opettelen kävelemään

Kiwidude

7 vuotta sitten olin lento-onnettomuudessa täällä Uudessa-Seelannissa.
Alaraajat halvautui onnettomuudessa ja lääkärit ennusti että en koskaan kävelisi!
En uskonut heitä ja nyt kävelen keppien avulla ja parantuminen edistyy hitaasti mutta varmasti. Pyörätuolia en ole käyttänyt neljään vuoteen vaan potkiskelen potkupyörällä.
Miten on Suomessa kuntoutus ja onko joitain erikoishoitoja tai terapioita jotka voisi nopeuttaa kuntoutumista?

8

3084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuolta s-palstalta

      Sinäkö se tuonne Syöpä-foorumille kirjoitit parantuneesi jollain kasvilla ihosyövästä,syövästä jonka olit itse diagnosoinut?!
      Hyvinhän täällä on kuntoutus,mutta senhän sinä varmasti tiedätkin,että sinun pitää hoitaa täkäläiselle lääkärille epikriisi ym.et sinä tälläisiltä palstoilta mitään apua saa.
      Toivon mukaan olen väärässä,mutta tehtailet näitä erilaisia sairausviestejä siihen tahtiin,että tulee valitettavasti mieleen,että mikä on totta ja mikä ei.
      Soitappa kuule vaikka Käpylän Kuntoutuskeskukseen,eiköhän sitä tietoa löydy sinullekin.

      • kiwidude

        Ei mulla ole melanoomaa?
        Taidat sekoittaa minut johonkin toiseen?
        Mutta se on totta että mulla on selkävamma ja opettelen kävelemään. Olishan se hienoa herätä joku aamu ja huomata että se olikin painajaisunta mutta kun se painajainen on kestänyt jo 7 vuotta, joten en puhu palturia.
        Kävin Käpylän Kuntoutuskeskuksella 2 vuotta sitten mutta sieltä en saanut mitään hyviä ohjeita vaan annoin ehkä heille enemmän tietoa kun ylilääkäri joka itse on pyörätuolissa ei laskuttanut vastaanotosta!
        Kävin myös Tampereen Pikonlinnan Sairaalassa jossa ovat kuntouttaneet useita alaraajahalvaantuneita kävelemään. Kokeilin sellaista laitetta jossa poljetaan selällään maaten ja kädet auttavat jalkoja suorittamaan kuntouttavaa liikerataa. Täällä ei ole vastaavaa laitetta kellään mutta olen tehnyt luonnollsta liikuntaa kävellen.
        Olen tavannut useita vuosia sitten halvaantuneita jotka kävelevät nyt normaalisti. Täytyy olla luja usko itseen, sen voin sanoa!


    • Kiwidude

      Ei tarvitse säikähtää ja kyllä kestän kommentit. Arvostan elämääni nyt enemmän kuin ennen onnettomuutta. Olin silloin tuhoamassa itseäni hitaasti juomalla ja syömällä liikaa! Oli painoa melkein sata kiloa ja kaljanjuonti aiheutti depression. Nyt en juo enää kaljaa, viiniä kylläkin harvoin. Ylipainoa ei ole ja hyvä se koska olisihan se vaikeampi kävellä keppien kanssa jos olisin lihava. Any comments?

      • Jossu

        Kuopion Vaajasalossa toimii Neuron kuntoutuskeskus, jossa on erittäin laaja-alainen ammattitaito ja ajanmukaiset tilat / laitteet. Kannattaisiko kysellä, onko heillä tarjota kuntoutusta ko. vammaan. Toinen juttu lienee sairausvakuutuslaki, joka ei suosi ulkomailla asuvia Suomen kansalaisia...


