"C-kasettien myynti on kääntynyt yllättävään nousuun. Vielä kolme vuotta sitten kasettien myynnin ennustettiin loppuvan kokonaan, mutta nyt alan markkinajohtaja TDK on ilmoittanut myyneensä vuoden alkuneljänneksellä jo yli miljoona tyhjää kasettia. Asiasta kertoo Sky News". http://www.hs.fi/artikkeli/1135246054019?ref=rss Ainakin Britanniassa poliisi käyttää kasetteja yhä haastattelujen nauhoittamiseen, sillä digitaaliteknologiaa ei pidetä tarpeeksi luotettavana.
C-kasettien myynti kääntyi
51
10550
Vastaukset
- C-kasetti
Islmain maissa kuunella c-kaseteilta vielä.
- luotettavampi..
>>Ainakin Britanniassa poliisi käyttää kasetteja yhä haastattelujen nauhoittamiseen, sillä digitaaliteknologiaa ei pidetä tarpeeksi luotettavana.>> tähän voi todeta vain, että eivät osaa. tallenne raid-peilatulle ja varmuuskopioitavalle palvelimelle on huomattavasti c-kasettia luotettavampi tallennuspaikka.
- vielä 70 luvvulta
muutama kasetti ja toimii ihan hyvin, eikä ole tarvinnut mitään varmuuskopiota.
- KissaK
Näin on! Britanniasta ei kannata ottaa mallia juuri missään asiassa.
- <<<<
vielä 70 luvvulta kirjoitti:
muutama kasetti ja toimii ihan hyvin, eikä ole tarvinnut mitään varmuuskopiota.
MATTI JA TEPPO RANTAHITIT 83 YMS NÄITÄ MUITA KUUMA KASETTIKESÄ ON....
- kasetti kuluu
<<<< kirjoitti:
veikkaan että ne nauhat on poikki 100 v päästä, huono tallenne siis.
- digitoi paraikaa
kasetti kuluu kirjoitti:
vinhaa vauhtia analogisilla nauhoilla olevaa suomalaisen ääniteteollisuuden historiaa CD-formaaattiin. CD:stä ei vielä tiedetä, että kuinka kauan tallenne niissä säilyy.
- kestä...
kasetti kuluu kirjoitti:
Kasetti kuluu, mutta niin kuluvat myös cd levytkin. Olen lukenut että noin 20 vuoden jälkeen cd levyt tyhjentyvät itsestään. Jos hankkii kaupasta tyhjiä cd levyjä ja polttaa niihin musiikkia, niin mämä kestävät vielä vähemmän (eivät kestä samoin kuin alkuperäiset, koska musiikki tallentuu eri tavalla). Kuluttajat ovat valittaneet, että poltetut cd levyt tyhjentyvät jopa muutamassa vuodessa.
- kestää alle 100 vuotta
digitoi paraikaa kirjoitti:
vinhaa vauhtia analogisilla nauhoilla olevaa suomalaisen ääniteteollisuuden historiaa CD-formaaattiin. CD:stä ei vielä tiedetä, että kuinka kauan tallenne niissä säilyy.
cd käyttöikä on alle 100 vuotta, sitten sieltä ei kuulu enään mitään. cd levy ei ole ikuinen ja se kuluu kanssa tulee naarmuja jne.. musikkii pitää varastoida internettiin
- 130 vuotta lähempänä
kestä... kirjoitti:
Kasetti kuluu, mutta niin kuluvat myös cd levytkin. Olen lukenut että noin 20 vuoden jälkeen cd levyt tyhjentyvät itsestään. Jos hankkii kaupasta tyhjiä cd levyjä ja polttaa niihin musiikkia, niin mämä kestävät vielä vähemmän (eivät kestä samoin kuin alkuperäiset, koska musiikki tallentuu eri tavalla). Kuluttajat ovat valittaneet, että poltetut cd levyt tyhjentyvät jopa muutamassa vuodessa.
cd levyjä on ollut yli 25 vuotta markkinoilla ja hyvin kuuluu vielä. cdn käyttöikä on noin 100 vuotta. internetti kestää ikuisesti ellei ufot hyökkää tai ihminen tuhoa itse itseään planeetalta. hyvä paikka säilyttää dataa on esim. flash muisti. Ensimmäinen CD-julkaisu oli Abban The Visitors -albumi vuonna 1982[2]. Ensimmäinen suomalainen CD-julkaisu puolestaan oli Riki Sorsan Kellot ja peilit (CBS 1985) The design life is from 20 to 100 years, depending on the quality of the discs, the quality of the writing drive, and storage conditions. However, testing has demonstrated such degradation of some discs in as little as 18 months under normal storage conditions.[24][25] This failure is known as CD rot. CD-Rs follow the Orange Book standard.
- se on siinä.
130 vuotta lähempänä kirjoitti:
cd levyjä on ollut yli 25 vuotta markkinoilla ja hyvin kuuluu vielä. cdn käyttöikä on noin 100 vuotta. internetti kestää ikuisesti ellei ufot hyökkää tai ihminen tuhoa itse itseään planeetalta. hyvä paikka säilyttää dataa on esim. flash muisti. Ensimmäinen CD-julkaisu oli Abban The Visitors -albumi vuonna 1982[2]. Ensimmäinen suomalainen CD-julkaisu puolestaan oli Riki Sorsan Kellot ja peilit (CBS 1985) The design life is from 20 to 100 years, depending on the quality of the discs, the quality of the writing drive, and storage conditions. However, testing has demonstrated such degradation of some discs in as little as 18 months under normal storage conditions.[24][25] This failure is known as CD rot. CD-Rs follow the Orange Book standard.
Venäjä kun lasauttaa yläilmakehässä ydinkärjen, tulee elektromagneettinen pulssi koko Suomeen ja lyö kaikki sähkötoimiset laitteet toimimattomiksi. Se on heipä hei, kasetti, heipä hei CD ja mp3. Sen jälkeen tallentimena toimii enää rihvelitaulu.
- Emp-suojaus
se on siinä. kirjoitti:
Venäjä kun lasauttaa yläilmakehässä ydinkärjen, tulee elektromagneettinen pulssi koko Suomeen ja lyö kaikki sähkötoimiset laitteet toimimattomiksi. Se on heipä hei, kasetti, heipä hei CD ja mp3. Sen jälkeen tallentimena toimii enää rihvelitaulu.
CD-levyt eivät ole moksiskaan EMP:sta. Niitä toistavat laitteet kylläkin. Tästäkin maasta löytyy riittävästi pulssilta suojattuja CD-asemia, että musiikin kuuntelu onnistuu post-apokalyptisenakin aikana. Tälläisiä paikkoja ovat mm. kellarit ja riittävän syvällä rakenteiden sisällä sijaitsevat laitteet.
- se toimii
Emp-suojaus kirjoitti:
CD-levyt eivät ole moksiskaan EMP:sta. Niitä toistavat laitteet kylläkin. Tästäkin maasta löytyy riittävästi pulssilta suojattuja CD-asemia, että musiikin kuuntelu onnistuu post-apokalyptisenakin aikana. Tälläisiä paikkoja ovat mm. kellarit ja riittävän syvällä rakenteiden sisällä sijaitsevat laitteet.
Vaikka venäjä ampuu kaikki ohjuksensa maapallole tulee ydin talvi niin intertnet toimii maan uumenissa usasa. internetissä ei ole vain 1 serveri suomessa vaan miljoonia servereitä. sitä paitsi radioaallot säilyy avaruudessa ja ufot voi kuunnella beatlesia siellä nyt anteennilla.
- löytyy kans
<<<< kirjoitti:
yli 700 vanhaa kasettia. Justii kuuntelen hortto kaaloja. etupäässä suomi iskelmiä alkaen 1940 luvulta. löytyy myös semmonen harvinaisuus kun ykä babitzin ym....
- Kyllä! Kyllä!
http://ylex.yle.fi/tekstit/ylexweb/c-kasetit-tekevät-paluuta
- Aiwa AD-S950
Eipä hullummin soi, jos säätää dekin ja äänittää cd:ltä metallikasetille. :) Enpä taidakaan laitteesta luopua.
Otetaan kisa. Kopsaa sä levy metallinauhalle ja mä kopsaan lecyn toiselle cd:lle. Kisassa on 2 osaa. Kumpi selviää nopeammin ja kummalla soi paremmin kopio. Ja yleensä nauha soi hyvin vain siinä nauhurissa milläö se on äänitetty. Nauhurissa on niin monta eri säätökohdetta joiden pitää olla just eikä melkein että eipä ole mieto homma saada laatu nauhoitusta edes omalle koneelle saati sitten soimaan hyvin muissakin laitteissa. Auto soittimissa tökkii viimeistään nimismiehenkiharoilla vovvaamalla. Dc korkeintaan katkoo hetkittäin, parhaat kestää tärinääkin.... Että sillee...
