Lentolipussa nimi väärin

095

Eli kaveri varasi Supersaverilta lennot HKI - BKK - HKI, ja nyt on yhdellä matkustajista sukunimen ensimmäinen kirjain väärin. Tämän korjaamisesta veloittavat kuulemma 100 euroa.. Kannattaako siis korjauttaa, vai pääsisiköhän matkaan tuolla väärin kirjoitetulla lentolipulla? Entä miten Bangkokin päässä, puuttuvatko asiaan?

103

25310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JannaS

      Voi olla, että ei haittaa ja pääsette lentämään, mutta ihan yhtä hyvin voi olla, että lähtöselvitys tai rajavirkailija on tarkkana eikä matkaan pääse, jos nimi on väärin.

      Periaatteessa yhden kirjaimen virheet sallitaan, kunhan nimi ei muutu aivan toiseksi sen takia, mutta tiettyjen kohteiden kanssa ollaan todella tarkkana (esim. Kiina, Jenkit). Thaimaa ei ole näiden tiukimpien maiden joukossa, mutta kuten otsikossa sanottu, tarkista vielä lentoyhtiöltä asia, mitä mieltä ovat asiasta. 100 euroa kuulostaa aika kovalta summalta nimenkorjauksesta, tarkista myös millä hinnalla lentoyhtiö tekisin korjauksen.

      100 euroa on iso raha, mutta minkä hintaiseksi arvioit sen että matka jää kokonaan tekemättä, jos matka nimen takia tyssää kentälle?

      • pieni lisäys

        Ongelmana näen tässä, että virheellinen kirjain on (oliko sukunimen?) ensimmäinen kirjain. Se hankaloittaa aakkostusta matkustajamanifestin tulostuksessa tai voi hämmentää kokematonta virkailijaa kentällä. Muuten ei ongelmaa. Sata euroa muutoksesta on törkeä maksu. Koeta neuvotella. Hyvä, että mainitsit Supersaverin nimeltä.


      • Mkllll
        pieni lisäys kirjoitti:

        Ongelmana näen tässä, että virheellinen kirjain on (oliko sukunimen?) ensimmäinen kirjain. Se hankaloittaa aakkostusta matkustajamanifestin tulostuksessa tai voi hämmentää kokematonta virkailijaa kentällä. Muuten ei ongelmaa. Sata euroa muutoksesta on törkeä maksu. Koeta neuvotella. Hyvä, että mainitsit Supersaverin nimeltä.

        Kyllä se 100 euroa on varmaan se maksu, jonka Finnair vaatii nimen vaihtamisesta eikä mikään matkatoimiston keksimä maksu. Heti maksun jälkeen Finnair nimittäin kirjoittaa e-lipun reitille ja sen jälkeen muutokset eivät ole sallittuja edes matkatoimistoille.

        Ihme, että nimen vaihtaminen ylipäätään on mahdollista. Käsittääkseni Finnairilla nimiä ei saa vaihtaa edes maksua vastaan. No, tässä tapauksessa kyseessä ei tavallaan olekaan matkustajan nimen vaihtaminen vaan korjaaminen.


      • fthsrh
        Mkllll kirjoitti:

        Kyllä se 100 euroa on varmaan se maksu, jonka Finnair vaatii nimen vaihtamisesta eikä mikään matkatoimiston keksimä maksu. Heti maksun jälkeen Finnair nimittäin kirjoittaa e-lipun reitille ja sen jälkeen muutokset eivät ole sallittuja edes matkatoimistoille.

        Ihme, että nimen vaihtaminen ylipäätään on mahdollista. Käsittääkseni Finnairilla nimiä ei saa vaihtaa edes maksua vastaan. No, tässä tapauksessa kyseessä ei tavallaan olekaan matkustajan nimen vaihtaminen vaan korjaaminen.

        Ei millään lertoyhtiöllä voi vaihtaa nimeä. Ainoastaan lpun voi mahdollisesti palauttaa, jos on hieman kalliimpi lippu.


      • 095
        fthsrh kirjoitti:

        Ei millään lertoyhtiöllä voi vaihtaa nimeä. Ainoastaan lpun voi mahdollisesti palauttaa, jos on hieman kalliimpi lippu.

        Olemme ottaneet yhteyttä Suversaveriin, 100 euron maksua vastaan he sen korjaavat. Tässä vielä kohta Supersaverin sivuilta:

        "5. Varasin lentoliput saitiltanne. Nyt minun täytyy tehdä muutos varaukseen. Kuinka toimin?
        - Useimmat lentohinnat eivät salli muutosten tekoa lentolipun maksamisen jälkeen. Lähetä varauksesi tiedot osoitteeseen [email protected], niin otamme selvää voiko varaustasi muuttaa. Veloitamme 65 € palvelumaksun/matkustaja lentoyhtiön mahdollisesti perimän muutoskulun lisäksi poikkeuksena nimenmuutokset/korjaukset joista perimme 100 € mikäli lentoyhtiö sallii muutoksen/korjauksen."


      • JannaS
        fthsrh kirjoitti:

        Ei millään lertoyhtiöllä voi vaihtaa nimeä. Ainoastaan lpun voi mahdollisesti palauttaa, jos on hieman kalliimpi lippu.

        Nimenmuutoksella tarkoitetaan matkustavan henkilön vaihtamista. Sitä tuskin voi yhdelläkään lentoyhtiöllä tehdä. Ei edes niillä, jotka mainostavat, että heillä voi. Nämäkin lentoyhtiön peruuttavat alkuperäisen lipun sekä varauksen ja tekevät uudelle matkustajalle uuden varauksen (useimmiten uudella, sillä hetkellä saatavilla olevalla hinnalla ja matkustaja maksaa erotuksen uuden ja vanhan hinnan välillä). Matkustajallehan se tietenkin käytännössä tarkoittaa, että matkustajan voi vaihtaa, vaikka muutoksen 'tekniikka' ei ole muuttaminen vaan vanhan peruminen ja uuden tekeminen. No tämä menee nyt kuitenkin jo hieman välimerkin hyväilyksi...

        Nimenkorjaus on aina mahdollista. Jos nimen on kirjoittanut vahingossa väärin (esim. juuri yhden tai parin kirjaimen heitto tai esim. tilanne, josa matkustaja on mennyt naimisiin ja sukunimi muuttunut), voidaan se korjata. Lentoyhtiö perii nimenkorjauksesta toimitusmaksun. Kuten tässäkin tapauksessa kävi, kannattaa nimenkorjausta kysyä aina myös suoraan lentoyhtiöltä, monesti heidän perimät toimitusmaksut ovat halvemmat kuin matkatoimiston. Eivät tietenkään aina.


      • sinäkin lukea
        095 kirjoitti:

        Olemme ottaneet yhteyttä Suversaveriin, 100 euron maksua vastaan he sen korjaavat. Tässä vielä kohta Supersaverin sivuilta:

        "5. Varasin lentoliput saitiltanne. Nyt minun täytyy tehdä muutos varaukseen. Kuinka toimin?
        - Useimmat lentohinnat eivät salli muutosten tekoa lentolipun maksamisen jälkeen. Lähetä varauksesi tiedot osoitteeseen [email protected], niin otamme selvää voiko varaustasi muuttaa. Veloitamme 65 € palvelumaksun/matkustaja lentoyhtiön mahdollisesti perimän muutoskulun lisäksi poikkeuksena nimenmuutokset/korjaukset joista perimme 100 € mikäli lentoyhtiö sallii muutoksen/korjauksen."

        vaikka ilmeisesti kirjoittaa et, koska nimi meni väärin: MIKÄLI LENTOYHTIÖ SALLII MUUTOKSEN/KORJAUKSEN. Eli kysyvät lentoyhtiöltä onnistuuko muutos jos/kun muutos onnistuu tapahtuu se lentoyhtiön puolelta kuluitta ja saver ottaa 100egeä itselle vaivannäkökulua. Ja mitkään NEUVOTTELUT ei näissä kuluissa auta.


      • taas asiantuntijat
        JannaS kirjoitti:

        Nimenmuutoksella tarkoitetaan matkustavan henkilön vaihtamista. Sitä tuskin voi yhdelläkään lentoyhtiöllä tehdä. Ei edes niillä, jotka mainostavat, että heillä voi. Nämäkin lentoyhtiön peruuttavat alkuperäisen lipun sekä varauksen ja tekevät uudelle matkustajalle uuden varauksen (useimmiten uudella, sillä hetkellä saatavilla olevalla hinnalla ja matkustaja maksaa erotuksen uuden ja vanhan hinnan välillä). Matkustajallehan se tietenkin käytännössä tarkoittaa, että matkustajan voi vaihtaa, vaikka muutoksen 'tekniikka' ei ole muuttaminen vaan vanhan peruminen ja uuden tekeminen. No tämä menee nyt kuitenkin jo hieman välimerkin hyväilyksi...

