Nyt tartun härkää sarvista. Tätä aihetta kierretään välillä kuin kuumaa puuroa. Aihe on vaikea, eikä yhtä oikeaksi todistettua vastausta ole. Mitä uskot helvetistä? Mitä tarkoittaa joutua kadotukseen? Mitä kohtia Raamatusta katsot, kun etsit näihin vastauksia?
Jeesuksen aikaan puhuttiin tuonelasta (kreikaksi gehenna). Maailmankuva oli litteästä maasta, jonka alapuolella oli tuo tulinen gehenna ja yläpuolella Jumalan taivas. Siksi kiivettiin vuorelle rukoilemaan Jumalaa, oltiin lähempänä. Tähän gehennaan viittaa ainakin Jeesus vertauksessaan lasaruksesta ja rikkaasta miehestä.
Kadotus on luterilaisen opin mukaan lopullinen ja täydellinen ero Jumalasta. Jokainen ihminen on luotu ja Jumalan kuva ja siksi kuuluu Jumalan yhteyteen, taivaaseen. Mutta jokainen ihminen on myös syntinen ja siksi jo valmiiksi erossa Jumalasta. Jeesus pelasti meidät Jumalalle, lunasti meidät vapaiksi, sovitti syntimme. Hänen ansiostaan pääsemme Jumalan luokse.
Minusta on kovin ikävää ajatella, että muiden uskontojen edustajat joutuisivat helvettiin. Kristinusko kuitenkin sanoo suoraan, että Jeesus on ainut tie Jumalan luokse. Tästä ristiriidasta nousee lähetystyö, tahto kertoa Jeesuksesta niille, jotka eivät hänestä ole kuulleet.
Vaikeat aiheet eivät vaikenemalla lakkaa olemasta. Tämä viesti kumpusi nyt eräästä kommentista eräässä ketjussa, jossa annettiin ymmärtää että me kristityt ilkumme esim. muslimeille siitä syystä, että heidän sietääkin joutaa helvettiin ikuiseen kidutukseen. En todellakaan ajattele näin.
Sinikka-pappi
Helvetti, tuonela, kadotus - kerro oma näkemyksesi!
115
278
Vastaukset
- ateistix
Sinä et ilmeisesti usko että evoluutio on todeksi todistettu kun sanot, että jokainen ihminen on luotu jumalan kuva.
Hää hää...Ehdinpä ensiksi. Aletaan kuitenkin juttelemaan tässä ketjussa.
En nyt jaksa postata sitä aloitusta tänne, mutta idean kyllä huomaat. Laki määrittelee mihin pitäisi uskoa. Kirjat määrittelee Hlvetin ja silti luterilaiset eivät kehtaa puhua asiasta oikealla nimellä. Puhutaan erosta Jumalasta. Onhan se eroa Jumalasta, jos Jumala laittaa ihmisen ikuisesti kidutetttavaksi. Olisi siitä hyvä huomauttaa, että eroon liittyy tuo piinaava kidutus....tai no. Onks elävältä keittäminen kiduttamista?
Täytyy muistaa, että Jeesus oli Jumala. Jeesus tiesi sinä aikanakin mikä on faktaa ja mikä fiktiota. Mikäli Jeesus piti kadotusta piinahelvettinä, niin minkäs teet? Jeesuksen sanomisia ei voi tarkastella aikaan tai paikkaan sidottuna. Jumalana hänen tulisi tietää absoluuttisesti kaiken asiaan liittyvän.Mikäli eronneen vihkiminen oli vääärin, niin se on sitä tänä päivänäkin.....
Mikäli Hlvetti oli tuolloin kiduttamista, niin sitä se on tänä päivänäkin...
"Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. 42 Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43 Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.'
44 "Silloin nämäkin kysyvät: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?' 45 Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
46 "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.25.html#o131
Aika rohkea veto lähteä keskustelemaan Hlvetistä....Teologinen itsemurha, jota voitaneen pitää marttyyriytenä.- 4747474747
"Minusta on kovin ikävää ajatella, että muiden uskontojen edustajat joutuisivat helvettiin."
Niin on minustakin. Sen takia luovuinkin kristinuskosta osaltaan. Kysymyksessä on uskonnollinen perversio jota samaa kiristyksen kikkaa käyttää muutkin uskonnot. Uskonto eksyttää ihmisen itsestään eli juuri sieltä missä pitäisi ihmisen työskennellä.
"Kristinusko kuitenkin sanoo suoraan, että Jeesus on ainut tie Jumalan luokse. Tästä ristiriidasta nousee lähetystyö, tahto kertoa Jeesuksesta niille, jotka eivät hänestä ole kuulleet."
Eli käytännössä Jumalaa ei liikuta se tuleeko uskon kautta taivaaseen ihmisiä jotka on peloteltu kiristyksellä uskoon. Ilmeisesti Jumala kuvittelee saavansa oikeaa rakkautta kiristämällä uhkailemalla ihmisiä hellvetillä uskon tielle. Mielisairasta.
"jossa annettiin ymmärtää että me kristityt ilkumme esim. muslimeille siitä syystä, että heidän sietääkin joutaa helvettiin ikuiseen kidutukseen. En todellakaan ajattele näin."
Iso osa kristittyjä kuitenkin ajattelee näin. Sen takia itsekään en pidä kuin harvoista kristityistä koska he hyväksyvät meille ateisteille ikuisen kärsimyksen. Se on henkilökohtaista toiselle pahan hyväksymistä mitättämästä asiasta. Epäusko on terveäpi vaihtoehto kuin herkkäuskoisuus lapsellisia tarinoita kohtaan. Ei ole ateistienkaan vika että raamattu on ristiriitainen ja väkivaltainen.
" "Vaikeat aiheet eivät vaikenemalla lakkaa olemasta. Tämä viesti kumpusi nyt eräästä kommentista eräässä ketjussa, jossa annettiin ymmärtää että me kristityt ilkumme esim. muslimeille siitä syystä, että heidän sietääkin joutaa helvettiin ikuiseen kidutukseen. En todellakaan ajattele näin. "
Minähän sitä ilkuin ja ilkun jatkossakin. Käytännössä olen huomannut, että kristityt on ilkkunut muslimeille tuosta asiasta. Sinä et välttämättä sitä ajattele tuolla tapaa, mutta sitähän asia on. Kristityt on ansainnut pelastuksen ja muut joutaa Hlvettiin. Käytännössä siitä jopa ilkutaan ateisteille, jehovan todistajille ja muille " veljeskuntaan" kuullumattomille. Kristityt keskenäänkin ilkkuu sillä. Ystävämme lestat on siitä kuuluisia.
Sillä ei ole oikeasti merkitystä, että ilkkuuko asiasta vaiko eikö. Sillä on merkitystä, että pitääkö tuomiota kohtuullisena. Onko ikuinen kiduttaminen uskon vuoksi kohtuullista? Kristittyjen mielestä se on oikeudenmukaisen ja kaikkivaltiaan Jumalan oikea päätös. Se ajatus ilkkuu pelkästään kaikille ei-kristityille tai kristittyjen määrittelemille epäkelvoille kristityille.Joo, ei ole helppo aihe ei. Perinteinen suomalainen käsitys koko kristinuskostahan on nimenomaan tämä synti-helvetti-akseli. Muitakin tulkinta-avaruuksia on. Kiitos kun läksitte keskustelemaan asialinjalla.
Ei tämä asia itsellenikään ole ei helppo eikä selkeä, mutta ei asian hankaluus saisi estää siitä keskustelemista. Vaikeista asioista vaikenemalla ei ainakaan ole ikinä saavutettu mitään hyvää.
Sinikka-pappiTäytyy muistaa Lutherin opetus ja idea saarnaamisesta. Ei saa puhua unelmahötöstä ilman, että puhuu siitä toisestakin vaihtoehdosta. Nykyinen kirkko tekee juuri sitä mistä Luther varoitti. Kauppaavat unelmahöttöänsä ja ovat verhoilleen piinahelvetinkin ikuiseksi eroksi Jumalasta.
Toisaalta olen tyytyväinen siihen, että kirkko hylkää Lutherin. Antisemitisti murhaaja ei ole oikein hyvä oppi-isä moraalisissa asioissa.
http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi4/sivu_4_3_2.html
Tuolta voisitte hakea ennemminkin sitä oppia rakkauteen ja elämän viisauteen....
Ai, niin jooo. Se perinteinen suomalainen käsitys koko kristinuskosta on kirkon opettamaa. Kirkko on opettanut ihmisille Hlvetin olevan piinahelvetti. Ihan kuten Luther vaati. Se ei ole ihmisten vika, että he eivät tiedä kirkon vaihtaneen strategiaa asiassa.
- bishop83
Itse menisin mieluummin Kadotukseen kuin palvoisin tällaista hirviötä (Raamatun jumala)..jos joutuin joskus tuomittavaksi tämän jumalan/Jeesuksen eteen kysyisin häneltä, että missä olit kun ihmisiä kuoli tsunameihin? Tai missä olit, kun ihmisiä kuoli sadoittain Estonian onnettomuudessa? Ja sitten vielä julkeat tuomita minut johonkin Kadotukseen, kun omat rikoksesi/syntisi ovat mittavat, onko se oikeutta? Ilmeisesti en voi voisi estää tätä tuomiota, koska minulla ei ole valtaa tai voimia estää sitä mutta ainakin sanoisin suorat sanat tälle jumaloliolle ennen kuin hän panee tuomionsa (epäoikeudenmukaisen) täytäntöön..Ellei tämä jumala ole pyyhkinyt kaikkea muistiani etten pystyisi puolustautumaan =)
- Armo kaikille
Kaikki pääsevat taivaaseen. Esimerkiksi Hitler on nyt Aabrahamin helmassa.
- .....
Ai jaa, jokos jesse on tullut tuomitsemaan niin eläviä kuin kuolleita? Eipä ole ainakaan minulla sellaista havaintoa...
- adrs
Jeesuksen vuorisaarnasta:
Matt 5:21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."
- Kuinka tavallinen kirkosta vieraantunut nimikristitty voi mennä elävän Jumalan eteen vaatimaan pääsyä Jumalan valtakuntaan synneissään? Ei mitenkään.
On vain pantava kädet ristiin ja turvauduttava Jeesaukseen. Siihen ei mene montaakaan minuuttia. Joillekin on annettu sata vuotta aikaa sen toteuttamiseen. Sen ehtii tehdä vaikkapa tsunamin pyörteessä tai rusentuneessa autossa.
Toinen ristinryöväreistä tunnusti rikoksensa Jeesukselle, toinen pilkkasi. Kumpi olet?
Entä muut uskonnot?
Room 2:14 "Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15 Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä. 16 Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi." - 254
Minusta helvetti on kerrottu kaikkein selvimmin tässä Luukkaan evankeliumissa. Tässä tosin puhutaan tuonelasta.
Rikas mies ja Lasarus
19 "Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa, ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa. 20 Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita. 21 Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan.
22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. 24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. 26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' 27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"- jep jep
kaikki varakkaat joutuvat helvetin liekkeihin
Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan
valtakuntaan." jep jep kirjoitti:
valtakuntaan."Piispat kuuluu rikkaimpaan prosenttiin. Hekin joutuvat Hlvettiin :(
- 254
jep jep kirjoitti:
valtakuntaan."En minä usko että tässä tarkoitetaan pelkästään varallisuutta, vaan yleistä hyväosaisuutta. Sitä että toinen on kokenut elämässä pelkästään hyvää ja toinen pahaa, ja usein niin että hyväosainen riistää heikompiosaista.
Ninhän tässä maailmassa tehdään. Kellä on sille annetaan, ja kellä ei ole siltä otetaan pois se viimeinenkin mikä hänellä mahdollisesti on. - rikkaat helvettiin
254 kirjoitti:
En minä usko että tässä tarkoitetaan pelkästään varallisuutta, vaan yleistä hyväosaisuutta. Sitä että toinen on kokenut elämässä pelkästään hyvää ja toinen pahaa, ja usein niin että hyväosainen riistää heikompiosaista.
Ninhän tässä maailmassa tehdään. Kellä on sille annetaan, ja kellä ei ole siltä otetaan pois se viimeinenkin mikä hänellä mahdollisesti on.Ja kuulemma omaisuutta ei voi viedä hautaansa
Kirkon klassinen opetus on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa. Niistä vain Athanasiuksen uskontunnustus mainitsee ikuisen kadotuksen ja ikuisen tulen. Asia mainitaan tunnustuksen alussa ja lopussa.
Alussa: ”Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen [in aeternum peribit].”
Lopussa: ”Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen [in ignem aeternum].”
Väittäisin kyllä, että on mahdollista kieltää ikuinen piinahelvetti luopumatta klassisesta kristinuskosta. Verbi ”perire” (”peribit” = akt. ind. fut. yks. 3. p.) on suomeksi ”kadota”, ”hävitä”, ”kuolla”. Verbiin sinänsä ei sisälly ajatusta ikuisesta piinasta. Virkkeen voisi suomentaa vaikkapa näin: ”Joka ei niin tee, epäilemättä katoaa ikuisiksi ajoiksi.”
Jälkimmäisessä kohdassa mainitaan ikuinen tuli, johon pahaa tehneet joutuvat. Tulen sanotaan olevan ikuinen, mutta tuleen joutuvien pahantekijöiden ikuisesta piinasta ei puhuta mitään. On tulkittavissa, että ikuisessa tulessa jokainen pahantekijä katoaa, peribit, ja vain tuli jää ikuisesti loimuamaan.
Tällaista tulkintaa ei ainakaan voida syyttää liiasta vertauskuvallisuudesta. Tulkintahan on äärimmäisen kirjaimellinen.
Huomattakoon myös, että Athanasiuksen uskontunnustus on läntinen tunnustus: se on filioque-tunnustus (”Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta”). Ortodoksisessa kirkossa tunnustus ei ole eikä ole koskaan ollut suosittu. Jos läntinen meno ei miellytä, voi aina loikata itään.
Raamatun tekstejä voidaankin sitten tulkita miten huvittaa, kuten kaikki tietävät. Uskontunnustukset ovat tärkeämpiä, koska niissä on ilmaistu kirkon opetus, jonka läpi Raamattua kuuluu lukea.
En näillä selittelyillä pyri kieltämään helvettiä. Tahtoisin vain raivata kirkkoon tilaa niillekin, joille tämä opinkohta on vaikea. Minusta olisi lähinnä typerää luopua kristinuskosta helvetin takia. Ei meidän uskomme kohdistu helvettiin, vaan Jeesukseen. Voi uskoa Jumalaan ja Jeesuksen ylösnousemukseen, vaikka ei uskoisi helvettiin. Jumalan olemassaolo ja Jeesuksen ylösnousemus kun eivät mitenkään riipu helvetin olemassaolosta.Sinikka sanoi :
Minusta on kovin ikävää ajatella, että muiden uskontojen edustajat joutuisivat helvettiin.
________
Eenokin kirjassa on kuvaus tuosta helvetistä / säilytyspaikasta ja tuota kirjaa
ei ole otettu "kristityiden" Raamattuun , koska Eenokin kirjan antama kuva Isän ja Pojan suhteesta toisiinsa ei sopinut kehitteillä oleviin Jumalaa koskeviin kolminaisuusoppi-hypoteeseihin.
Näyttäisi siltä ,että "kirkkoisät" turmelevat kaiken mihin koskevat.
Eenokin kirja löytyy kuitenkin Etiopian koptilaisen kirkon Raamatusta.