- retroilija.....
Olen sisustanut talostani yhden huoneen 80-luvun hengen mukaisesti. Tässä huoneessa on myös silaus 70-lukua. Esimerkiksi oranssi puhelin on 70-luvulta. Huoneessa on tietenkin aito commodore 64 kasettiasemalla sekä vanha kunnon Ghettoblasteri. Olen äänittänyt tukuttain 80-luvun musiikkia ja paljon on myös alkuperäisiä säilynyt kyseiseltä vuosikymmeneltä. Toki tuohon mahtuu 70-luvunkin musiikkia. Yksi huone on sisustettu 90-luvun teeman mukaisesti. Täältä löytyy jo vanha CD-soitin, 90-luvun aikaisia julisteita ja läjäpäin alkuperäisiä 90-luvun äänitteitä kasetteina ja CD-levyinä. 70-luvun huoneesta en haaveile, koska tätä vuosikymmentä en itse ole elänyt lainkaan. Olen hamstrannu hirveesti tyhjiä C-kasetteja, jotta voin äänittää niihin senkin jälkeen jos niiden myynti joskus loppuu.
- Matti Greuatskohlaudesnense...
Moro Mikä Nuija! Kumpi muuten on etunimesi? Mikä vai Nuija?
- bram stokerin dracula
Olisi hauska nähä ne huoneet, kiva idea muuten tommonen sisustustyyli! :) Ite oon tämmönen kivikauden eläjä, koska monesti vieläkin nauhotan musiikkia c-kasetille.. heh.. Meni vissiin ohi se, kun joku sano että ei saa enää käyttää semmosia. :)
- Lama on täällä
Dalai Lama
- musiikin ystävä
todella helppo käyttää esim. mökillä. Itselläni on noin 200c -kasettia ja huippudekillä äänitetyistä tutut kysyy, että mikä cd tää on. Vastaan aina että mikä se cd on, tää tulee kasetilta, eli siis äänenlaatu vielä todella hyvä 30 vuotta vanhoiksi kaseteiksi. Ei Cd 30 vuotta vanhana soi mitenkään sehän on niin naarmuja täynnä, että toimii jo melkein kynsiviilana, jos yhtä paljon käytetään kuin kasetteja
- TDO
Ei siinä mitään retroilua tai muuta nostalgiaa tarvita jos käyttää C-kasettia koska se on näppä- rä muoto tallentaa musaa ja jutustelua, ja jos käyttää krominauhaa niin äänen laatu on lähes CD tasoista jos käyttää kunnon deckiä. Laatikoista löytyy yhä satoja 1970-80 luvuilla äänitettyjä kasetteja ja ääni on pysynyt hämmästyttävän hy- vänä,oli sääli että Mini Disc jäi lyhytikäiseksi se olisi korvannut C-kasetin hyvin.
- DAT
ei koskaan tullut massatuotteeksi. Oli kyllä ammattilaisten käytössä ja on varmasti vieläkin. Olisiko playerin hinta ollut liian korkea? Datissa äänen laatu on CD:n tasoa.
- casette
Etsiä tosissaan kirppareilta kun ne tulee muotiin,niinkuin LP,tkin tulee.
- dkv
retrojutut!
- kopioivat
dkv kirjoitti:
retrojutut!
digitaalisen masterin kovalla tasolla varttituuman analogiselle nauhalle, joka heidän mielestään tuo soundiin ripauksen vanhaa analogista lämpöä. Eipä sitä varmaan tavallinen puurokorva huomaa.
- c-cassette
kopioivat kirjoitti:
digitaalisen masterin kovalla tasolla varttituuman analogiselle nauhalle, joka heidän mielestään tuo soundiin ripauksen vanhaa analogista lämpöä. Eipä sitä varmaan tavallinen puurokorva huomaa.
Mun vm. -99 autossa on c-kasettisoitin ja kotona käytössä yhä laadukas 80-luvun dekki. En ole koskaan kaseteista tai lp-levyistä luopunutkaan! Nytkin saatan ladata netistä musaa, polttaa cd:lle ja siitä kopioida kasetille, jota kuuntelen autossa! :-D
- ja käytän sitä yhä
Laatu on ainaski alkuun sama, kuin CD:ssä, mut kyl ne kuluu käytös enemmän, ku levyt. No levyt kyl naarmuttuu pirun helposti, mut ite kuuntelemises nei kulu ollenkaan. Tykkään kuitenki kasettisoittimen saundista ja siinä on mukana kivasti nostalgiaa. Muistan, ku Dat-nauhurin ostin, että hitto ku mullon viimesen päälle hifivehkeet :)
- aivot pihalle.
dkv kirjoitti:
retrojutut!
...ttu mä sanon kun mä kytken mun wanhan Telefunken Concertino -putkiradion päälle niin se kuulostaa aidolta 1960-luvun Matkahuollon jukeboksilta! Neljästä isosta kaiuttimesta lähtee niin maan perkeleellinen jytke, että kerrontalon kantavat rakenteet vapisee. Sitten kun laittaa iPod Touchiin äänitettyä musaa tulemaan FM-lähettimen kautta ulos siitä radiosta, niin jo alkaa moderni digitaaliäänikin kuulostaa kuni taivahan enkelikuorolta!
- 80-luvun lapsi/teini
c-cassette kirjoitti:
Mun vm. -99 autossa on c-kasettisoitin ja kotona käytössä yhä laadukas 80-luvun dekki. En ole koskaan kaseteista tai lp-levyistä luopunutkaan! Nytkin saatan ladata netistä musaa, polttaa cd:lle ja siitä kopioida kasetille, jota kuuntelen autossa! :-D
onhan se vähän ristiriitaista kun on moderni RDS-radio mutta C-kasettisoitin :D
Itselläkin ehkä n. parikymmentä C-kasetteia, vanhimmat nauhoitettu 80-luvulla ja uusimmat noin vuonna 2000. Vanhimmassa päässä on alkanut selvästi äänenlaatu heikentyä, tullut jotain säännöllisesti kuuluvaa häiriötä ääneen.
Pääasiassa nykyään kyllä kuuntelen koneelta mp3:na musiikkia, muutoin CD-levyjä.
Kotona olenva radio-kasettisoitin tosin sekin alkaa olla iäkäs, vuodelta 1992 ja nauhoitusäänipäät on ainakin jo menneet pilalle kun nauhoittaa vain toiselle "kanavalle" eli varsinkin jos kuuntelee kuulokkeilla niin ei kuulu kuin vasemmasta kuulokkeesta.
80-luvulla mullakin oli Commodore 64 kasettiasemalla, kun vaihdoin Amigaan niin tuli sitten nauhoiteltua musiikkia vanhojen kopioituja pelejä sisältävien kasettien päälle.
Saa nähdä kauanko Amigan levykkeet muuten vielä kestävät, ko. laite on vielä tallessa toimintakuntoisena ja ainakin viimeksi kun kokeilin niin korput toimivat vielä :)
VHS-videokin mulla vielä on jota olen käyttänyt tallentamaan tv-ohjelmia. Laitteen vuosimalli tosin on 2003 joten ei sentään 80-luvulta tämä ole :D
DVD toistinta tietenkin pääasiassa käytän jos mulla on DVD boksina jokin tv-sarja tai elokuvia. Joitain sarjoja kertakaikkiaan ei ole vieläkään saatavana DVD:llä niin siksi VHS-video edelleen on käytössä, mukava katsoa niitäkin nauhoitettuja kasetteja silloin tällöin ja käyttöhän pitää ne kasetitkin kunnossa etteivät pääse juuttumaan.
- aapo63
Itselläni on Technicsin RS-B 765 ja Yamahan KX-390 kasettidekit yhä edelleen liitettynä vahvistimeen vinyyli-ja cd-soittimen lisäksi. Lisäksi itselläni on nuoruusvuosilta (70-80 -luvulta) 500 valmiiksiäänitetyn kasetin kokoelma. Technicsillä kuuntelen sillä itsellään nauhoitettuja kasetteja ja Yamahalla noita valmiiksi äänitettyjä, sillä siinä oleva PlayTrim-säätö saa diskantit soimaan kirkkaasti. Tietysti vinyyli ja cd ovat äänilähteinä ykkösluokkaa, mutta mielestäni kasetit eivät häviä paljonkaan jos ollenkaan, riippuen tietysti äänitteestä. Hyvä jos kasetit sinnittelevät edelleen, sillä minäkin nauhoitan autosoittimeen kokoelmakasetteja - Volvossa kun oli vielä 2003 soitin, jossa on molemmat, niin cd- kuin kasettisoitin. Tiedetään, että on helpompaa kopioida ne cd:lle, muttei ollenkaan niin hauskaa: ensin täytyy kalibroida nauha ja sitten säätää säädöt kohdalleen ja vasta sitten pääsee nauhoittamaan;) Siinä samalla tulee sitten kuunneltuakin sitä musiikkia.
- m.j.h
Kaikki retroiluhan tuppaa olemaan muodissa aika ajoin, tosin miten kiireinen nyky-ihminen "ehtii" kaiken höseltämisen keskellä edes kelaamaan kasetteja :)
- kuuntelun luonne eri...
Silloin jos haluan kuulla tasan jonkin halutun biisin, otan sen kyl iPodistani. Mun stereoista löytyy iPod-telakka, LP-levysoitin, CD-soitin ja Kasettidekki. Kun kuuntelen kasetteja, laitan musan lähinnä taustamusaks. Näistä on kivointa kuunnella 80-luvun biisejä, joita tottui nuoruudessaan kuuntelemaan kasettisoittimella. Olen myös äänittänyt ihan tuoreitakin biisejä kaseteille. Kuuntelen yllättävän paljon kasetteja. Lenkille on sitten helppo napata mukaan tuo iPod.
- hyviä !
voi äänittää kasetilta toiselle.. ja cd:t on huonoja kun esim naarmuuntuu helposti ja sillon sillä ei tee mitään.. mutta kasetit säilyy vaikka tippuukin auton lattialle monta kertaa cd ei kestä ensimmäistäkään pudotusta! cd:tä kun soittaa tarpeeksi monta kertaa autossa se alkaa pitää sellasta sups sups ääntä sivussa kun kuulemma kuluu ja lämpenee.. eli ei mikään ihme että kasetit on paljon PAREMPIA;)
- on aina
nostalgiaa...Omistan ainakin 70 kpl kasetteja enkä luovu niistä mistään hinnasta.
- en tarvi muita...
Niin kauan, kuin kasettisoittimia on tarjolla, tai oma soittimeni kestää, en ole vaihtamassa muihin formaatteihin. En ole vielä siirtynyt edes CD-levyihin, vaikka senkin suosio on lähtenyt laskuun tiedostomuotoisten musiikkien takia. Jostain friikkiliikkeistä saa onneks vielä alkuperäisiä kasettejakin. Tavallisista kaupoista nämä ovat kuitenkin loppuneet. Kaveri tekee minulle levyistä kuin levyistä kasetteja. Mieluusti ostelisin uusia alkuperäisiä kasetteja vaik kuin paljo, mut niiden saatavuus on nykyste aika heikkoa.
- uuden soittimenkin ;)
ei ole kauan kun ostin philipsin uuden kasetti / cd radionauhurinkin. hyvä ostos kun voi pitkään kuunnella noita kasettejakin joita voi helposti äänittää radiosta )
- fantastista
Mie rakastan c:tä,aivan ihanaa,ihanaa kuunnella autossa Katri Helenan miljoona ruusua ja ajella ladalla kun ei ilmastointikaan aiheuta flunssaa.
- lämmössä ja
auringon paisteessa menee äkkiä piloille, c-kasetit!
- Red Indian
Mulla on isovanhempieni ääntä kaseteilla. Mutta jos nyt äänitän omia vanhempiani digitaalisesti niin onko tosiaan toivoa että ei formaatti muutu sellaiseksi, ettei mikään koskaan pysty sitä avaamaan. Analogisten äänien uudelleen saaminen kuultavaksi onnistuu 1800-luvulta asti vieläkin. Formaattien sekamelska videopuolella on jo rasite.
- se_joku_tyyppi_vaan
mä noin vuosi sitten lopultaki luovuin mun c-kaseteista.
kopioin niiden sisällön ensin cd levyille tietokoneella ja heitin pois.
ensin niitä oli varmaan yli 100, joista osan heitin suosiolla pois ja parhaat (jotai 10) säilytin. eikä aikaakaan kun ne sitten kopioin kiekolle ja heitin pois.
eipä taida olla minulla enää yhtäkään c-kasettia missään mutta nauhuri löytyy täysin toimivana.
vielä vuonna 2005 käytin matkoilla c-kasettien korvalappustereoita paikassa, kuin paikassa, kun mp3 soittimet olivat jo vallanneet markkinat.
mutta vinyylilevyjä minulla on iso pino ja toimiva soitinkin, niistä en halua luopua vaikka harvemmin kuuntelen. on myös joitain harvinaisuuksia siellä. osassa kyllä äänenlaatu "aivan paskana". mutta rahina tuo vanhan analogiajan mieleen :) - huippulaatua
se_joku_tyyppi_vaan kirjoitti:
mä noin vuosi sitten lopultaki luovuin mun c-kaseteista.
kopioin niiden sisällön ensin cd levyille tietokoneella ja heitin pois.
ensin niitä oli varmaan yli 100, joista osan heitin suosiolla pois ja parhaat (jotai 10) säilytin. eikä aikaakaan kun ne sitten kopioin kiekolle ja heitin pois.
eipä taida olla minulla enää yhtäkään c-kasettia missään mutta nauhuri löytyy täysin toimivana.
vielä vuonna 2005 käytin matkoilla c-kasettien korvalappustereoita paikassa, kuin paikassa, kun mp3 soittimet olivat jo vallanneet markkinat.
mutta vinyylilevyjä minulla on iso pino ja toimiva soitinkin, niistä en halua luopua vaikka harvemmin kuuntelen. on myös joitain harvinaisuuksia siellä. osassa kyllä äänenlaatu "aivan paskana". mutta rahina tuo vanhan analogiajan mieleen :)1950- ja 1960-lukujen avokelanauhat ovat tänä päivänä täysin kuunneltavia.
- 19 cm/s
huippulaatua kirjoitti:
1950- ja 1960-lukujen avokelanauhat ovat tänä päivänä täysin kuunneltavia.
1950- ja 1960-lukujen avokelanauhat ovat tänä päivänä täysin kuunneltavia, koska ne ovat leveämmällä nauhalla ja varsinkin jos vielä ovat nauhoitettu huomattavasti c-kasettia suuremmalla nauhanopeudella. Lähinnä sanelukoneisiin tarkoitettu c-kasetti käyttää 4,75 cm/s nauhanopeutta, mutta 19 cm/s nopeudella nauhoitettu musiikki voi olla säilynyt erittäin hyvälaatuisena.
- Tacitus
19 cm/s kirjoitti:
1950- ja 1960-lukujen avokelanauhat ovat tänä päivänä täysin kuunneltavia, koska ne ovat leveämmällä nauhalla ja varsinkin jos vielä ovat nauhoitettu huomattavasti c-kasettia suuremmalla nauhanopeudella. Lähinnä sanelukoneisiin tarkoitettu c-kasetti käyttää 4,75 cm/s nauhanopeutta, mutta 19 cm/s nopeudella nauhoitettu musiikki voi olla säilynyt erittäin hyvälaatuisena.
niin neuvokaapa mistä vielä löytäisi uuden c-kasettidekin kaikin hienouksin (Dolby jne..)
- Pekka-
Tacitus kirjoitti:
niin neuvokaapa mistä vielä löytäisi uuden c-kasettidekin kaikin hienouksin (Dolby jne..)
Laadukkaita kasettinauhureita löytyy vielä aika mukavasti.
parhaasta päästä nakamichi, Revox ja Tandberg.
Lue vaikka www.naks.com, niillä on hyvin aktiivinen maililistakin jossa keskustellaan varaosista ja huolloista yms.
www.ebay.de on aika hyvä paikka laatudekkien ostamiseen. kannattaa vain pitää pää kylmänä ja tietää etukäteen paljonko on valmis maksamaan.
Esimerkiksi hyväkuntoinen Nakamichi 1000 ZXL Limited saattaa maksaa sievoisen summan rahaa:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220418292867
Minulla on nakamichin ZX7- ja Revoxin 215B-kasettinauhurit. Laatunauhoja löytyy yli 500. Kuuntelen paljon myös vinyyliä joskin CD on se yleisin formaatti. Kaikilla formaateilla saa erinomaisen äänentoiston.
--
- C tulee takaisin!
Tämä uutinen, johon nyt tässä törmään, tekee minut tosi iloiseksi ! Itse en ole C-kaseteista luopunutkaan, mutta uuden radionauhurin alan tarvita. Sitä olen surrut, että jos ostoa vielä kauan viivyttelen, en nauhuria enää kaupasta saa. Nythän näkymä on hyvä: kun kerran C-kasetit tulevat, niin tehdään taas enemmän radio-NAUHUREITAKIN. Nauhurin olisi sitten heti paras olla kaksoisdekki, kasetilta-kasetille-mahdollisuus. Kasetteja minulla on, mitä soitella. Iskelmiä ja hengellisiä lauluja.