        Nimenkorjaus on aina mahdollista. Jos nimen on kirjoittanut vahingossa väärin (esim. juuri yhden tai parin kirjaimen heitto tai esim. tilanne, josa matkustaja on mennyt naimisiin ja sukunimi muuttunut), voidaan se korjata. Lentoyhtiö perii nimenkorjauksesta toimitusmaksun. Kuten tässäkin tapauksessa kävi, kannattaa nimenkorjausta kysyä aina myös suoraan lentoyhtiöltä, monesti heidän perimät toimitusmaksut ovat halvemmat kuin matkatoimiston. Eivät tietenkään aina.

        asialla, nimenmuutokset aina mahdollisia ja bullshit ovat, tämä on täysi fakta. Riippuu ihan lentoyhtiöstä /virkailijasta jos antaa oikeudet tähän, muuten muutokset ei sallittu jos liput jo kirjoitettu. Ja toisekseen jos matka varattu matkatoimiston kautta niin myös muutokset matkatoimiston kautta, idiootti.


      • huhhuhuijaa
        095 kirjoitti:

        Olemme ottaneet yhteyttä Suversaveriin, 100 euron maksua vastaan he sen korjaavat. Tässä vielä kohta Supersaverin sivuilta:

        "5. Varasin lentoliput saitiltanne. Nyt minun täytyy tehdä muutos varaukseen. Kuinka toimin?
        - Useimmat lentohinnat eivät salli muutosten tekoa lentolipun maksamisen jälkeen. Lähetä varauksesi tiedot osoitteeseen [email protected], niin otamme selvää voiko varaustasi muuttaa. Veloitamme 65 € palvelumaksun/matkustaja lentoyhtiön mahdollisesti perimän muutoskulun lisäksi poikkeuksena nimenmuutokset/korjaukset joista perimme 100 € mikäli lentoyhtiö sallii muutoksen/korjauksen."

        ihme touhua... jos itse mokaavat niin lentoyhtiön mokasta pitäis muka pulittaa v*** 100€!!! Haistakoot p***a!!!


      • ioaksdmx,
        pieni lisäys kirjoitti:

        Ongelmana näen tässä, että virheellinen kirjain on (oliko sukunimen?) ensimmäinen kirjain. Se hankaloittaa aakkostusta matkustajamanifestin tulostuksessa tai voi hämmentää kokematonta virkailijaa kentällä. Muuten ei ongelmaa. Sata euroa muutoksesta on törkeä maksu. Koeta neuvotella. Hyvä, että mainitsit Supersaverin nimeltä.

        juu, kandee lukea ne pienellä printatut. Siellä lukee että nimen täytyy täsmätä passissa olevan nimen kanssa. Terveisin hyvän ja edullisen matkan nimetyllä matkan järjestäjällä tehnyt..


      • Matkustaja LH447
        huhhuhuijaa kirjoitti:

        ihme touhua... jos itse mokaavat niin lentoyhtiön mokasta pitäis muka pulittaa v*** 100€!!! Haistakoot p***a!!!

        Olin 2005 Japanissa ja hotelissa kirjattiin nimeni väärin,se oli matkani hauskin hetki.
        Nauroin sitä vielä Lentokoneessakin matkalla kotiin.
        Älä sadatele naisten ja sillei sanoin.
        Tullee vähän niinkun tuhmien sanojen viesti.

        Sano se näin:

        Ihmeelistä touhua...jos itse mokaavat,niin lentoyhtiön mokasta pitäisi pulittaa itsensä kipeeksi,jaa että kehtaavat kyniä 100€!!!
        Haistakoon sanonko mikä?
        Menkäöön itseensä,syyttäköön,sitä joka ne on kirjannut lennonnumeron mukaan.


      • JannaS
        taas asiantuntijat kirjoitti:

        asialla, nimenmuutokset aina mahdollisia ja bullshit ovat, tämä on täysi fakta. Riippuu ihan lentoyhtiöstä /virkailijasta jos antaa oikeudet tähän, muuten muutokset ei sallittu jos liput jo kirjoitettu. Ja toisekseen jos matka varattu matkatoimiston kautta niin myös muutokset matkatoimiston kautta, idiootti.

        Jos lentovaraus on tehty matkatoimiston kautta, niin tietenkin ensisijaisesti otetaan yhteyttä matkatoimistoon. Mutta lippuihin voi aina kajota myös se lentoyhtiö, jonka lipulle lennot on kirjoitettu.

        Enkä ole koskaan kuullut, että nimen_korjaus_ ei olisi onnistunut. Kuten kirjoitin, nimenmuutokset onnistuvat äärimmäisen harvoin, jos koskaan (lähinnä onnistuvat IATAn ulkopuolisilla yhtiöillä), mutta nimenkorjaukset kyllä (nimessä siis yksi-joitakin kirjaimia väärin tai matkustaja esim. mennyt naimisiin ja sukunimi vaihtunut). Jos nimi on kirjoitettu lippuun väärin, ei matkustaja välttämättä pääse ollenkaan lennolle. Siksi nimenkorjauksia tehdään.

        Korjauksesta peritään aina toimitus/palvelu/lipunkirjoitus/jokumuumikäliemaksu. Ja tämä maksu saattaa hyvinkin suoraan lentoyhtiön kanssa tehntynä olla halvempi kuin matkatoimiston kautta tehtynä. Tämä jo siksi, että harvalla matkatoimistolla on itsellään oikeudet suoraan tehdä korjauksia nimeen, vaan ne menevät aina lentoyhtiön kautta. Aivan ymmärrettävää, että matkatoimiston kautta muutos tulee kalliimmaksi, koska silloin asiakas maksaa lentoyhtiön muutosmaksun sekä matkatoimistolle tehdystä työstä.


      • annoin ohjeet
        JannaS kirjoitti:

        Nimenmuutoksella tarkoitetaan matkustavan henkilön vaihtamista. Sitä tuskin voi yhdelläkään lentoyhtiöllä tehdä. Ei edes niillä, jotka mainostavat, että heillä voi. Nämäkin lentoyhtiön peruuttavat alkuperäisen lipun sekä varauksen ja tekevät uudelle matkustajalle uuden varauksen (useimmiten uudella, sillä hetkellä saatavilla olevalla hinnalla ja matkustaja maksaa erotuksen uuden ja vanhan hinnan välillä). Matkustajallehan se tietenkin käytännössä tarkoittaa, että matkustajan voi vaihtaa, vaikka muutoksen 'tekniikka' ei ole muuttaminen vaan vanhan peruminen ja uuden tekeminen. No tämä menee nyt kuitenkin jo hieman välimerkin hyväilyksi...

        Nimenkorjaus on aina mahdollista. Jos nimen on kirjoittanut vahingossa väärin (esim. juuri yhden tai parin kirjaimen heitto tai esim. tilanne, josa matkustaja on mennyt naimisiin ja sukunimi muuttunut), voidaan se korjata. Lentoyhtiö perii nimenkorjauksesta toimitusmaksun. Kuten tässäkin tapauksessa kävi, kannattaa nimenkorjausta kysyä aina myös suoraan lentoyhtiöltä, monesti heidän perimät toimitusmaksut ovat halvemmat kuin matkatoimiston. Eivät tietenkään aina.

        Kyllä voi vaihtaa nimen lippuun! Finnairilla tein niin muutama kuukausi sitten...


      • 095 kirjoitti:

        Olemme ottaneet yhteyttä Suversaveriin, 100 euron maksua vastaan he sen korjaavat. Tässä vielä kohta Supersaverin sivuilta:

        "5. Varasin lentoliput saitiltanne. Nyt minun täytyy tehdä muutos varaukseen. Kuinka toimin?
        - Useimmat lentohinnat eivät salli muutosten tekoa lentolipun maksamisen jälkeen. Lähetä varauksesi tiedot osoitteeseen [email protected], niin otamme selvää voiko varaustasi muuttaa. Veloitamme 65 € palvelumaksun/matkustaja lentoyhtiön mahdollisesti perimän muutoskulun lisäksi poikkeuksena nimenmuutokset/korjaukset joista perimme 100 € mikäli lentoyhtiö sallii muutoksen/korjauksen."

        Supersavel veloitti sukunimen virheestä 175 eur. Väitti että Norwegian ott aa 110 eur ja heidän toimistomaksu päälle 65 eur ?... Haiskahtaa lailliselta ryöstöstä
        Poistakaa koneeltanne oikeinkirjoitusohjelmat voivat tehdä Tepponen ja kalliin


      • Lentoyhtiö ei tee korjauksia jos lippu on ostettu Supersaveriltä tms. Matkatoimiston pitää tehdä aloite nimen lisäämisestä/muuttamisesta. Itse unohdin laittaa tyttäreni toisen nimen lentolippuun ja Malysian Airlines ei pysty lisäämistä tekemään vaan matkatoimiston on se tehtävä. Supersaversille tuntuu olevan ylitsepääsemättömän hankala tätä käsittää. Laitoin heille lentoyhtiön kanssa käymäni keskustelun sähköpostilla sekä olen lähettänyt tyttäreni passista kopion jo 3 kertaa kun kun asiaa hoitaa vissiin tuhat henkilöä siellä päässä. Nyt sitten odottelen että joku älypää keksii että tosiaan meidänhän tämä kuuluu hoitaa. Lähtö on 16.9 joten ei ole vielä hengenhätä mutta asiakaspalvelijan pyynnöstä soitan sinne nyt 2 vkon välein että missä mennään. Ei taida tulla toista matkaa tämän firman kautta.


    • 095

      .. lähtöselvityksessä tulee jotain ongelmia, ja joudumme siellä korjauttamaan nimen oikeaan muotoon (pystyykö siellä enää edes korjauttamaan?), tuleeko silloin kalliimmaksi?

      • Finnairille

        Ja kysy jo nyt ennenkuin menet kentälle.


      • JannaS

        Ei onnistu. Lähtselvitys ei pysty korjaamaan nimeä, vaan lähettäisivät teidät lipunmyyntiin, jonka jälkeen pitäisi jälleen mennä lähtöselvitykseen. Pahimmassa tapauksessa myöhästyisitte lennolta jonotettuanne lähtöselvitykseen kahteen kertaan...


      • Matkustaja LH447
        Finnairille kirjoitti:

        Ja kysy jo nyt ennenkuin menet kentälle.

        Kannattaa ensin kysyä lennon hinta,halvin yhtiö ei kuitenkaan Air Fransea.
        Kysäise vaikkapa tuolta Saksan Lufhansan lennoilta keskivertohintainen lippu.
        Kirjoita nimesi lapulle valmiiksi ja kun menet sinne valmismatkojen tiskille ojenna se lappu virkailijalle,jossa on oma nimesi,jotta hän ei kirjaa nimeä lippuhin väärin,kun kerran käynyt noinkin ikävästi
        Vahingosta viisaammin,näin vältät myöhemmin saman kaltaisen toistumisen kentällä ja kerro minne haluat lentää.
        Kelpo Firmoja jolla voit matkata ovat Lufhatsa,Sas,muista mä en tiedä mutta älä ota sitä Air Fransea,missään nimessä.


      • valtov
        JannaS kirjoitti:

        Ei onnistu. Lähtselvitys ei pysty korjaamaan nimeä, vaan lähettäisivät teidät lipunmyyntiin, jonka jälkeen pitäisi jälleen mennä lähtöselvitykseen. Pahimmassa tapauksessa myöhästyisitte lennolta jonotettuanne lähtöselvitykseen kahteen kertaan...

        Heinäkuu 2010 . Matkavahvistuksessa oli nimeni oikein mutta jostain syystä lentolipussa oli sukunimeni ensimmäinen kirjain väärin , huomasin virheen vasta tulostaessani Boarding passin.
        Lähtöselvityksessä kertoivat että nimessä saa olla kolme kirjainta väärin mutta se ei saa olla sukunimen ensimmäinen kirjain. Virkailija tulosti uuden Boarding passin myös jatkolennolle.
        Paluumatkalla lähtöselvitysautomaatista tuli taas Boarding passit väärin kirjoitettuna. Lentoyhtiön virkailija totesi että pikku virhe , ei haittaa . Eikä se haitannutkaan , molemmille lennoille kirjauduttaessa passia tai lentolippua ei edes vilkaistu , Boardin passin tiedot vain skannattiin ja toivotettiin hyvää matkaa.
        Joten Schengen alueella matkustettaessa ei kannata huolestua mutta muualle kannattaa varmistaa ajoissa että sukunimen ensimmäinen kirjain on varmasti oikein kun varaa matkan ja kun saa lentoliput
        Kuvia matkoilta http://www.saunalahti.fi/vavauh/


    • 095

      Kävimme Helsinki-Vantaalla lipunmyyntiluukulla, jossa sai vaihdettua kirjaimen 25 euron maksua vastaan! Mikähän mahtaa olla tämä Supersaverin 100€..

      • ylimääräisestä työstä

        Supersaverin sivulla ilmoitetaan selvästi kulut lippujen/nimen korjaamisesta. Supersaver on nettimatkatoimisto, jonka hinnat on muuta kuin "ihmisten kanssa kahdenkesken -toimisto".


      • ehkä muille halpa.
        ylimääräisestä työstä kirjoitti:

        Supersaverin sivulla ilmoitetaan selvästi kulut lippujen/nimen korjaamisesta. Supersaver on nettimatkatoimisto, jonka hinnat on muuta kuin "ihmisten kanssa kahdenkesken -toimisto".

        Hirveä hinta, minusta, vaikka sanotaankin ehdoissa. Voisivathan velottaa 200e samantien, tuplavoitto.


      • ...

        Hyvä, että onnistui. Keskustelussa ei kuitenkaan ole kerrottu, kenen vika oli alun perin se, että nimi meni lippuun väärin? Jos vika ei ollut asiakkaan, ei sen korjaamisesta myöskään pitäisi periä maksua.


      • 095
        ... kirjoitti:

        Hyvä, että onnistui. Keskustelussa ei kuitenkaan ole kerrottu, kenen vika oli alun perin se, että nimi meni lippuun väärin? Jos vika ei ollut asiakkaan, ei sen korjaamisesta myöskään pitäisi periä maksua.

        Vika oli siis kaverini, joka tilasi netistä lentoliput ja laittoi nimen väärin.


      • fliegerin
        095 kirjoitti:

        Vika oli siis kaverini, joka tilasi netistä lentoliput ja laittoi nimen väärin.

        Jos ei sen verran viitsi tarkistaa että nimen osaa kirjoittaa oikein varausvaiheessa niin ihan sopiva rahastus olisi tuo 200 euroakin, ehkä olisi seuraavalla kerralla tarkkaavaisempi :-D


      • Matkustaja LH447
        095 kirjoitti:

        Vika oli siis kaverini, joka tilasi netistä lentoliput ja laittoi nimen väärin.

        Kirjoita hänen mukaan seuraavan kerran lappu,jossa on nimesi ja osoitteesi.
        Näin vältät,sen ikävän tilanteen ja matkasi voi alkaa jouheammin,eikä tule ylimmääräisiä,maksuja yhden vika kirjaimen takia.
        Hyvä kun selkis noinkin nopeasti.
        Muistathan että,kaikki eivät välttämättä osaa kirjata nimeäsi oikein ilman ylös kirjoitettua nimeä,eikä osoitetta matkustajarekisteriin,saatikka sitte mihinkään muhunkaan lentoasiapaperiin.
        Onnettomuuteen joutuessasi,he eivät osaa heti yhdistää lipun tietoja teidän tietoihin,eikä lennon numeroon jolle olit lähtenyt tai lähdössä.


      • 095

        Joku feikkaa mua, en ole missää vielä käynyt muuttamassa kirjainta...


    • nainen 39

      Tuohan on ihan selvää rähän nyhtämistä!!! Mahtaako firma saada kuinka paljon voittoa tuolla neuvoin, kun tekee virheitä, jotka ei ole edes asiakkaan vika!?
      Minulle sanoi eräs matkatoimistovirkailija, että lentolipussa pitää olla oikea nimi tai muuten tulee vaikeuksia matkustaessa!100 euroa on iso raha tuollaisen pikkuvirheen korjaamisesta!

      • ja apina-aivo

        ettet osaa kirjoittaa nimeä oikein niin oikea summa olisi 1000euroa. Opittaisiin sitä tarkkaavaisuutta. Ja teenkin heti ilmiannon, koska Finnair on vetänyt muutokset välistä vaikka näin ei saisi tehdä.


    • Jake_29

      Ei yhden kirjaimen vihreellä ole mitään merkitystä! Itse olen matkustanut muutamia kertoja (välillä lentoyhtiöitäkin vaihtamalla) lipuilla, joissa etu- ja sukunimi on kirjoitettu väärin päin ja sukunimi vielä ilman ääkkösiä. Kerran työkaverilla oli viisumissakin sukunimi kirjoitettu ihan väärin ja täydestä meni, kun passin numero täsmäsi.

      • ei toimi

        Lentolipuissa ei KOSKAAN ole ääkkösiä!!!!!


      • haloo pahvi

        Ei lentolipussa ole syntymäaikaa eikä passin numeroa. Ei myöskään kotiosoitetta tai serkun kummin kaiman koiran nimeä.


      • -jks
        haloo pahvi kirjoitti:

        Ei lentolipussa ole syntymäaikaa eikä passin numeroa. Ei myöskään kotiosoitetta tai serkun kummin kaiman koiran nimeä.

        Kyllä lentolipussa vaan on passin numero.


      • Tarkenna hieman
        -jks kirjoitti:

        Kyllä lentolipussa vaan on passin numero.

        Kerropa missä sähköisessä lentolipussa on passin numero? En ole itse koskaan joutunut sitä lentoyhtiölle antamaan - oli kyse sitten Finnairista, KLM:stä, SASista, Blue1, British Airwaystä jne. Tarkistavat lähtöselvityksessä mutta eivät varausvaiheessa - siinä on vissi ero.


      • Matkustaja LH447
        Tarkenna hieman kirjoitti:

        Kerropa missä sähköisessä lentolipussa on passin numero? En ole itse koskaan joutunut sitä lentoyhtiölle antamaan - oli kyse sitten Finnairista, KLM:stä, SASista, Blue1, British Airwaystä jne. Tarkistavat lähtöselvityksessä mutta eivät varausvaiheessa - siinä on vissi ero.

        Kyll mä nimeni siin näin ainaskin,kun sitä siikailin,et mihkäs se tiketti minut viepi?
        nimi oikein lennon numero oikein,kone nimi ok.
        Astelin tulliportille ja siitä eteenpäin.
        Koneeseen eikun mentiiiii!!!Ja kovaa taivaalle.
        Ensin mentiin 3047:l Franfurtiin,siitä yötä myöjen liihoteltiin Denveriin,Denveristä lennettiin boiseen,lijurilla Sun Valleysiin,perillä kaksi viikkoa ja eikun linikalla Boiseen, Boisesta liihoteltiin Denveriin,Denveristä Yötä myöjen Franfurtiin,Franfurtista Helsinki-Vantaalle.
        Kaikki oli oikein ja ok.
        Niin totta kuin nimeni on kerran kirjattu väärin 2005 Japanin Narita lentokenttähotellin sisäänkijautumistilanteessa ja myös minun kaverini nimi oli väärin kirjattu hotellin vastaanotossa.
        Se yö oliit lentokenntähotellissa Japanin Tokiossa,josta lähdimme 10.30 lähteneellä lennolla kotiin sunnuntaina ja perille saavuimme vasta maanantaiiltana klo 9.30 BLUE1:n koneella,maanantaina 7 maaliskuuta 2005.


    • innu

      eikö se ole sen lipun tekijän vika, eikä sun??miks siitä pitäs maksaa jotain?toisen viasta?näin hölmönä kyselen..

      • jos kerran

        varaat netistä ja kirjoitat nimeksi mikko mulkqvisti niin kuka siellä toisessa päässä sitä rupeaa kyseenalaistamaan. Sellaiset liput saat mitä tilaat.


      • Matkustaja LH447
        jos kerran kirjoitti:

        varaat netistä ja kirjoitat nimeksi mikko mulkqvisti niin kuka siellä toisessa päässä sitä rupeaa kyseenalaistamaan. Sellaiset liput saat mitä tilaat.

        Varataan netistä,vaikka Marjo Matikka Kirjavainen niin siitä vain menoks keno lenoks.


    • Jaapero.

      Terve.

      Vaimoni on venäjältä, ja hänellä on minun sukunimi nykyään. Hänen (venäläiseen) passiin on sukunimi kirjoitettu totaalisen päin persettä, muttei tästä ole aiheutunut Thaimaaseen, Intiaan eikä nyt viimeksi Rhodokselle mentäessä, tai sieltä pois tultaessa kuin pientä ihmettelyä, vaikka lentoliput on aina varattu minun "oikealla" sukunimellä, joten ihmettelen valtavasti, jos tulee ongelmia.

      • Matkustaja LH447

        Esimerkki:

        Ekaterina Natalia tretjakova,Kalininradista,Russia.
        Kalininradista-Tokioon
        Tupolevin koneella.
        Lähtöpaikka Moskova ja määränpäänä Tokio Narita


    • Jaaperoo

      Terve.

      Vaimoni on venäjältä, ja hänellä on minun sukunimi nykyään. Hänen (venäläiseen) passiin on sukunimi kirjoitettu totaalisen päin persettä, muttei tästä ole aiheutunut Thaimaaseen, Intiaan eikä nyt viimeksi Rhodokselle mentäessä, tai sieltä pois tultaessa kuin pientä ihmettelyä, vaikka lentoliput on aina varattu minun "oikealla" sukunimellä, joten ihmettelen valtavasti, jos tulee ongelmia.

    • Sky-Toursin asiakas

      Hei!
      Teillä kävi loppujen lopuksi hyvin asian kanssa. Me tilasimme 3 lentolippua Sky-Toursilta ja yhdessä lipussa oli kirjoitusvirhe, joka ei johtunut meistä (varausvahvistuksessa nimet olivat oikein). Myyjä perui virheellisen lipun eikä tätä lippua veloitettu. Uusi lippu luvattiin toimittaa, mutta useista pyynnöistä huolimatta sitä ei koskaan tullut. Kun selvyyttä viivytykseen tai puuttuvaa lippua ei tullut, niin ilmoitin purkavani kaupan. Tähän myyjä ei reagoinut enää mitenkään. Nyt sitten maksetaan kahdesta käyttämättä jääneestä lipusta ja laitetaan asia vireille euroopan kuluttajakeskuksen kautta. Reklamaatio luottoyhtiöllekään ei auttanut, sillä maksujen saajana on Finnair eikä Sky-Tours GmbH. Ja korjaus ei tässä tapauksessa onnistunut myöskään Finnairin kautta.

      Oli kyllä viimeinen kerta, kun asioin vastaavien yritysten kanssa! Me maksetaan tästä ilosta n. 600 euroa... Jatkossa ajattelin hankkia liput suoraan Finnairilta.

      • lentolipput

        Lentoliput kannattaa ostaa suoraan lentoyhtiön sivuilta, jos kyseessä on kunnon yhtiö (esim. Finnair). Halpalentoyhtiöiden matkat kannattaa ostaa matkatoimiston kautta, jotta esim. saa rahansa takaisin jos lento jää lentämättä - niitä nimittäin jää joillakin yhtiöillä aika usein.


      • hahahahaaaaaa

        idiootit, juuri näin. Tämän vuoksi asioinkin vain suomalaisten matkatoimistoiden kanssa. Jos ongelmia tulee niin he auttavat, oli kyse sitten nettikaupasta tai tiskiltä tehdystä varauksesta. Monelta harmilta olen säästynyt.


      • Tasmaniautökillo
        lentolipput kirjoitti:

        Lentoliput kannattaa ostaa suoraan lentoyhtiön sivuilta, jos kyseessä on kunnon yhtiö (esim. Finnair). Halpalentoyhtiöiden matkat kannattaa ostaa matkatoimiston kautta, jotta esim. saa rahansa takaisin jos lento jää lentämättä - niitä nimittäin jää joillakin yhtiöillä aika usein.

        Noo, finnairilta lennot hiljattain kahdelle 556€. Travelstartin kautta samat liput 344. Hmm, miksi varasin suoraan Finnairilta...


    • Bl1

      Ostin kerran kotimaan lennolle liput netistä ja yksi kirjain meni nimessä väärin. Mainitsin asiasta lähtöselvityksessä, johon virkailija sanoi joo ja homma oli siinä. Ei ollut ongelma.

    • matkaillaan....

      Turkkiin ja pois sieltä pääsi matkalipulla jossa puuttui sukunimi. tämä oli matkatoimistosta ostettu matka, eli Deturin moka. Stressasi kyllä koko reissun.....

      • Matkustaja LH447

        Teilledän kohdalla on kyllä mennyt ihan paikallisen lipunmyynin piikkiin koko juttu ja te pääsitte jo koneesen ja siitä kiitotietä kotiin ennenkö paikallinen virkailia edes oli erheensä huomannut.


    • Majlinda

      Olimme keväällä Teneriffalla perheen kanssa viikon. Olimme varanneet matkan Finnmatkoilta vuosi aikaisemmin ja syksyllä menimme mieheni kanssa naimisiin ja nimeni vaihtui. Emme "tohelot" tajunneet passin vaihtamisenkaan yhteydessä, että olimme varanneet matkan aikaisemmalla sukuniemlläni.
      Niinpä pokkana , titämättöminä, menimme lähtöaamuna anivarhain lentokentälle ja matkanteko meinasi tyssätä täysin tiskille.
      Miesvirkailija tarrasi lipun ja passin eri nimeen kuin kärpänen liimapaperiin. Henkilötunnus molemmissa oli sama ,mutta sukunimi siis eri. Ensin tämä miesvirkailija alkoi piirtää uhkakuvia taivaallemme ja sanoi,ettemme pääse matkaan tämän epäselvyyden takia.
      Ymmärrän toki, että tarkkana pitää olla, mutta siinä seisoimme tiskin ääressä kolmine lapsinemme ja virkailija antoi ymmärtää, että äiti jää koneesta pois.
      Kysyimme neuvoa,miten saisimme asian ratkaistua kaikkia tyydyttävällä tavalla.
      Tämä miesvirkailija sanoi,että menkää poliisiasemalle hakemaan vanha passi !
      Uskomatonta! Annoin useamman kortin vanhalla nimelläni ja yritin näin todistaa identiteettini, mutta ei kelvannut. Vihkitodistus olisi ollut toinen keino, mutta kotiin oli sen verran matkaa, ettei siinä ajassa olisi ehtinyt siellä käydä ja vielä penkoa jostakin vihkitodistusta. Loppujen lopuksi pitkin hampain virkailija antoi meidän mennä sisään turvatarkastuksen läpi,mutta sanoi, että voi olla etten pääse koneeseen saati sitten Teneriffalta takaisin.
      Hädissäni menin ensin Tullin virkailijan luo,joka ohjasi ottamaan lentokenttäpoliisiin yhteyttä. Poliisiasema aukesi klo 7 aamulla,joten kiirettä piti.
      Sieltä ystävällinen naispoliisi ohjasi menemään takaisin tiskille ja kyselemään uudelleen ohjeita.
      En mennyt enää ko olevan miesvirkailijan luokse vaan ihan toiseen paikkaan Blue1 lähtöselvitykseen ja kysyin, mitä ihmeessä teen. Erittäin ystävällinen naisvirkailija ohjasi samantien menemään lentoasemalla olevan matkanjärjestäjän luokse ja 5 minuuttia ja matkanjärjestäjä oli vaihtanut lippuuni uuden nimen. Kertoi vielä,että usein näitä tapahtuu. Soitti vielä portille,että tällainen vaihto on tapahtunut ja pääsin juuri ja juuri ajoissa takaisin.
      Ja yllätys ,yllätys....tämä kyseinen miesvirkailija oli "lipunrepijänä" kun menimme koneeseen. Sanoin pari valittua sanaa hänelle ja tein myöhemmin valituksen ko virkailijasta , mutta sain vastaukseksi vain virkailijan oman version asiasta.

      Eli kaikelta tuskalta ja varsinkin ikävältä selkkaukselta olisimme välttyneet, ellei ko virkailijalla ollut a) huono aamu tai b) halu kiusata c) ei mitään tietoa,miten ko asiassa toimitaan. Onneksi alkuvaikuksien jälkeen kaikki meni aivan ihanasti ja lapset olivat onnellisia,että äiti pääsi mukaan.

      • oli sinun!

        Miksi syytät lähtöselvitysvirkailijaa? Lentolipussa pitää olla sama nimi kuin passissa! Eikä lentolipuissa ole mitään henkilötunnuksia.


      • jdgjgf

        Virkailija toimi ihan oikein. Sinun itse pitää varmistaa, että matkustusdoukumenttisi/lippusi ovat oikein. Viittaat kortteihisi, joissa nimi. Mitä sitten? ne eivät ole virallisia matkustusasiakirjoja eikä henkilöllisyystodistuksia.


      • tottaniin
        oli sinun! kirjoitti:

        Miksi syytät lähtöselvitysvirkailijaa? Lentolipussa pitää olla sama nimi kuin passissa! Eikä lentolipuissa ole mitään henkilötunnuksia.

        Syytin ainoastaan siitä, että virkailija ei heti ohjannut meitä matkanjärjestäjän luokse , joka pystyi asian heti korjaamaan. Emmehän tahallaan tuollaista asiaa unohtaneet, vaan emme vain tajunneet matkalle lähtiessämme, että varaus oli tehty ennen naimisiinmenoamme ja oli siis eri nimellä. Tottakai virkailija oli siinä oikeassa, että nimet pitävät olla ´samat, mutta se,ettei hän ohjannut meitä oikeaan paikkaan asiaa selvittämään ,vaan antoi ymmärtää ettei mitään ole tehtävissä. Kerroinhan nimenomaan tarinassa sen,että Blue1:n virkailija osasi heti ohjata meidät oikeaan paikkaan. Eli POINTTI oli ohjauksessa, ei siinä , että nimet olivat erit varauksessa ja passissa! Hikisen tunnin epävarmuuden sijasta olisimme 5 minuutissa saatu asia järjestymään.
        Ja jos saan pyytää , opettele sisälukutaito ja olellisen hakeminen näistä mielipiteistä.


      • Matkustaja LH447

        Ei olut teidän syytä,hän oli väärällä jala´lla nuossut sinä aamuna ylös punkasta ja purki satunaisiin henkilöihin kuikunsate satuitte jäämään hänen hampaisiin.
        Teit ihan oikein kun kantelit siitä,huonosti käyttäytyneestä virkailijasta poliisille.
        No mitäs poliisi?


      • Turretmatkassa
        tottaniin kirjoitti:

        Syytin ainoastaan siitä, että virkailija ei heti ohjannut meitä matkanjärjestäjän luokse , joka pystyi asian heti korjaamaan. Emmehän tahallaan tuollaista asiaa unohtaneet, vaan emme vain tajunneet matkalle lähtiessämme, että varaus oli tehty ennen naimisiinmenoamme ja oli siis eri nimellä. Tottakai virkailija oli siinä oikeassa, että nimet pitävät olla ´samat, mutta se,ettei hän ohjannut meitä oikeaan paikkaan asiaa selvittämään ,vaan antoi ymmärtää ettei mitään ole tehtävissä. Kerroinhan nimenomaan tarinassa sen,että Blue1:n virkailija osasi heti ohjata meidät oikeaan paikkaan. Eli POINTTI oli ohjauksessa, ei siinä , että nimet olivat erit varauksessa ja passissa! Hikisen tunnin epävarmuuden sijasta olisimme 5 minuutissa saatu asia järjestymään.
        Ja jos saan pyytää , opettele sisälukutaito ja olellisen hakeminen näistä mielipiteistä.

        Aivan oikein toimi virkailija. Hänhän kertoi Teille, ettei kyseisillä dokumenteilla ja koneella olevalla varauksella matkaan lähdetä. Hänen intresseissään ensimmäisenä ei kuulukaan olla jankkaaminen rouvashenkilön kanssa, joka itse ei ole ollut skarppina varausta tehdessään. 100m metrinen jono Teidän takananne ja koneen saattaminen ajoissa ilmaan ovat varmasti prioriteetti nr 1! Onneksi Blue1 virkailijalla oli vähemmän tekemistä ja aikaa paneutua ongelmaanne.


      • öoih

        kyll noi lentokenttä virkailijat osaa olla urpoja.toiki kundi varmaan ei saa piliä kotonaan, joten sen pitää pätee sitt siinä luukulla kiusaamalla perheellisiä.no se oli toivottavasti vaan tän urpon näkemys asiasta.luulisin kumminki suurimman osan virkailijoista olevan inhimillisiä ja ymmärtävän.

        eiku tään on nyt mun kone ja ohjeet on nämä, niin ei myös neuvota miten vois menetellä virheen korjaamiseks.minä minä olen tärkeä virkailija..


    • adfd

      Kolme kirjainta voi olla väärin.

      • Check in

        Nimessä voi olla kolme kirjainta väärin kunhan virhe ei ole ensimmäisessä kirjaimessa eikä vaikuta nimen lausuntaan. Mutta sukunimen ensimmäinen kirjain väärin - teoriassa silloin lipulla voisi matkustaa aivan joku muu henkilö. Esim. Pajala voisikin olla Rajala tai Tihinen voisi olla Vihinen. Kävin katsomassa mainitsemasi firman sivustoa ja voin sanoa että kaverisi joka matkan tilasi netistä kannattaisi lukea myös huomautus joka on punaisella nimikenttien yläpuolella. Siinä sanotaan heti aluksi:
        Huomaathan että on erittäin tärkeää että annat kaikkien matkustajien nimet siinä muodossa kuin ne ovat passissa, varmistathan myös tittelien oikeellisuuden.
        Joten tyhmyydestä/huolimattomuudesta sakotetaan - onneksi huomasitte asian ajoissa.


      • Matkustaja LH447
        Check in kirjoitti:

        Nimessä voi olla kolme kirjainta väärin kunhan virhe ei ole ensimmäisessä kirjaimessa eikä vaikuta nimen lausuntaan. Mutta sukunimen ensimmäinen kirjain väärin - teoriassa silloin lipulla voisi matkustaa aivan joku muu henkilö. Esim. Pajala voisikin olla Rajala tai Tihinen voisi olla Vihinen. Kävin katsomassa mainitsemasi firman sivustoa ja voin sanoa että kaverisi joka matkan tilasi netistä kannattaisi lukea myös huomautus joka on punaisella nimikenttien yläpuolella. Siinä sanotaan heti aluksi:
        Huomaathan että on erittäin tärkeää että annat kaikkien matkustajien nimet siinä muodossa kuin ne ovat passissa, varmistathan myös tittelien oikeellisuuden.
        Joten tyhmyydestä/huolimattomuudesta sakotetaan - onneksi huomasitte asian ajoissa.

        Toinen esimerkki:
        Kohteena on ollut jo matkattu kaukomatka kisamatkana suoritettu:

        Väärin kirjoitettu Raitlanen.
        Miten yhdistät Riuttanen johonkin toiseen sukunimeen?
        Etunimen ollessa Sari.
        Lento on numeroitu näin:
        Lh 3047-Lh446-Ua856-ua857-Lh447-Lh3048
        Reitti:
        Helsinki-Vantaa-,Franfurt-,Denver-Franfurt-,Helsinki-Vantaa
        Lentopäivät:
        4.2-5.2.2009 ja 14.2-15.2.2009
        Matkustusen syy:
        Boise 2009 Spesial Olumpics World Winter Games Sun Valley
        United States


      • assss
        Check in kirjoitti:

        Nimessä voi olla kolme kirjainta väärin kunhan virhe ei ole ensimmäisessä kirjaimessa eikä vaikuta nimen lausuntaan. Mutta sukunimen ensimmäinen kirjain väärin - teoriassa silloin lipulla voisi matkustaa aivan joku muu henkilö. Esim. Pajala voisikin olla Rajala tai Tihinen voisi olla Vihinen. Kävin katsomassa mainitsemasi firman sivustoa ja voin sanoa että kaverisi joka matkan tilasi netistä kannattaisi lukea myös huomautus joka on punaisella nimikenttien yläpuolella. Siinä sanotaan heti aluksi:
        Huomaathan että on erittäin tärkeää että annat kaikkien matkustajien nimet siinä muodossa kuin ne ovat passissa, varmistathan myös tittelien oikeellisuuden.
        Joten tyhmyydestä/huolimattomuudesta sakotetaan - onneksi huomasitte asian ajoissa.

        Lirtanen ja Littunen, kai muistatte tarinan jossa Niilo J. Littunen ja Jukka Virtanen tapasivat hississä. Littunen esiteli itsensä Littunen. Tähän Virtanen vähän hymyili ja sanoi: Lirtanen.


    • Reissumies_78

      Itse lennän vuodesta riippuen 60 - 80 lentoa. Ja sukunimessäni on ä-kirjain kaksi kertaa.
      Ei ole ihan yks tai kaks kertaa ku on menny väärin...
      Suomen passi on melko kovaa kamaa yhä edelleenkin. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Kollega, joka on usein matkustanut mukana, omaa myöskin melko haasteellisen sukunimen. Ollaan menty mänttilään eli jenkkilään n. 20 kertaa. Ikinä ei ole ollut pienet kirotusvireet ongelma.
      Missään nimessä ei kande maksaa lentoyhtiölle / matkatoimistolle tuota sikamaista hintaa uuden kirjoittamisesta. Asia pitää pystyä hoitamaan heidän taholtaan lähes kuluitta.
      Melko harvoin sitä lippua edes kysytään, passilla tsekataan sisälle lennolle ja kirjataan laukut ruumaan.
      Poikkeuksiakin tietty on, kuten suomalaiset turistit jotka omistaa lentokoneen,euroopan ja vielä puoli aasiaa. Heillä saattaa olla ongelmia lippujensa kanssa mutta rohkenen epäillä et myös muilla tekijöillä ( kuten verbaalisella ulosannilla) saattaa olla negatiivisia vaikutuksia check-in tilanteessa...
      Hyvää matkaa!!!

      • no voi juma

        "Suomen passi on melko kovaa kamaa yhä edelleenkin"

        Mitähän tarkoitit tuolla? Onko tämä niin ylivertainen maa vai mitä? :D


      • Anonyymi

        Ei se ole mitenkaan väärin kirjoitettu jos ää on lipussa kansainvälisessä muodossa aeae ja ö on oe. Nimesi lukee kansainvälisessä muodossa passin alalaidassa. Varausjärjestelmä eivät aeaekkoesia tunne understood? Jos se on kuitenkin eri nimi kuin passin kansainvälinen muodossa oleva nimi niin varsinkaan sinne jenkkilään ei ole mitään asiaa.


    • ?

      Kenen moka että se kirjain on väärin.
      Eli onko naputtaja naputellut väärin vai moka tullut jossain muussa kohdassa?

      kai silläkin luulisi ainakin hatutuksen kannalta olevan merkitystä.

      • duuuuuuuuuu

        "Melko harvoin sitä lippua edes kysytään, passilla tsekataan sisälle lennolle ja kirjataan laukut ruumaan."

        Haloo, onhan se ostamasi "lippu" siellä lentoyhtiön järjestelmässä vaikka sinulla ei siitä olisikaan kuittia kädessäsi. Ja jos ei nimitiedot täsmää passin kanssa niin silloin menee herran haltuun ja virkailijoiden virkaintoisuudesta jatko kiinni..


    • stadinPeteQ
      • KRIL

        Matkustaja sai sellaisen tuotten kun tilasi - hän itse valitsi päivät väärin. Ei oikeutta hyvitykseen. Perustuu Kuluttajariitakunnan ennakkopäätökseen. Lisähuomautus - kaikki annetut tiedot ovat kuluttajan vastuulla. Koskee myös nimiä.


      • stadinPeteQ
        KRIL kirjoitti:

        Matkustaja sai sellaisen tuotten kun tilasi - hän itse valitsi päivät väärin. Ei oikeutta hyvitykseen. Perustuu Kuluttajariitakunnan ennakkopäätökseen. Lisähuomautus - kaikki annetut tiedot ovat kuluttajan vastuulla. Koskee myös nimiä.

        "Lisähuomautus - kaikki annetut tiedot ovat kuluttajan vastuulla.
        Koskee myös nimiä."
        Tosi on.
        Nettitilauksissa pitää olla tarkkana (ja varoa lukihäröä).

        "Matkustaja sai sellaisen tuotten kun tilasi" - hmm - kumpi osapuoli töppäsi nimet, kas, siitä kysymys!

        pq


      • KRIL
        stadinPeteQ kirjoitti:

        "Lisähuomautus - kaikki annetut tiedot ovat kuluttajan vastuulla.
        Koskee myös nimiä."
        Tosi on.
        Nettitilauksissa pitää olla tarkkana (ja varoa lukihäröä).

        "Matkustaja sai sellaisen tuotten kun tilasi" - hmm - kumpi osapuoli töppäsi nimet, kas, siitä kysymys!

        pq

        Tilaaja eli matkustajan kaveri mokasi nimen. ELi nyt kinuamaan rahaa kaverilta.


    • rrr2q

      ei kannata maksAA ,senku meet koneesee ja selität.ite kävin jenkeis ja nimeni oli kirjoitettu täysin väärin.selittämällä selvii!

    • Jännittävää

      Tilasin travellink:iltä matkan ja siinä henkilötietojen kirjaamis osiossa kysyttiin etunimeä, ei etunimiä, joten en laittanut siihen kuin etunimeni enkä toista nimeä ollenkaan. Voiko olla että en tästä syystä lennolle pääse?

      • wysig

        Nimien pitää olla oikein.
        Suomessa ja ulkomailla tapahtuvassa matkustamisessa sinun eka etunimesi riittää. USA:n sisäisillä lennoilla vaaditaan koko nimi nykyään. Nk Secure Flight Act.
        Lisäksi Ääkkösnimet on kirjoitettava malliin Ä=ae eli Mäkelä = Maekelae.
        Jos nimet eivät täsmää, on mahdollista, että matka keskeytyy.


      • ...
        wysig kirjoitti:

        Nimien pitää olla oikein.
        Suomessa ja ulkomailla tapahtuvassa matkustamisessa sinun eka etunimesi riittää. USA:n sisäisillä lennoilla vaaditaan koko nimi nykyään. Nk Secure Flight Act.
        Lisäksi Ääkkösnimet on kirjoitettava malliin Ä=ae eli Mäkelä = Maekelae.
        Jos nimet eivät täsmää, on mahdollista, että matka keskeytyy.

        mulla ois huomenna lähtö kyprokselle ja nyt vasta tajusin että lipussa on nimi väärin kirjotettu, mutta virhe ei ole kovin iso, mun nimi kirjotetaan yhdellä i:llä mutta lipussa siinä on kaksi ja lisäksi käytetty kutsumanimeä eikä ensimmäistä, niin mietin että haittaakohan tuo ? monta kertaa olen lentänyt niin että nimi on kirjotettu kahdella i:llä mutta noissa vanhoissa käytetyissä lipuissa mitä on vielä tallella on myös ensimmäinen nimi mukana että en tiedä lasketaanko virhe sitten isommaksi kun ensimmäinen nimi puuttuu ja toinen kirjotettu väärin.


      • raeaetaeli
        wysig kirjoitti:

        Nimien pitää olla oikein.
        Suomessa ja ulkomailla tapahtuvassa matkustamisessa sinun eka etunimesi riittää. USA:n sisäisillä lennoilla vaaditaan koko nimi nykyään. Nk Secure Flight Act.
        Lisäksi Ääkkösnimet on kirjoitettava malliin Ä=ae eli Mäkelä = Maekelae.
        Jos nimet eivät täsmää, on mahdollista, että matka keskeytyy.

        "Lisäksi Ääkkösnimet on kirjoitettava malliin Ä=ae eli Mäkelä = Maekelae."

        Alan ammattilainen kyllä buukkaa Makela ja Hamalainen.


      • wysig
        raeaetaeli kirjoitti:

        "Lisäksi Ääkkösnimet on kirjoitettava malliin Ä=ae eli Mäkelä = Maekelae."

        Alan ammattilainen kyllä buukkaa Makela ja Hamalainen.

        Alan ammattilaiset varaavaat esimerkiksi Ä:n AE:na.
        Myös sisäasiainministeriön ohjeet vaativat sitä.
        Se on myös kansainvälinen standardi. Suomessa on vain yleisesti poikettu tästä

        Kun viranomaiset (varsinkin heidän tietokoneensa) vertaavat passia ja nimeä lentolipussa, ne eivät täsmää, mikä voi johtaa maahantulon epäämiseen ja käännyttämiseen rajalta. Vähintäänkin se yleisesti johtaa pidempään maahantuloprosessiin.
        Mutta matkustaja on itse vastuussa omista matkustusasiakirjoistaan.


      • 8765432
        wysig kirjoitti:

        Alan ammattilaiset varaavaat esimerkiksi Ä:n AE:na.
        Myös sisäasiainministeriön ohjeet vaativat sitä.
        Se on myös kansainvälinen standardi. Suomessa on vain yleisesti poikettu tästä

        Kun viranomaiset (varsinkin heidän tietokoneensa) vertaavat passia ja nimeä lentolipussa, ne eivät täsmää, mikä voi johtaa maahantulon epäämiseen ja käännyttämiseen rajalta. Vähintäänkin se yleisesti johtaa pidempään maahantuloprosessiin.
        Mutta matkustaja on itse vastuussa omista matkustusasiakirjoistaan.

        Et oo tainnu alalla työskennellä..


      • PelotonPelle16
        wysig kirjoitti:

        Alan ammattilaiset varaavaat esimerkiksi Ä:n AE:na.
        Myös sisäasiainministeriön ohjeet vaativat sitä.
        Se on myös kansainvälinen standardi. Suomessa on vain yleisesti poikettu tästä

        Kun viranomaiset (varsinkin heidän tietokoneensa) vertaavat passia ja nimeä lentolipussa, ne eivät täsmää, mikä voi johtaa maahantulon epäämiseen ja käännyttämiseen rajalta. Vähintäänkin se yleisesti johtaa pidempään maahantuloprosessiin.
        Mutta matkustaja on itse vastuussa omista matkustusasiakirjoistaan.

        Kertoisitko, mikä sisäministeriön ohje on kyseessä? Entä mikä on kansainvälisen standardin ISO-numero ja sovellutusala?

        Muussa tapauksessa täytyy olettaa, että kirjoitat luulojasi.

        Sen ainakin tiedän, että eri lentoyhtiöillä on asiassa eri käytäntöjä. Jotta asia olisi vielä hankalampi, näkyy varausta netissä tehtäessä ja varausvahvistuksessa yleensä nimi sellaisena kuin asiakas on sen kirjoittanut, esimerkiksi niin, että siinä on Ä, vaikka lipun tietoihin menee todellisuudessa jotain muuta.


      • jos se on mahdollista
        wysig kirjoitti:

        Alan ammattilaiset varaavaat esimerkiksi Ä:n AE:na.
        Myös sisäasiainministeriön ohjeet vaativat sitä.
        Se on myös kansainvälinen standardi. Suomessa on vain yleisesti poikettu tästä

        Kun viranomaiset (varsinkin heidän tietokoneensa) vertaavat passia ja nimeä lentolipussa, ne eivät täsmää, mikä voi johtaa maahantulon epäämiseen ja käännyttämiseen rajalta. Vähintäänkin se yleisesti johtaa pidempään maahantuloprosessiin.
        Mutta matkustaja on itse vastuussa omista matkustusasiakirjoistaan.

        Ei ole mun murheeni jos jokin muuntokone muuntaa sen Ä:n A:ksi tai AE:ksi, mutta jos se hyväksyy Ä:n niin kirjoitan se Ä:ksi.

        Useimmiten siitä on tullut A.


      • wysig
        PelotonPelle16 kirjoitti:

        Kertoisitko, mikä sisäministeriön ohje on kyseessä? Entä mikä on kansainvälisen standardin ISO-numero ja sovellutusala?

        Muussa tapauksessa täytyy olettaa, että kirjoitat luulojasi.

        Sen ainakin tiedän, että eri lentoyhtiöillä on asiassa eri käytäntöjä. Jotta asia olisi vielä hankalampi, näkyy varausta netissä tehtäessä ja varausvahvistuksessa yleensä nimi sellaisena kuin asiakas on sen kirjoittanut, esimerkiksi niin, että siinä on Ä, vaikka lipun tietoihin menee todellisuudessa jotain muuta.

        On olemassa ISO standardi 7501 koneluettavista passeista, joka on ICAO:n (International Civil Aviation Organization) aloittama. Sen ICAO:n ohjeen Suomikin on ratifioinut, minkä vuoksi sisäasianministeriö on luonut ohjeet passista ja nimien kirjoittamisesta, mikä seuraa ICAO:n ohjetta.


    • yksi kirjain välissä

      Heippa. sukunimen ensimmäinen kirjain voi olla merkittäväkin. Mutta jos esimerkiksi kuten itselläni kävi kirjoitin Krisiina, vaikka piti olla Kristiina, se hyväksyttiin koska yhden kirjaimen keskellä ei vaikuta, joten itselläni ainakin putosi iso taakka harteilta kun luulin että pitää maksaa siitä se kuuluisa 100 euroa, matkan varasin Supersaverilta myös.

    • 54646546445

      Hyvä kommentti kysymykseen, joka esitettiin yli kolme vuotta sitten...

    • Hyvä kysymys

      Mitä luulette jos Ryan Airin lipussa on väliviivallisesta etunimestä jätetty se jälkimmäinen pois? Eli Jari-Matti Virtanen onkin muodossa Jari Virtanen. Haittaakohan tuommoinen?

      • dds1

        ei


    • miehaluunlentää

      Karista tuli Mari, haittaaxe??

    • hehhee

      Varmaan käyty jo täällä läpi, mutta varmistan vielä. Eli varasin lennon itselleni köpikseen ja takasin helsingistä. Unohdin kuitenkin laittaa toisen nimeni varaukseen. Aiheuttaako tämä toimenpiteitä?

      • Ekaa kerta lennolle

        Minulle kävi aivan samalla tavalla ja lento on huomen aamulla! Päästääkö Norwegian silti lentämään (Suomen sisällä) ilman lisämaksuja? Apua! :c


      • "lisämaksu kiitos"
        Ekaa kerta lennolle kirjoitti:

        Minulle kävi aivan samalla tavalla ja lento on huomen aamulla! Päästääkö Norwegian silti lentämään (Suomen sisällä) ilman lisämaksuja? Apua! :c

        En ole ikinä laittanut toista nimeä varaukseen ja olen lentänyt ahkerasti vuosia. En tosin käytä halpalentoyhtiöitä. Eikös ne mielellään rahasta kaikella mahdollisella? Tässä olis varmaan hyvä paikka pyytää lisämaksua.


    • päästään vialla

      Onpas ylläpidon horolouski rouva innokas. Tätä samaa supersaveria työntää monelle sivustolle. Nyt on päivittänyt kulut. Nimen korjaus maksaa 750,00e

      • Voi paska!

        TÄNÄÄN SUPERSAVER ILMOITTI, ETTÄ HEIDÄN KULUNSA NIMEN KORJAAMISESTA (1 KIRJAIN KESKELLÄ ETUNIMEÄ) MAKSAA 100EUROA JA LENTOYHTIÖ PERII LISÄKSI 120 EUROA. LISÄKSI KIRJOITETAAN UUSI LIPPU, JOKA MAKSETAAN LUOTTOKORTILLA...RIITTÄÄKÖHÄN 750 EUROA...?


      • Voi paska! kirjoitti:

        TÄNÄÄN SUPERSAVER ILMOITTI, ETTÄ HEIDÄN KULUNSA NIMEN KORJAAMISESTA (1 KIRJAIN KESKELLÄ ETUNIMEÄ) MAKSAA 100EUROA JA LENTOYHTIÖ PERII LISÄKSI 120 EUROA. LISÄKSI KIRJOITETAAN UUSI LIPPU, JOKA MAKSETAAN LUOTTOKORTILLA...RIITTÄÄKÖHÄN 750 EUROA...?

        Mikä on lentoyhtiö tässä keississä? Mun ei tarvii maksaa Supersaverille mitään kun ostin premium tuen mut lentoyhtiö todennäköisesti veloittaa toisen nimen puuttumisesta aika messevästi. Itellä on Malysian Airlines ja matka on Balille. Nimien pitää olla kuulemma samat kuin passissa. Näin sanoi lentoyhtiö. Kunhan nyt vaan sais ton toisen nimen lisättyä niin ihan sama. Lippu makso yli tonnin niin ei huvita heittää sitä roskiin varsinkin kun kyse on tyttären ylioppilaslahja matkasta. Asia on nyt hoidossa Supersaversillä mutta en ole kovin vakuuttunut heidän ammattitaidostaan. Tähänastinen toiminta ollut senverran avutonta.


    • 2013

      Ryanairilla matkustavalla voi olla nimessä yksi kirjain väärin.

    • mara vai tara

      Kotisohvalla menee halvimmalla, kaljatarjoilukin pelaa koko reissun.

    • matkailija*

      Eipä tuo väärin varaustilanteessa kirjoitettu nimi vaikeuttanut reissua. Mennen ja tullen kanarialle ja ei mitään ongelmia.

      Aikaisemminkin olen joskus nimeni väärin kirjoittanut ja pyysin matkan järjestäjää korjaamaan sen. Ei se mitään maksanut, vaikka joku tuossa ylempänä ketjussa kertoi, että maksaa . Ei muuten maksa mitään. Häiriköitten paskanjauhantaa koko juttu.

      Satavarmasti pääsen taas syksyllä matkalle, vaikka kirjoittaisin varaukseeni äitini nimen.

    • nimetnimet

      Tein varauksen Wizzairille, nimet ihan oikein kirjoitettu muuten, mutta huomasin, että en laittanut etu- ja sukunimeen isoa alkukirjainta vaan kaikki kirjoitettu pienillä kirjaimilla. Pystynkö korjaamaan vielät isot alkukirjaimet, kun teen tsekkauksen netin kautta vai haittaako tuo edes mitään. Kuitenkin nimet oikein kirjoitettu muuten, ei puutu kirjaimia eikä ole liikaa....

    • Villi veikkaus

      Yleensähän lentolipuissa lukevat nimet ovat kirjoitettu pelkästään ISOILLA KIRJAIMILLA, joten en usko tuon olevan tosiaankaan mikään ongelma...

    • pienet kirjaimet

      Mutta pystyykö tuon vaihtamaan vielä, kun tekee tsekkauksen netin kautta? Siis kirjoittamaan nimet isoilla kirjaimilla uudelleen? EI varmaankaan....vai?

    • Veikko Nieminen

      Olin tarmokas ja hommasin koko meidän hiihtoporukalle lentoliput supersaverin kautta Müncheniin. Yhden kaverin nimeen tuli yksi ylimääräinen kirjain (näppäinhäiriö :)). Pertti tuli kirjoitettua Perttii. Onko kellään kokemusta vastaavasta ja kannattaako vaivautua lufthansalle edes mainitsemaan asiasta?

    • Turhaankohuolestunut

      Varasin itselleni ja tuttavalleni netissä AirBerlinin lennot. En nähnyt hänen passiaan, enkä huomannut tarkistaa asiaa, joten etunimeksi tuli puhuttelunimi = toinen etunimi.. Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? Syntymäaika on kuitenkin oikein, ja sitä kysyttiin varauksessa.

    • hmmmmm

      Miten mahtaa käydä tosiaan, jos toinen nimi puuttuu?

    • AsioitaSeurannut_

      Mikä tämä tällainen "HKI" lentokenttä oikein on? HEL on tuttu, mutta entä tämä toinen?

    • Anonyymi

      Voinko matkustaa, jos olen kirjoittanut lippussa vain kutsumanimi, mutta minulla on 3 nimiä passissa?

    • Anonyymi

      Tilasin just Superseiveriltä lennot Baliin ja takas. Unohdin kiireessä laittaa tyttäreni toisen nimen ja nyt sen lisääminen on osoittautunut järjettömän vaikeaksi. Finnairin mukaan toista nimeä ei edes tarvitse laittaa mutta mitenköhän on Malesian lentoyhtiön kanssa? Onko kellään kokemusta?

      • Anonyymi

        Tuo nimivaatimus vähän vaihtelee. Itse buukkasin aurinkomatkojen löhöilyloman ja siinä ohje oli laittaa etunimestä vain passissa oleva ensimmäinen nimi. Aasiassa vaativat yleensä, että nimi on täydellisesti, johtuu kai siitä, että lennolla olisi tyypillisesti useita samannimisiä, mikäli paikalliset nimet kirjattaisiin tuolla Finnairin sallimalla periaatteella. Esimerkiksi Vietnamissa olisi 200 paikkaisella lennolla 10-20 Thi Tran nimistä. Tai Koreassa koneessa olisi aina muutama Yi Lee.
        Finnairin ohje saattaa aiheuttaa hämmennystä tuollaisen aasialaisen nimen haltijalle, joka ei esimerkiksi pidä Thi-alkua nimessä vielä nimenä ollenkaan, mutta Finnairille sekin kelpaa nimeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      7522
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      52
      5638
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      66
      3150
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2673
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1628
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      203
      1494
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1129
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      327
      1107
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      250
      1091
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      966
    Aihe