Yksikään täällä lässyttävistä papittarista ei periaatteessa koptikirkkoon kelpaisi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koptilaisuus
Tietoa Eenokin kirjasta :
http://koti.mbnet.fi/kaukop/1enok3.htm
Eenokin kirja :
http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
Sitten minä kysyin liittyen siihen, ja liittyen kaikkiin onttoihin paikkoihin: "Miksi yksi on erotettu muista?" Ja hän vastasi ja sanoi minulle: "Nämä kolme on tehty, että kuolleiden henget voitaisiin erotella. Ja sellainen jako on tehty vanhurskaille hengille, siellä on kirkkaan veden lähde. Ja sellainen on tehty synnintekijöille, kun he kuolevat ja heidät haudataan maahan eikä heidän tuomiotaan ole laitettu täytäntöön heidän elinaikanaan. Täällä heidän henkensä asetetaan erilleen tässä suuressa tuskassa kunnes tulee tuomion päivä ja rangaistus ja kidutus niille, jotka kiroavat, ikuisiksi ajoiksi ja kosto heidän hengilleen. Täällä Hän pitää heitä sidottuna ikuisesti. Ja sellainen jako on tehty hengille, jotka anovat, jotka tekevät paljastuksia tuhostaan, kun heidät oli tapettu synnintekijöiden päivinä. Sellainen on tehty ihmisten hengille, jotka eivät olleet vanhurskaita vaan synnintekijöitä, jotka olivat täydellisiä rikkomuksessa, ja heidän tovereilleen: mutta heidän henkiään ei TAPETA tuomion päivänä eikä NOSTETA täältä. Sitten minä siunasin kunnian Herraa ja sanoin: "Siunattu olkoon Herrani, oikeuden Herra, joka hallitsee iankaikkisesti."- On nähty
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10781597
Jumala on monimuotoinen, joten arvoisensa paikka kullekkin. Uskon myös, että läheisen rukous esimerkiksi voi nostaa toisen helvet1stä. - Kristinuskon kirja.
Sinikka-pappi.
Jumala on rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan. Mitään hel-vet-tiä, tuonelaa, kadotusta ei ole olemassa. Jeesus sanoi, " lähimmäisen rakkaus " on Jumalan tahto, jossa on kaikki laki ja profeetat. Sen noudattaminen elämässä saa Jumalan hyväksymisen ja " palkkion ". Se koskee kaikkia ihmisiä riippumatta uskosta tai epäuskosta.
Ihminen on Jumalan kuva tarkoittaa, että me olemme myös lähimmäistä rakastavia. " Kuva " on hengessä, ei fyysillisesti.
Ihmisten syntisyys on kirkon ikioma keksintö, jolla ei ole mitään pohjaa Jeesukselta. Jeesus " syntiä ei sellaisenaan ole....... " Meillä on ihmimillisiä olentoina mahdollisuudet muuhunkin kuin lähimmäisen rakkauden osoittamiseen.
Mihin sen lähimmäisen rakkauden osoittaminen elämässämme sitten riittää niin sen tietää ainoastaan Jumala. Sen ajattelemisella on turha vaivata päätään täällä elämässä. Tuo tunnustus on kristinuskon alkuvusisadoilta. Luther mainosti Hlvetin olevan piinahelvetti ja sitä on vaikea poistaa. Luterilaisuudessa on nimenomaan piinahelvetti, eikä mikään muu. Miksi pitää peitellä oppia, jos se on oikeudenmukainen ja hyväksyttävää?
- 93122
"Miksi pitää peitellä oppia, jos se on oikeudenmukainen ja hyväksyttävää?"
Miksi tosiaankin? No ettei ihmiset eroaisi kirkosta sen opin päättömyyden vuoksi, luulisin. Parempi peittää se arkkipiispan tyyliin sumeaan sanamömmöön.
- 93122
Minusta on käsittämätöntä, että uskonnon ammattilainen tulee tänne palstalle kysymään meiltä käsityksiä ja uskomuksia helvetistä. Eikö ole sinun asiasi kertoa se meille kuuden vuoden yliopistokoulutuksen jälkeen ja kun vielä palkkaakin saat siitä?
Onko teille uskovaisille mitään väliä sillä onko uskomuksillenne mitään vastinetta todellisuudessa? Vai käsityksillä, uskomuksilla ja mielipiteilläkö pelaatte? Miksi, jos Jumala on mielestänne olemassa, ette kysy häneltä suoraa selitystä ja vastausta asiaan? Joo, niin te teetteklin, ja sitten Jumala antaa teille kaikille erilaisen vastauksen (kuten tästä ketjustakin jo näkee)? Ja sitten pitäisi vielä otta todesta teidän sanomanne ja maksaa siitä reilu viisisataa euroa vuodessa.
Mitä mieltä itse olet, onko Ankkalinnassa ilmaisia pysäköintialueita ja maksaako siellä minigolfin pelaaminen? Milaisia käsityksiä Akkaripapeilla siitä on, entä maallikkolukijoilla? Voisimmeko muodostaa tästä jonkinlaisen yhtenäisen Ankkalinna-kuvan?Tuo oli paha :D Hyvä huomio tosin, että palkkaa saavat seurakunnan katsija kyselee ihmisiltä Hlevistä, kun hänen tehtävä olisi valistaa ihmisiä asiasta...Voihan sitä tehtävänsä noinkin hoitaa. Tietenkin vaihtoehtona on sekin, että naispappi on lukenut Raamatun ja sieltä sen kieltokohdan, jossa kielletään naista opettamasta.....
- 93122
mave kirjoitti:
Tuo oli paha :D Hyvä huomio tosin, että palkkaa saavat seurakunnan katsija kyselee ihmisiltä Hlevistä, kun hänen tehtävä olisi valistaa ihmisiä asiasta...Voihan sitä tehtävänsä noinkin hoitaa. Tietenkin vaihtoehtona on sekin, että naispappi on lukenut Raamatun ja sieltä sen kieltokohdan, jossa kielletään naista opettamasta.....
Muahhah no entäs jos poliisi tulisi neuvottelemaan liikenneonnettomuuden jälkeen, että miten te nyt koette, että kuka ajoi väärin ja olisiko teillä mielipidettä että olisko pitänyt olla rekkakuskin selvin päin tai onko tästä erilaisia käsityksiä, ja koetteko että olisi liian rankkaa nyt jos ihan pieni vankilatuomio tulisi vai riittäisikö sakko! Mitä kohtaa lakikirjasta katsoisimme, ja millainen tunne teille tästä nyt tulee :D
93122 kirjoitti:
Muahhah no entäs jos poliisi tulisi neuvottelemaan liikenneonnettomuuden jälkeen, että miten te nyt koette, että kuka ajoi väärin ja olisiko teillä mielipidettä että olisko pitänyt olla rekkakuskin selvin päin tai onko tästä erilaisia käsityksiä, ja koetteko että olisi liian rankkaa nyt jos ihan pieni vankilatuomio tulisi vai riittäisikö sakko! Mitä kohtaa lakikirjasta katsoisimme, ja millainen tunne teille tästä nyt tulee :D
Papeista tulee mieleen klisee psykologeista...." Mitä mieltä sinä olet". Ehkäpä he onkin tämän päivän pappeja, jotka joutuvat käyttämään viimeisintä tietoa aivopesuista. Älä kerro mitään vaan kysele. Ei voi sanoa vääriä neuvoja, jos lopuksi kertojana onkin alkuperäinen kysyjä itse.
- 93122
mave kirjoitti:
Papeista tulee mieleen klisee psykologeista...." Mitä mieltä sinä olet". Ehkäpä he onkin tämän päivän pappeja, jotka joutuvat käyttämään viimeisintä tietoa aivopesuista. Älä kerro mitään vaan kysele. Ei voi sanoa vääriä neuvoja, jos lopuksi kertojana onkin alkuperäinen kysyjä itse.
Joo, mutta psykologi voikin auttaa asiakasta laittamalla tämän itse miettimään ja ehkä oivaltamaan asioita päänsisäisessä avaruudessa, jonne kukaan toinen ei oikeastaan kunnolla voi päästäkään. Jos asiakas pääsee näin kysymysten kautta eteenpäin, niin psykologi on palkkansa ansainnut, eikö?
Papin sitä vastoin pitäisi osata kertoa meille kaikille yhteisestä todellisuudesta ja lainalaisuuksista, eli mitä meille kaikille kristinuskon Totuuden mukaan käy kuoltuamme. Jos hän ei sitä osaa kertoa, mistä hän sitten palkkansa ansaitsee? Työ, eli julistus, kertominen, selvitys ja Jumalan äänitorvena toimiminen on jäänyt tekemättä. Vai onkohan taivas/hel*tti-järjestelmästä tullut viime kirkolliskokouksen päätöksellä joku ryhmätyö :D 93122 kirjoitti:
Joo, mutta psykologi voikin auttaa asiakasta laittamalla tämän itse miettimään ja ehkä oivaltamaan asioita päänsisäisessä avaruudessa, jonne kukaan toinen ei oikeastaan kunnolla voi päästäkään. Jos asiakas pääsee näin kysymysten kautta eteenpäin, niin psykologi on palkkansa ansainnut, eikö?
Papin sitä vastoin pitäisi osata kertoa meille kaikille yhteisestä todellisuudesta ja lainalaisuuksista, eli mitä meille kaikille kristinuskon Totuuden mukaan käy kuoltuamme. Jos hän ei sitä osaa kertoa, mistä hän sitten palkkansa ansaitsee? Työ, eli julistus, kertominen, selvitys ja Jumalan äänitorvena toimiminen on jäänyt tekemättä. Vai onkohan taivas/hel*tti-järjestelmästä tullut viime kirkolliskokouksen päätöksellä joku ryhmätyö :DPapin tärkein tehtävä on tehdä kirkkoa tärkeäksi osaksi yhteiskuntaa. Piruparkojen pelastus on sivuseikka...Kristinnuskosta saadaan salonkikelpoinen, jos Hlvetti muodostetaan eroksi Jumalasta. Tosin Sinikka jätti lauseensa kesken, eikä maininnut siitä kiduttamisesta mitään. Onko siinä erossa olemisessa kiduttamista?
93122 ja mave,
Melkein veikkaan, että jos me papit täällä vain latelisimme "asia on näin", niin johan syntyisi poru siitä, miten kirkko on niin autoritäärinen. Tämä on keskustelupalsta, ei mikään oppituoli, josta vain ilmoitetaan joka asiasta oikea oppi. Aika niukaksi menisi keskustelut.
Ei uskonasiat aina ole yksiselitteisiä. Ja keskustelu avartaa aina keskustelijoiden ajattelua, jos vaan kyetään rauhassa kuuntelemaan toisia ja rauhassa perustelemaan omia näkemyksiä.
Kautta aikojen ihmiset ovat tulkinneet raamattua eri tavoin. Niistä erilaisista näkemyksistä on hyvä keskustella ja yhdessä etsiä ymmärrystä. Tiedän, että monia sekä uskovia että ei-uskovia ahdistaa ajatus siitä, ettei olekaan yhtä tiukkaa ja vahvasti rajattua oppia. Itse toivon, että uskonasioista voitaisiin keskustella, yhdessä pohtia ja ihmetellä, yhdessä etsiä ymmärrystä.
Aija-pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
93122 ja mave,
Melkein veikkaan, että jos me papit täällä vain latelisimme "asia on näin", niin johan syntyisi poru siitä, miten kirkko on niin autoritäärinen. Tämä on keskustelupalsta, ei mikään oppituoli, josta vain ilmoitetaan joka asiasta oikea oppi. Aika niukaksi menisi keskustelut.
Ei uskonasiat aina ole yksiselitteisiä. Ja keskustelu avartaa aina keskustelijoiden ajattelua, jos vaan kyetään rauhassa kuuntelemaan toisia ja rauhassa perustelemaan omia näkemyksiä.
Kautta aikojen ihmiset ovat tulkinneet raamattua eri tavoin. Niistä erilaisista näkemyksistä on hyvä keskustella ja yhdessä etsiä ymmärrystä. Tiedän, että monia sekä uskovia että ei-uskovia ahdistaa ajatus siitä, ettei olekaan yhtä tiukkaa ja vahvasti rajattua oppia. Itse toivon, että uskonasioista voitaisiin keskustella, yhdessä pohtia ja ihmetellä, yhdessä etsiä ymmärrystä.
Aija-pappiKuules Aija....Jos mainostaa uskoaan totuutena ja sen nimissä on nitistetty ihmisiä, niin kyllä sitä pitää pystyä puolustamaan muutenkin kuin virsillä.
Mikäli kauppaa uskontoaan Hlvetillä, ja sillä on kaupattu, niin silloin pitää perustelut olla jäätävät. Ei arpomisia, ei veikkailuja. Siinä vaiheessa jos aletaan henkisestä väkivaltaa käyttämään saadakseen uskonsa myytyä, niin ei siinä auta pohdinnat.
Eihän sun ja mun pohdinnat vaikuta Hlvetin olemassaoloon tai olemattomuuteen mitenkään. Se joko on tai ei ole. Te väitätte omaavanne tiedon siitä, että se on olemassa. Vajaat 500 vuotta te olette kaupanneet sitä piinahelvettinä ja nyt se on muuttumassa eroksi Jumalasta. Mitäkähän uutta tietoa on tullut, että piinahelvetti on muuttunut vain eroksi Jumalasta? Ja niitä perusteluita kehiin. Tuollaisen muutoksen pitää olla perusteltu ja perusteluissahan käytetään Raamattua....tai tunnustuskirjoja. Kumpaakaan kirjaa ei ole tällä viikolla muutettu, joten mitenkä tuo tulkinta on muuttunut "luontoa" säästäväksi?...ja kuuluuko siihen eroon Jumalasta edelleen se kidutus, kuten on tähänkin asti kuulunut?...
Keskustellaan vain asiasta, jos sinä uskot kykeneväsi siihen.- 93122
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
93122 ja mave,
Aija-pappiAija, arvostan oikeasti sitä, että tulet jatkamaan keskustelua meidän irvileukojen pariin :)
Haluaisin esittää sinulle pari kysymystä:
Mikä olisi pahin todelinen seuraus sille, että kirkkoa syytettäisiin autoritääriseksi (siis jos kirkko latelisi "asia on näin", kuten sanot ja varoittaisi helv*tin tuomiosta)?
Mikä olisi pahin todellinen seuraus sille, että kirkko _ei_ kerro helv*tin tuomion todellista ankaruutta?
Jeesuksen kertoman mukaan Viimeinen tuomio ja sen jälkeiset asiat ovat kyllä aika yksiselitteisiä, esim. Matt. 25:31-46. Eikö ole kirkolta valtava virhe olla kertomatta ihmisille tästä vaarasta?
Siis pidättekö sitä todellisena?
Eikö Kaikkivaltias olekin muuten virittänyt tosi ahdistavan asetelman, noin niin kuin ollakseen Rakkaus? 93122 kirjoitti:
Aija, arvostan oikeasti sitä, että tulet jatkamaan keskustelua meidän irvileukojen pariin :)
Haluaisin esittää sinulle pari kysymystä:
Mikä olisi pahin todelinen seuraus sille, että kirkkoa syytettäisiin autoritääriseksi (siis jos kirkko latelisi "asia on näin", kuten sanot ja varoittaisi helv*tin tuomiosta)?
Mikä olisi pahin todellinen seuraus sille, että kirkko _ei_ kerro helv*tin tuomion todellista ankaruutta?
Jeesuksen kertoman mukaan Viimeinen tuomio ja sen jälkeiset asiat ovat kyllä aika yksiselitteisiä, esim. Matt. 25:31-46. Eikö ole kirkolta valtava virhe olla kertomatta ihmisille tästä vaarasta?
Siis pidättekö sitä todellisena?
Eikö Kaikkivaltias olekin muuten virittänyt tosi ahdistavan asetelman, noin niin kuin ollakseen Rakkaus?Minusta tuo on hivenen pelottavaa, jos kirkko huolehtii enemmin maineestansa kuin varoittaa todellisesta vaarasta.
- ateistix
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
93122 ja mave,
Aija-pappiAija
"Tiedän, että monia sekä uskovia että ei-uskovia ahdistaa ajatus siitä, ettei olekaan yhtä tiukkaa ja vahvasti rajattua oppia."
-Ei minua ahdista yhtään, päinvastoin on huvittavaa seurata miten monelle mutkalle te kristityt tuon uskonne väännätte. Jokainen tulkitsee sitä miten haluaa ja se on tietenkin jokaiselle tulkitsijalle se ainoa totuus.
- anna pelastaa itsesi
Kyllä Raamattu puhuu sen puolesta, että kadotus, siis iankaikkinen ero Jumalasta on kärsimystä, jonka ihminen kokee aina ja ikuisesti. Ei ole sellaista Raamatun oppia, jonka mukaan ihminen katoaisi olemattomiin joutuessaan eroon Jumalasta.
Jos tuo häviäminen olemattomiin olisi totta niin silloinhan jokainen voisi toimia täällä ajassa miten tahtoo, ryöstää kaikki vastaantulevat jne ja elää kaikessa oman mielensä mukaan, kun kerran ei joutuisi koskaan mihinkään vastuuseen teoistaan, vaan vain yksinkertaisesti häviäisi kuin tuyhka tuuleen.
Ilmestyskirja puhuu kyllä ikuisen kärsimisen puolesta.
Ilm 14:11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin - Voi voi
Vaikka olisi paratiisi, jossa pahuutensa kieltävät asuisivat, se pian muuttuisi vastakohdakseen. Ilman Jumalaa ihminen ei voi olla toteuttamatta pahoja taipumuksiaan.
XVII uskonkohta. Kristuksen tuomiolle tulo
Vastapuoli hyväksyy varauksetta seitsemännentoista uskonkohdan. Siinä me tunnustamme, että Kristus on maailman lopulla ilmestyvä, herättävä kaikki kuolleet ja antava hurskaille iankaikkisen elämän ja iankaikkisen ilon, mutta tuomitseva jumalattomat kärsimään Perkeleen kanssa ikuista vaivaa.
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/XVII.html
Sinikka, koska tuo on kumottu?- kumottu?
"Kirkkomme opettama usko perustuu Raamattuun, kolmeen vanhaan uskontunnustukseen ja 1500-luvulla toteutetun reformaation luterilaisiin tunnustuskirjoihin"
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/568274ED8A6F2C17C2256FEA0038B4B3?OpenDocument&lang=FI kumottu? kirjoitti:
"Kirkkomme opettama usko perustuu Raamattuun, kolmeen vanhaan uskontunnustukseen ja 1500-luvulla toteutetun reformaation luterilaisiin tunnustuskirjoihin"
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/568274ED8A6F2C17C2256FEA0038B4B3?OpenDocument&lang=FITuohan pitää kumota, että voidaan puhua uudesta opista. Erossa olemisesta puhuminen aiheuttaa ihmisille väärää mielikuvaa, jos siellä todellisuudessa kidutetaan ihmisiä.
- hiljainen luottamus
Koen läntisen kristillisyyden helv*tti-käsityksen äärimmäisen ahdistavana ja minun on mahdotonta sovittaa sitä yhteen sen kanssa, että Jumalaa kuvataan sanalla rakkaus. Ortodoksisen kirkon mukaan on mahdotonta olla erossa Jumalasta. Kadotusta ei nähdä rangaistuksena, eikä erillisena paikkana vaan sielun tilana, sen tapana kokea Jumalan rakkaus.
"Meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli." (Hepr. 12:29)
"Herra, teidän Jumalanne, on polttava tuli." (5. Moos. 4:24)
"Kuka meistä voi asua kaikkinielevässä tulessa, kuka meistä kestää ikuisten liekkien poltetta?" Se, joka elää vanhurskaasti ja puhuu oikein--" (Jes. 33:14-15)
Jumalaa kuvataan siis tulena, joka uskoville näyttäytyy valona, lämpönä, rakkautena jne, mutta jonka Jumalaa tuntematon ihminen kokee toisella tavoin. Vanhassa testamentissa on lukuisia kuvauksia siitä, miten Jumala ilmestyy ihmiselle ja tämä pelkää kuolevansa, koska syntisen ihmisen on niin järisyttävää kohdata Jumalan pyhyys. - ÄläAjattele..
Helvetti keksittiin massojen kontrolloimiseksi ja tyhmät lampaat uskovat siihen vieläkin. "Älkää havitelko meidän rikkauksia tai joudutte helvettiin, pysykää köyhinä ja totelkaa meitä." :)
- mieti tätä(se aito)
Sinikka-pappi kuunteleva_kirkko 15.6.2013 12:24
"Mutta jokainen ihminen on myös syntinen ja siksi jo valmiiksi erossa Jumalasta. Jeesus pelasti meidät Jumalalle, lunasti meidät vapaiksi, sovitti syntimme. Hänen ansiostaan pääsemme Jumalan luokse."
Jos uskallan sanoa niin olen samaa mieltä siitä, että olette oikeassa. Teillä on tuo uskonto joka määrittelee jumalasuhteen tuolla tavalla. Niinpä pistän kädet syliini ja nyökkään, "näin se teillä on ja hyvä niin".
Vaikeus tulee siinä että ajatte tahallisesti törmäyskurssille em juutalaisuuden kanssa.Tietyistä syistä te pidätte itseänne ainoina oikein uskovina ja elävinä ja ne muut ovat ..tiedättehän..en viitsi sanoa..
Jos ei olisi teistä lähtevää vihamielisyyttä niin voisi olla mahdollista elää rauhassa eri jumalinemme rinnakkain. Syistä jotka tuossa myösit:
"Minusta on kovin ikävää ajatella, että muiden uskontojen edustajat joutuisivat helvettiin. Kristinusko kuitenkin sanoo suoraan, että Jeesus on ainut tie Jumalan luokse. Tästä ristiriidasta nousee lähetystyö, tahto kertoa Jeesuksesta niille, jotka eivät hänestä ole kuulleet"
te uskontona olette sellaisia päällepäsmäreitä että ihmetyttäisi ellei tietäisi syytä: "Jeesus on ainut tie Jumalan luokse". Muut pitää kampata pois omalta tieltään.
Onneksi ihmisinä tulemme toimeen ,ainakin jotkut. eikä edes kovin harvat. Sellaiset ovat kuin lamppu yössä: valaisee ja tekee elämän mukavaksi- mieti tätä(se aito)
mieti tätä(se aito)15.6.2013 15:50
Eräs seikka jonka tässä omalla oikeudellani laitan esiin, on kristityjen oppiin(ko?) liittyvä tapa kertoa miten juutalaisuus ymmärtää itsensä väärin ja kuinka on side silmillä. Melkoista puhetta kun mitään ei voi osoittaa todeksi.
Tämä kuulostaa kaunaiselta narinalta mutta naputtelen tässä keskustellen itsekseni.
Kolmas , melkeinpä hassu juttu on "rakastaa juutalaiset Jeesukselle! Purskahdin nauruun saadessani tuollaisen rakkauspaketin. En muista mitä siinä oli mutta ymmärsin kyllä tarkoituksen.
Voi olla että koko aihe on kirkon sisäinen juttu eikä ole edes tarkoitus muiden sorkkia. Tässä vain meidätkin mainittiin joten muuta ei tarvita..heijasteet toimii..
- Agnostikko4
Agnostikkona en voi uskoa helvettiin.Ainakaan sellaiseen jossa kidutetaan tai muuten on paha olla .Jonkunlaiseen kiirastuleen uskon, se tuntuu oikeudenmukaisemmalta. En usko ilmestyskirjoihin enkä minkään profeetan hurjiin enneuniin. Raamattu on minusta ihmisten kirjoittama ja siinä on virheitä ja suuria ristiriitaisuuksia.Agnostikkona epäilen myös että Jumala on, jos häntä nyt on, sellainen kuin kuvataan vt:ssa. Jos Jumala on , hän on rakkaus.Jeesuksen monia opetuksia pidän todella arvokkaina mutta uskon ,että hänestäkin on raamatussa monia tarpeettomia ja vääristyneitä tarinoita.
Miksi ihmiset kuvittelee Jumalan rakastavaksi, kun todisteet viittaisi hänen olevan psykopaatti ?
- Agnostikko4
mave kirjoitti:
Miksi ihmiset kuvittelee Jumalan rakastavaksi, kun todisteet viittaisi hänen olevan psykopaatti ?
En usko raamatun todisteisiin. Taikauskoisen ajan perimätieto on minusta epäluotettavaa. Jumala sellaisena kun on kirjoitettu on minusta myös psykopaatti. Voi olla että Jumalaa ei ole. En ole kuitenkaan varma.
Agnostikko4 kirjoitti:
En usko raamatun todisteisiin. Taikauskoisen ajan perimätieto on minusta epäluotettavaa. Jumala sellaisena kun on kirjoitettu on minusta myös psykopaatti. Voi olla että Jumalaa ei ole. En ole kuitenkaan varma.
Ellei oteta Raamattua huomioon, niin elämää tarkastelemalla voidaan havaita joitakin todisteita....Ihmisten kärsimykset ovat sitä luokkaa, että rakastava Jumala ei tule ensimmäisenä mieleen....
- Agnostikko4
mave kirjoitti:
Ellei oteta Raamattua huomioon, niin elämää tarkastelemalla voidaan havaita joitakin todisteita....Ihmisten kärsimykset ovat sitä luokkaa, että rakastava Jumala ei tule ensimmäisenä mieleen....
Jospa Jumala on jättänyt maan ihmiset selviytymään omin voimin.Tai on nukahtanut niinkuin Hector arveli.En tiedä.Eikä taida kukaan muukaan tietää.Itse koen että maailman ihmisten kärsimykset ovat tieteen ja politiikan keinoin selvitettävä niin pitkälle kuin mahdollista.
Agnostikko4 kirjoitti:
Jospa Jumala on jättänyt maan ihmiset selviytymään omin voimin.Tai on nukahtanut niinkuin Hector arveli.En tiedä.Eikä taida kukaan muukaan tietää.Itse koen että maailman ihmisten kärsimykset ovat tieteen ja politiikan keinoin selvitettävä niin pitkälle kuin mahdollista.
Olisiko sellainen Jumala rakastava, joka hylkää luomansa maailman?
- Agnostikko4
mave kirjoitti:
Olisiko sellainen Jumala rakastava, joka hylkää luomansa maailman?
En tiedä. On meillä paljon hyvääkin tässä elämässä. Hyvä viini ja ystävät ja kaunis luonto jne. jne.
Agnostikko4 kirjoitti:
En tiedä. On meillä paljon hyvääkin tässä elämässä. Hyvä viini ja ystävät ja kaunis luonto jne. jne.
Onko se hyvyys sitten Jumalasta lähtöisin? Viinin valmistaa ihmiset ja ihminen siinä rakentelee mieleisensä sosiaalisen verkoston. Mikäli ei ole mieleinen, niin ei siitä voi olla kovin kiitollinenkaan....Luonto on kaunis, jos asuu mieleisellä paikalla. Sudanin kuivuudessa kärsiminen ei saa välttämättä arvostamaan luontoa....ja etenkin sen luonnonvoimien ennaltaarvattomuutta.
- Kirjoittelija2
Agnostikko4 kirjoitti:
"Jumala sellaisena kun on kirjoitettu on minusta myös psykopaatti."
Uuden suomen kielen sanakirjan ( painettu v. 2002 ) mukaan psykopaatti = luonnevikainen ihminen
Nykysuomen sanakirjan ( painettu v. 1973 ) mukaan psykopaatti = luonnevikainen ( henkilö )
Ainakin noiden sanakirjojen mukaan sana psykopaatti tarkoittaa nimenomaan luonnevikaista ihmistä, mutta kukas kieltää ketään väittämästä myös Jumalaa psykopaatiksi. Itse en kyllä tuolle linjalle lähtisi, mutta onhan meitä moneksi.
Jos ihminen uskoo Jeesuksen ylösnousemukseen, hänellä on kaikki syy pysyä kirkossa, vaikka hän ei uskoisi helvettiin. Edellisessä viestissäni yritin osoittaa, että klassinen kristinusko ei ilman muuta edellytä ikuista piinahelvettiä. Me uskomme Jeesukseen, emme helvettiin.
Uskovan, jolle helvetti tai mikä tahansa teologinen kysymys on ongelma, täytyy pohdiskella asiaa omakohtaisesti ja joko päätyä johonkin ratkaisuun tai jättää kysymys auki. Voi olla kristitty, vaikka kaikkeen ei olisi selvää kantaa. Ymmärrän kyllä, jos tämä on liian vaikeaa paksukalloiselle jumalankieltäjälle, joka ei kestä epävarmuutta, mutta näin asia joka tapauksessa on.
Toki joukossamme on myös tyhmiä ihmisiä, joille pitää ylhäältä sanella, kuinka tästä tai tuosta asiasta tulee ajatella. Eikä siinä mitään, tyhmätkin mahtuvat kirkkoon. Fiksujen ja teologisesti orientoituneiden kohdalla sanelupolitiikka ei kuitenkaan välttämättä toimi. Sallittakoon heidän siis ajatella itse. Ja tuskinpa niille tyhmillekään ihan hirveästi tarvitsee helvetistä paasata.
Jos helvetti on olemassa, se on olemassa meidän uskostamme riippumatta. Emme voi muuta kuin yrittää itse kukin muodostaa omilla ehdoillamme helvettiin sellaiseen suhteen, jonka kanssa pystymme elämään. Samoinhan meidän on toimittava monen muunkin asian kanssa. Sellaista elämä on.
Jos joku nyt kaikesta huolimatta on niin hukassa, että jättää kirkon ainoastaan helvetin takia, niin tervemenoa – tällainen ihminen on nimittäin jättänyt kristinuskon jo aiemmin, tai sitten hän ei ole koskaan kristitty ollutkaan.
Ja jos joku nyt kysyy, miksi helvetin kanssa ylipäänsä pitäisi tapella, vastaus on se, että Jumala on olemassa ja Jeesus on noussut kuolleista. Nämä tosiasiat eivät edellytä helvetin olemassaoloa, mutta koska maailma nyt sattuu olemaan sellainen, että näiden tosiasioiden liitännäisenä tulee väistämättä jonkinlainen helvetin konsepti, helvettiin on pakko muodostaa jonkinlainen suhde. Kannattaa vain olla rehellinen itselleen ja Jumalalle.- Vain oma asia?
Mikäpä siinä, jos ei tarvitse muista piitata kuin itsestään. Raamattu kuitenkin kertoo, että muita on autettava ja rakastettava. Jos helvettiä ei ole, miltä niitä muita pitäisi pelastaa? Jos taas on olemassa ikuinen, kauhea kidutus kaikille, jotka eivät jumalan testistä selviä, niin pääseekö siitä tietoisena ollut todella paratiisiin, vaikka olisi vain kohautellut olkiaan että kunhan tässä nyt itsensä kanssa jotenkin sovussa elelee niin mitäs tuota helvettiä enempiä ajattelemaan - samalla kun vieressä epäuskoiset marssivat kohti helvettiä uskovaisen tekemättä mitään asian eteen. Ei siinä rakkaudesta ole kyllä häivääkään, ja se oli kuitenkin suurin käsky.
Kyllä se helvetin olemassaolo on hyvin olennainen. Jos sellainen on, on uskovaisen tehtävä ihan kaikkensa pelastaakseen kaikki, jotka pystyy. Lakkaamatta levitettävä sanomaa. Järisyttävän pienessä mittakaavassa miettien - millainen ihminen haistaa kaasuvuodon ihmisiä täynnä olevassa rakennuksessa ja arvelee vain itsekseen, että kenties tämä tästä räjähtää, taitaa olla viisainta poistua - riittää, että itse olen tasapainossa asian kanssa. Eikä tee mitään sen eteen, että pelastaisi muitakin tuholta. Ja tässä sentään ei ole kysymys epäinhimillisestä, ikuisesta kärsimyksestä, vaan 'vain' kuolemasta tai loukkaantumisesta.
Aika tyynesti uskovaiset tämän helvettiasian näyttävät ottavan, vaikka uskomus ilmeisesti monella on, että sinne ovat miljoonat ja miljoonat joutumassa ikuisiksi ajoiksi kärsimään. Sehän on ajatuksena ihan kestämätön - ehkä siihen turtuu eikä enää välitä? Että menkööt, itsepä valitsevat tmv. En vain jaksa ymmärtää, miten tuollaiseen ajatukseen voi päätyä. Ja jos päätyy, miten sen jälkeen kehtaa enää rakkaudesta puhua... Vain oma asia? kirjoitti:
Mikäpä siinä, jos ei tarvitse muista piitata kuin itsestään. Raamattu kuitenkin kertoo, että muita on autettava ja rakastettava. Jos helvettiä ei ole, miltä niitä muita pitäisi pelastaa? Jos taas on olemassa ikuinen, kauhea kidutus kaikille, jotka eivät jumalan testistä selviä, niin pääseekö siitä tietoisena ollut todella paratiisiin, vaikka olisi vain kohautellut olkiaan että kunhan tässä nyt itsensä kanssa jotenkin sovussa elelee niin mitäs tuota helvettiä enempiä ajattelemaan - samalla kun vieressä epäuskoiset marssivat kohti helvettiä uskovaisen tekemättä mitään asian eteen. Ei siinä rakkaudesta ole kyllä häivääkään, ja se oli kuitenkin suurin käsky.
Kyllä se helvetin olemassaolo on hyvin olennainen. Jos sellainen on, on uskovaisen tehtävä ihan kaikkensa pelastaakseen kaikki, jotka pystyy. Lakkaamatta levitettävä sanomaa. Järisyttävän pienessä mittakaavassa miettien - millainen ihminen haistaa kaasuvuodon ihmisiä täynnä olevassa rakennuksessa ja arvelee vain itsekseen, että kenties tämä tästä räjähtää, taitaa olla viisainta poistua - riittää, että itse olen tasapainossa asian kanssa. Eikä tee mitään sen eteen, että pelastaisi muitakin tuholta. Ja tässä sentään ei ole kysymys epäinhimillisestä, ikuisesta kärsimyksestä, vaan 'vain' kuolemasta tai loukkaantumisesta.
Aika tyynesti uskovaiset tämän helvettiasian näyttävät ottavan, vaikka uskomus ilmeisesti monella on, että sinne ovat miljoonat ja miljoonat joutumassa ikuisiksi ajoiksi kärsimään. Sehän on ajatuksena ihan kestämätön - ehkä siihen turtuu eikä enää välitä? Että menkööt, itsepä valitsevat tmv. En vain jaksa ymmärtää, miten tuollaiseen ajatukseen voi päätyä. Ja jos päätyy, miten sen jälkeen kehtaa enää rakkaudesta puhua...Jos usko aiheuttaa suurta ahdistusta, on neljä vaihtoehtoa: 1) yrittää sietää ahdistusta, 2) alkaa lievittää ahdistusta ahdistavan uskon ehdoilla, 3) ajatella usko uudelleen, 4) luopua uskosta.
Viestistäsi päättelen, että sinun ratkaisusi olisi lievittää ahdistusta ahdistavan uskon ehdoilla, mikä tässä tapauksessa tarkoittaisi sitä, että alkaisit levittää sanomaa lakkaamatta. Tämä ratkaisu saattaisi kuitenkin vain lisätä ahdistusta, jos luonteesi ja persoonallisuutesi eivät sovi jatkuvaan sanoman levittämiseen. Pahimmassa tapauksessa päätyisit lopulta luopumaan uskosta kokonaan ja parhaassakin tapauksessa elämästäsi tulisi maanpäällistä helvettiä.
Jos tässä tilanteessa kysyisit minulta, neuvoisin sinua miettimään suhteesi helvettiin uudelleen. Meidän uskomme tarjoaa siihen mahdollisuuden, joten et olisi joko-tai-tilanteessa: joko ahdistava usko tai uskosta luopuminen. Usko ilman ahdistusta on täysin mahdollinen. Jo miljardit ovat kokeilleet, ja se todella toimii.
Jumalan kanssa tulee paremmin toimeen, jos luottaa Jumalan hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen. Auttaa jo paljon, kun pitää mielessä, että Jumala, joka näkee kaiken ja tietää kaiken, ei varmasti tee väärin ketään kohtaan. Jumala tuomitsee aina oikein. Tämä tietysti edellyttää oikeanlaista jumalakuvaa. Yksinkertaisinta on keskittyä Jeesukseen, jossa Jumalan rakkaus ja hyvyys tulevat konkreettisesti ilmi.
Jumalan sanotaan olevan hyvä, oikeudenmukainen ja armollinen. Hän voi antaa meille vain oikeutta, jonka ansaitsemme, tai armoa, jota emme ansaitse. Vääryyttä Jumala ei tee. Tähän täytyy vain luottaa, samoin siihen, että Jumala tietää paremmin kuin minä. Vastuu tuomioiden jakamisesta on Jumalalla, ei meillä.
En tiedä, oletko uskova. Oletan, että et (siksi kirjoitin yllä konditionaalissa). Mutta jos olet uskova, edustat luultavasti jotain tiukahkoa fundamentalistista haaraa (fundamentalisteja ja ateisteja on joskus vaikea erottaa toisistaan täällä internetissä). Uskovana lienet ratkaissut suhteesi helvettiin tavallasi ja olet tämän ratkaisun kanssa sinut. Tässä tapauksessa edellisen viestisi tarkoitus oli vihjata, että toisenlaiset kristityt ovat rakkaudettomia ja itsekeskeisiä. Tämä on pinnallinen näkemys ja kehotan sinua miettimään tarkemmin omaa uskontoasi.
Jos taas olet ateisti, suhteesi helvettiin on pelkkää jossittelua. Kadotus on sinulle teoreettinen konsepti, jolla ei ole vastinetta todellisuudessa. Tässä tapauksessa voit tietysti tyytyä helppoihin ratkaisuihin kristinuskon suhteen. Voit ajatella, että kristinusko on sellainen-ja-sellainen ja sillä hyvä, koska sinun ei tarvitse tästä uskosta sen enempää välittää.
Mutta jos alat uskoa Jumalaan ja Jeesuksen ylösnousemukseen, jos nämä asiat astuvat todellisuuteesi, suhteesi helvettiin luultavasti muuttuu. Et tietenkään välttämättä ala uskoa myös helvettiin, mutta ainakin edustat nyt uskontoa, johon helvetti perinteisesti on kuulunut.
Jos uskovana suhteesi helvettiin on sietämätön ja kaikki ratkaisut nykyisen uskosi ehdoilla ovat yhtä sietämättömiä, sinun on pakko miettiä suhteesi uudelleen. Mitään muuta ei ole tehtävissä, jos et enää voi luopua Jeesuksesta. Et voi enää tyynesti ajatella, että kristinusko on sellainen-ja-sellainen, koska nyt sinä itse olet sitä, mitä kristinuskosta ajattelet.
Kysyt vielä, että jos helvettiä ei ole, miltä ihmisiä pitää pelastaa. Vastaus riippuu luonnollisesti siitä, mitä kadotuksesta ajatellaan. Jos uskoo, että kadotus on olemattomuutta, ihmiset tulee pelastaa olemattomuudelta. Ainakin heille on kerrottava ikuisen elämän mahdollisuudesta. Voi myös uskoa, että helvetti on kyllä tuskaa ja parkua, mutta ei ikuinen. Tällöin ihmiset tulee pelastaa tältä väliaikaiselta tuskalta.
Edellä joku otti esille ortodoksisen käsityksen kadotuksesta. Ortodoksinen traditio voi tarjota paitsi kadotuksen myös monen muunkin vaikean kysymyksen kohdalla uusia oivalluksia läntiseen traditioon tottuneille ihmisille.
Lisäksi kristinusko, toki monien muiden uskontojen ohella, tarjoaa elämälle objektiivisen tarkoituksen, joka ei ole itsepetosta, kuten kaikki ateististen maailmankatsomusten tarjoamat tarkoitukset. Usko voi siis pelastaa älyllisesti rehellisen ihmisen tarkoituksettomuudelta.
Tai sitten voi yksinkertaisesti pelastua pois jumalattomasta elämästä. Jumalan rakkauden täyttämä elämä on yksinkertaisesti parempaa jossain metafyysisessä mielessä. Joidenkin kohdalla se on parempaa jo ihan käytännössä.
On myös hienostuneita filosofisia pelastuksia. Esimerkiksi suuri saksalainen Uuden testamentin eksegeetti ja teologi Rudolf Bultmann hahmotteli eksistentialistisen näkemyksen, jonka mukaan usko on pelastumista autenttiseen olemiseen. Kristillinen traditio on täynnä kaikenlaista mielenkiintoista.
Jos olet fiksu ihminen, joka kaikesta huolimatta tahtoo helppoja vastauksia, kehottaisin sinua ensisijaisesti keskittymään yksinkertaisesti Jeesukseen ja unohtamaan kaiken muun. Mutta jos tämäkään ei toimi, kristinusko ei taida olla sinun juttusi ainakaan tässä vaiheessa elämääsi.- siinäpä se
itse_murhaaja kirjoitti:
Jos usko aiheuttaa suurta ahdistusta, on neljä vaihtoehtoa: 1) yrittää sietää ahdistusta, 2) alkaa lievittää ahdistusta ahdistavan uskon ehdoilla, 3) ajatella usko uudelleen, 4) luopua uskosta.
Viestistäsi päättelen, että sinun ratkaisusi olisi lievittää ahdistusta ahdistavan uskon ehdoilla, mikä tässä tapauksessa tarkoittaisi sitä, että alkaisit levittää sanomaa lakkaamatta. Tämä ratkaisu saattaisi kuitenkin vain lisätä ahdistusta, jos luonteesi ja persoonallisuutesi eivät sovi jatkuvaan sanoman levittämiseen. Pahimmassa tapauksessa päätyisit lopulta luopumaan uskosta kokonaan ja parhaassakin tapauksessa elämästäsi tulisi maanpäällistä helvettiä.
Jos tässä tilanteessa kysyisit minulta, neuvoisin sinua miettimään suhteesi helvettiin uudelleen. Meidän uskomme tarjoaa siihen mahdollisuuden, joten et olisi joko-tai-tilanteessa: joko ahdistava usko tai uskosta luopuminen. Usko ilman ahdistusta on täysin mahdollinen. Jo miljardit ovat kokeilleet, ja se todella toimii.
Jumalan kanssa tulee paremmin toimeen, jos luottaa Jumalan hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen. Auttaa jo paljon, kun pitää mielessä, että Jumala, joka näkee kaiken ja tietää kaiken, ei varmasti tee väärin ketään kohtaan. Jumala tuomitsee aina oikein. Tämä tietysti edellyttää oikeanlaista jumalakuvaa. Yksinkertaisinta on keskittyä Jeesukseen, jossa Jumalan rakkaus ja hyvyys tulevat konkreettisesti ilmi.
Jumalan sanotaan olevan hyvä, oikeudenmukainen ja armollinen. Hän voi antaa meille vain oikeutta, jonka ansaitsemme, tai armoa, jota emme ansaitse. Vääryyttä Jumala ei tee. Tähän täytyy vain luottaa, samoin siihen, että Jumala tietää paremmin kuin minä. Vastuu tuomioiden jakamisesta on Jumalalla, ei meillä.
En tiedä, oletko uskova. Oletan, että et (siksi kirjoitin yllä konditionaalissa). Mutta jos olet uskova, edustat luultavasti jotain tiukahkoa fundamentalistista haaraa (fundamentalisteja ja ateisteja on joskus vaikea erottaa toisistaan täällä internetissä). Uskovana lienet ratkaissut suhteesi helvettiin tavallasi ja olet tämän ratkaisun kanssa sinut. Tässä tapauksessa edellisen viestisi tarkoitus oli vihjata, että toisenlaiset kristityt ovat rakkaudettomia ja itsekeskeisiä. Tämä on pinnallinen näkemys ja kehotan sinua miettimään tarkemmin omaa uskontoasi.
Jos taas olet ateisti, suhteesi helvettiin on pelkkää jossittelua. Kadotus on sinulle teoreettinen konsepti, jolla ei ole vastinetta todellisuudessa. Tässä tapauksessa voit tietysti tyytyä helppoihin ratkaisuihin kristinuskon suhteen. Voit ajatella, että kristinusko on sellainen-ja-sellainen ja sillä hyvä, koska sinun ei tarvitse tästä uskosta sen enempää välittää.
Mutta jos alat uskoa Jumalaan ja Jeesuksen ylösnousemukseen, jos nämä asiat astuvat todellisuuteesi, suhteesi helvettiin luultavasti muuttuu. Et tietenkään välttämättä ala uskoa myös helvettiin, mutta ainakin edustat nyt uskontoa, johon helvetti perinteisesti on kuulunut.
Jos uskovana suhteesi helvettiin on sietämätön ja kaikki ratkaisut nykyisen uskosi ehdoilla ovat yhtä sietämättömiä, sinun on pakko miettiä suhteesi uudelleen. Mitään muuta ei ole tehtävissä, jos et enää voi luopua Jeesuksesta. Et voi enää tyynesti ajatella, että kristinusko on sellainen-ja-sellainen, koska nyt sinä itse olet sitä, mitä kristinuskosta ajattelet.
Kysyt vielä, että jos helvettiä ei ole, miltä ihmisiä pitää pelastaa. Vastaus riippuu luonnollisesti siitä, mitä kadotuksesta ajatellaan. Jos uskoo, että kadotus on olemattomuutta, ihmiset tulee pelastaa olemattomuudelta. Ainakin heille on kerrottava ikuisen elämän mahdollisuudesta. Voi myös uskoa, että helvetti on kyllä tuskaa ja parkua, mutta ei ikuinen. Tällöin ihmiset tulee pelastaa tältä väliaikaiselta tuskalta.
Edellä joku otti esille ortodoksisen käsityksen kadotuksesta. Ortodoksinen traditio voi tarjota paitsi kadotuksen myös monen muunkin vaikean kysymyksen kohdalla uusia oivalluksia läntiseen traditioon tottuneille ihmisille.
Lisäksi kristinusko, toki monien muiden uskontojen ohella, tarjoaa elämälle objektiivisen tarkoituksen, joka ei ole itsepetosta, kuten kaikki ateististen maailmankatsomusten tarjoamat tarkoitukset. Usko voi siis pelastaa älyllisesti rehellisen ihmisen tarkoituksettomuudelta.
Tai sitten voi yksinkertaisesti pelastua pois jumalattomasta elämästä. Jumalan rakkauden täyttämä elämä on yksinkertaisesti parempaa jossain metafyysisessä mielessä. Joidenkin kohdalla se on parempaa jo ihan käytännössä.
On myös hienostuneita filosofisia pelastuksia. Esimerkiksi suuri saksalainen Uuden testamentin eksegeetti ja teologi Rudolf Bultmann hahmotteli eksistentialistisen näkemyksen, jonka mukaan usko on pelastumista autenttiseen olemiseen. Kristillinen traditio on täynnä kaikenlaista mielenkiintoista.
Jos olet fiksu ihminen, joka kaikesta huolimatta tahtoo helppoja vastauksia, kehottaisin sinua ensisijaisesti keskittymään yksinkertaisesti Jeesukseen ja unohtamaan kaiken muun. Mutta jos tämäkään ei toimi, kristinusko ei taida olla sinun juttusi ainakaan tässä vaiheessa elämääsi."usko on pelastumista autenttiseen olemiseen"
Noin olen ajatellut aina, mutta en ole osannut pukea sitä noin hienoksi ilmaisuksi. En ole osannut pukea sitä sanoiksi oikein mitenkään. - Voi voi
itse_murhaaja kirjoitti:
Jos usko aiheuttaa suurta ahdistusta, on neljä vaihtoehtoa: 1) yrittää sietää ahdistusta, 2) alkaa lievittää ahdistusta ahdistavan uskon ehdoilla, 3) ajatella usko uudelleen, 4) luopua uskosta.
Jos olet fiksu ihminen, joka kaikesta huolimatta tahtoo helppoja vastauksia, kehottaisin sinua ensisijaisesti keskittymään yksinkertaisesti Jeesukseen ja unohtamaan kaiken muun. Mutta jos tämäkään ei toimi, kristinusko ei taida olla sinun juttusi ainakaan tässä vaiheessa elämääsi.Eikö se Bultman ollut niitä kriitikkoja, jotka kielsivät UT:n omien olettamustensa perusteella.
- siinäpä se
Voi voi kirjoitti:
Eikö se Bultman ollut niitä kriitikkoja, jotka kielsivät UT:n omien olettamustensa perusteella.
Olkoon muuten mikä hyvänsä ja mitä mieltä hyvänsä, mutta tuossa uskon määrittelyssään hän sanoi mielestäni naulan kantaan.
- Vain oma asia?
itse_murhaaja kirjoitti:
Jos olet fiksu ihminen, joka kaikesta huolimatta tahtoo helppoja vastauksia, kehottaisin sinua ensisijaisesti keskittymään yksinkertaisesti Jeesukseen ja unohtamaan kaiken muun. Mutta jos tämäkään ei toimi, kristinusko ei taida olla sinun juttusi ainakaan tässä vaiheessa elämääsi.Sinällään mukava ja ehkä mietittykin vastaus, mutta olennaiseksi viestissä tuntui jäävän minun persoonani ja maailmankuvani erilaisten vaihtoehtojen pohdinta. Niitä vaihtoehtoja otit huomioon monelta kannalta, mutta silti et varsinaisesti onnistunut osumaan minun lähtökohtiini - no, se asia sikseen, koska en ole täällä keskustelemassa itsestäni.
Se, mikä minua kiinnosti, jäi vastauksesta oikeastaan kokonaan puuttumaan. Mietin kyllä kirjoittaessani, että sinun viestisi ei ehkä ole se oikea tämän asian esiin tuomiseksi, mutta satuin sen kuitenkin valitsemaan. Parempi onni ensi kerralla - sinulle hyvää jatkoa. Vain oma asia? kirjoitti:
Sinällään mukava ja ehkä mietittykin vastaus, mutta olennaiseksi viestissä tuntui jäävän minun persoonani ja maailmankuvani erilaisten vaihtoehtojen pohdinta. Niitä vaihtoehtoja otit huomioon monelta kannalta, mutta silti et varsinaisesti onnistunut osumaan minun lähtökohtiini - no, se asia sikseen, koska en ole täällä keskustelemassa itsestäni.
Se, mikä minua kiinnosti, jäi vastauksesta oikeastaan kokonaan puuttumaan. Mietin kyllä kirjoittaessani, että sinun viestisi ei ehkä ole se oikea tämän asian esiin tuomiseksi, mutta satuin sen kuitenkin valitsemaan. Parempi onni ensi kerralla - sinulle hyvää jatkoa.Kirjoitin toisessa persoonassa, mutta en tarkoittanut pohtia erityisesti sinua ja persoonaasi, vaan yleensä ihmistä, joka näitä asioita miettii siitä näkökulmasta, joka viestistäsi minun tulkintani mukaan tuli ilmi. Toisen persoonan voi siis lukea myös passiiviksi. Tarkoitus ei tässä tapauksessa ollut osoitella sormella. Suurimman osan olisin käytännössä voinutkin kirjoittaa passiivissa tai kolmannessa persoonassa.
Minulle jäi nyt epäselväksi, mikä sinua kiinnosti. Puhuit uskovaisen tehtävästä, mistä päättelin, että olet mahdollisesti uskovainen. Millä oikeudella muuten puhuisit uskovaisen tehtävästä? Sitten ajattelin, että ehkä kyse oli kuitenkin vain teoreettisesta näkemyksestä, johon kristinuskoa ulkopuolelta tarkkaileva henkilö voisi päätyä.
Kyse oli siitä, kuinka on mahdollista, että helvettiin uskovat ihmiset kykenevät suhtautumaan olemassaoloon tyynesti julistamatta pelastuksen sanomaa lakkaamatta. Tämä on sellainen kysymys, johon jokainen voi vastata vain omalta kohdaltaan, mutta eräs aika yleinen syy voi olla se, että useimmilla ei ole helvetistä omakohtaista kokemusta. Vaara on varsin teoreettinen. Käytännössä ja emotionaalisella tasolla helvetti tuntuu etäiseltä ja epätodelliselta. Kadotuksesta tulee helposti vain teologinen käsite, jota joutuu silloin tällöin vähän pyörittelemään. Asiaa ei sen enempää ajatella, vaikka siihen kysyttäessä uskotaankin.
Ajatukseen turtuminen, josta puhuit, voi myös tulla kyseeseen, mutta useimmissa tapauksissa lienee kyse siitä, että helvettiä ei ole koskaan kovin voimakkaasti koettukaan. Ei siis ole turruttu, kun ei alun alkaenkaan ole tunnettu mitään.
Jos taas ihmisellä on omakohtaista kokemusta helvetistä (esim. kuolemanrajakokemuksen yhteydessä) tai jos hän jostain muusta syystä suhtautuu helvettiin hyvin emotionaalisesti, hän luultavasti julistaakin pelastusta keskimääräistä enemmän. Tai jos hän ei siihen luonteensa ja persoonansa takia pysty, hän luultavasti ahdistuu asiasta tai tulee peräti hulluksi. Jos hän ei kokemuksestaan huolimatta julista pelastusta, ei ahdistu eikä tule hulluksi, hän saattaa olla tunteeton tai empatiaan kykenemätön ihminen, niin että itsekeskeisyys ja vain oman pelastuksen ajatteleminen eivät ole hänelle ongelma.
Viitaten esimerkkiisi kaasuvuodosta yhtä lailla voi kysyä, millainen ihminen on se, joka ei ruoki nälkää näkevää lähimmäistä, vaikka tietää, että ilman apua tämä kuolee. Jos omat kaapit pursuavat ruokaa ja kaikki edellytykset auttaa ovat olemassa, millainen ihminen ei auta? Vastaus on selvä: sellaiset kuin minä, sinä ja hän, me. Toki voimme lohduttautua sillä, että heidän kärsimyksensä on kohta ohi. Kuolkoot pois kärsimästä.
Miksi useimmat eivät tee mitään? Yksi syy voi olla se, että täällä hyvinvoinnin keskellä maailman kurjuus tuntuu yhtä etäiseltä ja epätodelliselta kuin helvetti. Toiset tietysti tekevät enemmän kuin toiset, ja luultavasti keskimääräistä aktiivisempia ovat ne, joilla on omakohtaista kokemusta kriisialueilta. Kaikki tai melkein kaikki kuitenkin ovat tietoisia asiasta. Tämä on vieläpä sellainen asia, jonka tiedämme varmasti olevan totta. Helvettiä voi aina epäillä.
Jos viestisi tarkoitus oli vain ja ainoastaan ihmetellä, voiko päästä taivaaseen, jos on tietoinen helvetistä, mutta ei saarnaa pelastusta lakkaamatta, vastauksen täytyy olla kyllä. Muussa tapauksessa taivaassa ei olisi ketään. Katsot tärkeimmän käskyn noudattamisen edellyttävän lakkaamatta saarnaamista, mutta tällainen vaatimus on paitsi kohtuuton myös mieletön. Mitä lakkaamatta saarnaaminen käytännössä olisi? Edes Jeesus ei saarnannut lakkaamatta.
Joudun lopettamaan tähän, koska seuraavaksi alkaisin laventaa perspektiiviä, kuten edellisessä viestissäni, ja perspektiivin laventamisesta jäisi kaiketi kokonaan puuttumaan se, mikä sinua kiinnostaa. Minun on aika vaikea lähestyä helvettiä tai mitään muutakaan teologista kysymystä tästä ahtaasta näkökulmasta, josta käsin ensimmäinen viestisi kristinuskoa tarkastelee. Paremman vastauksen antaisi varmaan joku, joka jakaa hahmottelemasi ahtaan uskon. Kristinusko kun ei ole mikään filosofia, teoreettinen hahmotelma, hypoteesi, väitelause, ilmiöiden selittäjä tai muuta turhaa. Kristinusko on jokapäiväistä arkea ja olemista.Voi voi kirjoitti:
Eikö se Bultman ollut niitä kriitikkoja, jotka kielsivät UT:n omien olettamustensa perusteella.
On. Bultmann on juuri se mies, joka kielsi Uudesta testamentista lähes kaiken, kaikki ihmeet ja yliluonnollisuudet. Bultmann oli siis eksegeettisesti väärässä. Tästä huolimatta hän oli tiettävästi harras ja vaatimaton uskova. Natsien vallan aikana Bultmann kuului Saksan tunnustuskirkkoon, joten ehkä hän kaikesta huolimatta otti kristinuskon aika vakavasti.
Ehkä Bultmann on jonkinlainen liberaaliprotestantismin huipentuma, ja varmasti hänellä oli omalaatuinen usko, mutta voi häneltä silti oppia jotain. Joka tapauksessa Bultmann on 1900-luvun tärkeimpiä teologeja.Vain oma asia? kirjoitti:
Aika tyynesti uskovaiset tämän helvettiasian näyttävät ottavan, vaikka uskomus ilmeisesti monella on, että sinne ovat miljoonat ja miljoonat joutumassa ikuisiksi ajoiksi kärsimään. Sehän on ajatuksena ihan kestämätön - ehkä siihen turtuu eikä enää välitä? Että menkööt, itsepä valitsevat tmv. En vain jaksa ymmärtää, miten tuollaiseen ajatukseen voi päätyä. Ja jos päätyy, miten sen jälkeen kehtaa enää rakkaudesta puhua...Kyse ei ole miljoonista vaan miljardeista. Maailmassa on arvioitu eläneen 105 miljardia ihmisitä....Siitä pelastuu alle 10 miljardia ihmisistä....Kylläpä Jumala rakastaakin ihmisiä :D
- Voi voi
Jospa se "kidutus"onkin sen katumista, itkua ja hammasten kiristystä, ettei suostunut Jeesukseen tässä ajassa, vaikka joka ikinen päivä olisi ollut siihen mahdollisuus. .
- Agnostikko4
Oletkohan nyt rehellinen itsellesi? Etkö milloinkaan epäile uskoasi?Ja väitätkö että Jeesukseen "suostuminen" on vain ilmoitusasia?
- vakava varoitus
Agnostikko4 kirjoitti:
Oletkohan nyt rehellinen itsellesi? Etkö milloinkaan epäile uskoasi?Ja väitätkö että Jeesukseen "suostuminen" on vain ilmoitusasia?
Pelastus ikuisesta vaivasta on valmistettu kaikille Jeesuksen ristintyössä ja hänen ylösnousemisessa, sinullekin! Nyt on vain sinun itse tehtävä valinta , joko pyydät Jeesusta pelastamaan itsesi jolloin siirryt Jumalan vihan alta hänen rakkautensa osallisuuteen. Tai sitten et välitä tuosta Jeesuksen ristillä hankkimasta armosta ja vaellat edelleen omien halujesi ja himojesi mukaan tietä joka vie kerran ikuiseen tuskaan ja vaivaan. Ja tuo tuska ja vaiva lienee suurimmalta osin sitä, että muistat jatkuvasti kuinka maan päällä ollessasi sait kuulla armollisen Jumalan kutsuvan, mutta et välittänyt tuosta kutsusta ja sillä sitten tuntosi syyttää jatkuvasti, että miksi en kuunnellut uskovien puheita rakastavasta Jumalasta enkä ottanut vastaan Jeesuksen tarjoamaa syntien anteeksiantamusta.
- ateistix
Huomaatko Sinikka, että itse kehittelet kristinuskoa mieleiseksesi?
Sinut on aivopesty uskomaan kristinuskon jumalaan, vaikka siitä ei ole AINUTTAKAAN todistetta. Miksi sinä siihen uskot, eikö järjenkäyttö olisi parempi? Onko taustalla kuolemanpelko, lapsuuden traumaattiset kokemukset, vai miksi uskot sokeasti johonkin jumalaan. Uskotko sinä kaiken mitä luet?
Jos joskus vaivautuisit ihan rehellisesti ja avoimin mielin tutustumaan siihen mitä tuo lähi-idästä tuotu uskomus pitää sisällään ja jos sinulla älliä riittää, voisit havahtua siihen, että tuo tarina ei ole totta.
Eikö koskaan ole juolahtanut mieleesi, että synnyinpaikkasi on vaikuttanut siihen mihin jumalaan uskot? Kristinusko tuotiin Suomeen satoja vuosia sitten. Se on tuontitavaraa. Olihan täälläkin omat jumalolentonsa ja luomistarinansa, mutta ne kristinuskovaiset raivasivat tieltään pois. - edesa
- "Mitä uskot helvetistä?"
- "Tätä aihetta kierretään välillä kuin kuumaa puuroa."Niin...Miksi aihetta kierretään, jos se on todellista. Eikö ihmisten pitäisi tietää vaarasta kaiken? En minä ainakaan ole kiertänyt aihetta. Papit eivät ole halunneet puhua asiasta, mutta miksi? Eikö se pelastuksen sanomanan osana ole juuri se miltä ihmiset halutaan pelastaa? Jeesus pelastaa ihmisiä Hlvetiltä, mutta asiasta ei voi papit puhua.....
- edesa
mave kirjoitti:
Niin...Miksi aihetta kierretään, jos se on todellista. Eikö ihmisten pitäisi tietää vaarasta kaiken? En minä ainakaan ole kiertänyt aihetta. Papit eivät ole halunneet puhua asiasta, mutta miksi? Eikö se pelastuksen sanomanan osana ole juuri se miltä ihmiset halutaan pelastaa? Jeesus pelastaa ihmisiä Hlvetiltä, mutta asiasta ei voi papit puhua.....
"Eikö ihmisten pitäisi tietää vaarasta kaiken?"
Joona tilitti Jumalalle miten tiesi tämän armollisuuden, mutta silti pakeni velvollisuuttansa eli Jumalan tälle antamaa tehtävää. Jotenkin tuota Joonan tilannetta voi sympatiseerata. Joona tiesi, että julistipa tuhoa tai Jumalan armollisuutta, hän kokisi sen kiusallisena. Tuhojulistukset olivat vastoin Joonan käsitystä hyvästä Jumalasta, ja niitä julistava korjaisi lopulta nolon kaverin maineen. Toisaalta kaupunginkokoista tonttujoukkoa ei ole syytä rohkaista synninteon jatkamiseen.
Nykyasetelma on sinänsä hyvä, että armo annetaan sitä anoville ja näitä opetetaan myös itse antamaan anteeksi ja kasvatetaan laupeuteen, jossa hyvän elämän säännöillä rajoituksineen päivineen on sijansa. Jumalaa halveksuvat voivat kokea saaneensa tiedon siitä mitä on luvassa osaksensa - ja hyvä niin. Jos he ajattelevat saavansa armon, niin yksi kysymys kuuluu miksi he eivät sitä anoneet, ja toinen miksi he eivät sitä itse antaneet. Mikäli he vastaavat, että he eivät uskoneet / kyenneet uskomaan, niin kummasti heillä riitti uskoa pahoihin tekoihinsa.
"Papit eivät ole halunneet puhua asiasta, mutta miksi?"
Jonka leipää syöt dot-com. Papiston sananpyörittelytekniikkaan kuuluu, että mistä tahansa voi johtaa mitä hyvänsä, jonka jälkeen saatetaan kehua mielenkiintoisia näkemyksiä. Tietenkin pappien tulee olla tarkkana kontroversiaalien ja eritoten skismaattisten teemojen kanssa. Outoa onkin, että huopatossutehtaan työntekijöistä osa kopistelee korkokengissä - ja silloinkin mitä epäkristillisimpien aiheitten puolesta. Ehkä asia aukeaa juuri sen kautta mikä tuossa on outoa. Sehän selittää sen miksi helvetistä hyssytellään. - Skeptikko
Täytyy ihmetellä, että vielä kolmannella vuosituhannella on ihmisä, jotka uskovat Helvetiin ja Taivaaseen. Kuoleman pelko ihmiset ajaa tarttumaan vaikka oljen korteen. Ihminen lienee ainoa eläin, joka tietää kuolevansa. Kaikkilla eläimilläkin on itsesuojeluvaisto, Jopa hyttyset pakenevat, jos niitä yritetään tappaa vaikka mistä kohtaa iholta.Lue Raamatusta Saarnaajan ajatuksia. Ne on kirjoitettu noin 150-200 vuotta eKr. Lue myös teologian tohtori Kari Kuulan kirja "Helvetin historia".
"Mikäli he vastaavat, että he eivät uskoneet / kyenneet uskomaan, niin kummasti heillä riitti uskoa pahoihin tekoihinsa."
Ei-kristittynähän mulla ei ole moraalia. En minä usko pahoihin tekoihin tai pahoihin ihmisiin. Sairaita yksillöitä tässä yhteiskunnassa riittää. Sekin on omituista, jos Jumalan yrityksenä on pelastaa ihmiset. Miksi luoda ihmisille esim. skitsofrenia? Tai antaa onnettomuuden tapahtua, jossa potilas menettää tunnekeskuksen aivoista. Sen jälkeen alkaa ihmisten lahtaaminen. Eihän sellainen ihminen ole paha vaan sairas. Pahan ihmisten pitäisi olla sellainen, että hän on aivoiltaan normaali ja hänen aiempi elämä oli muiden toimesta normaalia. Tälläiseltä taustalta hän sitten ponnistaisi eteenpäin ja alkaisi lahtaamaan ihmisiä. Sitä voisi kutsua jonkinlaiseksi pahuudeksi. Vaikea on tuomiota ihmistä pahaksi sairauden vuoksi. Sairaudet tai traumaattiset kokemukset saavat ihmiset pahoihin tekoihin.
Eihän psykopaattiset papitkaan ole pahoja ihmisiä. Heillä on vain aivoissa tunnekeskuksessa ovet avoinna ja kylmä tekee tunteet mahdottomiksi. Se ei ole niin tärkeää, että ovatko he pahoja vaiko eikö. Se on tärkeää, että he on sairaita ja sairaus estää heitä tekemästä järkeviä päätöksiä.
Sairaus voi myöskin estää heitä tekemästä ratkaisua uskon kanssa. Hyvin älykkään ihmisen on vaikea tehdä päätöstä, koska asiassa pitäisi valehdella itselle. Kyse ei ole edes siitä, että pitäisi hylätä joitakin tarinoita vaan pitäisi hylätä lähes kaikki ja poimia pari dogmia uskonsa perustaksi. Joku jo alkoittti ketjun siitä, kun syyllistetään uskoon tulemisesta, mutta kun ei voi....
Järki on annettu ihmisille siksi, että häntä ei esim. huijata. Naiveja ihmisiä löytyy, joille uppoaa kaikki tai lähes kaikkki. Järki on kehittynyt siksi, että ihminen menestyisi elämässä...Saisi hankittua ruokaa ja pystyisi elättämään jälkikasvunsa.Faktat pitää ottaa huomioon tai muuten luonto olisi tappanut ihmisen alkuunsa. Nyt vaaditaan kuitenkin unohtamaan järkensä ja uskomaan asioihin, jotka eivät tuollaisenaan voi pitää paikkansa. Järkevä ihminen etsisi uusia vastauksia, jos vanhat päätelmät eivät ole päteviä. Järkevä ihminen kauppaisi sitten löytämiään hyviä vastauksia ihmisille. Kristityt ei näin tee. Mitä enemmän heillä dogmit murenee, niin sitä enemmän he vaatii ihmisiltä uskoa...ja järkevä ihminen epäilee entistä enemmän tarinaa. Naivius ei ole ollut ihmiskunnan historiassa hyvä ominaisuus. Kristittyjen väitteet eivät kestä tarkastelua ja sitten kristitty ymmärtämättömyyttänsä vaatii uskomaan ihmisten kehittämiin dogmeihin...Ellet usko sinua, niin Jumala ei tykkää sinusta. Eikö tuo ole oikeastaan kristittyjen vika, että he eivät ole osanneet kehittää oikeaita dogmeja, joihin uskoa? Kristityt ovat este älykkäiden ihmisten uskolle.- Jeesus on tie
"Kristityt ovat este älykkäiden ihmisten uskolle."
Äläs nyt vieritä syytä toisten niskoille! Tuo toisten syyllistäminen ja itsensä hyvänä pitäminen kyllä kuvastaa hyvin sinun epäuskon tilaa. Mutta sinullakin on mahdollisuus kääntyä ja löytää totuus ja sitten vasta huomaat kuinka totuus tekee vapaaksi. Jeesus on tie kirjoitti:
"Kristityt ovat este älykkäiden ihmisten uskolle."
Äläs nyt vieritä syytä toisten niskoille! Tuo toisten syyllistäminen ja itsensä hyvänä pitäminen kyllä kuvastaa hyvin sinun epäuskon tilaa. Mutta sinullakin on mahdollisuus kääntyä ja löytää totuus ja sitten vasta huomaat kuinka totuus tekee vapaaksi.Niin....Onko vika sanoman vastaanottajassa vaiko esittäjässä. Minä ainakin olen sitä mieltä, että esittäjässä. Mikäli minä en saa kerrottua riittävän yksityiskohtaisesti ja perustellusti asiaa, niin minä joudun kirjoittamaan uusiksi jutun. Pikkasen muuttaa näkökulmaa ja perustelee yksityiskohtaisemmin asioita. Kyllä ne jutut ymmärretään, kun jaksaa vain sorvata riittävän monta viestiä.
Jostain syystä kristinuskossa ei tälläiseen ratkaisuun ole mahdollisuutta. Totuutta sinä huudat ja sanot sen tekevän vapaaksi. Siitä en tiedä, mutta mitä enemmän oppii, niin sitä sekavammaksi kristinusko muuttuu.
Teidän ainoa argumentti totuudelle on se, että pitää vain uskoa. Oli väittämät miten ristiriitaisia tai järjettömiä tahansa, niin ne pitää vain uskoa. Miten sellaisesta löytää muka totuuden, jos totuus ei edes kiinnosta?- Jeesus on tie
mave kirjoitti:
Niin....Onko vika sanoman vastaanottajassa vaiko esittäjässä. Minä ainakin olen sitä mieltä, että esittäjässä. Mikäli minä en saa kerrottua riittävän yksityiskohtaisesti ja perustellusti asiaa, niin minä joudun kirjoittamaan uusiksi jutun. Pikkasen muuttaa näkökulmaa ja perustelee yksityiskohtaisemmin asioita. Kyllä ne jutut ymmärretään, kun jaksaa vain sorvata riittävän monta viestiä.
Jostain syystä kristinuskossa ei tälläiseen ratkaisuun ole mahdollisuutta. Totuutta sinä huudat ja sanot sen tekevän vapaaksi. Siitä en tiedä, mutta mitä enemmän oppii, niin sitä sekavammaksi kristinusko muuttuu.
Teidän ainoa argumentti totuudelle on se, että pitää vain uskoa. Oli väittämät miten ristiriitaisia tai järjettömiä tahansa, niin ne pitää vain uskoa. Miten sellaisesta löytää muka totuuden, jos totuus ei edes kiinnosta?" Miten sellaisesta löytää muka totuuden, jos totuus ei edes kiinnosta?"
Tuossapa se ongelma taitaakin olla, eli totuus ei kiinnosta! Raamattu ilmoittaa Jeesuksen Kristuksen olevan tie, totuus ja elämä. Hän on Jumalan lähettämä pelastaja ja Vapahtaja meille syntiinlangenneille ihmisille ja Raamatun sana vakuuttaa, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.
Eihän vaadita liian paljon, ainoastaan huutaa avuksi Herraa Jeesusta niin hän antaa sinulle uskon joka todella vapauttaa kaikista epäilyistä ja synnin syytöksistä uuteen elämään. Jeesus on tie kirjoitti:
" Miten sellaisesta löytää muka totuuden, jos totuus ei edes kiinnosta?"
Tuossapa se ongelma taitaakin olla, eli totuus ei kiinnosta! Raamattu ilmoittaa Jeesuksen Kristuksen olevan tie, totuus ja elämä. Hän on Jumalan lähettämä pelastaja ja Vapahtaja meille syntiinlangenneille ihmisille ja Raamatun sana vakuuttaa, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.
Eihän vaadita liian paljon, ainoastaan huutaa avuksi Herraa Jeesusta niin hän antaa sinulle uskon joka todella vapauttaa kaikista epäilyistä ja synnin syytöksistä uuteen elämään.Raamattu ilmoittaa paljon muutakin....Jeesus sanoo :" "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten.""
Jos sinä turvaudut Jeesukseen, niin sinun olisi syytä kääntyä juutalaiseksi..
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.15.html#o79
- atteisti
Onko kirkko nyt kyselemässä kansalta millainen helvetin tulisi olla että kansa tykkäisi? Eikös kirkon edustajien tulisi opetustehtävänsä puolesta kertoa meille mikä helvetti on , ei kysellä. Kyllähän se riittävän selvästi toisaalta Raamatussa on sanottuna. Ero Jumalasta, joopa joo, toki niin, mutta kyllähän se kidutuksen paikaksi kuvataan. Lisäksi juuri niin kuin pappi ylempänä kirjoitti, vain Jeesukseen uskovat sinne pääsevät. Miksi edes kristinuskon julistamisesta hyvää palkka saavat eivät uskalla työnantajansa tuotetta oikein markkinoida? No....tämä tällä erää...
- Amon Amen
Niin paljon armollinen hyvä kaikkivaltias maailmaa rakasti, että loi vajavaisille luoduilleen ikuisen helvetin tulen
- Agnostikko4
Mave ahdistaa ihmisen nurkkaan ajatuksineen.Oikeastaan se on hyvä.Joutuu miettimään asioita vähän syvemmälti.Sen vaan voi huomata että monet eivät sitä kestä ja pakenevat "hömppään" tai vaikenevat.
- uskossako
Itse olen aikoinani päätynyt mielisairaalaan h-elvetinpelon takia(no, toki oli muitakin tekijöitä, mutta tuo oli se ratkaiseva tekijä sekoamiselle). Sieltä on noustu, tosin ei terveenä, ainakaan tunne-elämän suhteen.
Olen kyllä myöhemmin sanonut Jeesukselle kyllä ja käynyt aikuisena kasteellakin, mutta minulla ei todellakaan ole mitään pelastusvarmuutta. Ja muutenkin uskonelämässäni kyllä se pelko on se joka ajaa minua "eteenpäin" eikä rakkaus. No onneksi nykyään tuo tunne-elämä on hajalla(latistunut), niin pysyy edes jonkinlailla järjissään. Pakkohan siinä on jotenkin turruttaa itsensä tai tunkea pää puskaan, jos ajattelee, että on mahdollista että joutuu ikuiseen kärsimykseen itse, tai suurin osa ihmisistä.- käräjille kirkko
Olisit pyytänyt kirkolta korvauksia
- 254
Lukekaa tämä Roomalaiskirjeen 8 luku ja kätkekää sen sanoma sydämeenne, niin kenekään joka Jeesukseen Kristukseen uskoo ei tarvitse pelätä kadotustuomiota.
Kuka voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta. Ei mikään eikä kukaan.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Room.8.htmlMillaiseen Jeesukseen pitää uskoa? Luterilainen kirkko on kumonnut lähes kaikki Jeesuksen opetukset ja lisäksi ovat tehneet Jumalastansa idiootin....Siis siitä toisesta Jumalasta. Isukista. Miten ja mihin pitää uskoa. Siihen, että Jeesus on Jumalan poika? Mitenkähän sellainen parantaa maailmaa? Opetuksilla ei ole mitään merkitystä, mutta se on aihe kiduttaa ihmisiä, jos ei pitä tätä Jumalan poikana.
Mitenköhän tuossa maailma parantuu? Onko kohtuullinen tuomio tuosta asiasta ikuinen kiduttaminen....- dikduk
mave kirjoitti:
Millaiseen Jeesukseen pitää uskoa? Luterilainen kirkko on kumonnut lähes kaikki Jeesuksen opetukset ja lisäksi ovat tehneet Jumalastansa idiootin....Siis siitä toisesta Jumalasta. Isukista. Miten ja mihin pitää uskoa. Siihen, että Jeesus on Jumalan poika? Mitenkähän sellainen parantaa maailmaa? Opetuksilla ei ole mitään merkitystä, mutta se on aihe kiduttaa ihmisiä, jos ei pitä tätä Jumalan poikana.
Mitenköhän tuossa maailma parantuu? Onko kohtuullinen tuomio tuosta asiasta ikuinen kiduttaminen....Isukki on todella pulassa, ei ilman poikaa pysty mihinkään mihin aiemmin kehui itse riittävänsä ja olevansa jopa ainoa mahdollinen tekijä. Ei kuitenkaan vaatinut uskomista eikä uhannut kuolemanjälkeisellä ikuiskostolla, maanpäällisen pahan otti sen sijaan suosiolla kontolleen.
Poikakaan ei voi olla oikeassa jos Isä erehtyi omasta osastaan , silti kristinusko vetoaa molempiin. dikduk kirjoitti:
Isukki on todella pulassa, ei ilman poikaa pysty mihinkään mihin aiemmin kehui itse riittävänsä ja olevansa jopa ainoa mahdollinen tekijä. Ei kuitenkaan vaatinut uskomista eikä uhannut kuolemanjälkeisellä ikuiskostolla, maanpäällisen pahan otti sen sijaan suosiolla kontolleen.
Poikakaan ei voi olla oikeassa jos Isä erehtyi omasta osastaan , silti kristinusko vetoaa molempiin.Niin...Kuulostaa hivenen hassulta, jos ihmisen luonut Jumala joutuu lisääntymään ihmisen kanssa. Tämä ei riitä, vaan pitää myöskin kiduttaa tämä poika hengiltä. Kyseessä olisi ollut pelkkä syntien anteeksiantaminen, johon Jumalalta olisi riittänyt sanat "olkoot niin".
Tuon tekee vielä hassumaksi se, että vedenpaisumus tehtiin sen vuoksi, että jumalien pojat lisääntyi ihmisten tyttärien kanssa ....Nyt Jumala teki samat temput.- Agnostikko4
mave kirjoitti:
Millaiseen Jeesukseen pitää uskoa? Luterilainen kirkko on kumonnut lähes kaikki Jeesuksen opetukset ja lisäksi ovat tehneet Jumalastansa idiootin....Siis siitä toisesta Jumalasta. Isukista. Miten ja mihin pitää uskoa. Siihen, että Jeesus on Jumalan poika? Mitenkähän sellainen parantaa maailmaa? Opetuksilla ei ole mitään merkitystä, mutta se on aihe kiduttaa ihmisiä, jos ei pitä tätä Jumalan poikana.
Mitenköhän tuossa maailma parantuu? Onko kohtuullinen tuomio tuosta asiasta ikuinen kiduttaminen....Sanot että luterilainen kirkko on kumonnut lähes kaikki Jeesuksen opetukset.Olen samaa mieltä mutta väitän että niin on tehneet muutkin kirkot samoin kuin muut uskovat yhteisöt.He yleensä selittävät asian Paavalin käsityksellä että hyvillä teoilla ja maailman parantamisella ei pitkälle pötkitä.Olen ihmetellyt aina, pikkupojasta lähtien, miksi Paavalilla on viimeinen sana tässäkin asiassa.Sitten tuo kiduttaminen:onhan se kohtuutonta mistään asiasta.Ei se järkeen mene, ei millään.
Agnostikko4 kirjoitti:
Sanot että luterilainen kirkko on kumonnut lähes kaikki Jeesuksen opetukset.Olen samaa mieltä mutta väitän että niin on tehneet muutkin kirkot samoin kuin muut uskovat yhteisöt.He yleensä selittävät asian Paavalin käsityksellä että hyvillä teoilla ja maailman parantamisella ei pitkälle pötkitä.Olen ihmetellyt aina, pikkupojasta lähtien, miksi Paavalilla on viimeinen sana tässäkin asiassa.Sitten tuo kiduttaminen:onhan se kohtuutonta mistään asiasta.Ei se järkeen mene, ei millään.
Katolinen kirkko ei salli vieläkään avioero, kuten Jeesus vaati. Luterilaista kirkko ei Jeesuksen suoran opetuksen rikkominen haittaa....Mitenpä kaikkitietävä Jumala olisi voinut ottaa kaikki yksityiskohdat huomioon, kun vasta 2000 vuotta myöhemmin luterilaiset papit keksi oikean tavan :D
- 254
mave kirjoitti:
Mitenköhän tuossa maailma parantuu? Onko kohtuullinen tuomio tuosta asiasta ikuinen kiduttaminen....-Millaiseen Jeesukseen pitää uskoa?
Minä olen sen verran konservatiivinen että uskon sellaiseen Jeesukseen mitä Raamatussa sanotaan. Tosi Jumala ja tosi ihminen.
Jumalan minä näen rakastavana Isänä. Minusta Jumala on hyvä.
Joka haluaa nähdä Jumalan julmana, hänen olisi hyvä ottaa parempi selko sen alueen historiasta, ja siitä minkä vuoksi Jumala toimi niinkuin toimi.
Sanottava on, ettei sillä alueella ole vieläkään rauhallisempaa, Ihmisiä tapetaan lähes samalla tavalla kuin silloinkin. Olisi parempikin hyvä kysyä, että miksi sillä alueella on niin julmaa? Mikä sen saa aikaan? Eikä syyttää pelkästään Jumalaa.
Minusta Jeesus tulisi ottaa Jumalan ainoana poikana, joka tuli sovittamaan maailman synnin. Pelastamaan maailma pahan vallasta. - Agnostikko4
mave kirjoitti:
Katolinen kirkko ei salli vieläkään avioero, kuten Jeesus vaati. Luterilaista kirkko ei Jeesuksen suoran opetuksen rikkominen haittaa....Mitenpä kaikkitietävä Jumala olisi voinut ottaa kaikki yksityiskohdat huomioon, kun vasta 2000 vuotta myöhemmin luterilaiset papit keksi oikean tavan :D
No se on yksi eroava piirre mutta kyllä katolistenkin piirissä erotaan tai kärsitään sietämättömästä avioliitosta.Kirkosta huolimatta tai siitä johtuen.
- Miesten mies
254 kirjoitti:
-Millaiseen Jeesukseen pitää uskoa?
Minä olen sen verran konservatiivinen että uskon sellaiseen Jeesukseen mitä Raamatussa sanotaan. Tosi Jumala ja tosi ihminen.
Joka haluaa nähdä Jumalan julmana, hänen olisi hyvä ottaa parempi selko sen alueen historiasta, ja siitä minkä vuoksi Jumala toimi niinkuin toimi.
Sanottava on, ettei sillä alueella ole vieläkään rauhallisempaa, Ihmisiä tapetaan lähes samalla tavalla kuin silloinkin. Olisi parempikin hyvä kysyä, että miksi sillä alueella on niin julmaa? Mikä sen saa aikaan? Eikä syyttää pelkästään Jumalaa.
Minusta Jeesus tulisi ottaa Jumalan ainoana poikana, joka tuli sovittamaan maailman synnin. Pelastamaan maailma pahan vallasta."Minusta Jeesus tulisi ottaa Jumalan ainoana poikana"
Ja minä kun olen pitänyt itseäni myös Jumalan lapsena - ateistix
254 kirjoitti:
-Millaiseen Jeesukseen pitää uskoa?
Minusta Jeesus tulisi ottaa Jumalan ainoana poikana, joka tuli sovittamaan maailman synnin. Pelastamaan maailma pahan vallasta."254"
"Minusta Jeesus tulisi ottaa Jumalan ainoana poikana, joka tuli sovittamaan maailman synnin."
Miten niin jumalan poika? Tarina väittää pyhää henkeä jeesuksen isäksi.
- 18+6
Minun suorasukainen näkemykseni on, että kristinuskoon kiinteästi kuuluva hel'vettikäsitys on osoittautunut ongelmaksi liberaalikristityille, koska se ei sovi nykyajan ihmisoikeuskäsityksiin.
Kristinuskon raakuutta yritetään peitellä pehmentelemällä piinahelve'tti ikuiseksi eroksi Jumalasta.
Raamatun perusteella Jumala on psykopaatti, joka lupaa ihmisille ikuisen elämän vain sen perusteella, että nämä palvovat häntä itseään.Niitä rangaistaan ikuisella kidutuksella, jotka eivät usko.
En ihan ymmärrä, millainen rangaistus olisi joutua Jumala-psykopaatista eroon? Kertokaapa, te kristityt! - miesten mies
Miksi "kuunteleva_ kirkko" kiroilee otsikossaan?
Ateistien kysymyksissä – ei kaikkien, vain viheliäisimpien – on havaittavissa pyrkimys ensinnäkin saada uskovat myöntämään, että me uskomme helvettiin, vaikka emme voi pitää helvettiä oikeudenmukaisena. Kun tämä myöntö on saatu puserrettua irti, seuraavaksi meitä vaaditaan myöntämään, että olemme pahoja ihmisiä ja että pahuuden vaihtoehto on luopua uskosta.
Kaikenlaisia helvetin lievennyksiä ateistit vastustavat, koska lievennetyn kristinuskon vastustaminen on paitsi vaikeaa myös idioottimaista ja ahdasmielistä. Kristinuskon viholliset eivät halua olla ahdasmielisiä idiootteja, joten he tahtovat nähdä kristityt sellaisina. Tämä on kaikki politiikkaa ja psykologista sodankäyntiä. Kutsun tällaista toimintaa saatanalliseksi.
Enkä myöskään myönnä mitään. Päinvastoin syytän ateisteja pahuudesta, sillä tämä heidän toimintansa edustaa pahuuden puhtainta muotoa. Tämä syytös koskee edelleen vain niitä viheliäisimpiä tapauksia. Jos et tunnista itseäsi kahden ensimmäisen kappaleen sanoista, syytös ei koske sinua.
Lisäksi sanon, että kieroiluun on lupa vastata kieroilulla. Jeesus kehotti uskovia olemaan viattomia kuin kyyhkyset ja viisaita kuin käärmeet. Käärmeen viisaus on tuttua paratiisista. Kyyhkynen puolestaan on Pyhän Hengen vertauskuva. Olkoon viattomuus siis sitä, että avoimesti myönnämme viisautemme. Avoimuus nimittäin tarjoaa ihmisille mahdollisuuden ajatella itse. Ketään ei petetä.
Jos nyt tilanne täällä maailmassa on sellainen, että viaton oppi helvetistä estää ihmisiä tulemasta uskoon, on sovellettava viisautta. Viisaus on teologiaa. Käärmehän oli tunnetusti ensimmäinen teologi. Jos voidaan teologisesti oikeuttaa sellainen kristinuskon muoto, jonka voi omaksua ilman uskoa helvettiin, tämä on syytä tehdä, jos siten voidaan edistää evankeliumin asiaa. Usko on joka tapauksessa kontekstualisoitava. Niin on tehty aina. Tarvitaan vain viisautta.
Päämääränä on kantaa kristinusko tämän ajan yli. Ehkä nyt elämme aikaa, jolloin traditiota tulee välittää eteenpäin pohdiskelevana ja kyselevänä uskona. Sadan tai tuhannen vuoden päästä tilanne on luultavasti toinen.
Kaikenlaiset kauhistelut kirkon liberalisoitumisesta ja sen sellaisesta tulee nähdä oikeassa perspektiivissä. Me joudumme tietysti elämään ja kilvoittelemaan omassa ajassamme ja oman aikamme ehdoilla, mutta kirkon ja kristinuskon perspektiivi on ikuisuus. Ei tämä usko vain meitä varten maailmassa ole. Traditio on soihtu, joka täytyy siirtää sammumatta eteenpäin rankkasateessakin.
Kaikille ratkaisuille on kuitenkin löydettävä teologinen oikeutus. Yhteiskunnan tai poliittisen painostuksen edessä ei saa sortua teologisesti kestämättömiin ratkaisuihin. Jos tarve vaatii, on oltava valmis rikkomaan mitä tahansa valtion säätämää lakia, vaikka seurauksena olisi marttyyrikuolema. Paineen alla saa taipua, mutta ei katketa.
Tarvitaan viisaita ja viattomia kristittyjä, nyt ja kaikkina aikoina.Kirjoitin aiemmin tässä ketjussa, että kun Athanasiuksen (nimen oikeampi kirjoitusasu on kyllä ”Athanasios”, siis kreikkalaisittain -os-päätteellä) uskontunnustus on tulkittu parhain päin, Raamatun tekstejä voidaan tulkita miten huvittaa. Nyt löysin sattumalta mielenkiintoisen ja vieläpä uunituoreen bloggauksen: http://webtuaginta.blogspot.fi/2013/06/loputon-vai-lopullinen-rangaistus-onko.html
Kirjoittaja on aloitteleva teologi, joka on varovaisesti sitä mieltä, että ”raamatullisin helvettinäkemys on oppi, joka tunnetaan annihilationismina tai ehdollisena kuolemattomuutena”. Nopean lukaisun perusteella vaikuttaa siltä, että eksegeettiset perustelut ovat aika hyvät.
Mutta riittävätkö perustelut raamattufundamentalisteille? Voidaanko Raamatun sanaa ohittamatta avata kirkon ovet niillekin, jotka torjuvat ikuisen piinahelvetin? Lukekaa bloggaus ja vastatkaa, jos jaksatte.- hiljainen luottamus
Kiitos linkistä! Olen aiemmin jostain muualta lukenut samankaltaista pohdintaa liittyen esim. tuohon αἰώνιος (iankaikkinen) -sanan tulkintaan. Blogissa oli mielestäni hyviä perusteluja. Valitettavasti en itse hallitse alkukieliä.
Aihe koskettaa itseäni sikäli, että olen vuosia sitten menettänyt uskoni ja nyt viimeisen vuoden ajan olen pohtinut näitä asioita uudelleen ja ajatus piinahelvetistä ei istu siihen, millaisena Jumalan hahmotan ja haluan hahmottaa.
Tässä linkki toiseen blogiin, jossa asiaa myös pohditaan:
http://totuutta.wordpress.com/2011/10/15/piinahelvetti/ - 1 2 3 4
hiljainen luottamus kirjoitti:
Kiitos linkistä! Olen aiemmin jostain muualta lukenut samankaltaista pohdintaa liittyen esim. tuohon αἰώνιος (iankaikkinen) -sanan tulkintaan. Blogissa oli mielestäni hyviä perusteluja. Valitettavasti en itse hallitse alkukieliä.
Aihe koskettaa itseäni sikäli, että olen vuosia sitten menettänyt uskoni ja nyt viimeisen vuoden ajan olen pohtinut näitä asioita uudelleen ja ajatus piinahelvetistä ei istu siihen, millaisena Jumalan hahmotan ja haluan hahmottaa.
Tässä linkki toiseen blogiin, jossa asiaa myös pohditaan:
http://totuutta.wordpress.com/2011/10/15/piinahelvetti/Matteus 25:46 kerrotaan kahdenlaisesta tuomiosta, joissa molemmat ovat iankaikkisia ja sanotaan näin: " Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Vaatii jo aikamoista sanan vääntämistä jos tuosta saa otettua tuskan ja vaivan pois kärsimyksessä olevilta. - hiljainen luottamus
1 2 3 4 kirjoitti:
Matteus 25:46 kerrotaan kahdenlaisesta tuomiosta, joissa molemmat ovat iankaikkisia ja sanotaan näin: " Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Vaatii jo aikamoista sanan vääntämistä jos tuosta saa otettua tuskan ja vaivan pois kärsimyksessä olevilta.Kannattaa lukea tuo i-m:n linkittämä blogikirjoitus, jossa mm. kyseistä jaetta analysoidaan.
- evlu
Tämä tärkeä aihe. Hel-vetistä pitää puhua, koska sellainen on olemassa.
- näin on
Tämä on todella tärkeä aihe.
- siinäpä kysymys
hyvä kysymys19.6.2013 14:55-1 SULJE
No eipä tuo sinänsä yllätä, että Maarit noin ajattelee hänhän on pappi.
Sinänsä se, että lapsi kaipaisi jotain enkelitarinoita perusturvallisuuden syntymiseen on yhtä loogista kuin se, että lapsi joka ei ole koskaan kuullut joulupukista olisi jotenkin onnettomampi kuin hänestä kuulleet.
Eräs asia näissä keskusteluissa jaksaa aina ihmetyttää kun puhutaan tästä lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta. Katsottiin asiaa sitten miten hyvänsä niin yksi keskeisimpiä asioita kristinuskossa on tuo syntikäsite sekä kadotukseen joutuminen. Silti koskaan en ole kuullut vaikka kymmenen vuotiaan lapsen selittävän asioita kadotukseen joutumisesta. sensijaan enkelitarinoita riittää. Enkä tarkoita tällä tietenkään sitä, että viisivuotiaalle pitäisi paasata helvetin tuskista mutta eikö kymmenen vuotias ole jo oikeutettu tietämään perusturvastaan sen kolikon vähemmän kauniimmankin puolen? Etenkin kun ajatellaan, että tuota kymmentä vuotta voidaan pitää jonkinlaisena merkkipaaluna lapsen psykologisessa kehityksessä ja sitä seuraa heti perään murros-ikä jolloinka väistämättä lapsi alkaa eriytymään vanhemmistaan ja muodostamaan voimmakkaammin omaa identiteettiään ja mielipiteitään. Hei loistavaa keskustelua! Kiitos linkeistä blogeihin, olivat molemmat mielenkiintoisia löytöjä.
Ja sepä se kysymys tässä onkin: Mikä on kristinuskon keskeinen sanoma? Onko se "olet syntinen kurja ja joudut helvettiin, ellet heti käänny ja usko?" Ei Jeesus ainakaan niin opettanut. Jeesuksen sanoma oli "Jumalan valtakunta on jo lähellä". Bultmannin "autenttisen olemisen" nimitys on näistä lähempänä jälkimmäistä. Uskomme perustotuuksia on kaiveltu ja muokattu aikojen saatossa paljonkin.
Itse_murhaaja tuolla hyvin sanoittikin sitä, että tällainen uskonnon muuntautumiskyky loukkaa kovasti ateisteja. Kun totta on, että uskontoni nimissä on tehty paljon pahaa, mutta minä tai nykyluterilaisuus ole tehnyt sitä pahaa, joka tapahtui ennen. Jumala ei ole muuttunut, mutta ihmisten käsitys hänestä on. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Ja sitten taas niille, jotka nostivat esiin kysymyksen siitä, tekeekö ihmisyksilö kaikkensa, jotta ihmiset löytäisivat uskon: Minä ainakin teen niin paljon kuin pystyn. Olenhan valinnut ammattinikin sen mukaisesti. Kohtaan työssäni jatkuvasti ihmisiä, jotka ovat ns. lähetyskenttää, eli eivät usko Jeesukseen. Asian ydin onkin siinä, miten näitä ihmisiä lähestytyään. Oma uskoni on, että jokainen on autenttisin itsensä ja elää autenttisimman elämänsä Jeesuksen yhteydessä. Mutta miten minä voin edistää tätä asiaa? En ainakaan auktoriteettisellä ylhäältäpäin saarnaamisella. Koen, että suuri osa työstäni on ennakkoluulojen murentamista. Usko ei olekaan jotain irrallista, dogmaattista järkiaineistoa kaukana irrallaan tästä elämästä (tämä on monen aikuisen kokemus omalta rippikouluajaltaan), vaan se voi olla elävää ja dynaamista, syvästi merkityksellistä olemassaoloa. Koska pyhä, kolmiyhteinen Jumala on läsnä selittämättömällä, mutta todellisella tavalla.
Jesajan kirjassa todetaan, että Jumalan sana ei tyhjänä palaa. Vertaukset kylvämiseen ja maanviljelyyn ovat sydäntäni lähellä. Pyrin ihmisten kanssa ollessani sanoittamaan uskoa tavalla, jonka he ymmärtävät. Pyrin käyttämään Raamatun tekstiä ihmisille puhuessani. Pyrin olemaan kokonainen ihminen ollessani heidän kanssaan vuorovaikutuksessa, olemaan herkällä korvalla ihmisten kysymysten äärellä.
Ja miten tämä kaikki liittyy ihmetykseen helvetistä ja siitä, voiko hyvä Jumala tuomita luotunsa kidutushelvettiin? "Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin."
Sinikka-pappi- pistää miettimään
Aika ympäripyöreää ja anteeksi vain, vähän pullamössömäistä. Kyllähän totuus on kuitenkin se, että kristinuskon keskeisimpiä asioita ovat syntikäsite, helvetti ja myös armo mutta ei tuo viimeinen lakkauta noita kahta ensimmäistä.
Etsikää ennen kaikkea Jumalaa? Sitäkö ainoaa oikeaa koska muut uskontokunnan edustajat päätyvät helvettiin? - 93122
"Ja miten tämä kaikki liittyy ihmetykseen helvetistä ja siitä, voiko hyvä Jumala tuomita luotunsa kidutushelvettiin? "Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.""
Sinikka, sinä käännät puheen muualle ja katseesi kukkaniityille kun tästä asiasta pitäisi sanoa jotain selkeää. Ei tuo lopun lainaus vastaa helvetti-kysymykseen millään tavalla. Runoutta te kyllä suollatte, Raamattua lainaatte ja kielikuvat ovat toinen toistaan juhlallisempia, mutta kyllä kristinusko niisät riisuttuna pohjimmiltaan on juuri tuo, mitä alussa kauhistelit itsekin: "olet syntinen kurja ja joudut helvettiin, ellet heti käänny ja usko".
Rakastat Jumalaa, joka on rakentanut kidutushelvetin. Minä en usko häneen, ja vaikka uskoisn, rakastaa en voisi, koska kidutus on väärin. Ikuinen kidutus on ehdottomasti väärin. Ihminen, joka sen hyväksyy, on raakalainen. Anteeksi vain. Niin...Jeesus huomioitti tuollaiset uskovaiset, jotka pesee käsiänsä edellisten isäntien teoista...
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te rakennatte profeettojen haudoille muistomerkkejä, te koristelette vanhurskaiden hautakiviä 30 ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isiemme aikana, emme olisi heidän kanssaan tahranneet käsiämme profeettojen vereen.' 31 Näin te kuitenkin itse tunnustatte olevanne niiden jälkeläisiä, jotka murhasivat profeetat. 32 Jatkakaa toki isienne tapaan, kunnes mitta on täysi! 33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Miten te voisitte välttää kadotustuomion?
34 "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen. 35 Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille. 36 Totisesti: tämä sukupolvi joutuu vielä vastaamaan tästä kaikesta!
Jos te kannatte kristinuskon perinteitä mukananne, niin te kannatte myöskin viattomien ihmisten teurastamisen seuraukset. Ilman niitä teurastuksia, niin teidän uskonto olisi hyljätty jo aikaa sitten.
- adrs
Jeesus osoitti suurta rakkautta kertoessaan helvetin olemassaolosta. Rakkaudetonta olisi ollut kertomatta.
Hei 93122,
nyt kyllä tuntuu, että laitat sanoja suuhuni. Jos kerran et itse edes usko kristinuskon Jumalaan, miten tiedät minua paremmin, millainen hän on? Miksi et voi uskoa ja ymmärtää, että uskoni Jumalaan on vankka, mutta kaikki yksityiskohdat eivät ole kristallinkirkkaita? Ja jos onkin kidutushelvetti, on homman pointti edelleenkin se, että Jumala pelasti joka ikisen ihmisen siltä helvetiltä eikä tahdo että sinne kukaan joutuu? Ei se ole raakalaisjumala, vaan pelastava, rakastava Jumala.
Välillä koen kovin raskaaksi tämän kahden tulen välissä olemisen. Sekä toiset uskovat että ei-uskovat tuntuvat tietävän uskoni ja Vapahtajani paremmin kuin minä itse. Se, että hokee samoja vanhoja oppilauseita, ei selitä mitään kenellekään. Jos yrittää avata merkityksiä sanojen takana, tuomitaan harhaoppiseksi. Muilta uskovilta ymmärrän tämän paremmin, mutta aina yhtä hämmentävää on, kun joku itse itsensä kristinuskon ulkopuolelle sijoittava tuntuu tietävän kristittyä paremmin, mitä kristinusko on.
Sinikka-pappi- 93122
Anteeksi hyökkäävyyteni, ei ollut tarkoitus. Perustelen kirjoituksillani sitä, miksi itse pidän kristinuskoa jopa tuomittavana ja vahingollisena, mutta ymmärrän toki että vain yhtä puolta katsomalla siinä näkyy toki pehmeyttä ja turvaakin.
Minä olen ollut kristinuskossa sisällä ja tullut sieltä juuri siksi pois, etten missään olosuhteissa, mistään syystä hyväksy kidutusta, vielä vähemmän loputonta kidutusta. Sehän on kristinuskossa heille varattu, jotka eivät usko Jeesuksen pelastusvoimaan, näinollen minulle kanssa, koska olen luopunut uskosta. Eli vääjäämätön, toivoton päätepiste - pelkän mielipide-eron vuoksi.
Sanot, että kaikki yksityiskohdat eivät ole sinulle kristallinkirkkaita - se ei ole mielestäni sinusta kiinni vaan johtuu siitä, että kristinuskossa on valuvikoja. Eikä se, missä ihmisten selitetään viettävän ikuisuutensa, ole pelkkä yksityiskohta vaan aivan oleellinen perusasia. Jos lasket ihmiselämän maallisen keston pituuden verrattuna äärettömään, ikuisuuteen, huomaat, että mittakaava on musertava, käsittämätön. Ihminen rajallisine voimineen ja näköaloineen joutuu täten ratkaisemaan sumussa ja huonosti informoituna mittaamattoman suuren asian.
Nämä ovat asioita, jotka kristinuskossa koin järkyttäviksi ja epäoikeudenmukaisiksi. Protestoin sitä vastaan, että näin ahdistavaa uskontoa opetetaan ihmisille täytenä totena.
Jos haluat jatkaa keskustelua tästä, olisin kiinnostunut siitä, missä kohden esittämäni Jumala-luonnehdinta ei pidä yhtä sen kanssa, mihin sinä uskot. Raakalainen-sana sinuun viitaten oli minulta varmaan liikaa. En pidä sinua raakalaisena, anteeksi. Mutta mielestäni katseen kääntäminen muualle helv*ttitodellisuudesta on kuitenkin pään työntämistä pensaaseen.
Ihan niin kuin V. Saarinen on rakentanut kuntosalin naapuriimme, samoin sinun Jumalasi on rakentanut hel*tin tulen - näin Raamatussa sanotaan.
Minulle on helpotus olla uskomatta Jumalaan, minkäänlaiseen Jumalaan koska kidutuspaikan rakentaminen viittaa todella ikävään luonteeseen. Jos toinen puhuu pehmoisia, niin silloin täytyy toisen korjata. Joku vajaakuntoinen voi pitää sinun puheitasi tosina ja heidät meidän täytyy pelastaa. Sinä voit elää mikämikä-maassa huoleti ja me perustellaan miksi sinä olet väärässä. Sinä et perustele yhtään oppiasi vaan kerrot mutujasi. Onko tuo osoitus sinun Jumalan tuntemisesta, jos et osaa perustella väitteitäsi?
Jumala on raaka ja julma, jos hän kiduttaa ihmisiä ikuisesti yhden ajatuksen tähden. Toinen uskoo ja toinen ei. Luterilaisessa opissa ei ole kuin kaste lisäehtona ja senkin he on ottanut vapaaehtoisesti ikeekseen. Jäljelle jää ikuinen kidutus ajatuksen tähden, jolle ei ole olemassa edes perusteluita. Eikö Jumala vaadi mahtottomia, jos tuossa asiassa pitää olla prun naivi ja toisaalta pitäisi olla skarppina, että ei väärät profeetat eksytä?
Mikäli sinulla olisi jonkinlainen etulyöntiasema Jumalaan nähden ja puhuisit niin kuin asioiden pitäisi olla, niin perustelut olisivat hyvät väitteillesi. Se ei tee asiasta totta, jos sinä toivot jotakin. Jumala ei muutu sellaiseksi vaikka kuinka toivoisit. Sinun uskosi ei ole kuin toivomista..... Ja kyllä tiedän mikä kristinuskon tärkein oppi on. Rakasta Jumalaasi ja te ette sitä tee. Te vttuiletta Jumalalle, kun olette kääntäneet hänen opetuksensa päinvastaiseksi. EI se ole uskomista, jos pitää omaa Jumalaansa idioottina...
Kuka ihmiset pelastaa kristyiltä ellei ihmiset kristinuskon ulkopuolelta?
"Hänen ansiostaan pääsemme Jumalan luokse."
Voin siis huokaista helpotuksesta :)strange.cyborg, voit. Huokaista helpotuksesta. :) Jeesus rakensi sillan Jumalan luokse, ja se armo pitää.
Kiitos 93122, kun jatkoit keskustelua. Keskinäinen ymmärrys ja taju siitä, mitä toinen tarkoittaa sanoa, ei aina löydy helposti. Esittämäsi Jumalakuva siis tökkii minulla ainakin siinä kohtaa, että en ole lainkaan vakuuttunut siitä, millainen helvetti on tai mitä kadotus tarkoittaa meidän uskomme mukaan. Esim. nykyisessä katekismuksessamme ei taideta sanoa helvetistä mitään (en nyt tässä hetkessä ehdi lukea koko opusta läpi). Onpa minulla selvästi aika myös kaivaa tunnustuskirjat esiin ja kerrata, mitä niissä asiasta sanotaan.
Usein myös uskovien yhteisöissä vaaditaan tietynlaista elämää ja mitä kummallisimpia ulkoisia merkkejä siitä, että ihminen on "oikeasti" uskossa. Kuitenkin vain Jumala tietää ja tuntee sisimpämme, ja se myös riittää. Raamatussa puhutaan Jumalan tuntemisesta, joka syntyy Raamatun lukemisesta ja rukouksessa olemisesta. Uskon tulisi näkyä lempeytenä ja rakkautena muita ihmisiä kohtaan, ei pukeutumisessa, rukoilun muodoissa, tietynlaisissa puheenparsissa tai muissa ulkonaisissa seikoissa.
Pahan on saatava palkkansa ja sielunvihollinen on paha. Häntä varten Jumala on tehnyt kadotuksen, mikä on vain ja ainoastaan hyvää ja oikeudenmukaista. Nimenomaan se, että helvetti on olemassa, on osoitus Jumalan hyvyydestä ja oikeudenmukaisuudesta. Tässäkin ketjussa linkattiin blogiin, jossa analysoidaan UT:n helvettikuvia ja esimerkiksi "ikuinen tuli" ei vielä tarkoita, että siinä tulessa palaisi siihen joutunut ihminen ikuisesti. Se voi myös tarkoittaa, että se polttaa siihen joutuneen olemattomiin. Ei se kadotus totaalisena olemassaolon lakkaamisena alunperin kuolemattomaksi tarkoitetulle Jumalan kuvalle, ole niin kaukaa haettua.
Sinikka-pappi>>>Nimenomaan se, että hel'vetti on olemassa, on osoitus Jumalan hyvyydestä ja oikeudenmukaisuudesta.>Se [hel'vetti] voi myös tarkoittaa, että se polttaa siihen joutuneen olemattomiin.
- 93122
Sinikka, haluan vielä tähdentää että kun olen puhunut ikuisesta tulisesta hewlettistä Jumalan tekemänä kidutuspaikkana, kyseessä on käsite jota minä itse _en_ ole keksinyt, vaan olen sen ensinnäkin itse lukenut Raamatusta (ensimmäisen kerran 8-vuotiaana), sitten myös kuullut rippikoululeirillä ja koulun uskonnonopetuksessa. Lukuisissa yhteyksissä ja tilaisuuksissa sekä myös yksityisten uskovaisten ihmisten puheissa on myös tullut selväksi, että uskosta osaton kituu iankaikkisesti hewlettin tulessa.
Itse en ole sitä keksinyt, en olisi edes pystynyt keksimään mitään niin kamalaa kuin loputon kidutus.
Anteeksi että olen nyt vähän ankara. Mutta sinä itse olet viikko sitten aloittanut tämän ketjun kysellen mitä mieltä ihmiset ovat hewlettistä. Nyt alat sitten kaivaa tunnustuskirjoja esille ja kerrata, mitä siellä oikein sanottiinkaan. Minä saisin potkut jos omassa työssäni olisin perusasioista noin huonosti perillä. Kiva kuitenkin kuulla, jos sinun mielestäsi osoittaa Jumalan hyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta, että minuakin poltetaan siellä vain rajallinen aika eikä ikuisesti.
Sinikka, minä en halua hyökätä sinua vastaan henkilökohtaisesti, koska olet varmasti hyvä ihminen. Mutta sinä et ole ajatelut asiaa loppuun asti. Kristinusko vuotaa kuin seula, jos sitä tarkastelee kokonaisuutena. - se on edessä!
Samalla tavoin sinäkin Sinikka kuolet ja lakkaat olemasta.
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html#Parannus
XVII Kristuksen tuomiolle tulo
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden rangaistus on kerran saava loppunsa.
Ne tuomitsevat myös sellaiset, jotka nyt levittävät juutalaisia oppeja, joiden mukaan hurskaat tulevat saamaan herruuden maailmassa ennen kuolleiden ylösnousemusta, sen jälkeen kun jumalattomat on kaikkialla kukistettu.93122 kirjoitti:
Sinikka, haluan vielä tähdentää että kun olen puhunut ikuisesta tulisesta hewlettistä Jumalan tekemänä kidutuspaikkana, kyseessä on käsite jota minä itse _en_ ole keksinyt, vaan olen sen ensinnäkin itse lukenut Raamatusta (ensimmäisen kerran 8-vuotiaana), sitten myös kuullut rippikoululeirillä ja koulun uskonnonopetuksessa. Lukuisissa yhteyksissä ja tilaisuuksissa sekä myös yksityisten uskovaisten ihmisten puheissa on myös tullut selväksi, että uskosta osaton kituu iankaikkisesti hewlettin tulessa.
Itse en ole sitä keksinyt, en olisi edes pystynyt keksimään mitään niin kamalaa kuin loputon kidutus.
Anteeksi että olen nyt vähän ankara. Mutta sinä itse olet viikko sitten aloittanut tämän ketjun kysellen mitä mieltä ihmiset ovat hewlettistä. Nyt alat sitten kaivaa tunnustuskirjoja esille ja kerrata, mitä siellä oikein sanottiinkaan. Minä saisin potkut jos omassa työssäni olisin perusasioista noin huonosti perillä. Kiva kuitenkin kuulla, jos sinun mielestäsi osoittaa Jumalan hyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta, että minuakin poltetaan siellä vain rajallinen aika eikä ikuisesti.
Sinikka, minä en halua hyökätä sinua vastaan henkilökohtaisesti, koska olet varmasti hyvä ihminen. Mutta sinä et ole ajatelut asiaa loppuun asti. Kristinusko vuotaa kuin seula, jos sitä tarkastelee kokonaisuutena.Tuo on muuten mielenkiintoista. Meidän vika, että me pidämme Hlvettiä esillä. Koko idea piiinahelvetistä on lähtöisin kirkosta. Sitä tarinaa on opetettu lapsille ja sen tarinan tuntee kaikki keski-iässä olevat. Mikäli menisi kertomaan Sinikan ajatukset Hlvetistä tavalliselle ihmisille, niin hän hämmästyisi suunnattomasti. Varmasti aiheuttaisi eroja, jos arkkipiispa julistaisi Hlvetin Sinikan kuvailemaksi olotilaksi.
ja tunnustuskirjoissa kielletään opettamasta Hlvetin rajallisuudesta.- Yks vaan
93122 kirjoitti:
Sinikka, minä en halua hyökätä sinua vastaan henkilökohtaisesti, koska olet varmasti hyvä ihminen. Mutta sinä et ole ajatelut asiaa loppuun asti. Kristinusko vuotaa kuin seula, jos sitä tarkastelee kokonaisuutena."Lukuisissa yhteyksissä ja tilaisuuksissa sekä myös uskovaisten ihmisten puheissa on myös tullut selväksi, että uskosta osaton kituu iankaikkisesti hewlettin tulessa."
Luin jokin aika sitten lehdestä Helsingin luterilaisen ja ortodoksipiispan välisen keskustelun. Kumpikin oli sitä mieltä, että taivas merkitsisi sitä, että ollaan lähellä Jumalaa ja helvetti taas merkitsisi sitä, että ollaan kaukana Jumalasta. Kumpikaan ei puhunut mistään helvetin tulesta eikä ikuisesta kitumisesta. Voisiko joku sellainen, joka eläessään ei ole uskonut Jumalaan, kuitenkin haluta, että kuoltuaan joutuu lähelle Jumalaa, sitä en tiedä. Ehkäpä joku minua tuossa asiassa viisaampi voisi kertoa.
Uudessa Testamentissa ikuisen piinan järveä kutsutaan nimellä Gehenna ( eli helvetti ) Jerusalemin ulkopuolella olevan Ben- Hinnomin laakson mukaan. Sinne juutalaiset heittivät jätteitä ja teloitettujen rikollisten ruumiit. Vähitellen laakson nimeä ruvettiin käyttämään myös paikasta, jonne Jumala lähettää syntiset tuomiopäivänä. En tiedä, millainen Ben-Hinnomin laakso on nykypäivänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724098
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans563782Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa522334Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?432115Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik361895- 491819
- 971583
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?551573- 411507
- 511391