Täytyy kyllä myöntää, että voisipa tehdä tuollainen kilpailu hyvää myös bussilippujen hinnoille, mutta ei siitä tässä ole kyse sillä bussit verkko kattaa hyvin Kuopion ja siitä kiitos heille paitsi hinnasta. Yhtä aluetta vaan ei kata hyvin ja se on Keskusta-Niirala-Haapaniemi. Kylläpä kulkee kehnosti alueen sisäisiä linjoja. Lähes kaikki linjat karkaa torilta suorinta reittiä ulos keskustasta ja tuolla alueella elävä joutuu yleensä patikoimaan kotiin. Linja 1 kulkee keskustassa, silloin kun kulkee, eli harvoin.
Kuopion keskusta on tiheästi asuttu ja sen reunamat myös ja koko ajan rakentavat lisää asuintaloja alueelle. Asukastieheys on Helsingin jälkeen toiseksi korkein, jotein voisiko tämä olla myös toinen paikka Suomessa missä olisi ratikka? Asukastiheyshän vaikuttaa enemmän tällaiseen, kun alueen kokonaisasukasmäärä. Montaa linjaa ei tarvittaisi. Kehälinja kiertämään ruutukaavaa olisi ehdoton, sillä sillä pääsisi joka puolelle keskustaa ja sen lisäksi pari kehän eri kulmista lävistävää linjaa. Niiralan linja jatkuisi Kyssiin, yliopistolle ja Mikrotekniaan asti.
Ratikka olisi kätevin ratkaisu helpottamaan keskusta-alueen joukkoliikennettä. Bussit ei siihen oikein sovi, kun kulkevat sen verran harvoin, että noin lyhyillä matkoilla ei kukaan jaksa jäädä pysäkille bussia kauaksi odottamaan. Nykyisellä ei bussit myöskään kulje hyvin tuolla alueella. Ratikoita kun kulkee koko ajan, niin sen kun hyppäät vaan kyytiin ja kohta oletkin jo kotona. Paljon kätevämpää. Bussit hoitaisi sitten liikenteen lähiöihin ja muihin kaukaisempiin paikkoihin. Työpaikkojakin toisi puhumattakaan miten paljon houkuttelisi tänne uusia asukkaita.
Raitiovaunut Kuopioon!
108
1885
Vastaukset
- ???
"Ratikoita kun kulkee koko ajan,..."
Miksi kuvittelet, että ratikoita kulkee automaattisesti joku tietty määrä? Eihän se niin mene. Kysynnän ja tarjonnan laki...- neeeeeeeeeeeee
vaatisi että rakennettaisi paljon korkeita rakennuksia pysäkkien lähelle jotta kannattaisi. mikä olisi tietysti pelkästään hyvä asia
- .
neeeeeeeeeeeee kirjoitti:
vaatisi että rakennettaisi paljon korkeita rakennuksia pysäkkien lähelle jotta kannattaisi. mikä olisi tietysti pelkästään hyvä asia
Alkaa olla jo aika hurjat suunnitelmat sen vuoksi, että kaupunkiin saataisiin ratikka :)
- kuoiuoiuopiuop
. kirjoitti:
Alkaa olla jo aika hurjat suunnitelmat sen vuoksi, että kaupunkiin saataisiin ratikka :)
"Alkaa olla jo aika hurjat suunnitelmat sen vuoksi, että kaupunkiin saataisiin ratikka :) "
Joo eikö ole tosi hurja suunnitelma rakentaa korkeita taloja. Muualla Suomessa tuo tosin ovat arkipäivää, että kaupunkia rakennetaan mm. joukkoliikenteen näkökulma huomioiden, mutta Kuopio nyt tuntuu olevan vähän toista maata. Täällä jo yhden 10-kerroksisen talon rakentaminen on merkkitapaus jota päivitellään vuosia. - .
kuoiuoiuopiuop kirjoitti:
"Alkaa olla jo aika hurjat suunnitelmat sen vuoksi, että kaupunkiin saataisiin ratikka :) "
Joo eikö ole tosi hurja suunnitelma rakentaa korkeita taloja. Muualla Suomessa tuo tosin ovat arkipäivää, että kaupunkia rakennetaan mm. joukkoliikenteen näkökulma huomioiden, mutta Kuopio nyt tuntuu olevan vähän toista maata. Täällä jo yhden 10-kerroksisen talon rakentaminen on merkkitapaus jota päivitellään vuosia.Et nyt oikein tainnut ymmärtää pointtia. Se pointti oli lainaamasi lauseen jälkimmäinen osuus ;-)
- qweqwqewq
. kirjoitti:
Et nyt oikein tainnut ymmärtää pointtia. Se pointti oli lainaamasi lauseen jälkimmäinen osuus ;-)
Samalla tavallahan myös uusia lähiöitä Kuopioon on suunniteltu jo iät ja ajat. Rakentaminen on pyritty suunnittelemaan niin, että se tukee paikallisbussin reitin vetoa sinne. Joten ei noi mitään hurjia suunnitelmia ole, vaan aivan normaalia tiivistysrakentamista jota tehdään koko ajan. Tuo vain ohjaisi uusia taloa tiettyihin paikkoihin, joka on aina tarpeen kun uusia joukkoliikenteen muotoja tai pysäkkejä mietitään.
- .
qweqwqewq kirjoitti:
Samalla tavallahan myös uusia lähiöitä Kuopioon on suunniteltu jo iät ja ajat. Rakentaminen on pyritty suunnittelemaan niin, että se tukee paikallisbussin reitin vetoa sinne. Joten ei noi mitään hurjia suunnitelmia ole, vaan aivan normaalia tiivistysrakentamista jota tehdään koko ajan. Tuo vain ohjaisi uusia taloa tiettyihin paikkoihin, joka on aina tarpeen kun uusia joukkoliikenteen muotoja tai pysäkkejä mietitään.
Jos rakennussuunnittelu suosii järkisyillä korkeaa rakentamista, ei siinä mitään. Mutta tässä ketjussa kirjoitettiin, että ratikka "vaatisi että rakennettaisi paljon korkeita rakennuksia pysäkkien lähelle"...
- ikkunapäivitys kb911
kuoiuoiuopiuop kirjoitti:
"Alkaa olla jo aika hurjat suunnitelmat sen vuoksi, että kaupunkiin saataisiin ratikka :) "
Joo eikö ole tosi hurja suunnitelma rakentaa korkeita taloja. Muualla Suomessa tuo tosin ovat arkipäivää, että kaupunkia rakennetaan mm. joukkoliikenteen näkökulma huomioiden, mutta Kuopio nyt tuntuu olevan vähän toista maata. Täällä jo yhden 10-kerroksisen talon rakentaminen on merkkitapaus jota päivitellään vuosia.Minkäslaisia päivityksiä on saatavana kerrostaloille, firmware vai jotain paikkauksia? :P
- valivalivali
Miksi ei kuopiossa ole ratikoita. Puijolle ensimmäinen torilta, vai haapaniemelle?
Olisihan se hienoa mennä vaikka huuhankatua pitkin ratikalla Tammikuussa. Olisi lämmin vaunu jossa istuskella.
Eikä sitä tarvitsisi purkaa kuin koko keskusta että ratikka mahtuisi kulkemaan Autojen seassa. Ei oo kuin parin päivän homma.
Sitten vaan koko keskusta lämmitetyksi ettei raiteet jäädy. On sen verran nousua satamasta torille, että voi
hiukka olla hidasta tuo nousu liukkailla. Ja neulamäkeen Pitäisi olla Mikroteknialta jatkoyhteys ehdottomasti.
Voi vittu mikä urpo. Rovaniemelle kanssa ratikka.- gjhgyuyugiuygiyug
valivali aika hölmöläinen.
a) kyllä ne talvellakin menee tuollaisia ylämäkiä ylös mitä keskustassa on
b) katuja ei tarvitse leventää, sillä kuopioon tehtiin aikoinaan leveämmät kadut kuin muihin suomen kaupunkeihin. vain kadunvarsipysäköinnin purku noilta kaduilta riittäisi
c) joo olisi tosiaan hienoa siinä olet oikeassa - valivalivalivali
gjhgyuyugiuygiyug kirjoitti:
valivali aika hölmöläinen.
a) kyllä ne talvellakin menee tuollaisia ylämäkiä ylös mitä keskustassa on
b) katuja ei tarvitse leventää, sillä kuopioon tehtiin aikoinaan leveämmät kadut kuin muihin suomen kaupunkeihin. vain kadunvarsipysäköinnin purku noilta kaduilta riittäisi
c) joo olisi tosiaan hienoa siinä olet oikeassaKyllähän ratikka äkkiä kääntyy esim Savonkadulta Tulliportinkadulle tai päinvastoin ei ole mitään ongelmaa.
Ja pysäkki vaikka Vuorikadun ja Suokadun kulmaan. Siinähän on uusia kerrostaloja nousemassa.
Tosi hyvä reitti kulkisi myös Kauppakadulta vuorikadulle ja siitä tulliportinkatua ylös. Tilaa riittää ratikoiden kääntyillä. On vaan ihme kun en itse mahdu nykyisen kaksisuuntaistamisen jälkeen kääntymään edes Pitkällä kuorma-autolla. Tai siis mahdun, jos ei ole risteävällä kadulla ajavat ängänneet aivan risteykseen kiinni.
No kaipa en osaa ajaa keskustassa. Anteeksi. Muutan maalle Ratikoiden ulottumattomiin. Mutta oikeesti. Kannattaa hankkia ajokortti ja liikkua kuopion keskustassa Linja- tai kuorma autolla vähintään 10 vuotta.
Sitten ehkä tajuatte miksi tänne ei voi tulla ratikoita. Muuten ette sitä ymmärrä. Ei nuo kuopion kaupungin rieteykset ole niin leveitä. Luntakin täällä on YLEENSA enemmän kuin helsingissä. Se kun vaan ei toimisi tuo ratikkaliikenne kuopiossa. - retretryetergh
valivalivalivali kirjoitti:
Kyllähän ratikka äkkiä kääntyy esim Savonkadulta Tulliportinkadulle tai päinvastoin ei ole mitään ongelmaa.
Ja pysäkki vaikka Vuorikadun ja Suokadun kulmaan. Siinähän on uusia kerrostaloja nousemassa.
Tosi hyvä reitti kulkisi myös Kauppakadulta vuorikadulle ja siitä tulliportinkatua ylös. Tilaa riittää ratikoiden kääntyillä. On vaan ihme kun en itse mahdu nykyisen kaksisuuntaistamisen jälkeen kääntymään edes Pitkällä kuorma-autolla. Tai siis mahdun, jos ei ole risteävällä kadulla ajavat ängänneet aivan risteykseen kiinni.
No kaipa en osaa ajaa keskustassa. Anteeksi. Muutan maalle Ratikoiden ulottumattomiin. Mutta oikeesti. Kannattaa hankkia ajokortti ja liikkua kuopion keskustassa Linja- tai kuorma autolla vähintään 10 vuotta.
Sitten ehkä tajuatte miksi tänne ei voi tulla ratikoita. Muuten ette sitä ymmärrä. Ei nuo kuopion kaupungin rieteykset ole niin leveitä. Luntakin täällä on YLEENSA enemmän kuin helsingissä. Se kun vaan ei toimisi tuo ratikkaliikenne kuopiossa.Täällä taas joku tyhmä luulee, että ne laitettas kulkemaan kaikista kinkkisimpiin paikkoihin tai sitten esittää pöhköä :D Torin kulmilla kulkisi luultavasti vain yksi suora reitti läpi, jossa olisi vain yksi autokaista, eikä ajo-oikeutta raskaille ajoneuvoille. Kääntyilyt sitten väljemmillä vesillä. Lisäksi kadunvarsipysäköinnit pois ja hups kyllä olisi aika paljon väljempää. Tokihan torin alueen pysäkki olisi mahdollista ajoluiskilla sijoittaa myös maanalle. Vaihtoehtoja on monia.
Kuopio tosin tekee yksityisautoilijoidenkin elämän liian helpoksi rakentamalla autoilijan paratiisin torin alle. Sen jälkeen jos joku bensalenkkari valittaa, että on vaikea mennä autolla Kuopion keskustaan, niin pyydän tarkistamaan lääkityksen. Sama kummasta suunnasta tulee pääsee suoraan ytimeen torin alle. Oma moka jos alkaa siellä muuten pörrää.
Vuorikadun ja Suokadun kulmaa ei muuten ole uusia taloja tulossa.
PS. Ratikat ei muuten vie kovin paljon tilaa kääntyessään.
- Ideioita piisaa
Jos ei ratikka mahdu kaduille niin toinen vaihtoehto olisi metro. Siittä olen haaveillut pidemmän aikaa.
Metron yhteyteen voitaiisin myös louhia maanalainen kävelykatuverkosto, joka kattaisi suurimman osan Kuopiota. Tympeätä tuolla pakkasessa kävellä, kun voisi torin kulmilta mennä maan alle ja kävellä valaistua maanalaista kävelyreittiä pitkin vaikka KYS:iin hoitoon.- dslkfjsdlfk
Jeh ja sieltä pimeästä nurkasta joku epämääräinen hahmo pyytää tupakkaa... Entä jos sinulla ei olekkaan tupakkaa???
- yks vaan
Nuo maanalaiset on tosi kolkkoja seutuja öisin ja niiden oviaukoissa parveilee nuorisoa ja muuta laitapuolen kulkijaa.
Esim. Kuopion linja-autoaseman ja juna-aseman välissä oleva tunneli on aika kolkko paikka. - jepjepjepjepjepjepje
yks vaan kirjoitti:
Nuo maanalaiset on tosi kolkkoja seutuja öisin ja niiden oviaukoissa parveilee nuorisoa ja muuta laitapuolen kulkijaa.
Esim. Kuopion linja-autoaseman ja juna-aseman välissä oleva tunneli on aika kolkko paikka.Siihen rakennetaan maailman lyhin metro Siis rautatieasemalta linja-autoasemalle. On ihan yhtä hieno suunnitelma kuin tuo ratikkajuttu. Ja ehkä pari euroa halvempi toteuttaa.
- .....
Ootteko te ihmiset oikeesti näin vitun laiskoja?!! :D Jos ei jaksa kävellä niin muuttaakaa jonnekki semmoseen paikkaan minne pääsee bussilla nii ei tartte kävellä ja valittaa. Tuo ratikka ajatus on minusta täysin typerä. Eikä tuo keskustan alue nyt niin iso ole etteikö kävellen pääse helposti liikkumaan.
- uiyuihuihuih
Laiskoja ihmiset on ympäri maailmaa. Siksihän joukkoliikennemuotoja on vaikka miten paljon, vai?. En minä ainakaan häpeä sitä, että en aina halua kävellä kilometrejä suuntaansa monta kertaa päivässä, kun haluan elokuviin, kauppaan, ostoksille tai ravintolaan. Toimiva joukkoliikenne on erittäin terve vaihtoehto auton ostamiselle, eikä siinä ole laiskuudesta kyse. Omalla autolla ajavat ovat laiskoja, ei he jotka kantavat ruokakassit käsissään ja toivoisivat jos osan matkasta voisi mennä vaikka ratikalla. Suomen ongelma muuhun Euroopaan on se, että täällä rakastetaan autoja ja siksi joukkoliikenne laahaa. Ymmärtäähän tuon, kun perinteisesti välimatkat ovat olleet pitkiä, mutta toivottavasti kaupunkilaiset alkaisivat pikkuhiljaa jättää autot ostamatta ja alkaisivat suosia joukkoliikennettä. Helsingissä näin on jo, sekä osittain myös Turussa ja Tampereella, joihin suunnitellaan jo hyvinkin vakavasti ratikan tekemistä, vaikka niiden keskustat eivät ole merkittävästi Kuopion vastaavia isompia. Ehkä nuo leviävät muuallekin. Ouluunhan ollaan myös suunnittelemassa tuollaista ratikan ja lähijunan risteytystä. Keskusta- Etelä-Kuopio lähijuna tullee muuten myös suunnittelupöydälle jossain vaiheessa, sillä siellä asuu kohta aika pienellä alueelle n. 25 000 ihmistä.
Se muuten päinvastoin vähentää sitä laiskuuttakin. Siis tuo autosta ratikkaan siirtyminen :)
Kumma kun täällä vastustetaan hankkeita jotka tekisivät omasta kaupungista toimivamman ja palvelisi nimenomaan sitä köyhempää osaa Kuopion väestöstä. Faktahan on, että tulevaisuudessa Kuopiossakin asuu yhä enemmän, voi sanoa jopa että selvästi enemmän, ihmisiä joilla ei ole omaa autoa. Tätä tuskin kukaan kiistää? Samalla myös liikuntarajoitteisten ihmisten määrä kasvaa kohisten väestön vanhetessa. - Kuopiolaiselta
Keskustan alueella jaksaa kävellä.
Sen sijaan ongelma on se, että kaupungin isännät ovat Kuopiossa ja muualla kaavoittaneet automarketit tuonne kilometrien päähän. Onhan isossa Prismassa tai Citymarketissa valikoima ihan eri luokkaa kuin vaikkapa torin S-Marketissa ja K-Market Veljmiehessä.
Ongelmana autottomalle, köyhälle, sairaalle jne on se, että bussilippu yhteen suuntaan maksaa arkena 3.00€ ja muulloin vielä enemmän. Ei tosiaan ole varaa kuin ehkä yhteen meno-paluuseen kuussa. Ja vaikka olisi, niin bussilla kaupassa käyminen on vähän perseestä. Tässä tuli nyt myös kritiikkiä tuohon "20000 neliön automarket keskelle peltoa" ajatteluun. - grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Kuopiolaiselta kirjoitti:
Keskustan alueella jaksaa kävellä.
Sen sijaan ongelma on se, että kaupungin isännät ovat Kuopiossa ja muualla kaavoittaneet automarketit tuonne kilometrien päähän. Onhan isossa Prismassa tai Citymarketissa valikoima ihan eri luokkaa kuin vaikkapa torin S-Marketissa ja K-Market Veljmiehessä.
Ongelmana autottomalle, köyhälle, sairaalle jne on se, että bussilippu yhteen suuntaan maksaa arkena 3.00€ ja muulloin vielä enemmän. Ei tosiaan ole varaa kuin ehkä yhteen meno-paluuseen kuussa. Ja vaikka olisi, niin bussilla kaupassa käyminen on vähän perseestä. Tässä tuli nyt myös kritiikkiä tuohon "20000 neliön automarket keskelle peltoa" ajatteluun.Autoton, koyhä, sairas asuu keskustassa. Juu on kai pakko asua keskustan S- marketin vieressä kun ei ole varaa asua muualla. Voi teitä keskustan köyhiä.
- uuuuuuuuuuuuuuuuuui
grrrrrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:
Autoton, koyhä, sairas asuu keskustassa. Juu on kai pakko asua keskustan S- marketin vieressä kun ei ole varaa asua muualla. Voi teitä keskustan köyhiä.
keskustan liepeillä muuten on paljon todella halpoja(ja ränsistyneitä) asuntoja. en kyllä tiedä miten tuo grrrrrrrrrrrr viesti liitty joukkoliikenteeseen, mutta vastasin kuitenkin tohon.
- grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
uuuuuuuuuuuuuuuuuui kirjoitti:
keskustan liepeillä muuten on paljon todella halpoja(ja ränsistyneitä) asuntoja. en kyllä tiedä miten tuo grrrrrrrrrrrr viesti liitty joukkoliikenteeseen, mutta vastasin kuitenkin tohon.
Kun asuu keskustassa esim. Torikadulla on pakko ajaa linja-autolla prismaan, Mutta kun ei ole varaa.
Keskustan erikoisliikkeissäkään ei ole yhtä suurta valikoimaa kuin Citymarketilla. On aivan käsittämätöntä miksi keskustassa ei ole muita liikkeitä kuin S-market ja Veljmies. Ehdottomasti pitää olla ratikkalinja Prismalle. Tai Peeässä voisi rakentaa vaikka metron. Joko nyt liittyy joukkoliikenteeseen? - jhnkjnno
grrrrrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:
Kun asuu keskustassa esim. Torikadulla on pakko ajaa linja-autolla prismaan, Mutta kun ei ole varaa.
Keskustan erikoisliikkeissäkään ei ole yhtä suurta valikoimaa kuin Citymarketilla. On aivan käsittämätöntä miksi keskustassa ei ole muita liikkeitä kuin S-market ja Veljmies. Ehdottomasti pitää olla ratikkalinja Prismalle. Tai Peeässä voisi rakentaa vaikka metron. Joko nyt liittyy joukkoliikenteeseen?mitäs jos mummo asuu vänärin puiston vieressä? talvella menee rollaattorilla kaksi tuntia suuntaansa käydä veljmiehessä hakemassa kahvit ja puurot. ei sieltä terveenkään ole mukava lähteä kauppakasseja raahaamaan huonossa säässä. matkaa yhteensä vajaa 3km. olisi sieltä kalpan peliinkin mukava ratikalle mennä on sen verran talvella tarpomista.
keskusta-alueeksi kun lasketetaan siinä kiinni olevat keskustamaiset alueen, niin ei se alue ihan pieni ole. en sanoisi sitä laiskuudeksi jos 40min suuntaansa kävelymatkan haluaa mennä julkisella. ei siinä kiva lenkkimatka, mutta ei kaikilla ole aikaa koko ajan käyttää aikaa tai halua tuollaiseen tarpomiseen. - Ihan olen vakavissaa
jhnkjnno kirjoitti:
mitäs jos mummo asuu vänärin puiston vieressä? talvella menee rollaattorilla kaksi tuntia suuntaansa käydä veljmiehessä hakemassa kahvit ja puurot. ei sieltä terveenkään ole mukava lähteä kauppakasseja raahaamaan huonossa säässä. matkaa yhteensä vajaa 3km. olisi sieltä kalpan peliinkin mukava ratikalle mennä on sen verran talvella tarpomista.
keskusta-alueeksi kun lasketetaan siinä kiinni olevat keskustamaiset alueen, niin ei se alue ihan pieni ole. en sanoisi sitä laiskuudeksi jos 40min suuntaansa kävelymatkan haluaa mennä julkisella. ei siinä kiva lenkkimatka, mutta ei kaikilla ole aikaa koko ajan käyttää aikaa tai halua tuollaiseen tarpomiseen.Sinne ainakin saatava ratikka vähintään tai metro ainakin. Ja kesällä laivakuljetus saaristokaupungin S-markettiin. Siinä vasta kehitystä tähän tuppukylään. Ajatella kuopion liikenteen sisävesilaivalinja.
On vähän hienompi ajatus kuin joku ikivanha ratikkakeksintö. Onhan kuopiossa paljon lampia joista voisi luoda hieman ruoppaamalla mainion verkoston. Aatteleppa ite Kuopio: Suomen venetsia. Siitä vaan vänärin kupeelta Mummot mummot kyytiin. Talvella tietysti olisi käytössä Hydrokopteri tai pidemmille matkoille kuopionliikenteen helikopteri. - oupoiuopiuo
Ihan olen vakavissaa kirjoitti:
Sinne ainakin saatava ratikka vähintään tai metro ainakin. Ja kesällä laivakuljetus saaristokaupungin S-markettiin. Siinä vasta kehitystä tähän tuppukylään. Ajatella kuopion liikenteen sisävesilaivalinja.
On vähän hienompi ajatus kuin joku ikivanha ratikkakeksintö. Onhan kuopiossa paljon lampia joista voisi luoda hieman ruoppaamalla mainion verkoston. Aatteleppa ite Kuopio: Suomen venetsia. Siitä vaan vänärin kupeelta Mummot mummot kyytiin. Talvella tietysti olisi käytössä Hydrokopteri tai pidemmille matkoille kuopionliikenteen helikopteri.mene hoitoon
- Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
oupoiuopiuo kirjoitti:
mene hoitoon
Just keksin että vois olla sukellusvene Haminanlahdesta vaikka karttulaan ja olis vaan Kuopionliikenteen tarrat kyljissä. sama juttu kuopionlahdelta keilankantaan. Ihan on yhtä hyviä ideoita kuin tuo ratikkahomma kuopioon.
Älä nyt minua morkkaa. Pitäähän joukkoliikenteessä olla vaihtoehtoja. Vai ovatko ehdotukseni
muita huonompia? Ainakin ovat yhtä realistisia muihin verrattuna. - opåpoåpoåplo
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:
Just keksin että vois olla sukellusvene Haminanlahdesta vaikka karttulaan ja olis vaan Kuopionliikenteen tarrat kyljissä. sama juttu kuopionlahdelta keilankantaan. Ihan on yhtä hyviä ideoita kuin tuo ratikkahomma kuopioon.
Älä nyt minua morkkaa. Pitäähän joukkoliikenteessä olla vaihtoehtoja. Vai ovatko ehdotukseni
muita huonompia? Ainakin ovat yhtä realistisia muihin verrattuna.Huono vitsi kaveri hei!
käyppä tutkimassa millaisiin kaupunkeihin euroopassa on ratikat hommattu selkeyttämään ihmisten kulkemista, millaisin tuloksin ja tule sitten pelleilemään noiden tosi typerien "Ihan on yhtä hyviä ideoita kuin tuo ratikkahomma kuopioon. " juttujesi kanssa. kuopion keskusta-alueen rakenne on erittäin suosiollinen ratikalle.
suomessa on monta suhteellisen samankokoista kaupunkiseutua, jotka kilpailevat koko ajan siitä mitkä tulevat säilymään tulevaisuudessa kasvukeskuksina. ihmisethän keskittyvät yhä edemmän tiettyihin keskuksiin. jos tuossa kilpailussa aiotaan pärjätä tarvitaan rohkeita tekoja, hyvin rohkeita. oulu, turku ja tampere ovat omat ratikka-ideat jo heittäneet pöydälle. tuohan olisi lisäksi todellinen imagollinen lottovoitto jos kuopio ratikan hommaisi. kaupunginjohtaja on muuten sanonut, että kun savilahti tulevina vuosina rakennetaan 30 000 asukkaan työ-, opiskelu- ja asumiskeskukseksi se liitetään samalla keskustaan. jokainen voi tuosta itse päätellä mitä paronen tarkoittaa tuolla keskustaan kiinni liittämisellä. voisiko tarkoittaa ratikkaa? sillä miten muuten sen voi liittää keskustaan?
selväähän on, että jos parin vuoden sisällä alettaisi ratikan saamista tänne selvittää tulisi ne käyttöön aikaisintaan 2025. tulevaisuuteenhan näissä pitää siis katsoa ei tähän päivään. tuolloin kuopio on toivottavasti yli 130 000 asukkaan suurkaupunki, jonka keskusta-alueella asuu nykyistä selvästi enemmän ihmisiä mm. uusien tornitalojen ansiosta ja keskusta on muutenkin kasvanut nykyistä vetovoimaisemmaksi, jossa liikkuu yhä enemmän muualta tulleita. nythän on jo varmaa että maljalahteen tulee asuntoja lähes 1000 ihmiselle. osaa jo rakennetaan. jo se määrä on merkittävä, mutta mitä saadaankaan aikaan esim. vuoteen 2030 mennessä? - grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
opåpoåpoåplo kirjoitti:
Huono vitsi kaveri hei!
käyppä tutkimassa millaisiin kaupunkeihin euroopassa on ratikat hommattu selkeyttämään ihmisten kulkemista, millaisin tuloksin ja tule sitten pelleilemään noiden tosi typerien "Ihan on yhtä hyviä ideoita kuin tuo ratikkahomma kuopioon. " juttujesi kanssa. kuopion keskusta-alueen rakenne on erittäin suosiollinen ratikalle.
suomessa on monta suhteellisen samankokoista kaupunkiseutua, jotka kilpailevat koko ajan siitä mitkä tulevat säilymään tulevaisuudessa kasvukeskuksina. ihmisethän keskittyvät yhä edemmän tiettyihin keskuksiin. jos tuossa kilpailussa aiotaan pärjätä tarvitaan rohkeita tekoja, hyvin rohkeita. oulu, turku ja tampere ovat omat ratikka-ideat jo heittäneet pöydälle. tuohan olisi lisäksi todellinen imagollinen lottovoitto jos kuopio ratikan hommaisi. kaupunginjohtaja on muuten sanonut, että kun savilahti tulevina vuosina rakennetaan 30 000 asukkaan työ-, opiskelu- ja asumiskeskukseksi se liitetään samalla keskustaan. jokainen voi tuosta itse päätellä mitä paronen tarkoittaa tuolla keskustaan kiinni liittämisellä. voisiko tarkoittaa ratikkaa? sillä miten muuten sen voi liittää keskustaan?
selväähän on, että jos parin vuoden sisällä alettaisi ratikan saamista tänne selvittää tulisi ne käyttöön aikaisintaan 2025. tulevaisuuteenhan näissä pitää siis katsoa ei tähän päivään. tuolloin kuopio on toivottavasti yli 130 000 asukkaan suurkaupunki, jonka keskusta-alueella asuu nykyistä selvästi enemmän ihmisiä mm. uusien tornitalojen ansiosta ja keskusta on muutenkin kasvanut nykyistä vetovoimaisemmaksi, jossa liikkuu yhä enemmän muualta tulleita. nythän on jo varmaa että maljalahteen tulee asuntoja lähes 1000 ihmiselle. osaa jo rakennetaan. jo se määrä on merkittävä, mutta mitä saadaankaan aikaan esim. vuoteen 2030 mennessä?Jos ei Helsingissä ja muualla suomessa junat toimi kun on 10 cm. lunta. Vitunko konstilla ne ratikat täällä keski- pohjoisen kylmässä toimivat. Turha verrata että kun tuolla euroopassa on ratikat.
Perkele kun täällä on kadut kyrpäjäässä 4 kuukautta. Olisiko oltava lämmitys kaikissa kaduissa, vai miten se puoli metriä lunta sulatellaan raiteilta. Eiköhän tuo ole ystävämme VR antanut jo riittävästi näyttöjä kuinka raideliikenne toimii pohjoisen pakkasissa ja lumisateissa .On se vaan taivahantosi että tuleva joukkoliikenne makaa kumipyörillä. Ellei sitten jollain konstilla saada lämpenemään ilmastoa ja reilusti. Mitä en kyllä toivo. - Lämmitys 5/5
grrrrrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:
Jos ei Helsingissä ja muualla suomessa junat toimi kun on 10 cm. lunta. Vitunko konstilla ne ratikat täällä keski- pohjoisen kylmässä toimivat. Turha verrata että kun tuolla euroopassa on ratikat.
Perkele kun täällä on kadut kyrpäjäässä 4 kuukautta. Olisiko oltava lämmitys kaikissa kaduissa, vai miten se puoli metriä lunta sulatellaan raiteilta. Eiköhän tuo ole ystävämme VR antanut jo riittävästi näyttöjä kuinka raideliikenne toimii pohjoisen pakkasissa ja lumisateissa .On se vaan taivahantosi että tuleva joukkoliikenne makaa kumipyörillä. Ellei sitten jollain konstilla saada lämpenemään ilmastoa ja reilusti. Mitä en kyllä toivo.Kaikki kiskot lämmittämällä selvitään tästä ongelmasta. Ja sitä tuskin tarvitsee 4kk pidempään pitää vuodessa päällä
- keskustaanprismajoo
Kuopiolaiselta kirjoitti:
Keskustan alueella jaksaa kävellä.
Sen sijaan ongelma on se, että kaupungin isännät ovat Kuopiossa ja muualla kaavoittaneet automarketit tuonne kilometrien päähän. Onhan isossa Prismassa tai Citymarketissa valikoima ihan eri luokkaa kuin vaikkapa torin S-Marketissa ja K-Market Veljmiehessä.
Ongelmana autottomalle, köyhälle, sairaalle jne on se, että bussilippu yhteen suuntaan maksaa arkena 3.00€ ja muulloin vielä enemmän. Ei tosiaan ole varaa kuin ehkä yhteen meno-paluuseen kuussa. Ja vaikka olisi, niin bussilla kaupassa käyminen on vähän perseestä. Tässä tuli nyt myös kritiikkiä tuohon "20000 neliön automarket keskelle peltoa" ajatteluun.mistähän tuo nimi "automarket" mahtaa tulla? olisiko että ne on tarkoitettu pääväylien varsille, eikä viemään 20 ha tilaa kaupunkien keskustoissa
- ja sinäkö maksat?
Yhtään ei tulisi kalliiksi eikä sekoittaisi keskustan liikennettä enempää?
- klkäkopkopk
kuinka sekottaisi keskustan liikennettä? mites se muka on muihin suomen kaupunkeihin verrattuna sekaisin? tuntuu että täällä lähinnä maalta muuttaneet haukkuu kuopion keskustan liikennettä, kun eivät tiedä että samanlaista se on muissakin isoissa kaupungeissa. koskaan en ole ollut ongelmissa kun kuopion keskustassa olen autolla liikkunut. maltti on valttia. mikä siinä muka mättää?
- yks vaan
Ratikka Kuopioon on ideanakin kuolleena syntynyt. Minne ne raiteet vedetään, ei ainakaan keskustan kapeille kaduille mahdu, no ehkä Puistokadun keskikäytävälle.
Ratkaisu on lisätä bussilinjoja ja -vuoroja. Nykyinenkin bussiverkosto on kyllä jo kattava taajama-alueella ja busseja liikkuu sopivan tiheään.
Bussilippujen hintoja voisi tosiaan laskea vaikkapa 2 €:oon suuntaansa ja olisi ilmainen vaihto-oikeus tunnin sisällä.- oipiåjoij
Näin ne ratikat menee kapeillekin kaduille paljon kapeimmille mitä Kuopiossa on:
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ie=UTF8&ll=60.158614,24.950209&spn=0.004719,0.013797&z=16&lci=transit_comp&layer=c&cbll=60.158647,24.950388&panoid=GEnbGoIrIWVA0m9ISGUZxA&cbp=12,67.4,,0,5.28
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ie=UTF8&ll=60.161022,24.947709&spn=0.002226,0.006899&z=17&lci=transit_comp&layer=c&cbll=60.161025,24.947869&panoid=Uus6jsFX7mpMDNrmfGMGPA&cbp=12,265.01,,0,7.94
Mitäpä tuosta sanotte?
Kuopion keskustassa on niin paljon katuja tiheään, että liikennettä ei sotkisi yhtään vaikka parin pyhittäminen ratikoille. Voisipa ehkä jopa selkeyttää autoliikennettä. - ferfergimgig
oipiåjoij kirjoitti:
Näin ne ratikat menee kapeillekin kaduille paljon kapeimmille mitä Kuopiossa on:
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ie=UTF8&ll=60.158614,24.950209&spn=0.004719,0.013797&z=16&lci=transit_comp&layer=c&cbll=60.158647,24.950388&panoid=GEnbGoIrIWVA0m9ISGUZxA&cbp=12,67.4,,0,5.28
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ie=UTF8&ll=60.161022,24.947709&spn=0.002226,0.006899&z=17&lci=transit_comp&layer=c&cbll=60.161025,24.947869&panoid=Uus6jsFX7mpMDNrmfGMGPA&cbp=12,265.01,,0,7.94
Mitäpä tuosta sanotte?
Kuopion keskustassa on niin paljon katuja tiheään, että liikennettä ei sotkisi yhtään vaikka parin pyhittäminen ratikoille. Voisipa ehkä jopa selkeyttää autoliikennettä.tämmöseen persereijän kokoseen mullikka maalaiskaupunkin riittää vossikka
- .....
ferfergimgig kirjoitti:
tämmöseen persereijän kokoseen mullikka maalaiskaupunkin riittää vossikka
Edelleenkin sanon että laiskan ihmisen puhetta. Nuoret ihmiset valittaa kun ei jaksa kävellä paria kilometriä jonnekki vitun kauppaan :D Ei ole paha esim. keskustasta prismaan kävellä. Itse teen juuri näin enkä valita. Jos ette sattunu tietämään liikunta on HYVÄKSI ihmiselle. Vanhukset on sitten eri asia mutta nytpä ei puhuta heistä. Heille on kyllä palveluita jos ei pysty itse tekemään kaikkea tarvittavaa. Keskustassakin on kyllä monta hyvää kauppaa joten miks pitäs aina lähtee jonnekki prismaa, citymarkettiin yms. Mutta oikeesti nyt, liikunta tekee hyvää vaikka välillä vituttaakin kävellä. Eipähän tartte erikseen lähteä lenkille kun kävelee melkein joka paikkaan. Tämä on tietenkin vain minun mielipide mutta miettikäähän asiaa kunnolla.
- uiyohyuhoijhi
..... kirjoitti:
Edelleenkin sanon että laiskan ihmisen puhetta. Nuoret ihmiset valittaa kun ei jaksa kävellä paria kilometriä jonnekki vitun kauppaan :D Ei ole paha esim. keskustasta prismaan kävellä. Itse teen juuri näin enkä valita. Jos ette sattunu tietämään liikunta on HYVÄKSI ihmiselle. Vanhukset on sitten eri asia mutta nytpä ei puhuta heistä. Heille on kyllä palveluita jos ei pysty itse tekemään kaikkea tarvittavaa. Keskustassakin on kyllä monta hyvää kauppaa joten miks pitäs aina lähtee jonnekki prismaa, citymarkettiin yms. Mutta oikeesti nyt, liikunta tekee hyvää vaikka välillä vituttaakin kävellä. Eipähän tartte erikseen lähteä lenkille kun kävelee melkein joka paikkaan. Tämä on tietenkin vain minun mielipide mutta miettikäähän asiaa kunnolla.
"Vanhukset on sitten eri asia mutta nytpä ei puhuta heistä."
Aijaa minä kun luulin, että ratikkaa saa käyttää muutkin kuin terveet 20-30 vuotiaat. Mistä sinä tiedät, että täällä kirjoittaa vain nuoret eikä muita? eikä mm kirjoittele sellaiset joille päivittäinen kilometrejä pitkä kävelymatka ei elämään sovi varsinkin jos mukana pitää kantaa perheen ruokaostokset. Tuollaiset terveet nuoret eivät kuitenkaan edusta Kuopion väestön enemmistöä. Eivät lähellekään.
Hienoa, että jotkut yhdistävät kauppakäyntiin useiden kilometrien lenkkeilyn, mutta suurinosa ei tosiaan niin tee.
laiskuus syytteitä heittäisin ennemmin autoilijoille. hölmöin selitys joukkoliikennettä vastaan tuo laiskuus syyte mitä olen kuullut, vaikka puhuttaisi terveistä nuorista. autottomat kun ovat niitä jotka joukkoliikennettä käyttävät ja heille kyllä sitä hyötyliikuntaa aika paljon tulee kun autoa ei ole, mutta onkos se väärin jos haluaa että myös heille olisi mahdollisuus mennä nykyistä toimivammin moottoripelillä, jos siltä tuntuu? aina kun ei huvita lähteä tuonne viimaan tarpomaan. onneksi tuolla päättäjätasolla suuntaus on koko ajan yhä enemmän tukea ennemmin joukkoliikennettä, kuin yksityisautoilua. tämä saattaa oikeasti mahdollistaa ainakin lähijunan tulon kuopioon, jos ei ratikkaa. - .....
uiyohyuhoijhi kirjoitti:
"Vanhukset on sitten eri asia mutta nytpä ei puhuta heistä."
Aijaa minä kun luulin, että ratikkaa saa käyttää muutkin kuin terveet 20-30 vuotiaat. Mistä sinä tiedät, että täällä kirjoittaa vain nuoret eikä muita? eikä mm kirjoittele sellaiset joille päivittäinen kilometrejä pitkä kävelymatka ei elämään sovi varsinkin jos mukana pitää kantaa perheen ruokaostokset. Tuollaiset terveet nuoret eivät kuitenkaan edusta Kuopion väestön enemmistöä. Eivät lähellekään.
Hienoa, että jotkut yhdistävät kauppakäyntiin useiden kilometrien lenkkeilyn, mutta suurinosa ei tosiaan niin tee.
laiskuus syytteitä heittäisin ennemmin autoilijoille. hölmöin selitys joukkoliikennettä vastaan tuo laiskuus syyte mitä olen kuullut, vaikka puhuttaisi terveistä nuorista. autottomat kun ovat niitä jotka joukkoliikennettä käyttävät ja heille kyllä sitä hyötyliikuntaa aika paljon tulee kun autoa ei ole, mutta onkos se väärin jos haluaa että myös heille olisi mahdollisuus mennä nykyistä toimivammin moottoripelillä, jos siltä tuntuu? aina kun ei huvita lähteä tuonne viimaan tarpomaan. onneksi tuolla päättäjätasolla suuntaus on koko ajan yhä enemmän tukea ennemmin joukkoliikennettä, kuin yksityisautoilua. tämä saattaa oikeasti mahdollistaa ainakin lähijunan tulon kuopioon, jos ei ratikkaa.Enkö minä sanonu että vanhuksille löytyy kyllä muitakin palveluita kuin ratikka :D Ei vanhukset tai muutkaan kuole ratikan puutteeseen. Ja joo olet ehkä oikeassa tuon laiskuus homman kanssa mutta se oli tarkoitettu lähinnä näille nuorille ihmisille jotka jaksaa valittaa siitä kun joutuu muutaman metrin kävelemään. Ja kyllähän joukkoliikenne tietenkin on hyväksi mutta ei nyt aleta mahdottomaksi :D Mietippä kuinka paljon rahaa tämä veisi? Kuopiossako ei ole parempia kohteita johon rahaa voisi laittaa? Minä toivon kovasti että tätä ratikka asiaa ei tulla toteuttamaan ennen kuin on saatu tärkeimmät asiat kuntoon. On paljon ihmisiä jotka tarvitsee sitä rahaa oikeasti elämiseen. Harmi vaan että niin moni nykyään ajattelee vain itseään :/ Niin ja joku tuolla sanoi että bussit on kalliita. Onhan ne mutta ostakaa matkakortti. Tulee halvemmaksi, kuten varmaan jo tiesitte mutta piti silti tulla valittamaan. Ja Kuopiossa on kyllä hyvät bussiyhteydet. Älkää muuttako keskustaan jos ette halua kävellä niin paljoa. Mutta tämä oli tässä. Kiitos, hei :)
- yuiyoiyiouih
..... kirjoitti:
Enkö minä sanonu että vanhuksille löytyy kyllä muitakin palveluita kuin ratikka :D Ei vanhukset tai muutkaan kuole ratikan puutteeseen. Ja joo olet ehkä oikeassa tuon laiskuus homman kanssa mutta se oli tarkoitettu lähinnä näille nuorille ihmisille jotka jaksaa valittaa siitä kun joutuu muutaman metrin kävelemään. Ja kyllähän joukkoliikenne tietenkin on hyväksi mutta ei nyt aleta mahdottomaksi :D Mietippä kuinka paljon rahaa tämä veisi? Kuopiossako ei ole parempia kohteita johon rahaa voisi laittaa? Minä toivon kovasti että tätä ratikka asiaa ei tulla toteuttamaan ennen kuin on saatu tärkeimmät asiat kuntoon. On paljon ihmisiä jotka tarvitsee sitä rahaa oikeasti elämiseen. Harmi vaan että niin moni nykyään ajattelee vain itseään :/ Niin ja joku tuolla sanoi että bussit on kalliita. Onhan ne mutta ostakaa matkakortti. Tulee halvemmaksi, kuten varmaan jo tiesitte mutta piti silti tulla valittamaan. Ja Kuopiossa on kyllä hyvät bussiyhteydet. Älkää muuttako keskustaan jos ette halua kävellä niin paljoa. Mutta tämä oli tässä. Kiitos, hei :)
Juuri tullut tiedote.
"Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelujaosto on tänään aikaistanut kaupungin tavoitetta pikaratikan rakentamisesta. Kaupungin tavoiteen mukaan pikaraitiotien rakentaminen alkaisi nyt jo vuonna 2015 vuoden 2018 sijaan."
http://www.radio957.fi/index.php?option=com_sbsarticle&tmpl=blog&cid=16288&cat=1
Veikkaan, että ainakin Oulu ja Turku seuraavat pian perässä, ehkä Jyväskyläkin. Muuttuneet arvot ja muuttuva yhteiskuntarakenne ovat tämän takana. Ideapark-tyyliset autohankkeet ovat nyt out ja tällaiset cityhankkeet in. - Yksi kaupunkilainenn
yuiyoiyiouih kirjoitti:
Juuri tullut tiedote.
"Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelujaosto on tänään aikaistanut kaupungin tavoitetta pikaratikan rakentamisesta. Kaupungin tavoiteen mukaan pikaraitiotien rakentaminen alkaisi nyt jo vuonna 2015 vuoden 2018 sijaan."
http://www.radio957.fi/index.php?option=com_sbsarticle&tmpl=blog&cid=16288&cat=1
Veikkaan, että ainakin Oulu ja Turku seuraavat pian perässä, ehkä Jyväskyläkin. Muuttuneet arvot ja muuttuva yhteiskuntarakenne ovat tämän takana. Ideapark-tyyliset autohankkeet ovat nyt out ja tällaiset cityhankkeet in.Kyllä noita tulee varmasti eripuolille! Näin Turun Sanomissa: http://www.ts.fi/online/mielipiteet/kirjoittajavieras/177527.html
Ydin on juurikin tuo: "Pikaratikalla halutaan, sekä kasvattaa joukkoliikenteen käyttöä ja vähentää yksityisautoilua, että muokata kaupunkikuvaa tiiviimmäksi, ekologisemmaksi ja modernimmaksi. Yksityisautoilun ongelmia ratkottaessa tehokas joukkoliikenne on yksi keskeisistä keinoista. Merkittävimpiä ihmisten joukkoliikennekäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat vuorojen nopeus ja tiheys.
Paikallisesti raitiovaunu on täysin saasteeton, ja sen kuluttama sähkö voidaan tuottaa ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Pikaraitiotie on kaupunkikuvan kannalta merkittävä investointi. Euroopan kaupungeissa, joissa pikaraitiotie on jo toteutettu, sen suosio on lisännyt mm. keskustan kauppojen suosiota. Näistä paikoista on raitiotieinvestoinnilla tullut vetovoimaisia ja dynaamisia eurooppalaisia kaupunkeja."
- 15+3=?
Kulkeehan kiskot Siilinjärveltä Kuopioon. Elvytetään vanhat lättähatut. Lättähattu voisi pysähtyä Päivärannassa Citymarketin kohdalla, Saarijärvellä, Keskustassa, Yliopiston kohdalla (rättimäki?) ja Kolmisopen Citymarketin kohdalla. Kiskot pitäisi rakentaa vain Petoselle asti.
- huaskutti
Perskutarallaa. Ette taija tietää että tuommoiset herrojen kotkotukset maksaa miljarteja markkoja. Kyllä kuopio on aatokaapunni ja sellasena pyssyy. uus iteaparkki ois hyvä, missä sukari? rikkaan ruottalaisherran ikea poes kaapunnista! kuopio on kirkonkylä ja sellasena pyssyykin mualiman tappiin.
- junankannattaja
Vanhat lättähatut taitavat olla jo museokalustoa, mutta VR voisi mainiosti siirtää uusien FLIRT-juniensa tieltä vanhempaa Sm1- ja Sm2 -kalustoaan tänne Savoon. Miten kätevää olisi esimerkiksi mennä junalla töihin pohjoisemmasta Kuopiosta, jos työpaikka vaikka sattuisi olemaan Matkuksessa? Parempaa vielä tietysti olisi, että ne kiskot saisi Petoselle asti.
- vvalivalivalivalival
Nehän on näköjään hyvin toimineet etelässäkin. Ainakin uutisten mukaan ei minkäänlaisia ongelmia.
Sori, aiemmin tuomitsin ideasi. Uutiset järjestelmän toimivuudesta myös mormaalina talvena, saivat muuttamaan mieleni. sorisorisorisori. Eikun puijolle eka raide torilta. Toinen sitten Holsopoliin. Kaikenkaikkiaan voittamaton kokonaisuus.- .gptm.j.at
Onhan se selvää että tällaiset kelit aiheuttavat vain mitättömiä ongelmia kokonaisuuteen. Tässä olisi kerrankin suurhanke josta hyötyisi juuri pienituloiset. Saa nähdä kerkeääkö jkl toteuttaa tämänkin ennen kuopiota. He tietävät kuinka kaupunkia kehittää.
- aetokuopiojolaenen
.gptm.j.at kirjoitti:
Onhan se selvää että tällaiset kelit aiheuttavat vain mitättömiä ongelmia kokonaisuuteen. Tässä olisi kerrankin suurhanke josta hyötyisi juuri pienituloiset. Saa nähdä kerkeääkö jkl toteuttaa tämänkin ennen kuopiota. He tietävät kuinka kaupunkia kehittää.
Jyväskylässä kuulemma paskakaan ei haese, kun syövät parempaa ruokaa. Homojakaan ei ole, kun ovat keneettisesti parempaa väkkee ja yliopistolaiset kuulemma tekevät siellä hyötyllistä työtä ja ilimanluatukin on parempi! Kaapoessakin myyvään jyväskylässä vuan tääsmaetoo!
- ...että
...ajatus ratikkalinjoista Kuopiossa kaatuu omaan mahdottomuuteensa,näin mäkisessä kaupungissa,en nyt löytänyt tähän hätään tietoa kuinka suuri nousuprosentti kiskoilla voi teoriassakaan olla,voimaa kyllä riittää vetureissa mutta pito loppuu,varsinkin talvella....
- Ei mahdotonta
Mutta kun raitiovaunut ovat moottorivaunuja, eli veturia ei siis tarvita. Metrojunakin sietää suurempia nousuja kuin veturivetoinen, koska se on kevyempi ja jokainen pyörä on vetävä - sama juttu lienee raitiovaunujen kanssa. Menepäs Helsinkiin ja katso, kuinka mäkisissä paikoissa siellä on raitoteitä, niin et ehkä ole jatkossa samaa mieltä. :)
- Ei mahdotonta
Ei mahdotonta kirjoitti:
Mutta kun raitiovaunut ovat moottorivaunuja, eli veturia ei siis tarvita. Metrojunakin sietää suurempia nousuja kuin veturivetoinen, koska se on kevyempi ja jokainen pyörä on vetävä - sama juttu lienee raitiovaunujen kanssa. Menepäs Helsinkiin ja katso, kuinka mäkisissä paikoissa siellä on raitoteitä, niin et ehkä ole jatkossa samaa mieltä. :)
Lisään vielä, että tutkimusten mukaan ihmiset suosivat raitiovaunuja. Joissakin kaupungeissa on vilkkaita bussireittejä korvattu raitioteillä, ja joukkoliikenteen suosio on noussut ainakin 20 prosenttia. Totuushan on, että yksi useampivaunuinen yhden kuljettajan ajama ratiovaunuletka kuljettaa tehokkaammin suuria matkustajamääriä, verrattuna peräkkäin ajaviin busseihin.
- ggggghghg
Ei mahdotonta kirjoitti:
Lisään vielä, että tutkimusten mukaan ihmiset suosivat raitiovaunuja. Joissakin kaupungeissa on vilkkaita bussireittejä korvattu raitioteillä, ja joukkoliikenteen suosio on noussut ainakin 20 prosenttia. Totuushan on, että yksi useampivaunuinen yhden kuljettajan ajama ratiovaunuletka kuljettaa tehokkaammin suuria matkustajamääriä, verrattuna peräkkäin ajaviin busseihin.
kuopiossakin voisi joitain bussireittejä korvata raitsikoilla. vielä kun tiedämme miten paljon bussit syö bensaa ja miten vähän ratikat.
ainakin paikallisjunaverkosto olisi tälle meidän nauhakaupungille passeli. päälinja olisi tietysti tahko-siilinjärvi-kasurila-lentokenttä-toivala-vuorela- päiväranta-keskusta-niirala-kys-yo-teknologiapuisto-jynkkä-petonen-matkus-kurkimäki
voipi olla että tulevaisuudessa myös ympyrärata: keskusta-savilahti-pieni neulamäki- petonen- saaristokaupunki, olisi aika suosittu kunhan kaupungin noiden alueiden suuret suunnitelmat toteutuvat. - wres.,mn,.,.
ggggghghg kirjoitti:
kuopiossakin voisi joitain bussireittejä korvata raitsikoilla. vielä kun tiedämme miten paljon bussit syö bensaa ja miten vähän ratikat.
ainakin paikallisjunaverkosto olisi tälle meidän nauhakaupungille passeli. päälinja olisi tietysti tahko-siilinjärvi-kasurila-lentokenttä-toivala-vuorela- päiväranta-keskusta-niirala-kys-yo-teknologiapuisto-jynkkä-petonen-matkus-kurkimäki
voipi olla että tulevaisuudessa myös ympyrärata: keskusta-savilahti-pieni neulamäki- petonen- saaristokaupunki, olisi aika suosittu kunhan kaupungin noiden alueiden suuret suunnitelmat toteutuvat.Tampereelle aletaan rakentamaan ratikkaa: http://www.sci.fi/~olvari/ratikkavaihtikset.jpg
Milloin on Kuopion vuoro? No varmaan viimeisenä tai ei ikinä, kun eihän nyt tänne mitään kehitystä missään nimessä. Vastustetaan, vastustetaan vaan. Kyllä Kuopiosta pitää käpykylä tehdä eiks vaan???
Kuopio on rakennettu niin ahtaaksi ja pieneen sumppuun että ratikat sopisi juuri tänne mainiosta. Moneen muuhun kaupunkiin verrattuna täällä asutaan vähän väljillä omakotitaloalueilla kaukana toisistaan omilla autoilla ajelleen. Kuopio on tarkoituksella kaavoitettu joukkoliikennekaupungiksi(ainoana suomessa helsingin lisäksi?), joten nyt sitä joukkoliikennettä sitten kehiin! - Loistava idea
wres.,mn,.,. kirjoitti:
Tampereelle aletaan rakentamaan ratikkaa: http://www.sci.fi/~olvari/ratikkavaihtikset.jpg
Milloin on Kuopion vuoro? No varmaan viimeisenä tai ei ikinä, kun eihän nyt tänne mitään kehitystä missään nimessä. Vastustetaan, vastustetaan vaan. Kyllä Kuopiosta pitää käpykylä tehdä eiks vaan???
Kuopio on rakennettu niin ahtaaksi ja pieneen sumppuun että ratikat sopisi juuri tänne mainiosta. Moneen muuhun kaupunkiin verrattuna täällä asutaan vähän väljillä omakotitaloalueilla kaukana toisistaan omilla autoilla ajelleen. Kuopio on tarkoituksella kaavoitettu joukkoliikennekaupungiksi(ainoana suomessa helsingin lisäksi?), joten nyt sitä joukkoliikennettä sitten kehiin!Yksi kiva visio olisi tehdä Pitkälahteen lähijunan seisake ja vetää sieltä raitiovaunukiskot Pitkälahdentien ja Pyörönkaaren kautta Pirtintien päähän. Pyörönkaaren leveä keskikaistale olisi hyvä sijoituspaikka kiskoille, ei haittaisi edes autoliikennettä sillä kadulla. Varmasti olisi matkustajia! Miten kiva ajaa ratikalla asemalle josta kymmenessä minuutissa keskustaan tai jollekin jo aiemmin jonkun ehdottamista väliasemista.
- ne bussit täynnä
wres.,mn,.,. kirjoitti:
Tampereelle aletaan rakentamaan ratikkaa: http://www.sci.fi/~olvari/ratikkavaihtikset.jpg
Milloin on Kuopion vuoro? No varmaan viimeisenä tai ei ikinä, kun eihän nyt tänne mitään kehitystä missään nimessä. Vastustetaan, vastustetaan vaan. Kyllä Kuopiosta pitää käpykylä tehdä eiks vaan???
Kuopio on rakennettu niin ahtaaksi ja pieneen sumppuun että ratikat sopisi juuri tänne mainiosta. Moneen muuhun kaupunkiin verrattuna täällä asutaan vähän väljillä omakotitaloalueilla kaukana toisistaan omilla autoilla ajelleen. Kuopio on tarkoituksella kaavoitettu joukkoliikennekaupungiksi(ainoana suomessa helsingin lisäksi?), joten nyt sitä joukkoliikennettä sitten kehiin!mutta kun omalla autolla suhataan. Ei Kuopiosta ole joukkoliikennekunnaksi vielä kun parkkihallitkin tuplautuu.
- 90upkjlhhb
ne bussit täynnä kirjoitti:
mutta kun omalla autolla suhataan. Ei Kuopiosta ole joukkoliikennekunnaksi vielä kun parkkihallitkin tuplautuu.
suomen kaupunkeja jos vertaillaan, niin juuri kuopiossa omilla autoilla ajetaan aika vähän.
onhan ne bussit usein täynnä. joukkoliikennettä käyttävien määrä on korkea kuopiossa ja kasvaa koko ajan. toki hiljaisina aikoina aika tyhjiä kuten muuallakin. varsinkin ikeaan olisi erittäin tärkeää saada toimiva joukkoliikenneyhteys. raide olisi paras ratkaisu, kun ratakin menee vieressä. sinne tulee suunnaton kauppakeskus ikano, joka on täynnä vaate ym. ketjuja. nuoriso odottaa ihan villinä niitä, mutta ongelmahan on että heidän on vaikea sinne päästä. bussilla matka sinne kestäisi yli 30min, kun lähijunalla pääsisi alle 10min. luulisi että kauppojen pitäjätkin haluaisivat helpottaa nuorison sinne pääsyä sillä juuri ne ostelevat kalliita muotikledjuja, joita näkevät sinkkuelämässä ja muissa sarjoissa. - Jalankulkija
90upkjlhhb kirjoitti:
suomen kaupunkeja jos vertaillaan, niin juuri kuopiossa omilla autoilla ajetaan aika vähän.
onhan ne bussit usein täynnä. joukkoliikennettä käyttävien määrä on korkea kuopiossa ja kasvaa koko ajan. toki hiljaisina aikoina aika tyhjiä kuten muuallakin. varsinkin ikeaan olisi erittäin tärkeää saada toimiva joukkoliikenneyhteys. raide olisi paras ratkaisu, kun ratakin menee vieressä. sinne tulee suunnaton kauppakeskus ikano, joka on täynnä vaate ym. ketjuja. nuoriso odottaa ihan villinä niitä, mutta ongelmahan on että heidän on vaikea sinne päästä. bussilla matka sinne kestäisi yli 30min, kun lähijunalla pääsisi alle 10min. luulisi että kauppojen pitäjätkin haluaisivat helpottaa nuorison sinne pääsyä sillä juuri ne ostelevat kalliita muotikledjuja, joita näkevät sinkkuelämässä ja muissa sarjoissa.Eihän automarketteihin luonnollisesti suunnitella bussiyhteyksiä. Prismaan sentään pääsee ihan hyvin bussilla, mutta silti saa olla pysäkiltä tullessaan tarkkana autojen kanssa. Ruuhka-aikaan parkkipaikalta on melkein katkeamaton autoliikenne ja aika röyhkeästi täytyy jalankulkijan astua suojatielle, että pääsisi siitä säällisessä ajassa yli. Enkä tarkoita Savilahdentien liikennevalo-ohjattuja suojatietä, vaan tätä parkkipaikan kyljessä olevaa, jos joku alkaa siitä saivarrella.
- *pp*
ggggghghg kirjoitti:
kuopiossakin voisi joitain bussireittejä korvata raitsikoilla. vielä kun tiedämme miten paljon bussit syö bensaa ja miten vähän ratikat.
ainakin paikallisjunaverkosto olisi tälle meidän nauhakaupungille passeli. päälinja olisi tietysti tahko-siilinjärvi-kasurila-lentokenttä-toivala-vuorela- päiväranta-keskusta-niirala-kys-yo-teknologiapuisto-jynkkä-petonen-matkus-kurkimäki
voipi olla että tulevaisuudessa myös ympyrärata: keskusta-savilahti-pieni neulamäki- petonen- saaristokaupunki, olisi aika suosittu kunhan kaupungin noiden alueiden suuret suunnitelmat toteutuvat."kuopiossakin voisi joitain bussireittejä korvata raitsikoilla. vielä kun tiedämme miten paljon bussit syö bensaa ja miten vähän ratikat."
Ei bussit eikä ratikat syö bensaa, eivätkä edes juo sitä. Nuo Kuopion liikenteen bussit syö/juo dieselöljyä , ratikat ahmivat sähköä.
Sinänsä nuo ratikat ja/tai muu raideliikenne ihan hyvä muuten paitsi kyllä siihen veroeuroja uppois. Epäilen vahvasti ettei raideliikneteestä saisi Kuopiossa taloudellisesti kannattavaa. - No kerro...
ggggghghg kirjoitti:
kuopiossakin voisi joitain bussireittejä korvata raitsikoilla. vielä kun tiedämme miten paljon bussit syö bensaa ja miten vähän ratikat.
ainakin paikallisjunaverkosto olisi tälle meidän nauhakaupungille passeli. päälinja olisi tietysti tahko-siilinjärvi-kasurila-lentokenttä-toivala-vuorela- päiväranta-keskusta-niirala-kys-yo-teknologiapuisto-jynkkä-petonen-matkus-kurkimäki
voipi olla että tulevaisuudessa myös ympyrärata: keskusta-savilahti-pieni neulamäki- petonen- saaristokaupunki, olisi aika suosittu kunhan kaupungin noiden alueiden suuret suunnitelmat toteutuvat....että paljonko ne bussit syö bensaa,lyön vetoa että Kuopiossa ei ole ainuttakaan bensalla kulkevaa bussia...
- kyllä ratikoille
ggggghghg kirjoitti:
kuopiossakin voisi joitain bussireittejä korvata raitsikoilla. vielä kun tiedämme miten paljon bussit syö bensaa ja miten vähän ratikat.
ainakin paikallisjunaverkosto olisi tälle meidän nauhakaupungille passeli. päälinja olisi tietysti tahko-siilinjärvi-kasurila-lentokenttä-toivala-vuorela- päiväranta-keskusta-niirala-kys-yo-teknologiapuisto-jynkkä-petonen-matkus-kurkimäki
voipi olla että tulevaisuudessa myös ympyrärata: keskusta-savilahti-pieni neulamäki- petonen- saaristokaupunki, olisi aika suosittu kunhan kaupungin noiden alueiden suuret suunnitelmat toteutuvat.minulla ei ole lukemia liittyen kulutukseen, mutta tiedän että joillakin alueella joukkoliikenne (bussit) päästävät ilmaan enemmän hiilidioksidia ja kuluttavat enemmän polttoainetta henkilöä kohden, kuin yksityinen autoilu. tämä tilanne toteutuu kuopiossakin klo 10-13 aikaan kun matkustajia ei ole paljon, mutta bussit kulkevat säännölisin väliajoin.
- Ruuhkaa
ne bussit täynnä kirjoitti:
mutta kun omalla autolla suhataan. Ei Kuopiosta ole joukkoliikennekunnaksi vielä kun parkkihallitkin tuplautuu.
Tiedoksi sinulle: joka. ikinen. päivä. Talvella odottelen pyörönkaarella koulun jälkeen bussia n.10 min ja kun se tulee saan aina kauhukseni todeta että bussissa on n 30 istumapaikkaa ja käytävällä jonkin verran tilaa ja molemmat ovat aina ihan täynnä. Ja sitten kun yrittää päästä sisäänpääsyn jälkeen sieltä vielä pois (missasin kerran oman pysäkkini edellisesta johtuen) ja kehtaat väittää että ei muka käyttäjämäärät riitä!
- 7890-34=
Savon Sanomien pääkirjoituksessa otetaan kantaa vahvasti ratikoiden puolesta. On sen verran rohkea kannanotto että veikkaanpa että heille on jotain sisäpiiritietoja tihkunut valtaapitäviltä. Itse olen samanmoisia juoruja kuullut. Sanoihan Paronen kerran julkisessa haastatttelussakin että Savilahteen on tulossa sellainen rypäs, että sen ja keskustan välisen liikenteen hoitamiseksi on jo selvät suuret suunnitelmat. Sen enempää ei paljastanut, mutta sanoi että joku keino pitää keksiä millä se alue saadaan liitettyä kiinteämmin keskustaan. Tämän tuskin tarkoittaa tiheämpiä bussivuoroja, koska hänen pääteemana oli että tiet tulevat menemään niin tukkoon että muita keinoja on keksittävä. Eiköhän siis ratikat ole jo aika pitkään olleet heidän papereissa. Tästäkin pystyy vetämään johtopäätöksiä että ratikoita ajetaan ihan tosissaan tänne-->
"Ajatus raitiovaunuista on ollut esillä erilaisissa keskusteluissa, mutta lähinnä vain ehdotuksena. Kaupunginjohtaja Petteri Parosen vetämässä Kuopion kilpailukykytyöryhmässä ratikasta on keskusteltu sparrausmielessä muutaman kerran eikä ideaa ole täysin tyrmätty. "
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/ratikka-sopisi-kuopioon/1192599
Ei herrat mielestäni väärässä ole. Kuten täälläkin yhdessä ketjussa on todettu on Kuopiossa Suomen maakuntakaupunkeihin verrattaessa poikkeuksellisen tiivis ja samalla suppea taajama-alue. Suppealla ja tiheäksi rakennetulla alueella toimimaan tarkoitetut ratikat sopisivat siis Kuopioon mitä mainioimmin. Tällaisia ekologia ja kestävän kehityksen hankkeita myös EU ja valtio tukevat avokätisesti. Euroopassa on toimivia esimerkkejä että ratikat ovat hyödyllisiä myös Kuopiota pienemmissä kaupungeissa kunhan ne vaan ovat juuri tällaisia joissa on korkea asukastiheys taajama-alueella. Koko kunnan asukasluku ei niin tärkeä ole, sillä eihän reunoilla tai muuten ratikkalinjojen ulkopuolella asuvat ratikkaa käytä kuin satunnaisesti.- haaveet lopettettava
On täyttä hulluutta haaveilla raitiovaunuista. Paljon tärkeämpää on tehdä sujuva bussien paikallisliikenne ja tihentää vuorovälejä. Helsinginkin raitiovaunuilla matalalattiaisilla, mitä ne tietysti olisivatkin, on ollut paljon ongelmia tekniikassa. Siellä sentään on ollut vanhastaan kokemusta ratikkaliikenteestä, mutta talvikelit aiheuttavat eniten ongelmia. Yksi ratikka maksaa lähemmäs aunakin 5 miljoonaa, joten nyt puhutaan reilusti yli 100 miljoonan projektista. Torimonttu on siihen verrattuna halpa juttu. Raitiovaunuliikenne vaatii vielä siihen erikoisosaamista henklökunnalta, ei sitä hoideta bussitiedoilla.
- pölhö kuopio
Laajennetaan toriparkkia ja saadaan siten lisää yksityisautoilua keskustaan. Sitten valitetaan teiden tukkoutuvan ja ratikoita tarjotaan ratkaisuksi. Aika hölmöläisten hommaa. Parkkeeraus olisi pitänyt tehdä vaikeaksi keskustass akauppojen luona ja tehdä liityntäparkkipaikkoja, joista olisi ollut bussiliikenne keskustaan kuten myös tiheillä vuoroväleillä kaikkialta kaupungista.
- öööööööööööööööööööö
Eikö ne hullut suunittele Savilahdesta Kuopion Pasilaa. Viestikadulle tulisi asemalaituri ja junat sahaisivat keskustan ja savilahden väliä.
- 13+6
pölhö kuopio kirjoitti:
Laajennetaan toriparkkia ja saadaan siten lisää yksityisautoilua keskustaan. Sitten valitetaan teiden tukkoutuvan ja ratikoita tarjotaan ratkaisuksi. Aika hölmöläisten hommaa. Parkkeeraus olisi pitänyt tehdä vaikeaksi keskustass akauppojen luona ja tehdä liityntäparkkipaikkoja, joista olisi ollut bussiliikenne keskustaan kuten myös tiheillä vuoroväleillä kaikkialta kaupungista.
Ja miten kannat se 60 tuuman taulutelevision Anttilasta ensin bussipysäkille ja sitten bussipysäkiltä autolle?
Nyt on hyvä kun voit parkeerata auton Anttilan katolle ja työntää sen taulutelevision suoraan autoon. Käypä huviksesi Anttilan katolla. Kuinka monta autoa näet Venäjän kilvissä? - aaaaaaaaaaaaaaaallll
öööööööööööööööööööö kirjoitti:
Eikö ne hullut suunittele Savilahdesta Kuopion Pasilaa. Viestikadulle tulisi asemalaituri ja junat sahaisivat keskustan ja savilahden väliä.
Eihän ne junat sahaa Pasilan ja pääaseman väliäkään. Tuohonhan tarvittaisiin pari lisäraidetta ainakin aseman ja Viestikadun välille. Eipä taida mahtua. Lähijunaliikennettä ei ole hyödynnetty Tampereella kuin Turussakaan. Savilahden kasvaessa työpaikka- ja koulualueena kasvaa liikenne enimmäkseen muualle kuin keskustaan eli aina vaan uusill asuinalueille. Kiva on tietysti haaveilla kaikenlaista junasukkulointia.
Autolla kaupunkiin tulevat käyvät muuallakin ostoksilla kaupungin laitojen ostoskeskuksissa. Niinhän Kuopiossakin on jo alettu tehdä vaikka Kodin Anttilassa ja kohta avataan Ikanokin. - MasaMajava
haaveet lopettettava kirjoitti:
On täyttä hulluutta haaveilla raitiovaunuista. Paljon tärkeämpää on tehdä sujuva bussien paikallisliikenne ja tihentää vuorovälejä. Helsinginkin raitiovaunuilla matalalattiaisilla, mitä ne tietysti olisivatkin, on ollut paljon ongelmia tekniikassa. Siellä sentään on ollut vanhastaan kokemusta ratikkaliikenteestä, mutta talvikelit aiheuttavat eniten ongelmia. Yksi ratikka maksaa lähemmäs aunakin 5 miljoonaa, joten nyt puhutaan reilusti yli 100 miljoonan projektista. Torimonttu on siihen verrattuna halpa juttu. Raitiovaunuliikenne vaatii vielä siihen erikoisosaamista henklökunnalta, ei sitä hoideta bussitiedoilla.
Bussien tiheästä vuorovälistä ei todellakaan seuraa sujuvaa liikennettä. Siitä seuraa pitkä jono pullonkaulakohtiin.
Helsinkiin ostetut Variotramit eivät ole huonoja siksi, että olisivat matalalattiaisia, vaan siksi, että ne ostettiin väärään kaupunkiin. Nyt Helsinkiin tilattiin matalalattiavaunuja, jotka rakenteensa puolesta toimivat jyrkissä mutkissa ja mäkisellä radalla.
Kuljettajien vaatimaa erikoisosaamista saa esimerkiksi HKL:ltä. Koulutus kestää 3-4 kk.
Tampere ja Turku ovat aivan samassa tilanteessa, eli ratikat hankitaan, mutta kuljettajia ei ole. Jotenkin näissäkin kaupungeissa tuo ratkaistaan. - MasaMajava
haaveet lopettettava kirjoitti:
On täyttä hulluutta haaveilla raitiovaunuista. Paljon tärkeämpää on tehdä sujuva bussien paikallisliikenne ja tihentää vuorovälejä. Helsinginkin raitiovaunuilla matalalattiaisilla, mitä ne tietysti olisivatkin, on ollut paljon ongelmia tekniikassa. Siellä sentään on ollut vanhastaan kokemusta ratikkaliikenteestä, mutta talvikelit aiheuttavat eniten ongelmia. Yksi ratikka maksaa lähemmäs aunakin 5 miljoonaa, joten nyt puhutaan reilusti yli 100 miljoonan projektista. Torimonttu on siihen verrattuna halpa juttu. Raitiovaunuliikenne vaatii vielä siihen erikoisosaamista henklökunnalta, ei sitä hoideta bussitiedoilla.
Talvikeleistä sen verran, että lähes ainoa asia mikä talvikeleillä aihettaa vaikeutta ratikoille, on autojen väärinpysäköinti. 90% ratikan häiriötilanteista on juuri noita.
Busseilla on paljon suurempia vaikeuksia talvella.
http://www.omatlahdot.fi/pinfo/poikkeusinfo - 'äpåol34
MasaMajava kirjoitti:
Talvikeleistä sen verran, että lähes ainoa asia mikä talvikeleillä aihettaa vaikeutta ratikoille, on autojen väärinpysäköinti. 90% ratikan häiriötilanteista on juuri noita.
Busseilla on paljon suurempia vaikeuksia talvella.
http://www.omatlahdot.fi/pinfo/poikkeusinfoKiitos oli mukava kuulla vähän faktaa ratikoista sieltä etelän suunnalta, jatkuvan muturäksytyksen sijaan. Sieltä siis epäilen tämän kommentin tulleen kun sen verran asiantuntevalta kuulosti.
- ei sitä miltä kuulos
'äpåol34 kirjoitti:
Kiitos oli mukava kuulla vähän faktaa ratikoista sieltä etelän suunnalta, jatkuvan muturäksytyksen sijaan. Sieltä siis epäilen tämän kommentin tulleen kun sen verran asiantuntevalta kuulosti.
Se mututuntumaksi haukuttu tuli taholta, joka on ollut laitetoimittajan leivissä.
- bussilla edelleen
MasaMajava kirjoitti:
Bussien tiheästä vuorovälistä ei todellakaan seuraa sujuvaa liikennettä. Siitä seuraa pitkä jono pullonkaulakohtiin.
Helsinkiin ostetut Variotramit eivät ole huonoja siksi, että olisivat matalalattiaisia, vaan siksi, että ne ostettiin väärään kaupunkiin. Nyt Helsinkiin tilattiin matalalattiavaunuja, jotka rakenteensa puolesta toimivat jyrkissä mutkissa ja mäkisellä radalla.
Kuljettajien vaatimaa erikoisosaamista saa esimerkiksi HKL:ltä. Koulutus kestää 3-4 kk.
Tampere ja Turku ovat aivan samassa tilanteessa, eli ratikat hankitaan, mutta kuljettajia ei ole. Jotenkin näissäkin kaupungeissa tuo ratkaistaan.Suuresti epäilen Tampereen ja Turun raitiovaunujen toteutumista. Niissäkin on tarkoitus yhdistää keskustaan suurimpia lähiöitä kuten vaikka tuonne Hervantaan. Ei kummassakaan näistä kaupungeista raitiovaunut pyöri vain keskustassa, kuten SS pääkirjoituksessa ehdotettiin Keskusta-Savilahti aluetta. Jos näissä uusissa kaupungeissa kuitenkin mentäisiin raitiovaunuihin niin tietysti työntekijöitä koulutettaisiin sekä raitiovaunujen valmistajien että HSL/HKL toimesta.
Ne bussit ajaisivat edelleen raitiovaunuista huolimatta keskustasta eri lähiöihin. Ei niiden lukumäärä vähene, vaan sekaan tulevat lisäksi raitiovaunut pyörimään keskustassa ja Savilahden välillä. Eivät ihmiset suostu vaihtamaan keskustasta kotiin mennessä raitiovaunusta bussiin. - -lökipo9
bussilla edelleen kirjoitti:
Suuresti epäilen Tampereen ja Turun raitiovaunujen toteutumista. Niissäkin on tarkoitus yhdistää keskustaan suurimpia lähiöitä kuten vaikka tuonne Hervantaan. Ei kummassakaan näistä kaupungeista raitiovaunut pyöri vain keskustassa, kuten SS pääkirjoituksessa ehdotettiin Keskusta-Savilahti aluetta. Jos näissä uusissa kaupungeissa kuitenkin mentäisiin raitiovaunuihin niin tietysti työntekijöitä koulutettaisiin sekä raitiovaunujen valmistajien että HSL/HKL toimesta.
Ne bussit ajaisivat edelleen raitiovaunuista huolimatta keskustasta eri lähiöihin. Ei niiden lukumäärä vähene, vaan sekaan tulevat lisäksi raitiovaunut pyörimään keskustassa ja Savilahden välillä. Eivät ihmiset suostu vaihtamaan keskustasta kotiin mennessä raitiovaunusta bussiin.Totta kai tietyillä linjoilla ratikat korvaisivat bussit. Näin ne on tehnyt muuallakin. Miksi yhtäkkiä Kuopio olisi tuossa joku poikkeus? Kyllä sieltä keskustasta silti bussilla kotiin pääsisi. Silloin ei vaan tarvitsisi puskea sen pahimman ruuhkamuuurin läpi vaan bussi voisi kulkea toista kautta ja pääsisi lähiöön nopeammin.
- ydintä lähestytään
-lökipo9 kirjoitti:
Totta kai tietyillä linjoilla ratikat korvaisivat bussit. Näin ne on tehnyt muuallakin. Miksi yhtäkkiä Kuopio olisi tuossa joku poikkeus? Kyllä sieltä keskustasta silti bussilla kotiin pääsisi. Silloin ei vaan tarvitsisi puskea sen pahimman ruuhkamuuurin läpi vaan bussi voisi kulkea toista kautta ja pääsisi lähiöön nopeammin.
Miksiköhän bussit kulkevat juuri ruuhkamuurin läpi vaikka keskusta Savilahden kautta lähiöön. No kun siltä akselilta on tulossa henkilöitä kyytiin lähiöön meneviä.
Laitapa tähän jatkoksi vaikka mitkä linjat korvaisit raitiovaunuilla! Nythän alamme päästä itse asian ytimeen.
- zdxWQ4Y6
Osaava henkilkuntahan tarkoittaisi vain lisää veronmaksajia tänne sieltä missä osaamista on. Kyllä tuolla alalla varmasti työt kelpaa.
Kallis hanke totta kai on. Tosi kallis. Mutta eiköhän kaikki ole samaa mieltä siitäkin että tuo torimonttuhankekin on jokaisen euronsa arvoinen keskustan kehityshanke. Suuret hankkeet vaativat suuria ponnistuksia, mutta tuovat myös suurta kehitystä.
Bussien liikennöintivälihän on jo aivan maksimissa siellä minne ratikkaa kaivataan ja suunnitellaan. Sillä välillä busseja lähtee 3-5min välein, eli pääasiassa välillä ajaa peräkkäin yksi suuri bussikolonna. Tuollaisilla reiteillä selvästi suurempi kapasiteettiset ratikat ovat selvästi järkevämpiä, ihan lähtien siitä että ei tarvita niin monen kuskin palkkaa maksaa ja että aika paljon vähemmän pakokaasua nousee ilmaan.
Lähiöissä ei liikenneväli ole tuo mutta sinnehän tätä ratikkaa ei suunnitellakaan.- haitareita ensin
Se henkilökunta on Kuopion kaupungin työntekijöitä. Siis kaupungille lisää kuluja siitäkin.
Bussilinjoja voidaan lisätä poikittaislinjoina ja jo olisi aika hankkia tännekin ensimmäiset haitaribussit. Niitä haitareitahan siis lähes tuplabusseja ajaa mm Tampereelle nyt ratikkareittejä suunniteltavilla alueilla. - hghrtkgffe
haitareita ensin kirjoitti:
Se henkilökunta on Kuopion kaupungin työntekijöitä. Siis kaupungille lisää kuluja siitäkin.
Bussilinjoja voidaan lisätä poikittaislinjoina ja jo olisi aika hankkia tännekin ensimmäiset haitaribussit. Niitä haitareitahan siis lähes tuplabusseja ajaa mm Tampereelle nyt ratikkareittejä suunniteltavilla alueilla.Ei ole kaupungin työntekijöitä, ei nyt, eikä tulevaisuudessakaan.
Raitiotierahat vois investoida siihen että dösät pitäs muuttaa kulkemaan LNG:llä tai LPG:llä ja lippujen hinnat subventoida reippaammin. - subventointia
hghrtkgffe kirjoitti:
Ei ole kaupungin työntekijöitä, ei nyt, eikä tulevaisuudessakaan.
Raitiotierahat vois investoida siihen että dösät pitäs muuttaa kulkemaan LNG:llä tai LPG:llä ja lippujen hinnat subventoida reippaammin.Raitiovaunuliikennettä ei ala harjoittamaan kukaan muu kuin kaupunki ehkä liikelaitoksena. Ilman kaupungin voimakasta tukea liikennöinnistä ei tule mitään. Verorahoja siinä menee.
Subventointeja siis reippaammin. Verorahat kilisee.... - haaveraha
hghrtkgffe kirjoitti:
Ei ole kaupungin työntekijöitä, ei nyt, eikä tulevaisuudessakaan.
Raitiotierahat vois investoida siihen että dösät pitäs muuttaa kulkemaan LNG:llä tai LPG:llä ja lippujen hinnat subventoida reippaammin.Siis mitkä raitiotierahat, niitähän ei ole olemassa !! Joo kyllä tuollaisella haaveisella 100 miljoonalla saisi bussit kaasukäyttöisiksi. Kunhan ensin löytyisi edes pari miljoonaa ihan tavallisten bussien lippujen subventoimiseen kilpailukykyisemmälle tasolle.
- zcx_:V;bghm
Savilahden alueen massiiviset suunnitelmat tulevat kuitenkin tukkimaan tuon jo nyt Kuopion ruuhkaisimman alueen niin että sitä ei taideta poikittaislinjoilla ratkaista. No nyt siellä liikenteen seassa on niin paljon busseja lisäämässä ruuhkia että ehkäpä ratikat olisivat oikealla tavalla rakennettuna oiva ratkaisu tuolle alueelle.
- autoilijakuopio
Kysymys siis onkin siitä, että bussit pitäisi saada pois yksityisautoilijoiden tieltä.=) Raitiovaunu raiteilla kulkevana jouttamattomana sitä vasta ruuhkan saa aikaan =)
Ihmiset tulee saada käyttämään yksityisautojen sijaan busseja ! Ja edes tälläisen pienen ratikkareittiverkon aikaansaaminen maksaa kolme kertaa alatorihankkeen verran =) - ilmojen halki
Ratikat siis oikealla tavalla rakennettuina. Eikös meidän pitäisi siten rakentaa kadun päälle jonkinlainen ilmarata tai metro. Tämä oli ihan puhdas vitsi sitten =)
- 0987+99
kunnon savolainen keskustelemassa. saa mielessään ratikatkin yksityisautoilijoiden juoneksi :D :D :D
- täyssata
Savolainen Savosta hyvinkin. Kuopiolaisillekin auto on pyhä lehmä =)=) Ja kolme autoa on jo ruuhka ja jos se kolmas on vieläpä bussi =)
- LibertyCitybusline
täyssata kirjoitti:
Savolainen Savosta hyvinkin. Kuopiolaisillekin auto on pyhä lehmä =)=) Ja kolme autoa on jo ruuhka ja jos se kolmas on vieläpä bussi =)
ei tarvita ratikkaa, bussi riittää, varsinkin jos saataisiin saaristokaupungin ja keskustan välille linkissä näkyvä pikalinja:
http://www.youtube.com/watch?v=VNvSgQ-fJTM - kiskoitellaan
LibertyCitybusline kirjoitti:
ei tarvita ratikkaa, bussi riittää, varsinkin jos saataisiin saaristokaupungin ja keskustan välille linkissä näkyvä pikalinja:
http://www.youtube.com/watch?v=VNvSgQ-fJTMTuohan muistuttaa enemmän kuopiolaista liikennettä tulevalla raitiovaunulinjalla. Pakkohan ratikan on noin ajaa, kun autot on kiskoillla =)
- 'AÄSKÄJ
Outoa jos kuopiolaisille auto on pyhä lehmä kun me juuri ollaan maan vähiten autoistuneita ja sen sijaan käytetään joukkoliikennettä. Kyllä minun reissuillani on tullut vahva kuva että auto monessa paikassa on pyhä lehmä mutta onneksi kuopiossa kaupunkia on suunniteltu muilla ehdoilla. Kuopio taitaa olla itseasiassa edellä kävijöitä Suomessa (tässä autojen luvatussa maassa) miten kaupunkia voi muutenkin suunnitella. Jatkossa keskustasta taitaa hävitä kadunvarsipysäkitkin, joten ei pääse autolla oven eteen vaan monttuu pittää ajjaa.
SOROMIMALLI
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=259548&lan=FI- ====))))))))
Noita keskustassa torinalusparkkeja on monessa kaupungissa vasta suunnitteilla. Ja täällä sitä jo laajennetaan.
Monessa isossa kaupungissa Helsingin ulkopuolellakin käytetään joukkoliikennettä siis bussia paljon enemmän. Vaikka voi siellä tietysti taloudessa autoja Kuopiota enemmän. Jos meillä ollaan vähmmän autoistuneita kuin vaikka Tampereella, Turussa, Oulussa jne niin voihan se tarkoittaa myös varallisuustason eroa...
- cvbnmki67
vaan eipä taidetakaan käyttää paljoa enempää.
varallisuuseroa? joo siitähän sen johtuu :D
kuopion rakenne on sellainen että siksi täällä käytetään enemmän bussia, polkupyörää ja omia jalkoja. monissa muissa paikoissa taas autoa.- kengät pohjat kuluu
Kuopiossakin asiointiliikenne on muuttumassa, kun keskustan mekitys aikaisemmin lähes ainoana kauppakeskittymänä on murenemassa. Ensin tulivat Prismat ja cittarit ja niiden jälkeen lisää muita kauppakeskittymiä.
Isojen kaupunkien keskustassa toimitaan aikalailla samoin. No ehkäpä kuopiolaiset eivät raaski käyttää kuin kenkiään =) Bussilippujen hinnat taitaa olla Kuopiossa kalleimmasta päästä.
- xcvjktfrzcbkuy
Busseja käytetään paljon ja kuukausiliput on järkevällä tasolla. Ihme propagandaa täällä levitetään että bussiliikenne ei toimisi ja kaikki ajaisi autolla.
- mennään bussilla
Joukkoliikenteen suurin kasvupotenttiaali on vain satunnaisesti joukkoliikenteen käyttäjillä. Kertalippu maksaa 3,20.Se on lähes sama kuin 3,47 maksava pk-seudun seutulippu pk-seudulla asuville. Itse muutin vuosi sitten Helsingistä ja latasin sitä ennen arvoa lippuuni vielä helsinkiläisenä ja nyt viime viikollakin ajelin sillä 1,84 kertalipun hinnalla.Tuo on sellainen lipun hinta lisättynä parkkimaksuihin, että mielellään ajelee julkisilla.
- Wirtanen L
Kuopion pitäisi olla tässä asiassa nyt hereillä ja lähteä Turun ja Tampereen kanssa kimppaan. Tulisi taloudellisestikin edullisemmaksi mitä useampi kaupunki alkaisi suunnitella rautiovaunuja yhtäaikaa. Turun ja Tampereen suunnitelmat taitavat olla jo aika pitkällä, mutta tuskin Kuopion on liian myöhäistä lähteä yhteishankkeeseen mukaan. Myös Oulun kiinnostusta kannattaisi kysellä.
- ddslöfsdlöfsdlöfö
Kuka näitä witun wanhoja wiestejä kaivaa esiin?
- ratikassarallatellen
Kannatetaan! Ratikat toisivat lisäksi tunnelmaa keskustaan ja on saasteeton liikennemuoto. Tulisi vähän niinkuin "suuren maailman" fiilistä vaikka ei ihan San Fransicoon voi verrata.
- csölgöägöäfgöfgöf
Haista p.......
- luotijuna Kuopioon
Ei missäään nimessä raitiovaunua, hulluko olet! Kyllähän nyt vähintään metroverkosto on rakennettava Kuopioon sekä luotijuna saaristokaupungin ja keskustan välille, eihän kiireiset jupit jouda metrolla matelemaan, maksoi mitä maksoi.
- 56+8
Raitiovaunut ovat hyvin yleinen joukkoliikennemuoto maailmalla ja varsinkin Euroopassa. Raitiovaunuja on monissa Kuopiotakin pienemmissä kaupungeissa. Raitiovaunut ovat hyvä ja toimiva vaihtoehto pieniin ja keskisuuriin kaupunkeihin, kun taas vaikka nuo metrot ovat sitten suurten kaupunkien yksinoikeutta. EU tukee merkittävästi tällaisia joukkoliikennehankkeita.
- Vos sika
Eikös siellä jo käytetä jonkinlaisia hevospelejä joukkoliikenteen hoitamiseen?
- 67+9
toivotaan että suomalaisillakin päättäjillä on samaa rohkeutta investoida joukkoliikenteeseen kuin länsieurooppalaisilla kollegoilla.
- as213
Hei jätkät! Ei tämä nyt ole niin vaikeaa. Kattokaa nyt. Näin pistetään kulkemaan eiköstä joo.
Linja A: Saarijärventie-Pohjolantie-Kullenvonkatu-Männistönkatu-Itkonniemenkatu- Satamakatu-Minna Canthin katu- Alavantie-Siikaniemenkatu-Tasavallankatu-Leväsentie
Linja B: Sammakkolammentie-Suurmäentie-Karjalankatu- Asemakatu- Haapaniemenkatu- Haapaniementie-Hermanninaukio
Linja C: Neulamäentie- Savilahdentie- Niiralankatu- Tulliportinkatu- Satamakatu- Väinölänniemi
Bussit hoitaa sitten kaukoliikenteen eli kauemmat lähiöt. Turha ratikoita alkaa metsiin vetämään.- lövsdkflödfklsdklöfs
Sitten kun lehmät lentää....
Vittu ei Kuopioon tarvita mitään vitun raitiovaunuja. - ei tosikoille,,,,
Mitä tänne ratikoita. Rakennetaan metro. Meillähän on jo rakennettu metroaseman ylätasanne maanalaisine käytävineen, vai mitä muutakaan varten käytävä rakennettiin. =)
- 12+6
Eipä tuo tosiaan tuon vaikeampaa ole. Saa käyttää päättäjät vapaasti tätä mallia ja eikun EU-rahoitusta hakemaan.
http://img827.imageshack.us/img827/158/52913820.png - QUQ: 67
Näin tiiviisti rakennetussa kaupungissa tällaiselle ekologiselle ja tehokkaalle liikkumismuodolle kysyntää olisi. Huomattava on että kaupunkialueella asukasmäärä tulee kasvamaan n. 15 000 vuoteen 2040 mennessä. Tämä tarkoittaa paljon suurempia ruuhkia ja huomattavasti tiiviimpää rakennetta. Tuolloin täällä on paljon 20-kerroksisia taloja aivan vieri vieressä. Luultavasti myös asenne juokkoliikennettä kohtaan on paljon nykyistä myönteisempi. Tässä esimerkkinä voimme käyttää muuta Eurooppaa joissa on juuri näin käynyt sellaisissa kaupungeissa jotka on rakentamisen takia muuttuneet väljästi ahtaiksi kaupungeiksi. Näin Kuopiollekin käy. Jo nyt se on aika ahdas kaupunki, mutta tulevaisuudessa vielä paljon ahtaampi.
Nämä kannattaa muistaa siksi että nopeimmassakin aikataulussa raitiovaunut ajavat Kuopiossa vasta 2025. - santerisieni
raitiovaunt saatava kuopioon tällä vuosikymmenellä. Ratikat kiinnostavat ihmisiä enemmän niiden ekologisuuden ansiosta ja niiden avulla kaupungin joukkoliikenne prosenttia saadan kasvatettua kaupungin nykyisestä n 9,5% n 11% tai enemmän. ratikoiden tarve kasvaa, kun valtatie 5 liikennemäärät kasvavat, erityisesti osuudella pitkälahti-levänen liikenne kasvaa vuodessa n 1000 autolla
- ratikkajaheti!!
Työ outta unohtana ihan tyystin meijät muut.. Kyllähän sen tulevan ratikan pitäisi surauttaa Pyörön kaarelle ja takaisin.
Toinen linja kulkisi Keskusta-Niirala-Puijonsarventie-Päiväranta ja takaisin.
Kuulooko se Pekka!! - Halvempaa
Jos aluksi nyt kuopio ja jyväskylä alkais tehdä yhteistyötä, säästettäis kun ostettais enemmän ratikoita yhdessä ja sitten vaan raiteet kuntoon ja liikkeelle
- Anonyymi
Eka linja Keskusta-Matkus
- Anonyymi
Kuopioon on aika saada ratikka! Alkakaahan viranhaltijat miettiä ratikkalinjoja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst8910652- 2454566
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1633943Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1673439PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija713259Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,693020Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58322712Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i272280Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.651766Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas
Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt1641510