Kovin pieni usko

Il-Mari

on meillä uskovaisillakin. Sillä meillä uskossa olevillakaan ei ole uskoa sinapinsiemenenkään vertaa. Jos olisi, niin silloin voisimme sanoa vaikkapa vuorelle heittäydy mereen ja se heittäytyisi. En tiedä onko kukaan Jeesuksen jälkeen tehnyt mitään sellaisia ihmeitä joita Hän teki? En ole kuullut, enkä nähnyt että kukaan olisi veten päällä kävellut, kuten Jeesus käveli. Jeesus kertoi että mekin voimme tehdä samallaisia tekoja joita Hän teki ja suurempiakin. Mutta miksi ei kuitenkaan mitään sellaista tapahdu, mitä Jeesus lupasi?

Olen myös pohtinut sitä, että miksi Jumala ei "kirkasta" itseään siten, että antaisi tapahtua sellaisia ihmeitä mitä Jeesuksen aikana tapahtui. Jos niin tapahtuisi, varmaan monet alkaisivat uskomaan Jeesukseen ja Jumalan olemassa oloon. Ymmärrän että Jumala on päättänyt asiat parhaiten katsomallaan tavalla, mutta tälläisiä ajatuksi vain on tullut mieleeni Raamattua lukiessani ja maailman menoa seuratessani. Minua on jo pidemmän aikaa huolestuttanut se, että ihmiset ympäri maailmaa kovaa vauhtia erkanevat Jumalasta. (Nyt tarkoitan nimenomaan Raamatun Jumalasta.) Siksi ajatuksiini onkin tullut se, että miksi Jumala ei anna meidän uskovaisien kautta tapahtua mitään sellaisia suuria näkyväisiä ihmeitä, kuten esim: Sairaat paranisi siten että ilman jalkoja olevalle kasvaisi uudet jalat, sokeat saisivat näön ja niin edelleen. Nyt joku voi sanoa että paraneehan niitä sairaita nytkin Jeesuksen kautta, ja niin paranee tiedän sen itsekin. Siksipä tarkoitankin sellaisia suuria ihmeitä joita tuossa edellä kerroin, sillä silloin Jumala kirkastaisi itsensä ja monet uskosta osattomat tulisivat varmaan uskomaan kun itse näkisi ihmeitä tapahtuvan. Näin minä ainakin luulisin sen olevan, sillä monien olisi helponpi uskoa kun itse näkee sellaisia ihmeitä tapahtuvan mitä ei järjellä voi käsittää.

Älkää nyt missään tapauksessa luulko sitä, että yritän tässä niinkuin Jumalaa neuvoa, siitä ei ole kysymys. Kysymys on vain siitä, että tuollaisia ajatuksia tuli mieleeni ja ajattelin tuoda ajatukseni julki täällä. Eli jos meillä olisi uskoa edes sinapin siemenen verran, niin ehkäpä voisimme tehdä niitä suuria ihmeitä Jumalan voimalla?

19

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taikauskon kukkasia

ovat kävelleet "vetten päällä". Esim. Poseidon teki tuon tempun muutama sata vuotta aikaisemmin.

• Asko T

Il-Mari kysyikin, että onko Jeesuksen jälkeen kukaan kävellyt vetten päällä.

" Esim. Poseidon teki tuon tempun muutama sata vuotta aikaisemmin."

• todé*
        Asko T kirjoitti:

ilmari & asko.

• Taikauskon kukkasia
        Asko T kirjoitti:

kävellyt "vetten päällä". Etkö lapsi tiedä, että se on pelkkää tarua ja taikauskoa?

• ettei

kenenkään uskovaisen kannata uskostaan kerskailla, niin heikkoa uskoa se on meillä. Sitä en tiedä miten sen uskon saisi vahvemmaksi, kun jo nyt uskoo koko sydämestään Herraan Jeesukseen ja silti se ei ole sinapin siemenenkään vertaa, niin miten se usko sitten voimisttuu sinapin siementä suuremmaksi?

