Työttömyys ja opiskelu

Vica

Jään syksyllä työttömäksi. Haluasin opiskella yliopistossa täydentääkseni ulkomailla suoritettua tutkintoa. Työllistyminen helpottuisi kun olisi suomalaiseen rinnastettava tutkinto.

Koulutus on tarkoitettu oikeastaan työn ohessa suoritettavaksi, perjantaisin ja lauantaisin. Tässä nyt vain meinaa tulla ongelmia. Jos yli 5,5 opintopistettä kuukaudessa, niin tukea opiskeluun tulisi, mutta taitaa jäädä alle. Toisaalta jos opiskelen tuonkin verran, niin menetän työttömyyskorvauksen.

Kotona makaamalla siis saisin hyvät rahat, mutta kyseisellä opiskelula menettäisin kaikki tuet, minulla ei taida olla varaa opiskella näillä ehdoilla.

3

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyokkari

Hei!
      Kiitos viestistäsi.

Omaehtoisia, päätoimisia opintoja voi tietyin edellytyksin opiskella menettämättä työttömyysetuutta. Sen, voidaanko opintojasi tukea työttömyysetuudella, tutkii työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto). Ota asiassasi yhteys asuinpaikkakuntasi TE-toimistoon.

Lisätietoa työttömyysetuudella tuetuista omaehtoisista opinnoista löydät oheisesta linkistä, kohdasta ” Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyys-etuudella?”

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505

Lisätietoa myös alla olevasta linkistä:

http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp

Jos opintojasi ei voida tukea työttömyysetuudella ja opiskelet työttömänä ollessasi, TE-toimisto tutkii, ovatko opintosi työttömyysturvalain mukaan pää- vai sivutoimisia. Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.

Lisätietoa työnhakijaksi ilmoittautumisesta:

http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

Terveisin Teppo työkkäristä

• Vica

Miten se nyt onkaan?

... Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.

Kuitenkin antamassanne linkissä todetaan toisin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505

"Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. Näitä ovat yliopiston tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen, nuorille suunnatut lukio-opinnot sekä opinnot, joiden laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa."

• Tanja Tikkarista

"Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen"

-Tarkoittaako tämä sitä, että täysi-ikäisen lukio-opinnotkin on päätoimisia ja näin ollen työttömyysetuutta ei voi samaan aikaan saada? Miten ja millä kriteerillä määritellään lukio-opinnot päätoimiseksi ja sivutoimiseksi? Onko aikuislukiossa 8h/päivä opiskelu päätoimista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe