Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Asia+on+kyllä+täysin+päinvastoin.
Fundamentalistit+ovat+lyöneet+kantansa+lukkoon.+Mikään+ei+voi+sitä+muuttaa,+koska+se+perustuu+kauan+sitten+kirjoitettuun+kirjaan.
Mutta+tieteen+tuottamaa+tietoa+kunnioittava+ihminen+on+joka+hetki+valmis+muuttamaan+käsityksiään,+jos+saa+uutta+informaatiota.
21.09.2016 12:35
Voi+voi,+Alex.+Et+sinä+vastannut+minun+kysymykseeni.
Sinulla+on+lystikäs+tapa+reagoida+kiusalliseen+kysymykseen+sillä+tavoin,+että+vastaatkin+johonkin+ihan+toiseen+kysymykseen.+Etkö+itse+huomaa+sitä?
Siis:+Oletko+sitä+mieltä,+että+Paavali+oli+oikeassa?+Jos+olet,+johtuuko+se+vain+siitä,+että+nuo+Paavalin+sanat+ovat+Raamatussa+vai+siitä,+että+olet+itse+päätynyt+samaan+käsitykseen+muilla+perusteilla?
Sinä+vastasit+kysymykseen:+"Mistä+johtuu+usko+Jumalaan?",+mutta+sitä+minä+en+kysynyt.
21.09.2016 12:31
Eipä+lukenut+tarkkaan+ottaen+sanaa+syyte,+mutta+siinä+luki+jotain+puolustautumisesta.
Mitä+vastaan+minulla+tai+kenellä+tahansa+tuossa+on+tarve+puolustautua?+Jotain+hyökkäystä+vai?
Ja+mitä+oikeasti+yrität+sanoa+tuolla+ihme+sekoilulla+"Ku+mä+en+tiänny"?+Mikä+on+se+tilanne,+jossa+joku+noin+sanoo+ja+miksi?
Tarkoitatko,+että+taivaan+iloon+pääsemiseen+riittää+se,+että+"tietää"+jonkinlaisen+Jumalan+olevan+olemassa?+Mihin+nyt+unohtui+synti,+armo+ja+Jeesuksen+tunnustaminen+Herraksi+tms?+Eikö+niillä+olekaan+niin+väliä?
Niin+tai+näin,+ei+tuossa+kyllä+mitään+järkeä+ole.
21.09.2016 12:27
Kummastelet+kyllä+nyt+jotakin+muuta+kuin+minun+kysymyksiäni.+Ainakaan+et+vastannut+niihin.
Kysymyksiä+oli+kaksi,+joista+jälkimmäinen+oli+kaksiosainen.
1)+Mitä+syytettä+vastaan+minulla+olisi+tarvetta+puolustautua?+Tämä+liittyi+siihen+Room+1:20+tekstiin,+että+"he+eivät+voi+puolustautua".
2)+Oletko+sitä+mieltä,+että+Paavali+oli+oikeassa?+Jos+olet,+johtuuko+se+vain+siitä,+että+nuo+Paavalin+sanat+ovat+Raamatussa+vai+siitä,+että+olet+itse+päätynyt+samaan+käsitykseen+muilla+perusteilla?
Mutta+mitäpä+näistä.+Jos+et+halua+tai+osaa+vastata,+hyväksyn+toki+senkin.
Kysyit+itsekin+ja+yritän+vastata.
Se+tieto,+mitä+olen+saanut,+on+lukemattomien+sukupolvien+uurastuksen+tulosta+ja+minun+oma+osuuteni+on+ollut+lähinnä+ottaa+vastaan,+yrittää+ymmärtää+ja+suodattaa+kriittisesti.+Jonkin+verran+olen+tuottanut+omaakin+oivallusta,+mutta+sen+suhteellinen+osuus+on+edellä+mainittuun+verraten+varsin+pieni.
Raamattua+tutkimalla+olen+ennen+kaikkea+saanut+tietoa+siitä,+mikä+on+Raamattu+sekä+niistä+olosuhteista+ja+kulttuurista,+joiden+keskellä+se+on+syntynyt.+Minulle+Raamattu+ei+ole+lähtökohtaisesti+totuuden+ja+tiedon+auktoriteetti+tippaakaan+enempää+kuin+mikään+muukaan+kirja.
20.09.2016 13:57
jarinhotelli+kirjoitti:+«On+ollut+varsin+tarpeellista+sanoa+mitä+olen+sanonut+tässäkin+ketjussa.»
Kenelle+se+oli+tarpeellista?
20.09.2016 13:48
Upeaa.+Edistyt.
Tiede+tuottaa+teorioita,+jotka+vastaavat+havaintoja+parhaalla+mahdollisella+tavalla.+Se+ei+tuota+varmaa+tai+lopullista+tietoa.
Jokainen+teoria+on+avoimesti+tarjolla+kumottavaksi.+Mutta+siihen+ei+riitä+vain+se,+että+sanoo+eipäs+tai+sontaa.+Homma+menee+niin,+että+esität+havainnon,+joka+on+teorian+kanssa+ristiriidassa+tai+sitten+ehkä+osoitat,+että+teoria+on+itsensä+kanssa+ristiriidassa.
Ja+vääräksi+tiedetty+teoriakin+voi+olla+paras+tarjolla+oleva.+Parempaa+etsitään+kaiken+aikaa,+mutta+siihen+asti+näillä+mennään,+mitä+on.
20.09.2016 11:58
«Paavali+sanoi+Jumalan+teoista:+Room.+1:20+Hänen+näkymättömät+ominaisuutensa,+hänen+ikuinen+voimansa+ja+jumaluutensa,+ovat+maailman+luomisesta+asti+olleet+nähtävissä+ja+havaittavissa+hänen+teoissaan.+Sen+vuoksi+he+eivät+voi+puolustautua.»
Mitä+syytettä+vastaan+minulla+olisi+tarvetta+puolustautua?
Oletko+sitä+mieltä,+että+Paavali+oli+oikeassa?+Jos+olet,+johtuuko+se+vain+siitä,+että+nuo+Paavalin+sanat+ovat+Raamatussa+vai+siitä,+että+olet+itse+päätynyt+samaan+käsitykseen+muilla+perusteilla?
20.09.2016 11:52
Käänsin+ja+kirjoitin+näköjään+aika+hurjaa+vauhtia.+Toivon,+että+pikkuvirheet+eivät+haittaa+ymmärrettävyyttä.
20.09.2016 11:43
Sinäkö+sitten+tiedät?
Ymmärrätkö+niin+paljon+alkuräjähdysteoriasta,+että+voit+kritisoida+sitä?
20.09.2016 11:40
«Kun+olette+nyt+lähteneet+tälle+tielle,+että+opetatte+lapsillenne+koulussa+jotain+muuta+ja+näissä+huuhaa-konferensseissä+jotain+toista,+niin+kysykääpä+muutamalta+ihan+oikealta+psykologian+ammattilaiselta,+että+millaisia+vaikutuksia+sillä+saattaa+olla+nuorisoonne,+joka+on+kuitenkin+teidän+tulevaisuutenne+ja+jota+ilman+te+tuhoudutte.»
Tämä+on+oikeasti+vakava+asia.
Psykologiassa+ja+psykiatriassa+tunnetaan+käsite+kaksoissidos.+Se+on+eri+asia+kuin+kemian+kaksoissidos.+Englannin+kielessä+nämä+erotetaan+toisistaan+kemia:"double+bond"+ja+psykologia:"double+bind".
https://en.wikipedia.org/wiki/Double_bind
Kaksoissidos+on+pitkäaikainen+stressitilanne,+joka+kuormittaa+ja+altistaa+erilaisille+psyyken+sairauksille,+kuten+skitsofrenialle+ja+syvälle+depressiolle.
Ja+homma+menee+näin,+kaksoissidoksen+teorian+kehittäjän,+Gregory+Bateson+mukaan:
1.++Tilanteessa+on+kaksi+tai+useampi+henkilö,+joista+yksi+on+"kohde".+"Toiset"+ovat+jotenkin+ylempiä+ja+auktoriteetteja,+kuten+vanhemmat+tai+opettajat.
2.+Kaksoissidos+on+toistuvasti+tai+pysyvä+teema+kohteen+elämässä+eikä+sitä+voi+ratkaista+yksittäisenä+traumaattisena+kokemuksena.
3.+Ensisijainen+määräys+toisilta+kohteelle+on+jompi+kumpi+tai+molemmat+seuraavista+kahdesta:
a)+Tee+asia+X+tai+sinua+rangaistaan.
b)+Älä+tee+asiaa+X+tai+sinua+rangaistaan.
Rangaistus+voi+olla+rakkauden+menetystä,+vihaa+tai+hylätyksi+tulemista.
4.+Kohteeseen+kohdistuu+toissijainen+määräys,+joka+on+ristiriidassa+ensisijaisen+kanssa+korkeammalla+ja+abstraktimmalla+tasolla.++Esimerkiksi:+"Sinun+on+tehtävä+X,+mutta+tee+se+vain+koska+haluat+niin".+Toissijaista+määräystä+ei+välttämättä+ilmaista+sanallisesti.
5.+Tarvittaessa+kohteeseen+kohdistetaan+kolmas+määräys,+joka+tavalla+tai+toisella+estää+häntä+pakenemaan+pulmatilanteesta.+Tyypillisesti+kyseenalaistaminen+tai+ulkopuoliseen+apuun+turvautuminen+on+jotenkin+kiellettyä+tai+vaarallista.
