai ketjun jossa työskentelen myymäläpäälikkönä) Meillä on kerrostalo kolmio, kaappi täynnä ruokaa. Ja Nyt meille on tulossa kolmas talouteemme. Mieheni tekee työtä puolustusvoimille. Meillä ei kuitenkaan ole sitä citymaasturia. Toyota vaan. Eikä luksusluukkua. Kerrostalo kolmio. Voin sanoa, etten koskaan olisi päässyt tänne jos en olisi ollut VASTUULLINEN NUORI ja kantanut vastuuta itsestäni. Ja nyt meille suodaan tämä maailman ihanin asia. LAPSI. Ja kuitenkin olen nuori äiti. Ja aijon kantaa vastuuni!!! Lääkärissäkin lääkäri tokaisi "pyydän anteeksi, mutta en olisi uskonut sinua näin nuoreksi, olet paljon kypsemmän oloinen kuin moni ikäisesi" Joten ei kai se äidiksi tuleminen tai hyvänä äitinä oleminen ole kiinni iästä! Joten jospa annetaan jokaisen äidin iästä huolimatta olla äiti ja ylpeä äitiydestään. Vaikka liikaa mahtuu näitäkin varoittavia lapsia lastenkodeissa tai sijaisperheissä. Mutta näilläkin äidin ikä on mikä tahansa... Sitä kun ei koskaan tiedä mitä käy, vaikka elämää olisi takana 17 vuotta tai 39 vuotta.
- vastauksia..
Ei ole kysymys iästä, vaan henkisestä valmiudesta. Harva alle 22 vuotias omaa vielä henkisen kypsyyden merkkejä; näitä mm. empatia, kyky asettua muiden ihmisten asemaan ja tuntea myötätuntoa.
Tämä on siis vain esimerkki, eivätkä kaikki ihmiset saavuta tällaista koko elämänsä aikana, mutta esimerkiksi vammaisten ja muuten erilaisten ihmisten hyväksyminen, ettei naureta "kato tuota ihihihiih"
Oma lapsi kun voi aina synnyttyään kuulua johonkin erikoiseen ryhmään.
Lisäksi olisi todellakin plussaa, jos olisi talous vakaalla pohjalla, ja luotettava tukihenkilö joka asuu äidin kanssa (toisinsanoen oma elämänkumppani, olipa se sitten mies tai nainen)
Ja kyllä, on myös vanhempia äitejä joilla ei kumppania ole, mutta se ei tarkoita että se olisi oikein. Osasta yh vanhemman lapsista tulee oikein normaaleja, mutta tunnen muutaman, joihin mm. isän /äidin puuttuminen on vaikuttanut negatiivisesti.
Ei sinänsä teinivanhemmuudessa, jos täyttää nuo yllämainitut "ehdot" mutta tämmöinen "pissisvanhemmuus" (ei, minulla ei ole mitään "pissiksiä" vastaan, olen itse joskus ollut samanlainen, ja kaikki kasvavat) mielestäni ei ole oikein hankkia lasta jos vielä menojalka vipattaa. Ja jos kaikkien äitien peruste tähän olisi, että "kyllä äitikin saa joskus levähtää" niin olette aivan oikeassa, mutta oikeassa perheessä ei vanhemmat etsi lihaa baareista, tanssi pöydillä tms... Joskus saa toki ottaa muutaman, mutta silloin pitää huolehtia että lapsi ei mielellään nää vanhempaansa humalassa, eikä krapulassa. Juhlia voi muutenkin kuin juomalla, mm. viettää perheen kanssa laatuaikaa vaikkapa matkustellen. OikeanLAINEN, ei ikäinen, äiti osaa olla arvokas, ja hänestä tutut eivät juorua että "onpa kamalaa kun sekin on niin nuori äiti.." vaan "hän on nuori äiti ja hoitaa hommansa kyllä erittäin hyvin"
Se että kantaa vastuunsa, ei tarkoita sitä, että jättää abortin tekemättä, vaan sitä että huolehtii siitä lapsesta myös syntymän jälkeen.
Minulla ei ole lapsia, enkä väitä tietäväni lapsista enemmän kuin joku joka on äiti, mutta olen itse ollut lapsi, ja tiedän millaisen perheen keskellä olisin halunnut kasvaa. (ja tietenkin myös, millaisen perheen keskellä en olisi halunnut!)
En mollaa teiniäitejä, vaan huonoja äitejä.
En ole oikeutettu, olen 19 vuotias, minulla ei ole koulutusta eikä talouteni todellakaan ole vakaalla pohjalla. En pystyisi tarjoamaan lapselle sellaista ympäristöä kuin itse olisin halunnut. Kaikki muut minulla tosin on jo kohdallaan, mm. arvojärjestys, moraali yms.
2 erittäin hyvää ystävääni on teiniäitejä (toinen sai lapsen 15 vuotiaana, toinen oli 17), ja en tietenkään halua etteikö heidän lapsensa olisi olemassa, mutta molemmat heistä ovat kyllä vielä liian nuoria olemaan äitejä. Tämän huomaa mm. siitä, että toisen kaverin lapsi asuu hänen äitinsä luona (joka taitaa ottaa viinaa harvasepäivä) eikä hän oikeastaan tunnu tietävän äitiydestä mitään (hänestä on vaan siistiä, että äitienpäivänä hän saa kukkia!!)
Toinen ystäväni aluksi oli hyvä äiti, hoiti, oli paljon kotona yms, mutta nykyisin hänkin taitaa melkeinpä joka viikonloppu pyöriä jossain kavereidensa kanssa, ja lisäksi hänestä on alkanut tulla tämmöinen "pissismäinen"
Itse en ainakaan haluaisi löytää omasta äidistäni kuvia jostain irc galleriasta umpitunnelissa jonkun vieraan miehen kainalossa, josta pääsemmekin aiheeseen irc galleria. Mikä ihme teillä sekä nuorilla että jonkun verran vanhemmilla on kun pitää työntää omien pentujen kuvia irc galleriaan? Siis voi hyvä jeesus, on ok jos kuvat on näytillä esim vaan kavereille. Mutta harvoilla näin loppujen lopuksi on. Ja te jotka luulette, että siis "no tommosii että mun lapsest niinq otetaan jonnekki pornosaitille noi kuvat ni tapahtuu aika harvoin siis" niin tiedoksi, niin tapahtuu kyllä melko usein, ja lisäksi esim. irc gallerialla on oikeus käyttää kuvianne myös lapsistanne esimerkiksi mainontaan, suoramarkkinointiin tms.
Ei ole kyse iästä. Sen todistaa myös se seikka, että tunnen paljon äitejä jotka ovat jo 20 paremmalla puolen (osa jo puoli välissäkin) ja silti he käyttäytyvät kuin pahaisimmat kakarat. Miten lapsi voi olla äiti lapselleen?
Erään tuntemani äidin näin hänen ollessaan raskaana usean kerran kylän kantabaarissa siiderilasi kädessä. hänellä oli kotona yksi lapsi (missä lie ollut silloin) ja odotti siis toista.
Toisen pariskunnan lapsen ristiäisiä vietettiin juuri. Oli kunnon juhlat, siellä ryyppäiltiin ja grillailtiin. Kun pappi sanoi aamenen ja poistui ovesta niin otettiin siideritölkit jääkaapista esiin! Miten siistii!!!!!!!! Oispa munki ristiäisissä pyöriny äipän ja iskän humalaisia kavereita, ois varmaan tullu kivoja ristiäiskuvia!! :)
Itse voit päättää, kuulutko hyviin vai huonoihin äiteihin.- lisäänpä
Niin, tosin nuo vanhemmat äidit jotka noin käyttäytyy ovat ensimmäisen lapsensa teininä saaneet, ja nyt viettävät sitä villiä nuoruutta.
Mutta kysely teille, kaikki äidit.
1. Kuinka usein juot alkoholia?
2. Kuinka usein tapaat kavereitasi, ja millaisissa merkeissä, onko heillä lapsia ja vietätte siksi aikaa yhdessä?
3. Osaatko valmistaa kunnon ruokaa, vai saako lapsesi joka toinen päivä makaronilaatikkoa?
4. Jos sinulla on irc galleriassa kuvia, niin onko sinulla kuvia a) lapsistasi näkyvillä kaikille ihmisille b) kuvia, joissa olet, ja jos kuvittelisit paikallesi äitisi naaman, niin tuntisitko vihaa, häpeää tms, kehtaisitkö näyttää kuvat esim. anopillesi/tulevalle sellaiselle, jos sinulla ylipäätään sellaista on?
5. kuinka kauan olit yhdessä kumppanisi kanssa ennen kuin teitte lapsen? Vieläkö olette yhdessä? Milloin häitä vietetään?
6. Kuinka monessa kohdassa valehtelit?
Ja olipa lapsi minkä ikäisen tahansa, niin tuo että ruvetaan itkemään kaupassa jos ei jotain saada, on kyllä aivan normaalia, ei tarkoita sitä että olisi huonosti kasvatettu lapsi. Olen nähnyt jokaisen kylämme pienen lapsen tekevän noin.
Mutta kyllä joskus pistää miettimään, kun aina ajetaan vain lapsien oikeuksia. Lapset sitä ja lapset tätä.
En usko että vanhemmat ovat huonoja, mutta minua suututtaa eniten se, että he kuvittelevat voivansa tehdä mitä tahansa, koska heillä on lapsia. Taannoin kaupassa oli erittäin kovaääninen lapsi. Isä heitteli lasta ilmaan siellä kaupassa, niin että tämä siis oikeasti kirkui. Kauppa oli melko iso, mutta se kirkuna kuului kovana ihan joka paikkaan. Lisäksi isä jahtasi tyttöä, he törmäilivät muihin ihmisiin jne.
Kestän huutavan lapsen kaupassa jos vanhempi ei itse huutoon ole tavallaan vaikuttanut. Esim. ymmärrän, jos lapsi itkee suklaapatukan perään jota ei saa. Pakkohan lapset on totuttaa normaalielämään ja kaupassa käymiseen.
Mutta tuo, jos opettaa sitten lapsen kaupassa riehumaan on aika huono asia. - ärsyttää
lisäänpä kirjoitti:
Niin, tosin nuo vanhemmat äidit jotka noin käyttäytyy ovat ensimmäisen lapsensa teininä saaneet, ja nyt viettävät sitä villiä nuoruutta.
2. Kuinka usein tapaat kavereitasi, ja millaisissa merkeissä, onko heillä lapsia ja vietätte siksi aikaa yhdessä?
3. Osaatko valmistaa kunnon ruokaa, vai saako lapsesi joka toinen päivä makaronilaatikkoa?
4. Jos sinulla on irc galleriassa kuvia, niin onko sinulla kuvia a) lapsistasi näkyvillä kaikille ihmisille b) kuvia, joissa olet, ja jos kuvittelisit paikallesi äitisi naaman, niin tuntisitko vihaa, häpeää tms, kehtaisitkö näyttää kuvat esim. anopillesi/tulevalle sellaiselle, jos sinulla ylipäätään sellaista on?
5. kuinka kauan olit yhdessä kumppanisi kanssa ennen kuin teitte lapsen? Vieläkö olette yhdessä? Milloin häitä vietetään?
Ja olipa lapsi minkä ikäisen tahansa, niin tuo että ruvetaan itkemään kaupassa jos ei jotain saada, on kyllä aivan normaalia, ei tarkoita sitä että olisi huonosti kasvatettu lapsi. Olen nähnyt jokaisen kylämme pienen lapsen tekevän noin.
Mutta kyllä joskus pistää miettimään, kun aina ajetaan vain lapsien oikeuksia. Lapset sitä ja lapset tätä.
En usko että vanhemmat ovat huonoja, mutta minua suututtaa eniten se, että he kuvittelevat voivansa tehdä mitä tahansa, koska heillä on lapsia. Taannoin kaupassa oli erittäin kovaääninen lapsi. Isä heitteli lasta ilmaan siellä kaupassa, niin että tämä siis oikeasti kirkui. Kauppa oli melko iso, mutta se kirkuna kuului kovana ihan joka paikkaan. Lisäksi isä jahtasi tyttöä, he törmäilivät muihin ihmisiin jne.
Kestän huutavan lapsen kaupassa jos vanhempi ei itse huutoon ole tavallaan vaikuttanut. Esim. ymmärrän, jos lapsi itkee suklaapatukan perään jota ei saa. Pakkohan lapset on totuttaa normaalielämään ja kaupassa käymiseen.
Mutta tuo, jos opettaa sitten lapsen kaupassa riehumaan on aika huono asia.Myös se, että jos TEINIÄITIKAVEREIDENI lapset esim. purevat minua, raapivat, lyövät, niin äidit useimmiten vain nauravat.
Kuri ei saa olla kovaa, ei todellakaan ruumiillista, mutta torua pitää jos väärin tekee.
Ja mahdollisesti kasvattaa lapsi siten, että kun tämä on 16, niin äiti ei käy ostamassa tälle tupakkaa tai siideriä viikonlopuksi, ja muutenkin niin että teini ikä sujuisi huomattavan helposti eikä millään huume/seksikokeiluilla! - sitten :)
lisäänpä kirjoitti:
Mutta tuo, jos opettaa sitten lapsen kaupassa riehumaan on aika huono asia.1. Kuinka usein juot alkoholia?
- kerran parissa kk. Siis ennen raskautta. harvoin se saunakalja.
-ikävä kyllä näen kavereita nykyään harvoin! Osa asuu niin kaukana, ettei tee mieli vähän väliä lähteä autolla sitä väliä ajamaan. Ja siis heillä on lapsia. Mutta oltiin kavereita jo ennen lapsien tuloa :)
-Joka päivä teen perheelleni lämpimän aterian. Valmisruokia ei tarvitse meillä tehdä :)
-Kyllä on kuvia galleriassa. Lapsestakin on. Mutta ne näkyy ainoastaan kavereille. Ja kyllä on juopottelukuvia. Rakkaan kaverini kanssa päästiin kerran piiiiiitkästä aikaa yhdessä liikenteeseen. Ja ei, en häpeäisi jos siinä olisi oman äitini naama. Mutta anopille tuskin kehtaisin näyttää. En muutenkaan kerro hänelle että joskus olen sattunut juomaan. (sen verran ikää jo että en kehtaa "järkyttää" :D ) Ja osa kuvista on otettu paljon ennen esikoista.
- Olimme olleet yhdessä ennen esikoisen syntymää 2,5v. Häät ovat ensi kesänä. Silloin tulee 6 vuotta yhteiseloa.
-En yhdessäkään. En näe syytä valehdella. :) - nyt on niin
ärsyttää kirjoitti:
Myös se, että jos TEINIÄITIKAVEREIDENI lapset esim. purevat minua, raapivat, lyövät, niin äidit useimmiten vain nauravat.
Kuri ei saa olla kovaa, ei todellakaan ruumiillista, mutta torua pitää jos väärin tekee.
Ja mahdollisesti kasvattaa lapsi siten, että kun tämä on 16, niin äiti ei käy ostamassa tälle tupakkaa tai siideriä viikonlopuksi, ja muutenkin niin että teini ikä sujuisi huomattavan helposti eikä millään huume/seksikokeiluilla!että vanhempienkin äitien lapset ovat tuollaisia. Minun tädin lapset. Voi hemmetti oikeasti. Ja tätini ei reagoi ollenkaan siihen! Ainoastaan jos vanhempi lapsista tekee jotakin niin sitten . Mutta nuorempi saa tehdä ihan mitä haluaa. Koska on se suosikki tenava niistä.
ps. Oma äitini osti minulle tupakit ja siiderit kun olin alle 18v. Ja ei todellakaan mikään teiniäiti ole.
Joten tuokin on vähän huono esimerkki, koska sellaisia lapsia ja äitejä löytyy joka ikäryhmästä. Ja siis tarkoitan että ei ole ollut vanhempi äiti sitä viinaa ostaessaan niin mikään teiniäiti aikoinaan, vaan sitä ikää on ollut.
Monet kun luulevat että on helpompi itse ostaa sitä juomista ja tupakkaa lapselle, kuin että ne vonkaavat jotakin juoppoa kaduilla ostamaan. - vai että näin.
sitten :) kirjoitti:
- kerran parissa kk. Siis ennen raskautta. harvoin se saunakalja.
-ikävä kyllä näen kavereita nykyään harvoin! Osa asuu niin kaukana, ettei tee mieli vähän väliä lähteä autolla sitä väliä ajamaan. Ja siis heillä on lapsia. Mutta oltiin kavereita jo ennen lapsien tuloa :)
-Joka päivä teen perheelleni lämpimän aterian. Valmisruokia ei tarvitse meillä tehdä :)
-Kyllä on kuvia galleriassa. Lapsestakin on. Mutta ne näkyy ainoastaan kavereille. Ja kyllä on juopottelukuvia. Rakkaan kaverini kanssa päästiin kerran piiiiiitkästä aikaa yhdessä liikenteeseen. Ja ei, en häpeäisi jos siinä olisi oman äitini naama. Mutta anopille tuskin kehtaisin näyttää. En muutenkaan kerro hänelle että joskus olen sattunut juomaan. (sen verran ikää jo että en kehtaa "järkyttää" :D ) Ja osa kuvista on otettu paljon ennen esikoista.
- Olimme olleet yhdessä ennen esikoisen syntymää 2,5v. Häät ovat ensi kesänä. Silloin tulee 6 vuotta yhteiseloa.
-En yhdessäkään. En näe syytä valehdella. :)1. Harvoin. TODELLA harvoin.... Alkoholi ei ole mun juttu.
2. Tiettyjä ystäviä useammin kuin toisia. Toiset asuvat sen verran pidemmällä, että päivittäin ei tule nähtyä. Mutta yhteyttä pidetään sitäkin tiiviimmin. Lapsia ei ole kuin ihan parilla kaverilla.
3. Osaan. Ihan jokainen päivä teen minulle ja miehelleni lämpimän aterian. Niin makaronista naudan sisäfileeseen taittuu pannulla tai uunissa.
Ihan heti ei mene kokilla sormet suuhun. Ja osaa muuten miehenikin.
4. Irc-galleria ei ole käytössä.
5. hmm.. Yhteistä taivalta on takana tällä hetkellä reilu 5 vuotta. Vielä yhdessä ollaan. Sukulaisille vietetään yllätys häitä, tulevamme esikoisen ristiäisten yhteydessä, koska emme halua olla liittomme kanssa keskipisteenä. Me olemme jo ajat sitten päättäneet mennä naimisiin ja lapsemme ristiäisissä lapsemme on keskipiste, me vain sanomme papin edessä tahdon, toisillemme läheisten ihmisten kanssa. Ilman että kukaan osaisi tuoda mitään lahjoja. Kortteja mahdollisesti voi tulla jälkikäteen. Mitään lahjoja emme liitolle halua, muuta kuin rakkaudenlahjan jota saamme toisiltamme.
6. En yhdessäkään. Miksi olisin vastannut, jos olisi tarvinnut valehdella?? - mutina87
lisäänpä kirjoitti:
Mutta tuo, jos opettaa sitten lapsen kaupassa riehumaan on aika huono asia.1. Kuinka usein juot alkoholia?
Muutaman lähes viikoittain
Minulla on todella paljon erilaisia ystäviä ja pyrin tapaamaan heitä mahdollisimman usein. Toisten kanssa käyn elokuvissa, toisten kanssa salilla, luistelemassa, ratsastamassa, kahvilla, baarissa... milloin missäkin, mitä ikinä mieleen tulee. Vierailevat myös usein luonani ihan vain katsomassa telkkaria.
Ystävistäni vain muutamalla on lapsia. En ole koskaan pahemmin viihtynyt mamma piireissä.
Osaan, mutta aina en viitsi / ehdi panostaa ja makaronilaatikkoa syödään monesti. Ulkonakin käydään syömässä melkein kerran viikossa.
Olen näitä naisia jotka viihtyy paremmin pihahommissa kuin keittiössä.
a) kyllä tyttärestäni on kuvia näkyvillä kaikille
b) en tuntisi vihaa, enkä häpeää ja näyttäisin kyllä appiukolleni.
Muutama kuukausi oltiin yhdessä ennen raskautta.
Ei olla oltu yhdessä enää muutamaan vuoteen, eli häitä ei hänen kanssaan ole tulossa.
En yhdessäkään. - aloittajalle
mutina87 kirjoitti:
Muutaman lähes viikoittain
Minulla on todella paljon erilaisia ystäviä ja pyrin tapaamaan heitä mahdollisimman usein. Toisten kanssa käyn elokuvissa, toisten kanssa salilla, luistelemassa, ratsastamassa, kahvilla, baarissa... milloin missäkin, mitä ikinä mieleen tulee. Vierailevat myös usein luonani ihan vain katsomassa telkkaria.
Ystävistäni vain muutamalla on lapsia. En ole koskaan pahemmin viihtynyt mamma piireissä.
Osaan, mutta aina en viitsi / ehdi panostaa ja makaronilaatikkoa syödään monesti. Ulkonakin käydään syömässä melkein kerran viikossa.
Olen näitä naisia jotka viihtyy paremmin pihahommissa kuin keittiössä.
a) kyllä tyttärestäni on kuvia näkyvillä kaikille
b) en tuntisi vihaa, enkä häpeää ja näyttäisin kyllä appiukolleni.
Muutama kuukausi oltiin yhdessä ennen raskautta.
Ei olla oltu yhdessä enää muutamaan vuoteen, eli häitä ei hänen kanssaan ole tulossa.
En yhdessäkään.kysymys, että miksi ihmeessä pitäisi olla tiedossa milloin viettää häitä, jos on jo lapsia? Eivät kaikki mene edes naimisiin, kun ainakin omasta mielestäni yhdessä voi olla ilman sitä toista (tai ensimmäistäkään) rinkulaa sormessa..
Ja häät tunnetusti maksavat suht paljon, ja lapsiperheissä sitä rahaa ei niin kamalasti ole ylimääräisenä. Siskoni on kolmen lapsen äiti, hän haluaa miehensä kanssa mennä naimisiin, häihin on säästetty jo kaksi vuotta, eikä vieläkään olla LÄHELLÄKÄÄN tarpeeksi suurta summaa. JA ei, he eivät ole mitään ökyhäitä järjestämässä, he eivät vain pysty laittamaan paljoa rahaa kerralla säästöön, koska lapsiin menee kuitenkin sitä rahaa. - kyselyyn
lisäänpä kirjoitti:
Mutta tuo, jos opettaa sitten lapsen kaupassa riehumaan on aika huono asia.1. Saunakalja tai viinilasi kerran-pari viikossa.
2. Kavereita tavataan yleensä jonkun luona, osa lapsellisia osa lapsettomia.
3. Kasvissyöjänä vähän pakko osata, kerran viikossa voi hieman satsata noutoruokaan :)
4. Ei ole irc-galleriassa kuvia. Facebookissa on, profiilin näkevät vain kaverit. En pahastuisi äitini olosta kyseisellä sivustolla tai omista lapsuudenkuvistani, ja lähisuku on profiilini nähnytkin.
5. Olimme olleet yhdessä lapsen syntyessä 2 vuotta, ja olemme yhdessä edelleen. Häitä tuskin vietämme, naimisiin saatamme mennä jossain vaiheessa taloudellisista ja juridisista syistä.
6. En yhdessäkään, minulla ei ole siihen tarvetta. - likka
lisäänpä kirjoitti:
Mutta tuo, jos opettaa sitten lapsen kaupassa riehumaan on aika huono asia.1. Join viimeksi omissa häissäni tervetuliaismaljan aikaa on siitä 5 - vuotta.
2. Tapaan kavereitani hyvinkin usein noin 1viikkoon. Useimmiten se tapahtuu ruokakaupassa ohimennen.Mut on meillä sitten niitäkin ystäviä jotka lapsineen tulevat meille kylään.Useimmin nykyään lasten kaverit ovat meillä kylässä myös yö kylässä.Koska mä olen se äiti joka sanoo et nyt mennään nukkumaan ja katson et lapsilla on sapuskaa pöydässä .On se niin palkitsevaa kun vieraileva murkku ikäinen oikeasti sydämmestään sanoo voi kun sä olisit mun äiti. Oma lapsi sanoo niin on ihanaa kun olet mun äiti.
Ja tosiaan kun mun omat kaverit on kylässä juodaan kahvia ja jutellaan kuulumisa töistä,maailmalta ja elämästä.
3. Kyllä meillä valmistetaan ruokaa.Mut mitä vikaa onitsetehdyssä makaroonilaatikossa eikösekin ole kunnon ruokaa? Meillä syödään usein juuri suomalaisia perusruokia erilaisia kastikkeita,laatikoita ja keittoja. Olen joskus kyllä sortunut ostamaan kotiin pitsaa ja käymme noin kerran kk ravintolassa näin olemme tehneet siitä saakka kun olen elänyt omassa taloudessa eli kohta noin 20 vuotta.
4.En ole koskaan tutustunut naamakirjaan enkä mihinkään netin gallerioihin.Tosin taide galleriassa olemme lasteni kanssa käyneet.
5.olimme yhdessä puoli vuotta , ennen kun aloin odottaa ja todellakin keskustelimme lapsesta jo ensi treffeillä. Olimme kihloissa 10 vuotta menimme naimisiin ja nyt olemme oleet naimisissa tuon 5 vuotta. Niin ja sitten vielä se et olin ensimmäisen lapsen saadessani 15-vuotias.
6. Ei tarvetta valehdella elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa!
Kohta lapset lentää mailmalle ja iso omakotitalo jää myyntiin ja muutamme pieneen rivariin ja matkustelen noilla säästöillä vielä kun jaksamme nauttia ulkomailla reissailusta. - en keksi nimimerkkiä
lisäänpä kirjoitti:
-Kerran tai kaksi kuukaudessa
-Melko harvoin tapaan kavereitani, eikä kellään ole heistä lapsia. Kahvittelun merkeissä yleensä tapaamme ja jutustelemme niitä näitä...
-osaan valmistaa kunnon ruokaa, mutta meillä kokkaa mies :)
Ja hän se vasta tekeekin kunnon ruokaa ja eikä olla jouduttu lapsen kanssa syömään jokatoinen päivä makaroonilaatikkoa. Hyvä kun sitä makaroonilaatikkoa saa syödä edes kerran viikossa, niin hyvää kuin se onkaan
a) On näkyvissä kaikille kirjautuneille
b) kaikki muutkin kuvat on vain kirjautunelle ja minulla ei ole tarve tuntea häpeää jos anoppi tai äiti ne kuvat näkee.
-Reilu vuoden oltiin oltu ennen raskaaksi tuloani ja ollaan yhdessä vielä tänäkin päivänä. Häitä meillä ei kai tulla viettämään koskaan.
-Heh... en yhdessäkään - Vierailija Tre
lisäänpä kirjoitti:
Mutta tuo, jos opettaa sitten lapsen kaupassa riehumaan on aika huono asia.Mutta kysely teille, kaikki äidit.
- Yleensä ehkä kerran kuukaudessa ( silloin tällöin sauna lonkero)
-Lähes päivittäin, olemme olleet ystäviä jo vuosia ja satumme asumaan lähekkäin joten lapset leikkivät päivittäin keskenään ja äidit ja isät juo kahvia. Lapsettomia ystäviäni näin kun ehdin, he käyvät luonamme kylässä tai saatan lähteä ulos kahville.
-Osaan. Monipuolista terveellistä ruokaa, salaatit ja leivät mukaan luettuna.
-Lapsestani on kuvi facebookissa mutta ne näkyvät vain kavereille. Kaikki kuvat ovat sellaisia jotka voisin näyttää vaikka isovanhemmilleni.
-Ensimmäinen lapsemme synty kun olimme olleet yhdessä 2v joista 1,5v saman katon alla. Kyllä olemme yhdessä. Häät on vietetty.
-En yhdessäkään
Olen siis 20 ja mieheni 27. Odotamme nyt toista lasta. Opiskelin ensimmäisen vauva-aikana ammatti tutkinnon ja nyt toisen aikana aion käydä etälukion. Ihan vain vastaus kyselyyn. Meiltä ei ole ikinä puuttunut mitään ja olemme kaikki kolme onnellisia. Ei mun tarvitse todistella kellekkään mitään. Harmittaa vain kun yleistetään niin kovasti etteivät nuoret vanhemmat voisi rakastaa lastaan tai olla turvallisia ja tasapainoisia. Surullista ihmiset, surullista.
- ei teiniäiti
1. Ei ikä niinkään ratkaise, vaan se miksi lapsia hankitaan. Suurin osa tuntemistani teininä äideiksi tulleista ei ole tiennyt mitä elämällään tekisi, eikä työelämä ole kiinnostanut. Ratkaisu tähän on ollut lapsi. Toisaalta taas on vaikea kuvitella alle 16-vuotiaan olevan millään tavalla valmis äidiksi, eli siinä menisi eräänlainen raja.
2. Ärsyynnys ei sinänsä liity teiniäitiyteen vaan siihen, että tuntemani nuoret äidit eivät huolehdi lapsistaan aina kovin hyvin. Eivät nämä ihmiset aikuisempanakaan parempaan pystyisi, mutta antaa se aika huonon kuvan teiniäideistä, jos esimerkiksi kaatuilee humalassa vauvansa päälle.
3. En mollaa, joten olen ehkä vähän huono vastaamaan tähän, mutta joku kaipaili enemmän vastauksia. Minusta äitiyden tukeminen ja avun tarjoaminen on parempi tapa puuttua asioihin kuin mollaaminen (ja tarvittaessa lastensuojeluilmoituksen tekeminen, mihin ei onneksi ole tarvinnut koskaan ryhtyä).
4. Kai kaikki saavat tehdä lapsia? Joskus tosin ihmetyttää, miksi sossu ei puutu asioihin tarpeeksi voimakkaasti - esimerkiksi huumeidenkäyttäjän lapset voivat joutua elämään helvetissä vuosia, kun "äitiyttä tuetaan" ja päihderiippuvuus on sairaus.
5. Kymmenisen. - emmitti
Itse olen halunnut lapsia jo 17-vuotiaasta asti. Mutta niitä ei ole siunaantunut. Olemme seurustelleet avopuolisoni kanssa 5 vuotta ja olemme onnellisia.
Olen valmistunut lähihoitajaksi ja mieheni autokorinkorjaajaksi.
Olisin 139% voinut kasvattaa lapseni vaikka olisin saanut sen 17 vuotiaana, ilman isin&äitin rahallista yms tukea.
Nyt olen 19 vuotias ja olen raskaana! Tämä on elämäni suurin onnellisuuden täyttymys!
Olen kateellinen "teiniäideille", koska he ovat nuoria sittenkin vielä kun lapsi on 18, heistä on silloin paljon paremmin tukea/turvaa. En tarkoita että äidin pitäisi olla lapselleen paraskaveri EI TIETENKÄÄN!
Kunniaan nuoret äidit! mutta siltikin 14 vuotias on minun mielestäni liian nuori äidiksi. - Valaistunut.............
1 25 on aika passeli ikä.
2. Se naivi asenne ''tiesin että musta tulee hyvä äiti, koska mull on asenne kohdillaan ja mä rakastan mun lasta''. Se koko konsepti, että lapsi kasvattaa lapsen. Siinä on niin paljon virheitä, miten joku voi opettaa jollekkin asioita, kun ei itse tiedä oikeasta mailmasta yhtään mitään. Se että tehdään ''jalo'' teko ja kannetaan vastuuta, millä tavalla se on vastuun kantamista, että tuodaan maailmaan lapsi jolle ei voida tarjota hyvää/edes keskinkertaista tulevaisuutta taloudellisesti, kuin myös mielen kehittymisen kannalta ''henkisesti''.Oikeasti vastuuden kantaminen tarkoittaa ( Otetaan tähän väliin esimerkki... Ajat kolarin jossa hajotat muiden omaisuutta, mikä on vastuullinen teko? Aivan vahingon korvaus siis korvaat tekemäsi vahingot. Eli et mene vankilaan 18vuodeksi vaan korvaat vahingon ) Keksitkö? No abortti tai adoptio tietysti. Onko oikein pitää lapsi jolle ei voi tarjota hyvää elämää? Eikö jokainen kumminkin sitä ansaitse? Se että suurin osa teiniäideistä on täysin riippuvaisia tuista, siis minun omista verostani. Se ajatus että minä joudun maksamaan jonkun typerän kakaran virheistä ja se että viaton lapsi joutuu elämään köyhyydessä, koska ei ne tuet niin suuria ole.
3. Yllämainituista syistä ja siitä, että jos teinivanhempia ei paheksuta, niin ne alkavat yleistyä.
4. Pystyn tarjoamaan lapselle turvallisen tulevaisuuden (yksinkin, jos tarve niin vaatii). Rakastan lastani vähintään yhtä paljon kuin teiniäiti tai enemmän. Olen myös nähnyt maailmaa tiedän miten se käytännössä toimii ja osaan varjella lastani tietyiltä asioilta. Tiedän, että molemmat lapsen vanhemmista oikeasti halusi lasta ja rakastaa häntä täydellä sydämmellä. Olen myös hyvin lukenut eli tarvi pelätä ettenkö osaisi lasta auttaa kouluasioiss. Tiesin hyvin tarkkaan mihin olin ryhtymässä, kun lapsi hankittiin.
5. Olen elämäni aikana tutustunut 3 teiniäitiin ja aika surkeita tapauksia olivat- ..................
"Pystyn tarjoamaan lapselle turvallisen tulevaisuuden (yksinkin, jos tarve niin vaatii)."
-pystyy muutkin tarjoamaan lapselle turvallisen tulevaisuuden,et yksin sinä.
"Rakastan lastani vähintään yhtä paljon kuin teiniäiti tai enemmän."
-älä vähättele muiden äitin rakkautta lapsiaan kohtaan. jokainen äiti rakastaa omia lapsiaan täydestä sydämestä. huomaa että et ole äiti kun pystyt samonaan että rakastaisit enemmän.
"Olen myös nähnyt maailmaa tiedän miten se käytännössä toimii ja osaan varjella lastani tietyiltä asioilta."
-jokainen tietää maailman pahuuden ja jokainen varjelee lapsiaan sen pahuudelta.
"Tiedän, että molemmat lapsen vanhemmista oikeasti halusi lasta ja rakastaa häntä täydellä sydämmellä. "
-eikait sitä lasta pidetä (oli ikä mikä tahansa) jos kumpikaan ei sitä oikeasti halua?
"Olen myös hyvin lukenut eli tarvi pelätä ettenkö osaisi lasta auttaa kouluasioiss"
-sehän se ratkaisee kaiken.
"Tiesin hyvin tarkkaan mihin olin ryhtymässä, kun lapsi hankittiin."
-niin sen tietävät muutkin äidiksi ryhtyvät. ja äitinä oloa ei voi ymmrätää ennenkuin sen kokee. se on uskomatonta mutta totta.
"Olen elämäni aikana tutustunut 3 teiniäitiin ja aika surkeita tapauksia olivat"
-vau! 3 teiniäitiin. ja sen perusteella tuomitset kaikki. huhhu. olen minäkin tavannut monta "aikuista" äitiä ja jotku ovat olleet surkeita tapauksia. en silti tuomitse ketään. ja jos uutisia luet, enempi siellä uutisoidaan kolmekymppisistä äiteistä jotka menetti hermot kuin 16 vuotiaista..... - puutu mutta etkö
ole huomannut että myös ne vanhemmat äidit saavat tukia. Vai elävätkö he sitten sillä pyhällä hengellä :)
- 60 % palkasta
puutu mutta etkö kirjoitti:
ole huomannut että myös ne vanhemmat äidit saavat tukia. Vai elävätkö he sitten sillä pyhällä hengellä :)
Joo, ne aikuiset äidit, jotka ovat olleet tarpeeksi älykkäitä hankkimaan työn ja tuloja ennen lasta, saavat palkkaan suhteutettua korvausta. Laskin, että itse tulen saamaan yli paritonnia kuussa sitä rahaa, jos joskus kakaran pyöräytän.
Itse tienattua rahaa, pösilöt. - tukia saavat siltikin
60 % palkasta kirjoitti:
Joo, ne aikuiset äidit, jotka ovat olleet tarpeeksi älykkäitä hankkimaan työn ja tuloja ennen lasta, saavat palkkaan suhteutettua korvausta. Laskin, että itse tulen saamaan yli paritonnia kuussa sitä rahaa, jos joskus kakaran pyöräytän.
Itse tienattua rahaa, pösilöt.työnantaja ei käsittääkseni maksa koko äitiysrahakautta, ensimmäisenä kuukautenako vain? :) Joten kela maksaa heillekin. sitten jos haluaa jäädä hoitamaan lasta kotiin, on raha kaikille sama. Kela maksaa senkin!
Ja saavat myös lapsilisän, kaikille sama raha sekin!
Pösilö xD
- minttu--
(ettei vain olisi teidän oma ikänne, kun olette lapsia saaneet..?)
- itse sain ekan tytön 20vuotiaana ja toinen syntyi kun olin 22v. sopiva ikä mielestäni on se kun itse nainen kokee olevansa valmis.
(Ettei olisi se, että itse olette tehneet lapsia vasta liian vanhana, ettei enää jaksa?)
ei mikään. ainoa asia mikä ärsyttää yleisesti ottaen on se että jotkut tekee lapsia vain sen takia että muillakin on. (niitkäin on tullut kohdattua)
(Olisiko siksi, että olette itse epäonnistuneet lapsen kasvatuksessa?)
- miksi mollaisin? ei se iäastä ole kiinni vaan kasvatuksesta jne.
(Eikä "teinit" saa tehdä lapsia?)
- saa tehdä oli ikä mikä tahansa kunhan on itse varma päätöksestään.
(hmm, olisko nolla, näiden viestienne perusteella?)
- jos teiniäidiksi lasketaan 19vuotiaana raskaaksi tulleet tai alle niin muutaman tunnen. - ....
Teiniraskauksia "vastaan" olen, mutta mielestäni sä et ole enää mikään teini... Tai siis 20v on ihan normaali ikä saada lapsia. Eikös teiniäidit ole niitä oikeesti teinejä eikä niitä kenestä tarvii lainausmerkeissä kirjottaa "teini". Eli aboout 14-18v...
- näinn
Kysytäänpä, kuinka monen kirjoittajan oma äiti on saattanut teidät maailmaan ennen 25 ikävuotta?
Meillä mun isoveljeni syntyi vuonna 1981, äitini ollessa 20.
Hyvin hän lapsensa kasvatti, todella hyvin. Luulen, että paremmin kuin useat teistä ovat kasvattaneet omat lapsensa!!
Nykyaikana nuoria äitejä katsotaan vaan pahalla silmällä, koska ihmiset haluavat yleistää.. "nuorilla on lapsen myötä koko nuoruus elämättä", oikeasti ajattelette noin??
Voi helvatta.. Itse ainakin ajattelen, että en ehkä koe yhtä "hurjaa" nuoruutta kuin muut mun ikäiset nuoret, mutta ei mun elämä nyt siihen lopu että saan uuden elämän alun, jota rakastan yli kaiken.
Se on klisee sanoa, että ikä on vain numeroita.. Mutta mielummin mä saan lapseni kun olen täyttänyt 20, kuin 30 vuotiaana esikoisen.
Tämä on mun mielipide ja en halua tuputtaa sitä kenellekkään, mutta on myös väärin että te muut tulette jauhamaan tänne paskaa elämän "tosiasioista".
Ps. Itselläni on vain peruskoulutus, mutta oon kuitenkin hoitanu asiani niin että saan liitosta rahaa. Koska se ei automaattisesti tarkoita, että meen sossun kassalle lapsen tultua maailmaan. Joka on teiltä, HYVIN hyvin naurettava yleistävä väite.
- oletko????
aikuinen teini? vai muuten vaan vajaa älyinen? teini-ikä =12-15v
http://kaksplus.fi/koululainen-ja-nuori/kasvu-ja-kehitys/teini-ika-12-15-v - 18-vuotiaana
olen teini äiti aikoinani ollut.. enkä ole koskaan saanut negatiivista palautetta.. päinvastoin positiivista.. oma asennekkin ratkaisee!!
- Ninnaliinuska
Miksi kirjoituksesi on niin vihamielinen ja miksi vastaat omiin kysymyksiisi ja luot omia visioita, vaikkei kukaan ole vielä ehtinyt vastaamaankaan? Tuomitset turhan kärkkäästi vastaukset, joita ei ole vielä kirjoittaessasi kysymyksiäsi tullutkaan.
1. Sopiva ikä tulla raskaaksi on silloin kun talous ja parisuhde kunnossa ja ehtinyt kumppaniinsa tutustumaan vuosien saatossa. Omalla kohdallani olin 23 vuotias ja yhteiseloa miehen kanssa silloin takana 7vuotta.
2. Teinivanhemmuudessa ei ärsytä mikään, jos on valmis perheenperustamiseen eikä hetken mielijohde esim. 6kk:n seurustelun jälkeen, jolloin äkkiä voi tulla se erokin kun ei tunneta vielä toisiaan.
3. En ole koskaan mollannut teiniäitejä vaikken itse teiniäiti ole ollutkaan.
4. Kaikki ovat oikeutettuja tekemään lapsia, kunhat elämän arvot ovat kunnossa ja oma terveys ennen kaikkea.
5. Tunnen yhden teiniäidin, tuli raskaaksi 16v. tuli siitä vuoden päästä ero miehen kanssa (olivat yhdessä 1,5 vuotta kaikkiaan). - hevineiti-tre
Enpä ole vanhempi ihminen, mutta oon samaa mieltä!
en ajattele että ikä tekee hyvän vanhemman.
en silti suosi ihan sitäkään et kaikki teinit hankkii lapsia...
jos ei asuu kotonaan,eikä osaa huolehtia vielä itsestäänkään,niin parempi jättää lapsien hankinta toisaalle..
tosin noh,itse olen kohta 18.v, ukko 20v ja armeijassa.
ollaan ajateltu että kun se armeijasta tammikuussa pääsee niin lapsen teko alkaa.
itse olen muuttanut kotona 14.v pois,eli oon jo melken 4 vuotta itsenäisesti asunut ja huolehtinut asiani ja uskon pystyväni huolehtimaan myös toisesta ihmisolennosta.
ja jos nyt mietin omaa lapsuuttani,niin eipä mun vanhemmat mitenkään erityisen hyviä ollut,vaikka yli 30.v molemmat oli.
jossain määrin olen vanhusten kans samaa mieltä et koulutus ensin,mutta ei välttistä.
ei se raha tee lapsen kasvatuksesta sen parempaa tai helpompaa.toki se auttaa,mutta ei takaa onnes ja autuutta..
eikä se lapsi pikkusena niin kalliiksi tule...hyvinpähän monet mun tutut teiniäidit on pärjännyt ihan yh:na..niin enköhän minäkin mieheni kanssa :)
Suosittelen siis et kaikki vaan jotka oikeasti tietävät pystyvänsä huolehtimaan pikkusesta ihmisestä, eiku lapsia hankkimaan!
Mutta ne jotka asuu kotonaan ja ajattelee et lapset on söpöjä niin suksikaa suolle ja kasvakaa... - oikeasti
asiallinen vastaus asiattomaan kyselyysi:
ehkä täysi-ikäinen vanhempi, koska silloin on jo vastuussa itsestään eikä tarvitse omien hultajien allekirjoitusta joka kelan paperiin.. yleensäkin kun parisuhde olisi kunnon pohjalla, koulutus voi mielestäni olla kesken. Itsekin olen yliopistossa ja aion valmistua ihan rauhassa, menee nyt sitten tavoite aikaan 4v tai jopa 6v.. en tiedä vielä. Mutta aina ei voi olla näin ja sen hyväksyn, joskus tulee raskaaksi ennen kuin on täysi-ikäinen tai vaikka vain yhdenillan juttu. Abortin kannnalla en ole.
Se, että pitää ärsyyntyä muiden kommenteista, eikä anna niiden olla tai jättää lukematta vaan pitää keksiä tällaisia galluppeja.
En mollaa itse teiniäitejä täällä, yritän kovasti antaa asiallista palautetta. Mielestäni on tyhmää mollata muita. Lasten kasvatuksessa en ole voinut itse vielä epäonnistua koska odotan vasta esikoistani, olen 20-vuotias odottaja.
Kukaan ei ole enemmän oikeutettu kuin muut. Lapsien pitää antaa tulla jos niitä on tullakseen :)
en yhtään, mutta tiedän monia jotka olivat teiniäitejä, esim kavereiden äidit jotkut olivat 16-17 vuotiaita
"Sanon kyllä sen, että teinivanhemmat eivät aina ole mitään parhaita. MUTTA ONKO KAIKKI VANHAT SITTEN HYVIÄ, LASTA KUUNTELEVIA JA HUOMIOON OTTAVIA????"
-olet oikeassa ja Suomessa on valitettavan paljon alkoholistivanhempia, ikään katsomatta.
"Eipä taida olla ei. Teidän vain pitää päästä pätemään. Mikä on erittäin naurettavaa."
-olet oikeassa, mutta kyllä monilla täällä teini-äitejä mollaavilla on kokemustakin ja kannattaa ottaa neuvosta vaareja. Kukaan odottaja ei ole seppäsyntyessään, en edes minä.. mutta parhaat neuvot saa tietysti tulevilta mummoilta, ei täältä.
"Olen itse tällä hetkellä 19v, rv33 4. Eli olen TEINIÄITI silloin kun synnytän, ja tammikuussa täytän 20.
Eli siis, jos olisin puksutellut tulevan lapseni muutaman kuukauden viiveellä, olisin mahtava äiti, koska en olisi enää teini?"
-et kyllä kuulostanut kovin kypsälle ikäiseksesi, vaikka olet vain vuoden nuorempi minua. En ymmärrä miksi keuhkoat täällä? Minua ei ainakaan kukaan ole katsonut pahasti kadulla eikä suvussa tai kavereissakaan kukaan minua ole sättimässä.. enemmän nyt tuomitset itseäsi.. mielestäni teinivanhemmaksi lasketaan oikeasti alle 18-vuotiaat jotka asuvat vielä vanhempiensa hoteissa.. itse olen asunut 17-vuotiaasta asti mieheni kanssa ja olen ollut vuoden vakityöpaikassa.. en mielestäni todellakaan ole luettavissa teini-äidiksi silloin..? - MieluumminNuoriÄiti
luokitella itsesi TEINIäidiksi, siksi, että muutaman kuukauden oletki nineTEEN lapsen synnyttyä. Oon valitettavasti törmänny moniin tällasiin 18-19v äiteihin, joilla on joku pakkomielle kuulua nimikkeen "teiniäiti" alle. Mitä coolia siinä on jos saan kysyä? Itse vihaan kokosanaa, koska monesti sen oletetaan tarkoittavan synonyymiä paskalle mutsille ja toisekseen, juuri nämä "teiniäitiys on niin coolia!!!!11" ihmiset on hiton ärsyttäviä... Mutta joo, sry kun en vastannut kysymyksiisi, mutta kun en ole näitä "vanhempia" äitejä.
T: Äiti -92 ja tyttö -08 - 19-vuotias minäkin
Kertokaapa te "FIKSUT" (=vanhemmat ihmiset) näihin vastaus:
- En ole vanhempi ihminen, olen 19-vuotias.
(ettei vain olisi teidän oma ikänne, kun olette lapsia saaneet..?)
- Se ikä, jossa kyseisellä henkilöllä on koulutus, ammatti, työpaikka, asunto, riittävä toimeentulo (ei tarkoita sossua) ja puoliso, joka on luotettava, toimeentuleva, ei päihteitten väärinkäyttäjä, haluaa myöskin lapsen jne. Alaikärajana pitäisin ehkä n. 23 vuotta, voi toki vaihdella ihmisestä riippuen, mutta nää edellytykset pitäs mun mielestä olla kunnosa.
Ja ei siis ole se ikä, jossa olen itse lapsia saanut, niitä kun minulla ei ole, koska en todellakaan koe näin 19-vuotiaana olevani kypsä hankkimaan lapsia.
(Ettei olisi se, että itse olette tehneet lapsia vasta liian vanhana, ettei enää jaksa?)
- Se, etteivät teinivanhemmat usein ole niin hyviä vanhempia kuin itse uskovat. Ja edelleenkään lapsia en ole tehnyt vanhana enkä nuorena, joten siitä ei voi mielipidettäni syyttää. Olen vain katsellut joitakin lähipiirini teiniäitejä. Jotkut toki pärjäävät hyvin, mutta osa ei.
(Olisiko siksi, että olette itse epäonnistuneet lapsen kasvatuksessa?)
- En ole epäonnistunut lapsen kasvatuksessa. Olen kyllä nähnyt joittenkin teiniäitien epäonnistuvan lapsen kasvatuksessa.
(Eikä "teinit" saa tehdä lapsia?)
- Minä EN ole oikeutettu tekemään lapsia, koska olen 19-vuotias, kouluni ovat kesken, toimeentuloni huono enkä pystyisi huolehtimaan lapsesta niin hyvin kuin esimerkiksi viiden vuoden päästä.
(hmm, olisko nolla, näiden viestienne perusteella?)
- 4.
Sanon kyllä sen, että teinivanhemmat eivät aina ole mitään parhaita. MUTTA ONKO KAIKKI VANHAT SITTEN HYVIÄ, LASTA KUUNTELEVIA JA HUOMIOON OTTAVIA????
- Eivät.
Eipä taida olla ei. Teidän vain pitää päästä pätemään. Mikä on erittäin naurettavaa.
Olen itse tällä hetkellä 19v, rv33 4. Eli olen TEINIÄITI silloin kun synnytän, ja tammikuussa täytän 20.
Eli siis, jos olisin puksutellut tulevan lapseni muutaman kuukauden viiveellä, olisin mahtava äiti, koska en olisi enää teini?
- Et olisi silloinkaan mahtava äiti, olisit edelleen liian nuori ja kypsymätön. Siitä kertoo ainakin tämä raivopäinen kirjoituksesi. - äiti vm 87
jos ehdit vauvaltasi vielä koneelle vanhoja kirjoituksiasi lukemaan.
En vastaa kaikkiin kysymyksiisi, osaan niistä olet varmaan itse löytänyt vastauksen tässä syksyn kuluessa oman vauvasi kanssa. Olin 18-v kun sain esikoiseni, valtava tarve ja halu tulla äidiksi oli ollut jo vuosia. Nyt poika on 22-vuotias, ammatin hankkinut, kihlattu on ja elämä mallillaan. Paljon oli minullakin opeteltavaa elämästä, mutta ikä ei aina kerro sitä oletko sopiva vanhemmaksi, järki kertoo jo paljon enemmän. Lapsen kasvatusta ei voi lukea kirjasta, kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan eivätkä kaikki lapset ole samanlaisia. Terve järki ja paljon rakkautta ja rajoja, siinä pienet eväät uuden ihmisen kasvattamiseen maailmalle. Voimia sinulle, olisi kiva lukea miten sinulle nyt menee.- ...
No kyllä tätä kaikkea lukiessa huomaa, että on näitä vanhempiakin ihmisiä täällä, jotka kirjoittavat siihen malliin juttua, että voisi sanoa ihan pentumaiseksi lässyttämiseksi! Noh se on totta, että on vastuutonta jos teininä pamahtaa paksuksi ja ei itse lapsesta pysty millään tavalla huolehtimaan.. Mutta on niitä hyviä teiniäitejäkin varmasti paljon, nimittäin toiset ihmiset kypsyy nopeammin kun toiset ja elämä opettaa. Ette te voi tuomita ihmisiä tuntematta edes niitä!
- 29+6
... kirjoitti:
No kyllä tätä kaikkea lukiessa huomaa, että on näitä vanhempiakin ihmisiä täällä, jotka kirjoittavat siihen malliin juttua, että voisi sanoa ihan pentumaiseksi lässyttämiseksi! Noh se on totta, että on vastuutonta jos teininä pamahtaa paksuksi ja ei itse lapsesta pysty millään tavalla huolehtimaan.. Mutta on niitä hyviä teiniäitejäkin varmasti paljon, nimittäin toiset ihmiset kypsyy nopeammin kun toiset ja elämä opettaa. Ette te voi tuomita ihmisiä tuntematta edes niitä!
taas kirjoitan saman, kuin tuonne aiempaankin keskusteluun, että älkää yleistäkö!!!!!!!!!!!
On toki äitejä, ketkä eivät tule toimeen omillaan, mutta on myös niitä ketkä tulevat. Niin se vain on.
Ja toki on totta, että nuoria äitejä kohtaa helpommin kaikki vaikeudet kun ei ole sitä elämänkokemusta, mutta aina oppii! Ja minusta on hienoa, että nuorien äitien vanhemmat ja sukulaiset jaksavat tukea, isossa asiassa.
Itse olen siis 19-vuotias, esikoiseni saan tammikuussa, ja pärjään kyllä omillani. Tietenkin otan kaiken avun vastaan minkä saan, tottakai. Nyt on ollut tämä odotusaika tiukkaa, kun on hankittu lapselle kaikkea tulevaisuutta varten.
Mutta uskon kyllä itseeni, ja niin uskoo moni muukin joten minua ei henk.koht. ainakaan jaksa pahemmin loukata, jos joku ajattelee että minusta tulee huono äiti..
- ghgohfohf
sinä joka tämän keskustelun aloitit, hyvin sanottu! osuit niin nappiin että =) ja nää "lapsi jää heitteille kun teiniäidit ryyppää ja ynnä muuta paskaa" on tullu vissiin liikaa katottua Dr. Philiä? ja "isovanhempia käytetään sitten lapsenhoidossa hyväks" öööh... mä en kestä näitä närkästyneitä vanhoja pieruja jotka sai omat lapsensa 30 iässä ja on kateellisia nuorille äideille jotka jaksaa olla lastensa kanssa eivätkä ole itse kärttyneitä vanhoja akkoja jotka on tullu jätetyiks ja kukaa niitä huoli tai sitte ukko on tallessa mut varmasti pettää jonkun nuoremman naisen kanssa.. ja jos joku tuntee huonon teiniäidin ni sehän tarkottaaki sitä että kaikki suomessa olevat teiniäidit on samanlaisia. miten joku 30 vuotias ees viittii tulla tänne nuorten äitien palstalle kitisee, pysykää siellä omien ikästenne keskuudessa ja nuolkaa toistenne pyllyjä kehuen kuinka hyviä äitejä ootte kun ootte niin kypsiä! ainii ja teillä on ammatti!
- nuoriäiti2010
kukaan ei oikeasti voi edes vastata noihin kysymyksiin, miksi kukaan näistä osaisi, eihän heillä voi olla kokemusta eikä tietoa, koska ovat itse niin vastuuntuntoisia että kiltisti odottavat sinne yli 26 ikävuoteen.
Ja voi kyllä näitä vanhempiakin äitejä löytyy, keillä ei ole koulutustakaan edes. Ei välttämättä peruskouluakaan ole käyty. Mutta ettehän te ota näitä huomioon, nuorethan ne vaan ovat kouluttamattomia luusereita.
Tosiasia vaan on, että jos teet lapsen vaikkapa 19 vuotiaana, on tämä varmasti suuremmalla mahdollisuudella terve, kuin jos teet lapsen liki 40 vuotiaana. Että tokihan nuoret äidit ovat vain ja ainoastaan itsekkäitä tehdessään lapset nuorella iällä, kun vielä on energiaa näiden kanssa touhuta. Eihän vanhemmat naiset KOSKAAN ajattele itseään. "Minä haluan ammatin ennen perhettä, minä haluan miehen kuka on varakas ja kykeneväinen elättämään minut ja lapseni, minä haluan omakotitalon, minä haluan vakityöpaikan."
Ja edellisen tekstiin viitaten, että lapset jätetään isovanhempien hoidettavaksi, kun itse vaan lusmutaan baareissa.. Voivoi, enpä ole tiennyt, että aikuisen ihmisen ajatusmaailma voi olla noin yksinkertainen.
Kyllä te sitten voitte muita tuomita, jos todella voitte sanoa, ettette koskaan itse ole pyytäneet avustusta keneltäkään perheenjäseneltä? Kyllä tietysti se on kamalan v'äärin, koskaan ei saisi apua pyytää keneltäkään, koska tämä tietysti tarkoittaa automaattisesti sitä, että ne isovanhemmat yksin hoitavat lapsen. Kylläpä on typerää..
Ja tuo baari moralisointi, kyllä.. Kuinka moni teistä vanhemmista äideistä voi oikeasti myöntää, ettei koskaan ole käynyt ulkona tuulettumassa perheenlisäyksen jälkeen? No ei voi kovin moni ainakaan myöntyä, koska silloinhan te olette aivan hirveitä vanhempia!
Miettikääs nyt vähän mitä sanotte.. Perheenperustukselleko todella on joku asettanut ikärajan? Ja oma elämä lapsen tulon jälkeen on vääryksistä suurin?
Mahtaa teillä olla tukalat paikat omassa elämässänne, jos ajatusmaailma on tuota luokkaa. - Ammatti-ihminen
nuoriäiti2010 kirjoitti:
kukaan ei oikeasti voi edes vastata noihin kysymyksiin, miksi kukaan näistä osaisi, eihän heillä voi olla kokemusta eikä tietoa, koska ovat itse niin vastuuntuntoisia että kiltisti odottavat sinne yli 26 ikävuoteen.
Ja voi kyllä näitä vanhempiakin äitejä löytyy, keillä ei ole koulutustakaan edes. Ei välttämättä peruskouluakaan ole käyty. Mutta ettehän te ota näitä huomioon, nuorethan ne vaan ovat kouluttamattomia luusereita.
Tosiasia vaan on, että jos teet lapsen vaikkapa 19 vuotiaana, on tämä varmasti suuremmalla mahdollisuudella terve, kuin jos teet lapsen liki 40 vuotiaana. Että tokihan nuoret äidit ovat vain ja ainoastaan itsekkäitä tehdessään lapset nuorella iällä, kun vielä on energiaa näiden kanssa touhuta. Eihän vanhemmat naiset KOSKAAN ajattele itseään. "Minä haluan ammatin ennen perhettä, minä haluan miehen kuka on varakas ja kykeneväinen elättämään minut ja lapseni, minä haluan omakotitalon, minä haluan vakityöpaikan."
Ja edellisen tekstiin viitaten, että lapset jätetään isovanhempien hoidettavaksi, kun itse vaan lusmutaan baareissa.. Voivoi, enpä ole tiennyt, että aikuisen ihmisen ajatusmaailma voi olla noin yksinkertainen.
Kyllä te sitten voitte muita tuomita, jos todella voitte sanoa, ettette koskaan itse ole pyytäneet avustusta keneltäkään perheenjäseneltä? Kyllä tietysti se on kamalan v'äärin, koskaan ei saisi apua pyytää keneltäkään, koska tämä tietysti tarkoittaa automaattisesti sitä, että ne isovanhemmat yksin hoitavat lapsen. Kylläpä on typerää..
Ja tuo baari moralisointi, kyllä.. Kuinka moni teistä vanhemmista äideistä voi oikeasti myöntää, ettei koskaan ole käynyt ulkona tuulettumassa perheenlisäyksen jälkeen? No ei voi kovin moni ainakaan myöntyä, koska silloinhan te olette aivan hirveitä vanhempia!
Miettikääs nyt vähän mitä sanotte.. Perheenperustukselleko todella on joku asettanut ikärajan? Ja oma elämä lapsen tulon jälkeen on vääryksistä suurin?
Mahtaa teillä olla tukalat paikat omassa elämässänne, jos ajatusmaailma on tuota luokkaa.Ihminen on riittävän vanha hankkimaan lapsen silloin, kun hän ei tunne tarvetta seurata Suomi24-palstan Teiniäidit-osiota. Jos nuori nainen tuntee tarvetta leimata itsensä jollakin muulla nimikkeellä kuin sanalla "äiti", hän todennäköisesti itsekin mieltää itsensä jotenkin erikoiseksi tapaukseksi, jonka toimet ovat olleet erikoisia ja valtavirrasta poikkeavia.
Täällä on harvoin ylevää keskustelua. Teini-ikäisenä lapsensa tehneet eivät tietenkään myönnä toimineensa harkitsemattomasti - kukapa ihminen niin tekisi. Mahdolliset virheet ja ongelmat paljastuvat vasta joskus myöhemmin, mikäli niitä on. Osa ihmisistä ei ikinä jälkikäteen kykene omia toimiaan arvioimaan. Toisaalta, vanhempien on turha asiasta yrittää puhua, koska ihminen nyt vain on inhimillinen olento; jokaisessa ikävaiheessa ihminen olettaa olevansa jotenkin "valmis" ja kaikkitietävä ainakin verrattuna muihin ikäkausiin. Missään vaiheessa eivät ihmisolennon kuvitelmat itsestään ole niin yleviä kuin parinkympin kieppeillä.
Ne teinivanhemmat, jotka ovat ylitsepääsemättömiä ongelmia kokeneet, eivät ole täällä keskustelemassa. Heillä on muita prioriteetteja kuin tyhjänpäivänen nettiväittely elämässään. Ne taas, jotka ovat täällä, ovat täysin vakuuttuneita omista kyvyistään ja ratkaisujensa oikeellisuudesta. Heidän kanssaan väitteleminen on turhaa. Keskustelu muuttuu juuri yllä olevan kaltaiseksi lapselliseksi juu/ei-jankutukseksi.
Suomessa teinivanhemmuus on varsin harvinaista. Sitä ja sen seurauksia on tutkittu vähän. Suomessa teiniraskaudet ovat onneksi vähäinen riesa verrattuna muihin nuorten ongelmiin.
Edelliselle kirjoittajalle haluan todeta vain sen, ettei se välttämättä ole ITSEKKYYTTÄ, jos haluaa rakentaa elämänsä jonkinlaiselle pohjalle ennen perheen perustamista. Se VOI olla myös esimerkki siitä, että elämää pyrkii suunnittelemaan ja ohjaamaan johonkin suuntaan ja samalla hallitsemaan riskejä. Täydelliseen riskittömyyteen ei elämässä ikinä pääse, mutta jonkinlainen ennakointi ja varautuminen riskeihin on järkevää.
Minkä tahansa ikäinen äiti/perhe voi kohdata ongelmia lapsensa kanssa. Sellaista elämä on. Kysymys on lähinnä siitä, että kovin nuorena hankitut lapset voivat itsessään aiheuttaa monenlaisia ongelmia niin äidille kuin muillekin. Aikuinen äiti luultavasti on kykenevämpi harkitsemaan asioita pitemmällä tähtäimellä kuin 15-17-vuotias. Paino sanalla luultavasti.
Ja vielä: lapsen hankkimiselle on muitakin toimivia vaihtoehtoja kuin ikävuodet 15 ja 40. Niiden välissä on melko monta vuotta.
Enkä malta olla ilkeilemättä: tämän päivän teinitytöistä moni on niin huonossa kunnossa, etten ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että he "jaksavat" ylipäätään mitään paremmin kuin aikuiset naiset. - öhöhöh...
Ammatti-ihminen kirjoitti:
Ihminen on riittävän vanha hankkimaan lapsen silloin, kun hän ei tunne tarvetta seurata Suomi24-palstan Teiniäidit-osiota. Jos nuori nainen tuntee tarvetta leimata itsensä jollakin muulla nimikkeellä kuin sanalla "äiti", hän todennäköisesti itsekin mieltää itsensä jotenkin erikoiseksi tapaukseksi, jonka toimet ovat olleet erikoisia ja valtavirrasta poikkeavia.
Täällä on harvoin ylevää keskustelua. Teini-ikäisenä lapsensa tehneet eivät tietenkään myönnä toimineensa harkitsemattomasti - kukapa ihminen niin tekisi. Mahdolliset virheet ja ongelmat paljastuvat vasta joskus myöhemmin, mikäli niitä on. Osa ihmisistä ei ikinä jälkikäteen kykene omia toimiaan arvioimaan. Toisaalta, vanhempien on turha asiasta yrittää puhua, koska ihminen nyt vain on inhimillinen olento; jokaisessa ikävaiheessa ihminen olettaa olevansa jotenkin "valmis" ja kaikkitietävä ainakin verrattuna muihin ikäkausiin. Missään vaiheessa eivät ihmisolennon kuvitelmat itsestään ole niin yleviä kuin parinkympin kieppeillä.
Ne teinivanhemmat, jotka ovat ylitsepääsemättömiä ongelmia kokeneet, eivät ole täällä keskustelemassa. Heillä on muita prioriteetteja kuin tyhjänpäivänen nettiväittely elämässään. Ne taas, jotka ovat täällä, ovat täysin vakuuttuneita omista kyvyistään ja ratkaisujensa oikeellisuudesta. Heidän kanssaan väitteleminen on turhaa. Keskustelu muuttuu juuri yllä olevan kaltaiseksi lapselliseksi juu/ei-jankutukseksi.
Suomessa teinivanhemmuus on varsin harvinaista. Sitä ja sen seurauksia on tutkittu vähän. Suomessa teiniraskaudet ovat onneksi vähäinen riesa verrattuna muihin nuorten ongelmiin.
Edelliselle kirjoittajalle haluan todeta vain sen, ettei se välttämättä ole ITSEKKYYTTÄ, jos haluaa rakentaa elämänsä jonkinlaiselle pohjalle ennen perheen perustamista. Se VOI olla myös esimerkki siitä, että elämää pyrkii suunnittelemaan ja ohjaamaan johonkin suuntaan ja samalla hallitsemaan riskejä. Täydelliseen riskittömyyteen ei elämässä ikinä pääse, mutta jonkinlainen ennakointi ja varautuminen riskeihin on järkevää.
Minkä tahansa ikäinen äiti/perhe voi kohdata ongelmia lapsensa kanssa. Sellaista elämä on. Kysymys on lähinnä siitä, että kovin nuorena hankitut lapset voivat itsessään aiheuttaa monenlaisia ongelmia niin äidille kuin muillekin. Aikuinen äiti luultavasti on kykenevämpi harkitsemaan asioita pitemmällä tähtäimellä kuin 15-17-vuotias. Paino sanalla luultavasti.
Ja vielä: lapsen hankkimiselle on muitakin toimivia vaihtoehtoja kuin ikävuodet 15 ja 40. Niiden välissä on melko monta vuotta.
Enkä malta olla ilkeilemättä: tämän päivän teinitytöistä moni on niin huonossa kunnossa, etten ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että he "jaksavat" ylipäätään mitään paremmin kuin aikuiset naiset.kohtaan jossa sanoin, että se ei ole itsekkyyttä. Eipä ehkä olekaan niin. Mutta miksi sitten olen huomannut sanottavan, että nimenomaan teiniäidit ovat itsekkäitä perustaessaan perheen nuoremmalla iällä? Itsekkyyttä on monenlaista, jokainen voi sen käsittää miten haluaa.
Ja tuohon, että kukaan ongelmia kohdannut nuori ei olisi täällä keskustelemassa. Milläs te hyvät aikuiset perustelette oman keskustelunne täällä? Olen monesti miettinyt, että miksi alennutte teinien tasolle tulemalla keskustelemaan elämän viisauksista ihmisten kanssa, ketkä eivät siis näkökulmanne mukaan ymmärrä elämästä mitään. Hmm.. Vähän ristiriitaista, jos voin sanoa.
Ja tuohon viimeiseen kommenttiisi, niin ne teiniäidithän ovatkin ainoita ketkä ovat "huonossa kunnossa".. Olen itse ainakin tavannut näitä keski-ikäisiä äitejäkin, keillä ei todellaan ole elämänarvot ihan kohdallaan. Joten enpä menisi tuostakaan pätemään mitään.. - näyttöä tarvitaan
öhöhöh... kirjoitti:
kohtaan jossa sanoin, että se ei ole itsekkyyttä. Eipä ehkä olekaan niin. Mutta miksi sitten olen huomannut sanottavan, että nimenomaan teiniäidit ovat itsekkäitä perustaessaan perheen nuoremmalla iällä? Itsekkyyttä on monenlaista, jokainen voi sen käsittää miten haluaa.
Ja tuohon, että kukaan ongelmia kohdannut nuori ei olisi täällä keskustelemassa. Milläs te hyvät aikuiset perustelette oman keskustelunne täällä? Olen monesti miettinyt, että miksi alennutte teinien tasolle tulemalla keskustelemaan elämän viisauksista ihmisten kanssa, ketkä eivät siis näkökulmanne mukaan ymmärrä elämästä mitään. Hmm.. Vähän ristiriitaista, jos voin sanoa.
Ja tuohon viimeiseen kommenttiisi, niin ne teiniäidithän ovatkin ainoita ketkä ovat "huonossa kunnossa".. Olen itse ainakin tavannut näitä keski-ikäisiä äitejäkin, keillä ei todellaan ole elämänarvot ihan kohdallaan. Joten enpä menisi tuostakaan pätemään mitään..solvaisin siis minun koko sukuni naiset kertaheitolla. Meidän suvussa on ainakin lapset tehty aina nuorella iällä, en puhu juuri teini-iän saavuttaneista, vaan täysi-ikäisistä.
Kyllä täällä on ennenkin pärjätty lasten kanssa nuorella iällä, huonommilla tukiverkostoilla ja rahatilanteella jne. Nykypäivänä asiat ovat monelta kantilta katsottuna paremmin kuin ennen. Joten mikä on syy, että nuoria poljetaan alas tässäkin asiassa? Olemmeko todella niin syntisiä, että meitä ei voi muuta kuin syyttävällä sormella katsoa?
Perusteiluita kiitos. Enemmänkin kuin vaan se koulutus ja työ jne. Ne on jo kuultu. - ennen ei ollut ehkäi
näyttöä tarvitaan kirjoitti:
solvaisin siis minun koko sukuni naiset kertaheitolla. Meidän suvussa on ainakin lapset tehty aina nuorella iällä, en puhu juuri teini-iän saavuttaneista, vaan täysi-ikäisistä.
Kyllä täällä on ennenkin pärjätty lasten kanssa nuorella iällä, huonommilla tukiverkostoilla ja rahatilanteella jne. Nykypäivänä asiat ovat monelta kantilta katsottuna paremmin kuin ennen. Joten mikä on syy, että nuoria poljetaan alas tässäkin asiassa? Olemmeko todella niin syntisiä, että meitä ei voi muuta kuin syyttävällä sormella katsoa?
Perusteiluita kiitos. Enemmänkin kuin vaan se koulutus ja työ jne. Ne on jo kuultu.Syy, miksi lapsia on ennen tehty keskimäärin nuorempana kuin nykyään, on ettei ennen yksinkertaisesti ollut ehkäisyvälineitä. ei tarvitse mennä kovin montaa vuosikymmentä taaksepäin. Ennen myös sai työpaikan ilman koulutusta, nykyään on hyvin harvoja työpaikkoja, joihin ei tarvita koulutusta. ennen oli tosiaan asiat toisin.
- urpoja liikenteessä
ennen ei ollut ehkäi kirjoitti:
Syy, miksi lapsia on ennen tehty keskimäärin nuorempana kuin nykyään, on ettei ennen yksinkertaisesti ollut ehkäisyvälineitä. ei tarvitse mennä kovin montaa vuosikymmentä taaksepäin. Ennen myös sai työpaikan ilman koulutusta, nykyään on hyvin harvoja työpaikkoja, joihin ei tarvita koulutusta. ennen oli tosiaan asiat toisin.
kyllä se kuule oli esim. minun omalla äidilläni, että hän minun isoveljeni teki maailmaan 19 vuotiaana! Ja kyllä oli ehkäisyvälineet keksitty jo tuolloin, typerys väittää toisin!
Ja koulutuksesta, kyllä minä olen töitä löytänyt, osan suhteilla osan muuten. Mutta jotkut eivät vain viitsi etsiä, kyyhöttävät kotisohvalla odottaen töitä työkkäristä. Mutta katsos viisastelija, kaikki eivät ole samanlaisia luusereita! Hanki puheillesi perusteet ennekuin tulet jauhamaan täyttä paskaa! - ennen ei ollut ehäis
urpoja liikenteessä kirjoitti:
kyllä se kuule oli esim. minun omalla äidilläni, että hän minun isoveljeni teki maailmaan 19 vuotiaana! Ja kyllä oli ehkäisyvälineet keksitty jo tuolloin, typerys väittää toisin!
