Kerrotaanko Raamatussa ollenkaan naispapeista?
Oliko Ellen White ensimmäinen naispappi "kristinuskon imitaatiossa" sapattiherätyksessä?
Naispapit Raamatussa
48
496
Vastaukset
- pyh!
Taasko sua riivaa?
- Flinkin suosikki pyh
Adventismi on sekoittanut pääsi.
Miksi sinua ei eroteta adventtikirkosta, taidat olla Flinkin suosikki?
Raamatussa ei kerrota kristillisen seurakunnan yhteydessä papeista yhtään mitään, ei miehistä eikä naisista.
Hebrealaiskirjeessä mainitaan toistuvasti ylimmäinen pappi, mutta siinä viitataan Jeesukseen.
Toinen puoli asiasta on se, että Paavali antaa ohjeita seurakunnan organisoinnista. Ja siinä yhteydessä hän kyllä ottaa kantaa sukupuoleen aika voimakkaasti. Seurakunnan kaitsijan, seurakuntapalvelijan ja opettajan on oltava hänen mukaansa ehdottomasti mies. Itse asiassa Paavali opetti, että naisen on häpeällistä sanoa seurakunnassa yhtään mitään.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on 1 Tim 3 luvussa oleva vaatimus seurakunnan vastuutehtäviin valittaville: "yhden vaimon mies". Väkisin tulee mieleen, että yksiavioisuus ei ollut ollenkaan itsestään selvyys eikä sitä kaikilta edellytetty.- selkeästi 100%
Raamatussa kerrotaan että seurakunnan "papit/vast" ja vanhemmisto ovat miehiä Uudessa Liitossa.
Muu on sukupuolineutraalia liberaaliteologiaa.
Hei-
Pappeusjärjestelmä päättyi ristille-. Siihen saakka papin piti olla valioyksilö ja mies. Papin piti olla Leevin heimoa ja Aaronin jälkeläinen.
Telttamajan palvelus päättyi ristille pappeusjärjestelmineen.
Nykysin papit ja pastorit on ammattinimike johon voi pätevöityä teologian tutkinnolla universaalisisti Suomen yliopistoissa universaalisti kaikkiin seurakuntiin Suomessa ja sukupuolesta riippumatta.
Ylipappeus kuuluu Jeesukselle Kristukselle, on suora linja per/ nuppi varge dag jokaisella. Hebr 8:1-2, 4:14-16, 1:14, 9 luku.
Telttamaja seremonialakeineen vertauskuvasi oikeata pyhäkköä kaikessa.
Jumalan siveyslaki 10 käskyn laki jäi opettamaan synnin ajan loppuun saakka;
Luuk 16:16-17, Jaak 2:8-13, Ilm 14:12, 1 Joh 2:1-6, 5:2-3, Matt 5:17-18, mm.
5 Moos 5.
Naisten toiminta on vahvasti tapakulttuurisidonnainen asia ollut aina.
Pakanakansojen tapa oli alistaa naiset ja mitä kamalampi hallintokulttuuri sen kamalampaa naisillakin oli savimajoissaan orjina.
Tämä oli tilanne Jerusalemissakin ja Paavali eteni vähitellen naisten suhteen.
Naisia ei siihen aikaan kelpuutettu edes seurakunnan kokouksiin.
Myöhemmin asenteiden salliessa naisia oli evankeliumin työssä.
Nykyisin evankeliumilla on kiire ei ehdi katsella onko papilla housut vai hame päällä, ja asiantuntemus on sukupuolesta riippumatta olemassa.
Naisia sitoo perhe toisella tavalla kuin miestä- ja Adventtiirkossa naiset ymmärtävät huomioida perheensä asiayhteydessä pyhittyessään evankeliumin työhön. Ovat neiti ihmisiä usein ja sopiva hetki on kun lapset aikuisia.
Naisia toimi Isarelin kansan parissa profeettoina ja tuomareina- kansanjohtajina silloinkin kun kansa teki sitä mikä on hyvää Herran silmissä.
Naisten toimintaa tässä ei katsottu sopimattomaksi. Uuden liiton aikana alkuseurakunnassa profetian lahja toimi naisilla vrt Apt 21:9.
Jumalan siunausta
Jari LaurilaLisäys;
Jumalan tarkoitus ei ole ollut koskaan alistaa naista. Ihmisinä olemme samanarvoisia Jumalan edessä.
Jumala edellyttää miehiltä rakkautta vaimojaan kohtaanja vaimoilta kunnioitusta miehiään kohtaan. (Ef 5:33) Ihmiset kuitenkin käsittivät väärin Jumalan järjestelmän miehenä perheen päänä ja alistivat naisen mielivaltaisesti. Naiset olivatkin ja ovatkin usein muissa kuin aidosti kristillisissä piireissä lähinnä "kotiorjan" asemassa. Jumalan profetian lahja on toiminut yhtä hyvin naisten kuin miestenkin kautta. Kaikkina aikoina on ollut myös profetian lahjan saaneita naisia. (Luuk 2:36-38, Apt 21:9)
Paavalin aikainen kulttuuri alisti naisen täysin ja siksi heidän käyttökelpoisuutensa oli rajoitettu.
Naisia ei edes koulutettu, mutta pian heitä toimi lahjoillaan evankeliumin palveluksessa. (Room 16, Apt 18:2-3, Apt 18:24-28) Room 16 luvussa esiintyy nimiluettelossa 10 näista jotka toimivat merkittävissä tehtävissä, jopa apostoleina. Psalmi (huom.VT:n pappisluokankin aikana) kertoo naisista ilosanoman (evankeliumin) tuojina. (Ps 68:12) Raamatun uskonto ei tee erotusta miehen ja naisen välillä. (Gal 3:28)
Pakanakulttuurit kaikki alistivat aina naisen. Pakkovalta herättää aina vastustusta, katkeruutta ja vihaa lopulta. Raamatun uskonto rakkaudesta ei kannusta rakkaudettomaan pakkovaltaan.
Miksi Paavali kehotti naisia olemaan vaiti seurakunnan kokouksissa? (1 kor 14:34-35, 1 Tim 2:11-12)
On selvää ettei naisen sovi hallita miestään. (Ef 5 :21- 25) Kun naiset pääsivät mukaan kokouksiin, he olivat kouluttamattomia, oppimattomia ja siksi innoissaan. He olivat puheliaita ja pyrkivät ottamaan mahdollisesti heille kuulumattomia vapauksiakin. On tulkittu että naiset olisivat häirinneet kokouksia liialla puheliaisuudellaan. Kun tarkastelemme 1 Kor 14 luvusta 26-40 on siellä kysymys asiayhteydessä kokouksien järjestysasioista, ei siitä kuka saa opettaa ja kuka ei saisi opettaa. Seurakunnassa oli sopimatonta naisten pulista häiriten. (jae 34) Paavali antaa mm.ohjeen että 2-3 voi puhua ja muut arvosteltoot. Ei ollut sopivaa naisten jatkuvat keskustelut kokouksissa vaan kaiken piti tapahtua arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä. (39-40)
"Israelissa oli siihen aikaan tuomarina naisprofeetta Debora, Lappidotin vaimo." Tuom. 4:4
Paavalilla oli naisia työtovereina: Fil 4:2-3 mainitsee Euodian ja Syntyken. Paavali sanoo jakeessa kolme naisten taistelleen hänen kanssa evankeliumin puolesta. Room 16:3 Paavali mainitsee työtovereikseen naisia.
Apostolien teot mainitsee alkuseurakunnan profetian lahjasta;
"Hänellä oli neljä naimatonta tytärtä joilla oli profetian lahja." Apt 21:9
>>>>>>>>>>>>>>>>>> Gal 3:28 !
Ylpeästi johtajaksi ryhtyminen on tuhoisaa. Hengellisyydessä ainoa johtaja on Pyhä Henki, eikä kukaan voi siksi antaa ihmisjohtajille sijaa sellaisessa merkityksessä että joku määräisi, käskisi ja alistaisi omantunnon asioita joissa Pyhä Henki vaikuttaa ja toimii kasvattaen, opettaen, nuhdellen ja lohduttaen.
Sukupuolesta riippumatta hengellisiin virkoihin kuuluu nöyryyden, vastuun ja rakkauden lisäksi asiantuntemus, tunnollisuus, ahkeruus, oikeudenmukaisuus, kristillinen myönteisyys ja iloisuus sekä tasa-arvo.
Jumalan siunausta
jari laurila
ingen pappi- selitä mitä selität
Raamatussa ei ole mainintaa naispapeista.
Adventismissa kannatetaan sukupuolineutraalisuutta ja perheen päänä tässä ismissä voi olla nainen ja samoin seurakunnan johtajana.
Se on sitä sukupuolineutraalisuutta.
Raamatussa ei puhuta myöskään että naiset olisivat vanhemmiston jäseniä.
Tähän luopumuksen tilaan on tultu, mutta johtuuko se siitä että adventistimiehet ovat tallukoita? - Kristuksen palvelija
selitä mitä selität kirjoitti:
Raamatussa ei ole mainintaa naispapeista.
Adventismissa kannatetaan sukupuolineutraalisuutta ja perheen päänä tässä ismissä voi olla nainen ja samoin seurakunnan johtajana.
Se on sitä sukupuolineutraalisuutta.
Raamatussa ei puhuta myöskään että naiset olisivat vanhemmiston jäseniä.
Tähän luopumuksen tilaan on tultu, mutta johtuuko se siitä että adventistimiehet ovat tallukoita?Eikä myöskään miespapeista, puhutaan vai seurakunnan päästä. Kristuksessa olemme kaikki tasaarvoisia, ei ole miestä eikä naista, ei kreikkalaista eikä juutalaista, vaan kaikki uskovat yhdessä muodostavat Kristuksen ruumiin, sillä eihän jalka sano kädelle, sinä et ole tarpeellinen, koska olet erilainen kun minä. Eikä myöskään silmä korvalle!
Kristuksen palvelija kirjoitti:
Eikä myöskään miespapeista, puhutaan vai seurakunnan päästä. Kristuksessa olemme kaikki tasaarvoisia, ei ole miestä eikä naista, ei kreikkalaista eikä juutalaista, vaan kaikki uskovat yhdessä muodostavat Kristuksen ruumiin, sillä eihän jalka sano kädelle, sinä et ole tarpeellinen, koska olet erilainen kun minä. Eikä myöskään silmä korvalle!
Kristuksen palvelija kirjoitti: «Eikä myöskään miespapeista, puhutaan vai seurakunnan päästä.»
Miten sitten tulkitset käytännössä nämä jakeet:
1 Tim 3:2-3 "Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa."
1 Tim 3:12 "Seurakunnanpalvelijan on oltava yhden vaimon mies, ja hänen on pidettävä hyvää huolta lapsistaan ja perheväestään."
1 Tim. 2:11-12 "Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti."
1 Kor. 14:33-35 "Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa."
Eikö apostoli Paavalin ohjeistus olekaan velvoittava? Eikö sitä tunnusteta Jumalan sanaksi, vaikka se on Raamatussa?
Jos näitä ei oteta todesta, mihin ja millä perusteella vedetään raja?v.aari kirjoitti:
Kristuksen palvelija kirjoitti: «Eikä myöskään miespapeista, puhutaan vai seurakunnan päästä.»
Miten sitten tulkitset käytännössä nämä jakeet:
1 Tim 3:2-3 "Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa."
1 Tim 3:12 "Seurakunnanpalvelijan on oltava yhden vaimon mies, ja hänen on pidettävä hyvää huolta lapsistaan ja perheväestään."
1 Tim. 2:11-12 "Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti."
1 Kor. 14:33-35 "Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa."
Eikö apostoli Paavalin ohjeistus olekaan velvoittava? Eikö sitä tunnusteta Jumalan sanaksi, vaikka se on Raamatussa?
Jos näitä ei oteta todesta, mihin ja millä perusteella vedetään raja?Hei-
Tässä asiayhteydessä pitää tutkia mitä Paavali kaikenkaikkiaan koko Raamatussa puhuu asiasta. Tämä tapahtuma on tapahtumakulttuuri sidonnainen mitä lainaat.
Huomioi ensin että elettiin aikaa ettei naisia kelpuutettu edes osallistumaan seurakunnan kokouksiin. Naisien paikka oli kotiorjina palvelijoina alistettuina miehensä tahtoon kokonaan. Tästä pitää lähteä asiaa tutkimaan.
Paavali oli tarpeen tullen pikkusen jotakin muutakin siksi ettei halunnut ärsyttää ja aiheutta siten evankeliumille vahinkoa.
Kun Paavali sanoo että pitää olla yhden vaimon mies, niin tilanne oli että miehet oli siihen aikaan palveluksessa, ja että yhden vaimon niin tarkoittaa tietenkin ettei lukuisia vaimoja ja eronnutkaan ja uudelleen avioidu laittomasti.
Naisten todellakin piti kuunnella opetusta, sillä he pääsivät nyt oppimaan evankelöiumin ihanuuksia. Heidät kelpuutettiin jopa seurakunnan kokouksiin oppimaan- mutta miesten piti pitää heille koulua kotonaankin että oppisivat ja lopettaisivat turhat hölinät millä häiritsivät kokouksia.
Nyt jos menenne Ef missä Paavali opettaa suhtautumaan vaimoon;
Tätä on jotkut halunneet ottaa oman vallan tueksi, mutta pitää lukea seuraavat jakeet myös; Ef 5:22, 25, 27-31, 33; > Tässä on kyse rakkaudesta. Rakkaudessa ei turhia mussuteta ja pakkovalta sammuttaa aina rakkauden.
Mitä teki Jeesus Kristus (vrt; jae 25) > Lue siitä. Kristus rakasti ja kuoli seurakunnan puolesta.
Paavali otti naisia evankeliumin palvelukseenkin sitten kun asenteet suosivat tai antoivat periksi mahdollisuuksien mukaan.
Papin piti olla mies- piti olla body- tyyppi joka jaksoi paiskia kokonaisia ruhoja alttarilla telttamajan menoissa- ja papin piti olla Leevin heimoa ja lisäksi papin piti olla Aaronin jälkeläinen. Tässä on pätevyysvaatimuksey ensin- ja tarkat säädökset lisää löytyy Vanhan Testamentin puolelta minkälainen papin piti olla.
> Mutta mitä tapahtui ? > Jeesus kuoli ristillä ja koko pappispalvelu lakeineen oli mennyttä. Ihmisvällittäjää ei enää tarvittu vaan Jeesus Kristus olisi nyt Ylipappi johon koko vanhan liiton uhripalvelus tähtäsi ja vertauskuvaa koko telttamajalysti oikeasta, Hebr 9 luku, Jeesus Kristus Ylipappina ja suora linja taivaaseen vage dag 24H7 vrk /per nuppi> Hebr 8:1-2, 4:14-16, 1:14, mm.
Leeviläisten eli pappiskelpoisten perään ei millään konstilla sitten enää päästy kun Isarelin sukukirjat hävitettiin v. 70 jkr roomalaiset pistivät kaupungin sileäksi niin ettei kiveä kiven päällä, Matt 24:2.
Nykyisin papit ja pastolrit on ammattinimike johon saa tiedollisuuden vaatimukset -pätevyysvaatimukset universaalisti tasa-arvoisesti yliopistoista teologian A tutkinnolla. A1 ja A2 måste vara minä muistaisin.
Evankeliumin asialla on niin kiire ettei ihmiset jotka tätä työtä tekevät ehdi katsella onko papilla housut vai hame päällä. Vessassa ja avioliitossa housuilla ja hameilla on korkeintaan merkitystä sen verran ettei mies hame päällä ole sopiva asia.
Matt 28:18-20.
Jumalan siunausta
jari laurila
ingen pappi- suuri häpeä !
Kristuksen palvelija kirjoitti:
Eikä myöskään miespapeista, puhutaan vai seurakunnan päästä. Kristuksessa olemme kaikki tasaarvoisia, ei ole miestä eikä naista, ei kreikkalaista eikä juutalaista, vaan kaikki uskovat yhdessä muodostavat Kristuksen ruumiin, sillä eihän jalka sano kädelle, sinä et ole tarpeellinen, koska olet erilainen kun minä. Eikä myöskään silmä korvalle!
Siis kun Raamatussa ei puhuta naispapeistakaan, niin naiset pois kiireesti pastorin viroistaan, sillä se on häpeällistä naisille !
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Tässä asiayhteydessä pitää tutkia mitä Paavali kaikenkaikkiaan koko Raamatussa puhuu asiasta. Tämä tapahtuma on tapahtumakulttuuri sidonnainen mitä lainaat.
Huomioi ensin että elettiin aikaa ettei naisia kelpuutettu edes osallistumaan seurakunnan kokouksiin. Naisien paikka oli kotiorjina palvelijoina alistettuina miehensä tahtoon kokonaan. Tästä pitää lähteä asiaa tutkimaan.
Paavali oli tarpeen tullen pikkusen jotakin muutakin siksi ettei halunnut ärsyttää ja aiheutta siten evankeliumille vahinkoa.
Kun Paavali sanoo että pitää olla yhden vaimon mies, niin tilanne oli että miehet oli siihen aikaan palveluksessa, ja että yhden vaimon niin tarkoittaa tietenkin ettei lukuisia vaimoja ja eronnutkaan ja uudelleen avioidu laittomasti.
Naisten todellakin piti kuunnella opetusta, sillä he pääsivät nyt oppimaan evankelöiumin ihanuuksia. Heidät kelpuutettiin jopa seurakunnan kokouksiin oppimaan- mutta miesten piti pitää heille koulua kotonaankin että oppisivat ja lopettaisivat turhat hölinät millä häiritsivät kokouksia.
Nyt jos menenne Ef missä Paavali opettaa suhtautumaan vaimoon;
Tätä on jotkut halunneet ottaa oman vallan tueksi, mutta pitää lukea seuraavat jakeet myös; Ef 5:22, 25, 27-31, 33; > Tässä on kyse rakkaudesta. Rakkaudessa ei turhia mussuteta ja pakkovalta sammuttaa aina rakkauden.
Mitä teki Jeesus Kristus (vrt; jae 25) > Lue siitä. Kristus rakasti ja kuoli seurakunnan puolesta.
Paavali otti naisia evankeliumin palvelukseenkin sitten kun asenteet suosivat tai antoivat periksi mahdollisuuksien mukaan.
Papin piti olla mies- piti olla body- tyyppi joka jaksoi paiskia kokonaisia ruhoja alttarilla telttamajan menoissa- ja papin piti olla Leevin heimoa ja lisäksi papin piti olla Aaronin jälkeläinen. Tässä on pätevyysvaatimuksey ensin- ja tarkat säädökset lisää löytyy Vanhan Testamentin puolelta minkälainen papin piti olla.
> Mutta mitä tapahtui ? > Jeesus kuoli ristillä ja koko pappispalvelu lakeineen oli mennyttä. Ihmisvällittäjää ei enää tarvittu vaan Jeesus Kristus olisi nyt Ylipappi johon koko vanhan liiton uhripalvelus tähtäsi ja vertauskuvaa koko telttamajalysti oikeasta, Hebr 9 luku, Jeesus Kristus Ylipappina ja suora linja taivaaseen vage dag 24H7 vrk /per nuppi> Hebr 8:1-2, 4:14-16, 1:14, mm.
Leeviläisten eli pappiskelpoisten perään ei millään konstilla sitten enää päästy kun Isarelin sukukirjat hävitettiin v. 70 jkr roomalaiset pistivät kaupungin sileäksi niin ettei kiveä kiven päällä, Matt 24:2.
Nykyisin papit ja pastolrit on ammattinimike johon saa tiedollisuuden vaatimukset -pätevyysvaatimukset universaalisti tasa-arvoisesti yliopistoista teologian A tutkinnolla. A1 ja A2 måste vara minä muistaisin.
Evankeliumin asialla on niin kiire ettei ihmiset jotka tätä työtä tekevät ehdi katsella onko papilla housut vai hame päällä. Vessassa ja avioliitossa housuilla ja hameilla on korkeintaan merkitystä sen verran ettei mies hame päällä ole sopiva asia.
Matt 28:18-20.
Jumalan siunausta
jari laurila
ingen pappijarinhotelli kirjoitti: «Huomioi ensin että elettiin aikaa ettei naisia kelpuutettu edes osallistumaan seurakunnan kokouksiin. Naisien paikka oli kotiorjina palvelijoina alistettuina miehensä tahtoon kokonaan. Tästä pitää lähteä asiaa tutkimaan.
Paavali oli tarpeen tullen pikkusen jotakin muutakin siksi ettei halunnut ärsyttää ja aiheutta siten evankeliumille vahinkoa.»
Hiukan tuossa on minusta selittelyn makua. Jos Paavali tarkoitti tuota, mitä kirjoitat, miksi hän ei sanonut suoraan ja täsmällisesti niin?
Muistutan vertailun vuoksi siitä, että Siddhartha Gautama Buddha hyväksyi naiset sanghaansa eli opetettaviensa joukkoon ja nunniksi. Se oli 500-luvun eaa Intiassa huomattavan vallankumouksellista. Hän ei komentanut naisia olemaan hiljaa siinä pelossa, että naisten tasa-arvo ärsyttäisi muita ja sitä kautta vaikeuttaisi hänen opetuksensa leviämistä. Hän jopa viis veisasi kastilaitoksesta ja hyväksyi kastittomat eli dalit-ihmiset joukkoonsa siinä kuin bramiinitkin. Se oli todella rohkeaa.
Tästä päättelen, ettei Paavalinkaan olisi ollut mikään pakko noudatella ympäröivän yhteiskunnan normeja sukupuolten vapauksien suhteen. Hän sentään sai vaikuttaa verrattain sivistyneessä yhteiskunnassa.v.aari kirjoitti:
jarinhotelli kirjoitti: «Huomioi ensin että elettiin aikaa ettei naisia kelpuutettu edes osallistumaan seurakunnan kokouksiin. Naisien paikka oli kotiorjina palvelijoina alistettuina miehensä tahtoon kokonaan. Tästä pitää lähteä asiaa tutkimaan.
Paavali oli tarpeen tullen pikkusen jotakin muutakin siksi ettei halunnut ärsyttää ja aiheutta siten evankeliumille vahinkoa.»
Hiukan tuossa on minusta selittelyn makua. Jos Paavali tarkoitti tuota, mitä kirjoitat, miksi hän ei sanonut suoraan ja täsmällisesti niin?
Muistutan vertailun vuoksi siitä, että Siddhartha Gautama Buddha hyväksyi naiset sanghaansa eli opetettaviensa joukkoon ja nunniksi. Se oli 500-luvun eaa Intiassa huomattavan vallankumouksellista. Hän ei komentanut naisia olemaan hiljaa siinä pelossa, että naisten tasa-arvo ärsyttäisi muita ja sitä kautta vaikeuttaisi hänen opetuksensa leviämistä. Hän jopa viis veisasi kastilaitoksesta ja hyväksyi kastittomat eli dalit-ihmiset joukkoonsa siinä kuin bramiinitkin. Se oli todella rohkeaa.
Tästä päättelen, ettei Paavalinkaan olisi ollut mikään pakko noudatella ympäröivän yhteiskunnan normeja sukupuolten vapauksien suhteen. Hän sentään sai vaikuttaa verrattain sivistyneessä yhteiskunnassa.Hei- kiitos.
Käytin omaa persoonallista ilmaisutapaani pikaisesti. Minulla tuppaa olemaan aika kiirus ja kirjoitan nopeasti ja intuitiivisesti helposti sellaista kieltä että joku toinen kieliasu olisi sopivampi vastaanottajan ymmärryksen vuoksi.
Otetaan uusi versio, en siihenkään koko päivää uhraa, pikaisesti sekin, mutta otan hiukan laajemman näkökulman nyt kun asia hiukan supistui;
> Vanhan liiton aikaan -siihen aikaan kun "Isarelin kansa teki sitä mikä on hyvää Herran silmissä" oli naisprofeettoja ja naistuomareita ja naiskansanjohtajia;
> "Israelissa oli siihen aikaan tuomarina naisprofeetta Debora, Lappidotin vaimo." Tuom. 4:4
Paavalilla oli naisia työtovereina: Fil 4:2-3 mainitsee Euodian ja Syntyken. Paavali sanoo jakeessa kolme naisten taistelleen hänen kanssa evankeliumin puolesta. Room 16:3 Paavali mainitsee työtovereikseen naisia.
Apostolien teot mainitsee alkuseurakunnan profetian lahjasta;
"Hänellä oli neljä naimatonta tytärtä joilla oli profetian lahja." Apt 21:9.
Mitä pakanallisempi on ollut kulttuuri sitä kehnompi on naisen asema ollut.
Näin on ollut ja tuo tilanne on Raamatun historian aikoina vaihdellut.
Niin oli että naisen paikka oli kotona, ei edes kelpuutettu seurakunnan kokouksiin siihen aikaan kun Paavali oli joillakin seuduilla opettamassa.
Paavali itse mainitsee siitä miten hän on tarpeen tullen jotakin muutakin niin ettei ole tuomitsemassa heti kaikkea välttääkseen riitaa ja evankeliumin etenemistä. Hän oli toisinaan hyvin siis suvaitsevainen niin kuin tulee ollakin
aina empatiaa Luuk 12:47-48 kertoo tuosta tiedon määrästä.
Ei muutosjohtaja voi tehdä kaikkea heti aina. En nyt muista ja etsi sitä Raamatun tapahtumafaktan kuvausta missä Paavali ylllättäen lipsuukin siitä missä toisalla oli ollut ehdoton. Hän huomioi kuulijat etteivät he voi ymmärtää kaikkea.
Paavali kiersi opettamassa Välimeren maissa, ja siitä on erilaisia kirjoja on Efesolaisille, on roomalaisille, on galatalaisille, riippuen missä Paavalin opetusta kirjattiin muistiin.
Naiset ovat aina ihmisiä olleet ja Jumala rakastaa naisia- naiset ovat heikompia osapuolia joille kuuluu miehen suojelus ja rakkaus- ei alistaminen ja pakkovalta. Pakkovalta sammuttaa aina rakkauden. Kuvittele jos joutuisit pakosta vaatimaan vaimoa rakastamaan ja pakosta pitäisi pestä pyykit ja laittaa pakosta ruoka. Rakkaus sammuisi eikä olisi rakkautta ollenkaan ollutkaan- koska kyse on pakkovallasta. Så där vidare.
Paavli oli viisas muutosjohtaja joka huomioi vastaanottajat. Paavali ei halunnut evankeliumille vahinkoa että olisi haukkunut ensimmäiseksi pystyyn kaikesta missä on jotakin mätää- ja joka olisi voinut olla paremmin- Vastustus on aina ankarampaa mitä isompaa muutosta ollaan tekemässä- Muutosjohtajuus on asia missä pitää hallita tietty kaaos- mutta asia pitää olla hallinnassa ja valvottua. _Osata homma. Korvat menee tukkoon heti jos ensimmäisenä haukkuu liian ison palan kakkua vastaanottajalle kaikessa siinä missä on pikkusenkin jotakin vikaa ja parantamisen varaa.
Yst. t. Jari Laurilajarinhotelli kirjoitti:
Hei- kiitos.
Käytin omaa persoonallista ilmaisutapaani pikaisesti. Minulla tuppaa olemaan aika kiirus ja kirjoitan nopeasti ja intuitiivisesti helposti sellaista kieltä että joku toinen kieliasu olisi sopivampi vastaanottajan ymmärryksen vuoksi.
Otetaan uusi versio, en siihenkään koko päivää uhraa, pikaisesti sekin, mutta otan hiukan laajemman näkökulman nyt kun asia hiukan supistui;
> Vanhan liiton aikaan -siihen aikaan kun "Isarelin kansa teki sitä mikä on hyvää Herran silmissä" oli naisprofeettoja ja naistuomareita ja naiskansanjohtajia;
> "Israelissa oli siihen aikaan tuomarina naisprofeetta Debora, Lappidotin vaimo." Tuom. 4:4
Paavalilla oli naisia työtovereina: Fil 4:2-3 mainitsee Euodian ja Syntyken. Paavali sanoo jakeessa kolme naisten taistelleen hänen kanssa evankeliumin puolesta. Room 16:3 Paavali mainitsee työtovereikseen naisia.
Apostolien teot mainitsee alkuseurakunnan profetian lahjasta;
"Hänellä oli neljä naimatonta tytärtä joilla oli profetian lahja." Apt 21:9.
Mitä pakanallisempi on ollut kulttuuri sitä kehnompi on naisen asema ollut.
Näin on ollut ja tuo tilanne on Raamatun historian aikoina vaihdellut.
Niin oli että naisen paikka oli kotona, ei edes kelpuutettu seurakunnan kokouksiin siihen aikaan kun Paavali oli joillakin seuduilla opettamassa.
Paavali itse mainitsee siitä miten hän on tarpeen tullen jotakin muutakin niin ettei ole tuomitsemassa heti kaikkea välttääkseen riitaa ja evankeliumin etenemistä. Hän oli toisinaan hyvin siis suvaitsevainen niin kuin tulee ollakin
aina empatiaa Luuk 12:47-48 kertoo tuosta tiedon määrästä.
Ei muutosjohtaja voi tehdä kaikkea heti aina. En nyt muista ja etsi sitä Raamatun tapahtumafaktan kuvausta missä Paavali ylllättäen lipsuukin siitä missä toisalla oli ollut ehdoton. Hän huomioi kuulijat etteivät he voi ymmärtää kaikkea.
Paavali kiersi opettamassa Välimeren maissa, ja siitä on erilaisia kirjoja on Efesolaisille, on roomalaisille, on galatalaisille, riippuen missä Paavalin opetusta kirjattiin muistiin.
Naiset ovat aina ihmisiä olleet ja Jumala rakastaa naisia- naiset ovat heikompia osapuolia joille kuuluu miehen suojelus ja rakkaus- ei alistaminen ja pakkovalta. Pakkovalta sammuttaa aina rakkauden. Kuvittele jos joutuisit pakosta vaatimaan vaimoa rakastamaan ja pakosta pitäisi pestä pyykit ja laittaa pakosta ruoka. Rakkaus sammuisi eikä olisi rakkautta ollenkaan ollutkaan- koska kyse on pakkovallasta. Så där vidare.
Paavli oli viisas muutosjohtaja joka huomioi vastaanottajat. Paavali ei halunnut evankeliumille vahinkoa että olisi haukkunut ensimmäiseksi pystyyn kaikesta missä on jotakin mätää- ja joka olisi voinut olla paremmin- Vastustus on aina ankarampaa mitä isompaa muutosta ollaan tekemässä- Muutosjohtajuus on asia missä pitää hallita tietty kaaos- mutta asia pitää olla hallinnassa ja valvottua. _Osata homma. Korvat menee tukkoon heti jos ensimmäisenä haukkuu liian ison palan kakkua vastaanottajalle kaikessa siinä missä on pikkusenkin jotakin vikaa ja parantamisen varaa.
Yst. t. Jari Laurilajarinhotelli kirjoitti: «Mitä pakanallisempi on ollut kulttuuri sitä kehnompi on naisen asema ollut.»
En puutu nyt enää muuhun kuin tuohon lainattuun lauseeseen. Muilta osin olen sanottavani sanonut enkä osaa siihen enää lisätä mitään.
Naisen asema ei ole ollut kehuttava Euroopassa suurimman osan sitä aikaa, kun kristinusko on ollut siellä vallitsevana. Sukupuolten tasa-arvo on kasvanut yhtä jalkaa sekularisoitumisen kanssa.
Suomalaisessa kulttuurissa on jo kauan ennen kristinuskon tuloa pidetty naisia suuressa arvossa. Se on ollut poikkeuksellista suhteessa varsinkin eteläisempiin kansoihin. Samaa ilmiötä on muissakin kylmän pohjoisen alkuperäiskulttuureissa. Täällä ei ole ollut varaa jättää käyttämättä naisten potentiaalia myös johtamiseen.
Kun kristinusko tuli Suomeen, sen vaikutus naisen asemaan oli selvästi huonontava. Silloin vedottiin juuri niihin samoihin Raamatun teksteihin, jotka minäkin otin tässä ketjussa esille.
Niinpä en purematta niele tuota väitettä, että naisen asema on ollut sitä huonompi, mitä pakanallisempi on ollut kulttuuri. Vähintäänkin paikallisia selviä poikkeuksia tuosta säännöstä löytyy. Minun mielestäni väite on huonosti perusteltu kaikkialla.
Tietysti tästä voi siirtyä sellaiseen puolustusasemaan, että hyväksyy oikeaksi kristinuskoksi vain sellaisen, joka tunnustaa naisen tasa-arvoisen aseman. Mutta se on jo hiukan kehäpäätelmän makuinen juttu.v.aari kirjoitti:
jarinhotelli kirjoitti: «Mitä pakanallisempi on ollut kulttuuri sitä kehnompi on naisen asema ollut.»
En puutu nyt enää muuhun kuin tuohon lainattuun lauseeseen. Muilta osin olen sanottavani sanonut enkä osaa siihen enää lisätä mitään.
Naisen asema ei ole ollut kehuttava Euroopassa suurimman osan sitä aikaa, kun kristinusko on ollut siellä vallitsevana. Sukupuolten tasa-arvo on kasvanut yhtä jalkaa sekularisoitumisen kanssa.
Suomalaisessa kulttuurissa on jo kauan ennen kristinuskon tuloa pidetty naisia suuressa arvossa. Se on ollut poikkeuksellista suhteessa varsinkin eteläisempiin kansoihin. Samaa ilmiötä on muissakin kylmän pohjoisen alkuperäiskulttuureissa. Täällä ei ole ollut varaa jättää käyttämättä naisten potentiaalia myös johtamiseen.
Kun kristinusko tuli Suomeen, sen vaikutus naisen asemaan oli selvästi huonontava. Silloin vedottiin juuri niihin samoihin Raamatun teksteihin, jotka minäkin otin tässä ketjussa esille.
Niinpä en purematta niele tuota väitettä, että naisen asema on ollut sitä huonompi, mitä pakanallisempi on ollut kulttuuri. Vähintäänkin paikallisia selviä poikkeuksia tuosta säännöstä löytyy. Minun mielestäni väite on huonosti perusteltu kaikkialla.
Tietysti tästä voi siirtyä sellaiseen puolustusasemaan, että hyväksyy oikeaksi kristinuskoksi vain sellaisen, joka tunnustaa naisen tasa-arvoisen aseman. Mutta se on jo hiukan kehäpäätelmän makuinen juttu.Hei-
Puhun hengellisestä kristillisyydestä. En muodollisesta kristillisyydestä.
Muodolinen kristillisyys on on ollut paljon pahempi usein kuin pakanuus tau ateismi- atesistilla esim. on omatunto silti paikoillaan hyvin tavallisesti, mutta
keskiajan muodollinen kristillisyys tai se tapa millä kirkko petti kansaa -sekin
oli kaikkein kauheinta maailmanhistoriassa monin tavoin.
Tämä mädännäisyys näkyi sitten heträtyksen aikoihin kun keskajan kirkko alkoi murhaamaan taistellessaan uskon monopolista.
Kokonaisia perheitä esim. poltettiin roviolla rangaistuksena Raamatun omistamisesta. - Ei naistenkaan asema ollut tietenkään heevi.
Siunauksia
Jari Laurila- pyh!
suuri häpeä ! kirjoitti:
Siis kun Raamatussa ei puhuta naispapeistakaan, niin naiset pois kiireesti pastorin viroistaan, sillä se on häpeällistä naisille !
Eikä puhuta miespapeistakaan uudessa liitossa, joten miehet pois pastorin virasta, sillä se on häpeällistä miehelle. Sun logiikkas.
- pois naiset miehet !
pyh! kirjoitti:
Eikä puhuta miespapeistakaan uudessa liitossa, joten miehet pois pastorin virasta, sillä se on häpeällistä miehelle. Sun logiikkas.
Pois pois kaikki vaan pois, senverran sekavaa on nykyinen suuntaus ! Raamattua voi jokainen tutkia omilla aloillaan.
- Vanhin
Kukas on ylipäätään muka esittänyt Ellen Whitea pappina?? Profeetasta useimmat puhuvat, jos mistään. Naisprofeettoja Raamatussa on monta.
Mitä tulee pappeuteen muuten Uuden liiton puolella, on pappeja yksi, Jeesus Kristus, tai kaikki niin miehet kuin naisetkin, "te olette kuninkaallinen papisto..."- 1234567...
Naispappeus on Raamatun vastaista. Pappeus ei naisille kuulu. Raamattu tuntee monia naisprofeettoja esim. Hulda.
- hyh isminne
12 Jeesuksen kutsumaa opetuslasta olivat miehiä jostain kumman syystä.
1234567... kirjoitti:
Naispappeus on Raamatun vastaista. Pappeus ei naisille kuulu. Raamattu tuntee monia naisprofeettoja esim. Hulda.
Rupesi kiinnostamaan, että mitähän "pappeus" mahtaa edes pitää sisällään? Alkukristillinen seurakunta ei Raamatun mukaan tuntenut pappeja, ei kummastakaan sukupuolesta. Onko siis nykyisilläkään kristityillä perustetta ylläpitää nykyisen kaltaista pappi-instituutiota?
hyh isminne kirjoitti:
12 Jeesuksen kutsumaa opetuslasta olivat miehiä jostain kumman syystä.
Magdalan Mariaa ei tituleerata opetuslapseksi, mutta Jeesuksen kuitenkin erikseen mainitaan opettaneen häntä. Jeesus ei siis ilmiselvästi erotellut seuraajiaan sukupuolen mukaan.
Tuon ajan yhteiskunnassa naisen kulkeminen opetuslasten joukossa olisi ollut huomattavan paheksuttavaa, joten on luonnollista, että Jeesuksen mukana paikasta toiseen liikkui vain vapaamman sukupuolen edustajia.- siis..
tinkerballs kirjoitti:
Magdalan Mariaa ei tituleerata opetuslapseksi, mutta Jeesuksen kuitenkin erikseen mainitaan opettaneen häntä. Jeesus ei siis ilmiselvästi erotellut seuraajiaan sukupuolen mukaan.
Tuon ajan yhteiskunnassa naisen kulkeminen opetuslasten joukossa olisi ollut huomattavan paheksuttavaa, joten on luonnollista, että Jeesuksen mukana paikasta toiseen liikkui vain vapaamman sukupuolen edustajia.Ei Jeesus estä naista tulemaan luokseen. Jeesus sanoo, että sallikaa lasten tulla tyköni... Jeesus opettaa tänäkin päivänä Sanassaan, Pyhän Hengensä kautta jokaista, joka tahtoo hänen luokseen.
tinkerballs kirjoitti:
Rupesi kiinnostamaan, että mitähän "pappeus" mahtaa edes pitää sisällään? Alkukristillinen seurakunta ei Raamatun mukaan tuntenut pappeja, ei kummastakaan sukupuolesta. Onko siis nykyisilläkään kristityillä perustetta ylläpitää nykyisen kaltaista pappi-instituutiota?
Hebrealaiskirje opettaa, että Vanhan testamentin mukainen Aaronin suvun pappeus on uudessa liitossa siirtynyt Jeesukselle eivätkä ihmiset enää ole pappeja. Juutalaisen järjestyksen mukaista pappia tarkoittaa Uudessa testamentissa sana ἱερεύς, joka on suomennettu sanalla pappi.
Paavalin 1. kirjeessä Timoteukselle, kolmannessa luvussa esitellään seuraavat kristillisen seurakunnan palvelusvirat.
– Seurakunnan johtaja tai kaitsija, ἐπισκοπή, piispa
– Seurakunnanpalvelija, διάκονος, diakoni
Näissä Paavali selvästi ilmaisee, että virkoihin valitaan mies.
Apostolien tekojen 6. luvun alussa kerrotaan, että valittiin seitsemän miestä vastaamaan ruoan jakelusta ja sen tasapuolisuudesta. Alkuseurakunnan toiminnassa köyhien avustamisella oli merkittävä osa.
1. Pietarin kirjeen 5. luvun alussa kuvataan tehtävä nimeltä
– Seurakunnan vanhin, πρεσβύτερος, priest, prêtre jne. suomeksi myös "pappi"
Johanneksen kirjeissä kirjoittaja ilmoittaa juuri tuon tittelikseen.
Sanan pappi etymologia johtaa isää tarkoittavaan sanaan. Katolisissa kirkoissahan on tavallista, että pappeja ja piispoja puhutellaan isäksi. Sana siis siltä kannalta tarkoittaa nimenomaan miestä.
Sitten on vielä sana pastori, joka tulee latinan paimenta tarkoittavasta sanasta. Itse asiassa suomen sana paimen on varsin todennäköisesti lainattu kreikan kielestä, sanasta ποιμήν. Seurakunnan viran nimenä taustalla lienee paljolti Johanneksen evankeliumin 10. luku, jossa Jeesus sanoo olevansa hyvä paimen.
Nykyinen kristillisissä kirkoissa esiintyvä pappi-instituutio on aivan muuta kuin vanha juutalainen tai muiden sen sukuisten kansojen pappeus. Kysymys on palvelijan tehtävästä eikä välittäjästä rivikansalaisen ja Jumalan välillä. Siksi on tavallaan harhaanjohtavaa mutta myös yhdentekevää, että tässä yhteydessä käytetään pappi-sanaa.
On seurakuntien ja kirkkokuntien sisäinen asia, miten tiukasti tulkitaan Paavalin antamia ohjeita naisen asemasta seurakunnassa. Fundamentalistinen lähestymistapa tietenkin johtaa loogisesti siihen, että seurakunnan viroissa on vain miehiä.
Koska adventistien tapa tulkita Raamattua on muuten varsin tiukan kirjaimellinen, on minusta hiukan epäjohdonmukaista, että naisia on opetus- ja julistustehtävissä. Muuten kannatan kuitenkin sukupuolten tasa-arvoa tässä asiassa kuten muuallakin. Tosin minulta ei kysytä, enää. Ja parempi näin.- luopumuksen aika !
v.aari kirjoitti:
Hebrealaiskirje opettaa, että Vanhan testamentin mukainen Aaronin suvun pappeus on uudessa liitossa siirtynyt Jeesukselle eivätkä ihmiset enää ole pappeja. Juutalaisen järjestyksen mukaista pappia tarkoittaa Uudessa testamentissa sana ἱερεύς, joka on suomennettu sanalla pappi.
Paavalin 1. kirjeessä Timoteukselle, kolmannessa luvussa esitellään seuraavat kristillisen seurakunnan palvelusvirat.
– Seurakunnan johtaja tai kaitsija, ἐπισκοπή, piispa
– Seurakunnanpalvelija, διάκονος, diakoni
Näissä Paavali selvästi ilmaisee, että virkoihin valitaan mies.
Apostolien tekojen 6. luvun alussa kerrotaan, että valittiin seitsemän miestä vastaamaan ruoan jakelusta ja sen tasapuolisuudesta. Alkuseurakunnan toiminnassa köyhien avustamisella oli merkittävä osa.
1. Pietarin kirjeen 5. luvun alussa kuvataan tehtävä nimeltä
– Seurakunnan vanhin, πρεσβύτερος, priest, prêtre jne. suomeksi myös "pappi"
Johanneksen kirjeissä kirjoittaja ilmoittaa juuri tuon tittelikseen.
Sanan pappi etymologia johtaa isää tarkoittavaan sanaan. Katolisissa kirkoissahan on tavallista, että pappeja ja piispoja puhutellaan isäksi. Sana siis siltä kannalta tarkoittaa nimenomaan miestä.
Sitten on vielä sana pastori, joka tulee latinan paimenta tarkoittavasta sanasta. Itse asiassa suomen sana paimen on varsin todennäköisesti lainattu kreikan kielestä, sanasta ποιμήν. Seurakunnan viran nimenä taustalla lienee paljolti Johanneksen evankeliumin 10. luku, jossa Jeesus sanoo olevansa hyvä paimen.
Nykyinen kristillisissä kirkoissa esiintyvä pappi-instituutio on aivan muuta kuin vanha juutalainen tai muiden sen sukuisten kansojen pappeus. Kysymys on palvelijan tehtävästä eikä välittäjästä rivikansalaisen ja Jumalan välillä. Siksi on tavallaan harhaanjohtavaa mutta myös yhdentekevää, että tässä yhteydessä käytetään pappi-sanaa.
On seurakuntien ja kirkkokuntien sisäinen asia, miten tiukasti tulkitaan Paavalin antamia ohjeita naisen asemasta seurakunnassa. Fundamentalistinen lähestymistapa tietenkin johtaa loogisesti siihen, että seurakunnan viroissa on vain miehiä.
Koska adventistien tapa tulkita Raamattua on muuten varsin tiukan kirjaimellinen, on minusta hiukan epäjohdonmukaista, että naisia on opetus- ja julistustehtävissä. Muuten kannatan kuitenkin sukupuolten tasa-arvoa tässä asiassa kuten muuallakin. Tosin minulta ei kysytä, enää. Ja parempi näin.Adventistit ovat poikenneet Jumalan sanasta mitä pappeuteen tulee. Niinhän se on Jeesus ei tule ennenkuin luopumus ensin tapahtuu.