6.+Edellä+esitettyä+koko+vaatimuslistaa+ei+välttämättä+tarvita,+jos+kohde+jo+valmiiksi+tarkastelee+maailma+kaksoissidosrakenteen+kautta.+Yleiset+piirteet+sellaiselle+ovat:
a)+Kohde+on+osallisena+voimakkaassa+suhteessa+eli+suhteessa,+jossa+hänen+on+elintärkeää+luotettavasti+erottaa,+minkälaisen+viestin+hän+on+saanut,+jotta+voi+reagoida+sen+mukaisesti
b)+ja,+kohde+on+vangittuna+tilanteeseen,+jossa+suhteen+toinen+henkilö+antaa+kaksi+määräysviestiä,+joista+yksi+kumoaa+toisen
c)+ja,+kohde+on+kyvytön+huomauttamaan+saamistaan+viesteistä+voidakseen+selvittää,+minkälaiseen+määräysviestiin+hänen+olisi+reagoitava.
Jotakin+tuttua+ehkä+on+tässä+kokonaisuudessa,+vai+mitä?+Ole+rehellinen.+Totuus+on+meidän+seurakuntamme+tulkinta+Raamatusta.+Totuus+on+Raamatussa.+Tutki+maailmaa+avoimin+mielin.+Sinun+on+uskottava+tämä+tunnustus+tai+joudut+kadotukseen.+Uskominen+on+vapaaehtoista+ja+sinun+on+haluttava+sitä.+Seurakunnan+ulkopuoliset+ihmiset+ovat+epäluotettavia+ja+moraalittomia+–+jopa+vaarallisia.
Repikää+tästä.+Vuosikymmenten+stressi+ja+kaksoiselämä+vaativat+ruman+veronsa.
20.09.2016 11:29
pyhpyhjapyh+kirjoitti:+«Ihan+turhaa+koko+teleskooppitouhu.+Jumala+hävittää+sen+ja+ihmissuvun.+Hyvä+niin.»
Samalla+logiikalla,+ihan+turha+olet+sinäkin.+Sinä+nimittäin+kuolet+joskus.+Onko+hyvä+niin?
Onko+kaikki+se+turhaa,+mikä+on+ajassa+rajallista?
Saarnaaja+opetti,+että+kaikki+on+turhuutta.+Kai+sen+voi+niinkin+nähdä.
Älkää+suotta+vastatko+tähän+mitään.+Se+on+aivan+turhaa.
20.09.2016 10:43
Ovatko+taivaan+kirjojen+sivut+paperia?+Millä+niihin+kirjoitetaan:+kirjoituskoneella,+sulkakynällä+vaiko+kenties+mustesuihkukirjoittimella?
Tämä+ei+ole+mitään+pilkkaa,+vaan+yritän+vain+haarukoida,+miten+pitkälle+tämä+arrogantti+oman+kaikkitietävyyden+illuusio+ulottuu.
20.09.2016 10:40
Kirjoitan+lystikseni+vielä+hiukan+lisää+ajasta.
Me+voimme+kuvata+ajassa+tapahtuvaa+asiaa+koordinaatistoon+piirretyllä+käyrällä.+Jos+piirustus+on+paperilla+tai+muuten+tasossa,+voimme+laittaa+näkyviin+vain+yhden+mitattavan+asian+per+käyrä.+Olkoon+se+vaikkapa+jonkin+esineen+korkeus+lattiasta.
Jos+vaakasuora+akseli+edustaa+aikaa+ja+pystysuora+esineemme+korkeutta,+käyrällä+on+tasan+yksi+korkeus+jokaista+vaakasuoran+akselin+pistettä+kohden.+Käyrä+ei+koskaan+voi+kurvata+takaisinpäin+eikä+se+voi+koskaan+olla+pystysuora,+koska+silloin+tuo+esine+olisi+monessa+paikassa+yhtä+aikaa.
Kun+katselemme+tuota+paperia+ylhäältä,+paperin+ulkopuolelta,+meille+on+kuitenkin+olemassa+x-+ja+y-koordinaatit+kolmiulotteisessa+tilassamme.+Meille+on+vain+sen+lisäksi+olemassa+myös+z-koordinaatti.+Voidaan+ajatella,+että+tämä+avaruutemme+koostuu+äärettömästä+määrästä+päällekkäisiä+tasoja,+joissa+jokaisessa+on+suunnat+x+ja+y.
Samalla+tavoin,+jos+olisi+viides+ulottuvuus+näiden+kolmen+tiladimension+ja+ajan+lisäksi,+siellä+olisi+ääretön+määrä+tämmöisiä+avaruus-aikoja+päällekkäin.+Pysytkö+kärryillä?
Nyt+kysyn:+mitä+voisi+havaita+olento,+joka+on+neliulotteinen,+mutta+jakaa+meidän+kanssamme+saman+aikadimension?+Miltä+näyttäisi+kolmiulotteinen+maailma?
Ja+sitten+kysyn:+mitä+tässä+kuviossa+oikeastaan+tarkoittaisi+ilmaisu+"ajan+ulkopuolella"?+Onko+koko+käsitteessä+mitään+järkeä?
Ainoa+aivan+varma+asia+tässä+aivojumpassa+on+se,+että+me+emme+ymmärrä+sellaista+olemista,+joka+ei+ole+meidän+tavallamme+sidottu+aikaan.+Voimme+piirtää+siitä+kuvaajia+ja+laatia+matemaattisia+malleja,+mutta+me+emme+ymmärrä.
Tervetuloa+nöyryys,+niille,+joilla+on+rohkeutta+päästää+se+luokseen.
20.09.2016 10:37
On+yksi+asia,+miten+aika+tavallisesti+ymmärretään+ja+toinen+asia,+mitä+aika+fysikaalisesti+on+tässä+universumissa.+Kumpaa+mahdoit+tarkoittaa?
Yritän+nyt+vääntää+ihan+vähän+matematiikkaa.+Saapa+nähdä,+meneekö+kaava+oikean+näköisenä+läpi.
Suppeamman+suhteellisuusteorian+yksi+seuraus+on+sellainen,+että+kahden+tapahtumapisteen+(x1,+y1,+z1,+t1)+ja+(x2,+y2,+z2,+t2)+välinen+etäisyys+on+kaikille+havaitsijoille+sama,+kun+se+määritellään+näin:+
Siinä+siis+aika+kerrottuna+valon+nopeudella+on+yhtenä+ulottuvuutena,+mutta+sitä+käsitellään+eri+tavalla+niin,+että+tuossa+erotusten+neliösummassa+se+onkin+negatiivisena.+Tosi+kummallista,+mutta+toimii.
Tavallinen+kahden+avaruuspisteen+välinen+etäisyyshän+määritellään+kaikille+xyz-koordinaatistossa+meille+kaikille+tutulla+tavalla:
Jos+et+tähän+pysty,+kannanottosi+siitä,+mitä+aika+on+tai+ei+ole,+ovat+aika+merkityksettömiä.+Mutta+älä+välitä,+en+minäkään+kovin+hyvin+tuohon+pysty.+Aika+on+tosi+merkillinen+universumin+ominaisuus,
20.09.2016 10:22
Alkuräjähdys+on+aika+huono+sana+kuvaamaan+sitä,+mitä+tiedetään+universumin+varhaisimmista+vaiheista.+Ehkä+suuri+pamaus+on+parempi+ilmaisu,+ettei+tarvitse+viisastella+jonkin+dynamiittipaukun+ominaisuuksien+pohjalta.
19.09.2016 23:17
Verenpaine?+Hyvä+tavaton.+En+usko.
Tai+ehkä+nauraessa+verenpaine+hetkellisesti+hiukan+kohoaa.+Pitänee+kysyä+lääkäritutuilta.
19.09.2016 23:11
Pitäisikö+kuitenkin+ensin+varmistaa+veli+pyhpyhhiltä.+Mistäpä+me+niin+varmaan+asioita+tiedämme.+Hän+on+vaikuttanut+hyvin+itsevarmalta+ja+tietää+siksi+kai+paremmin.
Ehkä+minäkin+olen+ihan+tietämättäni+vaikkapa+arkkipiispa+Kari+Mäkinen.
19.09.2016 23:10
Kuulepas+pyhpyhjapyh,+sinun+viesteistäsi+on+kovin+vaikea+saada+otetta,+kun+et+esitä+mitään+selvää+väitettä+tai+argumenttia,+vaan+kovin+summittaisia+vastaväitteitä.
Mikä+kirjottamani+asia+oli+sellainen,+että+vastaat+siihen+"eivätpäs+muutu"?+Kaikki+mitä+kirjoitin,+voidaan+kyllä+osoittaa+ja+havaita+todeksi.+En+minä+omiani+höpise.
Missä+muualla+universumissa+näkyy+tuo+viikkojärjestys+kuin+tällä+meidän+planeetallamme?
19.09.2016 23:05
Aika+vähän+oli+tekstiä+noissa+eikä+mitään+uutta+minulle,+mutta+kiitos+kumminkin.
19.09.2016 23:00
Mikä+kohta+viestissäni+ei+pitänyt+paikkaansa?+Voisitko+edes+yrittää+jotenkin+perustella+noita+lyttäämisiäsi?
19.09.2016 22:59
140 / 267