Haluan alkaa harjoitteleen pitkällä valotusajalla kuvaamista ja siihen kuulemma tarvii ND filtterin, mutta niitäkin oli niin monta erilaista, etten nyt tiedä että mikä on sopivin? Siis päivänvalossa kuvaukseen pitkällä valotusajalla..minulla on polarisaatiosudatin, tekeekö sillä mitään esim. jos illalla kuvaa?? Ja kameramalli CANON.
Millainen paras ND suodin LE -kuvaukseen?
15
864
Vastaukset
- Leicanisti
Hanki säädettävä harmaasuodin. Se on kuin kaksi polarisaatiosuodinta päällekkäin.
Silloin voit säätää portaattomasti kennolle tulevan valon määrää.- Lnisti
Esim. Hoya ND3-ND400 on hyvä vaihtoehto
- tyhmyri
Ok,kiitos..etsitkö mulle pliis sellaisen verkkokaupoista ja halvimman ja laitat linkin tänne...:))))) Myös ebay yms käy!
- Leicanisti
Etsin, mutta ennen etsimistä pitää tietää suotimen koko ø.
Haluatko halvan vai hyvän?
Hoyan hintoja ebayssa:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Hoya ND3-ND400&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XND3-ND400.TRS0&_nkw=ND3-ND400&_sacat=0
Hoyaa halvempia ei kannattane ostaa, mutta tässä esimerkkejä:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40|R40|R40&_sacat=0&_nkw=Variable ND-filter&_sop=15
Minusta noilla halvoilla vaan pilaa kuvan, mutta kyllä niilläkin valotusaika pitenee - Lnisti
ps. mulla on tuollainen
B W variabelt ND 77mm XS-Pro MRC Nano
Huom!!! Jos käytät laajakulmassa niin kannattaa hankkia extra slim-malli. Muuten suodin vinjetoi pahasti ja pitää rajata kulmat pois kuvasta. - tyhmyri
Hei,suotimen koko on varmaankin 58. Minulla ei ole laajakulmaobjektiivia, mutta teleobjektiivi 75-300 on..Haluan hyvän tietenkin, mutta kuitenkin mahdollisimman edullisesti..Tuli uusi kysymykskin..voiko/kannattaako tätä filtteriä käyttää päällekkäin jonkun toisen filtterin kanssa?Minulla on esim. tuo polarisaatio, gradual tobacco ja blue..
- Lnisti
Suodinkierteen koko ”varmaankin” selviää objektiivin teknisistä tiedoista (löytyy netistä)
Hyvä esim:
http://www.ebay.com/itm/Hoya-58mm-58-mm-Variable-Density-ND3-ND400-Filter-NEW-/161184302772?pt=LH_DefaultDomain_205&hash=item25875546b4
Halpa esim:
http://www.ebay.com/itm/Hama-58mm-58-ND2-ND400-Vario-ND-Variable-Neutral-Density-Camera-Lens-Filter-/331530303036?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4d30bef63c
Voit käyttää monta suodatinta päällekkäin (tuossa säädettävässäkin on tavallaan kaksi kaksi polarisaatiosuodinta päällekkäin). Kannattavuus kustannusmielessä on kyseenalaista, mutta kaikkea kannattaa kokeilla ainakin kerran. Päällekkäisten vaikutus selviää kokeilemalla, ei kyselemällä. Sädettävällä esim päästään 9 EV valotusajan pidentymiseen, se ei liene mahdollista kysymillasi ”päällekkäin”
Jokainen lasipinta vaikuttaa kuvan laatuun, erityisesti vastavalossa. Lasin pinta aiheuttaa aina heijastuksia joita pyritään vähentämään mm vastavalosuojalla, pinnoituksilla (esim nano) ja maalaamalla lasin reunat mustaksi. - tyhmyri
Kiitos kauheasti avusta! Huh, kylläpäs nuillakin vaan on hintaa :O Mutta eipä se auta sitten kuin tilata ja alkaa kokeileen, niin pääsee etiäpäin..:)))
- Lnisti
Eihän nuo kaliita. Mun ”B W variabelt ND XS-Pro MRC Nano” maksoi n. 300 €.
Köyhän ei kannata ostaa mitään halpaa
- Lnisti
ps.
Tuollaisten ND suotimien toinen käyttötarkoitus on kuvata kirkkaassa päivänvalossa suurella aukolla (kapea terävyysalue) silloin kun kamerasta ei löydy riittävän lyhyttä valotusaikaa. Nykyisissä kameroissa lyhin mahdollinen valotusaika vaihtelee 1/2000 – 1/16 000. - tyhmyri
Hmm..käykö tämä myös auringonlasku/nousu kuvaukseen?Tämä filtteri siis. Vai riittääkö silloin polarisaatiosudatin?
- Leicanisti
Tuo säädettävä ND on polarisaatiosuodin ja käy erinomaisesti myös auringonlasku/nousu kuvaukseen. Silloin kannataa himmentää objektiivia 2 aukkoa ja säätää ND-suotimella valotusaika sopivaksi. Jos kamerassasi on HDR niin sitä kannattaa kokeilla tuon suotimen kanssa auringonlasku/nousu kuvaukseen. Niin saat sävyjä myös kuvan tummaan päähän (valota histogrammi oikeaan laitaan). Tai/ja uudella LR 6:lla voit säädellä HRD DNG-kuvia (64 bit).
- tyhmyri
Ookei, kiitos tiedoista:)..nyt olen tuon tilannut..paljon on opittaa vielä, huh huh! Saisiko sinulta kysellä sitten lisää joskus, kun tulee tenkkapoota?:D
- Leicanisti
Tietenkin saat kysellä lisää.
”Tenkkapoota” tulee yleensä kaikille, jos ei tule niin jotakin on pahasti vialla. Koko harrastuksen viehätys on kehittymisessä, aina voi oppia lisää.
- tyhmyri
Nimenomaan! Aloitin uudestaan kuvaamisen taas 15v jälkeen ja kaikki muuttunut! Joten kaikki aloitetaan alusta.. Minulla oli(on edelleenki kaapissa) Canon 550 filmijärkkäri, josta pidin paljon ja nyt joskus käytössä Canon 1100d, mutta täytyy sanoa etten oikein tykkää siitä..ei vaan ole mulle "se oikea" :D Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä:/ Muutta nyt on uusi aika. Haaveissa olisi tuo Canon Mark 5d III..nykyään otan kännykällä kuvia ja häätyy sanoa että parhaimmat otokset olen saanut sillä, mutta kun haluttaa kokeilla nuita LE- juttuja ym,niin kännykkä ei riitä..Palataan asiaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.28911337Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4153202Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951808- 821595
- 721539
- 861066
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te411041Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73927Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21893Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e252868