Hei,
toivon asiallisia vastauksia ja kokemuksia. Olen yrittänyt hakea tähän aiheeseen tietoa, mutta mistään en löytänyt mitään järkevää. Olen 24-vuotias nainen, 158 cm pitkä ja painan 54 kg ja olen pitkään ajatellut hankkivani koiran mieheni kanssa. Mieheni haluaa ehdottomasti ison rodun, siis ei mitään jättirotua, mutta kuitenkin "koirankokoisen" ja olemme nyt päätyneet leonberginkoiraan sen rotuominaisuuksien vuoksi, koira vaikuttaa täydelliseltä, mutta minua itseäni askarruttaa koiran koko.
Urokset voivat painaa jopa 80 kiloa, mutta en tiedä mitä keskimäärin. Nartut tietenkin vähemmän, mutta huonosti löytyi googlettamalla narttujenkaan painoja. Mies haluaisi uroksen, minä haluaisin nartun jo tuon koonkin takia.
Mieheni on kyllä itseäni yli 30 kiloa painavampi ja 20 cm pidempi, mutta pohdin vain mikäli itse lenkitän isoa koiraa yksin, niin pärjäänkö? Siis tottakai koulutus kaiken a ja o, vetämistä en aio sietää ym, mutta silti jos tulee jokin tilanne eteen, että koira innostuu tai jotain, pystynkö pitelemään koiraa? Toisaalta pystyykö iso mieskään pitelemään isoa koiraa sen innostuessa? Pystyykö ylipäänsä tuollaiset "innostumiset" sun muut kouluttaa pois koirasta? Tyhmiä kysymyksiä, mutta en ole omistanut koiraa, olen kyllä ollut muuten paljon tekemisissä pienempien rotujen kanssa. Neuvoja? Tuntuu pahalta, jos en oman kokoni takia pystyisi hankkimaan rotua, josta olen jo pitkään haaveillut. Harrastan kyllä voimaharjoittelua ja liikuntaa, etten mikään ihan lössykkä ole, mutta kuitenkin... Ajattelin joka tapauksessa, että narttu voisi olla hyvä ja jos esim. valitsee pentueen pienimmän nartun, niin tuskin siitä niin iso kasvaa, 30-50 kg?
Pienikokoinen omistaja+suuri koira
9
282
Vastaukset
- Miksi ei :)
Noo, kyllä voi reippaasti pienempikin koira innostua ja kunnolla riuhtasta - kyllä siinä talvella perseelleen lentää. Koiralla on kuitenkin todella suuret voimat, vaikka painaiskin "vain" 20kg. Niin että ei sitä voi aina ja aina ja aina hallita, mutta jos on hyvä koulutus, niin todella harvassa ovat ne kerrat koiran elämän aikana, kun sulle niin kävisi.. Koulutuksen tärkeyttä ei nyt voi liikaa korostaa.
Koska olet pienikokoinen, menkää ehdottomasti vielä varmuuden vuoksi ammatilaisen puheille, eli kysykää koirakouluttajalta neuvoja ja heti nappulasta alkaen pentukurssille :)
Ja hei, jos te kerran olette pitkään halunneet tän rodun koiran ja ootte asiaan kunnolla perehtyny ja asiaa tutkinu, niin tottakai te voitte sen ottaa. Ei voi koiran omistajalle painorajaa pistää :D Muuten ois kaikilla chihu hihnan päässä.- Mikä tahansa on rotu, niin koira on koulutettava.
Hanki siitä etukäteen tietoa, lue mahd paljon, eri koulukuntia on. Miknkäkokoinen koira tahansa riehaantuessaan kehittää uskomattomat voimat eli pienempikin voi riuhtoa itsensä halutessaan kevyesti irti, se ei ole kokoon verrannollinen noin suoraan.
Tutki rotuyhdistyksen sivuja, sieltä löytyy kaikki.
- pieni ja pippurinen
ei se ole koosta kiinni vaan asenteesta!! Itsekkin olen suht pienikoinen 164/56 ja hyvin pärjäisin isonkin koiran kanssa. Onnea koiran hankintaan!!
- Big dog <3
Ei se fyysinen koko ratkaise, jos henkistä vahvuutta löytyy! Minäkin olen sellainen 160cm ja hoikkavartaloinen, eli toisin sanoen pieni naisihminen :D Silti koirani on sellainen 50kg ja vahva, mutta ei ole koskaan ollut vaikeuksia pitää koiraa hallinnassa. Koiralle on opetettu miten hihnassa kuljetaan ja seuraa käskyjäni. Jos sanon, että "odota", niin koira pysähtyy (jos siis tuntuu, että se menee kuin tuulispää) :D Ja ei se koira siellä hihnan toisessa päässä niin vahva ole etteikö sitä saisi kiskottua mukaan. Jos ihmisen ja koiran suhde on kunnossa, niin kyllä se lenkkeilykin onnistuu ilman minkäänlaisia häslinkejä!
Tuo,että pärjäätkö,niin ei siihen varmasti voi kukaan sanoa.Se pärjääminen kun riippuu sinusta,saatko koiran henkisesti hanskaan,mikä on kaiken A ja O,koiran luonteestakin ja omista fyysisistä voimistasi.
Eli vaikka se koira olisi hyvin hallinnassa henkisesti,mistä hallinta lähtee,niin kyllä niitä tilanteita voi tulla,että voimaa tarvitaan.Varsinkin nuoren koiran kanssa.Ja mitä enemmän asuu paikassa,jossa koiralla on paljon ärsykkeitä,niin sen suurempi mahdollisuus on .Siinä mielessä on hyvä miettiä,että pystyykö sen koissun myös fyysisesti pitämään.Kenenkään koko ei ole pääpointti,vaan se voima,kuin myös tarvittaessa tekniikka,joka auttaa fyysisessäkin hallinnassa.Ja yksi tärkeä,koiranlukutaito,joka auttaa esim.tilanteitten ennakoinnissa.
Jos pentu on pieni tai pienin,se ei takaa sitä,että se myös jäisi pieneksi.Joskus jää,joskus ei.
Yksi juttu,mikä usein pitää paikkansa,varsinkin isoilla,koon arvioinnissa,on tassujen koko ;) Mitä isommat tassut,niin se usein on merkki tulevasta koosta.Mutta,ei tuokaan nyt mikään satavarma ennustamismuoto ole tokikaan.- atlatl
Sellaista koiraa ei olekkaan,jota ei tarvitsisi kouluttaa.
Ja koulutusta voi aloittaa jo ihan pennulle.
Esim ulkoillessa tai vaikkapa ovista mennessä ihminen menee aina ensin,se jo kertoo pennulle sen aseman laumassa.
Sillä sinä ja koirasi muodostatte koiralle lauman ja koiran arvo laumassa on aina alinna.
Te olette pomoja.
Voitte nyt jo katsella esim televisiosta kaikki mahdolliset koirankasvatukseen liittyvät ohjelmat.
Kirjastoista tai kirjakaupasta löytyy Cesar Millanin erinomainen koirankoulutuskirja.
Mies opetteli koirien koulutuksen nimenomaan seuraamalla miten villit koirat kouluttavat omat pentunsa ja se oppi tehoaa kaikkiin koirarotuihin.
Eli aivan hyvin voitte ottaa isonkin koiran,kunhan huomioitte myös sen että iso koira tarvitsee todella paljon liikuntaa.
Liikunnan puute kun on yksi syy,miksi koirat käyttäytyvät huonosti. - leonle
Oman kokemukseni mukaan leonberg käyttäytyy narussa erittäin hyvin, ei oikeastaan tarvitse edes koulutusta siihen. Muutenkin on suht helppo koulutettava ja käsiteltävä. Sitoutuu omistajaansa.
- Aloittaja
Kiitos kaikille rohkaisevista kommenteista ja neuvoista! Unelmani voi siis toteutua jokin päivä :)
- Jessya
Itse olen 16v nyt, ja meillä oli ensimmäinen koira Poju. Se oli Pk. Bernhardinkoira ja aloin pentuiän jälkeen ulkoiluttamaan sitä yksin taas vasta, kun se oli n. 5-vuotta, itse olin taas sillon 12v. Oli kyllä aika hassua kun koira on 81cm korkea ja tyttö taasen joku 143cm :D Nyt olen siis 16v ja meidän perheeseemme kuuluu Napolinmastiffi narttu, jolla on paljon (!) kovempi luonne kuin Bernhardilaisella. Hyvin olen silti pärjännyt vaikka itse sanonkin. Saan tytön hallittua, ja se on tällä hetkellä 64cm korkea ja todella massiivinen. TODELLA VOIMAKAS! Mutta ei muuta kuin tsemppiä teille! Hienosti täälläkin pärjättiin ensimmäisen ja ison koiran kanssa aikoinaan, oikea kasvatus ja ystävyys on kaiken a & o :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215784- 601947
- 251379
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2281202- 741115
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531067Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️661039Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1431036- 501012
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58975