      • Kohtalotoveri

        Minä olen harjoitellut kävelemistä vasta vajaa 3 vuotta. On ollut komplikaatioita matkassa ja tarvinnut aloittaa taas alusta, mutta periksi kun en myönnä. Mahdollisuudet ovat ja olen sen itsekin huomannut, vaikka nikama selästä murtuikin. Keppiin tukien pääsen n.20m.
        Välillä pääsin n.50m. mutta ensin iski kihti, joka johtui sen hetkisestä kaljanjuonnista ja ylensyönnistä.
        Pakko oli alkaa supistuskuurille, lähtöpainon ollessa 116kg. Nyt paino on puolentoista vuoden jälkeen 92kg. ja vielä on tavoitteena laskea paino 82kg:n.
        Vuosi takaperin juhannuksen alla iski molempiin jalkoihin ruusu, joka turvotti jalat ja väri oli polviin asti kuin mustikkasaaviin pudonneella.
        Sairaalassa tipassa meni viikko ja sen päälle 5. viikon hevoskuuri antibiootteja.
        Tähän vajaan 3. vuoden ajanjaksoon on mahtunut 4 korjausleikkausta, viimeisin maaliskuun alussa ja kipsin jalasta sain pois toukokuussa, reilu 2kk.
        Nyt odottelen 5:ta leikkausta josko se vaikka syksyllä olisi edessä.
        En osaa vastata kysymykseen jonka alunperin esitit, mutta tämä ylipainojuttu laittoi kirjoittamaan.
        Minulla kohdalla ei kuntoutusta ole aloitettu, koska hoito on liian kesken.
        Kirjoitin tuonne toisellekin sivulle, johon laitan linkin, miten kaikki alkoi kun kiireet loppui.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000205&posting=22000000003503601
        Paranemista sinulle, mutta periksi ei anneta.


      • hei

        kirjoitin tuonne palstalle siitä kuinka oleen pudonnut 19 metriä alaspäin.

        Minulla kävelemään oppiminen kesti noin ½ vuotta, ja sinä aikana olin yksityisessä opetuksessa, josta maksoin rahassa todella paljon. Niitä velkoja edelleen makselen takaisin, mutta mielestäni se kannatti.

        Kaikki vaatii vaan kovaa työtä, verta ja hikeä! Toivottavasti kohdallasi kaikki onnistuu!


      • Kiwidude
        hei kirjoitti:

        kirjoitin tuonne palstalle siitä kuinka oleen pudonnut 19 metriä alaspäin.

        Minulla kävelemään oppiminen kesti noin ½ vuotta, ja sinä aikana olin yksityisessä opetuksessa, josta maksoin rahassa todella paljon. Niitä velkoja edelleen makselen takaisin, mutta mielestäni se kannatti.

        Kaikki vaatii vaan kovaa työtä, verta ja hikeä! Toivottavasti kohdallasi kaikki onnistuu!

        Paha oli kolarisi. Nostan hattua sinnikkyydellesi. Löytyyhän sitä sisua täältäkin , olishan se helppoa fyysisesti istua pyörätuolissa mutta henkisesti se oli masentavaa koska ihmiset kohtelee miten kohtelee.
        Nyt olen huomannut taas voimia kertyneen lisää kun jaksoin työntää supermarketissa kärryjä joka hyllyvälit ympäri. On ollut potkupyörä pois käytöstä niin joutuu kävelemään enemmän.
        Yritän kokoajan sisällyttää liikuntaa päivittäiseen tekemisiini jotta ei sitten tarvitse erikseen punttisalilla käydä.
        Sulla saattais auttaa uinti jos olet ylipainoinen, mulla oli uinnista apua alkuaikoina paljonkin. Nyt se on jäänyt vähemmälle mutta käyn usein täällä kuumissa lähteissä rentoutumassa ja samalla treenaan potkimista.
        Eniten pännii ne vanhat naiset jotka olettavat minun tarvitsevan apua joka asiassa, antaisivat minun olla rauhassa. Täällä ihmiset ovat niin ylikohteliaita ja ovenavaajaa löytyy vaikka en sitä koskaan tarvitsekaan. Suomessa ei muistaakseni olla niin yliavuliaita?


    • tyttönen

      en tiedä asiasta mitään, mutta sinulle paljon tsemppii ja jaksele :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe