Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

  1. Lokeroin mitä lokeroin. Lestadiolaiset käyttävät vuoden 1776 raamatunkäännöstä ja ovat siinä aika erikoisia.

    Tuo Koivuniemen lainailu vaikuttaa erityisen huolestuttavalta. Koivuniemen lahko on yksi Suomen sairaimmista porukoista.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Tapani_Koivuniemen_uskonlahko
  2. Eräs opettajani kertoi tapauksen vanhasta kunnon Polyteekista, jossa oppilas oli tullut teoreettisen sähkötekniikan suulliseen tenttiin. Professori kysyi aluksi lämmittelykysymyksen: "Mitä sähkö oikeastaan on?" ja oppilas aikansa ähkittyään ja vääntelehdittyään vastasi: "Minä kyllä ihan varmasti olen tiennyt sen, mutta en vain nyt muista." Ja professori puhkesi suureen ääneen valittamaan: "Mikä tragedia! Maailman ainoa ihminen, joka on ymmärtänyt, mitä sähkö on ja hänkin on unohtanut sen!".

    Mitä syvimmältään on aine ja sähkö ja kaikki, se on suuri mysteeri. Ihminen on päässyt teorioillaan niin syvälle ja lähelle totuutta, että varsinainen ymmärtäminen tai hahmottaminen on jouduttu jättämään rannalle. Hiukkasfysiikka, suhteellisuusteoria, kvanttimekaniikka ja kosmologia elävät oikeastaan vain matemaattisina malleina, joita testataan kokeellisesti.

    Tarinan mukaan Sir Arthur Eddingtonilta kysyttiin kerran, onko perää väitteessä, että vain kolme ihmistä maailmassa ymmärtää suhteellisuusteorian. Ja hän vastasi kysymyksellä: "Kuka se kolmas on?"

    Richard Feynman sanoi näin (suomennettuna toki): "Voin huoleti sanoa, että kukaan ei ymmärrä kvanttimekaniikkaa."

    Niin että repikää siitä, henkseleitä paukuttelevat peruskoulun käyneet ja perustietoa ymmärtävät.