Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. "Luultavasti kuitenkin tarkoitin erästä om , kyllä sinäkin tiedät"

En tiedä mistään OM:sta mitään. Paitsi että se on hindulaisuuden pyhä symboli.
  2. "Oletko lähetystyöntekijöiden lapsi."

En, mutta isäni oli täällä avustustyössä.

"Tarkoitan, että olet kasvanut uskovaisessa parheessä ja imenyt tavallaan vaikutteesi äidinmaidossa. "

Kyllä näin voi oikeutetusti sanoa. Olin kyllä tehnyt henkilökohtaisen uskonratkaisun - mikä tarkoittaa sitä, että olin kopioinyt ympäristöni toiminta- ja ajattelumallit ja sisäistänyt ne 12-vuotiaan viisaudella ja arvostelukyvyllä. Tietenkään kukaan ei minua johdatellut mihinkään ratkaisuun, eihän TOKI!

"Yleensä uskovaiset ramppaavat vuosittain Isrelissa ja heille on henki ja elämä päästä sinne Raamatun syntysijoille."

Ja näitä ääliöitä ramppaa täällä pilvin pimein niin että ei tahdo päästä Jaffa- ja Damaskusportin ohi autolla (no, itse liikun taksilla tai bussilla, ei omaa autoa täällä). Siellä ne ravaa pitkin Via Dolorosaa ja käy puodeissa kaikenmaailman ketkujen huijattavana ostamalla hyödytöntä roinaa noin kolminkertaiseen hintaan. Kerran näin erään saksalaisen ämmän itkien suutelmassa katua niillä paikoin missä joku väittää Jessen kulkeneen. Taisi olla alkupäässä, Station 2:n tuntumassa.

"Itse pitkään ukossa olleena, en näe tarvetta matkustaa Jerusalemiin (en kyllä matkusta muuallekaan)."

Sanoisin että matkustaminen on aina hyödyllistä ja se on kaksin- tai kolminverroin hyödyllistä kun matkustaa avoimin silmin ja kulkee sielläkin mihin tusinaturisteja ei viedä. Jos joskus lähtee Jerusalemin turistikaduilta arabikaupunginosan kujille ja vähän prosessoi mielessään mitä näkee, voi nähdä ihan eri asioita.

"Mielipiteitä saa olla, mutta sinulla on kyllä paljon milipiteissä laastina katkeruutta ja vihaa. Olet varmaan todella pettynyt ukovaisiin tai uskoon."

Ehkä hieman ylitulkitset sanomaani. Kun taustani on helluntailaisuudessa, olen tietysti kriittinen sen ylihengellisyyttä ja älyllistä epärehellisyyttä kohtaan. Samoin kun olen tajunnut ettei mitään jumalia ole muualla kuin ihmisten mielissä ja sellaisia ei tarvitse pelätä, näen myös täällä vallitsevan, uskonnon ympärillä pyörivän kaupallisen hyörinnän hiukan eri valossa kuin monet muut.

Omat taisteluni minulla on tietysti ollut siinä, että olen rekisteröidyssä parisuhteessa elävä homo, eikä asia ole ollut helppo läheisilleni. Ymmärsin onneksi antaa heille aikaa, ja nyt vanhempani taas rakastavat minua ja kohtuullisen hyvin sietävät puolisoani. Minull on jopa hyviä ystäviä helluntaiseurakunnassa ja jopa lestadiolaisissa, joista puolisoni on kotoisin.

Olen saanut kotoa monia hyviä arvoja, jotka käsittääkseni ovat universaaleja eivätkä minkään ajattelutavan tai suunnan omaisuutta: läheisyyden, välittämisen ja rakastamisen merkityksen, kyvyn halata ja koskettaa toista ilman seksuaalista tarkoitusta, sekä rehellisyyden ja uskollisuuden arvostuksen.

En pidä itseäni katkerana mutta realistina kylläkin. Asiani ovat todella hyvin ja yritän auttaa joitakuita että heilläkin voisi mennä paremmin.

"Wer eine Reise macht, er kann was erzählen."