Ja koulutuksesta, kyllä minä olen töitä löytänyt, osan suhteilla osan muuten. Mutta jotkut eivät vain viitsi etsiä, kyyhöttävät kotisohvalla odottaen töitä työkkäristä. Mutta katsos viisastelija, kaikki eivät ole samanlaisia luusereita! Hanki puheillesi perusteet ennekuin tulet jauhamaan täyttä paskaa!minkähän takia tämä on niin herkkä asia sinulle, että olet noin takajaloillasi? minun elämään ei hetkauta pätkääkään, jos joku tekee kakaroita 12-vuotiaana, mutta minua huvittaa suunnattomasti näiden lapsiäitien logiikka ja peusteet, joita tällä palstalla saa lukea.saa päivän naurut aina.
nuorena on helpompaa löytää töitä ilman koulutusta, mutta kun ikää alkaa olla enemmän, noin 40 , silloin ei enää löydä töitä yhtä helposti , jos ei ole mitään koulutusta. Ja työt, joita saa ilman koulutusta, on useimmiten sellaisia, että taantumat vaikuttaa nopeasti työpaikkaan. esim. tehdastyöt. ja työt, joita saa ilman koulutusta, on sellaisia että ne on usein fyysisesti raskaita, eli ei jaksa enää vanhempana tehdä. yli nelikymppisenä alkaa jo ikä painaa fyysisessä työssä. mutta ymmärrän ettet voi itse mitään sille, ettei sinulle ole ehtinyt kasvaa järki päähän.
jos sinulla on jo lapsia, toivotan sinulle onnea kasvatustehtävässäsi. - pöhpöh....
ennen ei ollut ehäis kirjoitti:
minkähän takia tämä on niin herkkä asia sinulle, että olet noin takajaloillasi? minun elämään ei hetkauta pätkääkään, jos joku tekee kakaroita 12-vuotiaana, mutta minua huvittaa suunnattomasti näiden lapsiäitien logiikka ja peusteet, joita tällä palstalla saa lukea.saa päivän naurut aina.
nuorena on helpompaa löytää töitä ilman koulutusta, mutta kun ikää alkaa olla enemmän, noin 40 , silloin ei enää löydä töitä yhtä helposti , jos ei ole mitään koulutusta. Ja työt, joita saa ilman koulutusta, on useimmiten sellaisia, että taantumat vaikuttaa nopeasti työpaikkaan. esim. tehdastyöt. ja työt, joita saa ilman koulutusta, on sellaisia että ne on usein fyysisesti raskaita, eli ei jaksa enää vanhempana tehdä. yli nelikymppisenä alkaa jo ikä painaa fyysisessä työssä. mutta ymmärrän ettet voi itse mitään sille, ettei sinulle ole ehtinyt kasvaa järki päähän.
jos sinulla on jo lapsia, toivotan sinulle onnea kasvatustehtävässäsi.sinun mielestäsi kaikkien äitien kuuluisi olla vieläpä tietynlaisessa työssä, täyttääkseen kriteerit? Sinulla se järki ei taida paljon päätä pakottaa.
Ja siksi olen närkästynyt, koska te sorratte nuoria alas. Teiltä voisi kysyä, miksi teitä noin kovin liikuttaa mitä muut elämällään tekevät? Ei nuo asiat ole kuule vain nuorison ongelma, ihan iästä riippumatta löytyy kouluttautumatonta, ei hyvin palkattua äitiä ja isää. Joten meneppä nyt selittelemään muualle taas jälleen. Ja tosiaan, jos sinua ei kerta kiinnosta minkä ikäisenä kukin lapsensa tekee, mitä sitten vouhotat. Mene muualle valittamaan. - ennen ei ollut ehäis
pöhpöh.... kirjoitti:
sinun mielestäsi kaikkien äitien kuuluisi olla vieläpä tietynlaisessa työssä, täyttääkseen kriteerit? Sinulla se järki ei taida paljon päätä pakottaa.
Ja siksi olen närkästynyt, koska te sorratte nuoria alas. Teiltä voisi kysyä, miksi teitä noin kovin liikuttaa mitä muut elämällään tekevät? Ei nuo asiat ole kuule vain nuorison ongelma, ihan iästä riippumatta löytyy kouluttautumatonta, ei hyvin palkattua äitiä ja isää. Joten meneppä nyt selittelemään muualle taas jälleen. Ja tosiaan, jos sinua ei kerta kiinnosta minkä ikäisenä kukin lapsensa tekee, mitä sitten vouhotat. Mene muualle valittamaan.ei minua kiinnosta, että lapsiäidit tekevät itsensä kannala tyhmiä päätöksiä, MUTTA kun siinä on se lapsikin, joka joutuu kärsimään. Sinä et ole ihan nuorimmasta päästä, jos olet kerran 20, eli sinun ei enää kannattaisi ottaa itseesi teiniäiteyteen kohdistuvaa kritiikkiä. olet toki vielä nuori äidiksi ja et menettäisi mitään, jos tulisit äidiksi vasta 3-4 vuoden kuluttua, mutta jos lapsia jo on, toivotan onnea.
teiniäideistä on olemassa niin paljon surullisia esimerkkejä mm. lastensuojelun puolelta (ja tämä ei tarkoita, ettei KUKAAN teiniäiti pystyisi olemaan kelvollinen äiti), että on ymmärrettävää, että sellaista elämää ei halua syntyville lapsille. Ja teiniäideille itselleenkin olisi oman elämän kannalta parempi, että elämä olisi vakaampaa, se tekisi osaltaan kasvattamisen (joka ei ole helppoa minkäänikäisille äideille) edes hiukan helpompaa, kun olisi itse jo selvästi aikuinen. jo olemassa olevia teiniäitejä pitää tukea, mutta teiniäitiyttä en toivo kenellekään ihmiselle, jolle itse haluan hyvää. 20 alkaa olla sellainen rajapyykki, jolloin voi tulla äidiksi, jos ei halua opiskella. jos haluaa opiskella, niin sitten siihen muutama vuosi lisää. toki yksilökohtaisia eroja on todella paljon, mutta on äärimmäisen harvinaista, että 15-18 -vuotias olisi kypsä äidiksi.
en käsitä tätä vauhkoamista, kun ei teiniäidit voi myöntää itselleen, että joo, tulin harkitsemattomasti raskaaksi ja olen liian nuori äidiksi, mutta yritän kasvattaa lapseni parhaani mukaan. sellainen nöyryys olisi parempi lapsenkin kannalta. mutta on toki aikuisillakin peiliin katsomista. olemassa olevia teiniäitien lapsia ei voi hävittää, joten turha on haukkua, jos lapsia jo on. silloin pitää tukea. mutta ei teiniäitiyttä varmaan kukaan järkevä äiti halua omalle tyttärelleen. - -------------
ennen ei ollut ehäis kirjoitti:
ei minua kiinnosta, että lapsiäidit tekevät itsensä kannala tyhmiä päätöksiä, MUTTA kun siinä on se lapsikin, joka joutuu kärsimään. Sinä et ole ihan nuorimmasta päästä, jos olet kerran 20, eli sinun ei enää kannattaisi ottaa itseesi teiniäiteyteen kohdistuvaa kritiikkiä. olet toki vielä nuori äidiksi ja et menettäisi mitään, jos tulisit äidiksi vasta 3-4 vuoden kuluttua, mutta jos lapsia jo on, toivotan onnea.
teiniäideistä on olemassa niin paljon surullisia esimerkkejä mm. lastensuojelun puolelta (ja tämä ei tarkoita, ettei KUKAAN teiniäiti pystyisi olemaan kelvollinen äiti), että on ymmärrettävää, että sellaista elämää ei halua syntyville lapsille. Ja teiniäideille itselleenkin olisi oman elämän kannalta parempi, että elämä olisi vakaampaa, se tekisi osaltaan kasvattamisen (joka ei ole helppoa minkäänikäisille äideille) edes hiukan helpompaa, kun olisi itse jo selvästi aikuinen. jo olemassa olevia teiniäitejä pitää tukea, mutta teiniäitiyttä en toivo kenellekään ihmiselle, jolle itse haluan hyvää. 20 alkaa olla sellainen rajapyykki, jolloin voi tulla äidiksi, jos ei halua opiskella. jos haluaa opiskella, niin sitten siihen muutama vuosi lisää. toki yksilökohtaisia eroja on todella paljon, mutta on äärimmäisen harvinaista, että 15-18 -vuotias olisi kypsä äidiksi.
en käsitä tätä vauhkoamista, kun ei teiniäidit voi myöntää itselleen, että joo, tulin harkitsemattomasti raskaaksi ja olen liian nuori äidiksi, mutta yritän kasvattaa lapseni parhaani mukaan. sellainen nöyryys olisi parempi lapsenkin kannalta. mutta on toki aikuisillakin peiliin katsomista. olemassa olevia teiniäitien lapsia ei voi hävittää, joten turha on haukkua, jos lapsia jo on. silloin pitää tukea. mutta ei teiniäitiyttä varmaan kukaan järkevä äiti halua omalle tyttärelleen.myönnetään, olet oikeassa. Minun ei kuuluisi ottaa nokkiin teinivanhemmuuteen kohdistuvaa kritiikkiä. Ja juu, täytän juuri ennen esikoiseni syntymää tammikuussa 20.
Enkä minä nimenomaan puolusta 15 kesäisiä teiniäitejä, olen itseasiassa tuosta samaa mieltä, että sen ikäisenä harvoin ollaan kypsiä vanhemmuuteen. Tai no siis, ei koskaan. Varhaisteini-ikä on oman kokemuksen mukaan melko kamalaa aikaa, ainakin minulla. Sen voin myöntää.
Mutta minun pointtini tähän oli vain ja ainoastaan se, että monesti, ikävä kyllä, täälläkin törmään kritiikkiin myös esim. minun ikäisiäni nuoria äitejä. Minun mielestäni se on väärin, koska harvoin tämän ikäisillä on samaisia ongelmia kuin nuoremmilla.
En nyt väitä, etteikö niitäkin olisi. Mutta harvemmin..
Minä en rupea nyt perustelemaan, miksi tai miten olen mielestäni tarpeeksi kypsä. Ei minun tarvitse sitä tehdä kenenkään vuoksi. Kunhan itse tiedän kuka olen, se on pääasia. - kafa
------------- kirjoitti:
myönnetään, olet oikeassa. Minun ei kuuluisi ottaa nokkiin teinivanhemmuuteen kohdistuvaa kritiikkiä. Ja juu, täytän juuri ennen esikoiseni syntymää tammikuussa 20.
Enkä minä nimenomaan puolusta 15 kesäisiä teiniäitejä, olen itseasiassa tuosta samaa mieltä, että sen ikäisenä harvoin ollaan kypsiä vanhemmuuteen. Tai no siis, ei koskaan. Varhaisteini-ikä on oman kokemuksen mukaan melko kamalaa aikaa, ainakin minulla. Sen voin myöntää.
Mutta minun pointtini tähän oli vain ja ainoastaan se, että monesti, ikävä kyllä, täälläkin törmään kritiikkiin myös esim. minun ikäisiäni nuoria äitejä. Minun mielestäni se on väärin, koska harvoin tämän ikäisillä on samaisia ongelmia kuin nuoremmilla.
En nyt väitä, etteikö niitäkin olisi. Mutta harvemmin..
Minä en rupea nyt perustelemaan, miksi tai miten olen mielestäni tarpeeksi kypsä. Ei minun tarvitse sitä tehdä kenenkään vuoksi. Kunhan itse tiedän kuka olen, se on pääasia.On ärsyttävää, että puhutaan aina teiniäideistä. "teiniäiti" on äiti siinä missä muutkin "aikuiset" äidit. En ymmärrä miten nämä omasta mielestään "hyvät" äidit voivat väittää, että teiniäidit ovat huonoja äitejä.? ei ole olemassa mitään tiettyä ikää milloin olisi hyvä hankkia lapsi. En väitä etteikö vanhempana olisi ehkä järkevämpää hankkia lapsia siinä mielessä, että luultavasti sinulla silloin on jo työpaikka, tämähän ei tietenkään päde kaikkiin. Rahaa tulisi siis säännöllisesti. Yleensä hieman vanhemmalla iällä tarkoitan nyt noin 25 vuodesta ylöspäin ei enää käydä niin usein baareissa tai juhlimassa, tämääkään ei tietenkään ole totta läheskään kaikkien kohdalla.
Lehdistä saa usein lukea esimerkiksi, että joku pikkulapsi oli yksin haahuilemassa kylmässä yössä ja lapsen vanhemmat/vanhempi olivat juhlimassa tai jostain muusta käsittämättömästä syystä olivat jättäneet lapsen yksin kotiin. Tämä saattaa tapahtua myös nuorempien äitien kohdalla.
En voi myöskään väittää etteikö osa teiniäideistä olisi todella itsekkäitä. He saavat tietää olevansa raskaana, päättävät pitää lapsen ja tietävät etteivät pysty antamaan lapselle hyvää elämää. Mutta eivät kaikki ole tälläisia. Suurin osa kasvaa raskauden aikana henkisesti todella paljon ja ovat valmiita hoitamaan, rakastamaan ja antamaan lapselle kaiken mitä he tarvitsevat. Eivätkä läheskään kaikki "teiniäidit" käy joka viikonloppu ryyppäämässä ja tunge lasta mummolle ja papalle hoitoon. Poikkeuksia valitettavasti löytyy. Vaikka raha luultavasti on tiukalla, saattaa perhe silti olla onnellsimepi kuin joku rikas perhe. Olettaen, että tällä köyhemmällä perheellä on kumminkin ruokaa ja vaatteita ei ehkä niin paljoa kuin muilla mutta on kumminkin, yleensä tääläiset perheet ovat paljon läheisempiä keskenään.
Ei siis ole mitään tiettyä ikää jolloin lapset pitäisi hankkia, kaikki äidit voivat olla hyviä, jos vain haluavat! - Asianosainen
kafa kirjoitti:
On ärsyttävää, että puhutaan aina teiniäideistä. "teiniäiti" on äiti siinä missä muutkin "aikuiset" äidit. En ymmärrä miten nämä omasta mielestään "hyvät" äidit voivat väittää, että teiniäidit ovat huonoja äitejä.? ei ole olemassa mitään tiettyä ikää milloin olisi hyvä hankkia lapsi. En väitä etteikö vanhempana olisi ehkä järkevämpää hankkia lapsia siinä mielessä, että luultavasti sinulla silloin on jo työpaikka, tämähän ei tietenkään päde kaikkiin. Rahaa tulisi siis säännöllisesti. Yleensä hieman vanhemmalla iällä tarkoitan nyt noin 25 vuodesta ylöspäin ei enää käydä niin usein baareissa tai juhlimassa, tämääkään ei tietenkään ole totta läheskään kaikkien kohdalla.
Lehdistä saa usein lukea esimerkiksi, että joku pikkulapsi oli yksin haahuilemassa kylmässä yössä ja lapsen vanhemmat/vanhempi olivat juhlimassa tai jostain muusta käsittämättömästä syystä olivat jättäneet lapsen yksin kotiin. Tämä saattaa tapahtua myös nuorempien äitien kohdalla.
En voi myöskään väittää etteikö osa teiniäideistä olisi todella itsekkäitä. He saavat tietää olevansa raskaana, päättävät pitää lapsen ja tietävät etteivät pysty antamaan lapselle hyvää elämää. Mutta eivät kaikki ole tälläisia. Suurin osa kasvaa raskauden aikana henkisesti todella paljon ja ovat valmiita hoitamaan, rakastamaan ja antamaan lapselle kaiken mitä he tarvitsevat. Eivätkä läheskään kaikki "teiniäidit" käy joka viikonloppu ryyppäämässä ja tunge lasta mummolle ja papalle hoitoon. Poikkeuksia valitettavasti löytyy. Vaikka raha luultavasti on tiukalla, saattaa perhe silti olla onnellsimepi kuin joku rikas perhe. Olettaen, että tällä köyhemmällä perheellä on kumminkin ruokaa ja vaatteita ei ehkä niin paljoa kuin muilla mutta on kumminkin, yleensä tääläiset perheet ovat paljon läheisempiä keskenään.
Ei siis ole mitään tiettyä ikää jolloin lapset pitäisi hankkia, kaikki äidit voivat olla hyviä, jos vain haluavat!Kyllä se kuules tyttönen on oikeassa elämässä niin, että kun talousasiat ovat kuralla, on ennemmin tai myöhemmin koko muukin homma kuralla.
Raha ei rakkautta takaa, mutta jatkuvissa talousongelmissa elävä ihminen ei jaksa paljon perhe-elämäänkään keskittyä. Köyhä mutta onnellinen ihminen on satuhahmo. Joka kuvittelee, että heitä on, on elänyt pumpulissa ja pitää elokuvia totena.
Sama koskee lapsiperheitä. Rakkaus ei kukoista, kun työtä ei ole ja sosiaalitoimistoon on turvauduttava toistuvasti. Se ihana vauva on muutaman vuoden päästä koululainen ja menot eivät iän myötä vähene. Pikemminkin käy päinvastoin.
Ja sitten, kun se rakkaus ei enää kukoistakaan siitä läheisyyttä tuovasta rahattomuudesta huolimatta, tulee pulmia. Ja sitten alkaa jälkikasvu oireilla. Niin nimittäin käy lähes aina. Ja kohta on kaikilla kivaa.
Joten vi... no, jätän sanomatta lopun. Siis ärsyttää tämän lapsellinen meuhkaaminen. Suurin osa täällä hölmöilevistä ihmisistä on täysin ulalla koko hommasta. Joskus epäilen, onko suurimmalla osalla lapsia olemassakaan. Pitää vain saada väitellä.
Jotenkin niin lapsellista on tämä kirjoittelu. Ei näytä paljoa painavan pätkätyö tai työttömyys tai koulun kesken jääminen tai sosiaalitoimeen turvautuminen, ei!
Oikeassa maailmassa asiat vain eivät mene niin! - olet itse naurettava
Asianosainen kirjoitti:
Kyllä se kuules tyttönen on oikeassa elämässä niin, että kun talousasiat ovat kuralla, on ennemmin tai myöhemmin koko muukin homma kuralla.
Raha ei rakkautta takaa, mutta jatkuvissa talousongelmissa elävä ihminen ei jaksa paljon perhe-elämäänkään keskittyä. Köyhä mutta onnellinen ihminen on satuhahmo. Joka kuvittelee, että heitä on, on elänyt pumpulissa ja pitää elokuvia totena.
Sama koskee lapsiperheitä. Rakkaus ei kukoista, kun työtä ei ole ja sosiaalitoimistoon on turvauduttava toistuvasti. Se ihana vauva on muutaman vuoden päästä koululainen ja menot eivät iän myötä vähene. Pikemminkin käy päinvastoin.
Ja sitten, kun se rakkaus ei enää kukoistakaan siitä läheisyyttä tuovasta rahattomuudesta huolimatta, tulee pulmia. Ja sitten alkaa jälkikasvu oireilla. Niin nimittäin käy lähes aina. Ja kohta on kaikilla kivaa.
Joten vi... no, jätän sanomatta lopun. Siis ärsyttää tämän lapsellinen meuhkaaminen. Suurin osa täällä hölmöilevistä ihmisistä on täysin ulalla koko hommasta. Joskus epäilen, onko suurimmalla osalla lapsia olemassakaan. Pitää vain saada väitellä.
Jotenkin niin lapsellista on tämä kirjoittelu. Ei näytä paljoa painavan pätkätyö tai työttömyys tai koulun kesken jääminen tai sosiaalitoimeen turvautuminen, ei!
Oikeassa maailmassa asiat vain eivät mene niin!mutta tuo sinun tekstisi on melko kaukaa haettua. Millähän perusteella sinä sitten edes sanot, ettei vähempi tuloinen voi olla onnellinen, jos itse olet kirjoituksesi perusteella aina kylpenyt rahassa.
Eihän kenelläkään normaalilla aikuisella vanhemmalla voi siis missään nimessä olla rahallista ongelmaa koskaan. Tajuatko miten typerältä viestisi kuulostaa?
Ja tuo kommenttisi soppahuollosta, ei sinne kuule jokainen mene heti rahaa hakemaan jos on vähänkin tiukkaa. Mistähän oikein vetelet näitä johtopäätöksiäsi? Ota nyt hyvä ihminen asioista kunnolla selvää, ennenkuin tulet selvittämään asioita tänne.
Ja kysynpä vielä, että mikä sinä edes olet soppahuollossa käyviä ihmisiä tuomitsemaan? Siellä katsos kyllä käy kaikenikäistä ihmistä. Jos pidät itseäsi näitä ihmisiä paljonkin ylempänä, mene peilin eteen.
Miksi Suomessa edes olisi soppahuoltoa, jos sitä ei saisi oman maan kansalaiset käyttää.
Jos sinulla on jokin omakohtainen ongelma tämän asian kanssa, se on yksinomaan juurikin vain sinun ongelmasi. Sinähän se tässä itsestäsi naurettavan teet vouhottamalla asioista, joille sinä et voi mitään.
En vain voi tajuta sinunkaltaisiasi ahdasmielisiä urpoja. Toivottavasti jos sinulla on jälkikasvua, heistä kasvaisi edes normaaleja kansaansa kunnioittavia ihmisiä. - ............
olet itse naurettava kirjoitti:
mutta tuo sinun tekstisi on melko kaukaa haettua. Millähän perusteella sinä sitten edes sanot, ettei vähempi tuloinen voi olla onnellinen, jos itse olet kirjoituksesi perusteella aina kylpenyt rahassa.
Eihän kenelläkään normaalilla aikuisella vanhemmalla voi siis missään nimessä olla rahallista ongelmaa koskaan. Tajuatko miten typerältä viestisi kuulostaa?
Ja tuo kommenttisi soppahuollosta, ei sinne kuule jokainen mene heti rahaa hakemaan jos on vähänkin tiukkaa. Mistähän oikein vetelet näitä johtopäätöksiäsi? Ota nyt hyvä ihminen asioista kunnolla selvää, ennenkuin tulet selvittämään asioita tänne.
Ja kysynpä vielä, että mikä sinä edes olet soppahuollossa käyviä ihmisiä tuomitsemaan? Siellä katsos kyllä käy kaikenikäistä ihmistä. Jos pidät itseäsi näitä ihmisiä paljonkin ylempänä, mene peilin eteen.
Miksi Suomessa edes olisi soppahuoltoa, jos sitä ei saisi oman maan kansalaiset käyttää.
Jos sinulla on jokin omakohtainen ongelma tämän asian kanssa, se on yksinomaan juurikin vain sinun ongelmasi. Sinähän se tässä itsestäsi naurettavan teet vouhottamalla asioista, joille sinä et voi mitään.
En vain voi tajuta sinunkaltaisiasi ahdasmielisiä urpoja. Toivottavasti jos sinulla on jälkikasvua, heistä kasvaisi edes normaaleja kansaansa kunnioittavia ihmisiä.ei, minä en itse ole koskaan ottanut sosiaalihuollosta rahaa, ja tuskinpa siihen on tarvettakaan.
Mutta eipä minulla ole tarvetta ihmisiä käydä arvostelemaankaan, jos he näin tekevät. En sentään alennu sellaiseen käytökseen. - huono teiniäiti
............ kirjoitti:
ei, minä en itse ole koskaan ottanut sosiaalihuollosta rahaa, ja tuskinpa siihen on tarvettakaan.
Mutta eipä minulla ole tarvetta ihmisiä käydä arvostelemaankaan, jos he näin tekevät. En sentään alennu sellaiseen käytökseen.täällä saatu esikoinen 18v, kohta täytän 19
tarkoituksella hankittu lapsi
vakituinen parisuhde
mies työtön, mulla vuosi koulua jäljellä
ei ole käynyt mielessäkään kinuta rahaa sossusta
en ole kertaakaan ryypännyt raskausaikana (ei käynyt edes mielessä) enkä myöskään tänä aikana kun olen ollut äiti (viime kerrasta pari vuotta aikaa, sillä olin selvinpäin myös silloin kun lasta yritimme)
en polta
liikun säännöllisesti, syön todella terveellisesti, pidän huolta kunnostani kaikin puolin
en KOSKAAN en KERTAAKAAN ole pyytänyt vanhemmiltani tai keneltäkään tuttavalta rahaa
tulot ovat minimaaliset, mutta niillä pärjää vallan mainiosti, koska meillä on ruokaa pöydässä, katto pään päällä, vaatteet päällä ja jopa auto (tosin ei mikään yyberhieno maasturi volvo, mutta keskiverto auto joka tapauksessa)
MUTTA huono äiti olen vain siksi, mitä kirjoitin ensimmäiseen lauseeseen "Olen 18 vuotiaana saanut esikoisen"
noniin, nyt voidaan kaikki olla tyytyväisiä, kun kerrankin yksi huono äiti myönsi täällä huonoutensa.
naurettavaa, sanon minä. ja kolmekymppiset ne vasta aikuisia onkin, kun täytyy haukkua nuoria äitejä. toivottavasti edes lapsistanne kasvaa suvaitsevaisempia, tai miettikääpä sitä, että mitä jos se teidän perfecto kullanmussukka tulee alle parikymppisenä kertomaan että kohta ylenee titteli mummoksi, niin mitäpä siihen sanotte?
antaa olla. en ymmärrä mitä tuolla yritetään todistaa, tai ehkä kyse on huonosta itsetunnosta, syyllisyydestä, kateudesta tms, kun on pakko syyllistää nuoria äitejä jatkuvasti, koska ei se nyt ihan normaaliakaan ole, että varta vasten tullaan suomi24 keskustelupalstalle morkkaamaan äitejä jotka ovat 10 vuotta nuorempia.
omapahan on ihmisen valinta, huom OMA valinta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235903- 602027
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2401267- 741135
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691128Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531107- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995