Työelämävalmennus,kokemuksia?

Ninn61

Onko kellään kokemuksia työelämävalmennuksesta?

6

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanahirviö

      se on alunperin tarkoitettu sellaisille henkilöille, joilla on ollut vaikeuksia saada työtä esimerkiksi sosiaalisten rajoitteiden vuoksi. Niin ainakin jo tuo sanahirviö antaa ymmärtää. Jos se olisi hauska ja kiinnostava ja aktivoiva asia, niin se kiinnostaisi kyllä työttömiä, hakijoita olisi pilvin pimein. Kun minulle alkoi selvitä, että kohta joutuisin sellaiseen, tunsin kauhun väreitä selkäpiissääni. Minulla on 25 vuoden työkokemus aineenopettajana. Minun aineeni on ajettu alas kouluissa ja jäljelle on jäänyt vain muutama hassu osa-aikainen työtunti. En mitenkään voi ymmärtää millaista työelämävalmennusta minä tarvitsisin. Edessäni istunut virkailija omasi huomattavasti kevyemmän koulutuksen ja työkokemuksen kuin minä. Tulin ajetuksi suorastaan yrittäjyyteen kun muuta mahdollisuutta säilyttää oma arvokkuus edes ei enää ollut.

      • cv

        Päinvastoin työelämään valmennus voi olla uusi mahdollisuus uudenlaisiintyötehtäviin tai työuraan.
        Saat siellä ammattitaitoista opastusta uuden alkuun ja kartoitusta vahvuuksista sekä mahdollisuuksistasi.


      • Tyhjän päällä

        Olin itse menossa työelämävalmennukseen kovin odotuksin ja toivein. Ja höpö höpö! Haastattelijat laativat pinon A4:ia ja kaikki oli ihan tyhjänpäiväistä. Itse olen pitkälle koulutettu ja paljon työkokemusta. Ei varmaan sovi koulutetuille...jos ei ole koulutusta, sieltä varmaan saisi johonkin avustaviin tehtäviin harjoittelua? Kun ei yli viisikymppisiä enää töihin oteta, mennääänkö sitten eläkkeelle sovinnolla. Tulot kyllä tippuu rajusti-eipä varhaiseläkkeillä osteta mökkejä eikä matkoja...


    • LasAlmas

      Yleensä työelämävalmennus kursseilla ohjelma ja kurssientaso on todella kehnoa ja huonosti suunniteltua.
      Esimerkiksi täytetään päivästä toiseen erilaisia testejä ja analysoidaan niitä ilman todellista neuvontaa tai ohjausta. Harva kurssilainen yleensä saavuttaa kurssin alassa esitettyjä tavoitteita ja ohjaajatkin sen tietävät.
      Yleisiä tavotteita ovat koulutus tai työ paikan löytyminen ja se harvoin toteutuu kellään. ja lopuksi ainakin nuorille tarjotaan ainostaan työkokeilu tai harjoittelu paikkaa, mistä ei ole todellisia mahdollisuuksia siisrtyä, esimerkikisi yrityksen työntekijäksi. Varoitus! Monet yritykset suunnitellusti käyttävvät harjoittelijoita työvoimana ilman aikomusta palkata ketään koskaan.

      • *****

        homma koko työelämävalmennus, varsinkaan aikuisille, ehkä vajaakuntoisille jotka eivät ole töissä olleet, menettelee.


    • Nimetön-turku

      Itse olin ennen armeijaan menoa noin 6 viikkoa työelämävalmennuksessa... Eli siis nämä hommat työharjoitteluita joita saa työkkäristä siellä on sellanen kansio(ja joku ilmoitustaulukin) missä on kaikki ilmoitukset oma mielipiteeni kyseisesti hommasta on se ORJATYÖTÄ, eli paskaa korvausta sellaisesta hommasta mistä oikeaa työntekijä saisi 10x enemmän rahaa.

      Huom. Puhun tässä vain työmarkkinatuesta ei ole kokemusta muista ja kannattaa aina ottaa selvää niistä asiat voi olla muuttunut.

      Eli varsinaista palkkaa et harjoittelusta saa muuta kuin työkkärin maksavan rahat jotain ruokaraha juttui tulee kanssa... Sellainen jännä juttu tässä on jos asuu vanhempien luona ja he tienaavat niin paljon että olisit tällä alennetulla työmarkkinatuella (eli -50% sen takia koska "kela" katsoo että jääkaapissa on tarpeeksi ruokaa) eli jos pääset tällaiseen harjoitteluun pääset tuota -50% ei ole eli saat täydet korvaukset tämä on sama juttu on kaikissa työkkärin järjestämissä koulutuksissa (kunhan ne kestävät kokopäiväisesti ja 5 kertaa viikossa ainakin sellainen omakäsitys).

      Elikkä kannattaako ottaa työharjoittelu tai tämmöinen valmennus?
      No periaatteessa kannattaa koska siitä saa kuitenki sen työtodistuksen että on ollut tekemässä tätä tätä hommaa, jota voi sitä näyttää tulevassa työhaastettalussa on ainakin käynyt jossain eli se on tyhjää parempi kuitenkin.

      Työantajalla tälläinen harjoittelu voi ollakki sitten huonompi juttu sillä tämä harjoittelija voi LÄHTEÄ pois työstä heti kun saa oikean työn (ITSE ei kannatta kesken lopettaa koska sillon lähtee työkkäri rahat ja tulee joku karenssiaika ellei ole sitten joku hyväksyttävä syy esim. armeija, aloittaa ammattikoulun, amk tai oikean työn).

      Eli yleensä harjoittelut on aika syvältä, no tietenki jos asuu vanhempien luona ei saa täyttä työkkäri sitten voi ottaa ja silloin kannattaa hakea vain itseänsä kiinnostavia paikkoja siellä kansiossa on todella paljon sellasia PASK*JA joihin yritetään saada ns *ilmainen työntekijä* vaikka voitaisiin palkata oikeakin tekemään ne. Karu totuus on se, että jos ilmaisena saat jotain sillon sitä PITÄÄ HYÖDYNTÄÄ, yritykset/valtio/kaupungit todellakin hyödyntävät tätä.

      Jos sinulla ei ole mitään työkokemusta suosittelisin melkeen jotain vuokrafirmaa mieluimmin kuin tälläistä harjoittelua, hakee niissä kiinnostaviin paikkoihin on muutaman vuoden töissä ja sitten kinuaa ne työtodistukset ja hakee kunnollista paikkaa. Ja sitten sen verran jos erehtyt valitsemaan koulutuksen ei kannata kylläkään IT alalla kouluttautua ollenkaan ei ole mitään oman alan työpaikkoja(tai on mutta TODELLA VÄHÄN ja hakijoita on paljon) joihin otettaisiin ilman työkokemusta(ainakaan tällä hetkellä).
      PS: kirjoitusvirheitä on(joka taas ei kiinnosta minua)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1692
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1322
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1206
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1094
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      893
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      390
      837
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      805
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      133
      776
    Aihe