Kiinnostaa jehovantodistajat

Hietalan S.....67

Hei huomenta! Olen yli parikymppinen neitiihminen, kun minua on alannut kiinnostamaan jt oppi. Olen lukenut lehtiänne ja nettisivustoa ja nyt olen lukenut näitä suomi24:n sivuja. Eniten silmiini pistää se, miten te jehovantodistajat vastaatte mitä kummallisimpiin kysymyksiin ja jopa herjoihin.Te olette asiallisia ja lempeitä.Ette kosta pahaa pahalla. En halua osallistua oppiriitoihin, ainoastaan olen kiinnostunut raamatun tulkinnastanne. Minulla on monia kysymyksiä, joihin toivoisin vastauksia.Ja haluaisin kuulla(lukea)lisää. Esim. mihin minä menen, kuoltuani? Ja miten todella eroittaa ruumis-henki-sielu? Eikö henki ja sielu ole sama asia? Jos luterilaiselta kysyy, ei he tiedä.Toivon, ettei tätä ketjua pilattaisi, siis jos tästä tulee ketju.

45

743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyl näin on

löydät kaiken tarpeellisen kun vaivaudut lukemaan näitä muita ketjuja. Parhaimman neuvon saat entisiltä todistajilta, niiltä ketkä ovat löytäneet tiensä ulos vartiotornin aukosta.

• sekamelska

He opettavat ettei enkeleillä ole sielua mutta väittävät etä Jeesus on enkeli Mikael. Raamattu sanookin etä enkelit ovat palvelukseen lähetettyjä henkiä Hepr. 1:14. Jeesuksella on sielu Ap. t. 2:25 ,27.

• 5 + 4
    • Eikö totta
    • minä vaan

viestiketjun "ette vietä joulua " alta. Olen siellä 19.12 kommentoinut eroa sielun ja hengen välillä.

Muutoin on nuo Jehovan todistajien viralliset sivut mistä löydät sen tiedon mikä on totta opetuksissamme.

Laitan tähän muutamia ajatuksia Sinulle pohdittavaksi kuolemasta.

Kuoleman perimme Adamin ja Evan synninteon vuoksi. Olemme siis perisynnin alaisia. Room.5:12,17,19.

Entä missä kuolleet ovat ? 1 Mo.3:19 osoittaa että kuollessa ihminen tulee maaksi jälleen.

Saarn.9:5 osoittaa että kuolleet eivät tiedä mitään. Sama ajatus tulee myös Psa.146:4.

Nyt koska ihminen on itse sielu, Hesekiel 18:4 osoittaa myös että sielu kuolee. Ei ole mitään eri osaa ihmisessä joka jatkaisi kulkemista johonkin tuntemattomaan.

Se että ihminen on itse sielu tulee esille luomiskertomuksessa. 1 Mo.2:7 siinä sanotaan että ihmisestä tuli,(sielu) ei että ihmiseen tuli (sielu). Samaa ajatusta on muissakin Raamatun paikoissa, esim. 1Kor.15:45

Myös eläimet ovat sieluja 1 Mo.1:20,21,24,25.

Tässäpä vain sinulle lukemista. Katso omasta Raamatustasi paikat jotka olen Sinulle kirjoittanut.

• katsoppas

""Nyt koska ihminen on itse sielu, Hesekiel 18:4 osoittaa myös että sielu kuolee. Ei ole mitään eri osaa ihmisessä joka jatkaisi kulkemista johonkin tuntemattomaan.""

Vaikka Raamatussa sanotaan ihmistä sieluksi se ei tarkoita ettei ihmisessä ole erillistä sielua.

12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet,Hepr.4.

21. Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin." 1. Kun. 17.

• minä vaan
        katsoppas kirjoitti:

""Nyt koska ihminen on itse sielu, Hesekiel 18:4 osoittaa myös että sielu kuolee. Ei ole mitään eri osaa ihmisessä joka jatkaisi kulkemista johonkin tuntemattomaan.""

Vaikka Raamatussa sanotaan ihmistä sieluksi se ei tarkoita ettei ihmisessä ole erillistä sielua.

12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet,Hepr.4.

21. Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin." 1. Kun. 17.

1 Kun.17:21 oli pyyntö että tuon lapsen elämä, "nefes" palaisi takasin lapseen. Siis hänen elämänsä luomuksena, sieluna.

Hep.4:12 Osoittaa kuvakielellä minkälainen voima on Jumalan sanalla. Se tunkeutuu ikäänkuin syvälle sydämeen ja saa esiin sen mikä ihminen on sisäisesti hengeltään ja millainen hän on elämäntavaltaan, koko sielultaan ulkonaiselta käytökseltään.
        Eli Jumalan sana tekee eron: Sen miltä ihminen näyttä sieluna, koko ihmisenä ja mitä hän todellisuudessa on, eli mikä on hänen henkensä.

• kuvakieltä
        minä vaan kirjoitti:

1 Kun.17:21 oli pyyntö että tuon lapsen elämä, "nefes" palaisi takasin lapseen. Siis hänen elämänsä luomuksena, sieluna.

Hep.4:12 Osoittaa kuvakielellä minkälainen voima on Jumalan sanalla. Se tunkeutuu ikäänkuin syvälle sydämeen ja saa esiin sen mikä ihminen on sisäisesti hengeltään ja millainen hän on elämäntavaltaan, koko sielultaan ulkonaiselta käytökseltään.
        Eli Jumalan sana tekee eron: Sen miltä ihminen näyttä sieluna, koko ihmisenä ja mitä hän todellisuudessa on, eli mikä on hänen henkensä.

ihmisessä on erillinen sielu. Menikö näissä tapauksissa koko ihminen (JT opin mukaan sielu) tuonelaan?

13. sillä sinun armosi on suuri minua kohtaan, sinä olet pelastanut minun sieluni tuonelan syvyydestä. Ps. 86:13

4. Sillä minun sieluni on kärsimyksistä kylläinen, ja minun elämäni on lähellä tuonelaa. Ps. 88:4

14. Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat. Sananl. 23:14

Selitä mitä kuvakieltä näissä on kun Jaakob sanoo että tuonelaan hänen on mentävä poikansa luo kun luuli Joosefin kuolleen? Älä vedä vastakysymyksillä keskustelua sivuraiteille. Esim. miksi vanhurskas Jaakob sanoo menevänsä tuonelaan johon löytyy sanasta vastaus.

35. Ja kaikki hänen poikansa ja tyttärensä kävivät häntä lohduttamaan, mutta hän ei huolinut lohdutuksesta, vaan sanoi: "Murehtien minä menen tuonelaan poikani tykö." Ja hänen isänsä itki häntä. 1. Moos. 37:35

Kuinka Jumala voi sanoa että Mooses otetaan heimonsa tykö jota ei ole JT opin mukaan olemassakaan?

1. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        2. "Kosta israelilaisten puolesta midianilaisille. Senjälkeen sinut otetaan pois heimosi tykö." 4. Moos. 31:2

Sama ajatus on seuraavassakin ”pariin” Ota huomioon kuka puhuu?

16. Hänen kaatumisensa ryskeestä minä panin kansakunnat vapisemaan, kun minä syöksin hänet alas tuonelaan, hautaan vaipuneitten pariin Hes.31:16.

• Repe-Pekka

En ole kylläkään Jt, mutta ajattelin minäkin tuoda korteni kekoon.

>> Ja miten todella eroittaa ruumis-henki-sielu? Eikö henki ja sielu ole sama asia? >>

Siis Raamatun mukaan ihmisessä on erillinen henki - sielu - ruumis.

Paavali kirjeessään Tessalonialaisille kirjoittaa esim:

1. Tess. 5:23
      Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Raamatussa on myös kohta, jossa kerrotaan kuinka henki palaa ruumiiseen.

53 Niin he nauroivat häntä, tietäen tytön kuolleeksi.
      54 Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: "Lapsi, nouse!"
      55 Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää.
      Luuk. 8.

Ja samoin Jeesuksen sanat ryövärille todistavat, että henki erkanee ruumiin kuollessa:

Luuk. 23:43
      Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Jeesus myös sanoissaan osoittaa, että sielu ja ruumis ovat erilliset asiat:

Matt. 10:28
      Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

>> Ja haluaisin kuulla(lukea)lisää. Esim. mihin minä menen, kuoltuani? >>

Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, siitä Jeesus kertoo Luukkaan 16. luvussa alkaen jae 19.

22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
      23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
      24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'

• Ari-JT

ja tervetuloa vain kokuksiin ja halutessasi saat Raamatuntutkistelun. Olet todella lämpimästi tervetullut :) Totuudesta luopuneet iskivät heti kiinni valheineen ja panetteluineen, mutta onneksi se on aika läpinäkyvää.

• Ari-jt

Saat ehdollista runsasta rakkautta siihen asti kun olet kiinnostunut,mutta kun menet kasteelle,rakkauspommitus vähenee ja jos joudut kartettavien listalle,sinun yli kävellään.

• Veli vanhin.

käyttävät toisten nimimerkkejäkin.

• Markku_Meilo

Jos joku käyttää toisen so. rekisteröityä nimimerkkiä, siitä kannattaa ilmoittaa ylläpidolle.

• totuus esille

Esim. Ari-jt on pari viime viikkoa ollut hiljaista poikaa, mutta yleensä ei hän nätteihin saarnoihin vaivaudu, vaan lukee omasta päästään tuomioitaan täällä. Nimimerkki "minä vaan" on ollut aktiivinen ja on jutä uri erehtynyt ihan suoraan valheeseen, kts: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8705004 Ainahan sitä voi jättää "totuudesta" ikävät puolet kertomatta, mutta valehteleminen on kai vatiotorniraamatussakin kielletty.

• Markku_Meilo
        totuus esille kirjoitti:

Esim. Ari-jt on pari viime viikkoa ollut hiljaista poikaa, mutta yleensä ei hän nätteihin saarnoihin vaivaudu, vaan lukee omasta päästään tuomioitaan täällä. Nimimerkki "minä vaan" on ollut aktiivinen ja on jutä uri erehtynyt ihan suoraan valheeseen, kts: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8705004 Ainahan sitä voi jättää "totuudesta" ikävät puolet kertomatta, mutta valehteleminen on kai vatiotorniraamatussakin kielletty.

>>...mutta valehteleminen on kai vatiotorniraamatussakin kielletty.

Jos Vt-seuralle tarkoitus pyhittää keinot, niin miksi pitäisi evätä sama jäsenistöltä?

• Ari-JT
        totuus esille kirjoitti:

aivan jonkun muun kirjoittamia, kuin minun.

• Hietalan S..........

Arvasin, et täällä saa kuulla ja nähdä vaikka ja mitä. Mutta havaitsin oikeatakin, siitä kiitos. Nyt kysyisin, mitä mieltä jt;t ovat Pyhästä Hengestä? Voiko armolahjoja olla ja voiko niitä yhä käyttää? Minulla on kokemus yhdestä asiasta. Kerron myöhemmin. Raamatussa lukee, että kielillä puhuminen katoaa ja niin muuten myös tieto. No tieto ei ole vielä kadonnut, jatkuvasti tulee uutta valoa, tietoa, niin onko nyt niin, et kielillä puhumistakin on? Voisitteko vastata, oppinne puolesta ja vaikka omasta mielestänne. Niin ja sellainen, epäilettekö ikinä mitään asiaa, mitä teille kerrotaan, vaikka nyt valtakunnansalilla? Minusta se että kyseenalaistaa asioita on osoitus, että ihminen ajattelee....

• Mitä arvelet seurasi opetuksesta, että C.T.Russel johti elonkorjuuta vielä monta vuotta elämänsä jälkeen??

• minä vaan

Pyhä henki on käännetty heprealaisesta sanasta ru´ah ja kreikkalaisesta sanasta pneu´ma ja ne viittaavat sellaiseen mitä ei voida nähdä ja mikä ilmaisee liikkeessä olevaa voimaa.

Sanoja on käytetty tarkoittamaan mm. Jumalan vaikuttavaa voimaa eli pyhää henkeä.

Pyhä henki ei ole persoona, koska sen on sanotu täyttävän ihmisiä, ihmisiä on kastettu pyhällä hengellä, sillä on voideltu ihmisiä. Luuk.1:41, Matt.3:11 ja Apt.10:38

Armolahjoilla tarkoitat ilmeisesti ihmelahjoja ?

Vastaan siltä perusteelta.

Ensimmäisen vuosisadan kristityille annettiin ihmelahjoja ja se oli todistuksena että vasta perustetulla srk oli Jumalan siunaus.
        Mutta 1 Kor.12:29,30 ja 13:8,13 tulee esille että ne lakkasivat kun ne täyttivät tarkoituksensa.

Nykyään ei siis voi kukaan käyttää ns. armolahjoja.

Jotkut saivat kyvyn puhua kielillä 1 Kor.14:5 ja 12:13,30

Kun he silloin puhuivat kielillä, heidän puheellaan oli merkitystä niille jotka osasivat noita kieliä ja todistus työ eteni muidenkin kielikuntien keskuuteen.

Myös Raamatussa tulee esille kuinka ensimmäisen vuosisadan seurakuntien piti rajoittaa kielillä puhuminen kahteen tai kolmeen ihmiseen, jotka puhuisivat kussakin kokouksessa. Heidän tuli myös puhua yksi kerrallaan ja jos läsnä ei ollut tulkkia, heidän oli oltava vaiti. 1 Kor.14:27,28

Näin ei tapahdu tänään niiden keskuudessa jotka väittävät puhuvansa kielillä. Heillä on myös kielillä puhuminen sellaista möngerrystä josta ei voi kukaan saada mitään selvää, eikä se edistä palvontaa.

Nykyään kielillä puhuminen ei ole kristittyjen tuntomerkki vaan tuntomerkki on kerrottu Joh.3:35

Tottakait voi aina kysyä asiaa joka jää miltä kaivamaan eikä ymmärrä tai ajattelee asiasta toisin.

Kun asioista keskustelee, voi valottaa eri näkökulmia ja saada näin oikean kuvan.

Itse olen ollut todistaja jo niin kauan että en epäile asoita, voi olla että joskus en ymmärrä jotain, mutta silloin on hyvä tutkia mitä Raamattu sanoo ja miten asia liittyy koko kokonaisuuteen, jos vieläkin on aukkoja, jätän asian vähäksi aikaa ja pyydän rukouksessa Jumalan pyhää henkeä avuksi ymmärtämiselle.

Aikanaan on kaikki "loksahtanut" paikoilleen.

Tulikohan tässä nyt kysymyksiisi vastaukset ?!

• minä vaan
        MarkkuP kirjoitti:

Mitä arvelet seurasi opetuksesta, että C.T.Russel johti elonkorjuuta vielä monta vuotta elämänsä jälkeen??

mitä tarkoitat ?

• MarkkuP(eikirj)
        minä vaan kirjoitti:

Pyhä henki on käännetty heprealaisesta sanasta ru´ah ja kreikkalaisesta sanasta pneu´ma ja ne viittaavat sellaiseen mitä ei voida nähdä ja mikä ilmaisee liikkeessä olevaa voimaa.

Sanoja on käytetty tarkoittamaan mm. Jumalan vaikuttavaa voimaa eli pyhää henkeä.

Pyhä henki ei ole persoona, koska sen on sanotu täyttävän ihmisiä, ihmisiä on kastettu pyhällä hengellä, sillä on voideltu ihmisiä. Luuk.1:41, Matt.3:11 ja Apt.10:38

Ensimmäisen vuosisadan kristityille annettiin ihmelahjoja ja se oli todistuksena että vasta perustetulla srk oli Jumalan siunaus.
        Mutta 1 Kor.12:29,30 ja 13:8,13 tulee esille että ne lakkasivat kun ne täyttivät tarkoituksensa.

Kun he silloin puhuivat kielillä, heidän puheellaan oli merkitystä niille jotka osasivat noita kieliä ja todistus työ eteni muidenkin kielikuntien keskuuteen.

Myös Raamatussa tulee esille kuinka ensimmäisen vuosisadan seurakuntien piti rajoittaa kielillä puhuminen kahteen tai kolmeen ihmiseen, jotka puhuisivat kussakin kokouksessa. Heidän tuli myös puhua yksi kerrallaan ja jos läsnä ei ollut tulkkia, heidän oli oltava vaiti. 1 Kor.14:27,28

Näin ei tapahdu tänään niiden keskuudessa jotka väittävät puhuvansa kielillä. Heillä on myös kielillä puhuminen sellaista möngerrystä josta ei voi kukaan saada mitään selvää, eikä se edistä palvontaa.

Nykyään kielillä puhuminen ei ole kristittyjen tuntomerkki vaan tuntomerkki on kerrottu Joh.3:35

Tottakait voi aina kysyä asiaa joka jää miltä kaivamaan eikä ymmärrä tai ajattelee asiasta toisin.

Kun asioista keskustelee, voi valottaa eri näkökulmia ja saada näin oikean kuvan.

Itse olen ollut todistaja jo niin kauan että en epäile asoita, voi olla että joskus en ymmärrä jotain, mutta silloin on hyvä tutkia mitä Raamattu sanoo ja miten asia liittyy koko kokonaisuuteen, jos vieläkin on aukkoja, jätän asian vähäksi aikaa ja pyydän rukouksessa Jumalan pyhää henkeä avuksi ymmärtämiselle.

Edellinen viesti oli vähän epätarkka.
        Tarkoitin että Russel johti KUOLEMANSA jälkeen uskollisia vielä monta vuotta.
        Eli lähetti heille viestejä "esiripun takaa" tms.
        Markku Meilo löytää tähän enkunkielistä kirjallisuutta "vanhasta valosta" varmaan.

• Markku_Meilo
        minä vaan kirjoitti:

mitä tarkoitat ?

C.T. Russell kuoli 1916 ja oli senkin jälkeen edelleen uskomattoman ymmärtämätön kyyppari 11 vuotta kuolleenakin. Vt-seura riipi tuon arvonimen hänelta vasta vuonna 1927. Siihen asti mies hoiti elonkorjuun jokaista piirrettä jostain yläilmoista:

"Though Pastor Russell has passed beyond the veil, he is still managing every feature of the harvest work." (The Finished Mystery 1927 ed. page 144)

"It was the published and accepted thought down till 1927 that he was 'that servant' of Matthew 24:45." (Jehovah's Witnesses in the Divine Purpose, 1959, p. 95)

Tuleeko sulle mieleen mistä sfääreistä CTR johti kuolleenakin WTBTS:ää?

• Hietalan....67
        minä vaan kirjoitti:

Vastauksesi oli asiallisia. Mutta en siis käytännössä vieläkään ymmärrä mikä ero on hengellä ja sielulla..Pyhästä hengestä sen verran, että olin kauan, kauan sitten yhdessä hengellisessä tilaisuudessa ja munkin puolesta rukoiltiin, kukaan ei koskettanut minua, niin yhtä´kkiä tunsin valtavan suloisen kuin aallon joka päästä laski varpaisiin asti.Ja ykskaks pastori sanoi mulle, että Herra parantaa nyt sinun vatsasi ja limakalvot.Ja niin todella tapahtui. Mistä tuo mies tiesi, kun en sitä kertonut, että oli juuri nuo vaivat? Mies oli ja on mulle outo. Sen jälkeen olen pystynyt syömään kaikkea viljatuotteita, mitä ennen ei voinut puhettakaan syödä. Jos tämä ei ollut Jumalan työ minussa, niin mikä sitten? Mä en siis ole ihmeitten perässä juoksija. Suhtaudun hyvin kriittisesti kaikkeen karismaattisuuteen.En mene rukousjonoihin, mutta olen pyrkinyt käymään eri uskonsuuntien tilaisuuksissa, tutkiakseni aivan itse, mitä ne pitää sisällään. Tuleeko tilaisuudesta hyvä vai huono fiilis. Aivan raamatullista seurakuntaa tuskin löytyy ja ymmärtäähän sen, kun ihmiset ovat vajavaisia.Vielä yksi kysymys; 1 tess 4:16-17Sillä itse Herra on tuleva alas.....Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme jääneet tänne temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin...Miten tuo kohta on teidän raamatussa? En ymmärrä ketä on tuo joukko, joka temmataan ylös? Taivaaseenko? Miten sitten se paratiisi..uhh,taidan kysellä vaikeita, mutta jos joku vastaisi ; )

• Repe-Pekka

>> Voiko armolahjoja olla ja voiko niitä yhä käyttää? >>

Kyllä ehdottomasti armolahjat toimivat vielä tänä päivänäkin.
        Jt-opissa armolahjojen toiminnan sanotaan päättyneen jo alkuseurakunnan aikana, mutta sehän ei pidä
        paikkaansa.

Raamatussa selkeästi todetaan :

8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
        1. Kor. 13. KR 33/38

Armolahjat lakkaavat siis toimimasta vasta sitten, " kun tulee se, mikä täydellistä on" .
        Ja voiko joku väittää, että kaikki olisi täydelliseksi tullut ?

Pyhä Henki jakaa armolahjat niinkuin tahtoo.

4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        --
        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
        1. Kor. 12.

Ef. 4:30
        Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

• Repe-Pekka kirjoitti:

>> Voiko armolahjoja olla ja voiko niitä yhä käyttää? >>

Kyllä ehdottomasti armolahjat toimivat vielä tänä päivänäkin.
        Jt-opissa armolahjojen toiminnan sanotaan päättyneen jo alkuseurakunnan aikana, mutta sehän ei pidä
        paikkaansa.

Raamatussa selkeästi todetaan :

8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
        1. Kor. 13. KR 33/38

Armolahjat lakkaavat siis toimimasta vasta sitten, " kun tulee se, mikä täydellistä on" .
        Ja voiko joku väittää, että kaikki olisi täydelliseksi tullut ?

Pyhä Henki jakaa armolahjat niinkuin tahtoo.

4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        --
        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
        1. Kor. 12.

Ef. 4:30
        Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

kääntävät kaikki raamatunjakeet omaksi edukseen.
        Paavali kirjoitti, että profetoimisen estäminen oli Jumalan tahdon vastaista.
        Maallistunut kirkko suhtautui kielteisesti aivan kuten Jt´:t nykyäänkin armolahjoihin.
        Jt:n välikappaleena on vain hallintoelin spiritismeineen ja väärine profeettoineen.

• kertoa
        minä vaan kirjoitti:

mikä tässä on kyseessä kun siinä sanotaan että Pyhän Hengen lahja luvataan kaikille joita Jumala kutsuu?

38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ap. t. 2:39.

• paikkaansa.
        minä vaan kirjoitti:

""Pyhä henki ei ole persoona, koska sen on sanotu täyttävän ihmisiä, ihmisiä on kastettu pyhällä hengellä, sillä on voideltu ihmisiä. Luuk.1:41, Matt.3:11 ja Apt.10:38""

Pyhä Henki on persoona joka pitäisi esm. näistä jakeista selvitä. Jos ei ole niin selitä mitä näillä jakeilla tarkoitetaan?

3. Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
        4. Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle." Ap. t. 5:3.

28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: Ap. t. 15:28.

• Repe-Pekka
        MarkkuP kirjoitti:

kääntävät kaikki raamatunjakeet omaksi edukseen.
        Paavali kirjoitti, että profetoimisen estäminen oli Jumalan tahdon vastaista.
        Maallistunut kirkko suhtautui kielteisesti aivan kuten Jt´:t nykyäänkin armolahjoihin.
        Jt:n välikappaleena on vain hallintoelin spiritismeineen ja väärine profeettoineen.

>> Jt:t kääntävät kaikki raamatunjakeet omaksi edukseen. >>

Vt-seura on tosiaan jonkin verran vääntänyt jakeita, mutta onko kysymys edusta uskonelämän kannalta niin
        se onkin sitten jo toinen juttu.

>> Paavali kirjoitti, että profetoimisen estäminen oli Jumalan tahdon vastaista. >>

Niinhän Paavali kirjoitti ja kehoitti pääsemään osalliksi parhaista armolahjoista ja nimenomaan profetointia
        hän piti arvokkaimpana armolahjana.

>> Maallistunut kirkko suhtautui kielteisesti aivan kuten Jt´:t nykyäänkin armolahjoihin. >>

Armolahjat ovat annettu seurakunnan hyväksi ja olisko siinä syy, miksi sanelupolitiikkaa "ylhäältä" harrastavat uskonnolliset kirkot, järjestöt, lahkot jne.. eivät hyväksy armolahjojen esilletuomista, koska
        silloin korostuisi tavalliset seurakuntalaiset ja papisto ja hallintomiehet joutuisivat laskeutumaan korkeuksista kansan sekaan.

Mutta mikä on sellaisen toiminnan seuraus, kun estetään Totuuden Hengen ohjaus seurakunnan sisällä,
        totuus joutuu kadoksiin ja sitten sitä ihmetellään valon laatua, kirkastuuko valo vai luovittaessa vastatuuleen onko valo peräti jo sammumaisillaan.

On mahdoton yhtälö Raamatun valossa sanoa olevansa Jumalan Hengen ohjauksessa oleva uskontokunta
        ja samanaikaisesti kieltää Jumalan Hengen armolahjojen toiminta.

>> Jt:n välikappaleena on vain hallintoelin spiritismeineen ja väärine profeettoineen. >>

No ainakin on siten, että jos sielunvihollinen pääsee sisältäpäin sisään seurakunnan opin ytimeen on koko
        järjestö sielunvihollisen talutusnuorassa.

• minä vaan
        Hietalan....67 kirjoitti:

Vastauksesi oli asiallisia. Mutta en siis käytännössä vieläkään ymmärrä mikä ero on hengellä ja sielulla..Pyhästä hengestä sen verran, että olin kauan, kauan sitten yhdessä hengellisessä tilaisuudessa ja munkin puolesta rukoiltiin, kukaan ei koskettanut minua, niin yhtä´kkiä tunsin valtavan suloisen kuin aallon joka päästä laski varpaisiin asti.Ja ykskaks pastori sanoi mulle, että Herra parantaa nyt sinun vatsasi ja limakalvot.Ja niin todella tapahtui. Mistä tuo mies tiesi, kun en sitä kertonut, että oli juuri nuo vaivat? Mies oli ja on mulle outo. Sen jälkeen olen pystynyt syömään kaikkea viljatuotteita, mitä ennen ei voinut puhettakaan syödä. Jos tämä ei ollut Jumalan työ minussa, niin mikä sitten? Mä en siis ole ihmeitten perässä juoksija. Suhtaudun hyvin kriittisesti kaikkeen karismaattisuuteen.En mene rukousjonoihin, mutta olen pyrkinyt käymään eri uskonsuuntien tilaisuuksissa, tutkiakseni aivan itse, mitä ne pitää sisällään. Tuleeko tilaisuudesta hyvä vai huono fiilis. Aivan raamatullista seurakuntaa tuskin löytyy ja ymmärtäähän sen, kun ihmiset ovat vajavaisia.Vielä yksi kysymys; 1 tess 4:16-17Sillä itse Herra on tuleva alas.....Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme jääneet tänne temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin...Miten tuo kohta on teidän raamatussa? En ymmärrä ketä on tuo joukko, joka temmataan ylös? Taivaaseenko? Miten sitten se paratiisi..uhh,taidan kysellä vaikeita, mutta jos joku vastaisi ; )

No jos sanon näin: sielu tarkoittaa ihmistä kokonaisuudessaan. Henki on taas se ihmisen elinvoima, hengitys. Kun Jumala loin ihmisen niin Hän puhalsi ihmiseen "elämän hengen" ja ihminen alkoi hengittää, eli elämään.

Toivottavasti ymmärrät mitä minä yritän sanoa.

Raamattu sanoo että on "suuri joukko" joka saa ikuisen elämän tänne maan päälle. Se kertoo myös että on "pieni lauma" (Luuk.12:32 ja Ilm.14:1-3) joka saa elämän taivaassa Kristuksen kanssa.

1 Tes.4:16,17 Paavali lohduttaa Tessalonikean kristittyjä ja vakuutti että tuolloin jo kuolleet uskolliset saisivat ylösnousemuksen. (siihen aikaan uskovilla oli ainoastaan toive taivaallisesta elämästä)

Hän muistutti heitä että Jeesus sai ylösnousemuksen kuolemansa jälkeen ja samoin kristityt herätettäisiin olemaan Kristuksen kanssa.

Tämä tapahtuisi Kristuksen läsnäolon aikana. Eli silloin herätettiin ne 144000 kuuluvat jotka olivat ennen Kristuksen tulemusta kuolleet.

Entä keitä ovat ne jotka "temmataan pilvissä"?

Jae 15 sanoo että he ovat niitä uskollisia jotka "jäävät tänne Herran tulemukseen", eli elävät Kristuksen tulemuksen aikana.

Heidän on ennen taivaallista palkintoaa ja kuoltava, mutta heidän ei tarvitse jäädä kuolemaan odottamaan Kristuksen paluuta, vaan heidät "temmataan" heti "silmänräpäyksessä" olemaan Herransa kanssa. 1 Kor.15:51,52

Entä miten Herra "tulee taivaasta "?

Hän ei tule niin että kirjaimelliset silmät voisivat hänet nähdä , vaan Jeesus lihaan palaamatta kääntää huomionsa maan päällä oleviin uskollisiin seuraajiinsa heidän palkitsemisekseen.

Nykyään on niin että suurin osa ihmisistä toivoo elävänsä ikuisesti maan päällä paratiisissa, sen jälkeen kun kaikki pahuus on täätlä poistettu.

Vielä tuosta taivaallisesta luokasta sen verran että heillä on siellä tehtävä Jeesuksen kanssa. Ilm.20:6

Nyt koska on hallitus, on johdonmukaista että on oleva hallittaviakin, eikö ?

Nämä jotka ovat perineet maan ovat heidän alamaisiaan. Kristuksen kanssa he auttavat heitä saavuttamaan täydellisyyden mm.

No, taas voin vain sanoa että toivon että osasin kirjoittaa niin että ymmärrät. vähän vaikeaa se on kun en tiedä kuinka paljon tunnet ennestään Raamattua.

Se on hyvä että kyselet, parempi niin kuin olla tietämättömyydessä.

Haluaisin vielä sanoa kun kysyit kuinka asia on "meidän Raamatussa".

Monilla on hieman väärä käsitys siitä että meillä olisi oma Raamattu.Me kyllä käytämmä ns. Uuden Maailman käännöstä joka on nykysuomeksi tehty raamatunkäännös ja Jehovan todistajioen toimittama. Nykyäänhän on hyvin monia käännöksiä. Käytämme kyllä muitakin käännöksiä, jos joku pitää niitä parhaimpina keskustellessamme ihmisten kanssa.

Uuden maailman käännös on kuitenki nykyaikainen ja ymmärrettävää kieltä, kielihän muuttuu koko ajan. Myös UM. pitää tarkaan kiinni siitä mitä raamattu on alkujaan sanonut.

Jos on jotain kysyttävää kysele pois. Joku vaan on kovin halukas sotkemaan kirjoitteluani ja käyttää samaa nimimerkkiä kuin minä, mutta kyllähän sen kirjoituksesta varmasti huomaa.

Katsotaan nyt kuin asia etenee....

• minä vaan
        MarkkuP(eikirj) kirjoitti:

Edellinen viesti oli vähän epätarkka.
        Tarkoitin että Russel johti KUOLEMANSA jälkeen uskollisia vielä monta vuotta.
        Eli lähetti heille viestejä "esiripun takaa" tms.
        Markku Meilo löytää tähän enkunkielistä kirjallisuutta "vanhasta valosta" varmaan.

Ei millään pahalla , mutta mun tuli ihan väkisin mieleen ajatus että sä taidatkin olla Markku Meilon opetuslapsi !

Sä odotat ensin mitä MM vastaa ja otat kantaa sitten !

No asiaan kujiteskin. En nyt ole katsellut minä vuonna Russel kuoli ja mitä hänen kirjoituksiaan on kirjoitettu hänen kuolemansa jälkeen.

Mutta eihän se niin epätavallista muutenkaan ole että jonkun kirjoitelmia käytetään hänen kuolemansa jälkeenkin ! Miksi sit siinä tulisi eroa jos Russelin kirjoituksia käytettäisiin?

• Markku_Meilo
        minä vaan kirjoitti:

Ei millään pahalla , mutta mun tuli ihan väkisin mieleen ajatus että sä taidatkin olla Markku Meilon opetuslapsi !

Sä odotat ensin mitä MM vastaa ja otat kantaa sitten !

No asiaan kujiteskin. En nyt ole katsellut minä vuonna Russel kuoli ja mitä hänen kirjoituksiaan on kirjoitettu hänen kuolemansa jälkeen.

Mutta eihän se niin epätavallista muutenkaan ole että jonkun kirjoitelmia käytetään hänen kuolemansa jälkeenkin ! Miksi sit siinä tulisi eroa jos Russelin kirjoituksia käytettäisiin?

>>No asiaan kujiteskin. En nyt ole katsellut minä vuonna Russel kuoli ja mitä hänen kirjoituksiaan on kirjoitettu hänen kuolemansa jälkeen.

>>CTR delas 1916, eikä hänen kirjoituksiaan julkaistu kuolemansa jälkeen. Postuumiksi väitetty SS7 sai russelilaiset takajaloilleen, joka osoittaa, että kyseessä oli Rutherfordin tilaustyö.

>>Mutta eihän se niin epätavallista muutenkaan ole että jonkun kirjoitelmia käytetään hänen kuolemansa jälkeenkin ! Miksi sit siinä tulisi eroa jos Russelin kirjoituksia käytettäisiin?

Kyseessä onkin se, että CTR oli tuo kuuluisa orja ja Vt-seuran mukaan johti jostain sfääreistä (tehden enkelit tarpeettomiksi) elonkorjuun jokaista piirrettä. Näin jatkui aina vuoteen 1927, jolloin kuuluisa orja oli jälleen ihmisryhmä. Vt-seuran poukkoilu asiassa kun on mennyt tähän malliin:

Vuoteen 1896 palvelija/orja oli henkilöryhmä. Vuodesta 1896 vuoteen 1927 palvelija/orja oli Charles Taze Russell ja vuodesta 1927 eteenpäin palvelija/orja oli taas henkilöryhmä.

• hietalan.S...67
        minä vaan kirjoitti:

No jos sanon näin: sielu tarkoittaa ihmistä kokonaisuudessaan. Henki on taas se ihmisen elinvoima, hengitys. Kun Jumala loin ihmisen niin Hän puhalsi ihmiseen "elämän hengen" ja ihminen alkoi hengittää, eli elämään.

Raamattu sanoo että on "suuri joukko" joka saa ikuisen elämän tänne maan päälle. Se kertoo myös että on "pieni lauma" (Luuk.12:32 ja Ilm.14:1-3) joka saa elämän taivaassa Kristuksen kanssa.

1 Tes.4:16,17 Paavali lohduttaa Tessalonikean kristittyjä ja vakuutti että tuolloin jo kuolleet uskolliset saisivat ylösnousemuksen. (siihen aikaan uskovilla oli ainoastaan toive taivaallisesta elämästä)

Hän muistutti heitä että Jeesus sai ylösnousemuksen kuolemansa jälkeen ja samoin kristityt herätettäisiin olemaan Kristuksen kanssa.

Tämä tapahtuisi Kristuksen läsnäolon aikana. Eli silloin herätettiin ne 144000 kuuluvat jotka olivat ennen Kristuksen tulemusta kuolleet.

Jae 15 sanoo että he ovat niitä uskollisia jotka "jäävät tänne Herran tulemukseen", eli elävät Kristuksen tulemuksen aikana.

Heidän on ennen taivaallista palkintoaa ja kuoltava, mutta heidän ei tarvitse jäädä kuolemaan odottamaan Kristuksen paluuta, vaan heidät "temmataan" heti "silmänräpäyksessä" olemaan Herransa kanssa. 1 Kor.15:51,52

Hän ei tule niin että kirjaimelliset silmät voisivat hänet nähdä , vaan Jeesus lihaan palaamatta kääntää huomionsa maan päällä oleviin uskollisiin seuraajiinsa heidän palkitsemisekseen.

Nykyään on niin että suurin osa ihmisistä toivoo elävänsä ikuisesti maan päällä paratiisissa, sen jälkeen kun kaikki pahuus on täätlä poistettu.

Vielä tuosta taivaallisesta luokasta sen verran että heillä on siellä tehtävä Jeesuksen kanssa. Ilm.20:6

Nämä jotka ovat perineet maan ovat heidän alamaisiaan. Kristuksen kanssa he auttavat heitä saavuttamaan täydellisyyden mm.

No, taas voin vain sanoa että toivon että osasin kirjoittaa niin että ymmärrät. vähän vaikeaa se on kun en tiedä kuinka paljon tunnet ennestään Raamattua.

Monilla on hieman väärä käsitys siitä että meillä olisi oma Raamattu.Me kyllä käytämmä ns. Uuden Maailman käännöstä joka on nykysuomeksi tehty raamatunkäännös ja Jehovan todistajioen toimittama. Nykyäänhän on hyvin monia käännöksiä. Käytämme kyllä muitakin käännöksiä, jos joku pitää niitä parhaimpina keskustellessamme ihmisten kanssa.

Uuden maailman käännös on kuitenki nykyaikainen ja ymmärrettävää kieltä, kielihän muuttuu koko ajan. Myös UM. pitää tarkaan kiinni siitä mitä raamattu on alkujaan sanonut.

Jos on jotain kysyttävää kysele pois. Joku vaan on kovin halukas sotkemaan kirjoitteluani ja käyttää samaa nimimerkkiä kuin minä, mutta kyllähän sen kirjoituksesta varmasti huomaa.

Kyllä mä ymmärsin aika lailla, mutta että se sulautuu sydämeen, onkin oma prosessinsa. Kun on syntynyt ja kasvanut aktiivisessa luterilaisessa kodissa, siis vanhempani ovat uskovaisia, niin on asioita joita on lapsesta saakka opetettu. Kyllä minä uskon itsekkin, mutta en niin kuin uskonnot opettavat. Luen raamattua ja käyn kuuntelemassa saarnoja paikanpäällä ja netissä.Minulla on sellainen kumma"tuntosarvi" joka ilmoittaa, milloin puhe on Jumalan hengestä, milloin nk.sielullista kiihotusta, jota en voi sietää! Uskonnollista teatteria, Jumalan edessä,jolta ei voi salata mitään.Kauanko olet ollut jt? Onko mahd.perheenjäsenesi myös? Mitä sitten jos joku, vaikka puoliso ei ole ja tule todistajaksi, mitä hankaluuksia siitä on, oikeasti? Ajattelen vain että kuin se onnistuu tää avio(sexi)elämä,eikö raamattu kiellä yhtymisen uskomattomaan? Jotain Paavali kirjoitti siitä, joskin myös muistan, et mies on pyhitetty vaimonsa kautta, joka uskoo...miten uskomaton mies voidaan pyhittää,vastoin tahtoaan? No, näitä ja MONIA muita pohdin, ei ole pakko ollenkaan vastata.Minä vietän joulua, vaikka olen lukenut siitä toisenlaistakin, vietän, koska en halua loukata perhettäni. Raamattukin sanoo, ettei saa olla loukkaukseksi kellekkään, että ois oltava kuin :roomalaisille ikäänkuin roomalainen, kreikkalaisille ikäänkuin kreikkalainen...Tykkäänhän mä jopuluvaloista ja kuusesta, lahjoja en enää osta, enkä saa.Tässä oli näitä hajanaisia ajatuksia,kiitos jos jaksoit lukea, minä vaan.Texti oli sulle suunnattu.

• Ei etene
        minä vaan kirjoitti:

>>No jos sanon näin: sielu tarkoittaa ihmistä kokonaisuudessaan.>Raamattu sanoo että on "suuri joukko" joka saa ikuisen elämän tänne maan päälle. Se kertoo myös että on "pieni lauma" (Luuk.12:32 ja Ilm.14:1-3) joka saa elämän taivaassa Kristuksen kanssa.

• Repe-Pekka
        minä vaan kirjoitti:

>> Entä miten Herra "tulee taivaasta "?

>> Hän ei tule niin että kirjaimelliset silmät voisivat hänet nähdä , vaan Jeesus lihaan palaamatta kääntää huomionsa maan päällä oleviin uskollisiin seuraajiinsa heidän palkitsemisekseen. >>

Miksiköhän sinä esität aivan Raamatun vastaista oppia.

4. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. ( sak. 14. )

7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. ( Ilm. 1. )

29. Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        30. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        31. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. ( Matt. 24. )

Kysymys ( pyydän rehellistä vastausta ) : Mitä mieltä olet, olisiko Jt:ien tulkinta samankaltainen, jos mitään
        pieleen menneitä aikamääritteitä ei olisi Jt-opin historiassa ?

>> Nykyään on niin että suurin osa ihmisistä toivoo elävänsä ikuisesti maan päällä paratiisissa, sen jälkeen kun kaikki pahuus on täätlä poistettu. >>

Keitä ovat " suurin osa ihmisistä " ?

• näkyvästi
        Repe-Pekka kirjoitti:

>> Hän ei tule niin että kirjaimelliset silmät voisivat hänet nähdä , vaan Jeesus lihaan palaamatta kääntää huomionsa maan päällä oleviin uskollisiin seuraajiinsa heidän palkitsemisekseen. >>

Miksiköhän sinä esität aivan Raamatun vastaista oppia.

4. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. ( sak. 14. )

7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. ( Ilm. 1. )

29. Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        30. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        31. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. ( Matt. 24. )

Kysymys ( pyydän rehellistä vastausta ) : Mitä mieltä olet, olisiko Jt:ien tulkinta samankaltainen, jos mitään
        pieleen menneitä aikamääritteitä ei olisi Jt-opin historiassa ?

>> Nykyään on niin että suurin osa ihmisistä toivoo elävänsä ikuisesti maan päällä paratiisissa, sen jälkeen kun kaikki pahuus on täätlä poistettu. >>

Keitä ovat " suurin osa ihmisistä " ?

""Miksiköhän sinä esität aivan Raamatun vastaista oppia.""

Hyvä kysymys kun Raamattu puhuu toista tässäkin kohdassa!

Ap. t. 1:9. Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
        10. Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
        11. ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."

• minä vaan
        hietalan.S...67 kirjoitti:

Kyllä mä ymmärsin aika lailla, mutta että se sulautuu sydämeen, onkin oma prosessinsa. Kun on syntynyt ja kasvanut aktiivisessa luterilaisessa kodissa, siis vanhempani ovat uskovaisia, niin on asioita joita on lapsesta saakka opetettu. Kyllä minä uskon itsekkin, mutta en niin kuin uskonnot opettavat. Luen raamattua ja käyn kuuntelemassa saarnoja paikanpäällä ja netissä.Minulla on sellainen kumma"tuntosarvi" joka ilmoittaa, milloin puhe on Jumalan hengestä, milloin nk.sielullista kiihotusta, jota en voi sietää! Uskonnollista teatteria, Jumalan edessä,jolta ei voi salata mitään.Kauanko olet ollut jt? Onko mahd.perheenjäsenesi myös? Mitä sitten jos joku, vaikka puoliso ei ole ja tule todistajaksi, mitä hankaluuksia siitä on, oikeasti? Ajattelen vain että kuin se onnistuu tää avio(sexi)elämä,eikö raamattu kiellä yhtymisen uskomattomaan? Jotain Paavali kirjoitti siitä, joskin myös muistan, et mies on pyhitetty vaimonsa kautta, joka uskoo...miten uskomaton mies voidaan pyhittää,vastoin tahtoaan? No, näitä ja MONIA muita pohdin, ei ole pakko ollenkaan vastata.Minä vietän joulua, vaikka olen lukenut siitä toisenlaistakin, vietän, koska en halua loukata perhettäni. Raamattukin sanoo, ettei saa olla loukkaukseksi kellekkään, että ois oltava kuin :roomalaisille ikäänkuin roomalainen, kreikkalaisille ikäänkuin kreikkalainen...Tykkäänhän mä jopuluvaloista ja kuusesta, lahjoja en enää osta, enkä saa.Tässä oli näitä hajanaisia ajatuksia,kiitos jos jaksoit lukea, minä vaan.Texti oli sulle suunnattu.

Mukava kuulla että olet kiinnostunut Raamatun sanomasta ! Jatka vain sen tutkimista. Raamattu on kirja jonka Jumala on antanut oppaaksemme. Raamattu vastaa moniin mieltämme askarruttaviin kysymyksiin. Se kertoo elämän tarkoituksen. Kertoo miksi olemme tällä, muutamia mainitakseni.

Raamatun tutkiminen/lukeminen ei ole mikäään tunnekuohahdus, vaan se perustuu järkeen, ei mitään teatraalista kuin sanoit.

Itse olen tullut Jehovan todistajaksi, siis kastetuksi, melko tarkalleen 46 vuotta sitten ! Oi kun siitä on jo pitkä aika !!! Hetkeäkään en ole katunut. Yhä olen aktiivisesti mukan Jehovan todistajien seurakunnan toiminnassa, vaikkakaan en suomessa, kuten tiedä Jehovan todistajia on yli 200 maassa ja kaikkialla opetamme asiat samalla tavalla, poikkeuksena joihinkin muihin suuntauksiin. Pidämme vahvasti kiinni siitä mitä raamattu sanoo ja opettaa.

Minulla on laaja suku ja hyvin monet sukulaisistani ovat myös Jehovan todistajia. Mieheni on myös.
        Lapseni ovat olleet, mutta eivät ole tällä hetkellä ja se on suuri suru minulle.Lapsenlapseni ovat innokkaita Jehovan todistajia.

Todistajien keskuudessa on myös aviopareja joista toinen ei ole todistaja. Elämä on tietysti haasteellista, ainakin jos toinen vastustaa toisen uskoa, siksi 1 Kor.7:39 olevaa neuvoa (naimisiin vain Herrassa) on hyvä noudattaa kun on solmimassa avioliittoa.

Naimisiin vain Herrassa eli toisen saman uskovan kanssa, silloinhan on paljon yhteistä kun palvonta ei hajoita puolisoita.

Jaa vielä tuosta pyhityksestaä . Se on myös 1 Kor.7:14

Se tarkoittaa että Jumla pitää aviosuhdetta pyhänä, uskovan puolison vuoksi. Pyhitetyn puolison puhtaus ei kuitenkaan pyhitä ei uskovaa niin että hänestä tulisi Jumalan pyhiin kuuluva, mutta aviosuhde on puhdas Jumalan silmissä.

Näin tällä kertaa ! Toivon että osasin vastata, niin että ymmärsit.

Oikeastaan on mukava vastailla, koska esität kysymyksen ja minä vastaan ja itse hyväksyt tai et, se on siinä ja jos jää jokin epäselväksi mitä meinaan, kysyt vain lisää ja senkin joko hyvöksyt tai et kun olet ymmärtänyt mitä tarkoitin.

Meniköhän tuo liian sekavaksi taas ??? Kaikea hyvää sinulle !

• minä vaan
        Ei etene kirjoitti:

>>No jos sanon näin: sielu tarkoittaa ihmistä kokonaisuudessaan.>Raamattu sanoo että on "suuri joukko" joka saa ikuisen elämän tänne maan päälle. Se kertoo myös että on "pieni lauma" (Luuk.12:32 ja Ilm.14:1-3) joka saa elämän taivaassa Kristuksen kanssa.

ehdin vastaamaan nyt vain yhteen kirjoittamaasi /kirjoittamaani kohtaan joka koski lainaamia Raamatun paikkoja jotka todistivat siitä että on olemassa pieni lauma. Luuk.12:32 ja Ilm.14:1-3

Niillä todistin vain pienen lauman olemassa olon.

Mutta toisaalta, jos on olemassa pieni lauma, se osoittaa että on olemassa jotain muutakin sen lisäksi, se on hyvin johdonmukaista, eikö ?

Joh. 10:16 tulee esille Jeesuksen sanat, että hänellä on muita muita lampaita. Ja sieltä se toinen "joukko " sit tulee.

• jae kokonaan
        minä vaan kirjoitti:

ehdin vastaamaan nyt vain yhteen kirjoittamaasi /kirjoittamaani kohtaan joka koski lainaamia Raamatun paikkoja jotka todistivat siitä että on olemassa pieni lauma. Luuk.12:32 ja Ilm.14:1-3

Niillä todistin vain pienen lauman olemassa olon.

Mutta toisaalta, jos on olemassa pieni lauma, se osoittaa että on olemassa jotain muutakin sen lisäksi, se on hyvin johdonmukaista, eikö ?

Joh. 10:16 tulee esille Jeesuksen sanat, että hänellä on muita muita lampaita. Ja sieltä se toinen "joukko " sit tulee.

Jeesus tarkoitti Juutalaisia ja pakanoita (muita lampaita). Onko tämä virallista JT opetusta että jopa yhdestä jakeesta poimitaan oppiin sopivat sanat eikä välitetä vaikka seuraavissa sanoissa väite kumoutuu!

""ja on oleva y k s i lauma ja yksi paimen Joh. 10:16.""

Sama piittaamattomuus asiayhteyteen on Luuk.12:32 tulkinnassa. Saman luvun jakeesta 22 selviää että Jeesus puhuu opetuslapsilleen. Hän tarkoittaa opetuslasten pientä laumaa. "s i n ä piskuinen lauma" jae 32.

• +++++++
        minä vaan kirjoitti:

haluaisin kanssasi keskustella asioista olen kiinnostunut jehovista.olin vapaissa suunnissa mutta en saanut vastauksia.kuin nyt.voisitko kirjoittaa minulle [email protected]

• Markku_Meilo

>> Eniten silmiini pistää se, miten te jehovantodistajat vastaatte mitä kummallisimpiin kysymyksiin

Nimenomaan näin. Varmaan olet itsekin pannut merkille kunka innokkaasti ja täsmällisesti jehovantodistajat ovat vastailleet uskonsa peruspilariin, vuoteen 1914 liittyviin kysymyksiin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8712271

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8711398

Noiden jt-vastausten jälkeen kenellekään ei jää epäselväksi se, kuinka kiistattomasti Raamatulla voidaan osoittaa Jeesuksen palanneen vuonna 1914 ja kuinka kiistattomasti samalla alkoi myös lopun aika. Samoin on kiistatonta, että tähän liittyen Jeesus valitsi raamatuntutkijat maallisiksi edustajikseen 3,5 vuotta sen jälkeen.

• SisarToivo

Sisarten ja veljien mielipidettä kaipailen: mitä teidän mielestänne voisin tehdä, kun tuttavapiiriini kuuluva JT-aviopari juo humalahakuisesti, säännöllisesti (sanoisin, että tämä on lähes viikottaista)? Lisäksi heillä on vielä kolmevuotias lapsi, joka usein joutuu katselemaan tätä juhlimista vierestä... Olen huomannut varsinkin aviomiehen käytöksessä myös henkistä aggressiivisuutta - hän mm. sättii naapureitaan ja puhuu heistä hyvin epäkunnioittavasti ja osoittaa puheissaan kateutta näitä kohtaan. Hän myös mm. pohtii, kuinka hyvin olisi voinut menestyä armeijassa, vaikka asepalvelus on kielletty?! Mitä voisin tehdä - hyvät neuvot ovat nyt tarpeen, tällainen ei mielestäni kuulu tosikristityn elämään!

• Markku_Meilo
        SisarToivo kirjoitti:

Sisarten ja veljien mielipidettä kaipailen: mitä teidän mielestänne voisin tehdä, kun tuttavapiiriini kuuluva JT-aviopari juo humalahakuisesti, säännöllisesti (sanoisin, että tämä on lähes viikottaista)? Lisäksi heillä on vielä kolmevuotias lapsi, joka usein joutuu katselemaan tätä juhlimista vierestä... Olen huomannut varsinkin aviomiehen käytöksessä myös henkistä aggressiivisuutta - hän mm. sättii naapureitaan ja puhuu heistä hyvin epäkunnioittavasti ja osoittaa puheissaan kateutta näitä kohtaan. Hän myös mm. pohtii, kuinka hyvin olisi voinut menestyä armeijassa, vaikka asepalvelus on kielletty?! Mitä voisin tehdä - hyvät neuvot ovat nyt tarpeen, tällainen ei mielestäni kuulu tosikristityn elämään!

>>Mitä voisin tehdä - hyvät neuvot ovat nyt tarpeen, tällainen ei mielestäni kuulu tosikristityn elämään!

Sinä tuskin voit tehdä asialle mitään, jehovantodistajuus on monelle pelkkä kulissi ja pakkopullaa, joten ei ihme jos arkikäytös lipsuu. Jos yhtään lohduttaa, niin suurin osa jehovantodistajista on ainakin salilla selvinpäin.

• minä vaan
        SisarToivo kirjoitti:

Ikävä tilanne mistä kerroit.

Jumala on antanut viinin ihmisille iloksi Psa.104:15. Jeesuskin muutti hääjuhlassa veden viiniksi kun viini pääsi loppumaan.

Koska Luojamme on antanut viinin Hän varmasti tietää myös sen vaikutukset ja siksi varoittaa väärinkäytön vaaroista. Ef.5:18 = Ei saa juopua. 1 Kor.6:9-11 = juopot eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Kun ihminen juo liikaa, se heikentää arvostelukykyä, eikä voi ihminen ajatella silloin enää järkevästi, estot vähenee, ajatukset ja halut jotka normaalisti tukahdutamme alkavatkin vaikuttaa hyväksyttäviltä.
        Myös liika juominen voi saada puhumaan ja toimimaan harkitsettomasti.

Mutta suurin vaara kristityille on se että se on vaarallista hengellisesti. 1 Piet.4:3,5 osoittaa kuitenkin että jotka käyttävät alkoholia liikaa, tulevat tekemään tilin Jumalalle.

Nämä ajatukset poimin Vartiotorni lehdesä 1.1.2010, jossa jo kannessa on kysymys Mikä on Jumalan näkemys alkoholista?

Jos ja kun sinä olet tietoinen heidän juomisestaan, niin ota härkää sarvista ja keskustele siitä heidän kanssaan vakavasti. Tuo esille että liika alkoholin käyttö ei kuulu kristilliseen elämään. Jos se on ongelmana heille, pyydä heidän hakevan apua voittaakseen se.

Se on sama asia juopuuko yksin kotona tai toisten seurassa. Juopuminen on aina väärin Raamtun mukaan.

Käytä mainitsemaani lehteä apuna kun keskustelet heidän kanssaan.

Jos he todella haluavat miellyttää Jumalaa, he varmasti arvostavat että olet huolissasi heistä.

"Ne neuvot joita emme halua kuulla, ovat meille kaikkein hyödyllisimmät", toivotaa että he näkevät asian myös niin. Onnea yrityksellesi.

• Hyvää Joulua
        minä vaan kirjoitti:

Ikävä tilanne mistä kerroit.

Jumala on antanut viinin ihmisille iloksi Psa.104:15. Jeesuskin muutti hääjuhlassa veden viiniksi kun viini pääsi loppumaan.

Koska Luojamme on antanut viinin Hän varmasti tietää myös sen vaikutukset ja siksi varoittaa väärinkäytön vaaroista. Ef.5:18 = Ei saa juopua. 1 Kor.6:9-11 = juopot eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Kun ihminen juo liikaa, se heikentää arvostelukykyä, eikä voi ihminen ajatella silloin enää järkevästi, estot vähenee, ajatukset ja halut jotka normaalisti tukahdutamme alkavatkin vaikuttaa hyväksyttäviltä.
        Myös liika juominen voi saada puhumaan ja toimimaan harkitsettomasti.

Mutta suurin vaara kristityille on se että se on vaarallista hengellisesti. 1 Piet.4:3,5 osoittaa kuitenkin että jotka käyttävät alkoholia liikaa, tulevat tekemään tilin Jumalalle.

Nämä ajatukset poimin Vartiotorni lehdesä 1.1.2010, jossa jo kannessa on kysymys Mikä on Jumalan näkemys alkoholista?

Jos ja kun sinä olet tietoinen heidän juomisestaan, niin ota härkää sarvista ja keskustele siitä heidän kanssaan vakavasti. Tuo esille että liika alkoholin käyttö ei kuulu kristilliseen elämään. Jos se on ongelmana heille, pyydä heidän hakevan apua voittaakseen se.

Se on sama asia juopuuko yksin kotona tai toisten seurassa. Juopuminen on aina väärin Raamtun mukaan.

Käytä mainitsemaani lehteä apuna kun keskustelet heidän kanssaan.

Jos he todella haluavat miellyttää Jumalaa, he varmasti arvostavat että olet huolissasi heistä.

"Ne neuvot joita emme halua kuulla, ovat meille kaikkein hyödyllisimmät", toivotaa että he näkevät asian myös niin. Onnea yrityksellesi.

itsekin alkoholisti vai jostain muusta syystä kykenemätön ajattelemaan järkevästi.

• miä vaan
        Hyvää Joulua kirjoitti:

itsekin alkoholisti vai jostain muusta syystä kykenemätön ajattelemaan järkevästi.

olen melkein absolutisti !

Mikä oli vastauksessani sellaista mikä sai sinut ajattelemaan että minä olen kykenemätön ajattelemaan järkevästi ? Kiinnostaa tietää !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      574
      2975
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      89
      2562
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1631
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1552
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1480
    6. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      45
      1436
    7. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1414
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      314
      1312
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1308
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1193
    Aihe