Kestävämmäksi uimariksi

Juunas93

OIen 17-vuotias poika. Olen aika laiha 58/175(en tiedä onko merkitystä:)) Homma menee näin: Olen nopea uimari, mutta aina uidessani pidempää matkaa väsyn todella helposti. Pystyn uida 100 metriä, korkeintaan 200. Sitten joudun jo pitämään pitkiä taukoja lähes 25 metrin välein! Juoksussa en väsy läheskään yhtä helposti. En tiedä miten pystyisin uida niin, että pääsisin vaikka edes sen kilometrin noin 20 minuuttiin. Ei pitäisi olla mahdotonta. Auttaakohan tähän se, että jatkossa vaikka tuntuisi etten jaksa yritän vain mennä eteenpäin ja kehittyisin tuotan kautta? Tykkään uinnista...

9

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim_

      Mitä tarkoitta "olen nopea uimari"? Paljonko menee 50, 100 tai 200 m? Vapaauintiako?

      58/175 kuulostaa todella laihalta, eikös se ole jo aliravitsemuksen rajoilla. Olen samamittainen ja en ole koskaan painanut alle 70 kg ja tuolloin ei juuri läskiä ollut enkä kuitenkaan todellakaan ole mikään bodari.

      Kyllä minustakin uinti tuntuu raskaalta parin sadan metrin kohdalla, kun en ole uinut kuin muutaman kerran vuodessa viime vuosina pidempää matkaa. Mutta puristamalla vain eteenpäin pääsee kuitenkin lähes samaa vauhtia vaikka kilometrin, tosin en yleensä viitsi uida kuin 500 m ja sitten levon jälkeen toinen 500 m. Hidasta vauhtia tai ui useasti se 200 m. Kyllä se siitä lähtee sujumaan. Voit kokeilla myös vaihtaa välillä tyyliä eli vaikkapa joka viides altaanväli selkää tai rintauintia.

      • Pikku vesipeto

        Moi mä oon 11v ja harrastan kilpauintia. Oon uinu jo monta kertaa kisoissa 400m ja 800m vu yhen kerran sekä rinnassa 200m menee ihan iisisti en taju miten noin pieni matka OTTAA JO VOIMATTOMAKSI...
        Niin ja putkeen jaksan uida vapaauintia 5km tai yli 1.20 100m

        Joten syökää hyvin niin jaksaa uida!!


      • Juunas93
        Pikku vesipeto kirjoitti:

        Moi mä oon 11v ja harrastan kilpauintia. Oon uinu jo monta kertaa kisoissa 400m ja 800m vu yhen kerran sekä rinnassa 200m menee ihan iisisti en taju miten noin pieni matka OTTAA JO VOIMATTOMAKSI...
        Niin ja putkeen jaksan uida vapaauintia 5km tai yli 1.20 100m

        Joten syökää hyvin niin jaksaa uida!!

        en kysynyt, että tajuatko miten se ottaa voimattomaksi!! Kysyin neuvoa! Mutta kiitti hei tosta syömisvinkistä ;) Ps. Minä en harrasta kilpauintia... toki ikää minulla on vähän enemmän :D


      • 9
        Juunas93 kirjoitti:

        en kysynyt, että tajuatko miten se ottaa voimattomaksi!! Kysyin neuvoa! Mutta kiitti hei tosta syömisvinkistä ;) Ps. Minä en harrasta kilpauintia... toki ikää minulla on vähän enemmän :D

        selkeästi vauhtia. Uit todella hiljaa aluksi vaikka 500 metriä ja pidennät pikku hiljaa matkaa. Todennäköisesti hosut uidessasi ja kaikki teho menee sähläykseen, opettele tekniikkaa !


      • epätoivoton
        9 kirjoitti:

        selkeästi vauhtia. Uit todella hiljaa aluksi vaikka 500 metriä ja pidennät pikku hiljaa matkaa. Todennäköisesti hosut uidessasi ja kaikki teho menee sähläykseen, opettele tekniikkaa !

        Näitä ohjeita tuntuu riittävän, että "sähläät vaan ja opettele tekniikka". Mutta sanonpa vaan että lihkasista se on paljon kiinni. Jos kaveri ei ole ollenkaan harrastanut uintia aikaisemmin, eikä välttämättä hirveesti muutakaan vastaavaa fyysistä sitkeyttä vaativaa ponnistelua, se on mahdollista ettei hänellä yksinkertaisesti ole uintilihaksia. Joo jotain lihaksia kyllä on joilla hetken jaksaa, mutta menee samantien hapoille. Se on vaan ainoa vaihtoehto ottaa kaikki vauhti pois ja vetää rauhallisesti oman kunnon mukaan. Treenien myötä sitten ne lihaksetkin kehittyy ja vauhti paranee.


