Olen ostamassa ensimmäistä purjevenettäni ja päätymässä FE83:een. Onko tietoa sen mahdollisista tyyppivioista ym. seikoista mihin pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota kun menee katsomaan venettä?
Jos on tietoa niin toivon pikaista vastausta, sillä huomenna tarkoitus mennä katsomaan yhtä venettä.
FE83 tyyppivikoja?
60
4556
Vastaukset
- 8
hidas ja huono purjehtimaan.
- keltanokka
OK, taas näitä... Tarkoitin kuitenkin teknisempiä juttuja tyyliin kölin ripustukset, peräsin tms.
- 45h6yu3
keltanokka kirjoitti:
OK, taas näitä... Tarkoitin kuitenkin teknisempiä juttuja tyyliin kölin ripustukset, peräsin tms.
monessa veneessä liian matalamasto, liian vähän purjealaa ja liian paljon massaa. Semmoista termia ei ole kuin ylirikaus, purjeita voi aina laittaa keliin sopivasti. Sen sijaan on olemassa termi alirikaus, purjealaa ei saa mitenkään kasvatettua vesillä keliin sopivaksi.
- ljugktgdgc
45h6yu3 kirjoitti:
monessa veneessä liian matalamasto, liian vähän purjealaa ja liian paljon massaa. Semmoista termia ei ole kuin ylirikaus, purjeita voi aina laittaa keliin sopivasti. Sen sijaan on olemassa termi alirikaus, purjealaa ei saa mitenkään kasvatettua vesillä keliin sopivaksi.
Nyt tarkkana!
Asiantuntija puhuu! - 21
ljugktgdgc kirjoitti:
Nyt tarkkana!
Asiantuntija puhuu!Asiantuntija on oikeassa. Purjeen määrää voi aina vähentää tai tehoa muutoin vähentää. Mutta miten lisäät purjetta heikkotuulisena kesänä?
- 83
Tuolta löytyy aika paljon tietoa veneestä. Rekisteröityneelle sitten enemmänkin. Ja vastoin ensimmäisenä vastanneen trolliluulottelua, kulkee FE kokoisekseen erinomaisesti, kun purjehdusvarustus on kunnossa ja miehistö iskussa.
http://www.fe83.org/- 10
kulkee FE kokoisekseen erinomaisesti, kun purjehdusvarustus on kunnossa ja miehistö iskussa.
Hienoa, että kirjoitit valmiiksi varauman väitteeseesi Voit nyt vastata sitä käyttämällä kysymyseeni:
mistä johtuen en ole koskaan nähnyt hyvin kulkevaa ferrobetonia (FE83:n yleinen kutsumanimi, toinen on Suomenlahden hitain) - tietysti!
10 kirjoitti:
kulkee FE kokoisekseen erinomaisesti, kun purjehdusvarustus on kunnossa ja miehistö iskussa.
Hienoa, että kirjoitit valmiiksi varauman väitteeseesi Voit nyt vastata sitä käyttämällä kysymyseeni:
mistä johtuen en ole koskaan nähnyt hyvin kulkevaa ferrobetonia (FE83:n yleinen kutsumanimi, toinen on Suomenlahden hitain)> mistä johtuen en ole koskaan nähnyt hyvin kulkevaa FE83:sta
No kun et ole vielä päässyt merelle. Siksi! Ei niitä rannalla näe. - 26
tietysti! kirjoitti:
> mistä johtuen en ole koskaan nähnyt hyvin kulkevaa FE83:sta
No kun et ole vielä päässyt merelle. Siksi! Ei niitä rannalla näe.Ei niitä merelläkään näy, nimittäin hyvin kulkevaa Suomelahden hitainta
- Fakta hommaa
26 kirjoitti:
Ei niitä merelläkään näy, nimittäin hyvin kulkevaa Suomelahden hitainta
Esimerkiksi ote vuoden 2006 Volvo Offshore weekin (avomeri sm) tuloslistasta:
Avomeripurjehduksen Suomen Mestarit 2006:
IMS1 - Blue Nights - Swan 45 - Tea Ekengren-Sauren
IMS2 - Zoe - X-362 Sport - Markku Helve
IMS3 - Charlotta - FE83 - Harald Hannelius - 30
Fakta hommaa kirjoitti:
Esimerkiksi ote vuoden 2006 Volvo Offshore weekin (avomeri sm) tuloslistasta:
Avomeripurjehduksen Suomen Mestarit 2006:
IMS1 - Blue Nights - Swan 45 - Tea Ekengren-Sauren
IMS2 - Zoe - X-362 Sport - Markku Helve
IMS3 - Charlotta - FE83 - Harald Hanneliuspurjehdittu aika FE83:lla on kyllä ollut erittäin hidas. Veneen menestys kisoissa ehkäpä johtuu tasoitussäännöstä eikä veneen nopeudesta. Kisan alussa muut häviävät horisonttiin ja FE83 ajelee jonon viimeisenä ja voittaa järjettömän tasoitussäännön johdosta
- Trasholder
30 kirjoitti:
purjehdittu aika FE83:lla on kyllä ollut erittäin hidas. Veneen menestys kisoissa ehkäpä johtuu tasoitussäännöstä eikä veneen nopeudesta. Kisan alussa muut häviävät horisonttiin ja FE83 ajelee jonon viimeisenä ja voittaa järjettömän tasoitussäännön johdosta
Sitä varten tasoitussäännöt ovat. Tasoittaa koko ja pinta-ala eroja. On naurettavaa verrata vanhaa 8,30 pitkää venettä suoraan nykyaikaiseen ja isompaan raaseriin.
- tarkemmin?
