Näin myöhemmin olen ruvennut miettimään alkoiko syömishäiriöni jo vuosia sitten, bedillä. Haluaisin kysyä teidän mielipidettänne asiasta, eli miltä kuulostaa?
Kun rupesin enemmän itsenäisesti käymään kaupassa tuossa 12-13-vuotiaana, minulla oli tapana ostaa sieltä jotain herkkuja, karkkeja sipsejä jne. Kauppareissuni lisääntyvät aika nopeasti, joka päivä olisi koulun jälkeen tehnyt mieli käydä hakemassa jotain. Keskimäärin kävin kuitenkin kaupassa varmaan n. 3-4 kertaa, joista vähintään yksi oli sellainen, jolloin saatoin ostaa esim. 300g-500g irtokarkkeja, ison pussin sipsejä, kermaviiliä & dippiä ja limsaa. Viikonloppuna sitten vanhemmat ostivat taloon jotain herkkuja lisäksi. Se, että aloin käydä kaupassa noin usein, ja että mun piti saada ostaa paljon kaikkea, sai mut tuntemaan hirveesti häpeää. Kuljetin herkut repussani kotiin ja sitten salaa mätin niitä omassa kämpässä. Välillä homma meni niinkin vainoharhaseksi että pelkäsin, että joku kuulee kun sipsipussi tms. rapisee, tai haistaa jotain, ja ajattelin kaikkea että "kaupan kassat varmaan kelaa et mä oon kauhee possu". Pelkäsin joka kerta, että törmäisin kaupassa vahingossa johonkin tuttuun, joka näkis mun ostokset. Mietit varmaan, et miten mulla oli rahaa tällaseen? Eihän mulla ollutkaan. Idiootti-minä, rupesin varastamaan perheenjäseniltäni rahaa mässäystäni varten. Ja ajanmittaan se tietysti huomattiin. Kadun, paljon.
Vaikka harrastin tätä 2-3 vuotta, en silti lihonut koskaan ylipainoiseksi. Paino kylläkin nousi hurjaa vauhtia, seiskalla painoin ehkä n. 52 kg, ja ysillä sitten jo 60kg (olen 160cm). Häpesin ja inhosin koko tämän ajan ulkonäköäni, kuten tosin vieläkin. En koskaan tullut tuolloin ajatelleeksi, että minulla voisi olla syömishäiriö, vaikka toki tiesin ettei käyttäytymiseni ole mitenkään 'normaalia'. Ahminta kuitenkin loppui aikanaan, samoihin aikoihin kun peruskoulukin. Sitten tulikin ensin ortoreksia-vaihe, sitten anoreksia ja myöhemmin sen rinnalle vielä bulimia-oireita. Tällähetkellä painan 48-49 kg, eikä syömiskäyttäytymistäni oikein terveeksi voi sanoa.
Mulla noista BED:n oireista vahvimpana tuntui tuo salailu ja häpeän tunne. En koskaan oksentanut, vaikka olikin huono olo. Sain vain siitä herkkujen mässäyksestä jonkinlaista tyydytystä, mitä en muualta saanut.
Toivon, että ette loukkaannu kirjoituksestani, tiedän että monet bedistä kärsivät ahmivat paljon enemmänkin kerrallaan, mutta minulla se loppui aina tiettyyn pisteeseen, jonka jälkeen tuli usein huono olo, ja ajatteli että "ei enää koskaan näin."
Olen kiitollinen vastauksista.
Tämä BEDiä?
2
519
Vastaukset
- ex-BED
lievästi BED:ltä, koska minulle tuli ensimmäisenä mieleen vanhoista syömistottumuksistasi melko yleinen tunnesyöminen, tosin aina ne eivät ole syömishäiriöitä sillä niin moni ihminen syö tunteisiinsa. Syömishäiriöön liittyy niin paljon muutakin mitä korvien välissä on.. Esim. BED:iin liittyy vahvasti häpeäminen, uuden elämän vannottaminen ahmimiskohtauksen jälkeen mitä ilmeisesti podit sekä salailu, BED:in liittyy toki myös tunteet ja alitajuiset ahdistukset joiden purkaminen kohdistuu ruokaan ja sen tuomaan mielihyvään, ja vain ruokaan ja sen tuomaan mielihyvään. BED:stä voidaan puhua oikeastaan silloin, jos ruoka alkaa pelaamaan liian isoa roolia ajatuksissa ja tulevaa ahmintaa aletaan odottaa ynnä aikasemmin mainitut asiat. Se on kun syö, tietämättä miksi, muttei osaa myöskään lopettaa ja silloin syödään oikeastaan mitä vaan. Itse entisenä BED:läisenä siirryin siitä suoraan bulimiaan, siitä anoreksiaan kun ruoasta sekä oksentelusta tuli vihollinen ja pakonomaisesti, suorastaan neuroottisesti pyrin liikkumaan määrän x joka päivä. Jos en liikkunut tai en jaksanut, se oli korvattava seuraavana päivänä tuplamääränä mitä olin itselleni tavoitteeksi asettanut. Tämä vain siksi, että voisin "hallita" elämääni, kehoani ja tuntea itseni terveeksi. En koskaan laihtunut laihaksi, edes hoikaksi, sillä vuosien ahmiminen kyllä oli tuonut reilusti kiloja, mutta anoreksia on korvien välissä ja laihduin siinä semmoset 20 kg.
Työterveyslääkäri oli tarkkana rutiinitarkastuksessa kun rupateltiin niitä näitä ja patisti mut lopulta hoitoon. En olisi itse edes tajunnut syömishäiriötäni ilman lääkärin ja ulkopuolisen apua, sillä mulle se oli normaalia tuntea nälkää, liikkua tavoitteiteni mukaisesti ja myös se ahdistus, paha olo ja stressi mikä omista pakkomielteistäni tuli oli mulle ihan normaalia arkea: kaikki varmaan potee samaa joten olin normaali ja ne kuuluivat asiaan.
Mutta joo, BED loppui minullakin, nimittäin bulimiaan. Nyt kun olen saanut minäkuvaani kuntoon, on ruokailukin jo paljon kivempaa ja olen suorastaan rakastunut ruokaan! Mikä parasta, se ei lihotakaan eikä pahemmin aiheuta enää olankohautuksia isompia reaktioita tunteissani. En tiedä mikä on tullut, mutta luulen, että sisäinen epävarmuuteni ja lääkäreiden huolenpito ja välittäminen on saanut mut tuntemaan ihmisen arvoiseksi, että minusta välitetään sellaisena kuin olen ja en ole yksin. Mun ei tarvitsekaan ahmia tai näännyttää itseäni, vahtia ja stressata ulkoisen olemukseni puolesta että täytänkö tietyt kriteerit.. Toivotan itse, kaikille ja jokaiselle syömishäiriötä sairastavalle paljon voimia, sillä jos et itse voi rakastaa itseäsi se ei tarkoita ettei kukaan muu voisi. Jokaisesta välitetään, kun tajuaa vaan hakea apua ja ahdistus ei voi olla elämälle ominainen tunne. Jos ahdistaa, hae apua äläkä häpeä olla sitä mitä olet - Louisa
Mulla on myös ollut useita vuosia tollasta, seiskalta tähän päivään, ja olen nyt 18-vuotias. Kun ahmin, minulla ei ole edes nälkä, ja syötäväksi kelpaa mikä vain. Eilen söin kokonaisen kinkkupiirakan yksin. Hyvä etten vuokaakin nuollut.
Paino on sahaillut 68-58 välillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006168Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031397Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61266