Itsensä satuttaminen

ei halua kuolla

Onko muita kaksisuuntaista sairastavia joilla tulee itsetuhoisia ajatuksia/tekoja, ilman että haluaa oikeasti edes kuolla? Luin että voisi liittyä epävakaaseen persoonallisuushäiriöön, mutta kuuluuko kaksisuuntaiseen moinen toiminta? Ihan kauheaa kun kesän aikana ainakin kaksi kertaa käynyt jo niin että olen tehnyt jotain joka vaikuttaa itsemurhayritykseltä, mutta ihan oikeasti en halua kuolla! Olenko oikeasti vaan niin hullu ja sairas, vai onko tälle olemassa selitys... En osaa mitenkään selittää toimintaani, asiat tapahtuu aina ennalta suunnittelematta, alkoholinvaikutuksen alaisena. Onkohan minulla väärä lääkitys (mielialalääke ketipinor), auttaisikohan jos vaihtaisi vaikka mielialantasaajiin?

Haluaisin vaan olla onnellinen ja tyytyväinen elämääni jossa ei periaatteessa ole mitään vikaa, mutta pelottaa että joku kerta impulsiivinen toiminta vie minulta hengen. En usko että osastolle meneminenkään auttaisi.. Ja tiedän että moni varmaan sanoo että nämä teot ovat vaan huomionhakua tai avunhuutoa, mutta mikä tähän auttaisi?

Onko KETÄÄN kenellä olisi samanlaista ongelmaa?

11

997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bippolin

      Kyllä meitä, joilla on tai on ollut itsetuhoisia ajatuksia ja itsemurhayrityksiä on paljon. Mielestäni osastohoito on paikallaan silloin, kun itsetuhoisia ajatuksia on jatkuvasti ja toteuttaminen on lähellä. Osastolla on turvassa ja lääkitys saadaan toivon mukaan säädettyä kohdalleen.
      Kaksisuuntaisen itsemurhayritykset eivät ole huomionhakua vaan oire vakavasta sairaudesta.
      Jaksamista sinulle; älä menetä toivoasi.

      • Hei bibbolin!
        Sairaalas hoitaja sanoo että olisi paras tulla tänne ainakin viikoksi mutta sitten ei löydykään ketään lähetteen kirjoittajaa. Että kyllä ranteet auki pääsee mutta muutoin ei..........:(


    • yksi isosta joukosta

      Tosi monilla on tätä itsetuhoista ajattelua/yrityksiä ja tulee niitä itsemurhiakin. Sairaala kai paras paikka jos nämä ajatukset alkavat vallata mieln voimakkaasti. Jos tautisi nopeasti heilahtelevaa sorttia kannattaa ehkä tavat terapeuttia/hoitajaa/lääkäriä usein jos tällaista on.

      Lääkkeiden tai muun hoidon tarkistaminen ainakin välttämätöntä. Älä jätä itseäsi yksin hautomaan näitä! Puhu jolle kulle ja mieluiten tee jotain vointisi parantamiseksi ei-itsetuhoisin keinoin.

      Varo alkoholia. Älä pidä ylimäär.lääkkeitä kotona.

      • ei halua kuolla

        Onko teistä vastanneista kumpikaan ollut osastohoidossa itsetuhoisuuden takia? Kauanko siellä pidetään? Välillä on melko "normaalikin" olo, ja pystyy ottamaan alkoholia ilman seurauksia, mutta joskus näitä tekoja tulee kuin salamoita kirkkaalta taivaalta. Kaikki voi tuntua olevan hyvin, mutta silti teen jotain mikä vie sairaalaan.
        Puhuttu on psykiatreille sun muille, ja lääkitystä nostettu mutta kokoajan pelkään mitä seuraavaksi sattuu. Minulla on paljon lääkkeitä kotona, ja tavallaan pelkäänkin että ottaisin yliannostuksen. Ihan kauheaa!!!

        Kun olisi vaan hyvä olla.


      • Parantuva siipirikko
        ei halua kuolla kirjoitti:

        Onko teistä vastanneista kumpikaan ollut osastohoidossa itsetuhoisuuden takia? Kauanko siellä pidetään? Välillä on melko "normaalikin" olo, ja pystyy ottamaan alkoholia ilman seurauksia, mutta joskus näitä tekoja tulee kuin salamoita kirkkaalta taivaalta. Kaikki voi tuntua olevan hyvin, mutta silti teen jotain mikä vie sairaalaan.
        Puhuttu on psykiatreille sun muille, ja lääkitystä nostettu mutta kokoajan pelkään mitä seuraavaksi sattuu. Minulla on paljon lääkkeitä kotona, ja tavallaan pelkäänkin että ottaisin yliannostuksen. Ihan kauheaa!!!

        Kun olisi vaan hyvä olla.

        Anna liiat lääkkeet jollekkin luotettavalle ystävällesi säilytykseen, haet sitten häneltä vain sen määrän mitä tarvitset, niin ettei kotonasi ole liikaa lääkkeitä.

        Älä myöskään arkaile hakeutua sairaalahoitoon jos itsetuhoajatukset ovat usein päällä.
        Olet ARVOKAS ihminen, ainutlaatuinen, et saa antaa minkään pikku pirun ajaa elämääsi tuhoon !
        Olen varma että elämällä on sinun varalle paljon hyvää, upeita päiviä, vaikka nyt onkin vaikea ja ahdistava vaihe. pääset kyllä yli tästä kun vain nyt HUOLEHDIT itsestäsi etkä jää heitteille.

        Ahdistus on kuitenkin HOIDETTAVISSA eikä ole häpeä ottaa kaikkea apua vastaan mitä voit saada ,lääkkein tai terapioin . Sairaalassa olo jos auttaa sinua edes vähänkään ,niin menet sinne ilman muuta, eikö niin ?

        Myöhemmin kun pääset pahimman yli ja elämä taas hymyilee, olet kiitollinen siitä sairaalajaksosta että sinne sittenkin menit.
        Lisäksi suosittelen että rukoilisit että jeesus auttaisi sinua, se ei ole hullutusta vaan asia joka minulle toi lopulta vapauden peloista ja ahdistuksista.
        Nyt käyn hengellisissä tilaisuuksissa ja luen raamattua itsekkin , etsin rauhoittavia ja rohkaisevia Raamatunkohtia kuten Psalmi 91 ja Psalmi 23. Kyllä näistä aina tulee parempi olo!


      • ponh
        ei halua kuolla kirjoitti:

        Onko teistä vastanneista kumpikaan ollut osastohoidossa itsetuhoisuuden takia? Kauanko siellä pidetään? Välillä on melko "normaalikin" olo, ja pystyy ottamaan alkoholia ilman seurauksia, mutta joskus näitä tekoja tulee kuin salamoita kirkkaalta taivaalta. Kaikki voi tuntua olevan hyvin, mutta silti teen jotain mikä vie sairaalaan.
        Puhuttu on psykiatreille sun muille, ja lääkitystä nostettu mutta kokoajan pelkään mitä seuraavaksi sattuu. Minulla on paljon lääkkeitä kotona, ja tavallaan pelkäänkin että ottaisin yliannostuksen. Ihan kauheaa!!!

        Kun olisi vaan hyvä olla.

        mutta olen ollut itsetuhoisuuden takia useasti sairaalassa. Pääsin itsetuhoisuudesta viim kerralla, joka oli kolmen kuukauden pituinen reissu. Lyhyemmistä hoidoista (1-4 viikkoa) ei oikein ollut mulle hyötyä. Tuon viimeisen reissun jälkeen en ole sitten ollut sairaalassa kolmeen vuoteen ja aika hyvin menee.


    • dubbie

      Kolme yritystä takana... Jokainen oikeasti sellainen, että halusin kuolla. Kerran suunnittelin kaiken tarkasti siivoamisesta suihkuun ja vaatetukseen asti. Toisella kerralla suoraan sanoen vain sekosin, että minua ei tänne ole tarkoitettu eikä kukaan hyväksy tai halua minua, vaikka olin juuri löytänyt elämäni miehen (1½v. yhdessä jo). Lähetin kaikille viestin hyvästi ja kahlitsin itseni asuntoon. Jälkeenpäin on todella ihmetelty, miten mieheni onnistui kiskaisemaan oven auki, koska olin kiristänyt sen jotenkin kettingillä johonkin kiinni. Viimeinen kerta oli vain naksahdus 'nyt kuolen'. Tekotavoilla ei niinkään väliä ole, mutta jokaista kertaa kadun nykyään. Olen tajunnut kuinka kamala asia itsemurha on, vaikka niitä tärkeitä läheisiä ja ystäviä ei montaa olekaan. Parin vuoden sisään on mennyt kolme ystävääni iältään 19-22v., kaikki omin neuvoin. En halua kenenkään kokevan samanlaista surua ja tuskaa, jonka jokainen kävi läpi noissa kuolemantapauksissa. Nämä ihmiset koskettavat edelleen ja tulevat mitä oudoimpina hetkinä mieleen. Usein pysähtyy miettimään suunnitelmia, joita ei ehditty toteuttaa tai mitähän se ja se tekisi tällä hetkellä... Itsemurha on minusta yksi kamalimmista asioista, enkä halua toteuttaa sellaista, vaikka usein mielessä käykin masennuksen ollessa pahimmillaan. Korkeintaan teen itselleni jotain lievää, mutta siitäkin yritän eroon, koska jo sekin satuttaa läheisiä.

      Paljon, paljon rohkeutta kaikille, joilla itsemurha pyörii mielessä! Jokaisella on tarkoitus täällä. Sen ymmärtää, kun uskallat katsoa lähelle. Älä mieti, mitä muut tekevät. Sinun olemassaolo on tärkeää, oli elämäntehtäväsi mikä vain!

      Haluaisin halata teitä kaikkia, joilla on vaikeaa. Tsemppiä ihan hirveän paljon!
      *virtuaalihali*

      • Ei halua kuolla

        Kiitos vastauksista todella paljon..Ja tuesta, sitä tarvitaan...


    • Tuskaa

      ON täällä vuosien päässä toinenkin! Miksi kukaan ei ole tähän vastannut sulle mitään.
      Minä huutelen nyt vaikka bittiavaruuteen - ON ON ON TÄÄLLÄ SAMANLAINEN. Mutta elämä ei ole kivaa ilman sairauttakaan.
      Syön tai söin tasaajia ja silti tuli itsetuhojuttuja. Liikaa lääkkeitä alkon kans tai ilman, viiltelyä ym. ja olen jo 55 v. ämmä ja eläkkeellä tämän paskataudin takia. Minullakin seronil ja ex-seroguel plus se lamictal jonka lopetin....yllätys, yllätys en silloin kun oli hypoa vaan silloin kun oli aivan kamalaa. Koin että turhaan syön. Nyt olen juonut aika lailla ja lekuripulan takia olen tuuliajolla. Ahdistukseen rivatrilia, triptyliä unta antamaan...........ja KYLLÄ lisänä taitaa olla jotain peroonallisuushäiriötä. Miten ihmeessä kestin työelämässä niin v..un kauan. Lapsena jo 11v piti olla torilla myymässä. Peruskoulun loppuessa sain pitää kk:n loman ja sitten ruokarahoja tienaamaan. Olen eläkkeeni ansainnut mutta tätä kohtaloa EN EN!!!!

    • ihmemaassa

      Tässä yksi. Mulla kaksisuuntainen vielä nopeasyklisenä versiona. Olen diagnoosin vasta saanut ja tuntuu että pyörä pyörii vain kokoajan kovempaa ja menen vain kokoajan alemmas.. Uutena tullut viiltely. Pieninkin vastoinkäyminen (siis normaalille ihmiselle aivan mitätön), saa mut aivan tolaltani, menen täysin sumuun ja otan veitsen. En edes seuraavana päivänä muista tapahtumien kulkua kunnolla. Vähän aikaa sitten otin myös pienen vastoinkäymisen yhteydessä viinaa ja lääkkeitä sekaisin. Sairaalaan en mennyt ja lääkkeet olivat sen verran mietoja, ettei kummempaa tapahtunut.

      Hypomaanisena/maanisena tuntuu etten ole ollenkaan sairas ja nolottaa itsetuhoiset ajatukset ja teot. Ajattelen, että olen vain kuvitellut koko sairauden.

      Osasto olisi varmaan tarpeen.. Tällä hetkellä käyn kerran viikossa psykologilla. Jos vielä kerran vajoan alemmas, menen kyllä päivystykseen.

      Tämä sairaus on rankka, enkä olisi ikinä voinut kuvitella sairastuvani näin. Toivon kaikille parempia vointeja ja rauhallista syksyä.

    • 19+13

      Kyllähän tuota itsetuhoisuutta on itsellä ollut paljonkin. Tosin itsemuthayritykset on olleet ihan itsari mielessä toteutettuja. Kaikkea muutakin on ollut, Itsellä tosin ihan "selvinpäin" jos nyt masennuksen ja ahdistuksen sumentamana toimimista voi siksi kutsua.

      Osastolla olen viettänyt yhteensä noin kaksi vuotta elämästäni viimeisen kymmenen vuoden aikana. Viimeksi olin päiväosastolla 2012, sen jälkeen en missään. Joko eivät ota sisään(yleistä)tai sitten en jaksa hakeutua jos pärjään itsekseen(pelkään aina että torjuvat taas kuten yleensä, eli näkisin turhaa vaivaa). En tosin ole läheskään yhtä itsetuhoinen kun aiemmin, joskin ajatuksia on ajoittain paljonkin.

      Apua nyt en saa oikeastaan enää muutenkaan mistään kun polilta kirjotettiin ulos ihan selkeistä säästösyistä. Vastaus siihen että auttoivatko osastolla olot on kyllä, kuten myös pitkään kestänyt terapia. Ilman niitä ei tässä istuttaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3053
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      419
      2906
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      99
      2209
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1874
    7. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1868
    8. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1846
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1692
    Aihe