30 kirjoitti:
purjehdittu aika FE83:lla on kyllä ollut erittäin hidas. Veneen menestys kisoissa ehkäpä johtuu tasoitussäännöstä eikä veneen nopeudesta. Kisan alussa muut häviävät horisonttiin ja FE83 ajelee jonon viimeisenä ja voittaa järjettömän tasoitussäännön johdosta
Sanopas, mikä tekee IMS-tasoitussäännöstä järjettömän? Varmaa tietysti on, että yhdeksänmetrisetkin menevät kovempaa kuin 8,3-metriset. Paitsi vnhemmat yhdeksänmetriset, jotka kulkevat samoja nopeuksia. Kyllä tästä on aivan omakohtaista kokemusta sieltä isomaan veneen pinnasta tarkasteltuna.
- 19
tarkemmin? kirjoitti:
Sanopas, mikä tekee IMS-tasoitussäännöstä järjettömän? Varmaa tietysti on, että yhdeksänmetrisetkin menevät kovempaa kuin 8,3-metriset. Paitsi vnhemmat yhdeksänmetriset, jotka kulkevat samoja nopeuksia. Kyllä tästä on aivan omakohtaista kokemusta sieltä isomaan veneen pinnasta tarkasteltuna.
Eli ole sitä mieltä, että FE:llä pysyisi yhdeksän metrisen veneen vauhdissa? Jos näin joskus olisi, niin kylläpä olisi huonosti purjehdittu yhdeksän metrinen vene. Toivoisin hiukan realismia oman veneluokan kehumiseen
- omaansa?
19 kirjoitti:
Eli ole sitä mieltä, että FE:llä pysyisi yhdeksän metrisen veneen vauhdissa? Jos näin joskus olisi, niin kylläpä olisi huonosti purjehdittu yhdeksän metrinen vene. Toivoisin hiukan realismia oman veneluokan kehumiseen
Ymmärsitkö nyt lukemasi? Puhe oli vanhanpuoleisesta yhdeksänmetrisestä. Se olisi voinut olla Ohlson, Antilla tai niin kuin omassa tapauksessani, vähemmän tunnettu mainittujen aikakaudelta. Sitä realismia on sanoa, että oma vene ei LYS-taulukossa ole jonkun törpön ansiosta saanut paljon ansaitsemaansa pienempää LYS-lukua tai että naapurille olisi käynyt päinvastoin. Toki tiesin silloinkin, että tuulen moinatessa 5 m/s pintaan, näytämme heille reilusti peräpeiliä, mikä näkyi tietysti pienenä erona LYSissäkin. FE:tä en ole koskaan omistanut, enkä edes harkinnut hankkimista. Se oli aikansa halpisvene, osin alalle uutena tulleiden myyjän rahoitusjärjestelmien takia.
- Feneilijä
No jaa,
Varsinaisesti tyyppivikoja... Ehkä enemmän kyse on sen ajan suunnittelusta ja lasikuitutyöstä. Peräsimen kosteus voisi olla yksi, mutta toisaalta olen valmis väittämään että sama koskee kaikkia (tuon ajan ja tuon hintaluokan) veneitä.
Enemmän ehkä katsoisin veneyksilön kuntoa tärkeysjärjestyksessä:
- purjeet
- moottorin ikä (liki 30 vuotias merivesijäähdytteinen moottori lupaa kallista/työlästä tulevaa remonttia/uusimista)
- onko vene käynyt kivillä
- pintojen kunto
- seisovan ja juoksevan rikin kunto
Vastoin yleistä luuloa vanhoille varusteille ei kannata hirveästi laskea arvoa. Esimerkiksi 20 vuotta vanha lämmitinlaite on tavan takaa moniongelmainen riesa, joten sen arvon voi laskea nollaksi.
Nämä nyt ei millään tavalla ole FE-83-spsesifisiä juttuja.
Niin tai näin, olet tekemässä hyvää valintaa. Nettiveneen perusteella hintahaarukka halvimman ja kalleimman välillä näyttää olevan prosentuaalisesti katsoen melko suuri. - topfielt
Vain peräsin on muutamasta pudonnut, muuten ok.
- exfeneilijä
Minullakin eka vene oli FE83. Olin hankintaani tyytyväinen, vaikka ehdin purjehtia sillä vain neljä kautta - sitten vaihdettiin perheen kasvamisen myötä isompaan.
Ihan puppua on puheet siitä, että vene olisi hidas! FE on hieman jollamainen, eikä taatusti jää jälkeen uudemmista asuntovaunuista, puhumattakaan vanhemmista uppotukeista. Se, joka väittää venettä hitaaksi, ei selvästikään tiedä purjehtimisesta juuri mitään. Katselepa vaikka verkkosivuilla julkaistuja kisojen tuloksia! Mikä muu yksittäinen vanha vene olisi yhtä paljon edustettuna, ja yhtä hyvin menestynyt?
Itse en varsinaisia tyyppivikoja löytänyt. Peräsin oli kunnossa, sisätilat olivat tuossa yksilössä erinomaisesti ylläpidetyt, runko oli virheetön. Moottori oli alkuperäinen, mutta en päätynyt vaihtamiseen (vaikka kyseessä oli vm. -82 Yanmar merivesijäähdytyksellä). On kuulemma käytössä yhä. Purjeet olivat lähes kaksikymmentä vuotta vanhat, mutta toimivat. Juoksevan rikin uusin kokonaan. Sähköjärjestelmää päivitin. Salongin pöydän saranat vaihdoin. Siinä se. Nelihenkinen perhe purjehti neljä kesää ilman ongelmia, Ahvenanmaa tuli kierrettyä joka kesä, Tukholmassa ja Sandhamnissa käytyä. Kolme seuran kisaa käytiin, ilman sen suurempaa kokemusta. Oli aika hauska huomata, että taakse jäi isompia ja uudempia veneitä, vaikka kärikisijoille ei koskaan päästy.
