Höpö+höpö.+Martin+Luther+opetti+uskon+kautta+pelastumista+ja+sitä+samaa+opettavat+hyvin+monet+protestanttiset+uskonsuunnat+edelleen.Sitä+olin+ihmettelemässä,+että+mihin+siinä+silloin+uskotaan.Tuo+hurskas+lauseesi:+"Mutta+Jeesuksen+Kristuksen+Uskon+ja+Armon+kautta+pelastuksen+tunnen+kyllä+!"+on+minulle+aivan+yhtä+käsittämätön.+Mihin+silloin+uskotaan?+Mitä+se+käytännössä+tarkoittaa?Kertaan+tähän+alle+aiemmat+apukysymykseni.+Jos+niistä+ei+ole+hyötyä,+ne+voi+toki+jättää+huomiotta.+Siis:Onko+se+uskomista+kirjan+kertomuksiin?+Onko+se+jonkin+neuvon+tai+esimerkin+noudattamista?+Vai+onko+se+lähinnä+sitä,+että+ihminen+sanoo+uskovansta+jotain?
Minulla+on+sellainen+käsitys,+että+uskominen+ei+ole+tahdonalaista+ainakaan+mieleltään+terveellä+ihmisellä.+Jos+jotakin+ei+usko+niin+eipä+vain+usko,+vaikka+mitä+tekisi.Kokonaan+eri+asia+on+se,+että+jokin+todiste+joko+omasta+kokemuksesta+tai+muilta+kuultuna+voi+muuttaa+tilannetta.Mikä+sitten+kenellekin+on+riittävä+todiste+uskon+heräämiseen?+Joillekin+riittää+se,+että+jonkin+uskonnollisen+perinteen+mukainen+tulkinta+pyhänä+pidetystä+kirjasta+sanoo+niin.Sellaistakin+tapahtuu,+että+ihminen+uskoo+jotakin,+minkä+kaikki+muut+helposti+näkevät+perättömäksi.+Mutta+sellainen+ihminen+ei+ole+terve.+Kyseessä+on+tavallisesti+aivovaurio+tai+sitten+psykoottinen+sairaus.On+olemassa+muun+muassa+ihmisiä,+joilla+on+toispuoleinen+halvaus,+mutta+he+eivät+myönnä+sitä+itselleen+tai+muille.+He+keksivät+mielikuvituksellisia+selityksiä+sille,+miksi+jokin+toimi+ei+oikein+ota+luonnistuakseen,+mutta+halvausta+ei+heidän+omassa+todellisuudessaan+ole.Uskonnollinen+uskominen+on+usein+sellaista,+että+ensin+opiskellaan+huolellisesti+jokin+mytologia+eli+joukko+käsitteitä+ja+toimijoita,+jotka+tuossa+uskonnossa+uskotaan+tosiksi.+Sen+jälkeen+aletaan+jäsentää+havaittu+maailma+tämän+mytologian+kautta.+Tyypillisesti+hyviksi+koetut+tapahtumat+selitetään+hyvän+Jumalan+tuottamiksi+ja+pahoiksi+koetut+taas+jonkinlaisen+paholaisen+töiksi.+Ja+niin+edelleen.Niin+kauan+kuin+tuollainen+uskominen+ei+suoranaisesti+ole+ristiriidassa+normaalisti+havaitun+todellisuuden+kanssa,+se+on+melko+harmitonta.+Mutta+sitten+kun+aletaan+uskoa+vaikkapa+nuoren+maan+kreationismiin+ja+Raamatussa+kerrottuihin+räikeästi+fysiikan+lakien+vastaisiin+tapahtumiin,+joudutaan+törmäyskurssille+terveen+ajattelun+ja+tieteen+kanssa.