Vapaa kuvaus

Aloituksia

101

Kommenttia

2754

1. Alunperin+Korkein+[ʼĒl+ʻElyōn,+ʻElyōn,+El+Shaddai]+oli+kyllä+kanaanilaisen+jumalperheen+pääjumala,+ei+siis+Herra+[Jahve].+Mooseksen+laulussa+(Deuteronomy+32)+tulee+varsin+selkeästi+esille+se,+että+Jahve+on+vain+ʻElyōnin+poika.8+Kun+Korkein+[`Elyôn]+jakoi+kansoille+maat,+kun+hän+levitti+ihmiset+yli+maan+piirin,+hän+määräsi+kansojen+asuinsijat+Jumalan+poikien+luvun+mukaan.9+Herran+[Jahve]+osuus+on+hänen+kansansa+Israel,+ja+Jaakob+hänen+perintömaansa.Tässä+Raamatun+kohdassa+(Exodus+6)+jahvistiset+vuohipaimenkirjurit+yhdistävät+Jahven+ja+El+Shaddain+yhdeksi+jumalaksi.2+Jumala+sanoi+Moosekselle:+»Minä+olen+Jahve,+Herra.+3+Abrahamille,+Iisakille+ja+Jaakobille+minä+olen+ilmestynyt+Jumalan,+Kaikkivaltiaan+[El+Shaddai]+nimisenä,+mutta+nimeäni+Jahve+minä+en+heille+ilmoittanut.
  2. "Satunnaiset+muutokset+eivät+selitä+ohjaamatonta+evoluutiota.+"No+ei+riitä,+mutta+evoluution+selittää+satunnaiset+muutokset+geenisekvenssissä+ja+luonnonvalinta."Sopivimman+selviytyminen+eli+niin+sanottu+elämän+ja+kuoleman+kamppailu+eivät+ole+luomista+vastaan.+Miksi+olisi?"No+on+se+siinä+mielessä,+että+se+on+ihan+valtavaa+tuhlausta.+Eliöyksilöt+kuolevat+tuskaisesti+kun+päätyvät+toisten+ruuaksi,+kuolevat+tuskaisesti+nälkään+kun+eivät+ole+riittävän+kelpoisia+hankkimaan+ruokaa+tai+kuolevat+muista+ympäristön+olosuhteista+kun+eivät+ole+riittävän+kelpoisia,+esimerkiksi+kasvi+paleltuu+kuoliaaksi+kun+ei+kestä+ihan+riittävästi+pakkasta.+Lisäksi+lukematon+määrä+yksilöitä+abortoituu+kehitysvaiheessa+kun+jotain+menee+vikaan+satunnaisissa+sekvenssimuutoksissa,+jotka+ovat+niin+huonoja,+ettei+yksilö+ehdi+edes+valmiiksi+kun+kuolee+pois."Valaat+pärjäävät+hyvin+vedessä,+mutta+eivät+maalla.+"Mutta+niillä+ei+ole+vesieläinten+hengitysmoduulia,+vaikka+sellainen+olisi+tarjolla."Lepakot+menestyvät+hyvin,+vaikka+niillä+ei+ole+läpivirtauskeuhkoja."Mutta+niillä+ei+ole+lentoeläinten+hengitysmoduulia,+vaikka+sellainen+olisi+tarjolla."Krokotiilin+keuhkot+eivät+ole+täysin+samanlaiset+kuin+linnuilla,+ja+ne+pärjäävät+tosi+hyvin."Lepakot+olisivat+tosi+tyytyväisiä+tästä+hengitysmoduulista."Kirahvi+pärjää+hyvin,+joten+mitä+vikaa+sen+suunnittelussa+on?"Hyvässä+suunnittelussa+letkut+ja+johdot+vedetään+lyhintä+mahdollista+reittiä.+Eläinten+sisuskalut+ovat+aivan+hämmentävää+sekasotkua+niin,+ettei+insinööri+ota+siitä+mitään+selvää+vaan+tarvitaan+monivuotiset+lääkäriopinnot,+että+sekasotkusta+saa+mitään+selvää."Vaikka+rakenteet+ja+toiminnot+olisivat+evoluution+tulosta,+niin+sehän+todistaisi+vain+ohjatusta+evoluutiosta,+jonka+takana+olisi+Luoja!+:)"Luojaa+ei+tarvita+mukaan+selittämään+mitään,+joten+Occam+leikkaa+sen+pois+tarpeettomana.
  3. Totta+kai+näyttää+suunnitellulta,+eihän+sitä+ole+kukaan+kieltänyt.+Eliöt+ovat+sopeutuneet+ympäristöönsä.+Mutta+kun+katsotaan+tarkemmin+niin+asiat+vaikuttavat+älyttömiltä+niin,+ettei+taustalla+ole+mitään+suunnittelua,+mieti+vaikkapa+seuraavia:-aivan+valtavaa+elämän+tuhlausta,+joka+kertoo+siitä,+että+taustalla+on+satunnaiset+muutokset+DNA+-jaksoissa+sekä+jatkuva+kamppailu+sopivimman+selviytymisestä-Valaalla+on+vesielämään+vaaralliset+keuhkot+eikä+kiduksia-Lepakolla+on+lentäväksi+eläimeksi+tehottomat+paljekeuhkot+(kuten+nisäkkäillä)+eikä+tehokkaita+läpivirtauskeuhkoja+(kuten+linnuilla)-Vedessä+elävällä+krokotiililla+on+lintujen+tehokkaat+läpivirtauskeuhkot,+vaikka+ne+pitäisi+olla+ennemmin+lepakolla.+Krokotiilille+riittäisi+keuhkot+ja+kidukset+olisivat+sopivimmat-Kaulan+omaavilla+eläimillä+kurkunpäähermo+reitittyy+aivoista+alas+sydämeen,+kiertää+aortan+ja+palaa+takaisin+kurkunpäähän.+Kirahvilla+tämä+tietää+monta+metriä+turhaa+hermokudosta.+Täysin+älytöntä+suunnitteluaTässä+vain+muutama+esimerkki+siitä,+miten+suunnitellulta+näyttävä+onkin+evoluution+tulosta.+evoluutio+joutuu+rakentamaan+aina+olemassa+olevan+bodyplanin+päälle.+Kalalla+kurkunpäähermo+meni+lyhintä+reittiä+aivoista+sydämen+ohittaen+kiduksiin.+Kun+kalojen+esi-isän+jälkeläiset+muuntuivat+muiksi+lajeiksi+ja+alkoivat+kasvattaa+kaulaa+ja+sydän+siirtyi+alemmas+rintakehän+suojaan+(kaulan+suoma+mahdollisuus+kääntää+päätä+oli+valtava+evolutiivinen+etu)+niin+kurkunpään+hermo+kulki+edelleen+samaa+reittiä.+Insinööri+olisi+napsaissut+hermon+poikki+ja+reitittänyt+sen+uudelleen.
  4. "Raamattu+ei+tunne+perisyntiä..."Sitähän+minä+olen+yrittänyt+sanoa,+mutta+kristityt+näin+väittävät.+Ja+muuten+hei,+jos+ei+ole+perisyntiä+niin+Jeesuksen+ristinkuolemakin+oli+sitten+aivan+turha."Raamatun+kertomuksessa+farao+paadutti+oman+sydämensä+ensin+kolme+kertaa+ennen+kuin+Jumala+paadutti+hänet."Höpslöps,+ennen+Egyptiin+palaamista+Jahve+lupasi,+että+paaduttaa+Faaraon+sydämen,+niin+ettei+hän+päästä+lähtemään+vaikka+Mooses+tekee+taikatemppujaan+Faaraolle.21+Herra+sanoi+Moosekselle:+»Kun+nyt+palaat+Egyptiin,+tee+faraon+edessä+kaikki+ne+ihmeteot,+joihin+minä+olen+antanut+sinulle+vallan.+Mutta+minä+kovetan+hänen+sydämensä,+niin+ettei+hän+päästä+kansaa+lähtemään.+"Jaakobin+ja+Eesaun+teot+ja+valinnat+olivat+Jumalan+tiedossa+jo+ennalta."Mutta+mutta,+missä+on+nyt+se+"rajoitetusti+vapaa+tahto"?Ei+saatana,+sinähän+olet+ihan+kölin+alta+vedettävissä.+Joka+ikinen+väitteesi+voidaan+kumota+Raamatun+jakeilla.+Et+ilmeisesti+tunne+kirjaa+tai+sitten+vain+röyhkeästi+valehtelet+🤣🤣🤣
  5. "Jos+maailman+valtiaat+olisivat+tunteneet+kirkkauden+Herran,+niin+he+eivät+olisi+Jeesusta+tappaneet,+mutta+koska+he+eivät+tunteneet+Häntä,+niin+siksi+tappoivat."Mutta+jos+olisivat+tunteneet+niin+sitten+perisynti+olisi+jäänyt+voittamatta."Maailman+valtiaat+eivät+ole+näin+tehneet+ja+siksi+heiltä+puuttui+Jumalan+viisaus."Mutta+eikö+Jumala+kaikkivaltiaana+olisi+saanut+heitä+nöyrtymään?+Sai+kuitenkin+paadutettua+Faaraon+sydämen+niin,+että+ei+päästänyt+israelilaisia+Egyptistä+vaikka+olisi+varmasti+päästänyt,+jos+olisi+ollut+vapaa+tahto+eikä+Jahve+pelannut+kieroja+pelejään+hänen+kanssaan.17+Kirjoituksissa+sanotaan+faraolle:+»Sen+vuoksi+minä+korotin+sinut,+että+sinun+kohtalossasi+osoittaisin+voimani+ja+että+minun+nimeäni+julistettaisiin+koko+maailmassa.»+18+Jumala+siis+armahtaa+kenet+tahtoo+ja+paaduttaa+kenet+tahtoo."Jumala+antaa+ihmisten+valita+sen,+mitä+he+tekevät+ja+mitä+totena+pitävät."Höpslöps.11-12+Jo+ennen+kaksospoikien+syntymää,+ennen+kuin+he+vielä+olivat+tehneet+mitään+hyvää+tai+pahaa,+Jumala+sanoi+Rebekalle:+»Vanhempi+on+palveleva+nuorempaa.»+Näin+Jumala+osoitti,+että+hänen+suunnitelmansa+perustui+hänen+omaan+valintaansa,+ei+ihmisen+tekoihin+vaan+kutsujan+tahtoon.+18+Jumala+siis+armahtaa+kenet+tahtoo+ja+paaduttaa+kenet+tahtoo."Jumala+sallii+ihmisten+tehdä,+mitä+nämä+tahtovat,+puuttumatta+siihen+(vain+harvoin+on+puuttunut+ja+sekin+on+Raamatussa)."Höpslöps,+katso+edelliset+kohdat,+miten+hän+pelasi+saatanallisia+pelejään+Faaraon+ja+Eesaun+kanssa.+"Vähänpä+sinä+Raamattua+tunnet...+:)"Minähän+vedin+sinut+taas+kölin+ali+parin+minuutin+etsimisellä.+Osaan+Raamatun+lähes+ulkoa+näiden+kiusallisten+uskon+doktriinien+osalta+ja+siksi+olen+niin+ylivoimainen+kristinuskon+vastaisessa+taistelussani.