Japaniin opiskelemaan

meowss

Olen miettinyt muuttoa Japaniin mutta eihän se noin vaan onnistu. Pitäisi olla jokin korkea tutkinto että voisi sinne suoraan töitä hakea, itselläni ammattikoulu takana.
Mietin että voiko Japanissa mennä ammattikorkeakouluun? Ja sen jälkeen voisi työskennellä siellä?
Onko se riittävä tutkinto? Olen lukenut että yliopiston käyneet voivat ainakin työskennellä Japanissa. Lukuvuosimaksut ovat ainakin kalliita että niitä pitäisi joku hankkia rahoittamaan.
Olen kyllä aika laiska opiskelemaan mutta ei niitä vaihtoehtoja paljoo ole että pääsisi sinne. Opiskelen itsekseni jo japania.
Varmaa on se etten enään tänne Suomeen jää, ei ole mun paikka asua.

7

2899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3v. Japanissa asunut

      Mikä tahansa alempi korkeakoulututkinto riittää, eli siis kandi/AMK jne. Se saako sillä tutkinnolla töitä on toinen juttu, mutta tuo vaatimus tulee japanilaisesta maahanmuuttolainsäädännöstä. Eli esimerkiksi englannin kielen opettajaksi lähtevällä tulee jokin vaatimukset täyttävä tutkinto olla, vaikka se ei olisikaan millään tapaa kyseiseen työhön liittyvältä alalta (englannin kielen opettajaksi on kylläkin nykyään hankala päästä muiden kuin sitä äidinkielenään puhuvien). Eli tutkinto siis tasoltaan riittää kyllä, mutta se tutkinnon suorittaminen - vaikka sen tekisi Japanissa - ei vielä takaa, että saisit Japanista työpaikan ja sitä kautta oikeuden tehdä töitä. Tosin mahdollisuudet saattavat olla kohtuulliset, sillä jos suoritat japanilaisen tutkinnon, niin sinulla on siinä tapauksessa myös väistämättä erittäin hyvä japanin kielen taito.

      Japanissahan työnteon oikeuttavia viisumikategorioita on useita ja tietyn kategorian viisumilla saa tehdä vain siihen kuuluvia töitä. Sellaisia perusammatteja joita kuka tahansa pystyy tekemään ei noista kategorioista löydy, vaan ne kaikki edellyttävät sitä koulutustaustaa ja usein myös soveltuvaa kokemusta. Poikkeuksena jos menet naimisiin japanilaisen kanssa, silloin saat automaattisesti oikeuden tehdä mitä tahansa työtä ilman rajoituksia. Vaikka toimia bussikuskina tai baarimikkona.

      Mutta noin muuten... voisit lähteä Japaniin opiskelemaan kieltä johonkin kielikouluun, noin alkajaisiksi. Japanissa on paljon kielikouluja (Nihongo Gakuin), joihin useimpiin pääsee kyllä kuka tahansa joka vain maksaa kurssimaksut. Ainakin osa kouluista pystyy myöskin järjestämään opiskelijalle tarvittavan viisumin. Nämä koulut lähinnä valmentavat myöhemmin japanilaiseen yliopistoon pyrkiviä, mutta muutkin ovat usein tervetulleita. Monissa kouluissa on myös eri pituisia opintokokonaisuuksia, eli välttämättä ei tarvitse lähteä vuodeksi-kahdeksi. Osa kouluista järjestää mm. 2-3 kk. intensiivikursseja, joihin voi tietääkseni osallistua ilman opiskelijaviisumia (eli sen normaalin 90 päivän maassaololuvan puitteissa). Tällöin koulu on yleensä järjestänyt myös majoituksen. Näistä kannattaa joko etsiä netistä tai sitten kysellä vaikka Japanin suurlähetystöstä. Myös yliopistojen/korkeakoulujen kielikeskuksissa saattaa olla esitteitä (niitä voi käydä tutkimassa vaikka ei opiskelija olisikaan).

      Opiskelu yliopistossa on Japanissa kallista, kuten sanoitkin, oppilaitoksesta hieman riippuen. Erilaisia stipedejä voi yrittää hakea, yksi suosituimmista on Japanin opetusmisteriön apuraha, joka kattaa suunnilleen kaikki kulut kolmen vuoden ajalle. Yleensä opiskelijaviisumilla ei saa tehdä töitä ollenkaan tai korkeintaan hyvin rajoitetusti. Näistä saa hyvin tietoa Japanin suurlähetystön sivuilta.