Eli ongelmakohdat eivät juuri venetyyppiin liity, vaan lähinnä ns. kuluviin osiin: moottori, purjeet ja köysistö. Veneessäni oli akseliveto ja huomasin, että tapaamani vetolaiteversiot olivat jonkin verran hiljaisempia.
Feneen ulkonäkö ei kaikkia miellytä, mutta tämän asian olet varmasti jo itsekin huomannut.
Hyviä purjehduksia Feneellä! Ja kannattaa rekisteröityä FE83.org:iin - siellä keskustelu on järkevää :)- 5
Vai Ferrobetoni jollamainen - kaikkea sitä saakin lukea- eikä jää jälkeen vanhemmista uppotukeista. Ota hyvä mies FE lasit päästäsi ja katso maailmaa objektiivisesti: Suomenlahden hitain on vanha uppotukki!
- keltanokka
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Tästä on todella hyötyä.
Mitä mieltä olette Muotti-Matin jatkoperästä, jollaisia näkee joissakin asennettuna? Kannattaako sellaisen päälle kovasti laskea arvoa jos on valitsemassa kahden väliltä, joissa toisessa on ja toisessa ei? Mitä sellainen jatkoperä mahtaa maksaa ja onko iso työ laittaa itse? (ruuvit sikaflex vai miten?) - aurinkolasit
5 kirjoitti:
Vai Ferrobetoni jollamainen - kaikkea sitä saakin lukea- eikä jää jälkeen vanhemmista uppotukeista. Ota hyvä mies FE lasit päästäsi ja katso maailmaa objektiivisesti: Suomenlahden hitain on vanha uppotukki!
FE-lasit lähti päästä jo 12 vuotta sitten, jolloin myin veneen. Kirjoituksestasi päätellen et ole koskaan ollut missään tekemisissä FE:n kanssa. Oletko joskus nähnyt sellaisen?
Itselläni on kokemusta vain Pyytinkarin kisoista, mutta varsin hyvin siellä on Feneellä pärjätty. Kerro vain, mikä uppotukki itselläsi on, niin minä voin kertoa, missä kisoissa FE on sen voittanut :) - Hämeen hitain
5 kirjoitti:
Vai Ferrobetoni jollamainen - kaikkea sitä saakin lukea- eikä jää jälkeen vanhemmista uppotukeista. Ota hyvä mies FE lasit päästäsi ja katso maailmaa objektiivisesti: Suomenlahden hitain on vanha uppotukki!
Voit katsoa esim. VSR:n tuloslistoista, mikä on Suomenlahden hitain. Osaatko?
- 12+16
5 kirjoitti:
Vai Ferrobetoni jollamainen - kaikkea sitä saakin lukea- eikä jää jälkeen vanhemmista uppotukeista. Ota hyvä mies FE lasit päästäsi ja katso maailmaa objektiivisesti: Suomenlahden hitain on vanha uppotukki!
Eihän tuo FE83 mikään raketti ole, jos ei nyt ihan uppotukkikaan. Tuoreissa HTR:n tuloksissa on joku FE. Jälkijoukossahan nuo ovat kokonaisajoissa, mutta taakse ovat jääneet esim. 44- ja 33- jalkaiset Bavariat.
- 36
12+16 kirjoitti:
Eihän tuo FE83 mikään raketti ole, jos ei nyt ihan uppotukkikaan. Tuoreissa HTR:n tuloksissa on joku FE. Jälkijoukossahan nuo ovat kokonaisajoissa, mutta taakse ovat jääneet esim. 44- ja 33- jalkaiset Bavariat.
Todellako? Ainut FE83, jonka löysin tuloksista, ei koskaan tullut maaliin. Kisaan osallistuneet Bavariat pärjäsivät ihan kohtuullisesti, yleensä luokkansa puolivälissä tai hiukan paremmin yhtä epäonnistumista lukuun ottamatta.
- Asiaa..
12+16 kirjoitti:
Eihän tuo FE83 mikään raketti ole, jos ei nyt ihan uppotukkikaan. Tuoreissa HTR:n tuloksissa on joku FE. Jälkijoukossahan nuo ovat kokonaisajoissa, mutta taakse ovat jääneet esim. 44- ja 33- jalkaiset Bavariat.
Tuloksista poimittu:
Maalissa Tyyppi
3:21:19 Bavaria 44 AC
3:25:04 Bavaria 36 Holiday
3:25:44 Bavaria 37
3:32:11 Bavaria 37
3:57:30 Bavaria 39 Cruiser
4:00:22 Finn Express 83
5:01:50 Bavaria 37
5:24:58 SCP Bavaria 44 Cruiser
--:--:-- DNF Finn Express 83 - mielipde...
keltanokka kirjoitti:
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Tästä on todella hyötyä.
Mitä mieltä olette Muotti-Matin jatkoperästä, jollaisia näkee joissakin asennettuna? Kannattaako sellaisen päälle kovasti laskea arvoa jos on valitsemassa kahden väliltä, joissa toisessa on ja toisessa ei? Mitä sellainen jatkoperä mahtaa maksaa ja onko iso työ laittaa itse? (ruuvit sikaflex vai miten?)Tiettyä iloa jatkoperästä on. Tuskin jatkoperien alkuperäinen ajatus vesilinjan pidentäjänä ja vauhdin kasvattajana toimii ollenkaan, mutta mukavan uimatason siitä saa. Lapset siitä siis ehkä hyvinkin pitävät. Jos sellaista ei veneessä ennestään ole, en itse sitä vaivautuisi asentamaan. Lisäarvon voit siis määritellä sille itse käyttötarkoituksesi mukaan.
- olet saanut?
5 kirjoitti:
Vai Ferrobetoni jollamainen - kaikkea sitä saakin lukea- eikä jää jälkeen vanhemmista uppotukeista. Ota hyvä mies FE lasit päästäsi ja katso maailmaa objektiivisesti: Suomenlahden hitain on vanha uppotukki!
On tainnut tämä ferrobetonimies joskus tullut joskus pahasti piestyksi jossain kisassa, muuten on vaikea ymmärtää moista katkeruutta. Ainoastaan tuossa jollamaisuuskohdassa on totuutta, jollamaiseksi FE:tä voi sanoa vain henkilö, jolla ei jollakokemusta ole. Kevyissä säissä FE ei mikään raketti ole, mutta aivan hyvin LYS-lukunsa mukaan purjehtii keskimäärin. Jos sillä ei potentiaalia olisi, ei kukaan olisi lähtenyt sellaisesta vakavasti otettavaa kilpavenettäkään tekemään. Ja lisäksi todella hyvin todistettavasti on kisoissa pärjätty. Saa väittää mielipiteenä mitä hyvänsä, mutta kilpailutulokset ovat ainoa todistusarvoinen mittapuu.
Minulla ei sitten ole koskaan ollut FE:tä ollut, eikä asiaa tarvitse katsella muilla värittömillä lukulaseilla. - 4+7
36 kirjoitti:
Todellako? Ainut FE83, jonka löysin tuloksista, ei koskaan tullut maaliin. Kisaan osallistuneet Bavariat pärjäsivät ihan kohtuullisesti, yleensä luokkansa puolivälissä tai hiukan paremmin yhtä epäonnistumista lukuun ottamatta.
... otitko myös selvää, miksi tuo kyseinen FE ei tullut maaliin?
Ja miksi esim. vesilinjaltaan toistakymmentä jalkaa pidempi Bavaria hävisi pikkuskandille?
Jotain tolkkua... - 20+20
olet saanut? kirjoitti:
On tainnut tämä ferrobetonimies joskus tullut joskus pahasti piestyksi jossain kisassa, muuten on vaikea ymmärtää moista katkeruutta. Ainoastaan tuossa jollamaisuuskohdassa on totuutta, jollamaiseksi FE:tä voi sanoa vain henkilö, jolla ei jollakokemusta ole. Kevyissä säissä FE ei mikään raketti ole, mutta aivan hyvin LYS-lukunsa mukaan purjehtii keskimäärin. Jos sillä ei potentiaalia olisi, ei kukaan olisi lähtenyt sellaisesta vakavasti otettavaa kilpavenettäkään tekemään. Ja lisäksi todella hyvin todistettavasti on kisoissa pärjätty. Saa väittää mielipiteenä mitä hyvänsä, mutta kilpailutulokset ovat ainoa todistusarvoinen mittapuu.
Minulla ei sitten ole koskaan ollut FE:tä ollut, eikä asiaa tarvitse katsella muilla värittömillä lukulaseilla.Ei tuolla ferropetonimiähellä koskaan mitään venettä ole ollut. Kunhan pieksee suutaan...
Mitä tarkoitat jollamaisuudella? Itse vertaan jollamaista venettä sellaiseen, joka muistuttaa pitkäkölistä venettä (= kulkee kuin juna, ei kääntyile puuskissa, on hankala ahtaissa satamissa jne.). Kyllähän FE kääntyy "kolikon päällä". Vene myös vastaa puuskiin ärhäkästi, eli niihin voi reagoida aika nopeasti. Nykyisellä veneelläni (41") ei tuollaista voi enää kokea. Sitä tarkoitin jollamaisuudella.
En siis tarkoittanut sitä, että venettä voi vakauttaa istumalla sitloodan toiselle puolelle :) - pölö!
36 kirjoitti:
Todellako? Ainut FE83, jonka löysin tuloksista, ei koskaan tullut maaliin. Kisaan osallistuneet Bavariat pärjäsivät ihan kohtuullisesti, yleensä luokkansa puolivälissä tai hiukan paremmin yhtä epäonnistumista lukuun ottamatta.
...tarkemmin!
- 3kesää
mielipde... kirjoitti:
Tiettyä iloa jatkoperästä on. Tuskin jatkoperien alkuperäinen ajatus vesilinjan pidentäjänä ja vauhdin kasvattajana toimii ollenkaan, mutta mukavan uimatason siitä saa. Lapset siitä siis ehkä hyvinkin pitävät. Jos sellaista ei veneessä ennestään ole, en itse sitä vaivautuisi asentamaan. Lisäarvon voit siis määritellä sille itse käyttötarkoituksesi mukaan.
juttu jos on lapsia. Siitä pääsee hyvin uimaan, siitä voi kalastella, kujettaa koiraa ja nostaa helposti ankkuria. Minusta Fe:n käyttökelpoisuus nousee huomattavasti jatkoperällä. Ompa tullut kuljetettua jatkoperässä jopa lastenvaunuja FE:llä ja koirat rakastivat lötkötellä siinä. Myös savista ankkuria ei tarvitse nostaa istumalaatikkoon vaan sen voi nostaa jatkoperään..
- Joakim_
FE:n LYS-luku on 1,07. Sillä pärjää erinomaisesti LYS-kisoissa, jos tuulta on yli 5 m/s. Keveymmässä on vaikeampaa.
FE on aika tyypillinen 80-luvun alun ~8 m vene, kuten myös Maxi Fenix, Maxi Magic jne. Jo 80-luvulla oli merkittävästi nopeampia kutakuinkin samankokoisia, kuten Inferno 26/28/29, First 28 ja Guyline 822, sekä tietysti selkeästi sporttisemmin sisustetut J/24, Albin Express, X-79 ja Maxi Racer. Selkein nopeusero on kevyellä tuulella johtuen FE:n varsin matalasta takilasta ja pienestä spinnusta.
Nykyään tuon kokoisen C/R-veneen LYS-luku on jo 1,15:n paikkeille, kuten Tempo, FG 28e jne.
Nopeus on siis suhteellista ja en pitäisi nykypäivänä FE83:sta nopeana veneenä. - keltanokka
3kesää kirjoitti:
juttu jos on lapsia. Siitä pääsee hyvin uimaan, siitä voi kalastella, kujettaa koiraa ja nostaa helposti ankkuria. Minusta Fe:n käyttökelpoisuus nousee huomattavasti jatkoperällä. Ompa tullut kuljetettua jatkoperässä jopa lastenvaunuja FE:llä ja koirat rakastivat lötkötellä siinä. Myös savista ankkuria ei tarvitse nostaa istumalaatikkoon vaan sen voi nostaa jatkoperään..
muistatko mitä maksoi ja oliko hankala laittaa?
- infernaalinen
Joakim_ kirjoitti:
FE:n LYS-luku on 1,07. Sillä pärjää erinomaisesti LYS-kisoissa, jos tuulta on yli 5 m/s. Keveymmässä on vaikeampaa.
FE on aika tyypillinen 80-luvun alun ~8 m vene, kuten myös Maxi Fenix, Maxi Magic jne. Jo 80-luvulla oli merkittävästi nopeampia kutakuinkin samankokoisia, kuten Inferno 26/28/29, First 28 ja Guyline 822, sekä tietysti selkeästi sporttisemmin sisustetut J/24, Albin Express, X-79 ja Maxi Racer. Selkein nopeusero on kevyellä tuulella johtuen FE:n varsin matalasta takilasta ja pienestä spinnusta.
Nykyään tuon kokoisen C/R-veneen LYS-luku on jo 1,15:n paikkeille, kuten Tempo, FG 28e jne.
Nopeus on siis suhteellista ja en pitäisi nykypäivänä FE83:sta nopeana veneenä.Heetkinen. Muusta en tiedä, mutta sekä Inferno 28:n että FE83:n omistaneena olen kyllä eri mieltä siitä, että Inferno 28 olisi nopeampi. Kaksysi on aivan toinen vene, ja varmasti nopeampi, mutta kakskasi on itse asiassa tehty enemmänkin kruiseriksi. Sitä paitsi I28 on merkittävästi isomman veneen oloinen, kuin FE83, vaikka kokoeroa ei taida olla pariakymmentä senttiä enempää. FE:n jälkeen hankkimani Inferno 28 tuntui melko hitaalta, ja kun siitä siirryin Infeno 31:een, tuntui taas siltä, että purjeillakin pääsee :)
- feneilijä
Joakim_ kirjoitti:
FE:n LYS-luku on 1,07. Sillä pärjää erinomaisesti LYS-kisoissa, jos tuulta on yli 5 m/s. Keveymmässä on vaikeampaa.
FE on aika tyypillinen 80-luvun alun ~8 m vene, kuten myös Maxi Fenix, Maxi Magic jne. Jo 80-luvulla oli merkittävästi nopeampia kutakuinkin samankokoisia, kuten Inferno 26/28/29, First 28 ja Guyline 822, sekä tietysti selkeästi sporttisemmin sisustetut J/24, Albin Express, X-79 ja Maxi Racer. Selkein nopeusero on kevyellä tuulella johtuen FE:n varsin matalasta takilasta ja pienestä spinnusta.
Nykyään tuon kokoisen C/R-veneen LYS-luku on jo 1,15:n paikkeille, kuten Tempo, FG 28e jne.
Nopeus on siis suhteellista ja en pitäisi nykypäivänä FE83:sta nopeana veneenä.Vastaan omalta osaltani, että FE 83 on loistava aloittelijavene. Hintaluokaltaan ok ensimmäiseksi veneeksi, löytyy kuitenkin puhtia vähän haasteellisempaankin purjehdukseen kun sen aika tulee. Yksi parhaista puolista on tuo FE83 nettiyhteisö, josta saa apua ja tietotaitoa aina kun sitä tarvitsee. Samaa ei voi monesta muusta venemallista sanoa.
Itselleni nopeus on ihan toissijainen juttu. Enemmän merkitsee käytännölisyys, edullisuus, luotettavuus sekä se, että ongelmien ilmaantuessa tiedän mistä etsiä (ja saada apua). Ja kyllä, rannasta löytyy Fene, joten olen puolueellinen. Kertaakaan en ole kuitenkaan ostostani joutunut katumaan. Ehkä sekin jo kertoo jotain. - Joakim_
infernaalinen kirjoitti:
Heetkinen. Muusta en tiedä, mutta sekä Inferno 28:n että FE83:n omistaneena olen kyllä eri mieltä siitä, että Inferno 28 olisi nopeampi. Kaksysi on aivan toinen vene, ja varmasti nopeampi, mutta kakskasi on itse asiassa tehty enemmänkin kruiseriksi. Sitä paitsi I28 on merkittävästi isomman veneen oloinen, kuin FE83, vaikka kokoeroa ei taida olla pariakymmentä senttiä enempää. FE:n jälkeen hankkimani Inferno 28 tuntui melko hitaalta, ja kun siitä siirryin Infeno 31:een, tuntui taas siltä, että purjeillakin pääsee :)
Kyllähän Inferno 28 on huomattavasti nopeampi kuin FE, erityisesti kevyellä kelillä, joka on Infernon vahvuus ja FEn heikkous. LYS-luvut 1,07 ja 1,12. Molemmilla pärjää LYSissä, jos osaa.
Inferno 28 on aika ylirikattu, joten ei ihan helpoimpia veneitä saada kulkemaan, kun tuulee. - 3kesää
keltanokka kirjoitti:
muistatko mitä maksoi ja oliko hankala laittaa?
ei ole tietoa hinnasta mutta jos oikein musitan se oli markka-aikaan noin 8000-9000mk pelkkä jatkoperä. Itse jos taso muuten veneissä sama valikoisin ehdottomasti jatkoperällisen ja maksaisin siitä jotain sillä se on oikeasti kiva olla olemassa. Siinä on sivuilla pienet penkit jossa voi pikkuiset vaikka pilkillä onkia, vetää perässä venettä, ankkoja yms..
tyyppivikana melkein kaikissa joita katsoin oli että etuluukku vuosi.. Itse suosittelen ihan lämpimästi perheelle sillä tilaa mukavasti.
- fefefe
Tuliko kauppoja?
Tyyppivikoja tässä ketjussa ei juuri ole löydetty, vaan kinastelua siitä mikä on hidas ja mikä nopea. Aika tarpeetonta.
Yksi "tyyppivika" voisi olla ehkä se, että sisäpuolen lujitemuovipintojen verhoilu on liimattu hieman kutistuvasta materiaalista ja lähtee repsottamaan monin paikoin. Jos se on edellisten omistajien hyvin korjaama niin selviätpähän yhdestä varsin paljon päänvaivaa aiheuttavasta korjauskohteesta.- 19
Tuo verhoilujuttu: saako sitä korjattua muuten kuin uusimalla verhoilun, ts. saako esiin repsottavan reunan jotenkin "venytettyä" piiloon? Itselläni ei FE:ta, mutta parissa kohtaa repsotusta veneessä...
- fefefe
19 kirjoitti:
Tuo verhoilujuttu: saako sitä korjattua muuten kuin uusimalla verhoilun, ts. saako esiin repsottavan reunan jotenkin "venytettyä" piiloon? Itselläni ei FE:ta, mutta parissa kohtaa repsotusta veneessä...
Tuossa on asiaa ainakin käsitelty: http://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtopic.php?t=48
Siitä llöytyy linkki FE83.orgiin.
H-venepalstalla mainitttiin "injektioruisku ja kontaktiliima". Tuota en ole vielä kokeillut, mutta itse vedin FE741:ssä repsottavia kohtia varovasti auki ja sivelin kontaktiliimaa pensselillä. Kokeilin venytystä kuumailmapuhaltimella, mutta verhoilu kärsii jo ennen kuin venyy. Harkitsen avointen kohtien listoitusta.
- arvuuttelija
Moi.
Hyvää valintaa olet tekemässä.
Itselläni on ollut FE ensimmäisenä omana veneenä ja olen ollut tyytyväinen.
"Tyyppivikoihin" lisäisin FE:n tapauksessa vielä kölisauman kunnon, johon tosin löytyy lääkkeet - siihenkin Fe83.org. Itse laitettiin kölisauma kuntoon heti kun vene ostettiin, ei ole sen jälkeen tarvinnut korjailla.
Tuosta nopeusväittelystä vielä sen verran, että eihän sitä FE:tä rakennettu raketiksi. Kuitenkin purjehtii hyvin, on helppo käsitellä ja käyttäytyminen on loogista.
Niille joiden mielestä FE on hidas jne: Nimetkää yksi vene joka on suunnilleen samanikäinen, yhtä iso, suunnilleen samanhintainen ja yhtä asuttava kuin FE - mutta nopeampi?- A_NÖF
Oisko NF mitään...
- arvuuttelija
A_NÖF kirjoitti:
Oisko NF mitään...
no onhan se nöffi pitempi...
- 20+11
Inferno 29. On toki puoli metriä pidempi, mutta vain noin 10 % kalliimpi ja ehdottomasti paljon nopeampi.
Täsmälleen saman mittaisia veneitä ei tuossa ikäluokassa ole montaa, esim. Maxi Fenix ja ne ovat kaikki aika lailla samanvauhtisia. - arvuuttelija
20+11 kirjoitti:
Inferno 29. On toki puoli metriä pidempi, mutta vain noin 10 % kalliimpi ja ehdottomasti paljon nopeampi.
Täsmälleen saman mittaisia veneitä ei tuossa ikäluokassa ole montaa, esim. Maxi Fenix ja ne ovat kaikki aika lailla samanvauhtisia.taitaa olla inferno 29 nopeampi ainkin kevyessä kelissä ja onhan sillä pituuttakin tosiaan enemmän.
Kysymyksen tarkoitus oli vain kritiikin esittäjille osoittaa että purjeveneistä puhuttaessa nopeus on kovin suhteellista.
Mielestäni FE on nopea, ketterä ja asuttava vene verrattuna sen hintaan. Tunnetusti myös kestävä ja turvallinen. - cdd23536gfbg
arvuuttelija kirjoitti:
taitaa olla inferno 29 nopeampi ainkin kevyessä kelissä ja onhan sillä pituuttakin tosiaan enemmän.
Kysymyksen tarkoitus oli vain kritiikin esittäjille osoittaa että purjeveneistä puhuttaessa nopeus on kovin suhteellista.
Mielestäni FE on nopea, ketterä ja asuttava vene verrattuna sen hintaan. Tunnetusti myös kestävä ja turvallinen.kastiin fet menevät kuin sunwindit ja muut. Ei ole _purjehtijan_ valinta.
_purjehtija_ = tykkää purjehtia alle 3 m/s tuulessa ja pitää plaanaamisesta köliveneellä. - ( I )
cdd23536gfbg kirjoitti:
kastiin fet menevät kuin sunwindit ja muut. Ei ole _purjehtijan_ valinta.
_purjehtija_ = tykkää purjehtia alle 3 m/s tuulessa ja pitää plaanaamisesta köliveneellä.jodlataan
- Keltanokka
Laitoin tämän viestiketjun pari päivää sitten alulle ja aika paljon se onkin kirvoittanut kirjoittelua. Sain vastauksia alkuperäiseen kysymykseen ja aika paljon lisäviisautta ainakin eri veneiden nopeuksista - jos niistä koskaan yksimielisyyteen päästään.
OLI NIIN TAI NÄIN, NIIN TÄSSÄ KIRJOITTELEE ONNELLINEN FE83:N OMISTAJA!! (kaupat lyötiin tänään lukkoon)
lmoitin itseni laivurikursseille ja nyt on koko pitkä talvi aikaa haaveilla! Jatkossa taidan siirtyä keskustelemaan FE83.orgiin. - tulemast
Keltanokka kirjoitti:
Laitoin tämän viestiketjun pari päivää sitten alulle ja aika paljon se onkin kirvoittanut kirjoittelua. Sain vastauksia alkuperäiseen kysymykseen ja aika paljon lisäviisautta ainakin eri veneiden nopeuksista - jos niistä koskaan yksimielisyyteen päästään.
OLI NIIN TAI NÄIN, NIIN TÄSSÄ KIRJOITTELEE ONNELLINEN FE83:N OMISTAJA!! (kaupat lyötiin tänään lukkoon)
lmoitin itseni laivurikursseille ja nyt on koko pitkä talvi aikaa haaveilla! Jatkossa taidan siirtyä keskustelemaan FE83.orgiin.Ihan henkilökohtaisesta kiinnostuksesta ja sinänsä täysin keskusteluun liittymättä, tuliko jatkoperällinen vai -perätön versio?
Onnittelut joka tapauksessa hankinnasta ja tervetuloa joukkoon. - fefani
arvuuttelija kirjoitti:
taitaa olla inferno 29 nopeampi ainkin kevyessä kelissä ja onhan sillä pituuttakin tosiaan enemmän.
Kysymyksen tarkoitus oli vain kritiikin esittäjille osoittaa että purjeveneistä puhuttaessa nopeus on kovin suhteellista.
Mielestäni FE on nopea, ketterä ja asuttava vene verrattuna sen hintaan. Tunnetusti myös kestävä ja turvallinen.Kannattaa vilkaista esim Hesan, Turun ja Uudenkaupungin alueen kisatuloksia pikku LYSsissä. Taitaa olla FE 83set melko lailla paremmin edustettuina kärkipaikoilla, kuin yksikään Inferno 29! Esim Hesan WHCssä muistaisin nähneeni FEneiden nelosvoiton aivan lähiaikoina ja Turussakin viimeisimmässä kisassa FEneet olivat kakkonen ja kolmonen, lisäksi tasoituksissa nopeampia, kuin useimmat ykköslyssin satojen tuhansien hintaiset veneet.
- keltanokka
tulemast kirjoitti:
Ihan henkilökohtaisesta kiinnostuksesta ja sinänsä täysin keskusteluun liittymättä, tuliko jatkoperällinen vai -perätön versio?
Onnittelut joka tapauksessa hankinnasta ja tervetuloa joukkoon.Kiitän mielenkiinnosta. Perätön versio tuli. Harkitsemme myöhemmin jatkoperän hankkimista. Varmasti lisäisi käyttömukavuutta varsinkin kun on lapsia matkassa. Jatkoperällistä yksilöä katselimme satamassa, mutta vaimon mielestä on kauniimpi ilman. Tiedä häntä...
- ent. om.
keltanokka kirjoitti:
Kiitän mielenkiinnosta. Perätön versio tuli. Harkitsemme myöhemmin jatkoperän hankkimista. Varmasti lisäisi käyttömukavuutta varsinkin kun on lapsia matkassa. Jatkoperällistä yksilöä katselimme satamassa, mutta vaimon mielestä on kauniimpi ilman. Tiedä häntä...
Onnittelut vaan veneen ostamisen takia.
Vielä pari huomiota FE-83
Vene on hurjan tilava. Tuntui siltä, kun vaihdoin H -veneestä. Se on mm. leveämpi kuin tilavana pidetty Sunwind 27. (Vertailu kerran Vene lehdessä)
Kölin kiinnitysratkaisu on erillainen kuin muissa. Porraskiinnitys tukee köliä paljon paremmin kuin suoraan pohjaan kiinnitytyvä köli.
Peräjatke on todella hieno lisä veneen käytettävyyteen. Pari negatiivista asiaa liityy kuitenkin peräjatkeeseen.
Koska Fe.n masto ja myös köli on erikoisen edessä veneen runkoon nähden, peräjatke tekee peräosan vielä paljon pidemmän näköiseksi. Mutta vaikuttaako tämä enää veneen jo muuten ei niin kauniiseen ulkonäköön. Veneen painopisteeseen se kuitenkin vaikuttaa. Vene kelluu keula pystyssä.
Pidin joskus jollaa jatkeella, taisi olla huvittava näky.
Sitten vakavampi asia. Sain kerran takaapäin tulleen ison aallon sitlooraan. Peräjatke nosti sen sisään. Siellä sitten istuimme vyötäröä myöden vedessä. Onneksi ovet olivat kiinni.
Koska masto ja köli ovat edessä, pääsy rantaan on vaikeampaa, kuin jos köli olisi taaenpana. Myös st. fokka ei voi olla kovin suuri.
Mielestäni Fe ei ole alirikattu. Ykkös genuaa ei voi käyttää kovin kovissa tuulissa, vaan on vaihdettava pienempää keulaan. Pidin paljon kryssifokasta joka ulottui juuri vantteihin saakka ja oli huomattavasti isompi kuin st.fokka. - näköjään
Keltanokka kirjoitti:
Laitoin tämän viestiketjun pari päivää sitten alulle ja aika paljon se onkin kirvoittanut kirjoittelua. Sain vastauksia alkuperäiseen kysymykseen ja aika paljon lisäviisautta ainakin eri veneiden nopeuksista - jos niistä koskaan yksimielisyyteen päästään.
OLI NIIN TAI NÄIN, NIIN TÄSSÄ KIRJOITTELEE ONNELLINEN FE83:N OMISTAJA!! (kaupat lyötiin tänään lukkoon)
lmoitin itseni laivurikursseille ja nyt on koko pitkä talvi aikaa haaveilla! Jatkossa taidan siirtyä keskustelemaan FE83.orgiin.on varsin kilpailupainoitteinen joten voi olla keskustelun aiheet aika vähissä.
- katsoa
näköjään kirjoitti:
on varsin kilpailupainoitteinen joten voi olla keskustelun aiheet aika vähissä.
tarkemmin
- vaikka
katsoa kirjoitti:
tarkemmin
vilkaisee FE83orgin "etusivua" niin se kertoo jo mistä on kysymys. Kyllähän siellä varmasti paljon tietoa löytyy, joten varmasti kannattaa tutustua.
- fefani
näköjään kirjoitti:
on varsin kilpailupainoitteinen joten voi olla keskustelun aiheet aika vähissä.
Aika yllättävää! Suomenlahden hitaimman ferrobetoni-uppotukin nettisaitti on liian kilpailupainoitteinen!!! No onhan se niin, mutta kyllä sieltä varmasti löytyy perhepurjehtíjallekin missä tahansa venetyypissä aimo annos yleistietoutta miltä tahansa veneilyn saralta. Liittymällä jäseneksi naurettavan halvalla jäsenmaksulla pääsee vielä jäsenpalstalle, jonka tarjonta on ehdottomasti Suomen kärkeä! (Jäseniä taitaa olla enemmän, kuin FE-83sia on edes valmistettu!) Ei turhaan valittu SPL:n parhaaksi nettisaitiksi viime vuonna!
- VGJGHGHJGJG
fefani kirjoitti:
Kannattaa vilkaista esim Hesan, Turun ja Uudenkaupungin alueen kisatuloksia pikku LYSsissä. Taitaa olla FE 83set melko lailla paremmin edustettuina kärkipaikoilla, kuin yksikään Inferno 29! Esim Hesan WHCssä muistaisin nähneeni FEneiden nelosvoiton aivan lähiaikoina ja Turussakin viimeisimmässä kisassa FEneet olivat kakkonen ja kolmonen, lisäksi tasoituksissa nopeampia, kuin useimmat ykköslyssin satojen tuhansien hintaiset veneet.
Kotkan Kaunissaari lähtö ja tulo Villingin saaren länsi reuna .Jos inferno 29 ja FE 83 lähtevät samaan aikaan matkalle 5m/s tuulessa,niin kuinka monta tuntia myöhemmin FE 83 on määränpäässä ,kuin Inferno 29?
- feneilijä
fefani kirjoitti:
Aika yllättävää! Suomenlahden hitaimman ferrobetoni-uppotukin nettisaitti on liian kilpailupainoitteinen!!! No onhan se niin, mutta kyllä sieltä varmasti löytyy perhepurjehtíjallekin missä tahansa venetyypissä aimo annos yleistietoutta miltä tahansa veneilyn saralta. Liittymällä jäseneksi naurettavan halvalla jäsenmaksulla pääsee vielä jäsenpalstalle, jonka tarjonta on ehdottomasti Suomen kärkeä! (Jäseniä taitaa olla enemmän, kuin FE-83sia on edes valmistettu!) Ei turhaan valittu SPL:n parhaaksi nettisaitiksi viime vuonna!
Mistä moinen tieto että SPL olisi valinnut fe83.org sivuston parhaaksi 2009?
- Ihan jees vene!
Itselläni on ollut jo monta vuotta Fe83. Aikanani ostama yksilö ei ollut hyvässä kunnossa, jonka tajusin rungon osalta vasta myöhemmin.
Osmoosivika rungossa, joka piti korjauttaa. Aikanaan kallis tikki, mutta tuli pohjasta entistä vahvempi kun siihen laminoitiin lisää lasikuitumattoja vahvikkeeksi (teetin työn ammatilaisilla).
Sitlooran olen muokannut niin, että otin levangin jo aikaa sitten pois ja laitoin ison skuuttipisteen sitlooran lattiaan. Tuli lisää tilaa ja mukavuus parani. Varmaan vaikuttaa vauhtiin, mutta mihin sitä kiire merällä 0n?
Konetta (Yanmar 1 GM) olen joutunut korjailemaan 10 v sitten ja nyt harkitsen kannen vaihtoa ihan noin profylaktisesti.
Koskaan en ole kisannut tosissani, ajavietteeksi kylläkin. ihan sama miten on pärjännyt, hauskaa on ollut.
FE83 hankintana on kuitenkin kohtuu edullinen. Uudet purjeet etc. kohtuuhintaisia. Ei haittaa vaikka pitäisi josku syystä tai toisesta pari kesää vapaata ja seisottaisi venettä maalla.
Jatkoperää ei ole. Siitä ei ole kokemusta. Ilman tätäkin olen ollut tyytyväinen.
Retkipurjehtijaperheelle ihan kelpo hankinta. Jos intoa ja rahaa myöhemmin on, pääsee siitä eroon ja saa sitten hankkia isomman. Itse isommasta en ole juuri enää haaveillut.
Omituisia on noiden muutamien henkilöiden kommentit tällä palstalla. No mulkeroita maailmaan mahtuu. - Anonyymi
Meidän fe munja sun ship II voittanut 4 peräkkäistä päijännepurjehdus fe luokkaa selä keiteleen nopeimman suurimmalla aika erolla seuraavaan ja voimassa vielä 2019,repikää siitä mikä on nopeus.Nyt myytävänä 040 7627811 H.Vallius Tarjoa kun käytnkatsomassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336524- 356003
- 293324
- 452770
- 342604
- 152278
- 372158
- 161986
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401829En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757