- höpönlöpön
v.aari kirjoitti:
Hebrealaiskirje opettaa, että Vanhan testamentin mukainen Aaronin suvun pappeus on uudessa liitossa siirtynyt Jeesukselle eivätkä ihmiset enää ole pappeja. Juutalaisen järjestyksen mukaista pappia tarkoittaa Uudessa testamentissa sana ἱερεύς, joka on suomennettu sanalla pappi.
Paavalin 1. kirjeessä Timoteukselle, kolmannessa luvussa esitellään seuraavat kristillisen seurakunnan palvelusvirat.
– Seurakunnan johtaja tai kaitsija, ἐπισκοπή, piispa
– Seurakunnanpalvelija, διάκονος, diakoni
Näissä Paavali selvästi ilmaisee, että virkoihin valitaan mies.
Apostolien tekojen 6. luvun alussa kerrotaan, että valittiin seitsemän miestä vastaamaan ruoan jakelusta ja sen tasapuolisuudesta. Alkuseurakunnan toiminnassa köyhien avustamisella oli merkittävä osa.
1. Pietarin kirjeen 5. luvun alussa kuvataan tehtävä nimeltä
– Seurakunnan vanhin, πρεσβύτερος, priest, prêtre jne. suomeksi myös "pappi"
Johanneksen kirjeissä kirjoittaja ilmoittaa juuri tuon tittelikseen.
Sanan pappi etymologia johtaa isää tarkoittavaan sanaan. Katolisissa kirkoissahan on tavallista, että pappeja ja piispoja puhutellaan isäksi. Sana siis siltä kannalta tarkoittaa nimenomaan miestä.
Sitten on vielä sana pastori, joka tulee latinan paimenta tarkoittavasta sanasta. Itse asiassa suomen sana paimen on varsin todennäköisesti lainattu kreikan kielestä, sanasta ποιμήν. Seurakunnan viran nimenä taustalla lienee paljolti Johanneksen evankeliumin 10. luku, jossa Jeesus sanoo olevansa hyvä paimen.
Nykyinen kristillisissä kirkoissa esiintyvä pappi-instituutio on aivan muuta kuin vanha juutalainen tai muiden sen sukuisten kansojen pappeus. Kysymys on palvelijan tehtävästä eikä välittäjästä rivikansalaisen ja Jumalan välillä. Siksi on tavallaan harhaanjohtavaa mutta myös yhdentekevää, että tässä yhteydessä käytetään pappi-sanaa.
On seurakuntien ja kirkkokuntien sisäinen asia, miten tiukasti tulkitaan Paavalin antamia ohjeita naisen asemasta seurakunnassa. Fundamentalistinen lähestymistapa tietenkin johtaa loogisesti siihen, että seurakunnan viroissa on vain miehiä.
Koska adventistien tapa tulkita Raamattua on muuten varsin tiukan kirjaimellinen, on minusta hiukan epäjohdonmukaista, että naisia on opetus- ja julistustehtävissä. Muuten kannatan kuitenkin sukupuolten tasa-arvoa tässä asiassa kuten muuallakin. Tosin minulta ei kysytä, enää. Ja parempi näin.Adventtikirkko ei edusta fundamentalismia.
- näin se menee
hyh isminne kirjoitti:
12 Jeesuksen kutsumaa opetuslasta olivat miehiä jostain kumman syystä.
Tietenkin olivat, koska he ovat uuden Israelin 12 hengellistä kantaisää. Siksi.
höpönlöpön kirjoitti:
Adventtikirkko ei edusta fundamentalismia.
höpönlöpön kirjoitti: «Adventtikirkko ei edusta fundamentalismia.»
Katsotaan ensin tietoteoreettista radikaalia fundamentalismia.
"Fundamentalismi on tietoteorian alaan kuuluva uskomusten oikeutusteoria. Fundamentalismin mukaan on olemassa perususkomuksia tai -oletuksia, jotka ovat oikeutettuja sellaisinaan, ja kaikkien muiden uskomusten oikeutus riippuu niistä. Fundamentalismi voidaan jakaa radikaaliin fundamentalismiin, joka katsoo perususkomusten olevan erehtymättömiä, kumoamattomia tai epäilyksettömiä, ja maltilliseen fundamentalismiin, joka katsoo perususkomusten voivan kumoutua, jos toisin todistetaan."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)
Onko Adventtikirkon opetuksessa Raamatun asema innoitettuna Jumalan sanana sellainen erehtymätön, kumoamaton ja epäilyksetön perususkomus kuin tuossa määritelmässä sanottiin? Jos on, Adventtikirkko täyttää tämän fundamentalismin määritelmän.
Otetaan sitten tarkasteluun ideologinen fundamentalismi.
"Fundamentalismi on etenkin uskontoon liittyvä ideologia, jossa pyritään palaamaan johonkin alkuperäiseen väittämään ja näkemykseen sekä oikaisemaan sellaiset uudemmat piirteet, joiden katsotaan hämärtävän totuutta. Alkuperältään fundamentalismi on 1900-luvun alussa syntynyt pohjoisamerikkalainen kristillinen protestanttinen liike, joka korostaa Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi
Korostaako Adventtikirkko Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä?
Pyrkiikö Adventtikirkko palaamaan uskon perusteissa johonkin alkuperäiseen väittämään tai näkemykseen ja oikaisemaan uudempia piirteitä, joiden katsotaan hämärtävän totuutta?
Tiedän, että Kai Arasola on tällä palstalla kertonut haluavansa kitkeä fundamentalismin pois Adventtikirkosta. Siitäpä vain kitkemään. Mutta hänkin siis näin epäsuorasti myönsi, että fundamentalismia on esiintynyt ja esiintyy.v.aari kirjoitti:
höpönlöpön kirjoitti: «Adventtikirkko ei edusta fundamentalismia.»
Katsotaan ensin tietoteoreettista radikaalia fundamentalismia.
"Fundamentalismi on tietoteorian alaan kuuluva uskomusten oikeutusteoria. Fundamentalismin mukaan on olemassa perususkomuksia tai -oletuksia, jotka ovat oikeutettuja sellaisinaan, ja kaikkien muiden uskomusten oikeutus riippuu niistä. Fundamentalismi voidaan jakaa radikaaliin fundamentalismiin, joka katsoo perususkomusten olevan erehtymättömiä, kumoamattomia tai epäilyksettömiä, ja maltilliseen fundamentalismiin, joka katsoo perususkomusten voivan kumoutua, jos toisin todistetaan."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)
Onko Adventtikirkon opetuksessa Raamatun asema innoitettuna Jumalan sanana sellainen erehtymätön, kumoamaton ja epäilyksetön perususkomus kuin tuossa määritelmässä sanottiin? Jos on, Adventtikirkko täyttää tämän fundamentalismin määritelmän.
Otetaan sitten tarkasteluun ideologinen fundamentalismi.
"Fundamentalismi on etenkin uskontoon liittyvä ideologia, jossa pyritään palaamaan johonkin alkuperäiseen väittämään ja näkemykseen sekä oikaisemaan sellaiset uudemmat piirteet, joiden katsotaan hämärtävän totuutta. Alkuperältään fundamentalismi on 1900-luvun alussa syntynyt pohjoisamerikkalainen kristillinen protestanttinen liike, joka korostaa Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi
Korostaako Adventtikirkko Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä?
Pyrkiikö Adventtikirkko palaamaan uskon perusteissa johonkin alkuperäiseen väittämään tai näkemykseen ja oikaisemaan uudempia piirteitä, joiden katsotaan hämärtävän totuutta?
Tiedän, että Kai Arasola on tällä palstalla kertonut haluavansa kitkeä fundamentalismin pois Adventtikirkosta. Siitäpä vain kitkemään. Mutta hänkin siis näin epäsuorasti myönsi, että fundamentalismia on esiintynyt ja esiintyy.Haluaisin lisätä tähän, että niin Adventtikirkossa kuin kaikissa muissakin uskontokunnissa esiintyy käytännön tasolla, jäsenistön keskuudessa sekä fundamentalisteja että oppeja vapaammin tulkitsevia. Virallinen oppi ja seurakuntalaisten käsitykset eivät ole sama asia.
v.aari kirjoitti:
höpönlöpön kirjoitti: «Adventtikirkko ei edusta fundamentalismia.»
Katsotaan ensin tietoteoreettista radikaalia fundamentalismia.
"Fundamentalismi on tietoteorian alaan kuuluva uskomusten oikeutusteoria. Fundamentalismin mukaan on olemassa perususkomuksia tai -oletuksia, jotka ovat oikeutettuja sellaisinaan, ja kaikkien muiden uskomusten oikeutus riippuu niistä. Fundamentalismi voidaan jakaa radikaaliin fundamentalismiin, joka katsoo perususkomusten olevan erehtymättömiä, kumoamattomia tai epäilyksettömiä, ja maltilliseen fundamentalismiin, joka katsoo perususkomusten voivan kumoutua, jos toisin todistetaan."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_(tietoteoria)
Onko Adventtikirkon opetuksessa Raamatun asema innoitettuna Jumalan sanana sellainen erehtymätön, kumoamaton ja epäilyksetön perususkomus kuin tuossa määritelmässä sanottiin? Jos on, Adventtikirkko täyttää tämän fundamentalismin määritelmän.
Otetaan sitten tarkasteluun ideologinen fundamentalismi.
