Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

206

Kommenttia

6198

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Synnyinkotino on kuten usein Suomessa maaseudulla, järven rannalla, tai oikeastaan vesireitin, joka laskee Päijänteeseen. Kaikki perheen miehet plus minä pikkutyttönä innokkaita kalastajia. Kalalohkoksi mummo sanoi kalakeittoa, kai karjalainen sana. Kyllä vaan kalasta otettiin talteen kaikki mahdollinen, kalanpäätkin lilluivat keitossa ja etenkin ne pinnalla kelluvat kalansilmät olivat jännän näköisiä meidän lasten mielestä.

Ahvenkeitto oli mieleiseni, vaikka työlästä syödä, haukikin oli hyvää, madetta sai joskus talvella, lahna ja säynävä meni suolakalaksi ja lohi oli herrojen herkkua (tyyppi Sandels joka Partalass istuvi vaan ja suurustaan huoleti syö...). Talvella isä ja setä kävivät pilkillä ahkerasti ja miehet kävivät kerran vuodessa Inarissa sukulaismiehen luona ja toivat suolakalaa, tammukkaa ja siikaa mukanaan joulukalaksi.

Minä oli jossain lahdenpoukamassa onkivapani kanssa lähes jokaisena kesäiltana kun sää salli, sittemmin myös veneellä ja uistintakin olen vetänyt. Kesäöinä olin joskus isän kanssa tuulastamassa.

Kalakeitto on kuulunut repertuaariini ihan pienestä saakka, suomalainen maitoon keitetty, nykyisin veteen ja kermaan, ja helpompaa arkiruokaa saa todellakin hakea: koska ostan kaaa usein pakastealtaasta, niin perkeitä ja päitä ei tule mukaan, mutta ostan usein paikallisen kalastajan kalavaunusta jonka hän pysäköi lähimmän taajaman ruokakaupan eteen, mutta se on auki epäsäännölliseti "kun on saanut kalaa".

Kalatiskiskejä ei tuppukylän marketeissa ole, olisi lähdettävä parinkymmenen minuutin päähän Gävleen saakka... Joten ihan käytännön syistä, kalakeitto tulee keitettyä useinlpakastelohesta, turskan selkäpaloista tai muusta vastaavasta. Syömme kalaa pari kertaa viikossa, mutta valitettavasti suosikkini silakka on kadonnut kokonaan kaupoista.

Keitän suomalaista lohikeittoa, venäläistä seljankaa ja olen kokeillut (silloin harvoin kun olen löytänyt keittobanaaneja ja kassavaa) keittää kolumbialaista kaalakeittoa, sancocho de pescadoa. Bouillabaissea en ole yrittänyt, kun on kovin suuritöisen oloista ja vaatii pitkän listan erikoisia kalalajikkeita.

Tyynenmeren rannikon äyriäispataa olen tehnyt, kookosmaitopohjaan kalaa, katkarapuja jne. meren eläviä ja on hyvää, mutta nykyisessä huushollissani olen vain minä joka syö katkarapuja ja sen sellaista, joten jää tekemättä.
  2. Aurinkoinen aamu alavirralla, pikku pakkanen ja pääkallokeli, alkaa jo kyllästyttää tämä sisällä olo. Auto on huollossa ja muutenkaan ei ole oikein minnekään asiaa. Heti kun kelit paranee, niin alamme taas kävellä jäällä ja otamme aurinkoa.

Katselin kalenteria tyhjää on tälle kuulle. Parit syntymäpäivät ja kolmivuotishääpäivä 14/02. Ensi kesää olemme suunnitelleet, mutta kaikki muu on levällään, paitsi että olen ostanut siskolle synttärilahjaksi liput oopperaan Savonlinnan oopperajuhlille heinkuun lopussa.

Pitäisi kai alkaa kirjoittamaan taas uudelleen, niin saisi jotain mielekästä sisältöä päiviin. Minulle ei tahdo oikein riittää huushollin pito, telkkarin katsominen ja pakolliset kaupassakäynnit.

Tuossa ylempänä kirjoiteltiin espanjalaisesta saippuasta La Promesa, jota monet katsoo. Me ollaan hurahduttu tuijottamaan vanhempaa espanjalaista saippuaa nimeltään Velvet, feel-good-sarjaa, joka koukuttaa, mutta tasoltaan hyvin vaihtelevaa. Parasta viisikymmentäluvun lopun ja kuusikymmentäluvun alun vaatteet.

Jottei siirappi ja romantiikka alkaisi ällöttämään, katson Netflixistä Griseldaa ja mietin pahuuden olemusta.
  3. Pahuuden olemusta, olemassaoloa ja muotoa on mietitty maailman sivu. Aikaisemmin mainitsemani judeokristillinen ajattelumalli kiteytti länsimaalaisen moraalisen kompassin neulan asentoon, jonka piti olla johdattamassa tekojamme ja ajatuksiamme: ns. kultainen sääntö. (Älä tee muille mitään mitä et halua itsellesi tehtävän).

Olemme kaikki syyllisiä suuremmassa tai pienemmässä kaavassa, kun rikomme tätä sääntöä lähes päivittäin ja pidämme siitä huolimatta itseämme ns. hyvinä ihmisinä. Syntimme ovat mielestämme oikeutettuja ja ja vertaamme omia pikku rikkomuksiamme suuressa mittakaavassa tapahtuviin vääryyksiin, rikkomuksiin ja pahoihin tekoihin.
    Jokainen on kuitenkin vastuussa ensisijaisesti vain omista teoistaan ja se että joku toinen tekee väärin ei oikeuta yksilöä tekemään myös väärin.

Onko raamatullinen perisyntimme, syntiinlankeemuksen seuraus metaforassa hyvän ja pahan tiedon puusta ja karkoituksesta paratiisista se meissä kaikissa asuva kyky vaimentaa omantunnon ääni, paaduttaa sydämemme, tavoitella itsekkäästi vain omaa etuamme, himoita valtaa ja rikkauksia (perisynnit): kyky jota pystymme jossain määrin kontrolloimaan ja pitämään aisoissa seuraamalla moraalisen kompassimme neulaa tai ehkä vielä paremmin, itsesäilytysvaistoamme, empaattista kykyämme myötäelämiseen?

Voisimmeko olettaa että "hyvyys" olisi normi, ihmisen perimmäinen luonto (lajin säilyttämisen, kehittymisen ja yksilöllisen ja ryhmän psyykisen terveyden kannalta) ja "pahuus" olisi normista poikkeamista, mahdollisesti synnynnäistä, paljolti hankittua, sairautta (psykopatia, sosiopatia jne.).

Paratiisi on mahdottomuus, mutta dystopia on toivottomuus. Jossain utopian ja dystopian välillä elämme tehden omia valintojamme, joiden kanssa yritämme elää.