      Muistaakseni Japanin Helsingin suurlähtystössä on kirjallisuutta ja oppaita japanilaisista oppilaitoksista. Ei muuta kuin tutkimaan ja ottamaan yhteyttä kiinnostaviin kouluihin.

      Työelämässä käytännön minimi kielitaidolle on useimmissa paikoissa JLPT-tasokokeen kakkostaso (uusdistetussa koesysteemissä N2). Sen vaatimukset ovat suunnilleen 1000 kanji-merkkiä ja 6000 sanan sanavarasto. (http://www.jlptstudy.com/). Japanissa rakastetaan erilaisia virallisia sertifikaatteja ja todistuksia, joten jos töihin sinne aikoo, niin ehdottomasti JLPT tai vastaava kielitutkinto kannattaa hankkia. Englantia ei äidinkielenään puhuvien kannattaa harkita myös jonkin englannin kielen tasokokeen tekemistä, TOEIC on näistä Japanissa tunnetuin.

      Työpaikkojen hakuun hyviä aloitussivuja on mm. http://www.gaijinpot.com ja http://www.daijob.com. Molemmilta löytyy myös englannin kielisiä ilmoituksia ja kielitaitovaatimukset jne. on usein selkeästi ilmoitettu.

      Sinun tapauksessa voisi toimia sekin, että haet johonkin sopivaan AMK:hon Suomessa ja lähdet vaihto-opiskelijaksi Japaniin (valitse vain koulu huolella siten, että heillä on sinne suuntautuvia vaihto-ohjelmia). Hyvä ja suht. edullinen tapa tutustua maahan ja kulttuuriin. Eli nyt otat vain itseäsi niskasta kiinni opiskelujen suhteen, sillä sitä on tavalla tai toisella joka tapauksessa edessä. Kyllä se onnistuu, jos sitä riittävän kovasti haluaa ja löytyy motivaatiota.

      • meowss

        Kiitos todella hyvästä ja perusteellisesta vastauksesta, siitä oli todella paljon hyötyä. Innostuin kielen opiskelemisesta Japanissa, en ollut edes aikasemmin miettinyt tätä vaihtoehtoa. En kyllä haluisi enään Suomessa opiskella vaikka vaihtarinakin pääsisi muualle opiskelemaan.
        Saakohan noita apurahoja kielikouluun sitten? Paljon tulisi vuodessa maksamaan?
        Rahatilanne nyt ei ole mikään kummoinen joten täällä pitäisi eka työskennellä ja kerätä rahaa säästöön. Hiukan pelottaa mennä yksin vieraaseen maaha, koskaan ennen en ole matkustellut. Eikä tuo japanilaisen kanssa naimisiin meno mitenkään pahalta tuntuisi!


      • minunkin puolesta
        meowss kirjoitti:

        Kiitos todella hyvästä ja perusteellisesta vastauksesta, siitä oli todella paljon hyötyä. Innostuin kielen opiskelemisesta Japanissa, en ollut edes aikasemmin miettinyt tätä vaihtoehtoa. En kyllä haluisi enään Suomessa opiskella vaikka vaihtarinakin pääsisi muualle opiskelemaan.
        Saakohan noita apurahoja kielikouluun sitten? Paljon tulisi vuodessa maksamaan?
        Rahatilanne nyt ei ole mikään kummoinen joten täällä pitäisi eka työskennellä ja kerätä rahaa säästöön. Hiukan pelottaa mennä yksin vieraaseen maaha, koskaan ennen en ole matkustellut. Eikä tuo japanilaisen kanssa naimisiin meno mitenkään pahalta tuntuisi!

        Minun mielestäni sinun kannattaa ehdottomasti käydä koulut Suomessa, koska ne ovat ilmaisia. Muutto Japaniin tarkoittaa sitä, että rahaa pitää olla paljon; ei pelkästään koulun käyntiin, vaan asumiseen ja päivittäiseen elämiseen. Totuus on se, että Japani ei ole missään tapauksessa tyhjätaskun paikka, joten varaudu kunnolla taloudellisesti. Älä laske apurahan varaan sillä vaikka saisitkin sellaisen, niin todennäköisesti se kattaa vain pienen osan kaikista kustannuksista.

