Asuntolaina

Anonyymi-ap

Meillä on asuntolainaa jäljellä noin 218 000 euroa ja maksuaikaa reilut 22 vuotta. Kokonaiskorko pyörii nyt 7,9 prosentin paikkeilla, ja kuukausierä on noussut sen verran, että alkaa jo tuntua arjessa. Samaan aikaan ruoka, sähkö ja melkein kaikki muukin maksaa enemmän, mutta palkka on pysynyt samana.

Töihin tulee ajettua viitenä päivänä viikossa noin 29 kilometriä suuntaansa, eikä bensalaskukaan helpota tilannetta. Vielä pärjätään, mutta ylimääräistä ei juuri jää ja säästöön laittaminen on jäänyt lähes kokonaan.

Miten muilla asuntovelallisilla menee tällä hetkellä? Paljonko teillä on lainaa jäljellä ja kuinka iso kuukausierä on?

9

<50

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

7,9 prosentin kokonaiskorko kuulostaa jo siltä, että pankki vie pöydästä muutakin kuin kahvikupin. Tuollaisella lainamäärällä kuukausierä taitaa olla aika jäätävä. Itse en kyllä ymmärrä, miksi ihmiset ottavat yli 200 000 euroa velkaa ja sitten yllättyvät, kun korot joskus nousevat. Eikö laskelmissa ollut yhtään pelivaraa?

• Anonyymi00002
      UUSI

Nyt voi ainakin ihailla omia seiniä, kun mihinkään muualle ei ole varaa lähteä.

• Anonyymi00003
      UUSI

Kannattaa olla pankkiin yhteydessä jo ennen kuin tilanne menee liian tiukaksi. Maksuajan pidentämisellä tai lyhennysvapaalla voi saada hetkeksi lisää liikkumavaraa, vaikka niistä tuleekin yleensä lisäkuluja myöhemmin. Myös lainan marginaali ja muut ehdot kannattaa kilpailuttaa https://lainaopas.com/asuntolaina/asuntolainan-kilpailutus/ koska noin suurella lainalla pienikin ero korossa näkyy kuukausierässä.

Arjen menoista voisi samalla katsoa, löytyykö vakuutuksista, sähköstä tai puhelinliittymistä jotain kilpailutettavaa/karsittavaa. Työmatkoihin voisi kysellä kimppakyytiä, jos samalla suunnalla kulkee työkavereita.

• Anonyymi00008
        UUSI

boltilla meno halvempaa kuin omalla autolla

• Anonyymi00004
      UUSI

7,9 prosentin kokonaiskorko ja yli 200 000 euroa velkaa kuulostaa jo sellaiselta paketilta, että itse olisin pankin kanssa neuvottelemassa enkä kyselemässä muiden lainamääriä. Moni taisi ottaa lainaa sen mukaan, mitä pankki suostui antamaan, eikä sen mukaan, mitä oma talous oikeasti kestää

• Anonyymi00005
      UUSI

Aika rohkea ratkaisu ottaa yli 200 000 euroa lainaa ja ihmetellä myöhemmin, että kuukausierä tuntuu arjessa.

Eikö lainaa hakiessa laskettu yhtään, mitä tapahtuu, jos korot eivät pysykään lähes nollassa? Nyt sitten ruoka, sähkö ja bensa ovat syyllisiä, vaikka tosiassa ihan oma syy

• Anonyymi00006
      UUSI

Kuulostaa kuormittavalta tilanteelta, varsinkin kun työmatkoista tulee jatkuva lisäkulu. Ensimmäisenä tarkistaisin pankilta, voisiko lainan marginaalia kilpailuttaa, maksuaikaa pidentää tai lyhennystapaa muuttaa.

• Anonyymi00007
      UUSI

Jos säästöön ei jää nyt mitään, jo pieni kuukausittainen puskuri voisi helpottaa oloa. Paljonko teidän kuukausieränne nousi verrattuna aiempaan?

• Anonyymi00009
      UUSI

Sieltä sai myös irtokarkkeja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      172
      1869
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      154
      1340
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      221
      985
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      71
      897
    5. Kuinka lähellä hän asuu?

🤗
      Ikävä
      56
      820
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      46
      765
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      63
      757
    8. 90
      737
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      200
      677
    10. Martinan alamäki jatkuu

Surkeasti menee ... https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f899cee6-e216-4bd1-be3e-c61f68e67a4c ”Surkeasti kulkee”
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      636
    Aihe