En oikeastaan valehdellut, jätin vai kertomatta. Eli mulla on ollut aikasmmin kohdun ulkopuolinen raskaus, jonka jälkeen noin vuoden päästä tulin uudestaan raskaaks, joka sitten päätyi aborttiin, nyt kuitenkin odotan lasta ja viikkoja 11 :)
Kohdun ulkopuolinen raskaus oli tosi sekava kokemus, ja isä oli vaan joku kännituttavuus. Ennen kuin olin osannut edes päättää lapsesta, selvisi se ulkopuoliseksi.
Noin vuosi siitä eteenpäin tapasin nykyisen mieheni ja tulin alkuseurustelun jälkeen raskaaksi. Asuttiin silloin eri paikkakunnilla ja miehen elämä oli myllerryksessä, samoin munkin. Päädyttiin sitten aborttiin. No reilu vuosi sen jälkeen kaikista vastoinkäymisistä huolimatta päädyttiin asumaan yhteen ja yhteistuumin päätettiin hankkia lapsi, jota nyt siis odotan.
Neuvolassa kysytiin raskauksien määrästä ja valehtelin sen yhteen. En siis maininnut aborttia. Jotenkin ne sanat takertu mun kurkkuun. En vaan saanut sanottua. Koska asia mulle edelleen aika vaikea. NO teitysti ekalla lääkäikäynnillä lääkäri merkitsi asian neuvolakorttiin. Tiesinkin etä asia tulee ilmi jossain kohtaa. Nyt vaan nolottaa kun en kertonut. Mitähän seuraavalla nauvolakäynnillä sanoo kun korttiin ilmestynytkin toi merkintä. En vaan jotenkin saanut sanottua ja pelkäsin että on tuomitseva. Niinkun tähän mennessä muut lääkärit...voinko vaan sanoo että en halua puhua siitä :D kun mitä kaikki ees niille kuuluu..onko kukaan muu jäänyt kiinni valehtelusta neuvolassa tms ja miten siihen reagoitu:D
"valehtelin" neuvolassa..
38
10695
Vastaukset
- eihäpeäää
voithan sanoa kun asiasta puhetta tulee että olet yrittänyt painaa asian taka-alalle, ja pitää sen pois mielestä ja senkään takia ei tuu mainittua asiaa kun raskauksista kysytään.
- luottamus ao
alan ammattilaisena sanon että jokainen tietysti vastaa omista sanomatta jättämisistä. Eli turha siinä vaiheessa syyttää terv.huoltoa kun pimitetty tieto aiheuttaa vahinkoa. Kohdunulk. puolisen raskauden mahdollisuushan on sinulla suurentunut muut ongelmat mahdollisten kiinnikeiden takia.
- onnellinen äiti
Aika kovin sanoin kirjoitat, vaikka olet alan ammattilainen?!?
Kuvittelisi, että te, jos ketkä oaisitte tukea, rohkaista ja auttaa aboorttia katuvia tai abortoitua lasta surevia naisia... Abortti on aina vaikea asia, eikä siitä ole helppoa puhua- edes ammatti-ihmisille. Eikä varsinkaan, jos on asenne tuollainen.
Yhdellä ystävälläni oli alatiessä paha tulehdus, ja terkkari töksäytti, että "onko sut raiskattu tai jotain" !?!
Ammattitaito kunniaan! ja inhimillisyytt, kiitos. - Tarkempaa lukutaitoa
onnellinen äiti kirjoitti:
Aika kovin sanoin kirjoitat, vaikka olet alan ammattilainen?!?
Kuvittelisi, että te, jos ketkä oaisitte tukea, rohkaista ja auttaa aboorttia katuvia tai abortoitua lasta surevia naisia... Abortti on aina vaikea asia, eikä siitä ole helppoa puhua- edes ammatti-ihmisille. Eikä varsinkaan, jos on asenne tuollainen.
Yhdellä ystävälläni oli alatiessä paha tulehdus, ja terkkari töksäytti, että "onko sut raiskattu tai jotain" !?!
Ammattitaito kunniaan! ja inhimillisyytt, kiitos.Ei tuo kyllä mikään törkeä vastaus ollut. Täysin asiallinen kommentti eikä mikään töksäytys "Onko sinut raiskattu kun alapääsi näyttää siltä?"
- dedededede
Realiteetti vaan on että ihmiset jättää itselleen vaikeita asioita joskus kertomatta. Työskentelen sosiaali- ja terveysalalla ja vuosien mittaan sitä tulee sellaiseksi että tietyllä tavalla kyseenalaistaa kaiken mitä asiakas kertoo. En tarkoita negatiivisella tavalla (no onkohan toikaan sitten totta), vaan sitä ikäänkuin jättää ovet auki sille että asiakkaan tarina voi myöhemmin tarkentua tai muuttua.
Abortti on yksi vaikea aihe ja voisin hyvin reagoida itsekin samoin jos se olisi tehty nykyisen kumppanin kanssa ollessa. Varmasti miettisin miksi nyt lapsi "saa" syntyä ja silloin ei, kun parisuhde on kuitenkin se sama. Ok, kerrot että olosuhteet oli ihan toiset aiemmin ja järkitasolla tämä on varmasti hyvä perustelu, mutta kyllähän se pistää (ainakin minut pistäisi) tunnetasolla miettimään edellä mainittua.
Niin että ihan reippaasti vaan neuvolaan & kerrot miten asia on. Ei ammattilainen ota kertomatta jättämisiä tai suoranaisia valheitakaan henkilökohtaisesti. Ihmisillä on yleensä syynsä toimia niinkuin toimii. - okhjgff
tosiaan niin kohdunulkopuolisesta raskaudesta oli helppo puhua koska se ei ollut kiinni omasta itsestä..mutta viimesin vastaus oli kyllä ihana. Kiva kun joku ymmärtää :) ja enkä "luottamus ao" pimittänyt tietoa tahalteni, asiasta oli vain vaikea puhua. Ja nythän ne siellä tietää asiasta kuitenkin. Eikä kohdun ulk.puolisen raskauden takiakaan sen tarkempiin tutkimuksiin ollut heidän mielestään syytä vaan mm. eka ultra varattiin ihan normaalisti vk 12 :) ja siellähän sitten näke onko pikkusella kaikki hyvin. Eihän tässä nyt mitään sen suurempaa vahinkoa oo vielä ehtinyt tapahtuun :) kyl mä aion kertoo seuraavalla kerralla miten asia on mutta sen jälken sanoa että asia sen verran henkilökohtanen että en siitä puhua halua kun oman mieheni kanssa ja piste :) eniten mua nyt tässä vaan alunperin nolotti hieman toi kertomatta jättäminen..
- kiharat suoriks
pimititkö asioita sitten vahongossa???? Eikö aikuinen pysty kontrolloimaan valehelua ja totta???? Niin siis et valehdellut vaan jätit kertomatta???? Tsiisus mitä selittelyä..abortintekijän moraali ainakin... Miksi ylipäätään tulit taas raskaaksi jos yksinertaisesti totuudessa pysyminen tuottaa vaikutta????
- 35
Kertomatta jättäminen EI OLE VALEHTELUA. Kuka torvi ei tuota ymmärrä. Vastaus: suomalainen, typerä tsuhna. Terveysalan liian koulutettuna voin sanoa, ei sille puoskarijärjestelmälle mitään kannata kertoakaan ikävistä kokemuksistaan. Jolleivat tiedä, eivät tiedä. Jos urputtavat sano no v******s kysyt kun kerran tiedät. Jos menee vaikeaksi sano, häiveassassiinit hoitelevat Teidät. Pärjäilyä ikävistä kokemuksista huolimatta ja moni ns. ammattilainen on täysi ääliö ja heidät vielä opetetaan ääliöiksi.
- gpjpewgj
"Miksi ylipäätään tulit taas raskaaksi jos yksinertaisesti totuudessa pysyminen tuottaa vaikutta????"
En ole alkuperäinen, mutta pakko todeta tästä sinun pahanolon ja/tai huonojen tapojen oksennuksesta että raskaaksitulo ja ihmisen kyky pysyä totuudessa eivät liity mitenkään toisiinsa.
Sinä et ole täällä keskustelemassa vauvan odotukseen liittyvistä aiheista vaan kiusaamassa ihmisiä, toivottavasti saat saman kohtelun siinä vaiheessa elämääsi kun itse tarvitsisit ymmärrystä. Sinua lainatakseni: tsiisus mitä sontaa, nimettömän nettikirjoittelijan moraali ainakin...- kiharat suoriks
ei todellakaan liity 12v tyttö ja aivokuollutkin voi tulla raskaaksi. Ei siinä mitään uutta ole että kysyttäessä aikaisemmista toimenpiteistä,vastataan ei ole, ja pereista näkyy 6 aborttia. Turha valittaa jos tietoja pimittämällä tapahtuu jokin vahinko jonka olis voinut välttää.
- gpjpewgj
kiharat suoriks kirjoitti:
ei todellakaan liity 12v tyttö ja aivokuollutkin voi tulla raskaaksi. Ei siinä mitään uutta ole että kysyttäessä aikaisemmista toimenpiteistä,vastataan ei ole, ja pereista näkyy 6 aborttia. Turha valittaa jos tietoja pimittämällä tapahtuu jokin vahinko jonka olis voinut välttää.
Tietenkin on turha silloin valittaa.
Työnsä osaava sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen kirjaa potilastietoihin asiakkaan kertoman ASIAKKAAN SANOIN. Tällöin vastuu kerrotusta säilyy asiakkaalla itsellään. Eli EI niin että "näin on" vaan "asiakas kertoi että näin on". Klassikko esimerkki kirjaamisen peruskoulutuksesta: "Asiakkaan isä oli alkoholisti." Mutta mistäs tiedät, kun et ole koskaan tavannutkaan....? Siispä näin: "Asiakas kertoo isänsä olleen alkoholisti." Ja niin on vastuu asiakkaalla, kävipä myöhemmin ilmi mitä hyvänsä.