        Siksi ehdotan aiemman kirjoittajan kanssa samaa eli käy ensin AMK Suomessa ja yritä päästä Japaniin sen aikana opiskelijavaihdon tai muun harjoittelupaikan kautta. Vasta sitten voit pohtia haluatko todella muuttaa sinne. Jo puolen vuoden kokemus auttaa sinua huomaamaan, onko se oikeasti sinun paikkasi. Jos et ole aikaisemmin matkustellut lainkaan kuten sanoit, niin muuttoa ulkomaille ja varsinkaan Japaniin ei kannata pohtia ennenkuin olet tutustunut kunnolla maahan.

        Itse menin aikoinaan Japaniin korkeakouluopiskelijana harjoittelupaikan kautta ja olin siellä pariinkiin otteeseen. Menin sittemmin naimisiin japanilaisen kanssa, mutta muutimme ensin Suomeen ja nykyään asumme keski-Euroopassa. Vinkkinä edelleenkin, että käy koulusi Suomessa koska se on ilmaista ja jopa tuettua. Usko pois, että sitä ei voi milloinkaan yliarvostaa. Samoin jos olet ajatellut naimisiinmenoa japanilaisen kanssa niin suunnittele ajoissa taloutesi tulevaisuus hyvin, koska se ei ole pitemmän päälle halpaa puuhaa.


    • meowss

      Tämä on niin vaikeaa.. Luin että vaihtarivuosi Japaniin maksaa jopa 7000 e ? Tommosia rahoja ei ole.
      Niin ja asuminen isäntäperheessä ei tunnu kovin mukavalle ajatukselle, nyttenkin minulla on kämppis ja odotan että pääsisi jo yksin asumaan!
      Varmaankin täytyy kärsiä seuraavat 4 vuotta Suomen AMK ja sitten sen jälkeen vaikka mennä Japaniin opiskelemaan kieltä, ja hakea töitä. Ja tuon 4 vuotta voi käyttää vaikka sen japanin kielen opiskeluun.
      Asialla on negatiiviset ja positiiviset puolensa..

      • harakka*

        Tuo 7000e kuulostaa lukiovaihtarivuoden hinnalta. Korkeakouluvaihdosta ei aiheudu tuollaisia kustannuksia, ja siihen saa yleensä omalta korkeakoululta apurahan sekä Kelalta opinto- ja asumistuen. En ole kuitenkaan itse ollut korkeakouluvaihdossa, joten en osaa arvioida kuinka paljon siitä lopulta tulee opiskelijalle maksettavaa. Joidenkin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kv-asioiden sivuilta voi löytyä kustannusarvioita.

        Kielikoulujen kustannukset ovat korkeat, pelkästään koulun lukukausimaksut ja vuokra tekisivät vuodessa todennäköisesti yli 10 000 euroa. Apurahat ovat harvassa, opintotukea ei saa Suomesta, osa-aikatyön löytämiseen ei voi luottaa jne. Lisäksi juuri tällä hetkellä eurolla menee niin huonosti, että Japani muuttuu koko ajan kalliimmaksi suomalaisille. Toivotaan kuitenkin, että euron kurssi lähtee taas joskus parempaan suuntaan... Eikä kannata tyytyä ei-mulla-ole-koskaan-varaa-ajatteluun, vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa säästäminen välittömästi. Olit sitten tulevaisuudessa lähdössä Japaniin töihin, opiskelijavaihtoon, kielikouluun tai viikon lomamatkalle, tulet tarvitsemaan siihen rahaa, ja silloin on kivempi jos sitä on jo jonkin verran säästössä. :)

        Kannattaa lukea myös Cimon opas Japaniin lähtemisestä: http://www.maatieto.net/japani/


      • 45+7
        harakka* kirjoitti:

        Tuo 7000e kuulostaa lukiovaihtarivuoden hinnalta. Korkeakouluvaihdosta ei aiheudu tuollaisia kustannuksia, ja siihen saa yleensä omalta korkeakoululta apurahan sekä Kelalta opinto- ja asumistuen. En ole kuitenkaan itse ollut korkeakouluvaihdossa, joten en osaa arvioida kuinka paljon siitä lopulta tulee opiskelijalle maksettavaa. Joidenkin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kv-asioiden sivuilta voi löytyä kustannusarvioita.

        Kielikoulujen kustannukset ovat korkeat, pelkästään koulun lukukausimaksut ja vuokra tekisivät vuodessa todennäköisesti yli 10 000 euroa. Apurahat ovat harvassa, opintotukea ei saa Suomesta, osa-aikatyön löytämiseen ei voi luottaa jne. Lisäksi juuri tällä hetkellä eurolla menee niin huonosti, että Japani muuttuu koko ajan kalliimmaksi suomalaisille. Toivotaan kuitenkin, että euron kurssi lähtee taas joskus parempaan suuntaan... Eikä kannata tyytyä ei-mulla-ole-koskaan-varaa-ajatteluun, vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa säästäminen välittömästi. Olit sitten tulevaisuudessa lähdössä Japaniin töihin, opiskelijavaihtoon, kielikouluun tai viikon lomamatkalle, tulet tarvitsemaan siihen rahaa, ja silloin on kivempi jos sitä on jo jonkin verran säästössä. :)

        Kannattaa lukea myös Cimon opas Japaniin lähtemisestä: http://www.maatieto.net/japani/

        Olin itse korkeakouluvaihdossa Japanissa oman yliopistoni kautta, joten voin jotain kertoa. Tosin siitä on jo aikaa jokunen vuosi. Majoitus oli yliopiston omassa, ulkomaalaislle tarkoitetussa asuntolassa, missä pieni huone (sis. WC suihku ja pieni keittiö) kustansi vajaat 100€/kk ( siihen päälle sähkö, vesi ja kaasu). Yhteensä ehkä kalleimmillaan jotain 150-170€/kk, riippuen siitä paljonko halusi käyttää lämmitystä talvikuukausina jne. Opiskelumateriaalit piti ostaa itse (vajaa 200€ koko vuodelle, jos osti vain pakolliset oppikirjat eikä ostanut esim. sanakirjoja (tosin niidenkin hankinta on melko pakollista jos meinaa opinnoissa selvitä eikä omaa sellaisia ennestään)). Myös kaikki mahdolliset matka- ja ruokakulut täytyi kustantaa itse. Asuntola oli onneksi aivan yliopiston vieressä, joten busseja tai muuta ei tarvinnut kuin silloin, jos halusi lähteä kaupungin keskustaan. Minulla kävi hyvä tuuri ja sain JASSO:n myöntämän apurahan, joka kattoi käytännössä kaikki vaihtovuoden kulut: edestakaiset lennot Suomi-Japani-Suomi sekä kuukausittainen käyttöraha 80000yen/kk (n. 600€/kk silloisella kurssilla). Tuo apuraha on kohtuullisen helppo saada ja sen haku hoituu yleensä vaihtopaikan hakuprosessin yhteydessä.

        Kielikouluilla on tarjolla erihintaisia ja -pituisia paketteja, mutta jos koko vuoden (tai kaksi vuotta) haluaa opiskella niin silloin se tietysti maksaa kohtuullisen paljon. Tässä on yksi koulu noin malliksi: http://www.tijs.jp/english/index.html

        Heillä yksi kuukausi kustantaa 45000 jeniä, eli reilut 400€. Päälle tulee jonkin verran hallintokuluja sekä tietysti opiskelumateriaali. Asuntolapaikka ja ateriat eivät myöskään kuulu tuohon hintaan. Mutta mikäli on mahdollisuus asustella jonkun kaverin nurkissa vaikka kesälomakuukaudet, niin pari-kolme kuukautta voi tuota koulua käydä ihan turistiviisumillakin. Lisäksi tarjolla on apurahoja niille opiskelijoille, jotka hakevat japanilaiseen yliopistoon.

        Apurahojahan voi hakea myös muuta kautta, Japanin Helsingin suurlähetystön kotisivuilla on listattu näitä myöntäviä järjestöjä sekä hakuajat ja -vaatimukset. Japaniinhan on mahdollista lähteä opiskelemaan vaikka teeseremoniaa: http://www.cimo.fi/dman/Document.phx/~public/Apurahat/BilateraaliUlkomailleMaat/Japani-Teeseremonia.html


    • Bemmie

      Itse olin Japanissa vaihdossa Tampereen yliopiston vaihto-ohjelman kautta. Opiskelija-asuntolakin olisi ollut, mutta päädyttiin vuokraamaan yhdessä kämppä, josta minun osuuteni oli noin 300 eur / kk. Tähän sitten päälle ruuat ja matkakulut. Yliopistolta sain jonkin tukirahan, joka taisi lennon hinnan korvata. Olin jo loput kulut valmis itse maksamaan säästöistä, mutta lopulta sainkin stipendin joka oli noin 500 eur / kk, joten omaa rahaa ei sitten kahden vuoden vaihto-ohjelman aikana juuri mennytkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe