Millainen paras ND suodin LE -kuvaukseen?

tyhmyri

Haluan alkaa harjoitteleen pitkällä valotusajalla kuvaamista ja siihen kuulemma tarvii ND filtterin, mutta niitäkin oli niin monta erilaista, etten nyt tiedä että mikä on sopivin? Siis päivänvalossa kuvaukseen pitkällä valotusajalla..minulla on polarisaatiosudatin, tekeekö sillä mitään esim. jos illalla kuvaa?? Ja kameramalli CANON.

15

818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leicanisti

      Hanki säädettävä harmaasuodin. Se on kuin kaksi polarisaatiosuodinta päällekkäin.
      Silloin voit säätää portaattomasti kennolle tulevan valon määrää.

      • Lnisti

        Esim. Hoya ND3-ND400 on hyvä vaihtoehto


      • tyhmyri

        Ok,kiitos..etsitkö mulle pliis sellaisen verkkokaupoista ja halvimman ja laitat linkin tänne...:))))) Myös ebay yms käy!


    • Leicanisti

      Etsin, mutta ennen etsimistä pitää tietää suotimen koko ø.

      Haluatko halvan vai hyvän?
      Hoyan hintoja ebayssa:
      http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Hoya ND3-ND400&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XND3-ND400.TRS0&_nkw=ND3-ND400&_sacat=0

      Hoyaa halvempia ei kannattane ostaa, mutta tässä esimerkkejä:
      http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40|R40|R40&_sacat=0&_nkw=Variable ND-filter&_sop=15
      Minusta noilla halvoilla vaan pilaa kuvan, mutta kyllä niilläkin valotusaika pitenee

    • Lnisti

      ps. mulla on tuollainen
      B W variabelt ND 77mm XS-Pro MRC Nano

      Huom!!! Jos käytät laajakulmassa niin kannattaa hankkia extra slim-malli. Muuten suodin vinjetoi pahasti ja pitää rajata kulmat pois kuvasta.

    • tyhmyri

      Hei,suotimen koko on varmaankin 58. Minulla ei ole laajakulmaobjektiivia, mutta teleobjektiivi 75-300 on..Haluan hyvän tietenkin, mutta kuitenkin mahdollisimman edullisesti..Tuli uusi kysymykskin..voiko/kannattaako tätä filtteriä käyttää päällekkäin jonkun toisen filtterin kanssa?Minulla on esim. tuo polarisaatio, gradual tobacco ja blue..

    • Lnisti

      Suodinkierteen koko ”varmaankin” selviää objektiivin teknisistä tiedoista (löytyy netistä)
      Hyvä esim:
      http://www.ebay.com/itm/Hoya-58mm-58-mm-Variable-Density-ND3-ND400-Filter-NEW-/161184302772?pt=LH_DefaultDomain_205&hash=item25875546b4
      Halpa esim:
      http://www.ebay.com/itm/Hama-58mm-58-ND2-ND400-Vario-ND-Variable-Neutral-Density-Camera-Lens-Filter-/331530303036?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4d30bef63c

      Voit käyttää monta suodatinta päällekkäin (tuossa säädettävässäkin on tavallaan kaksi kaksi polarisaatiosuodinta päällekkäin). Kannattavuus kustannusmielessä on kyseenalaista, mutta kaikkea kannattaa kokeilla ainakin kerran. Päällekkäisten vaikutus selviää kokeilemalla, ei kyselemällä. Sädettävällä esim päästään 9 EV valotusajan pidentymiseen, se ei liene mahdollista kysymillasi ”päällekkäin”

      Jokainen lasipinta vaikuttaa kuvan laatuun, erityisesti vastavalossa. Lasin pinta aiheuttaa aina heijastuksia joita pyritään vähentämään mm vastavalosuojalla, pinnoituksilla (esim nano) ja maalaamalla lasin reunat mustaksi.

    • tyhmyri

      Kiitos kauheasti avusta! Huh, kylläpäs nuillakin vaan on hintaa :O Mutta eipä se auta sitten kuin tilata ja alkaa kokeileen, niin pääsee etiäpäin..:)))

      • Lnisti

        Eihän nuo kaliita. Mun ”B W variabelt ND XS-Pro MRC Nano” maksoi n. 300 €.
        Köyhän ei kannata ostaa mitään halpaa


    • Lnisti

      ps.
      Tuollaisten ND suotimien toinen käyttötarkoitus on kuvata kirkkaassa päivänvalossa suurella aukolla (kapea terävyysalue) silloin kun kamerasta ei löydy riittävän lyhyttä valotusaikaa. Nykyisissä kameroissa lyhin mahdollinen valotusaika vaihtelee 1/2000 – 1/16 000.

    • tyhmyri

      Hmm..käykö tämä myös auringonlasku/nousu kuvaukseen?Tämä filtteri siis. Vai riittääkö silloin polarisaatiosudatin?

      • Leicanisti

        Tuo säädettävä ND on polarisaatiosuodin ja käy erinomaisesti myös auringonlasku/nousu kuvaukseen. Silloin kannataa himmentää objektiivia 2 aukkoa ja säätää ND-suotimella valotusaika sopivaksi. Jos kamerassasi on HDR niin sitä kannattaa kokeilla tuon suotimen kanssa auringonlasku/nousu kuvaukseen. Niin saat sävyjä myös kuvan tummaan päähän (valota histogrammi oikeaan laitaan). Tai/ja uudella LR 6:lla voit säädellä HRD DNG-kuvia (64 bit).


    • tyhmyri

      Ookei, kiitos tiedoista:)..nyt olen tuon tilannut..paljon on opittaa vielä, huh huh! Saisiko sinulta kysellä sitten lisää joskus, kun tulee tenkkapoota?:D

      • Leicanisti

        Tietenkin saat kysellä lisää.
        ”Tenkkapoota” tulee yleensä kaikille, jos ei tule niin jotakin on pahasti vialla. Koko harrastuksen viehätys on kehittymisessä, aina voi oppia lisää.


    • tyhmyri

      Nimenomaan! Aloitin uudestaan kuvaamisen taas 15v jälkeen ja kaikki muuttunut! Joten kaikki aloitetaan alusta.. Minulla oli(on edelleenki kaapissa) Canon 550 filmijärkkäri, josta pidin paljon ja nyt joskus käytössä Canon 1100d, mutta täytyy sanoa etten oikein tykkää siitä..ei vaan ole mulle "se oikea" :D Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä:/ Muutta nyt on uusi aika. Haaveissa olisi tuo Canon Mark 5d III..nykyään otan kännykällä kuvia ja häätyy sanoa että parhaimmat otokset olen saanut sillä, mutta kun haluttaa kokeilla nuita LE- juttuja ym,niin kännykkä ei riitä..Palataan asiaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe