Ehkä+Paavali+teki+tuon,+mitä+lainatussa+tekstissä+sanotaan,+ehkä+ei.+Meillä+ei+ole+siiät+muuta+kuin+tuo+kertomus.Se,+mikä+on+mahdollista+tutkia+ja+tarkistaa,+on+tunnusmerkkien+toteutuminen+nyt.
«Jeesuksen+mukaan+Koin+tähti+l.+Venus+on+hänen+tähtensä.»Jesajan+14.+luvussa+mainitaan+kointähti.+Tuo+luku+on+ollut+tapana+(mielivaltaisesti+ja+virheellisesti)+tulkita+tarkoittamaan+paholaisen+lankeemusta.+Silloin+kointähti+tarkoittaisi+paholaista.+Kointähti+on+latinaksi+Lucifer+–+valon+tuoja.Kointähden+liittäminen+Jeesukseen+perustuu+Ilmestyskirjan+22.+luvun+jakeeseen+16:+«Minä,+Jeesus,+lähetin+enkelini+todistamaan+näitä+teille+seurakunnissa.+Minä+olen+Daavidin+juurivesa+ja+hänen+suvustansa,+se+kirkas+kointähti.»Niin+että+planeetta+Venus+venyy+moneen+rooliin.Noiden+tekstien+kirjoittaja+luultavasti+ei+tiennyt,+että+kointähti+eli+aamutähti+on+sama+taivaankappale+kuin+iltatähti.Naapuriplaneettamme+Venus+ei+koskaan+näy+kovin+kaukana+Aurinkosta,+koska+sen+kiertorata+on+meihin+nähden+Aurinkoa+lähempänä.+Enimmillään+väliä+voi+olla+noin+46+astetta.Päivällä+valon+sironnan+tuottama+sinitaivas+häivyttää+sen+näkyvistä,+mutta+Auringon+ollessa+horisontin+takana+se+näkyy,+joko+illalla+tai+aamulla+sen+mukaan,+millä+suunnalla+se+sattuu+kulloinkin+olemaan.+Tämä+tietysti+edellyttää+sitä,+ettei+sillä+kohdalla+ole+pilviä.Silloin,+kun+Maa+ja+Venus+ovat+kiertoradoillaan+samalla+puolella+Aurinkoa,+Venus+on+paljon+kirkkaampi+kuin+ollessaan+Aurinkoa+kauempana.+Voi+hyvin+olla,+että+sitä+ei+silloin+edes+ole+tunnistettu+samaksi+kuin+komean+kirkas+aamu-+tai+iltatähti.Lähellä+meitä+ollessaan+Venus+näkyy+oikeastaan+sirppinä,+samaan+tapaan+kuin+Kuu+näkyy+uudenkuun+molemmin+puolin.+Jotkut+ovat+väittäneet+näkevänsä+sen+paljain+silminkin,+mutta+kaukoputkella+asia+tulee+helposti+selväksi.+Laitan+linkin+yhteen+teleskooppikuvaan.https://www.emporia.edu/physci/planetarium/images/IMG_4509b-mab.jpg