C-kasetit ovat uskomattoman kestaviä, kuuluvia. Minulla on edesmenneiden vanhempieni ja monien muidenkin edesmenneiden ääntä kaseteilla 1970- ja 1980-luvuilta ! Ne ovat ihan kuunneltavia, siis puhetta. Muistoja. Eläviä todella. Sitä olen miettinyt, että mihin muotoon äänet seuraavaksi laittaisin, ettei nyt sitten kuitenkaan 2000-luvulla kasetit jumuidu tms., sillä tuleville polville nuo äänitteet ovat arvokkaita myös. Puhetta kaseteilla on kertynyt siksikin, että lähisukuni on ollut keskenään kasetti-kirjeenvaihdossa. Aikana ennen internettiä! Oli iso uudistus, kun ei tarvinnut enää kirjeitä kirjoitella ja lähetellä, vaan saattoi puhua nauhurin mikkiin ja näin vaihdella kuulumisia, jutella muihin maihin. Wau. Noita kasetteja minulle on päätynyt talteen.
CD:stä sanoisin, että niillä musiikkia hommattuani ne osoittautuivat hankaliksi. En edes tajua, mikä niissä on, mutta niitä ei VIITSI laitella CD-soittimelle. Niiden kanssa on rasittava pelata, niitä varoen kynsillään pidellä. Jotenkin ärsyttäviä esineitä, eikö! Kasetti on selkeä ja toimiva. Ergonominen! Tosi hyvä. Welcome! - hälläväliä
Yllätyksenä kyllä tuli että on kasettien myynti noussut TDK:n mukaan. Ihan mielenkiintoista olisi tietää että millä markkina-alueella.
Olihan nuo kasetit ainoita tallennusmahdollisuuksia omassakin nuoruudessa. Eihän meillä ollut mitään cd tai dvd:n polttomahdollisuuksia vielä ihanalla 80-luvulla tai 90-luvun alussa. Siinä mielessä huvittaa lukea osaa tämänkin ketjun kommenteista. Radiosta piti aina laittaa parhaat biisit nauhoitukseen ja toivoa etteivät spiikkaa biisin päälle.
Veikkaan että seuraavaksi hifistivät vetävät esiin vhs-nauhojen upean "aidon" kuvanlaadun ja äänen. Se on varmaan tulossa muutaman vuoden sisään takaisin muotiin, no ehkä betamax vielä enemmän ;) - tulee tässä
voihan sitä kerätä sit musiikkia ilmasta ja laittaa vaik minigrip pusiin ja pakastaa ni säilyy todella pitkään.
T. Asiantuntia - Orja24/7
http://89fcc0a6.youfap.com
näin se pitäis mennä - digitaalia!
Mulla on kaksi kappaletta pikkuisia DCC-nauhureita, joita tuossa 90-luvun lopulla dumpattiin halvalla kun kasettiformaatti sitten hävisi MD:lle.
Tuo on liki ainoa äänilähde, jota voisin nauhaan perustuvana ylistää! Oikeasti ääni, jota ei erota CD:stä, pakattu vain miedosti (1:4). Ja toistaapa tavallisetkin kasetit.
Muuten on kyllä fakta, että kun on koulinut korvansa CD-levyillä, ei paraskaan Nakamichi pärjää kunnolliselle digitaaliselle medialle. Kun kuuntelee HiFi-kasettidekkiä kuulokkeilla (kunnon äänite) vaikka minuutin, niin kohdalle sattuu pieni kanavatasapainohäiriö tai kunnon iskuääni, jolla kasetti menee polvilleen. Korkeaäänivaste kun ei 0-dB -tasolla paljoa yli 10 kHz mennyt. Ja kikkailu Dolby B/C:llä sen kun vain lisää taajuusvasteen ongelmia.
Mutta on myönnettävä, että käsittämättömän pitkälle HiFi-vehkeisiin kasetti venyi ennen kuin digiaika sen syrjäytti! Oli mulla äänentallentajana myös HiFi-videonauhuri vuodesta 1988 noin 10 vuotta eteenpäin. Senkin äänenlaatu oli vähintäänkin riittävä C-kasettiin verrattuna!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1506478- 322322
- 1872099
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101343Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.891286- 731077
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10858