• Kysyt: "...miten se usko sitten voimistuu sinapin siementä suuremmaksi"?
        ---
        Mitä on uskon rukous?

Tutkikaamme tätä!

Mark.11:20-25
        --
        11:20 Ja kun he varhain aamulla kulkivat ohi, näkivät he viikunapuun kuivettuneen juuria myöten.

11:21 Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: "Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut".

11:22 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Pitäkää usko Jumalaan.

11:23 Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.

11:24 Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.

11:25 Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."
        --
        Viikunapuun kuivettuminen oli näyte uskon voimasta.
        Jeesuksen esimerkki (23) rukouksen voimasta osoittaa sen, kuinka heikko oma uskomme on. Jeesus kehoittaa rukoilemaan seisten (Seisominen oli tavallinen rukousasento.) uskossa.

Uskon rukoukseen liittyy olennaisesti keskinäisen anteeksiantamuksen vaatimus (25).
        Uskon rukous on mahdollista vain sille, joka anteeksiantamuksen kautta on tullut uskoon ja siten Jumalan yhteyteen.
        Uskon rukous käy mahdottomaksi, jos meillä on anteeksiantamaton mieli lähimmäisiämme kohtaan.

Aiheen tähän keskusteluun sai aikaan viikunapuun kiroaminen, jonka takia Jeesuksen oli teroitettava erityisesti sovinnollista mieltä.
        Miten paljon tällaista mieltä löytyneekään tämän päivän kristikunnasta?
        Entä tältä palstalta?

Opetuslasten ei ollut lupa käyttää uskon rukouksen voimaa kanssaihmisten tuomitsemiseen.
        Tuomiotoimi kuuluu yksin Mestarillimme.
        Kumpa tämän muistaisimme aina keskusteluissamme.

• merim.raimo
        Tapio522 kirjoitti:

Kysyt: "...miten se usko sitten voimistuu sinapin siementä suuremmaksi"?
        ---
        Mitä on uskon rukous?

Tutkikaamme tätä!

Mark.11:20-25
        --
        11:20 Ja kun he varhain aamulla kulkivat ohi, näkivät he viikunapuun kuivettuneen juuria myöten.

11:21 Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: "Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut".

11:22 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Pitäkää usko Jumalaan.

11:23 Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.

11:24 Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.

11:25 Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."
        --
        Viikunapuun kuivettuminen oli näyte uskon voimasta.
        Jeesuksen esimerkki (23) rukouksen voimasta osoittaa sen, kuinka heikko oma uskomme on. Jeesus kehoittaa rukoilemaan seisten (Seisominen oli tavallinen rukousasento.) uskossa.

Uskon rukoukseen liittyy olennaisesti keskinäisen anteeksiantamuksen vaatimus (25).
        Uskon rukous on mahdollista vain sille, joka anteeksiantamuksen kautta on tullut uskoon ja siten Jumalan yhteyteen.
        Uskon rukous käy mahdottomaksi, jos meillä on anteeksiantamaton mieli lähimmäisiämme kohtaan.

Aiheen tähän keskusteluun sai aikaan viikunapuun kiroaminen, jonka takia Jeesuksen oli teroitettava erityisesti sovinnollista mieltä.
        Miten paljon tällaista mieltä löytyneekään tämän päivän kristikunnasta?
        Entä tältä palstalta?

Opetuslasten ei ollut lupa käyttää uskon rukouksen voimaa kanssaihmisten tuomitsemiseen.
        Tuomiotoimi kuuluu yksin Mestarillimme.
        Kumpa tämän muistaisimme aina keskusteluissamme.

Sillä ei kaksi "Fiikusta" voi saada aikaan luonnollisella tavalla perillisiä. :(

• Aikuinen.

koskapa hän on fiktiivinen olento kuten menninkäiset, tontut, keijut ja yksisarviset.

"Jumala" elää vain psyykeeltään sairaiden tai epästabiilien ihmisten aivoissa.

• pitämään lupaustaan alla mainitusta ihmeestä, joten eikös hän ole silloin väärä profeetta?

Matt. 24:34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

• JustineBush

Usko pieni - epäusko suuri?

Usein Jumalaa lähestytään rukouslistojen puolesta, hoetaan samat litaniat ja pyydetään muitakin rukoilemaan samoja asioita kerta toisensa jälkeen, mutta uskotaanko että vastaus tulee? Sanassahan sanotaan Mark. 11:24
      "Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva".

Kerrotaan ihmeellisistä valtavista rukousvastauksista joita on tapahtunut kaukaisissa maissa. Kaiketi siellä ihmisillä on suurempi usko ja myös suurempi hätä, koska esim. sairailla ei siellä ole samanlaisia mahdollisuuksia päästä lääkärille tai sairaalaan kuin meillä.

Joh. 14:12
      "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö",

• Asko T

pieni usko, jos ei tuota pysty tekemään kuten Jeesus sanoo tuossa?

"Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö","

Eli kenellä uskovaisella on uskoa tarpeeksi, jotta hän voisi tehdä niitä tekoja joita Jeesus teki?

• JustineBush
        Asko T kirjoitti:

pieni usko, jos ei tuota pysty tekemään kuten Jeesus sanoo tuossa?

"Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö","

Eli kenellä uskovaisella on uskoa tarpeeksi, jotta hän voisi tehdä niitä tekoja joita Jeesus teki?

"Eli kenellä uskovaisella on uskoa tarpeeksi, jotta hän voisi tehdä niitä tekoja joita Jeesus teki?" En tiedä. Jumalalta voi pyytää myös uskoa jos ja kun se ei riitä.

Jumalallehan kaikki on mahdollista ja ihminen voi olla siinä vain välikappaleena välittämässä Jumalalta tulevaa parantumista ym. rukousvastauksia. Jos Jumala kerran Sanassaan lupaa niin Hän sen myös toteuttaa. Mutta ihminen alkaa epäillä koska hän erheellisesti ajattelee että hänen itsensä pitäisi parantaa tai tehdä joku muu ihmeteko.

Mutta sehän on Jumala joka tekee ihmeet eikä ihminen! Ihmisen osa on vain totella Jumalaa, kertoa Hänen suurista teoistaan ja julistaa evankeliumia ja näiden kautta pitäisi ihmeiden ja merkkien toteutua. Ja ihmisen osa on antaa kunnia Jumalalle tapahtuneista rukousvastauksista ja kiittää Jumalaa.

Jos on vallalla epäily eikä uskota Jumalan vastaavan tai epäillään sitä että onko se ollenkaan Jumalan tahto parantaa sairas ihminen niin eipä siinä kunnolla uskalleta luottaa siihen että Jumala voi parantaa.

Kai siinä vaan pitäisi olosuhteista ja tunteista riippumatta alkaa kiittää rukousvastauksista ja jatkaa niin kauan kunnes rukousvastaus on tullut.

• Joh.5:20,21,25
        -
        5:20 Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.
        5:21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
        ...
        5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.
        --
        ”Suuremmat teot” tarkoittavat kaikkea sitä, mitä tapahtui ristillä ja ylösnousemuksessa.
        Pojalla on myös valta kuolemaan, josta Jeesus antoi näytteen herättämällä kuolleita (Mark.5:35, Luuk.7:11, Joh. 11).

”Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää” (25).
        Adamin lankeemuksen rangaistukseksi asetettiin ”kuolemalla kuoleminen”; ”sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
        Rangaistus oli siis ajallinen ja hengellinen kuolema.
        Tuon rangaistuksen alaiseksi JOKAINEN ihminen syntyy maailmaan. Ihminenhän syntyy maailmaan lihasta ( Jh 3:6), eli miehen tahdosta( Jh 1:13).
        Jo täällä ajassa hengellisesti kuolleet voivat Kristuksen sanan kuulleessaan ja sen vastaanottaessaan siirtyä kuolemasta elämään (24).

2.Kor. 5:17
        "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut".
        Voiko suurempaa ihmettä tapahtua ihmiselämässä?

• Paka.Nainen

>>Siksi ajatuksiini onkin tullut se, että miksi Jumala ei anna meidän uskovaisien kautta tapahtua mitään sellaisia suuria näkyväisiä ihmeitä, kuten esim: Sairaat paranisi siten että ilman jalkoja olevalle kasvaisi uudet jalat, sokeat saisivat näön ja niin edelleen.

• se varmaan

vaikea kastaakin jos usko olisi niin vahva ettei upoksiin menisi?

• Kun Jeesuksen maine levisi, yhä suurempi ihmisjoukko seuraa häntä.
      Näitä ihmisjoukkoja näytti kiinnostavan enemmän Jeesuksen parantamisihmeet, kuin itse hänen julistuksensa.
      Moni tänäänkin juoksee ihmeitten perässä.

Johannes kertoo, kuinka Jeesus paransi kuninkaan virkamiehen pojan:Joh.4:44-54
      --
      Jeesus lähtee Samariasta Galileaan ”isiensä maahan” (43), jossa häntä ei yhtä innolla otettu vastaan, kuin Samariassa (44).

Kotikaupungin Nasaretin asukkaat tunsivat Jeesuksen inhimillisen alkuperän, eivätkä uskoneet häneen (Mark. 6:4).
      Jeesuksen Jerusalemissa tekemät ihmeteot (Joh. 2:23) kuitenkin aiheuttivat suopean vastaanoton galilealaistenkin puolelta ja he odottivat häneltä ihmetöitä. Tämä suopeus saattoi olla vain näennäistä.

Kapernaumista tulee Jeesuksen tykö Kaanahan eräs kuninkaan virkamies, jonka poika sairasti ja oli kuolemaisillaan.
      Mies kääntyy luottamuksella Jeesuksen puoleen ja pyytää häntä parantamaan poikansa, koska hän uskoi Jeesuksen ihmeitä tekevään voimaan.

Jeesus ensin moittii miehen ihmetöistä riippuvaa uskoa (vrt. 6:30, 20:25): ”Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko".
      Tällainen usko on pinnallista.
      Kuninkaan virkamies pyytää Jeesusta tulemaan kotiinsa” (49). Jeesus sanoi hänelle: "Mene, sinun poikasi elää". Ja mies uskoi sanan, jonka Jeesus sanoi hänelle, ja meni” (50).

Ihmeuskosta, jolle Jeesus ei antanut paljoa arvoa (2:23), kehittyi ja syveni miehen usko uskoksi Jeesuksen sanan voimaan. Perheenisän usko Jeesukseen vaikutti vuoroistaan koko perheväkeen.
      Koko huonekunta liittyi siihen uskovaisten joukkoon, joka alkoi muodostua Galileassa (53).

• Sivustaseurannut...

uskovaisien kautta ei tapahdu mitään ihmeitä, kukaan ei kävele vettenpäällä eikä kukaan paranna sellaisista näkyväisistä sairauksista kuten jalka kasvaisi katkaistun tilalle, niin miten saellaiseen Jeesukseen voi uskoo uskosta osaton? Meille jotka jo nyt olemme uskossa ja tunnemme Raamattua, se on aivan toista, vaiikkakin minä toisinaan kyllä tahdon epäillä että onkohan Raamattu sittenkään totta? Mutta kuitenkin haluan uskoa sen totena ja siksi uskon Jeesukseen edelleen.

• silti..

monet uskovaiset pitävät itseään niin uskovaisena että. Tuo on totta kun mainitsit, että uskoa ei ole sinapinsiemenenkään vertaa, mtta silti monet tälläkin palstalla leuhkii uskostaan.

• jpp3

....Paavali kirjoitti itsestään näin:

1.Kor.

1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
      1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
      1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
      1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
      1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
      1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
      1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
      1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
      1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.

Siinäpä ihmettä kerrakseen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5794
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      1957
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1389
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      1202
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1115
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1077
    7. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      66
      1049
    8. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      143
      1036
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      50
      1022
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      985
    Aihe