Papereita penkomalla voi löytyä mitä tahansa ja sitten on kirjattu asiakkaan viimeisellä käynnillä kertoma. Ne voivat olla ristiriidassa, mutta sellaista sattuu. Ja asiakasta todellakin autetaan sen pohjalta mitä hän kertoo. Jos hän ei halua kertoa totuutta, silloin hän itse ottaa riskin että annettu apu menee harakoille. Mikä tässä on niin kamalaa? Aikuiset ihmiset ovat vastuussa itsestään.
MItä ehdotat ratkaisuksi? Valheenpaljastuskoneita? Kuulustelumenetelmiä? Tuollaista tuomitsevaa asennetta, että saadaan valehtelevat abortintekijät ruotuun? Tsiisus...
- ajnlksdnbflds
Ota itse puheeksi seuraavalla käynnillä. Et todellakaan ole ainoa, joka ei halua mainita abortteja/keskenmenoja tai halua niiden näkyvän papereissaan, ja vaikka se ammattilaisen näkövinkkelistä on huono ajatus niin kyllä ne siellä ymmärtää että asia voi olla ihmiselle itselleen kipeä. Mutta vähemmällä kiusaantuneisuudella pääsette kun seuraavalla kerralla sanot suoraan, että tänne muuten on ilmaantunut tällainen merkintä, en uskaltanut / halunnut / kokenut voivani ottaa tuota puheeksi ekalla kerralla (vaikka tiesin että olis pitäny?)... terkka todennäköisesti kysäisee vaivaako abortti sinua, yrittää kartoittaa tarvitsetko sen tiimoilta erityistä tukea, ja jos et, niin homma on sillä selvä. Hankalampaa on, jos terkkari näkee tiedoissasi että aikaisempia raskauksia onkin kaksi, ja yrittää arvata onko tarpeen ottaa / olla ottamatta asiaa puheeksi jos päätyy puhumaan niin yrittää esittää asian syyttämättä sinua valehtelijaksi. Tai kirjaa teksteihin jotain tyyliin "potilastietojen mukaan lääkkeellinen aap 2010 jota asiakas itse ei tuo esille" - se kuulostaa pahemmalta kuin on :)
Voin terkkarina sanoa, että niiden raskauksien lukumäärä pitää monesti tentata ihan rautalangasta vääntäen... jotkut ei laske keskenmenoja, jotkut ei laske ei-toivottuja abortoituja, jotkut ei laske ennen nykyistä kumppania olleita raskauksia, parhaassa tapauksessa vaikka ne olisi johtaneet synnytyksiin :D (Eli perheessä oli jo äidillä kolme lasta, mutta kun muotoilin kysymyksen kokemattomana "onko tämä tiedän ensimmäinen raskaus?" niin vastaus oli kyllä, koska oli ensimmäinen yhteinen.) Eikä ole kerta tai kaksi että lukemaa on korjattu esitietojen jälkeen! - 6+6=13
Ai pitääkö keskenmenotkin mainita..? Miten pitkälle ehtineet keskenmenot lasketaan? :o
Mulla oli toisen ja kolmannen lapsen välissä keskenmeno. Kuparikierukka petti, ihmettelin omituisia vuotoja, lopulta kymmenen päivän "menkat" jotka otin puheeksi lääkärin kanssa. En tiedä yhtään miten pitkälle se raskaus oli ehtinyt, ja pahalle se tuntui, vaikka kolmas lapsi juuri silloin olisi ollut aika raskas vastaanottaa, ja vaikka sain tietää koko keskenmenosta vasta jälkeenpäin... Silti se välillä tulee mieleen, ja surettaa yms. (itsesyytökset typerästä kuparikierukasta jne). Muistaakseni kyllä selitin asiasta äitiysneuvolassa kolmatta (vai neljättä? Miten se pitäisi laskea?) lasta odottaessa. Ja mielestäni asiaa ei ole mihinkään ylös kirjattu, koska en pystynyt asiasta selittämään muuta kuin sen että JÄLKIKÄTEEN selvisi tämä asia...
On se jäänyt itseäni vaivaamaan, miten pitkälle raskaus ehti ja miksen voinut tajunnut sitä aiemmin... Epävarma muistikuva siitä että olisin ihmetellyt vessassa käydessä "runsaiden menkkojen mukana tullutta hyytymää", oliko se sitten alkio... Noh, ei näitä kuitenkaan lasketa jos niistä ei osaa tarkkoja lukuja ja päivämääriä antaa.
Meni muuten ohi alkuperäisen aiheen mutta noinniinkuin yleensäkin siitä miten se nyt sitten lasketaan ;)- Vastausssjanljbnla
Kaikki tiedossa olevat keskenmenotkin kannattaa mainita, eli jos testi on plussannut (tai oireet olleet oikeasti selvät). Esim. jos Rh-negatiivisen äidin Rh-positiivinen raskaus keskeytyy ja anti-D-suojaus jää antamatta, on seuraavassa raskaudessa riski Rh-immunisaatioihin suurempi ja tilannetta voi olla tarpeen seurata ylimääräisin verikokein. Toisaalta jos keskenmenoja kertyy useampi, voi olla tarpeen tarkastaa kilpirauhaskokeita tms.
Toki osa raskauksista menee kesken jo ennen kuin äiti tietää olevansa raskaana. Ja niihin, mistä ei tiedetä, niin niihinhän ei voida mitenkään reagoida. Mutta jos tietää olleensa raskaana, se lasketaan. - hiliphti
Itse sain keskenmenon noin viikolla 10, viime jouluna. Nyt raskaana, ja silloin ekassa neuvolassa tuntu äärettömän pahalle, kun kerroin asiasta, ja neuvolatäti vain tokaisi toiselle hoitajalle, jota koulutti, ettei tuollaisia yleensä laiteta edes ylös kun ovat niin alkuvaiheessa. Jäi tosi paha mieli, oli meille kuitenkin ihan yhtälailla odotettu kuin tämäkin tulokas :/
Pointtina siis, että kyllä se keskenmeno pahalta tuntuu, vaikkei kovin pitkälle olisi raskaus ehtinytkään. Mutta ihmisiä vaan ne hoitohenkilökuntakin, eipä hän varmastikaan lausahduksellaan tarkoittanut mua loukata :)
Missä kohti se tulisi ilmi ? Kukaan ei niitä tietoja pääse lukemaan, jos et lupaa anna, eli neuvolan puolelta edes lääkäri ei pääse tk:n tietoja saatikka sairaalan tietoja lukemaan. Lupalappuhan se pitää kirjoittaa että edes lähettävälle lääkärille tietoa saa antaa. Eli asia ei tule ilmi missään vaiheessa, kun nyt sinua hoitaville sitä ei saa kukaan kertoa ja vaikka tulisi eteen sama lääkäri joka hoiti tuon abortti asian, ei sekään saa kertoa tietoaan eteenpäin.
- Tieto kulkee
Aloittajahan sanoi, että lääkärikäynnillä lääkäri merkitsi tiedon neuvolakorttiin. Siinä se on sekä terkkarin että synnytyssairaalan luettavissa, ellei aio korttiaan jonnekin piilottaa.
Kyllä tieto neuvolalääkärin ja neuvolaterkkarin välillä kulkee, samaan ohjelmaan kirjoittavat. Ja muiden kuntien systeemeistä en tiedä, mutta meillä ainakin neuvolat kuuluu perusterveydenhuoltoon siinä missä tk-lääkärin palvelutkin, ja sekä neuvola- että tk-lääkäri kirjaavat tekstejänsä samaan ohjelmaan YLE-lehdelle, josta ne on kaikkien tk-ohjelmaa käyttävien (siis esim. sen neuvolalääkäri, tk-lääkärin, tk-hoitajien, neuvolaterkkarin, tk:n vuodeosastojen henkilökunnan) luettavissa. Toki tietoja voi kirjata myös erilliselle raskauden seuranta -lehdelle, jonka käyttöä on rajoitettu tiettyihin toimipisteisiin. Ei ne lääkärit niitä tekstejä vain itselleen luettavaksi kirjaa, vaan idea on nimenomaan se että perusterveydenhuollon (tk:n) palveluissa tieto kulkee. Eli jos odottava äiti käy kurkkukipunsa takia omalääkärin vastaanotolla, niin seuraavalla viikolla neuvolaan tullessa hänen potilastietonsa aukaistaessa ensimmäinen teksti jonka minä terkkarina näen on viimeisin käynti tuolla omalääkärillä.
Monilla paikkakunnilla esim. rakenneultra tehdään synnytyssairaalassa (jossain nt-ultrakin), ja lähetteen perustietoja on mm. aiemmat raskaudet/synnytykset. Lähetteen tekemiseen tarvitaan totta kai lupa, mutta harvapa sen kieltää...
- nursenurse
En ole vielä raskaana enkä suunnittelekaan. Olen mieheni kanssa yhdessä ja olen tehnyt 9vuotta sitten abortin eri miehelle alle 18-vuotiaana. En ole kertonut enkä kerro asiasta miehelleni, tämä on sellainen asia mitä hän ei hyväksy ja on muuten suvaitsevainen. En elää enää sellaista elämää ja koen että en tekisi uudestaan aborttia. Jos menen siis neuvolaan mieheni kanssa, jos tulen raskaaksi, kuuleeko/näkeekö siis mieheni kortista tai terveydenhoitajalta tuon? Olen itse sairaanhoitaja, mutta en tiedä neuvolan käytännöistä. Heillähän on vaitiolovelvollisuus, mutta miten tämä asia siellä tulee ilmi.
- Meillä näin.
Olin jo puhelimessa kun varasin ekan neuvolan kertonut abortistani, eli kun terkkari kysis onko ensimmäinen raskaus vastasin "toinen, mutta ensimmäinen päättyi keskeytykseen".
Mieheni tuli mukaan ensimmäiselle käynnille, ja siellä olin todella iloinen että ollaan aina voitu puhua avoimesti kaikesta.
Terkkari toisti sen mitä olin puhelimessa kertonut, eli varmisti vielä että kyseessä toinen odotus mutta ensimmäinen päätynyt keskeytykseen, ja merkitsi sen neuvolakorttiin.
Hän kyseli myös sukupuolitaudeista jne, kun sanoin että todettu klamydia samalla kuin abortti tehtiin, hän totesi että niin näkyy juu olevan...
Eli kaikki tiedot hänellä vissiin oli, en sitten tiedä miksi oli pakko niistä sitten vielä kysellä....
Mutta niinkuin jo sanoin, mieheni tietää että olen ollut nuorempana vähemmän fiksu, ja hyväksyy minut tällaisena.
Jos olisin yrittänyt pitää menneisyyttäni salaisuuten, olisi kyllä tiedossa ollut kolmas maailmansota sen neuvolakäynnin jälkeen.......
Joten minusta se terkkari ehkä vähän asiaton, tai ajattelematon.
Mutta kaiken varalta, voithan sinä puhelimessa kertoa miten sia on, että et halua että miehesi saa tietää, ja korttiin siis tosiaan merkitään abortti, mutta jos pyytäisit että terkkari tekee sen kyselemättä, ja et sitten näytä korttia miehellesi kauhean tarkasti....?Sehän ei lue samalla sivulla kuin muuta tärketä asiat raskauden kannalta, liikkeet ja sykkeet, ja verenpaine ja sf-käyrä jne....
Juu, mutta näin siis meillä meni. - Bfuuuuuuuufff
Neuvolakorttiin merkitään G2P0 eli toinen raskaus, ei synnytyksiä, sekä aikaisemmille raskauksille varatulle sivulle raskauden vuosi ja merkintä keskeytys (sekä mahdolliset lisätiedot, miten toteutettiin, oliko komplikaatioita, missä hoidettiin).
Periaatteessahan terkkarilla on vaitiolovelvollisuus, eikä hän miehellesi erikseen voi asiaa kertoa, mutta yleensä esitiedot tarkistetaan ensikäynnillä (ja lääkäri monesti tarkistaa ne vielä ensimmäisellä lääkärikäynnillä, ja jos tulee jotain lähetteentekoa tms., niin ne saatetaan tarkistaa vielä siinäkin yhteydessä), ja jos otat miehesi neuvolakäynnille mukaan niin on kaiketi oletus, että miehesi saa kuulla neuvolassa käsiteltäviä raskautta koskevia tietoja. Joten voihan se olla, että sen sijaan että terveydenhoitaja kysyisi puhelimessa otettujen esitietojen jälkeen uudestaan "onko tämä ensimmäinen raskautesi", hän saattaakin kysyä "tämähän oli toinen raskaus, eikö?". Jos mies on mukana käynnillä, niin se on lupa puhua asioista hänen kuultensa... ei se terkkari joka kerta voi kysyä että "saanko nyt sanoa tämän verenpainelukeman ääneen?" tai "saanko nyt kysyä ääneen siitä oireesta josta viimeksi mainitsit?".
Periaatteessahan asiakas voi kieltää merkitsemästä tietoa vaikka sinne neuvolakorttiin, mutta ei se terveydenhoitaja voi sinne merkitä G1P0 jos tietää raskauden olevan toinen, koska sehän olisi valehtelua, eikä hän voi valheellista tietoa kirjata asiakirjoihin, kuten varmaan ymmärrät. Ja hoidon ja seurannan suunnittelun kannalta voi olla tarpeen, että hoitava henkilökunta tietää ensimmäisestä raskaudestasi.
Pattitilanne. - nursenurselle
Tottakai asia tulee selville jossain vaiheessa. Ennemmin tai myöhemmin. Mielummin ennemmin ja itsesi kertomana. Vai aiotko valehdella tälle "SUVAITSEVAISELLE" miehellesi ja hän saa kuitenkin sen tietää???
- nursenurse
Googlettelin kanssa vähän :) Oikeastaan asia menee ainakin sairaalassa niin, että jos minulla on potilaana kaksi viikkoa elinaikaa saanut syöoäpotilas, joita on, ja hän tulee omaistensa kanssa kysymään jotain hoidosta.. En voi siinä sanoa mitään ennen kuin saan häneötä tavalla tai toisella varmistuksen että omaiset tietävät. Tällöin sanon esim. että niin oletko itse kertonut hoidostasi. Kaikki eivät kerro omaisille.
Uskon, että neuvolassa, jokaisessa, tulaa vastaan lukuisia kesketystapauksia viikoittain. Voin sanoa etten asiaa halua otettavan käynneillä puheeksi ja se siitä, eivät he sitä silloin voi puheeksi ottaa. Sen voi kirjata pegasokseen hoidon suunnitteluun esim. Asiakas kertoo ettei halua terveystietojansa/ aiempaa keskeytystä jaettavan käynnille osallistuvan aviomiehen kanssa. - gjtu 7n5yuh
minä olen ollut äitini avustajana hänen käydessä lääkärin vastaanotolla, mutta koskaan ei ole lääkäri kysynyt, että saako nyt puhu tästä tai tästä. Tottakai oletetaan, että omainen saa kuulla kaiken hoitoon liittyvän, kun kerran sellaisen on mukaan vastaanotolle ottanut. Sama homma neuvolassa. Neuvolassa olen sanonut, että en halua painoani ilmoitettavan ääneen, niin että mies saa sen tietää. Lapsellista ehkä, mutta olen sitä mieltä, että nainen saa pitää painonsa salaisuutena. Mieheni on tokaissut tähän vaan että "voi teitä naisia :)".
- Äitsikkä Ä-
Potilaspapruihin kirjoitetaan niin karmeita älyyttömyyksiä, että s-posteissa kulkevat vitsijutut jäävät tosiasiassa ihan toiseksi. Olen ollut töissä pitkäaikaissairaiden osastolla toimistotyössä 10 vuotta sitten!!
Varsinkin terveydenhoitajat läpisevät sinne ihan omia kuvitelmiaan ja uskomuksia. Esim. siskollani ekan raskauden kohdalla kyseltiin, että käyttääkö alkoholia? No, sisar sanoi, että juu kyllä sitä joskus tulee pari siideriä otettua saunan päälle. 28-vuotias ja rillutteluajat jo kaukana takanapäin. Oli kirjoittanut neuvolan terkkari papruihin, että erityistarkkailtava merkittävän alkoholinkulutuksen vuoksi!! Sisko kyllä tarkoitti ennen raskautta olevaa aikaa!! Vasta ekassa lääkärintarkastuksessa asian oikea laita kirjattiin oikein, mutta ap. kirjoittajan viestiä ei siis voitu enää korjata kun kyseinen henkilö oli vaihtanut siis työpaikkaa. Siitä seurasi sitten vielä se, että synnytyssairaalassa oli alettu höpöttämään, että olisko kyseessä FAS-lapsi kun niin pieni! Istukassa tosin oikeasti oli jotain vikaa ja pieni syntymäpaino johtui siitä oikeasti. Sisko siis leimattiin alkoholistiksi sitten kuitenkin, vaikka ei ollut ottanut pisaraakaan koko raskausaikana, eikä tavallisti edes sitä siideriä edes joka viikko.
Itselläni lukuisia varhaisraskauden keskenmenoja. Yksi kaksosraskaus, josta toinen sikiö abortoitui itsekseen. En ole jokaista 2 vko:n raskautta minnekkään neuvolakorttiin kirjoituttanut. Siis ei mitään väliä!! Eikä tuosta kaksoisraskaudesta ole mitään dokumenttia mun potilaspapruissa, vaikka todettiin ultralla. Olen lukenut omat tietoni. Lisäksi ensimmäinen raskaus on kirjattu ihan päin honkia kun tapahtunut aivan toisella paikkakunnalla ja potilaspaprut tilattiin ed. sairaalasta. Lääkäri saneli ne mun nykyisiin tietoihin aivan väärin. Sellaista tarkkuutta, että on ihanaa olla ammattitaitoisen henkilökunnan käsissä.- hoitsune
Siinäpä vaan on semmonen, että omia tietojaan kun ei saa lukea :) Jos on tunnukset Efficaan. Eikä myöskään läheisten tmv.
- anskuvvvv
Kyllä jokainen itse päättää kertooko vai ei näistä aiemmista raskauksista, mutta uskoisin kyllä että se näkyy tiedoissasi jos niitä ruvetaan tarkemmin katselemaan, sitä en tiedä tekevätkö niin. Mutta hyvä siitä olisi kertoa, jos jotakin komplikaatioita tulee kuitenkin, mitkä saattavat osittain liittyä tähän aborttiin.. Itse kannat taakkasi, jos asia oltaisiin voitu estää niin että olisit asiasta maininnut, näin ollen kukaan muu ei voi sinulle moraalisaarnoja alkaa pitämään kyseisestä asiasta, sinä sen asian kanssa joudut elämään.. Itse en ikinä uskaltaisi vaarantaa omaa raskauttani tuollaisen asian pimittämisellä, vaikka se kuinka kipeältä tuntuisi.. Onneksi itsellä nyt ensimmäinen raskaus lopuillaan eikä aikaisempia abortteja/keskenmenoja, koska uskon myös sen että asia on erittäin arka.
- siis täh
kysynpä vaan, että millanen lääkäri moralisoi abortista!? ei tsiisus... ymmärrän jos kyseessä on toistuvasti aborttia tekemässä oleva henkilö. sillon on piuhat jossain irronneet... mutta esim. sun tapauksessa. miten kehtaa!
- Samalla puolella
Muista, että neuvolan henkilökunta on asiakkaan puolella. Kaiken tekemisen tarkoitus on saada terveelle äidille mahdollisimman terve lapsi. Tämä koskee myös niitä asioita, joista puhuminen tuntuu joskus loukkaavalta ja kiusalliselta, kuten vanhojen asioiden kysely ja painosta, päihteistä ym. puhuminen.
Olen itse lääkäri ja pidän äitiysneuvolaa. Ymmärrän keskustelun aloittajaa siinä, että valkoinen valhe nolostuttaa, mutta muuten en näe mitään syytä pelätä asian kertomista. En voi kuvitella, että ainakaan omassa työpaikassani tällainen asia johtaisin ongelmiin. On tavallista, että potilaat kertovat asioiden todellisen laidan vasta "testattuaan" lääkäriä vähän aikaa, eikä lääkäri ota tätä henkilökohtaisena loukkauksena vaan päinvastoin.
Neuvolan toimenkuvaan ei kuulu kenenkään tuomitseminen, ainoastaan auttaminen ja neuvominen. Mikään pakko asiasta ei ole kertoa, mutta voi olla, että tiedosta on hyötyä joskus. Ja lyön vetoa, että et kadu jos kerrot. - terkka87
Terveydenhoitajana sanoisin, että ei abortit tai juuri mikään tavalliseen ihmisyyteen liittyvä ammattilaisia hetkauta. Tietysti asiakkaita voi ja saa asia nolostututtaa, mutta abortti on aina yhtä oikea päätös kuin synnyttäminen. Jokainen tekee itse päätöksen. Jos abortti olisi väärin tai paha asia niin se ei olisi laillista eikä niihin verorahoja laitettaisi. Terveydenhoitajia neuvotaan nykyään tukemaan naista abortissa yhtä lailla kuin raskauden jatkamisessa. Jokaisella naisella on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa eikä menneitä tarvitse häpeillä. Toiselle paras ratkaisu sillä hetkellä on abortti ja toiselle synnytys. Abortilla on vielä turhan huono kaiku menneiden aikojen vuoksi, jolloin sitä pidettiin vääränä.
- terkka87
Lisäys edelliseen viestiin. Tietenkin ammattilaisissa on valitettavasti myös niitä, jotka antavat oman henkilökohtaisen vakaumuksensa mennä ammatillisuuden ja lääketieteen sääntöjen yläpuolelle, esim. tiettyihin uskontokuntiin kuuluvat ihmiset.
- asgagasdfa
Mitä väliä. Ei abortissa oo mitään hävettävää, jos itse tulen joskus jollain ihmeen ilveellä raskaaksi, niin taatusti teen abortin enkä kadu tippakaan. JOs joku alkaa siitä asiasta urputtamaan, niin oma on häpeänsä.
- hohhoijaa...
Vähän omituinen moraali aloittajalla.Aika typerää jättää kertomatta noinkin merkityksellisiä terveyteen liittyviä asioita.Kohdun ulkopuolinen raskaus ja abortti voivat jättää jälkensä synnytyselimiin ja siitä saattaa olla haittaa tämänhetkiselle raskaudelle.Eihän sille toki sitte mitään voi eikä se ole terveydenhoitajan vika,että jätit kertomatta.Joskus vaan pitää pystyä avaamaan suunsa,vaikka olisikin vaikea asia.Lääkärit ja hoitajat on ammattilaisia,eivät voi alkaa moralisoimaan ja tuomitsemaan.Ja kaiken lisäksi vaitiolovelvollisia.Kyseessä on sinun etusi potilaana.
- Äitsikkä Ä-
Hoitsune:Siis en minä ole Efficasta omia tietojani lukenut! Olin toimistotöissä hamassa nuoruudessani ja ihan eri paikkakunnalla, eikä silloin edes ollut mitään Efficaa! Nykyisessä työpaikassani kyllä terveydenhoitajat lukevat omia ja muidenkin potilastietoja ihan päivittäin! Ei siis omien asiakkaiden. Ihan vaan uteliaisuudesta!! Pitää vaan toivoa, että joku joskus jäisi kiinni!! Ei oo kukaan narahtanut 12 vuodessa!! Kun kukaan ei käräytyä toista ja sitä ei kukaan ulkopuolinen siis valvo!! Enkä siis itse käytä nykyisinkään Efficaa, vaan ihan muuta ohjelmaa. Itse terkkarit kertovat, että" kurkkasin sen ja sen potilastietoja kun oli niin "huonon" näköinen" tai haluavat tarkistaa mitä lääkäri heistä itsestään kirjoitti kun olivat käyneet doktorilla!!