"Fundamentalismi on etenkin uskontoon liittyvä ideologia, jossa pyritään palaamaan johonkin alkuperäiseen väittämään ja näkemykseen sekä oikaisemaan sellaiset uudemmat piirteet, joiden katsotaan hämärtävän totuutta. Alkuperältään fundamentalismi on 1900-luvun alussa syntynyt pohjoisamerikkalainen kristillinen protestanttinen liike, joka korostaa Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi
Korostaako Adventtikirkko Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä?
Pyrkiikö Adventtikirkko palaamaan uskon perusteissa johonkin alkuperäiseen väittämään tai näkemykseen ja oikaisemaan uudempia piirteitä, joiden katsotaan hämärtävän totuutta?
Tiedän, että Kai Arasola on tällä palstalla kertonut haluavansa kitkeä fundamentalismin pois Adventtikirkosta. Siitäpä vain kitkemään. Mutta hänkin siis näin epäsuorasti myönsi, että fundamentalismia on esiintynyt ja esiintyy.Kuten todettiin yksi missioistani on saada fundamentalismi pois tai ainakin sitä vähennettyä adventtikirkossa. Se, mikä on mielenkiintoista on, että kirkon Raamattuselityksissä yleensä annetaan se vaikutelma, ettemme ajattele fundamentalistisesti emmekä usko sanainspiraatioon. Samoin vältämme termiä etehtymättömyys (inerrancy), joka on amerikkalaisen fundamentalismin ytimessä. Käytännössä kuitenkin esimerkiksi kirkon nykyinen johtaja jatkuvasti ja ajoittain myös toinen kirkon teologisista seuroista ajoittain näyttävät unohtavan tämän julkaistessaan raamattua koskevia kommentteja, jotka hengeltään ovat aivan selkeästi fundamentalistisia.
Siinähän ei ole mitään ongelmaa, että joku arvostaa Raamattua, ongelma on siinä, että fundamentalismin henkeen kuuluu yleensä uskoa omaan tulkintaan niin lujasti, ettei Raamattukaan enää ole niiden yläpuolella ja laajentaa Raamatun erehtymättömyys kaikkeen sellaiseenkin, mikä ei koske pelastusta.
Niinkuin joku viisas totesi, on demonista luulla tietävänsä, mitä Raamattu sanoo ennenkuin on lukenut, mitä se sanoo. :)
KaiKai_A kirjoitti:
Kuten todettiin yksi missioistani on saada fundamentalismi pois tai ainakin sitä vähennettyä adventtikirkossa. Se, mikä on mielenkiintoista on, että kirkon Raamattuselityksissä yleensä annetaan se vaikutelma, ettemme ajattele fundamentalistisesti emmekä usko sanainspiraatioon. Samoin vältämme termiä etehtymättömyys (inerrancy), joka on amerikkalaisen fundamentalismin ytimessä. Käytännössä kuitenkin esimerkiksi kirkon nykyinen johtaja jatkuvasti ja ajoittain myös toinen kirkon teologisista seuroista ajoittain näyttävät unohtavan tämän julkaistessaan raamattua koskevia kommentteja, jotka hengeltään ovat aivan selkeästi fundamentalistisia.
Siinähän ei ole mitään ongelmaa, että joku arvostaa Raamattua, ongelma on siinä, että fundamentalismin henkeen kuuluu yleensä uskoa omaan tulkintaan niin lujasti, ettei Raamattukaan enää ole niiden yläpuolella ja laajentaa Raamatun erehtymättömyys kaikkeen sellaiseenkin, mikä ei koske pelastusta.
Niinkuin joku viisas totesi, on demonista luulla tietävänsä, mitä Raamattu sanoo ennenkuin on lukenut, mitä se sanoo. :)
KaiKai_A kirjoitti: «Niinkuin joku viisas totesi, on demonista luulla tietävänsä, mitä Raamattu sanoo ennenkuin on lukenut, mitä se sanoo. :)»
Kiitos avoimesta ja rehellisestä viestistä.
Ehkä johtuu aikakausien erilaisuudesta, mutta minulle on jäänyt adventtiseurakunnasta se vaikutelma, että virallinen, johdon hyväksymä ja julkisesti ääneen lausuttava linja on ollut varsin fundamentalistinen. Liberaalimmat äänet ovat tulleet esiin yksityisissä keskusteluissa ja usein varmuuden vuoksi hiukan huumoriin verhoutuen.
Demonisia Raamatun sanomisten tietäjiä on tullut vastaan kyllästymiseen asti.
Muuten niin fiksu mies, professori ja ylilääkäri Hannu Lauerma kirjoitti kirjassaan "Hyvän kääntöpuoli", että me olemme Raamatun mukaan kaikki velisurmaaja Kainin jälkeläisiä. Hohhoijaa.
Eräskin luterilainen pappi lausahti kerran usean kymmenen henkilön yleisön edessä: "Kärsi, kärsi, niin kirkkaamman kruunun saat, kuten Raamatussakin sanotaan."
Raamattua on niin kiva siteerata, vaikkei sitä olisi lukenutkaan.
Aivan kummallisia käsityksiä Raamatusta on niin papeilla, porareilla kuin perushoitajillakin.- samankaltaista
siis.. kirjoitti:
Ei Jeesus estä naista tulemaan luokseen. Jeesus sanoo, että sallikaa lasten tulla tyköni... Jeesus opettaa tänäkin päivänä Sanassaan, Pyhän Hengensä kautta jokaista, joka tahtoo hänen luokseen.
Katoliset palvovat Mariaa ja seitsemännen päivän adventistit Ellen Whiteä.
Ellen White ei vain ole Raamatusta niin tässä on ero.
Kumpaako kristityt tarvitsevat enemmän Mariaa vai Ellen Whiteä?
- Totuuden.p
Mirjam oli tiettävästi Raamatussa ensimmäinen nainen joka tavoitteli naispappeutta ja joutui siitä Jumalan epäsuosioon ja rankaisemaksi.
Ellen G Whitea on turha sotkea naispappeuteen hän oli Herran Profeetta.- jopas jotakin
EGW historiassa hän oli pastorin mandaatilla.
- sana.
jopas jotakin kirjoitti:
EGW historiassa hän oli pastorin mandaatilla.
Adam Clarken huomautus naisprofeetta Huldasta Tämä on mitä harvinaisin asia,,, Hikia oli ylipappi, ja papin huulten tulisi säilyttää tietoa.Saafan oli kirjanoppinut, ja hänen täytyi olla perehtynyt pyhiin asijoihin ollakseen sopiva virkaansa.Ja kuitenkin naisprofeetta Huldalta, josta emme tiedä mitään muuta kuin mitä hänestä tässä yhteydessä on kerrottu, kysytään neuvoa lain kirjan tarkoituksesta! Herran salaisuutta eivät tunteneet ylipappi Hilkia, kirjuri Saafan eikä kukaan muukaan kuninkaan palvelijoista tai temppelin virkailijoista! Joku ylipappi, paavi,piispa tai pappi jossakin tapauksessa voi olla vailla todellista tietoa Jumalasta ja että yksinkertainen nainen,omistaen Jumalan elämän sielussaan, saattaa
Adventtikirkossa ei ole naispappeja Tulkaa vaan naispappeuden vastustajat kanssamme viettämään sapattia!
- tämä on tosi !
Kyllä vaan on iso lauma naispastoreita adventtikirkossa. Nainen vaijetkoon seurakunnassa, on häpeällistä naisen saarnata !
- höpönlöpön
tämä on tosi ! kirjoitti:
Kyllä vaan on iso lauma naispastoreita adventtikirkossa. Nainen vaijetkoon seurakunnassa, on häpeällistä naisen saarnata !
Pastori ja pappi eivät ole sama asia.
Puhut läpiä päähäsi. Missään ei kielletä naista saarnaamasta. Luet Paavalia väärin. - tämä on tosi !
höpönlöpön kirjoitti:
Pastori ja pappi eivät ole sama asia.
Puhut läpiä päähäsi. Missään ei kielletä naista saarnaamasta. Luet Paavalia väärin.Liirum laarun vesittelyä ! Pappi ja pastori on sama asia. Jumalan seurakunnissa ei ole sellaista tapaa, että naiset pappeilee ja saarnailee. Pysykööt naiset hiljaa ja kysykööt omilta miehiltänsä, sillä häpeällistä on naisen saarnailla.
Jeesus valitsi miehiä apostoleiksi, kaikki apostolit olivat miehiä. Vallanalaisuus on Jumalan säätämä järjestys, siinä ei nainen nouse opettajan paikalle.
Seurakunnan palvelijana naiset voivat opettaa lapsia heidän ryhmissään, soittaa, laulaa kuorossa, siivota kirkkosaleja, ja keittää vaikkapa teetä. - näinkö naispapit
yritetään syrjäyttää?
Eräässä naispastorin adventtiseurakunnassa on tänä sapattina ollut miespuolinen saarnamies. Adventtiseurakunnan Jumalanpalveluksessa saarnasi teol.maist Iisak Liukko ja musiikkia Echoes of God, molemmat baptistiseurakunnasta. - hauskaa olla pittää
näinkö naispapit kirjoitti:
yritetään syrjäyttää?
Eräässä naispastorin adventtiseurakunnassa on tänä sapattina ollut miespuolinen saarnamies. Adventtiseurakunnan Jumalanpalveluksessa saarnasi teol.maist Iisak Liukko ja musiikkia Echoes of God, molemmat baptistiseurakunnasta.Niin näytti olevan baptistiseurakunnasta saarnaaja, mutta naispastori kertoi blogissaan, että ekumeniaa halutaan lisätä.
Naispastoreilla näyttää olevat omat konfrenssit, 2009 oli Englannissa, jossa he soppailivat ja kävellyllä viettivät aikaa He Valittavat epätasa-arvoisesta kohtelusta ja nauravat sille kippurassa.... - hihi hihi !!
hauskaa olla pittää kirjoitti:
Niin näytti olevan baptistiseurakunnasta saarnaaja, mutta naispastori kertoi blogissaan, että ekumeniaa halutaan lisätä.
Naispastoreilla näyttää olevat omat konfrenssit, 2009 oli Englannissa, jossa he soppailivat ja kävellyllä viettivät aikaa He Valittavat epätasa-arvoisesta kohtelusta ja nauravat sille kippurassa....Kyllä he naiset hihitellä ossaavat, ja menossa joka junaan mukaan ekumenioineen. Naiskirkot saisivat olla ihan erikseen muista, että oikein saisivat messuta toisilleen ja hihitellä.
- Nais evankelista
VAPAA HERRASSA!
Ajat ovat muuttuneet.
Tuohon aikaan nainen oli mieheen nähden alistetussa asemassa. Kukas muut kuin miehet nämä kaikki säännöt ovat keksineet ja aina vain naisen alistamiseksi.
Ota huomioon että Jeesus osti meidät pois kaikesta orjuudesta, elämme uudenliiton aikaa, jossa kaikki Kristukseen uskovat ihmiset ovat saman arvoisia.
Sillä Kristuksessa EI OLE naista, eikä miestä, ei herraa, eikä orjaa, vaan kaikki me olemme Kristuksessa pappeja, sen uskon kautta, minkä Kristus itse meissä vaikkuttaa.
Tämän vuoksi olemme myöskin oikeutetut julistamaan sitä evankeliumin ILOSANOMAA, minkä Jeesus Kristus jätti meidän tehtäväksemme!- mikäkö olet?
Huom. Nais evankelista:
Miten voit olla nais evankelista, jos et ole nainen?
Alempana kerrot, että ei ole naista ei miestä.
tyhmyyttäkö?
Nais evankelista kirjoitti: «Ajat ovat muuttuneet.
Tuohon aikaan nainen oli mieheen nähden alistetussa asemassa. Kukas muut kuin miehet nämä kaikki säännöt ovat keksineet ja aina vain naisen alistamiseksi.
Ota huomioon että Jeesus osti meidät pois kaikesta orjuudesta, elämme uudenliiton aikaa, jossa kaikki Kristukseen uskovat ihmiset ovat saman arvoisia.»
Apostoli Paavali kirjoitti ohjeensa nimenomaan kristilliselle seurakunnalle. Eikö silloin vielä Kristus ollut ostanut ihmisiä pois kaikesta orjudesta? Vai oliko Paavalin ohjeistus vain aikansa kulttuuria, jota ei tarvitse noudattaa, kun ajat ja tavat muuttuvat?
Jos nuo kohdat Paavalilta alistetaan kulttuurin muutokselle eikä niitä pidetä kristikuntaa velvoittavina, miten ja millä perusteella voidaan rajata se, mikä velvoittaa ja mikä ei?
Jos jopa Uudesta testamentista poimitaan jakeita ja hylätään toisia, mitä silloin tarkoittaa se opetus, että Raamattu on innoitettua Jumalan sanaa? Voiko silloin enää perustella esimerkiksi kreationismista kiinni pitämistä millään?
Tämä kaipaa ihan kunnollista selitystä. Kysyjän leimaaminen esimerkiksi herjaajaksi on hyvin kömpelö väistö ja sen vilpillisyyden huomaa kuka tahansa ihan ilman korkeampaa koulutustakin.- Rakkaus ja opetus
Nänköhän? Jumala synnyttää lapsen naisen kautta imetyksineen. Nainen on sidottu näin. Pitkä imetysaika on lapselle hyväksi, mutta imettää voi tuttipullostakin.
Ihmiset ovat todenneet hyväksi senverran mennä muuttamaan Raamatun Sanaa äidin vastuusta lapsensa opettajana, että 7 vuotiaasta alkaen lapsen on hyvä saada kodin ulkopuolistakin opetusta.
Niin adventistinaiset kuin joka uskonlahkon naiset sortuivat -70-luvun mielettömyyden aikakaudessa hylkäämään 2 kk:n ikäiset vauvansa (äitiysloma 3 kk) ja kiikuttamaan rakkaudettomasti jopa aivan ennestään tuntemattomille 10 tuntiseen päivähoitoon. Montakohan naispappeusaloittelijaa joukossa?
Unohtui täydellisesti sekin Raamatun Sana, että naista pitäisi kohdella kuin heikointa astiaa. Naisista tehtiin kylmästi rattaat mammonajumalan orjiksi.
Nurinkurisesti ilman äidinrakkautta kasvatettu kansa etsii erityisiä rakkausmuotoja nyt (lakiakin avuksi kuuluttaen). Sanalla tasa-arvo on aivan toinen kaiku, kuin sitä -70-luvulla selitettäessä!
Eikö sokaistuminen jo lopu niin, että totuus tulisi ilmi siitä, mikä on äidin tärkein TYÖ. Siihen kuuluu kokoaikaisen hoidon ja opetuksen lisäksi myös jälkeläisilleen evankeliointi. Nykyisin äidit hoitelevat viroissa muiden ihmisten asioita, vaikka omat lapset ajautuisi huostaanotettaviksi. Jälkeläisten evankeliointi on unohdettu jo vuosikymmenet kodeissa ja kouluissa. Rippikoulut antavat sivistystiedon Raamatun Sanasta. Jotkut tytötkin löytävät sieltä mahdollisuuden opiskella naispapiksi.
Kautta maailman sivu ovat yksinäiset naiset olleet erilaisissa palvelutehtävissä. Heillä saattaa todellakin olla kadehdittavat määrät "lapsia" erilaisissa ammateissaan. Jumala käyttää todellakin IHMISIÄ sanansa eteenpäin viemiseen. Olisi kuitenkin syytä muistaa miten Sanassa on siitäkin, että joka ei omistaan huolehdi, on uskotontakin pahempi.
Siis ennenkaikkea omat ja heistä huolehtiminen.
Mitä huolehtiminen pikkulapsista voi olla, ellei kokoaikaista ja rakkaudellista läsnäoloa omalle lapselleen? "Sallikaa lasten tulla minun tyköni"!
Rakkaus ja opetus kirjoitti: «Nänköhän? Jumala synnyttää lapsen naisen kautta imetyksineen. Nainen on sidottu näin. Pitkä imetysaika on lapselle hyväksi, mutta imettää voi tuttipullostakin.»
Ja niin edelleen. Tuossa oli ihan hyviä ajatuksia, kuten se, että lapsista on huolehdittava ja he tarvitsevat rakkautta.
Mutta yhteys edeltävään viestiini, jonka kommentiksi tämä on kirjoitettu, jäi ainakin minun ymmärrykselläni aika ohueksi.
Jos nyt oikein tulkitsin, paheksut aivan pienten lasten päivähoitoa ja naispappeutta. Ja näyttäisi siltä, että perustelet näitä ajatuksia ainakin osittain Raamatulla. Mutta ihan varma en ole.
Minä kirjoitin siitä, että Paavali kategorisesti kieltää naisen puhumisen seurakunnan tilaisuuksissa ja opettamisen vielä erityisesti. Ja määritellessään seurakunnan palvelustehtäviä, hän sanoo, että niihin on valittava mies – joskin muitakin vaatimuksia sitten on.
Edeltävä kirjoittaja "Nais evankelista" antoi ymmärtää, että nuo Paavalin ohjeet kuuluivat vain aikansa kulttuuriin eikä niitä tarvitse enää noudattaa. Ja minä kysyin, mihin kohtaan vedetään raja ja millä perusteella sille, mikä Raamatussa katsotaan velvoittavaksi ja innoitetuksi Jumalan sanaksi ja mikä ei.
Tähän en löytänyt vastausta.
Yksi mahdollinen vastaushan olisi se, että ihmisen tulee punnita myös Raamatun ohjeet omalla arvostelukyvyllään eikä noudattaa niitä sokeasti. Siihen liittyy silloin selvempi vastuun ottaminen omista valinnoistaan.
Samoin luonnollisesti ja johdonmukaisesti tulee sitten ottaa vastuu siitä, mitkä kertomukset tulkitsee historiallisiksi ja mitkä myyttisiksi.
Mutta silloin menetetään se fundamentalistinen perustelu, jolla muun muassa käydään evoluutioteorian kimppuun ja puolustetaan kreationismia.- PerttiMäkikunnari
Naispappeudesta:
http://perttiavautuu.wordpress.com/2014/10/01/nain-isket-naispapin/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2026933
- 594602
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s354055- 703189
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161935Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271676- 171660
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401563- 341429
- 1431217