Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. ei luottamista kirjoitti: «Onko Lutherin mielipide samaa kuin Ilmestyskirjan pedon oikea tulkinta? Lutherin parjaukset liittyivät sen ajan reformaattoreiden propagandasotaan.»

Monenlaista suhtautumista on liikkeellä.

Minä henkilökohtaisesti olen hyvinkin kriittinen Lutherin esittämiä näkemyksiä ja tulkintoja kohtaan, niin myös tuota ajatusta, että Paavi olisi peto.

Lutherilla oli muun muassa aika tavalla asenteissaan rasismia ja ihmisten eriarvoisuutta. Ja hänen tulkintansa ehtoollisen lauseiden maagisesta voimasta on minusta aivan pähkähullu.
  2. Kun ajatellaan sitä, mitä mahdollisesti on kuoleman jälkeen, sorrutaan minun mielestäni liian monen askelman harppaamiseen kerralla.

Iankaikkisen eli loppumattoman elämän kaipaus lähtee siitä, että tuntuu pahalta ajatella sellaista tilannetta, että *minä* en ole olemassa. Ja se juontuu ihan yleisestä itsesäilytysvaistosta, joka on tärkeä ominaisuus olemassaolon taistelussa.

Jos kysyy yksityiskohtia tuosta loppumattomasta elämästä, mitä se voisi olla tai mitä sen uskotaan olevan, useimmat ihmiset joutuvat luovuttamaan ja viittaamaan asian tutkimattomuuteen, ihmeellisyyteen ja siihen, että se on liian kaukana ihmisen ajattelukyvystä, että me voisimme sitä ymmärtää.

Tässä on hienoinen ristiriita. Ihmiset kaipaavat jotakin, mitä eivät oikeastaan edes ymmärrä. Vaistonvarainen ajattelu ja järjen kanssa miettiminen johtavat eri suuntiin.

Oikeastihan joka ainoalla meistä on ollut aika, kun ei ole ollut tätä tuttua kaveria, josta käytämme nimeä *minä*. Itse asiassa jokaisella meistä on tuollaisista olosuhteista miljardien vuosien vankka kokemus.

Miksi sitten niin hätäännymme siitä ajatuksesta että kuolemme ja lakkaamme olemasta? Eihän se ole sen kummempaa kuin se aika, kun emme vielä olleet syntyneet.

Ja edelleen, ajatus siitä, että sama olento, sama persoona elää ja on olemassa syntymästä nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden läpi aina lopulliseen rappeutumiseen ja kuolemaan, se on aika hatarissa kantimissa.

Mikä tuon jatkuvuuden pitää koossa? Minä vastaan: se on muisti. Mutta mitä me oikeasti muistamme eletystä elämästämme? Ja vastaan: aika vähän.

Missä merkityksessä minä olen sama kuin se pieni Jaska Jokusen näköinen poika, jonka kuvia on vanhempieni valokuva-albumissa? Aidot muistikuvat ovat lähes nollassa ja aika vähän on muutenkin yhteisiä piirteitä.

Ennen kuin kysymme, mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen, olisi syytä selvittää itselleen, mitä oikeastaan on tämä *minä* ihan nyt, ennen kuolemaa. Ensin mieleen tulevat vastaukset eivät välttämättä ole ollenkaan oikealla tontilla.

En osaa antaa vastausta, koska en kunnolla itsekään tiedä. Ja toisekseen, se vähä, minkä tiedän, on hyvin vaikea välittää sanallisesti toiselle. Parhaassa tapauksessa voi antaa vinkkejä, mitä kannattaa tehdä, että pääsisi lähemmäksi oivallusta.

Niiden vinkkien ytimessä on epäitsekkyys, myötätunto, elämän kunnioitus ja lähimmäisenrakkaus.

Kannattaa miettiä sitä, mitä *minä* olisi ilman muita ihmisiä, ilman tätä biologista elämän kokonaisuutta, ilman tätä havaittavaa ja vuorovaikutuksen mahdollistavaa maailmaa.

Myös oman tiedon rajallisuuden hyvin syvä ja vilpitön tunnustaminen on hyväksi.

Ja pienenä vihjeenä voin kertoa sen, että kun on paremmin oivaltanut minuuden olemuksen tässä elämässä, kysymys kuoleman jälkeisestä elämästä muuttuu väärin muotoilluksi, virheellisiä olettamuksia sisältäväksi.
  3. ilmi-antaja kirjoitti: «Uskoahan saa vapaasti vaikka Lumikkiin ja seitsemään kääpiöön, mutta se ei poista realiteettejä ja ympärillämme näkyvää ja koettua todellista maailmaa.»

Itse asiassa tuolle tarinalle on löydetty mahdollista historiallista todellisuuspohjaa jonkin verran.

http://mentalfloss.com/article/29186/snow-white-not-just-fairy-tale