Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Finlandssvenskar
profiilit
Finlandssvenskar
Finlandssvenskar
Vapaa kuvaus
Svenskafinlands "äänitorvi". Persujen pahin painajainen.
Aloituksia
189
Kommenttia
1900
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Dom+höjde+ockcså+kraven+för+ålänningar+lite.+Men+det+har+ingen+betydelse+för+lärarna+på+Åland+kan+ge+vilka+vitsord+som+helst.+Det+är+ju+finlandssvenska+höjning+av+kraven+lider+mest.+Finskspråkiga+sökte+till+Estland.+Jag+rekomenderar,+att+inte+rösta+SFP+för+två+ursak.+Kandidaterna+är+gamla+med+sina+urgamla+tankar+jag+tror,+att+dom+har+svårigheter+med+sina+mobiltelefonerna.+Annan+skäl+är,+att+man+kan+inte+lita+på+dom.
24.07.2018 18:31
Jag+konstaterar,+att+i+detta+ålder+borde+man+pansionera.+Kanske+du+vet+inte+vad+hände+till+Kekkonen.+Vi+hade+ju+yngre+kandidater+som+sökte+till+president.
Tyvär+SFP:s+kandidat+var+ju+närmare+80+för+partiet+får+inga+färska+politiker.
Toiset+tykkää+äidistä+ja+toiset+tyttärestä.+RKP:n+äänestäjien+pitää+tyytyä+isoäiteihin,+taitaa+joukossa+olla+jo+isomummejakin.+Vem+var+dagens+melodi?
24.07.2018 18:20
Måste+vara+trevligt,+att+jobba+på+dagis.+Större+konsenerna+har+valt,+att+använda+engelska.+Ingen+av+mina+utlänska+eller+finska+kompissar+förstår+svenska+.
24.07.2018 18:11
Nu+när+SFP+blev+i+opposition+har+Sverige+ändrat+sina+krav+till+det+som+det+var+förut.+Finlandssvenskarna+har+igen+möjlighet,+att+söka+sig+till+goda+universiteter.
Men+varför+kommer+åländerna+in+med+gymnasiebetyg+in+dit?
Varför++svenskarna+höjde+inte+kraven+av+andra+scandinaviska+länder?
Du+kan+inte+säga,+att+dom+kan+svenska.+Jag+har+skrivit+om+finlandssvenska++studenter.+Är+det+svårt,+att+föstå.?
24.07.2018 18:05
Vem+av+SFP:s+riksdagsledamöter+tycker+du+är+dagens+melodi?
Jag+tycker,+att+om+du+är+över+60+borde+man+pansionera!
24.07.2018 17:55
Självklart+det+kan+man+göra+i+Närpes,+men+i+stora+städer+eller+i+övrigt+Finland+har+man+ingen+nytta+av+svenska.+Dom+utlänningar+som+har+integreras+på+svenska+och+sen+när+dom+flytter+till+Helsingfors+är+mycket+besvikna.
24.07.2018 17:49
Se+että+Ruotsi+nosti+suomalaisten+pääsyvaatimuksia+ei+ole+vale.
Ahvenanmaalaisten+pääsy+lukion+päättötodistuksella+Ruotsin+korkeakouluihin+on+fakta.+Missä+on+vale?
Lohduttakaa+niitä+opiskelijoita,+jotka+eivät+hyvästä+koulumenestyksestä+huolimatta+päässet+Ruotsiin+opiskelemaan,+että+se+ei+ole+totta+vaan+vale!!
Ni+är+inte+kloka!
24.07.2018 17:44
Åbo+Akademi+hade+inbjudit+svenskar+till+besök+för,+att+erbjuda+möjlighet+studera+där.
Man+får+tro,+att+lekskola+till+vuxen+var+inte+mycket+lockande+för+svenskar.
Man+brukar+också+tala+om+nordiska+samarbete.+Om+någon+tror,+att+svenskarna+bara+slänger+dörren+mot+finnar+utan,+att+berätta+så+var+så+goda+Min+uppfattning+är,+att+finska+regering+var+mycket+väl+medveten.+Jag+börjar+lita+på+Persunas+påstående,+att+det+var+finska+begäran+som+ursakade+höjning+av+kraven.
En+av+medelsta+argumenten+för+tvånsvenska+är,+att+man+kan+gå+till+Sverige+och+studera.
Varför+dom+som+kör+tvångsvenskan+med+full+fart+SFP,+Stubb+och+Grahn-Laasonen+accepterade+höjning+av+kraven.+SFP+ville+inte,+att+finlandssvenkar+flyttar+till+Sverige.+Det+är+orsaken.
Din+partie+övervakar+var+du+kan+bo.+Nästan+som+i+förra+Sovjet+där+folkgrupper+sckikades+till+Siprien.
24.07.2018 16:04
Om+ni+nu+tittar+i+egen+navel.+Så+kan+ni+tänka+hur+begränssat+liv+ni+lever.+Har+ni+inte+lagt+märke+på+vilka+som+bevakar+eras+liv?+Föräldrar,+ankdammen+och+nu+även+partiet.+Sen+får+ni+läsa+bara+lögner+i+svenska+median.+Tom+hjärntvattas+i+skolorna+att+tro+svenskan+är+viktig+språk.
Finska+är+sällsynt+språk,+men+svenska+är+bara+tyska+till+idioter.
24.07.2018 15:46
Finska+regeringen+reagerade+inte+på+något+sätt?+Nu+när+SFP+är+i+opposition+ändras+kraven+för+finnar+igen.+Tycks+,+att+det+bästa+som+kan+hända+till+finlandssvenka+studerande+är+hålla+SFP+i+opposition.+Två+år+har+gått,+att+studering+på+svenska+för+finnar+i+ett+god+universitet+har+varit+omöjligt.
24.07.2018 15:34
Har+du+inte+läst+vad+är+SFP:s+ändamål,+att+vara+stor+i+Norden?+Nordiska+samarbete+är+inte+det,+att+finnarna+bara+kastas+ut+från+Sveriges+universiteter.
Persuna+skrattar+åt+alla+svenskspråkiga+dom+påstår,+att+höjningen+är+av+av+finska+begäran.
Dom+påstår,+att+SFP+vill+hindra+finlandssvenskar+atta+flytta+till+Sverige.+Jag+börjar+tro+på+Persuna.
24.07.2018 14:14
Tror+du+faktiskt,+att+finska+regeringen+visste+inte?+SFP+var+med+i+regeringen.
24.07.2018 13:33
Inte+kommer+du+heller+in+om+du+är+inte+ålänning?+SFP+har+ordnat+vägen+till+studier+s+Sverige+genom+bakdörren+förbi+alla.+Dom+behöver+inte+göra,+ett+bra+studentprov+utan+sckiga+gymnasie+beviset.+Sällan+får+man+dåliga+vitssord+om+läraren+är+släkt+granne+eller+på+annat+sätt+kompiss.
SFP+har+inte+kunnat+sköta+saker+inom+Norden+som+gäller+sina+egna+röstare.
Man+behöver+rösta+på+partiet+som+medarbetar+med+stor+partie+i+Sverige.
24.07.2018 12:12
Jag+tycker+synd+om+dom+finlandssvenska+studerande+som+blev+utan+studerings+plats+i+Sverige.
24.07.2018 11:34
Jag+skulle+har+börjat+studera+psykiatri+i+Sverige,++Trots+ett+god+betyg+och+välskriven+student+examen+kom+jag+och+många+andra+finländare+inte+in.
Orsaken+var+av+höjda+krav+som+Sverige+satt+till+finnarna.
SFP+påstår+att+vi+kan+inte+påverka+på+någåt+sätt+vad+dom+gör+i+Sverige.
Då+satt+i+regeringen+två+ministrar+från+SFP+och+Alex+Stubb.+Undervisnings+minister+var+Alexis+högra+hand+Sanni-Grahn++Laasonen.+Sveriges+regering+gör+inte+sådana+förändringar+utan,+att+dom+vet.
Kanske+man+behöver+börja+rösta+Persuna+som+medarbetar+med+Sveriges+största+partie.+Helt+klart,+att+dom+kan+påverka+saker+som+verkar+till+finnarna+i+Sverige!
24.07.2018 11:31
Mycket+viktig+fråga+till+unga+på+fastlandet+är,+att+varför+kommer+åländerna+in+till+Sverige+och+studera+med+gymnasiebetyget?+Behöver+dom+inte+alls+tag+student+provet?+Ålands+riksdagsledamöt+sitter+i+samma+grupp+som+finlandssvenskar.
SFP+har+handlat+saken+oehört+dåligt.
24.07.2018 10:19
Keskity+nyt+oleellisempaan+kysymykseen,+joka+on+tänään+tapetilla.+Jatko-opinnot+Ruotsissa+ja+niissä+ilmenneet+epäselvyydet.+Miksi+edelllinen+hallitus+ei+reagoinut,+kun+Ruotsi+nosti+pääsyvaatimuksia+jatko-opintoihin+Ruotsissa.
Miksi+ahvenanmaalaiset+pääsevät+lukion+päättötodistuksella+Ruotsin+yliopistoon?+Ahvenanmaalainen+opettaja+antaa+tutullen+tahi+sukulaiselleen+hyvän+arvosanan.+Suomenruotsalainen+ei+pääse+L:n+ylioppilastodistuksella,+kun+ahvenanmaalaisella+voi+olla+a+tai+ehkä+ei+ole+edes+läpäissyt+yo-koetta?
24.07.2018 10:12
Intressant+fråga+till+alla++svenskspråkiga+unga+är,+att+varför+ålänningarna+kommer+in+till+Sverige+lättare+än+dom+som+bor+på+fastlandet?+Alla+har+lika+lätt,+att+studera+på+svenska.+Hoppas+alla+slår+en+signal+till+sin+riksdagsledamöt,+att+varför+sköter+hen+inte+din+förmån?+Kan+man+lita+på+SFP,+eller+behöver+man+rösta+Persuna?
24.07.2018 10:04
Ansvariga+ministrar+i+SFP+var+Carl+Haglund+och+Anna-Maja+Henriksson.
Samlinspartiet+hade+stats-och+undervisningsminister+posterna+nämligen+Alex+Stubb+och+Sanni+Grahn-Laasonen.+Mycket+intressan+tycker+jag,+att+alla+fyra+har+varit+mycket+intressanta,+att+tvångsveskan+finns+kvar.+Men+inte+reagerar,+att+finnarna+sen+får+ingen+nytta+av+svenskan.+För+finlandssvenskar+är+det+mycket+viktig,+att+finnarna+studerar+medicin+i+Sverige+där+får+vi+hundratals+svenskspråkiga+läkare.
Hoppas+ni+slår+en+signal+till+egen+riksdagsledamöt+och+frågar+hur+blev+det+så?
24.07.2018 09:53
Munsalan+soutajien+kannattaa+tervata+veneensä.
24.07.2018 08:22
52 / 95