Kuka kustantaa vartijalle:
-työpuvun
-patukat,käsiraudat yms varusteet
-kaasusumuttimen
-varustevyön
-täydentävät kurssit
-esim nykylain mukaisen vopimankäyttökoulutuksen vuosittaisen kertauksen joka on mm edellytyksenä kaasusumutinluvalle
???
Pitääkö vartijan maksaa omasta pussistaan näitä vai hankkiiko työnantaja?
Kuka kustantaa varusteet?
16
9959
Vastaukset
- jaffa
No työpuvun taitaa kaikissa firmoissa saada työnantajalta lainaan. Mutta muitten varusteitten osalta on niin vaihteleva käytäntö, ettei oikein voi sanoa mitään. Se vaihtelee firman sisälläkin riippuen yksiköstä/paikkakunnasta. Sama on myös noiden koulutusten kanssa.
- agitaattori
Jos edetään pelkästään työehtosopimuksen ja lain mukaan niin mitään ongelmia ei olekaan. Vartijanasu ja kaikki työtehtävän edellyttämät välineet koiraa lukuunottamatta ovat työnantajan maksettavia. Sama koskee koulutusta. Mutta arjessa kai on niin, että palvelupelle ilmoittaa sinulle kovan tivaamisen jälkeen, ettei mitään makseta, koska työnantaja ei edellytä välineitä tai koulutusta. Siinähän sitten koettelet onneasi, vaateparsi tulee firmasta, muttei edes mitään narua, että housut pysyvät ylhäällä tai edes morttilenkkareita mallia valtio jalkoihinsa.
Niin, sinä et järjestäytymättömänä vasta-alkajana edes tiedä, että mikä se työehtosopimus on, joten siinäpä vastauksen saatuasi seisot. Jos olet ylivartijamateriaalia nielet kurssit ilman palkkaa, eivät kehtaa sentään kurssimaksua pyytää. Ja haet välineet kaupasta, siinäpä sitten olet kahdentähden vuoroesihenkilönä, ilman valmennusta ja TES:n mukaista liksaa. Vain taivaalliset olennot tietävät paljonko rakkain kaverisi yrittäjä vedättää sinua tal- ja apv-kertymissä, lomapalkoissa/kertymissä ja muussa.
Minä olen saletissa siitä, ettet ikinä tarvitse toista viidenvuoden korttia. Jos et ollut "alipäällystöainesta" olet entinen vartija jo siinä vaiheessa, kun neljänkuukauden korttilaisena saat jollain lähijuna-asemalla, marketissa tai ostarilla ensimmäistä kertaa nokkaasi. Kunpa ne romuttaisivat ne helkkarin korttikurssit ja näiden täysin uunotettavissa olevien eilen kotiutettujen varushenkilöiden valuminen tälle alalle loppuisi.- VA
Näin se on!!
- konkari
Moi
eli meidän firmassa vartijalle kustannetaan:
-4. tason liksa
-työterveyshuolto
-alennukset punttisalista
-lakiturva ongelmatapauksissa
Lisäksi tulee:
-työpuku
-teleskooppipamppu
-vuosittainen koulutus teleskoopille (palkaton) ja kaasusumuttimelle (palkallinen)
-viiltosuoja/luotiliivit
Itse joutuu hankkimaan:
-käsiraudat
-kaasusumuttimen
-varustevyön
-työkengät
-viiltosuoja/luotiliivit
Mitä tarkoitat täydentävillä kursseilla?- edc
Mikä firma on?
- hps
Sanoit että tkp-kertaus olisi palkaton mutta kaasukertaus palkallinen? Ja silti nimenomaan tkp tulee työnantajalta, kaasu ei??
Kertauskoulutus on lakisääteistä pakkoa, joka työnantajan on maksettava ja siltä ajalta on myös maksettava palkka. Eri asia on sitten, jos on ensimmäistä kertaa kurssia käymässä, niin mikäli sitä työnantajan mielestä ei työssä tarvita, ei työnantajan tarvitse maksaakaan.
Tkp tulee tietysti väistämättä työnantajalta jos tulee lainkaan, koska muillehan sitä ei Suomessa saa myydä (no, kouluttajille tietysti).
Kaasu hankittava itse. Silti vastaava hoitaja on se joka päättää kaasun kantamisesta. Toivottavasti systeemi toimii.
Tuosta kaasuhommasa tulee mieleen, että joillakin poliisilaitoksilla on omutuinen tapa itse kehittää lakiin perustumattomia sääntöjä mm. kaasusumuttimista. Esim. että jos vartioimisliikkellä on yhteisölupa, ei vartijalle voi mmyöntää omaa kaasulupaa "kun hän saa sumuttimen firmalta". Ja vaikka liikkeellä ei yhteisölupaa olisikan, niin silti ei vartija saa kaasulupaa koska "firman pitäisi hakea yhteisölupaa". Eiväthän nämä kaksi asiaa liity mitenkään toisiinsa. Ja vaikka firmalla olisin yhteisölupa ja vaikka vartija saisikin tarvittaessa firmalta kaasun, niin entä jos se kaasu on hassu epäkäytänöllinen pieni riittämätön ja muutn vaan huono? Vartija tarvitsee oman kaasuluvan voidakseen hankkia kunnollisen työkaasun. Nyt kun asiaan menin ja vaikkei se suoraan ketjun aiheeseen liitykään, niin oletteko törmänneet tällaiseen lupaviranomaisen omavaltaisuuteen? - Väijy
hps kirjoitti:
Sanoit että tkp-kertaus olisi palkaton mutta kaasukertaus palkallinen? Ja silti nimenomaan tkp tulee työnantajalta, kaasu ei??
Kertauskoulutus on lakisääteistä pakkoa, joka työnantajan on maksettava ja siltä ajalta on myös maksettava palkka. Eri asia on sitten, jos on ensimmäistä kertaa kurssia käymässä, niin mikäli sitä työnantajan mielestä ei työssä tarvita, ei työnantajan tarvitse maksaakaan.
Tkp tulee tietysti väistämättä työnantajalta jos tulee lainkaan, koska muillehan sitä ei Suomessa saa myydä (no, kouluttajille tietysti).
Kaasu hankittava itse. Silti vastaava hoitaja on se joka päättää kaasun kantamisesta. Toivottavasti systeemi toimii.
Tuosta kaasuhommasa tulee mieleen, että joillakin poliisilaitoksilla on omutuinen tapa itse kehittää lakiin perustumattomia sääntöjä mm. kaasusumuttimista. Esim. että jos vartioimisliikkellä on yhteisölupa, ei vartijalle voi mmyöntää omaa kaasulupaa "kun hän saa sumuttimen firmalta". Ja vaikka liikkeellä ei yhteisölupaa olisikan, niin silti ei vartija saa kaasulupaa koska "firman pitäisi hakea yhteisölupaa". Eiväthän nämä kaksi asiaa liity mitenkään toisiinsa. Ja vaikka firmalla olisin yhteisölupa ja vaikka vartija saisikin tarvittaessa firmalta kaasun, niin entä jos se kaasu on hassu epäkäytänöllinen pieni riittämätön ja muutn vaan huono? Vartija tarvitsee oman kaasuluvan voidakseen hankkia kunnollisen työkaasun. Nyt kun asiaan menin ja vaikkei se suoraan ketjun aiheeseen liitykään, niin oletteko törmänneet tällaiseen lupaviranomaisen omavaltaisuuteen?Mulla kävi niin päin että oli henk. koht. lupa (ja kaasu tietenkin) entisestä firmasta (takana luki että lupa voimassa vartijan työtehtävissä) ja hain Vantaan kyttikseltä firman kaasulle rinnakkaislupaa. Ei tippunut kun mulla oli omakin, mutta taas firma ei anna kantaa omia kaasuja... jäi sit lupa hankkimatta ja kannoin silloin mukana millon mitäkin... eipä kukaan tullu koskaa kyselemään mitää onko firman vai oma kaasu.
- vartija setä
hps kirjoitti:
Tuosta kaasuhommasa tulee mieleen, että joillakin poliisilaitoksilla on omutuinen tapa itse kehittää lakiin perustumattomia sääntöjä mm. kaasusumuttimista. Esim. että jos vartioimisliikkellä on yhteisölupa, ei vartijalle voi mmyöntää omaa kaasulupaa "kun hän saa sumuttimen firmalta". Ja vaikka liikkeellä ei yhteisölupaa olisikan, niin silti ei vartija saa kaasulupaa koska "firman pitäisi hakea yhteisölupaa". Eiväthän nämä kaksi asiaa liity mitenkään toisiinsa. Ja vaikka firmalla olisin yhteisölupa ja vaikka vartija saisikin tarvittaessa firmalta kaasun, niin entä jos se kaasu on hassu epäkäytänöllinen pieni riittämätön ja muutn vaan huono? Vartija tarvitsee oman kaasuluvan voidakseen hankkia kunnollisen työkaasun. Nyt kun asiaan menin ja vaikkei se suoraan ketjun aiheeseen liitykään, niin oletteko törmänneet tällaiseen lupaviranomaisen omavaltaisuuteen?En ole törmännyt tommoseen käytäntöön.
Mutta tässä yksi esimerkki poliisin lupa
käytännöstä: Hain muutama vuosi sitten kaasu
lupaa ja mulle myönnettiin se ILMAN lupaehtoja,eli lupa ei ole sidottu työtehtävään eikä yksittäiseen firmaan.
Onko kukaan muu törmännyt vastaavanlaiseen lupaan? - konkari
hps kirjoitti:
Tuosta kaasuhommasa tulee mieleen, että joillakin poliisilaitoksilla on omutuinen tapa itse kehittää lakiin perustumattomia sääntöjä mm. kaasusumuttimista. Esim. että jos vartioimisliikkellä on yhteisölupa, ei vartijalle voi mmyöntää omaa kaasulupaa "kun hän saa sumuttimen firmalta". Ja vaikka liikkeellä ei yhteisölupaa olisikan, niin silti ei vartija saa kaasulupaa koska "firman pitäisi hakea yhteisölupaa". Eiväthän nämä kaksi asiaa liity mitenkään toisiinsa. Ja vaikka firmalla olisin yhteisölupa ja vaikka vartija saisikin tarvittaessa firmalta kaasun, niin entä jos se kaasu on hassu epäkäytänöllinen pieni riittämätön ja muutn vaan huono? Vartija tarvitsee oman kaasuluvan voidakseen hankkia kunnollisen työkaasun. Nyt kun asiaan menin ja vaikkei se suoraan ketjun aiheeseen liitykään, niin oletteko törmänneet tällaiseen lupaviranomaisen omavaltaisuuteen?eli työkohteessani on kohdekohtainen tkp ja kolme vartijaa, joten jokaiselle ei riitä omaa teleskooppia. Kaksi muuta vartijaa joutuvat kantamaan muovipatukkaa.
Kaasut ovat henkilökohtaisia, jokaisella on kaasu.
Missä laissa tuo tkp kertaus on määritelty pakolliseksi? - aloittelija
konkari kirjoitti:
eli työkohteessani on kohdekohtainen tkp ja kolme vartijaa, joten jokaiselle ei riitä omaa teleskooppia. Kaksi muuta vartijaa joutuvat kantamaan muovipatukkaa.
Kaasut ovat henkilökohtaisia, jokaisella on kaasu.
Missä laissa tuo tkp kertaus on määritelty pakolliseksi?282/2002, pykälä 29, 4 mom.
- Venäjällä seikkaillut
Mitä työlainsäädäntö ja/tai työehtosopimus sanoo työnantajan velvollisuudesta työsuojavaatetuksen ja työturvallisuusvarusteiden suhteen.
Sieltä pitäisi ne löytyä. Yllämainittuja kannattaa lueskella jo senkin johdosta, jotta tietää myös työntekijänä muutkin velvollisuutensa ja oikeutensa muihinkin asioihin nähden tietenkään unohtamatta lakia yksityisistä turvallisuuspalveluista, pakkotilasta, hätävarjelusta, pakkokeinosta ym. ko. työtä sääntelevästä. - minä---
Meillä on jokaisessa kohteessa ainakin yksi varustevyö, patukka, käsiraudat. Kaasun saa firmalta, jokaiselle henkilökohtainen. Tietenkin firman vaatteet.
Vuosittaiset kertaukset on palkattomia.
Firma maksaa osuuden punttisalin kk-hinnasta.
Suoritan vartijan ammattitutkintoa firman piikkiin oppisopimuksella(koulupäivistä ei saa palkkaa vaan pv-rahaa).
Itse pitää ostaa; työkengät, pisto/ampuma suojaliivit, oman varustevyön( raudat,..). Tkp:tä ei meidän firmassa saa kantaa, vaikka lupa olisikin... - Älä tuu ryttyilee
Niinno hommahan menee näin, että työnantaja on velvollinen järjestämään työasut ja työssä tarvittavat välineet ja suojat. Työn antajan tarjoamat kengät ja vyöt eivät välttämättä ole kaikkein laadukkaimmat joten kannattaa itse satsata hieman parempiin. Mitä tulee kaasuun ja teleskooppiin, yleensä työnantaja järjestää näihin koulutuksen sekä kaasun, että tkp:n saa työnantajalta. Tkp- määritellään sallittavaksi kantaa toimeksiantosopimuksessa eli vaikka sinulla olisi oikeus sitä kantaa, et sitä kuitenkaan saa välttämättä kantaa. Tkp:ta ei myöskään myydä yksityishenkilöille vaan eri viranomaisille mm. poliisi, tulli, rajavartijat, vanginvartijat sekä yksityisille vartioimisliikkeille, joka sitten tarpeen mukaan edelleen luovuttaa patukat vartijoille työsuhteen ajaksi, tai siihen asti, että kohde vaihtuu, jossa on toimeksiantosopimuksessa määritelty sallittavan tkp:ta kantaa.
- zellasta
meidän firman kautta tullu seuraavat ilman, että työntekijä tarvitsee maksaa mitään, (ainakaan ei itse tarvinnut):
- työterkkari ja lakiasiat
- työasut
- varustevyön
- käsiraudat koteloineen
- tkp koteloineen
- kaasu koteloineen
- ensiapulaukku vyölle
- suojaliivit kohdekohtaisesti
hankkinut itse viiltosuojakäsineet ja kengät.
Koulutuksista en tiedä toistaiseksi kuin kertauspuolet, mitkä olisivat täysin maksuttomia.
Varmaan jotain alennuksia "jumppiin".- Tällästä
Gääs ei ainakaan anna muuta ku vaatteet päälle ja vuorolistat himaan. Ei v***u edes minkäänlaista vyötä saa housujen pidikkeeks. Pistän siis piiriauton hinausköyden vyötärön ympärille:)
- gays4sailors
Tällästä kirjoitti:
Gääs ei ainakaan anna muuta ku vaatteet päälle ja vuorolistat himaan. Ei v***u edes minkäänlaista vyötä saa housujen pidikkeeks. Pistän siis piiriauton hinausköyden vyötärön ympärille:)
ja se ainut hinausköysi taitaa olla palveluesimiehien pöydän alla piilossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921393Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841360Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761155- 891096
- 82941
- 81935
- 36889
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66855Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61825Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5821