äiti töissä ja lapsi hoidossa samassa päiväkodissa

vienoska

Hei!
Onko kellään kokemuksia sellaisesta että joko äiti/tai isä on töissä samassa päiväkodissa kuin lapsi on hoidossa ja erityisesti jos lapsi on pieni?? töihin lähtö olis edessä ja mietityttää mihin hakisi lapselle hoitopaikkaa..helpointa olisi viedä "omaan päiväkotiin" siis työpaikkaan mutta mietuítyttää miten lapsi asiaan suhtautuu..onko kiinni lahkeessa koko ajan ja itkeekö perään??
eli kokemuksia??

13

4802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ab987

      Siis olet itse päiväkodissa töissä? Luulisi sulla sitten olevan joku käsitys asiasta? Mä en suosittele. Itse en ainakaan halua olla samassa paikassa töissä missä lapsi hoidossa, en edes eri osastolla.

      • vienoska

        olen töissä pk:ssa, mutta en ole koskaan törmännyt tällaiseen tilanteeseen..kyselinkin juuri kokemuksia asiasta, jos jollakin on..
        epäilen itsekin ettei se oikein onnistu, mutta muut päiväkodit ovat niin kaukana joten kaikki tutut sanovat ettei mitään järkeä lähteä ajamaan aamuisin lasta sinne ja sitten ajaa takaisin töihin..hoitopäivät pitenee sitten matkojen vuoksi mikä ei myöskään tunnu mukavalta..


      • Oma lapsi
        vienoska kirjoitti:

        olen töissä pk:ssa, mutta en ole koskaan törmännyt tällaiseen tilanteeseen..kyselinkin juuri kokemuksia asiasta, jos jollakin on..
        epäilen itsekin ettei se oikein onnistu, mutta muut päiväkodit ovat niin kaukana joten kaikki tutut sanovat ettei mitään järkeä lähteä ajamaan aamuisin lasta sinne ja sitten ajaa takaisin töihin..hoitopäivät pitenee sitten matkojen vuoksi mikä ei myöskään tunnu mukavalta..

        oli aikoinaan hoidossa päiväkodin pienten ryhmässä ja itse työskentelin isojen puolella. Ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmia. Lapsen toi joko isänsä tai minä riippuen siitä, kummalla alkoi myöhemmin työt aamuisin. Alunperin olisin halunnut lapsen perhepäivähoitoon, mutta en saanut, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin viedä omaan, paikkakunnan ainoaan päiväkotiin. Muutaman kerran kävimme tutustumassa ja taisi lapsi olla tunnin, pari ilman minuakin tutustelemassa. Sitten kun hoito alkoi, lapsi jätettiin hoitajille, enkä minä jäänyt vitkuttelemaan siihen, vaan menin omalle puolelle töihin. Samoin teki mieheni. Ulkona olin tietoisesti varsinkin aluksi niin, ettei lapsi näkisi minua. Kaikki sujui hyvin, lapsi sopeutui ja ei tarvinnut enää "piiloilla" vaan lapsi saattoi ulkona kiepsahtaa sylissä ja meni taas omiin leikkeihinsä. Luotin täysin työkavereihini, enkä käynyt sisälläkään vahtimassa, miten lastani hoidetaan ja miten hän ryhmässä pärjää. Kuulumiset vaihdettiin tuonti- ja hakutilanteissa, kuten muidenkin kohdalla. Lapsi ei saanut mitään erikoisasemaa sen vuoksi, että työskentelin samassa talossa ja hyvä niin.


      • ehkä apua
        Oma lapsi kirjoitti:

        oli aikoinaan hoidossa päiväkodin pienten ryhmässä ja itse työskentelin isojen puolella. Ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmia. Lapsen toi joko isänsä tai minä riippuen siitä, kummalla alkoi myöhemmin työt aamuisin. Alunperin olisin halunnut lapsen perhepäivähoitoon, mutta en saanut, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin viedä omaan, paikkakunnan ainoaan päiväkotiin. Muutaman kerran kävimme tutustumassa ja taisi lapsi olla tunnin, pari ilman minuakin tutustelemassa. Sitten kun hoito alkoi, lapsi jätettiin hoitajille, enkä minä jäänyt vitkuttelemaan siihen, vaan menin omalle puolelle töihin. Samoin teki mieheni. Ulkona olin tietoisesti varsinkin aluksi niin, ettei lapsi näkisi minua. Kaikki sujui hyvin, lapsi sopeutui ja ei tarvinnut enää "piiloilla" vaan lapsi saattoi ulkona kiepsahtaa sylissä ja meni taas omiin leikkeihinsä. Luotin täysin työkavereihini, enkä käynyt sisälläkään vahtimassa, miten lastani hoidetaan ja miten hän ryhmässä pärjää. Kuulumiset vaihdettiin tuonti- ja hakutilanteissa, kuten muidenkin kohdalla. Lapsi ei saanut mitään erikoisasemaa sen vuoksi, että työskentelin samassa talossa ja hyvä niin.

        Kyllä se tilanne lapselle ja myös äidille kummallinen on kun ollaan eri ryhmissä. Äiti ei enää hoidakkaan vaan menee muita lapsia hoitamaan. Ollaan lähellä mutta ei yhdessä. Miten ihmeessä taapero tämän käsittää? Aivan varmasti äitinäkin jatkuvasti ajatukset taaperon kanssa. Mitenköhän pärjää jne. etenkin alkuvaiheessa luulisi olevan tosi rankkaa.

        Taas sitten toisaalta ehkä fyysinen läheisyys auttaa äitiä ja taaperoa säilyttämään paremmin yhteyden toisiinsa ja se kumminkin on kaikkein tärkeintä.


      • KKO*
        ehkä apua kirjoitti:

        Kyllä se tilanne lapselle ja myös äidille kummallinen on kun ollaan eri ryhmissä. Äiti ei enää hoidakkaan vaan menee muita lapsia hoitamaan. Ollaan lähellä mutta ei yhdessä. Miten ihmeessä taapero tämän käsittää? Aivan varmasti äitinäkin jatkuvasti ajatukset taaperon kanssa. Mitenköhän pärjää jne. etenkin alkuvaiheessa luulisi olevan tosi rankkaa.

        Taas sitten toisaalta ehkä fyysinen läheisyys auttaa äitiä ja taaperoa säilyttämään paremmin yhteyden toisiinsa ja se kumminkin on kaikkein tärkeintä.

        ole ainakaan eteenpäin menny, ku äidin pitää hoitaa muiden lapsia, eikä voi hoitaa omaansa kotona.

        Toivon todella, että päättäjät osaavat yhdistää lasten ja nuorten pahoinvoinnin juuri tähän outouteen.
        Lapsi roudataan pahimmassa tapauksessa jo seitsemäksi tai ennenkin "hoitoon" koko pitkäksi päiväksi paikkaan, jossa ei ole hetkenkään rauhaa. Täytyy olla tosi sosiaalinen yksilö, että jaksaa muita ihmisiä koko päivän. Jaksaako aikuinen?

        Esim. myös kouluelämästä: Lapsi tulee aamupäiväkerhoon kello 6.30, koulu alkaa kello 9 ja päättyy kello 13. Jonka jälkeen lapsi menee iltapäiväkerhoon ja pääsee sieltä kotiin kello 16 tai 17.
        Jos lapsella on äiti kotona, niin lapsen tarvii lähtä kouluun vasta 8.30 ja hän on takaisin kotona n. 13.30

        Pikkuisen eriarvoisessa asemassa lapset ovat ja väitänpä että, jälkimmäisen elämä on inhimmillisempää. Lapsetkin kaipaavat rauhallista elämää, jossa ei aina ole kiire ja "aktiviteetteja".

        Päättäjät: Mahdollistakaa lapsille oikea lapsuus ja vanhemmille taloudellisesti kannattava vaihtoehto hoitaa lapsensa itse.

        En todella syytä vanhempia tilanteesta, nykyyhteiskunta ei tarjoa vaihtoehtoja.


      • ehkä apua
        KKO* kirjoitti:

        ole ainakaan eteenpäin menny, ku äidin pitää hoitaa muiden lapsia, eikä voi hoitaa omaansa kotona.

        Toivon todella, että päättäjät osaavat yhdistää lasten ja nuorten pahoinvoinnin juuri tähän outouteen.
        Lapsi roudataan pahimmassa tapauksessa jo seitsemäksi tai ennenkin "hoitoon" koko pitkäksi päiväksi paikkaan, jossa ei ole hetkenkään rauhaa. Täytyy olla tosi sosiaalinen yksilö, että jaksaa muita ihmisiä koko päivän. Jaksaako aikuinen?

        Esim. myös kouluelämästä: Lapsi tulee aamupäiväkerhoon kello 6.30, koulu alkaa kello 9 ja päättyy kello 13. Jonka jälkeen lapsi menee iltapäiväkerhoon ja pääsee sieltä kotiin kello 16 tai 17.
        Jos lapsella on äiti kotona, niin lapsen tarvii lähtä kouluun vasta 8.30 ja hän on takaisin kotona n. 13.30

        Pikkuisen eriarvoisessa asemassa lapset ovat ja väitänpä että, jälkimmäisen elämä on inhimmillisempää. Lapsetkin kaipaavat rauhallista elämää, jossa ei aina ole kiire ja "aktiviteetteja".

        Päättäjät: Mahdollistakaa lapsille oikea lapsuus ja vanhemmille taloudellisesti kannattava vaihtoehto hoitaa lapsensa itse.

        En todella syytä vanhempia tilanteesta, nykyyhteiskunta ei tarjoa vaihtoehtoja.

        Taapero ei ole koskaan "sosiaalinen yksilö". Taaperolla ei vielä ole minkäänlaisia sosiaalisia taitoja eikä sen puolen muitakaan taitoja. Kaikki taidot ovat vielä äidillä ja yhteiskunta on sitä mieltä että taaperot pitäisi erottaa äideistään kun heidän kehitys ja hyvinvointi ovat juuri äidin varassa. Taaperot viedään isoon ryhmään vaihtuvien hoitajien vastuulle ja toivotaan (usein todella uskotaan) että taaperot ovat hypänneet taaperoiän yli suoraan leikki-ikään jossa virikkeellisyys ja sosiaalisten taitojen kehittäminen vasta on tärkeää.

        Julkisesti varotaan puhumasta äidin ja taaperon hädästä ja tuskasta joka erossaoloon alussa liittyy. Valitettavasti äidin tuska liian nopeasti sammuu ja tilalle tulee päivähiodon ihannoiminen ja lapsen todellisten tunteiden kieltäminen ja sen myötä näkymättömyys.
        Taaperon tuska ei kuitenkaan sammu ja tunnetasolla etääntyvän äidin kaipuu ei lakkaa. Koska taaperolla ei ole kykyä kertoa ja ymmärtää tunnetilojaan nähdään me tunteet kiukutteluna, agressiivisuutena tai innon sammumisena taaperossa.
        Kun taaperoikään liittyvät kehitykselliset taidot eivät saa tarvittavaa tukea vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa ilmenevät vaikeudet tavalliseti viimeistään koulu-iässä, ja niitä onkin kasvava määrä tänä päivänä.


      • vienoska
        Oma lapsi kirjoitti:

        oli aikoinaan hoidossa päiväkodin pienten ryhmässä ja itse työskentelin isojen puolella. Ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmia. Lapsen toi joko isänsä tai minä riippuen siitä, kummalla alkoi myöhemmin työt aamuisin. Alunperin olisin halunnut lapsen perhepäivähoitoon, mutta en saanut, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin viedä omaan, paikkakunnan ainoaan päiväkotiin. Muutaman kerran kävimme tutustumassa ja taisi lapsi olla tunnin, pari ilman minuakin tutustelemassa. Sitten kun hoito alkoi, lapsi jätettiin hoitajille, enkä minä jäänyt vitkuttelemaan siihen, vaan menin omalle puolelle töihin. Samoin teki mieheni. Ulkona olin tietoisesti varsinkin aluksi niin, ettei lapsi näkisi minua. Kaikki sujui hyvin, lapsi sopeutui ja ei tarvinnut enää "piiloilla" vaan lapsi saattoi ulkona kiepsahtaa sylissä ja meni taas omiin leikkeihinsä. Luotin täysin työkavereihini, enkä käynyt sisälläkään vahtimassa, miten lastani hoidetaan ja miten hän ryhmässä pärjää. Kuulumiset vaihdettiin tuonti- ja hakutilanteissa, kuten muidenkin kohdalla. Lapsi ei saanut mitään erikoisasemaa sen vuoksi, että työskentelin samassa talossa ja hyvä niin.

        juuri tällaisia omakohtaisia kokemuksia kaipailinkin..kiitos vastauksestasi..


      • ehkä apua
        vienoska kirjoitti:

        juuri tällaisia omakohtaisia kokemuksia kaipailinkin..kiitos vastauksestasi..

        Näin se on. Helpompi on olla näkemättä vaikeita asioita, ainakin hetkellisesti. Tosiasia on kuitenkin että mitä enemmän selvillä olemme tilanteeseen sisältyvistä haasteista sitä paremmin pystymme asiaan valmistautumaan ja ennakoimaan ongelmia yhdessä päiväkodin kanssa. Näin pystymme myös lasta parhaiten auttamaan. Kieltämällä tilanteeseen liittyvät tuskalliset asiat jätämme lapsen yksin tunteiden kanssa.On paljon mahdollisuuksia auttaa, siksi kannattaa tarkkaan miettiä. Ei ne vaikeat asiat minnekkään häviä sillä että niiden olemassaolo kielletään.


    • eri paikka paras

      Siinäpä on pohtimista monelta kantilta. Ekana tulee mieleen, ettei ole hyvä kummankaan kannalta jos on samassa. Äiti lapsi suhde pitää unohtaa, sillä on väärin toisia kohtaan, jos oma lapsi turvautuu ja voi turvautua äitiinsä lukuisia kertoja päivän mittaan. Olettaisin, että monissa päiväkodeissa on ainakin kirjoittamaton sääntö, ettei lapsi voi olla samassa ryhmässä missä äiti on hoitajana/tarhaopettajana. Mutta voi ymmärtää, että samaa ongelmaa tule, kun lapsi on isompi ja ymmärtää enemmän, eli on peruskoulussa ja vanhempi on opettajana. Päiväkoti-ikä on oma lukunsa. Lasten pitäisi kokea tasa-arvoa päiväkodissa, mutta ei onnistu vanhemman ollessa läsnä.

      • Rikottuja

        Lapsen tosiaan PITÄISI kokea tasa-arvoista elämää. Luonnollista. Ja sitä EI KUKAAN muu voi tarjota, kuin vain oma äiti ja oma koti (päivä- ja yösellainen) .

        Kaikki suomalainen lastenhoitsyysteemi on tiedetyn tahon (vieläkin kerskailee) aikaansaannosta. Ja on aikaansaannoksellaan sekoittanut kaikki maamme perhe-elämät lähes 100%:sesti. Kansa on hiljaa ja ottaa nyt vastaan joka suunnalta tulevaa kriisiapua perheilleen, jota taas tuo sama taho keksii. Kukaan ei kyseenalaista syylliseksi. Mistä saadaan toinen Räsänen, että uskaltaa laukoo totuudet julki?
        Tuskin hän puuttuu suomalaispäiväkotisijaisäitikokeiluun nuoruutensa vuoksi. Onhan kokeilu saanut jo 40 v rauhassa jatkua! Ja eheät perheet alkaa olla kummajaisia.


    • viuhti2

      Meillä on niin, että työskentelen samassa ok:ssa, missä lapseni on hoidossa. Olemme eri ryhmissä kyllä. Kerran on tullut tilanne, missä lapsi oli itkenyt hoitopäivän aikana kun näki minut. Muuten on mennyt hyvin. Meillä on säätö, että pihalla nähdessämme halia saa kuten muutkin lapset, mutta syliin ei voi jäädä.

      • hullun hommaa

        Aivan skitsofreninen tilanne lapselle tuollainen. Äiti onkin kuin joku toinen vaikka onkin läsnä. Kyllä lapsella on oikeus äitiin joka hetki, kun äiti on paikalla.

        Tarkoitan, että äiti on äiti aina eikä vain tiettyyn kellonaikaan. Ei varmasti tee hyvää lapselle tuollainen, vaikka näennäisesti pärjäisikin.


    • eskaritätsykkä

      ei ehkä kannata? olen ollut ulkopuolisena tästä yhtälöstä muutamassakin paikassa ja aina se on mennyt niin että loppupeleissä siinä omassa lapsessa ei ole vikaa ja kollegat on syyllisiä. ei nyt ihan kaikkea kielletä mutta ei ihan tosissaankaan oteta. ja itsestäni voisin olla varma että tapahtuisi oman lapsen kanssa juuri näin ;) joten muualle vaan. ihan pienten ryhmässä en tällaseen ole törmännyt mutta mitenhän on... tuleekohan täyspainoisesta työstä ja tasapuolisesta kohtelusta mitään jos oma lapsi on puntissa roikkumassa, kuten aika varmasti on jos ryhmä sama. riippuu kai myös päiväkodin koosta? jos on jonkun isomman kaupungin isompi päiväkoti ja itse olet jossain isompien ryhmässä eri osastolla kokonaan sillai että kohtaat lasta vain ulkoilutilanteissa.... ehkä se jotenkin toimisi? hmm. itse en kyllä uskaltaisi! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe