Vapaa kuvaus

Harrastuksena www-suunnittelu, ristikoiden ratkonta ja kuntoliikunta. Digipiirtämistäkin pitäisi ehtiä harrastamaan, mutta se on jäänyt.

Aloituksia

267

Kommenttia

7703

1. Väite, että olen ylimielinen, on täyttä potaskaa.

Ristikoiden kohdalla ylimielisyys on sitä, että esittää olevansa mestariratkoja. En esitä olevani parempi ratkoja kuin olen. Jos joku on minua paremoi ratkoja, sen tunnustan.

Jos luet
    https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/iisakin-ristikot-8-2023/?view=all#post-29464

huomaat, että olen ratkojana kaikkea muuta kuin ylimielinen. Saman tuunustuksen tein täälläkin.
    https://keskustelu.suomi24.fi/t/17773048/iisakin-ristikot-2023#comment-122652877

Koen olevani melko hyvä ratkoja, mutta en mikään mestariratkoja. En halua asettaa itseänu mihunkään janaan, joka kuvaa osaamista.

Se, että vastustan HP-tyylin auttamista johtuu auttamistyylin äärettömän suuresta ylimielisyydestä, jonka koen äärettömän vastenmielisenä.

Olen täällä joskus selityksiä antanut kohtiin, joissa olen arvioinut olevan tarpeen. Voin arvioida väärin sen, kuinka paljon joku tarvitsee apua. Pyrin vinkkejä antaessani aina siihen, etten ylimielisesti auta liikaa. Tiedostan joka hetki sen, että vinkkien antamisessa on vaara, että joku kokee ne ylimieliseksi. On varsin loukkaavaa, että joku nimittää tyyliäni lapselliseksi hippaleikiksi. Minusta näin kurjoittava ei vaan ymmärrä, mistä auttamistyylissäni on kyse.

Kun autan SPOILER-tägeillä, voin kohdentaa avun. Usein teen niin, että samassa yhteydessä on yleisluonteinen vinkki ja tarkennus. Jos yleisluonteinen vinkki riittää, tarkennusta ei tarvitse avata.

Jokainen, joka käyttää sivustoani voi tulla auttamaan sivustollani toisia ratkojia Suomen fiksuimmalla tavalla. Ei minun tarvitse olla ainoa, joka pyrkii olemaan mahdollisimman fiksu..

Millä tavalla autan kumpuaa omista ratkontakokemuksista ja omasta asenteesta sanaristikoihin. Haluan, että minua ei auteta liikaa. Haluan ratkojissa herättää halun siihen, ettei minulta apua kysyvä halua apua liikaa. Koska itse en halua itseäni autettavan liikaa, haluan välttää sitä, että autan toisia ratkojia liikaa. Tästä syystä pyrin välttämään suoria vastauksia. Ne annan vasta viimeissnä vaihtoehtona, jos osoittautuu, että vinkit eivät riittäväst auta.

Tämä kaikki saattaa näyttäytyä siltä, että ylimielisesti kiusaan toisia ratkojia, mutta siitä nimen omaisesti ei ole kyse. Kokisin itseni ylimieliseksi, jos pyrkisin antamaan apua enemmän kuin toinen oikeasti tarvitsee.

Asetan itselleni kovan haasteen ja tiedän, että en voi täysin onnistua. Ihan pakosta teen virheitä arvioidessani miten paljon toista auttaisin. En ole ylimielinen senkään suhteen, että olen aina onnistunut auttamisessani. En ole kuitenkaan koskaan sivuillani saanut kritiikkiä auttamisestani, mutta kiitoksia olen saanut. Melko hyvin olen onnistunut.

On fakta, että vain sivustoni tarjoaa mahdollisuuden huomioda jokainen apua kysyvä yksilönä. Mutta en ole tämänkään suhteen itsekäs. Pyysin tänne SPOILER-tägien tukea, jotta täällä voitaisiin harrastaa nykyistö fiksumoaa auttamistapaa.

Ehdotin Sanarisille, että voisin yrittää auttaa heitä luomaan sivuston, jossa on SPOILER-merkkausten tuki.

Sanaristikot mielestäni ansaitsevat sivuston, jissa niiden ongelmia voidaan käsitellä fiksuimmalla mahdollusella tavalla.

Täälöä jotkut ti'otaalisesti pilaavat harrastuksen perus idean eivätkä edes yritä olla fisuja auttajia.
  2. Tunnen jonkin tason rimakauhua Alf Simbergin ja Janne Salon ristikoiden auttamisessa.

Olen niihinkin yleensä apua osannut tarjota, mutta nyt tuntuu liian vaikealta tapaukselta enkä saa annettua vinkkiö edes kahteen vihjeeseen.
    https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/iisakin-ristikot-8-2023/#post-29476

Kyllähän Satu voisi auttaa, mutta en nyt haluaisi häneltä apua pyytää ainakaan vielä. Jos joku osausi SPOILER-tägejä hyldyntäen laittaa vinkkejä, olisin kiitollinen. Ilman SPOILER-tägien käyttöä älköön kukaan tämän kommentin lukenut tulko sivuilkeni ristikossa auttamaan.

Jos tääktä oyydän sivuilleni vinkkiapua, toivon AINA, että käytettäusiin vinkeissä DPOILER-tägejä. Jos eräs trolli osaa niitä sujuvasti käyttää, pitäusi se muillekin olla riittävän helppoa.

On Iisakki PuPea vaikeampi. En minä PuPen kanssa ole samalaisissa vaikeuksissa ollut kuin mitä olen Alf Simbergin ristikoiden kanssa. Vaatinevat harjaantumista ja itse niitä olen ratkonut kokonaan vuoden sisällä vain yhden (sen pummasin eräältä kysyjältä - vuoden sisällä se on ainut pummaus). Siitä selvisin suht, vaivattomasti.
  3. EPyrin välttämäön oman osaamisen korostamista. Täällä kuten omassa foorumissani on itseäni taitavampia ratkojia. En koskaan ole väittänyt olevani mestariratkoja.

Elvistelen kyllä sillä, että voin tarjota sivuston, jossa ristikoiden ratkonnassa autetaan tavalla, jossa ratkojia ei nöyryytetä. Siitä, että voi tarjota 100% spoilausvapaan vaihtoehdon olen hyvin ylpeä.

Lue
    https://keskustelu.suomi24.fi/t/17972304/viikonloppu-19--20-8-2023#comment-122633272

Joku kirjoitti
    "Auttamiseen sitä paitsi liittyy aina automaattisesti alistaminen. Kukaan itseään kunnioittava ratkoja ei pyydä apua ratkontaansa"

Olen tämän ongelman tiedostanut. Olen jokaista kommenttiani antaessani miettinyt, miten voi välttää sitä, että ratkoja kokisi tulleensa nöyryytetyksi. Siksi annan ensin yleisempiä vinkkejä, joita tarkennan myöhemmin. Jos annan heti hyvin selittävän vinkin, joku voisi kokea, että ylimielisesti paapon toista.

Suorien ratkaisusanojen antamista vältän, jotta ratkojalle jöisi omaa pohdintaa ja hän voisi kehittyä ratkojana. Olen kyllä muutaman ratkaisusana laittanut vinkin yhteyteen.

Kyseessä on ollut hankalat faktavihjeet, joissa kyse on enemmänkin siitä, osaako käyttää hakukoneita oikein kuin oivaltamisesta.

Juuri siksi auttamistapani on haasteellinen, että pitää pyrkiä tukemaan eikä heikentämään toisen itsetuntoa. En voi koskaan onnistua kaikkien vinkkien kanssa.
    Haluan kasvattaaa ratkojan itsekunnioitusta, en sitä heijentää.

Mutta paljon olen saanut kiitosta vinkeistäni, joten koen myös onnistuneeni. Minua viimeksi eräs nettituttu kehui, että olen auttanut häntä kehittymään ratkojana.