Olin siis alkuraskaudessa menosssa naistentautien osastolle lääkäriä tapamaan kun näemmä potilas kävelee lääkärin luo, eikä päinvastoin!! Siinä menikin sitten toista tuntia ja minulla oli oma ns. potilaskansio mukana. Kun ei ollut mitään tekemistä siinä, niin lueskelin aikani kuluksi tekstejä. Ei se mkään paksu opus edes ollut kun olen perusterve ja kaikki kirjoitettu siis raskauksista. Kaikkein huvittavinta oli kuitenkin eka synnytyskertomus. Se oli aika huonosti raportoitu. Sain nimittäin anafylaktisen reaktion antibiootista! Ei mitään teksteissä!! Toisessa raskaudessa kätilö pakotti ponnistamaan, vaikka kohdunsuu auki vain 7 cm!! Hänellä oli kiire saada synnytys hoidettua ennen vuoron loppumista. Lapsen käsihermo vaurioitui pahasti ns. Erbin pareesi. Eipä tuostakaan ollut ihan totuudenmukaista raporttia!! Elikkä ihan turha ihmisten tehdä esim. valitusta hoitovirheistä kun niitä ei raportoida ja se on vähän niinkö sana sanaa vasten. Onneksi lapset on tehty ja vain kahdelle tuli synnytykseen liittyvä vaurio! Joista toinen on parantunut täysin.- 00090909
Käräytäpä sinä äläkä katso täysin asiatonta toimintaa toiset 12v. sivusta! Et ole yhtään parempi kuin mainitsemasi terkkarit, jos tuo mitä kerrot on totta.
Sähköisissä potilastietojärjestelmissä on yleensä ns. sähköinen sormenjälki ominaisuutena eli aina kun kirjaudun tietoihin, jätän sinne merkin. Joissakin ohjelmissa se vanhenee tietyssä ajassa, mutta jos tuollainen toiminta on jatkuvaa, käry käy aika sutjakkaasti.
Omien tietojen katselukieltoa en ole ikinä ymmärtänyt, mutta on täysin asiatonta mennä katselemaan jonkun toisen potilastietoja siltä pohjalta että joku on "huonon näköinen".
- Paleltunut
Komppaan ekaa kirjoittajaa.
- jakkihärkämys
Miksi ihmeessä ei voi mainita abortteja ja kohdun ulkopuolista raskautta? Miksi ei? Kyllä itse mainitsisin että saisi nykyisen raskauden toimimaan mahdollisimman hyvin jos jotenkin "varovaisempi" pitäisi olla. Kyllä itse ainakin haluaisin tietää mahdolliset vaarat ja ongelmat sun komplimaatiot jotka voisivat mahdollisia olla aiemmista aborteista ja kohdun ulkopuolisesta raskaudesta.
- ysyet
jakkihärkämys kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei voi mainita abortteja ja kohdun ulkopuolista raskautta? Miksi ei? Kyllä itse mainitsisin että saisi nykyisen raskauden toimimaan mahdollisimman hyvin jos jotenkin "varovaisempi" pitäisi olla. Kyllä itse ainakin haluaisin tietää mahdolliset vaarat ja ongelmat sun komplimaatiot jotka voisivat mahdollisia olla aiemmista aborteista ja kohdun ulkopuolisesta raskaudesta.
Aloittajan tekstistä sain kyllä sen käsityksen että hän kertoi aiempien raskauksien määräksi yhden (eli se kohdun ulkopuolinen raskaus) ja jätti abortista kertomatta. Ap korjatkoon jos olen väärässä.
Abortti on vaan joillekin vaikea asia. Ei sinulle tai minulle, mutta ymmärrän hyvin että joku voi kokea tehneensä väärin, hävetä tai tuntea syyllisyyttä tehdystä abortista. Tai pelätä toisen tuomitsevan tai leimaavan jollain tavoin tietynlaiseksi, jos siitä kertoo.
Haluaahan joku tähän ketjuun kirjoittanut salata vuosien takaisen abortin nykyiseltä kumppaniltaankin, mitä itselläni ei olisi tarvetta tehdä mutta meitä on monenlaisia. Tässä kohtaa on ollut itselläni helppo asioida miehen kanssa neuvolassa, koska olemme avoimesti kertoneet nuoruuden hunsvonttivuosista toisillemme. Abortteja minulle ei ole tehty, mutta sukupuolitauti on ollut, samoin miehellä. Ja kannabistakin kokeiltu 1-2 kertaa molemmat niin ei ole tarvinut sitäkään salailla kun päihteiden käytöstä kyseltiin. Ei terkkarilta, lääkäriltä tai omalta mieheltä.
- ..
Näkeekö ne neuvolan terkkarit kaikki tiedot valmiiksi sieltä koneelta? Eli jos huijaan jossain asiassa, se voi käydä ilmi koneelta? Vai pstyykö kieltämään ettei voi katsoa jotkin tietoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841