    • Juho Ratava

      Vapaauintitekniikassa kannattaa tutustua ns. Total Immersion -tyyliin. Amerikkalaiseen tapaan tyylin evankelista ja kehittäjä haukkuu muut suohon ja heiltä löytyy se oikea tieto, tuon voi ohittaa olan kohautuksella. Mutta suurin osa tyylin neuvoista toimii. Mallivideoita löytyy vaikkapa YouTubesta.

      Pääasialliset ajatukset:
      - vapaauinti ei tapahdu vetämällä ja työntämällä, vaan siirtymällä kyljeltä kyljelle
      - vedot tapahtuvat tasapainon siirron aikana, hyödyntäen vartalon liikettä ja kohdistaen vetoliike taaksepäin
      - tasapaino eteen, pää vedessä, ainakin toinen käsi koko ajan hartioiden kohdalla tai edempänä
      - virtaviivaistaminen: koko vartalo etummaisen käden - pään - hartioiden takana

      Jos juoksussa tehosta saa irti 90 % ja vastuksiin menee 10 %, niin uinnissa tuo suhde on piemminkin päin vastoin - joten virtaviivaistamalla ja pienentämällä vastusta on alussa hyvin paljon suurempi merkitys, kuin kunnolla.

      • saman kokenut,,

        ja muista hengitys, hengitä rauhallisesti vaikka kuinka hosuisit ja räpiköisit, niin rauhallinen hengitys....tarkkkaile sitä.

        veikkaan että kun olet pysähtyny, niin läähätät ja silloin vasta tuntuu että on ihan puhki...


    • rgeen

      Annan sellaisen neuvon, että alat rauhallisesti uimaan, ja vaikka alkaisi tuntua kuinka pahalta niin jatkat vaan uintia. Tietyssä vaiheessa tuo voimattomuuden tunne menee ohi, ja sitten alkaa uinti kulkea koko ajan mukavammin mitä enemmän uit. Itellä tuntuu joka kerta ekat 400m tosi pahalta, mut 400 metrin jälkee meneekin helposti 2-3km putkeen suhteellisen kovaa vauhtia (3km/50min). Eli kun alkaa tuntua pahalle, niin uit vaan vaikka tuntuisi pahalle Tulokset alkaa näkyä aika nopeesti, oikeastaan jokaisella uintikerralla on helpompaa.

      T. Ex-uimari 19w.

    • Anonyymi

      Vanha kysymys, mutta korjaussarja on edelleen yleispätevä. Kuulostaa nimittäin hengitysongelmalta? Tämän voi varmistaa tarkistamalla hyytyykö uinti lyhyen matkan jälkeen maksimisykkeeseen vai hengästymiseen. Jos dyke pysyy kohtuudessa mutta happi loppuu, ongelman poistamiseksi ei riitä pelkkä hidas uinti. Rauhallisen rytmin avulla ja sen lisäksi pitää opetella myös hyvä hengitystekniikka. Sen jälkeen omat rajat tulevat vastaan sykkeen tai käsien ja jalkojen maitohapon kautta.

      Vapaauimari hengittää koko ajan. Pinnan alla nenän kautta ulospäin juuri ennen hapen ottoa loput ilmat pois puhaltaen, jolloin hapen otto on tehokas. Hengityksen pidättäminen johtaa tehottomaan pinnalliseen läähätykseen. Sitä hetkeä kun nokka on pinnalla ei tuhlata uloshengitykseen! Tasainen tai kiihtyvä ulos puhallus ja nopea sisäänhengitys joka kolmannella vedolla vie vauhdilla ja pitkälle.

      Kisavauhdilla hapen otto voi jäädä tarkoituksella toispuoleiseksi, mutta kiputilojen välttämiseksi treenien pidentyessä yli 2 - 3 kilometrin kannattaa vaparin hengitys harjoitella symmetriseksi molemmin puolin niskan ja hartiaseudun jumien välttämiseksi.

      Kapeat hartiat estävät lyhyen nopean repäisyn voiman puutteeseen. Kun tekniikka on kunnossa, pitkä matka kulkee kyllä hyvin. Olen ollut kanssasi samaa kokoluokkaa 181 cm / 65 kg jo yli 40 vuotta. Kolmekymppiselle erinomaisen uinticooperin 600 m vedän edelleen viidesti putkeen tauotta yhden tunnin aikana kevyellä noin 120 syketasolla, vaikka lakisääteinen eläkeikä on jo takana. Vaan eipä näillä harteilla vauhti tuosta paljon kovene vaikka repisin kuinka lyhyttä matkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe